TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

HORIZONTAL MANAGEMENT [37 fiches]

Fiche 1 2021-10-07

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Citizenship and Immigration
OBS

The Asylum System Management Board(ASMB) is the senior level coordinating body for the asylum system. This body was established to conduct system-wide joint priority setting, trends analysis, performance management and monitoring of interdepartmental goals, and better horizontal coordination between partners involved in the delivery of the asylum system.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Citoyenneté et immigration
OBS

Le Conseil de gestion du système d'octroi de l'asile (CGSOA) est l'organe de coordination de niveau supérieur du système d'octroi de l'asile. Cet organe a été mis en place pour effectuer l'établissement des priorités communes à l'échelle du système, l'analyse des tendances, la gestion du rendement et le suivi des objectifs interministériels, ainsi que pour obtenir une meilleure coordination horizontale entre les partenaires qui participent à l'exécution du système d'octroi de l'asile.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2021-06-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
  • Citizenship and Immigration
OBS

The Operations Sector Integrity Management Authority Unit leads horizontal PR [permanent resident]-focused risk management activities, including leading a pilot which will look at how risk can be better managed in a single line of business.

OBS

Immigration, Refugees and Citizenship Canada.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Citoyenneté et immigration

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2017-03-22

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
  • Labour and Employment
CONT

The Joint Career Transition Committee(JCTC) is a joint union management initiative dedicated to facilitating human resources and labour relations culture change through the development of innovative products and services to integrate learning, mobility, employability and career progression of people employed in the federal Public Service. The JCTC seeks to strengthen co-development and horizontal relationships by encouraging labour management dialogue across regions, departments and agencies. Through these partnerships, the JCTC supports continuous learning, encourages employees to integrate learning and skills development in their long term career planning and proactively support employees and departments and signatory agencies in workforce adjustment situations that may arise.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Travail et emploi
CONT

Le Comité conjoint de transition de carrière (CCTC) est une initiative syndicale-patronale conjointe visant à faciliter un changement de culture en matière de ressources humaines et de relations de travail grâce à l'élaboration de produits et services novateurs afin d'intégrer l'apprentissage, la mobilité, l'employabilité et le cheminement professionnel des personnes œuvrant à la fonction publique fédérale. Le CCTC vise à renforcer le coperfectionnement et les relations horizontales en encourageant un dialogue patronal-syndical entre les régions, les ministères et les organismes. En établissant ces partenariats, le CCTC encourage l'apprentissage continu, aide les employés à acquérir des connaissances et des habiletés dans leur planification de carrière à long terme et appuie de façon proactive les fonctionnaires, les ministères et les organismes signataires, dans des situations de réaménagement des effectifs qui peuvent survenir.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2017-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
CONT

The Integrated Planning and Reporting Division(IPRD) is responsible for the Health Canada's annual planning and reporting cycle so that the department can provide the key departmental planning and performance reporting documents that will support both the Government's efforts to effectively plan and evaluate its performance, and Parliament's budgetary, appropriation and accountability functions. As part of the its core responsibilities, the Division is the departmental lead for developing and implementing integrated planning processes based on the vertical alignment of strategic and operational planning and the horizontal integration of finance, human resources, Information Management/Information Technology(IM/IT), and other corporate enablers.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

La Division de la planification intégrée et rapports (DPIR) est responsable du cycle de planification et de rapports annuel de Santé Canada afin que le Ministère puisse fournir les documents clés sur la planification ministérielle et les rapports de rendement qui appuieront le travail du gouvernement dans la planification et l'évaluation efficace de son rendement, ainsi que les fonctions liées au budget, au crédit et à la responsabilisation du Parlement. Dans le cadre de ses principales responsabilités, la Division fournit au ministère une direction dans l'élaboration et la mise en œuvre des processus de planification intégrée selon l'orientation verticale et la planification stratégique et opérationnelle et l'intégration horizontale des finances, des ressources humaines, de la gestion de l'information/technologie de l'information (GI/TI) et d'autres instruments d'habilitation du ministère.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2017-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
CONT

