TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PROCESSUS GESTION PUBLIQUE [21 records]

Record 1 2018-02-26

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Corporate Management (General)
  • Public Administration (General)
  • Military Administration
CONT

Business Planning 1999-2000. As part of the public sector reform process launched by Program Review, the Treasury Board established a process of annual business plan submissions. The business plan process put in place in 1995 was part of a series of initiatives including the Improved Reporting to Parliament Project, a new Expenditure Management System and a wider process of public service reform and change aimed at public service renewal.

OBS

business planning; BP: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
  • Administration militaire
CONT

Mis sur pied en 1995, le processus de planification des activités s’inscrivait dans une gamme d’initiatives telles que le Projet d’amélioration des rapports au Parlement, le nouveau Système de gestion des dépenses et un processus élargi de réforme et de transformation visant à renouveler la fonction publique.

OBS

planification d’activités; PA : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Spanish

Save record 1

Record 2 2017-03-24

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Rules of Court
  • Industrial and Economic Psychology
  • Public Administration (General)
DEF

In the public service of Canada, a senior manager designated by the deputy head to be responsible for the effective management of the formal complaint process.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Règles de procédure
  • Psychologie industrielle et économique
  • Administration publique (Généralités)
DEF

Dans la fonction publique du Canada, cadre supérieur désigné par l'administrateur général comme responsable de la gestion du processus de plainte en matière de harcèlement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Reglamento procesal
  • Psicología económica e industrial
  • Administración pública (Generalidades)
Save record 2

Record 3 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Recruiting of Personnel
CONT

Departments implement the recommendations and the requisite changes to their staffing management framework and procedures. These changes improve staffing in departments and protect merit and non-partisanship, leading to highly competent people being appointed across the Public Service in a fair and timely manner.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Recrutement du personnel
CONT

[Les ministères et les organismes] mettent ces recommandations en œuvre et apportent les changements nécessaires à leurs procédures et à leur cadre de gestion de la dotation. Ces changements ont pour effet d’améliorer la dotation dans les ministères, de protéger le principe du mérite et l'impartialité politique et font que les personnes nommées à la fonction publique sont hautement compétentes et choisies suivant un processus équitable et en temps opportun.

Spanish

Save record 3

Record 4 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • Sociology of Work
CONT

Bardach's work provides one of the first recent examples of an emphasis, by leading students of public management, not just on the requirement for greater creativity in policy development and implementation, but on the need for processes through which players can reconcile their world views and professional ideologies …

French

Domaine(s)
  • Sociologie du travail
CONT

Les travaux de M. Bardach constituent l'un des premiers exemples récents de l'accent mis par d’éminents chercheurs en gestion publique, sur la nécessité non seulement de faire preuve de créativité dans l'élaboration et la mise en œuvre des politiques, mais aussi sur la nécessité de disposer de processus grâce auxquels les intervenants peuvent concilier leur vision du monde et leur idéologie professionnelle [...]

Spanish

Save record 4

Record 5 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
CONT

The Human Resources Management Modernization Branch (HRMM) was established in April 2004, as an organization within the Public Service Human Resources Management Agency of Canada (PSHRMAC), the new central agency whose core business, purpose and focus is to improve the management of people, and of leadership, in the public service of Canada. In this context the HRMM branch plays a critical role within the Agency and across government for managing the transition to a reformed HR system, and its associated performance measurement regime. The HRMM branch is accountable for providing leadership and oversight over a broad range of functional areas, with primary responsibility for the implementation of the Public Service Modernization Act (PSMA), leading the ongoing Classification reform process, aligning Employment policies and developing the HR dimension of the CASS initiative. In summary, the HRMM branch and its Executive team provide the visible face of HR reform to key stakeholders and the HR community across government.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
CONT

La Direction de la modernisation de la gestion des ressources humaines(MGRH) a été mise sur pied en avril 2004 à titre d’organisation faisant partie de l'Agence de la gestion des ressources humaines de la fonction publique du Canada(AGRHFPC), le nouvel organisme central dont les activités principales, la raison d’être et l'intérêt premier consistent à améliorer la gestion des personnes et du leadership au sein de la fonction publique du Canada. Dans ce contexte, la Direction de la MGRH joue un rôle crucial au sein de l'Agence et dans l'ensemble du gouvernement en ce qui concerne la gestion de la transition qui doit donner lieu à une refonte du système de RH et de son régime de mesure du rendement connexe. La Direction de la MGRH a le mandat de jouer un rôle de chef de file et de supervision au sein d’une grande diversité de secteurs fonctionnels, et sa responsabilité première consiste à assurer la mise en œuvre de la Loi sur la modernisation de la fonction publique(LMFP), à diriger le processus de réforme de la classification en cours, aligner les politiques sur l'emploi, et élaborer le volet RH de l'initiative des SMAP. En résumé, la Direction de la MGRH et son équipe de direction sont la personnification de la réforme des RH auprès des principaux intervenants et de la collectivité des RH dans l'ensemble du gouvernement.

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-01-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Occupational Health and Safety
OBS

With my approval and full support, the process to implement the department's Health and Safety Strategic Plan 2001 has begun. This plan not only provides Public Works and Government Services Canada (PWGSC) with the ability to meet all current health and safety requirements, but offers a proactive approach to health and safety issues in the workplace. This major departmental initiative was introduced by the National Health and Safety Committee. Key to its successful implementation is the active participation of the department's Regional/Area Health and Safety Committees, and Workplace Health and Safety Committees and Representatives. The Strategic Plan's goal is for the achievement of the following six major objectives relating to health and safety by the year 2001: - PWGSC employees are to be fully aware of their rights, responsibilities and accountabilities with respect to health, safety and environmental protection. - PWGSC worksites are to meet or exceed applicable safety, health and environmental protection standards. - A policy framework is to be developed that will reflect the overall mandate of the federal public service with regard to safety, health and environmental protection, while providing clear departmental direction that is consistent with the aims and objectives of regulatory requirements. - Every workplace is to establish and maintain a Prevention Program. - A Safety Management Information System is to be developed. It will be capable of tracking, recording, analyzing and measuring health and safety system efforts, prevention initiatives, and due diligence and compliance activities. - Appropriate environment, safety and health organizational structures and relationships are to be established.

OBS

Source: E-Mail of September 17, 1998 from Ranald Quail, PWGSC Deputy Minister.

Key term(s)
  • Health and Safety Strategic Plan

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Santé et sécurité au travail
OBS

Avec mon approbation et mon appui entier, le processus de mise en œuvre du Plan stratégique 2001 en matière de santé et de sécurité a débuté. Ce plan permet à Travaux publics et Services gouvernementaux Canada(TPSGC) de répondre à tous ses besoins actuels en matière de santé et de sécurité, et constitue une démarche proactive en ce qui a trait aux questions de santé et de sécurité au travail. Le comité national de santé et de sécurité a lancé cette activité ministérielle importante. Le succès de sa mise en œuvre dépend de la participation active des comités régionaux et locaux de santé et de sécurité de même que des comités et des représentants de santé et de sécurité au travail. Le plan stratégique vise à atteindre, d’ici l'an 2001, les six grands objectifs suivants en matière de santé et de sécurité :-Les employés de TPSGC doivent être pleinement conscients de leurs droits, de leurs responsabilités et de leurs obligations de rendre compte en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement.-Les lieux de travail de TPSGC doivent être conformes aux normes et aux exigences applicables en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement, ou les dépasser.-Il faut établir un cadre de politique qui reflète le mandat général de la fonction publique fédérale en ce qui concerne la santé, la sécurité et la protection de l'environnement, tout en offrant une orientation ministérielle claire qui est conforme aux objectifs des exigences réglementaires.-Il faut établir et appliquer un programme de prévention dans chaque lieu de travail.-Il faut élaborer un système d’information sur la gestion de la sécurité qui permette de surveiller, de consigner, d’analyser et d’évaluer les mesures prises en matière de santé, de sécurité et de prévention, ainsi que les mesures prises au chapitre de la diligence raisonnable et de la conformité.-Il faut établir la structure organisationnelle et les liens appropriés en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement.

Spanish

Save record 6

Record 7 2015-03-12

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Management Operations
  • Emergency Management
DEF

A comprehensive management model that provides the mechanisms and processes to coordinate the structures, capabilities and resources of government institutions, non-governmental organizations and the private sector into an integrated all-hazards emergency response. [Definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.]

