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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COMPRESSOR SPEED [12 fiches]

Fiche 1 2016-08-08

Anglais

Subject field(s)
  • Control Instrumentation (Mechanical Components)
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

The gas generator speed tachometer indicates the speed of the compressor turbine.

Français

Domaine(s)
  • Dispositifs de commande (Composants mécaniques)
  • Propulsion des aéronefs
OBS

tachymètre NG : terme uniformisé par le Comité d’uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Opérations aériennes.

Espagnol

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Fiche 2 2011-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

"N2" refers to intermediate pressure compressor speed(Civil Aeronautics Administration) but on a two-shaft engine, it refers to high pressure compressor speed.

Terme(s)-clé(s)
  • IP compressor RPM
  • intermediate pressure compressor speed

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
OBS

N2 : Sur le Lockheed 1011, «N2» correspond au régime du compresseur pression intermédiaire; pour un moteur double corps, «N2» correspond au régime du compresseur haute pression.

OBS

régime du compresseur pression intermédiaire; N2 : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2011-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

JT8D-17 Series Engine Compressor Failures ... Cockpit indications revealed rapidly declining N1 (low-pressure compressor) and N2 (high-pressure compressor) readings on the number 1 engine gauges.

OBS

N2; N3 : N3 refers to high pressure compressor speed(Civil Aeronautics Administration) on a 2-shaft engine, it is N2 that is used to refer to this speed.

Terme(s)-clé(s)
  • high-pressure compressor RPM
  • HP compressor RPM
  • high pressure compressor speed
  • high-pressure compressor speed

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
OBS

Pour un moteur double corps, N2 correspond au régime du compresseur haute pression; sur le Lockheed 1011, c'est N3 qui désigne ce régime.

OBS

régime du compresseur haute pression; N2; N3 : terme et abréviations uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2008-05-20

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

When the airflow into a turbine engine is disrupted, it can cause the compressor airfoils to stall(just like a wing), which then can result in the 'stalling’ of the engine. Due to the forward speed of the aircraft, the rotors will generally continue to spin, albeit at a slower rate than if the engine is operating. This condition is known as ’windmilling’.

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Le 29 janvier 2000, le moteur AS907 de Honeywell a effectué un premier vol couronné de succès de deux heures deux minutes. Durant ce vol, on a réglé la puissance motrice à 93,6 pour cent (26 300 tr/min) N2, et on a recueilli des données d'essai en rotation libre durant la descente, après un arrêt intentionnel à une altitude de 23 500 pieds (7 162 m).

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2008-03-18

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Gearing a compressor directly to the engine is a wonderfully simple system. You don’t have to worry about compressing the air too much [term : over-boost] because the amount of pressure boost is directly proportional to engine speed, and therefore limited by the engine speed. Since the compressor is attached to the engine it is easy to deliver oil to the shaft that the compressor spins on. Another advantage of the gear driven supercharger is that some engine configurations,(mainly a radial engine) allow placement of the compressor in compact space.

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2007-12-20

Anglais

Subject field(s)
  • Compressors
CONT

A four stage compressor unit comprises four different compressor elements and four separate electric motors with an adjustable speed. It also comprises pistons in series. The outlet of a compressor element of one lower stage is connected to the inlet of a successive compressor element of a successive higher stage. The mass flow rate is constant in each of the stage. The optimum efficiency of the compressor unit is obtained by optimizing the speed of each stage and, therefore, the pressure ratio over each stage.

Terme(s)-clé(s)
  • 4-stage compressor

Français

Domaine(s)
  • Compresseurs

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2007-12-13

Anglais

Subject field(s)
  • Compressors
  • Aircraft Propulsion Systems
DEF

[A] group of compressor stages rotating at the same speed...

Français

Domaine(s)
  • Compresseurs
  • Propulsion des aéronefs
DEF

Groupe comprenant des étages de compresseur ayant la même vitesse de rotation.

CONT

Compresseur double corps. Il comprend deux compresseurs monocorps [basse pression et haute pression] montés en série. Cette disposition permet d'avoir deux vitesses de rotation.

OBS

corps : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2004-08-24

Anglais

Subject field(s)
  • Turboalternators and Turbogenerators
  • Helicopters (Military)
CONT

The amount of oil pressure directed to the actuator is controlled by two separate controllers : the density controller and the differential pressure controller. The density controller senses the temperature and pressure of the airflow in the engine intake. The differential pressure controller senses the difference between engine manifold pressure and the air pressure between the compressor and the throttle valve. When fully open, the waste gate valve routes the exhaust flow directly out the tailpipe, away from the turbine wheel. When fully closed, the waste gate valve routes the exhaust flow through the turbine wheel, thereby driving the turbine. During most stages of operation the controllers modulate the position of the valve to drive the turbine at the speed required to meet the engine power selection. The system is designed to work with no input from the pilot.

