TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

AGENT CONVERSATIONNEL [2 fiches]

Fiche 1 2020-03-10

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with WIPO
DEF

A type of conversation agent, a computer program designed to simulate an intelligent conversation with one or more human users via auditory or textual methods.

CONT

The term "chatbot" refers to a computer program configured to simulate an intelligent conversation with users via voice, images, video and/or text on an instant message basis. Such programs are sometimes referred to as artificial conversational entities ... or chatterbots. In other words, chatbots may provide users with text-to-speech and speech recognition functions such that users may interact with a chatbot similarly as in communication with a real person. The chatbot may therefore recognize a user's speech, convert it into machine-readable form, process user requests, and deliver corresponding responses as spoken language.

OBS

artificial conversational entity; ACE; chatbot; chatterbot; chat bot; chatter robot: designations validated by Canadian subject-field experts from Concordia University, Dalhousie University, Laval University and Microsoft Canada.

Terme(s)-clé(s)
  • chat robot
  • chatter bot
  • talk bot
  • talk robot

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

Alicia est un agent intelligent, ou [...] un agent conversationnel [...]. Il s'agit d'un avatar animé en 3D [tridimensionnel] représentant une jeune femme chargée de renseigner les créateurs d'entreprises sur les aides que peut leur apporter le département [...]

OBS

Même quand un agent conversationnel intelligent a un nom féminin ou une voix féminine, le terme reste masculin parce qu'il fait référence au concept.

OBS

robot conversationnel : désignation validée par des spécialistes canadiens de l'Université Concordia, de l'Université Dalhousie, de l'Université Laval et de Microsoft Canada.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Internet y telemática
  • Colaboración con la OMPI
CONT

Robots conversacionales: interactividad en su máxima expresión. Los robots, susceptibles de ser programados con distintas personalidades y conocimientos, se ponen al servicio de las compañías para sustituir formas más "rudimentarias" de acceso a la información y brindar a los usuarios respuestas a sus necesidades puntuales sobre un tema concreto.

CONT

Un bot conversacional es un software que puede imitar una conversación con una persona utilizando un lenguaje natural.

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2018-03-01

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Collaboration with WIPO
CONT

A method, system/device, and computer program product provide a conversational agent to process natural language queries expressed by a user and perform commands according to the derived intention of the user. A natural language processing (NLP) engine derives intent using conditional random fields to identify a domain and at least one task embodied in the query. The NLP may further identify one or more subdomains, and one or more entities related to the identified command. A template system creates a data structure for information relevant to the derived intent and passes a template to a services manager for interfacing with one or more services capable of accomplishing the task. A dialogue manager may elicit more entities from the user if required by the services manager and otherwise engage in conversation with the user. In one embodiment, the conversational agent allows a user to engage in multiple conversations simultaneously.

OBS

conversational agent: designation validated by Canadian subject-field experts from Concordia University, Dalhousie University, Laval University and Microsoft Canada.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

La génération d'expressions émotionnelles pour animer un agent conversationnel pourra, par exemple, nécessiter de collecter un corpus très riche en comportement émotionnel, pour un seul locuteur choisi pour son expressivité.

OBS

agent conversationnel : désignation validée par des spécialistes canadiens de l'Université Concordia, de l'Université Dalhousie, de l'Université Laval et de Microsoft Canada.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Colaboración con la OMPI
CONT

Los agentes conversacionales a los que se incorpore el reconocimiento y la conversión de texto en habla formarán parte de los sistemas de diálogo, convirtiéndose en asistentes virtuales interactivos que ayudarán en las tareas que necesite realizar un usuario.

Conserver la fiche 2

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2024
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :