TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

PROCESSUS GESTION INTERNE [10 records]

Record 1 2017-07-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Government Accounting
  • Auditing (Accounting)
OBS

The Policy on Internal Audit sets out the responsibilities for deputy heads of large and small departments related to internal audit, which contributes to sound risk management, control and governance processes; as well as the role and responsibilities of the Comptroller General of Canada as the head of the function government-wide.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Comptabilité publique
  • Vérification (Comptabilité)
OBS

Politique sur l’audit interne : titre en vigueur depuis le 1er avril 2017.

OBS

Dans la Politique sur l'[audit] interne, on établit les responsabilités des administrateurs généraux des petits et grands ministères qui s’appliquent à l'audit interne, ce qui contribue à la saine gestion des risques ainsi qu'aux processus de contrôle et de gouvernance; on y établit aussi le rôle et les responsabilités du contrôleur général du Canada comme chef de la fonction dans l'ensemble du gouvernement.

Spanish

Save record 1

Record 2 2016-03-07

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
CONT

... the budgeting for management concept of the operational plan system requires that the operational plan framework be a projection of the internal structure and processes of program management.

OBS

Budgeting for management: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

... la notion de budgétisation en fonction de la gestion, dans le système des plans opérationnels, exige que le cadre du plan opérationnel soit une projection de la structure interne et des processus liés à la gestion des programmes.

OBS

Budgétisation en fonction de la gestion : terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d’usage obligatoire dans la Fonction publique fédérale.

Spanish

Save record 2

Record 3 2015-12-01

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
  • Risks and Threats (Security)
CONT

Assessing Current Risk Management Capacity. In assessing internal risk management capacity, the mandate, governance and decision-making structures, planning processes, infrastructure, and human and financial resources are examined from the perspective of risk. The assessment requires an examination of the prevailing risk management culture, risk management processes and practices to determine if adjustments are necessary to deal with the evolving risk environment.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
  • Risques et menaces (Sécurité)
CONT

Pour évaluer la capacité interne de gestion du risque, on examine le mandat, les structures de gouvernance et de prise de décisions, les processus de planification, l'infrastructure ainsi que les ressources humaines et financières afin de déterminer les risques éventuels. Cette évaluation exige l'examen de la culture existante de gestion du risque ainsi que des processus et pratiques de gestion du risque pour savoir s’ils doivent être rajustés pour composer avec l'évolution du contexte en matière de risque.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Planificación de organización
  • Proceso de adopción de decisiones
  • Riesgos y amenazas (Seguridad)
CONT

El objetivo final […] es determinar los controles recomendados de protección de datos de acuerdo al entorno de riesgo existente.

Save record 3

Record 4 2015-04-27

English

Subject field(s)
  • Auditing (Accounting)
OBS

Client service activities, the nature and scope of which are agreed with the client, are intended to add value and improve an organization's risk management, control, and governance processes without the internal auditor assuming management responsibility.

OBS

consulting service: term usually used in the plural.

Key term(s)
  • consulting services

French

Domaine(s)
  • Vérification (Comptabilité)
OBS

Les activités axées sur le service à la clientèle, dont la nature et la portée sont convenues avec le client, visent à procurer une valeur ajoutée et à améliorer les processus de gestion des risques, de contrôle et de gouvernance de l'organisme, sans que le vérificateur interne n’ assume la responsabilité de gestion.

OBS

service de conseil : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • services de conseil

Spanish

Save record 4

Record 5 2013-02-20

English

Subject field(s)
  • Management Control
  • Auditing (Accounting)
CONT

The internal audit process provides an independent tool for use on obtaining objective evidence that the existing requirements have been met .

French

Domaine(s)
  • Contrôle de gestion
  • Vérification (Comptabilité)
CONT

Le processus d’audit interne agit comme un outil de gestion permettant l'évaluation indépendante de tout processus ou activité désigné.

