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HELICE CALAGE VARIABLE [1 fiche]

Fiche 1 2016-04-26

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
DEF

A propeller system that allows the pilot to adjust the pitch during flight by means of a hydraulic mechanism.

CONT

The blades of a variable-pitch propeller are attached to a mechanism in the hub that rotates the entire blade about an axis that runs along the length of the blade … This allows the blade pitch to be varied continuously by the pilot to maintain optimum efficiency at any airspeed.

OBS

Variable-pitch propellers include propellers whose pitch can be set up automatically and propellers whose pitch can be set up manually (i.e. by pilot's operation). Although "controllable-pitch propeller" can be a synonym of "variable-pitch propeller," most authors consider that controllable-pitch propellers only include propellers whose pitch can be changed manually.

OBS

controllable-pitch propeller: term standardized by the British Standards Institution.

Terme(s)-clé(s)
  • controllable-pitch propellor
  • variable-pitch propellor

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Hélice dont on peut régler le pas de façon à modifier le couple résistant.

CONT

Au début, les hélices étaient à pales fixes, réglées pour la vitesse maximale, et ayant un très mauvais rendement au décollage, où une grande puissance est nécessaire. Aujourd'hui, on n'emploie plus que des hélices à pas variable. Dans ces hélices, les pales peuvent tourner autour de leur axe longitudinal (perpendiculaire à l'arbre moteur) pour prendre une inclinaison variable; elles sont actionnées par un moteur électrique ou un piston hydraulique par l'intermédiaire d'un système de leviers ou d'engrenages et de crémaillères, le tout situé dans le carter de l'hélice. L'inclinaison peut être commandée soit à la main, soit automatiquement en fonction de la vitesse du moteur et de la résistance de l'air sur les pales, de manière que le rendement soit toujours optimal.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas de propulsión de aeronaves
CONT

Para obtener el mejor rendimiento del motor en condiciones de vuelo muy diferentes (despegue, crucero, vuelo bajo o estratosférico, etc.) se usan hélices de paso variable donde el ángulo de ataque es modificado en el curso del vuelo ya por el piloto, ya por un dispositivo automático.

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