The mandate of the Policy, Planning and Information Division(PPID) is to facilitate Directorate strategies; to manage the analysis and the development of the annual business plan and operational plans, and the financial and human resources component of the strategic plans and the associated budgets; to provide strategic advice on financial management and resources issues; to plan, to direct and to lead special projects for the implementation of new governmental and departmental policy and initiatives and horizontal projects throughout the Directorate; and to coordinate the provision of financial and administrative support services, and local informatics and information management services.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Le mandat de la Division de la politique, de la planification et de l'information (DPPI) est de faciliter les stratégies de la Direction; de gérer l'analyse et l'élaboration du plan annuel d'activités et des plans opérationnels ainsi que des composantes des finances et ressources humaines, des plans stratégiques et des budgets connexes; de prodiguer des conseils stratégiques sur les ressources et la gestion financière; de planifier, d'orienter et de diriger des projets spéciaux pour la mise en œuvre de nouvelles initiatives et politiques gouvernementales et ministérielles et de projets horizontaux dans l'ensemble de la Direction et de coordonner la prestation de services financiers et d'un soutien administratif ainsi que de services locaux de gestion de l'informatique et de l'information.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2016-07-13

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Air Pollution
OBS

The CAA [Clean Air Agenda] Horizontal Management Accountability and Reporting Framework(HMARF) is a management framework that is intended to provide strategic direction, coordination and managerial oversight of the CAA.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Pollution de l'air
OBS

Le cadre horizontal de gestion, de responsabilisation et de rapport (CHGRR) du PQA [Programme sur la qualité de l'air] est un cadre de gestion qui permet de donner l'orientation stratégique, d'assurer la coordination et la surveillance administrative du PQA.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2012-02-01

Anglais

Subject field(s)
  • Management Control
  • Public Administration (General)
CONT

The management of horizontal issues is also weak at times, owing to unclear roles for lead departments, insufficient clear objectives for major reviews, inadequate guidance from central agencies at the beginning of major horizontal reviews, and insufficient support while they are under way.

Français

Domaine(s)
  • Contrôle de gestion
  • Administration publique (Généralités)
CONT

La gestion des questions horizontales importantes affiche également, de temps à autre, certaines faiblesses attribuables à l'imprécision du rôle des principaux ministères, au manque de clarté des objectifs des examens d'envergure; à l'insuffisance des directives des agences centrales au début des examens horizontaux importants; et aux carences du soutien durant l'examen lui-même.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2011-12-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Trade
OBS

The Business Services Division leads horizontal initiatives and services throughout the Directorate, including project and internal communications, performance management, financial and human resources services, as well as governance support for committees, such as the Information Management Accountability Board(IMAB) and the Departmental Executive Subcommittee on Information Management(DEC-IM).

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Commerce
OBS

La Division des services d'entreprise joue un rôle de chef de file à l'égard des initiatives et des services présents dans l'ensemble de la Direction, y compris les communications internes et reliées aux projets, la gestion du rendement, les services financiers et des ressources humaines ainsi que le soutien à la gouvernance de comités tels que le Comité de responsabilisation pour la gestion de l'information (CRGI) et le Sous-comité exécutif ministériel de gestion de l'information (CEM-GI).

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2011-10-14

Anglais

Subject field(s)
  • Management Theory
DEF

Management shared by organizations that have the same outcomes and strategies.

CONT

The plan was then extended to include social components, notably the optimalization of interrelations between vertical and horizontal management structures.

Français

Domaine(s)
  • Théories de la gestion
DEF

Gestion partagée par plusieurs groupes organisationnels visant les mêmes résultats et stratégies.

CONT

L'État doit rapidement remplacer la gestion verticale par la gestion horizontale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías de la gestión
CONT

Las compañías líderes del mundo, las que marcan la pauta, están adoptando un modo de gestión horizontal: la jerarquía se establece en función del conocimiento, la experiencia y los resultados objetivos, mientras que la comunicación sitúa al mismo nivel a toda la plantilla.

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2011-05-06

Anglais

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Security
  • Electronics
CONT

ACOS(Advisory Committee on Safety), which reports to the SMB(Standardization Management Board), deals with safety matters which are not specific to one single TC(Technical Committee) of the IEC [International Electrotechnical Commission. ] Its task is to guide and coordinate IEC work on safety matters in order to ensure consistency in IEC safety standards. ACOS is responsible for the assignment of Horizontal and Group Safety Functions to TCs, subject to confirmation by the SMB, which are thereby mandated to prepare Basic Safety/Group Safety Publications. The aim of these publications is to provide a coherent set of safety standards thus ensuring consistency of IEC standards in areas common to a number of TCs.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Sécurité
  • Électronique
CONT