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Opérations de la gestion
  • Gestion des urgences
DEF

Modèle de gestion global qui fournit des mécanismes et des processus pour coordonner les structures, les capacités et les ressources des institutions gouvernementales, des organisations non gouvernementales et du secteur privé en vue de mettre en œuvre une intervention d’urgence tous risques intégrée. [Définition normalisée par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction. ]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombres de sistemas
  • Operaciones de la gestión
  • Gestión de emergencias
OBS

El Plan Federal de Respuesta en caso de Emergencia de Canadá (FERP) incluye el Sistema Federal de Gestión de la Respuesta en caso de Emergencia (FERMS), un sistema de gestión exhaustivo para una respuesta integral a las emergencias. Dicho sistema proporciona una estructura de gobernanza e instalaciones operativas para responder a las emergencias. [...] las herramientas y procesos de coordinación se definen en el marco de dicho sistema. Por una parte, el equipo de gestión, formado por representantes de las instituciones que participan en la gestión del desastre, recopila información sobre las necesidades de los distintos intervinientes. Por otro lado, les orienta en lo que respecta a la cooperación y la coordinación.

OBS

FERMS, por sus siglas en inglés.

Save record 7

Record 8 2012-06-19

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Organization Planning
CONT

... test risk analysis, risk management and risk communications model, in terms of policy content and public consultation process.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Planification d'organisation
CONT

[...] tester des modèles d’analyse, de gestion et de divulgation du risque, pour ce qui est du contenu de la politique et du processus de consultation publique.

Spanish

Save record 8

Record 9 2012-06-19

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Organization Planning
CONT

... test risk analysis, risk management and risk communications model, in terms of policy content and public consultation process.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Planification d'organisation
CONT

[...] tester des modèles d’analyse, de gestion et de divulgation du risque, pour ce qui est du contenu de la politique et du processus de consultation publique.

Spanish

Save record 9

Record 10 2011-11-21

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Launched in November 2002, the Public Advisory Committee (PAC) is a forum that provides advice from the consumer's perspective on issues and initiatives as requested by the Health Products and Food Branch (HPFB) of Health Canada. The Committee is a component of the Branch's strategy to increase transparency and public involvement through consultation. The PAC's mandate is threefold: to provide the Assistant Deputy Minister and the Branch Executive Committee with advice from a public perspective on Branch issues and initiatives; to provide guidance to the Office of Consumer and Public Involvement (OCAPI) and the HPFB related to planning and management public-involvement activities; and to advise on increasing the effectiveness of OCAPI and HPFB communications to the consumer/public.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Lancé en novembre 2002, le Comité de consultation publique(CCP) est un forum de participation du public et des consommateurs qui permet de formuler des recommandations sur des questions et des initiatives, à la demande de la Direction générale des produits de santé et des aliments(DGPSA) de Santé Canada. Le CCP est une composante de la stratégie de la Direction générale visant à accroître la transparence et la participation du public, par l'intermédiaire des processus de consultation. Le mandat du CCP contient les trois volets suivants : fournir des conseils à la sous-ministre adjointe et au Comité exécutif de la Direction générale du point de vue des consommateurs et du public sur des questions et des initiatives conformément aux exigences de la Direction générale, donner des directives au Bureau de la participation des consommateurs et du public(BPCP) et à la DGPSA en ce qui a trait à la planification et à la gestion des activités de participation des consommateurs et du public, et fournir des conseils sur la façon d’accroître l'efficacité des communications et de la diffusion de renseignements aux consommateurs et au public par le BPCP et par la DGPSA.

Spanish

Save record 10

Record 11 2009-11-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

The Audit and Accountability Bureau (AAB) is responsible for ensuring that the departmental Internal Audit plan attains the government's priorities for the use of Internal Audit as a key to strengthening public service governance and accountability. The mandate of the Audit and Accountability Bureau (AAB) is to provide independent advice and assurance to the Deputy Minister, Associate Deputy Minister, and Departmental Audit and Evaluation Committee on the effectiveness and efficiency of risk management, controls and governance processes.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Le Bureau de la vérification et de la responsabilisation(BVR) est chargé de veiller à ce que le plan ministériel de vérification interne respecte les priorités gouvernementales en matière de recours à la vérification interne comme outil clé de renforcement de la gouvernance et de la responsabilisation au sein de la fonction publique. Le BVR a pour mandat de donner l'assurance de l'efficacité des processus de gestion des risques, de contrôle et de gouvernance au sous-ministre, sous-ministre adjoint et au Comité ministériel de vérification et d’évaluation, et de leur donner des conseils impartiaux à ce sujet.