OBS

processus d’audit interne : Le Bureau de la traduction du gouvernement du Canada recommande l’usage du terme «audit» comme équivalent de l’anglais «audit» dans le domaine de la comptabilité (REC-13/2013-02).

Spanish

Save record 5

Record 6 2009-11-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

The Audit and Accountability Bureau (AAB) is responsible for ensuring that the departmental Internal Audit plan attains the government's priorities for the use of Internal Audit as a key to strengthening public service governance and accountability. The mandate of the Audit and Accountability Bureau (AAB) is to provide independent advice and assurance to the Deputy Minister, Associate Deputy Minister, and Departmental Audit and Evaluation Committee on the effectiveness and efficiency of risk management, controls and governance processes.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Le Bureau de la vérification et de la responsabilisation(BVR) est chargé de veiller à ce que le plan ministériel de vérification interne respecte les priorités gouvernementales en matière de recours à la vérification interne comme outil clé de renforcement de la gouvernance et de la responsabilisation au sein de la fonction publique. Le BVR a pour mandat de donner l'assurance de l'efficacité des processus de gestion des risques, de contrôle et de gouvernance au sous-ministre, sous-ministre adjoint et au Comité ministériel de vérification et d’évaluation, et de leur donner des conseils impartiaux à ce sujet.

Spanish

Save record 6

Record 7 - external organization data 2009-06-01

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

To guide its discussions, the committee first exchanged viewpoints on the general objectives of these committees, on their membership, on their role in the decision-making process, and on their contribution to the corporate management processes.

Key term(s)
  • decision making process

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Pour éclairer ses débats, les membres du Comité échangent d’abord sur les objectifs généraux de ces comités, leur composition, leur rôle au sein du processus décisionnel et leur contribution au processus de gestion interne.

Spanish

Save record 7

Record 8 - external organization data 2004-01-30

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

To guide its discussions, the committee first exchanged viewpoints on the general objectives of these committees, on their membership, on their role in the decision-making process, and on their contribution to the corporate management processes.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Pour éclairer ses débats, les membres du Comité échangent d’abord sur les objectifs généraux de ces comités, leur composition, leur rôle au sein du processus décisionnel et leur contribution au processus de gestion interne.

Spanish

Save record 8

Record 9 2002-01-02

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

Assessing Current Risk Management Capacity. In assessing internal risk management capacity, the mandate, governance and decision-making structures, planning processes, infrastructure, and human and financial resources are examined from the perspective of risk. The assessment requires an examination of the prevailing risk management culture, risk management processes and pratices to determine if adjustments are necessary to deal with the evolving risk environment.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Capacité actuelle de gestion du risque. Pour évaluer la capacité interne de gestion du risque, on examine le mandat, les structures de gouvernance et de prise de décisions, les processus de planification, l'infrastructure ainsi que les ressources humaines et financières afin de déterminer les risques éventuels. Cette évaluation exige l'examen de la culture existante de gestion du risque ainsi que des processus et pratiques de gestion du risque pour savoir s’ils doivent être rajustés pour composer avec l'évolution du contexte en matière de risque.

Spanish

Save record 9

Record 10 2002-01-02

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Decision-Making Process
CONT

Assessing Current Risk Management Capacity. In assessing internal risk management capacity, the mandate, governance and decision-making structures, planning processes, infrastructure, and human and financial resources are examined from the perspective of risk. The assessment requires an examination of the prevailing risk management culture, risk management processes and pratices to determine if adjustments are necessary to deal with the evolving risk environment.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Processus décisionnel
CONT

Capacité actuelle de gestion du risque. Pour évaluer la capacité interne de gestion du risque, on examine le mandat, les structures de gouvernance et de prise de décisions, les processus de planification, l'infrastructure ainsi que les ressources humaines et financières afin de déterminer les risques éventuels. Cette évaluation exige l'examen de la culture existante de gestion du risque ainsi que des processus et pratiques de gestion du risque pour savoir s’ils doivent être rajustés pour composer avec l'évolution du contexte en matière de risque.

Spanish

Save record 10

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