[L’]ACOS [est un] Comité [consultatif technique de la Commission électrotechnique internationale (CEI)] composé de membres nommés par le Bureau de gestion de la normalisation et de membres des CE [comités d’études] concernés par les questions de sécurité. L'ACOS attribue des «fonctions de sécurité horizontales» à certains CE pour la préparation des publications fondamentales de sécurité. Il attribue également des «fonctions groupées de sécurité» à d'autres CE impliqués dans la préparation des publications groupées de sécurité.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2010-08-03

Anglais

Subject field(s)
  • System Names
  • Management Operations (General)
OBS

The Expenditure Management Information System(EMIS) will be a framework of common, government-wide business processes and information standards that will deliver integrated financial and non-financial information from a variety of sources. This information will be at a level of detail that will be required for improved reporting and transparency, budget decision-making, and management of horizontal initiatives.

Français

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Le Système d'information sur la gestion des dépenses (SIGD) sera un cadre de méthodes opérationnelles et de normes d'information pangouvernementales communes qui produiront de l'information financière et non financière intégrée à partir de sources diverses. Le niveau de détail de cette information correspond aux exigences d'amélioration des rapports et de transparence, de prise de décisions budgétaires et de gestion d'initiatives horizontales.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2009-11-18

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Organization Planning
OBS

The objective of the Strategic Policy, Planning and Analysis Directorate(SPPA) is to provide strategic policy and planning advice to senior management and regional offices of the First Nations and Inuit Health Branch(FNIHB) on key health related issues and initiatives. SPPA is also involved in : Coordination and integration of horizontal, cross-branch policy analysis; Quantitative analysis; Policy coordination; and Intergovernmental relations.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Planification d'organisation
OBS

La Direction des politiques, planification et analyse stratégiques (DPPAS) a pour but d'offrir des conseils en matière de politique et de planification stratégiques aux cadres supérieurs et aux bureaux régionaux de la Direction générale de la santé des Premières nations et des Inuits (DGSPNI), sur les principales questions et initiatives liées à la santé. La DPPAS participe également : À l'analyse, à la coordination et à l'intégration des politiques horizontales et interdirectionnelles; À la coordination des politiques; et Aux relations intergouvernementales.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2009-07-28

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Organization Planning
OBS

The [Regional Planning] Network plays a key role in maintaining necessary linkages both within the region and between the region and HQ [headquarters] ;fosters and supports regional alignment with strategic direction, horizontal management, integration, collaboration, and good KM [knowledge management] practices; and, is involved in providing support to Strategic Management & Communications(SM&C), Finance and Atlantic Executive Committee in the implementation of the Atlantic Business Planning Framework...

OBS

Atlantic Business Planning Framework: Public Works and Government Services Canada

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Planification d'organisation
OBS

Cadre de planification des activités de l'Atlantique : traduction proposée.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2009-07-10

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
OBS

[The] Director, Portfolio Affairs Coordination Office is accountable for : planning and managing secretariat support and policy briefings to portfolio organizations; developing and implementing other processes to facilitate regular dialogue and timely information sharing; coordinating and supporting Portfolio organizations in meeting planning, reporting and other obligations such as corporate plans, budgets, tabling of Annual Reports in Parliament, input to Departmental planning and reporting processes... ;alerting and advising on potential portfolio issues... ;representing the interests and positions of the Secretariat and the Department at senior levels of the portfolio organizations, with TBS, PCO and other federal players or levels of government; providing advice, resolution options and recommendations on the coherent management of horizontal issues; working collaboratively with other sectors of the Department to strengthen cohesion.

OBS

director, Portfolio Affairs Coordination Office: Natural Resources Canada.

Terme(s)-clé(s)
  • director, Portfolio Affairs Co-ordination Office

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

directeur/directrice, Bureau de la coordination des affaires du portefeuille : traductions proposées.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2009-03-26

Anglais

Subject field(s)
  • Translation (General)
  • Corporate Management (General)
  • Productivity and Profitability
CONT

The structure and policy development directions of the Sector are designed to provide solid forward focus through strategic planning frameworks established by the incumbent, while at the same time, establishing the mechanisms and approaches for horizontal management of transportation policy integration.

Français

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Productivité et rentabilité

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2008-11-19

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
OBS

Treasury Board Secretariat of Canada. This Committee is the organization's integrating forum on key horizontal issues. The Expenditure and Management Strategies sector supports this Committee. The effective operation of teams will facilitate the TBS Ops function as an integrating mechanism.