Français

Domaine(s)
  • Turbo-alternateurs et turbogénérateurs
  • Hélicoptères (Militaire)
DEF

Dispositif qui règle automatiquement et en fonction de la densité du mélange explosif, la vanne de déviation (waste gate) du turbocompresseur.

CONT

La force de la pression d'huile dirigée vers l'actionneur est déterminée par deux régulateurs distincts : le régulateur de densité et le régulateur de pression différentielle. Le premier détecte la température et la pression de l'air dans l'entrée d'air moteur. Le second détecte la différence de pression entre celle du collecteur d'alimentation moteur et celle entre le compresseur et le papillon des gaz. Lorsqu'il est complètement ouvert, le limiteur achemine les gaz d'échappement directement dans le tuyau d'échappement, en contournant la turbine. Lorsqu'il est complètement fermé, le limiteur achemine les gaz d'échappement directement vers la turbine et la fait tourner. La plupart du temps, les régulateurs modulent la position du limiteur pour faire tourner la turbine à la vitesse correspondant au réglage de puissance du moteur. Le système est conçu pour fonctionner sans intervention humaine.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1998-09-16

Anglais

Subject field(s)
  • Mechanical Transmission Systems
DEF

The speed of the compressor varies automatically according to the air consumption.

Français

Domaine(s)
  • Transmissions mécaniques
DEF

Système utilisant un dispositif faisant varier automatiquement la vitesse du compresseur en fonction de la consommation d'air.

Espagnol

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Fiche 10 1997-01-16

Anglais

Subject field(s)
  • Trucking (Road Transport)
  • Braking Systems (Motor Vehicles and Bicycles)
DEF

Supplemental brake with a butterfly valve or sliding gate in the exhaust system which restricts exhaust gas flow to decrease piston speed, thus using the engine as a braking device.

OBS

When exhaust flow is restricted, the engine acts as a compressor. As back pressure increases, RPM decreases; vehicle speed also decreases because the engine is coupled to the drive wheels through the transmission.

Français

Domaine(s)
  • Camionnage
  • Freins (Véhicules automobiles et bicyclettes)
DEF

Frein complémentaire comportant un appareil à volet ou à boisseau monté sur le circuit d'échappement, dont le but est de limiter le débit des gaz vers le silencieux pour freiner le déplacement des pistons et assurer ainsi la fonction de retenue du moteur.

OBS

Lorsqu'on obture l'échappement, le moteur se comporte comme un compresseur puisqu'il travaille en contre-pression; restant accouplé aux roues motrices par la transmission, il ralentit donc le véhicule.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Transporte por camión
  • Frenos (Vehículos automotores y bicicletas)
DEF

Freno auxiliar compuesto de un obturador o una válvula tubular de compuerta del circuito de escape que sirve para limitar la salida del gas hacia el silenciador, lo que frena el desplazamiento de los pistones y asegura la función de retención del motor.

OBS

Al cerrarse el escape, el motor actúa como un compresor que trabaja a contra presión y, puesto que sigue acoplado a las ruedas motrices por intermedio de la transmisión, disminuye la velocidad.

Conserver la fiche 10

Fiche 11 1986-12-10

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Power Management Systems is now offering its PMS8000 turbine engine monitoring and recording system. This lightweight compact system is designed to record temperature, torque, N1 speed, N2 speed, fuel flow and compressor pressure.

Français

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Système de surveillance de moteurs à turbine. Pour la surveillance du fonctionnement des moteurs à turbine et le recueil des données correspondantes, la société Power Management Systems Corporation propose son PMS 8000, système léger et compact qui est conçu pour enregistrer les paramètres ci-après : température, couple, vitesses N1 et N2, débit de carburant et pression de compresseur.

Espagnol

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Fiche 12 1985-01-15

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The engine [of the Saab-Fairchild 340] is controlled by hydromechanical and electronic devices. The hydromechanical Unit(HMU) supplies the injectors with fuel at a pressure which is regulated by such factors as compressor output pressure(P3), compressor temperature(T2), the position of the engine power and condition levers on the flight deck and gas-generator speed(Ng).

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Le HMU fournit aux injecteurs une pression carburant calibrée en fonction d'éléments de régulation tels que pression P3 (compresseur) ...

Espagnol

Conserver la fiche 12

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