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AILE FLECHE POSITIVE [3 fiches]

Fiche 1 2017-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
DEF

A wing in which a spanwise reference line lies to the rear of the normal to the plane of symmetry.

CONT

Swept-wing is a wing planform common on jet aircraft capable of near-sonic or supersonic speeds. The wings are swept back instead of being set at right angles to the fuselage, the latter being common on propeller-driven aircraft and low-speed jet aircraft. This is a useful drag-reducing measure for aircraft flying just below the speed of sound, though straight wings are still favored for slower cruise and landing speeds and aircraft with long range or endurance.

CONT

The sweepback wing is the wing of choice for most high-speed airplanes made today. Sweep wings create less drag, but are somewhat more unstable at low speeds. The high-sweep wing delays the formation of shock waves on the airplane as it nears the speed of sound. The amount of sweep of the wing depends on the purpose of the airplane.

Terme(s)-clé(s)
  • backswept wing

Français

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
DEF

Aile dont le bord d’attaque, au lieu d’être normal à la direction de l’écoulement, est oblique par rapport à celle-ci.

OBS

La voilure désigne l’ensemble des ailes. Chaque aile prise individuellement est appelée demi-voilure.

OBS

aile en flèche : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Célula de aeronaves
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2009-08-12

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
DEF

A wing that in planform somewhat resembles a diamond or lozenge, but usually not symmetrical fore and aft.

Français

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

L'aile trapézoïdale ou aile en diamant est une configuration d’aile de haute performances. Cette aile est caractérisée par un faible allongement et un angle de flèche total faible. En effet, le bord d’attaque présente une flèche positive alors que le bord de fuite en présente une négative.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 1985-09-06

Anglais

Subject field(s)
  • Aerodynamics and Theory of Gases
  • Aeroindustry
CONT

Wing sweep, whether fore or aft, postpones and alleviates the effects of shock waves in both transonic and supersonic flight. This is because the airflow component parallel to the local wing sweep (strictly the sweep of the isobars) is unaltered and only the flow across the sweep lines is influenced by section shape. The wing behaves as if it were in slower-moving airstream.

Français

Domaine(s)
  • Théorie des gaz et aérodynamique
  • Constructions aéronautiques
CONT

La flèche de la voilure, qu'elle soit positive ou négative, retarde et atténue les effets des ondes de choc en vol transsonique et supersonique, car la composante de l'écoulement parallèle à la flèche locale(ou plus exactement à la flèche des isobares) n’ est pas altérée et seule, la composante normale aux lignes de flèche est influencée par la forme du profil. En d’autres termes, l'aile se comporte comme si elle se déplaçait dans un flux d’air à vitesse plus faible.

Espagnol

Conserver la fiche 3

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