Terme(s)-clé(s)
  • Treasury Board Secretariat Operations

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Ce comité est l'instance d'intégration des grandes questions horizontales du Secrétariat du Conseil du Trésor (SCT). Le Secteur de la gestion des dépenses appuie ce comité. L'exploitation efficace des équipes facilitera la fonction d'intégration du COSCT.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2008-08-01

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Multifunction Display(A general-purpose display which may be used in many places in the cockpit. In addition to the modes listed for the horizontal situation display [HSD] and vertical situation display [VSD], other possible modes are energy management, engine management, aircraft subsystem information, and integrated test and maintenance. Specific modes and formats can be selectable for a given mode of operations. It is sometimes called a Multipurpose Display [MPD].

Terme(s)-clé(s)
  • multi-function display
  • multi purpose display

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'affichage multifonction - MFD [joue] un double rôle en fournissant à la fois des informations sur la navigation [ainsi que] sur les programmes de gestion de l'appareil.

PHR

Écran multifonction divisé en plusieurs fenêtres.

PHR

Le pilote configure verbalement le MFD.

Terme(s)-clé(s)
  • affichage multi-fonction

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2008-05-23

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Management Operations (General)
CONT

The Director, Strategic Operations and Horizontal Initiatives is one of eleven(11) positions reporting directly to the Director General, HR [Human Resources] Operations. The others are : Director, HR Operations for Real Property; Director, HR Operations for Information Technology Services; Director, HR Operations for Acquisitions; Director, HR Operations for Translation; four(4) other portfolio Directors, HR Operations; Executive Assistant; and Management Services and Liaison Officer.

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

agent/agente de liaison et des services de gestion : poste qui relève du directeur général, Opérations des ressources humaines, Travaux publics et Services gouvernementaux Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2008-02-27

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
OBS

In carrying out their tasks, departments are also guided by the "Horizontal Results-based Management and Accountability Framework". This document explains how resources and responsibilities are shared and presents the expected results of Canada's official languages policy.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

Le Plan d'action est assorti du Cadre d'imputabilité et de coordination en langues officielles qui précise, entre autres, les engagements prévus à la partie VII de la Loi de même que les responsabilités de chaque institution fédérale à cet égard.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2008-01-28

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Management Operations (General)
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. This policy takes effect on June 7, 2007. It replaces the following : Project Management Policy, Policy on the Management of Major Crown Projects and Project Approval Policy. Full compliance with this policy is expected by April 1, 2011. The objective of this policy is to ensure that the appropriate systems, processes and controls for managing projects are in place, at a departmental, horizontal or government-wide level, and support the achievement of project and program outcomes while limiting the risk to stakeholders and taxpayers.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. La présente politique entre en vigueur le 7 juin 2007. Elle remplace ce qui suit : Politique sur la gestion des projets, Politique sur la gestion des grands projets de l'État et Politique sur l'approbation des projets. Le respect intégral de cette politique devra être assuré à compter du 1 avril 2011. La présente politique vise à garantir que des systèmes et mécanismes de surveillance adaptés à la gestion des projets sont mis en place aux niveaux ministériel, horizontal ou pangouvernemental et qu'ils favorisent l'obtention des résultats des projets et programmes, tout en limitant les risques pour les intervenants et les contribuables.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2008-01-22

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Business and Administrative Documents
OBS

Government On-Line. Third horizontal review completed in 2004, the Service Delivery Infrastructure(SDI) Review, effectively profiled the service delivery environment across the country to support the ongoing management and sustainability of external government service delivery. This analysis took into consideration points of service, volumes of service transactions, staff allocated across service delivery channels, and the overall investment made by government in delivering its services to Canadians.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Écrits commerciaux et administratifs
OBS

Gouvernement en direct. Dans le cadre d'un troisième examen horizontal, terminé en 2004, soit l'Examen de l'infrastructure de prestation des services (EIPS), on a effectivement brossé un tableau de la prestation des services dans l'ensemble du pays pour appuyer la gestion et la viabilité continues de la prestation des services gouvernementaux externes. Dans cet examen, on a tenu compte des points de service, du volume des transactions de services, des employés affectés aux différents modes de prestation de services et de l'ensemble des investissements consacrés par le gouvernement aux services qu'il offre aux citoyens canadiens.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2008-01-14

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Management Operations (General)
  • Public Administration (General)
OBS

Prepared by T. K. Gussman Associates Inc., Fall 2001, submitted to Risk Management Directorate, Comptrollership Branch, Treasury Board of Canada Secretariat. This paper deals with how the subject of risk management brought together government departments and agencies with seemingly different interests to interact, share their experiences and achieve cohesion of thought and purpose. It examines the events and catalysts that fuelled these collaborative efforts and draws important lessons from the individual and collective experiences on this key horizontal issue.

Terme(s)-clé(s)
  • Strengthening Risk Management in the Public Service

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
OBS

Présenté à la Direction de la gestion des risques, Direction de la fonction de contrôleur, Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada, préparé par T.K. Gussman Associates Inc., automne 2001. Le présent document montre comment le sujet de la gestion du risque a amené des ministères et des organismes poursuivant des intérêts à première vue différents à interagir, à partager leurs expériences et à en arriver à une réflexion et à des mesures cohérentes. On y examine les événements et les facteurs qui ont servi de catalyseurs à ces efforts de collaboration, et on y tire d'importantes leçons de l'expérience individuelle et collective de cet enjeu horizontal clé.

Terme(s)-clé(s)
  • Renforcer la gestion du risque dans la fonction publique

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2008-01-09

Anglais

Subject field(s)
  • Conference Titles
  • Management Operations (General)
OBS

Canadian Centre for Management Development(CCMD) Roundtable on Horizontal Mechanisms-Chaired by James Lahey. By Andrea D. Rounce and Norman Beaudry, 2002.

Terme(s)-clé(s)
  • Using Horizontal Tools to Work Across Boundaries
  • Lessons Learned and Signposts for Success

Français

Domaine(s)
  • Titres de conférences
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Table ronde du Conseil canadien de gestion (CCG) sur la mécanismes horizontaux - Présidée par James Lahey. Par Andrea D. Rounce et Norman Beaudry, 2002.

Terme(s)-clé(s)
  • Utiliser des outils horizontaux pour transcender les frontières
  • Leçons apprises et indicateurs de réussite

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2008-01-09

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Federal Administration
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. This guide has been developed to provide federal managers with practical advice on how to develop effective RMAFs for horizontal initiatives. It is designed to complement the Guide for the Development of Results-based Management and Accountability Frameworks, by addressing the unique challenges encountered when diverse organizations work together to achieve common objectives. While it does not provide answers to every question, it does provide guidance based on the most important lessons learned to date.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Administration fédérale
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le présent guide vise à fournir aux gestionnaires de l'administration fédérale des conseils pratiques sur l'élaboration de CGRR efficaces applicables aux initiatives horizontales. Il complète le Guide d'élaboration des cadres de gestion et de responsabilisation axés sur les résultats, en traitant des défis uniques liés à la mise sur pied de CGRR quand diverses organisations collaborent pour atteindre des objectifs communs. Même s'il ne répond pas à toutes les questions, il procure une orientation reposant sur les principales leçons tirées à ce jour.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2008-01-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Federal Administration
OBS

This paper deals with how the subject of risk management brought together government departments and agencies with seemingly different interests to interact, share their experiences and achieve cohesion of thought and purpose. It examines the events and catalysts that fuelled these collaborative efforts and draws important lessons from the individual and collective experiences on this key horizontal issue.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Administration fédérale
OBS

Le présent document montre comment le sujet de la gestion du risque a amené des ministères et des organismes poursuivant des intérêts à première vue différents à interagir, à partager leurs expériences et à en arriver à une réflexion et à des mesures cohérentes. On y examine les événements et les facteurs qui ont servi de catalyseurs à ces efforts de collaboration, et on y tire d'importantes leçons de l'expérience individuelle et collective de cet enjeu horizontal clé

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 2006-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Personnel Management (General)
OBS

Human Resources Management Integration Committee(HRMIC) was created to support the Deputy Minister Human Resources Management Advisory Committee(DMHRMAC). Its purpose is to ensure the horizontal integration between Central Agencies and represented departments of HR issues before they are discussed by the DMHRMAC.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Le Comité d'intégration de la gestion des ressources humaines (CIGRH) a été mis en place pour soutenir le Comité consultatif des sous-ministres chargé de la gestion des ressources humaines (CCSMGRH). Son but est d'assurer l'intégration horizontale entre les organismes centraux et les ministères traitant les questions de GRH avant que le CCSMGRH en discute.