Spanish

Save record 11

Record 12 2009-09-14

English

Subject field(s)
  • Labour Relations
  • Federal Administration
DEF

The consultation between the parties on workplace issues and their participation in the identification of workplace problems and the development and analysis of solutions to those problems with a view to adopting mutually agreed-to solutions.[Public Service Labour Relations Act]

CONT

Co-development is a voluntary process where management and bargaining agents work together on a jointly defined / desired matter in order to produce an agreed result. The employer is normally responsible for implementation of the product / result as well as its continuing administration.

Key term(s)
  • codevelopment of workplace improvements
  • codevelopment

French

Domaine(s)
  • Relations du travail
  • Administration fédérale
DEF

Consultation entre les parties sur les questions liées au milieu de travail et de leur participation à la formulation des problèmes relatifs à celui-ci, et à l’élaboration et à l’étude de solutions en vue de l’adoption de celles dont elles conviennent. [Loi sur les relations de travail dans la fonction publique]

CONT

La Loi [sur les relations de travail] permet l’amélioration conjointe du milieu de travail, un processus par lequel les représentants patronaux et syndicaux se concertent pour régler les questions concernant le milieu de travail. Cette concertation peut se faire par le biais du Conseil national mixte ou de tout autre organisme de consultation.

OBS

concertation : terme accepté par l'Agence de gestion des ressources humaines de la fonction publique du Canada, pour décrire par un seul terme le «processus d’amélioration conjointe du milieu de travail».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Relaciones laborales
  • Administración federal
Save record 12

Record 13 2008-03-27

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Federal Administration
  • Special-Language Phraseology
CONT

Spend time reflecting on your personal definitions of leadership and management. What do these terms mean to you? Compare and contrast them. What is the difference between managing up, managing down and managing out?

CONT

Many senior public servants have made their careers because of their skills in managing up. ... These skills are highly to be valued in a democratic government. But if they are nourished in excess, to the exclusion of other important values, they can obscure the importance of "managing down."

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Administration fédérale
  • Phraséologie des langues de spécialité
CONT

La «nouvelle gestion publique», quant à elle, envisage le gouvernement à partir du bas vers le haut. [...] Nous ne voulons pas perdre les compétences et les valeurs associées à la «gestion ascendante» et aux mesures à prendre pour servir le processus politique et lui rendre des comptes. Elles sont essentielles à la mission de la fonction publique. Cependant, même ce rôle ne pourra être exécuté pleinement si nous ne redevenons pas sensibles aux qualités et aux valeurs propres à une gestion descendante, et si nous n’ y acquérons pas toutes les compétences voulues.

Spanish

Save record 13

Record 14 2007-02-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Government Contracts
OBS

The Public Health Agency of Canada continued to strengthen its Contract and Requisition Control Committee (CRCC) function through continuous improvement of its review and documentation processes. Health Canada procurement resources were deployed to the Agency to develop procurement strategies for program managers and liaise with all parties regarding the processing and administration of contracts.

OBS

Title and abbreviation confirmed by Health Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Marchés publics
OBS

L'Agence de la santé publique du Canada continue de renforcer la fonction liée à son Comité de contrôle des contrats et des demandes(CCCD) en améliorant sans cesse ses processus d’examen et de documentation. Des responsables des achats de Santé Canada ont été envoyés à l'Agence avec le double mandat de mettre au point des stratégies d’approvisionnement pour les gestionnaires de programme et d’assurer la liaison avec toutes les parties en ce qui a trait au traitement et à la gestion des contrats.

OBS

Appellation et abréviation confirmées par Santé Canada.

Spanish

Save record 14

Record 15 2001-12-05

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

Application of the Integrated Risk Management Framework, in conjunction with related risk management activities, will support a cultural shift to a risk-smart workforce and environment in the Public Service. Such an environment is one that supports responsible risk management, where risk management is built into existing governance and organizational structures, and planning and operational processes.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

L'application du Cadre de gestion intégrée du risque, conjointement à des activités connexes de gestion du risque, favorise un changement de culture qui mènera à un effectif et un environnement soucieux du risque dans la fonction publique. Un tel environnement est compatible avec la gestion responsable du risque et intègre la gestion du risque aux structures courantes de gouvernance et organisationnelles, ainsi qu'aux processus de planification et opérationnels.

Spanish

Save record 15

Record 16 2000-08-11

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
OBS

CIDA funds projets supporting the peace process in the Middle East. The Canadian Fund for Dialogue and Development encourages contact and cooperation on key development issues through seminars, conferences and workshops. The Consultant Services Fund supports Canadian involvement in the multilateral negotiations of the peace process. A new project will soon provide core water-management training for the three key parties in the peace process. Finally, McGill University offers a training program in Social Work and Architecture that aims to improve access to low-cost housing for Palestinians and Jordanians.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

a) Projets régionaux : L'ACDI finance des projets à l'appui du processus de paix au Moyen-Orient. Le Fonds canadien pour le dialogue et le développement encourage la prise de contact et la coopération sur des questions clés de développement, par le biais de séminaires, de conférences et d’ateliers. Le Fonds pour les services d’experts-aviseurs appuie la participation canadienne aux négociations multilatérales du processus de paix. Un nouveau projet permettra bientôt d’assurer une formation commune des trois parties principales du processus de paix en matière de gestion de l'eau. b) Liban : Un projet bilatéral appuie le gouvernement du Liban dans l'élaboration de stratégies et de politiques pour la réforme de l'administration publique. Un deuxième projet soutient la réforme de la fiscalité. Un autre projet permettra la création d’un collège professionnel et technique.

Spanish

Save record 16

Record 17 1998-05-20

English

Subject field(s)
  • Political Science (General)
CONT

Recent developments in the [European Community] raise two different types of questions for Canadians: (i) about altering the division of powers, or the fulfilment of policy responsibilities by the federal government and the provinces respectively, and (ii) about reshaping central institutions and reforming processes of governance ... where the relevant issues are those of democratic control, fairness in government, and the effectiveness and efficiency of government action.

PHR

arbitrary government action.

French

Domaine(s)
  • Sciences politiques (Généralités)
CONT

Des faits récents au sein de la CE [Communauté européenne] soulèvent deux types de questions que les Canadiens doivent se poser :(i) la première concerne le repartage des pouvoirs ou les responsabilités politiques respectives du gouvernement fédéral et des provinces;(ii) la seconde a trait à la redéfinition des institutions centrales et à la réforme des processus de gestion publique(...) où se traitent des questions de contrôle démocratique, d’équité du gouvernement et d’efficacité et d’efficience de l'action gouvernementale.

Spanish

Save record 17

Record 18 1992-11-27

English

Subject field(s)
  • Phraseology
  • Political Science (General)
CONT

Recent developments in the EC [European Community] raise two different types of questions for Canadians: (i) about altering the division of powers, or the fulfilment of policy responsibilities by the federal government and the provinces respectively, and (ii) about reshaping central institutions and reforming processes of governance ... where the relevant issues are those of democratic control, fairness in government, and the effectiveness and efficiency of government action.

French

Domaine(s)
  • Phraséologie
  • Sciences politiques (Généralités)
CONT

Des faits récents au sein de la [Communauté européenne] soulèvent deux types de questions que les Canadiens doivent se poser :(i) la première concerne le repartage des pouvoirs ou les responsabilités politiques respectives du gouvernement fédéral et des provinces;(ii) la seconde a trait à la redéfinition des institutions centrales et à la réforme des processus de gestion publique(...), où se traitent des questions de contrôle démocratique, d’équité du gouvernement et d’efficacité et d’efficience de l'action gouvernementale.

Spanish

Save record 18

Record 19 1992-01-09

English

Subject field(s)
  • Meetings
  • Parliamentary Language

French

Domaine(s)
  • Réunions
  • Vocabulaire parlementaire

Spanish

Save record 19

Record 20 1989-11-08

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Federal Administration

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Administration fédérale
DEF

Dans l'administration publique fédérale, liste d’employés appartenant à la catégorie de la gestion qui bénéficient d’une certaine priorité lors d’un processus de sélection.

Spanish

Save record 20

Record 21 1982-12-01

English

Subject field(s)
  • Public Administration (General)
OBS

A relationship of mutual dependence characterizes the interaction of cabinet ministers and senior public servants in the public management process.

French

Domaine(s)
  • Administration publique (Généralités)

Spanish

Save record 21

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