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2003-01-09

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Internet and Telematics
OBS

The Treasury Board Secretariat and the Chief Information Officer Branch established an Information Management Division in the fall of 2000. This division is tasked with establishing an IM infrastructure for the Government of Canada and with providing horizontal leadership and co-ordination of information issues within the government.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Internet et télématique
OBS

La Direction du dirigeant principal de l'information, au Secrétariat du Conseil du Trésor, a créé la Division de la gestion de l'information à l'automne 2000. Cette division est chargée d'établir une infrastructure de GI pour le gouvernement du Canada et d'assurer la direction et la coordination horizontales des questions liées à la gestion de l'information dans l'administration fédérale.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2001-06-15

Anglais

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Organization Planning
CONT

Through horizontal analysis of the public policy environment surrounding risk management, several key elements were identified as influencing the development of platform for discussion...

Français

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Planification d'organisation
CONT

L'analyse horizontale du contexte de la politique gouvernementale qui entoure la gestion du risque a permis de cerner plusieurs éléments clés qui influent sur l'élaboration d'une base de discussion.

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2001-06-13

Anglais

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Organization Planning
CONT

... to explore horizontal aspects of risk management in government, i. e., elements of risk and procedures for dealing with risk which are common to various government policy responsibilities.

Français

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Planification d'organisation
CONT

[...] étudier les aspects horizontaux de la gestion du risque au gouvernement, c'est-à-dire les éléments de risque et les méthodes utilisées pour éliminer les risques communs à diverses responsabilités en matière de politique gouvernementale.

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2001-06-13

Anglais

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Organization Planning
CONT

... to explore horizontal aspects of risk management in government, i. e., elements of risk and procedures for dealing with risk which are common to various government policy responsibilities.

Français

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Planification d'organisation
CONT

[...] étudier les aspects horizontaux de la gestion du risque au gouvernement, c'est-à-dire les éléments de risque et les méthodes utilisées pour éliminer les risques communs à diverses responsabilités en matière de politique gouvernementale.

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2001-02-27

Anglais

Subject field(s)
  • Working Practices and Conditions
  • Job Descriptions
CONT

In attending to enrich an employee's job, management often succeeds in reducing the man's personal contribution, rather than giving him an opportunity for growth in his accustomed job. Such an endeavor, which I call horizontal job loading...

Français

Domaine(s)
  • Régimes et conditions de travail
  • Descriptions d'emplois
DEF

Accroissement du travail à être effectué dans un poste sans être accompagné d'un accroissement de valorisation.

CONT

En tentant d'enrichir le travail d'un employé, la direction réussit à réduire la contribution personnelle de l'homme plutôt qu'à lui donner une occasion de s'épanouir dans son travail habituel. C'est une augmentation horizontale de la tâche [...]

Terme(s)-clé(s)
  • accroissement horizontal des tâches

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 1999-09-10

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Architecture
OBS

Subsequent to the Montebello session in March 1999, the Architectural and Engineering Working Group made the following recommendations to address horizontal architectural and engineering issues : 1. Implement horizontal management practices, work instruments and information holdings for Project Management, Configuration Management, Service Management and Architectural standards 2. Rationalize test labs 3. Implement a horizontal Architectural and Engineering process 4. Implement Centres of Expertise 5. Implement an Architectural and Engineering Governance structure.

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Architecture
OBS

À la suite de la séance de réflexion tenue à Montebello en mars 1999, le Groupe de travail sur l'architecture et l'application technique a formulé les recommandations suivantes afin de régler les questions horizontales touchant l'architecture et l'application technique : 1. Instaurer des pratiques de gestion horizontale, des outils de travail et des fonds de renseignements pour la gestion de projets, la gestion de la configuration, la gestion des services et les normes architecturales; 2. Rationaliser les laboratoires d'essais; 3. Établir un processus horizontal en ce qui a trait à l'architecture et à l'application technique; 4. Créer des centres d'expertise; 5. Mettre en place une structure pour la régie architecturale et technique.

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 1996-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

Title of a Discussion Paper completed in May 1994 by the Task Force on Horizontal Issues, Justice Canada, Corporate Management, Policy and Programs Sector.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Titre d'un document de travail complété en mai 1994 par le Groupe de travail sur les questions administratives, Justice Canada, Secteur de la gestion, politiques et programmes ministériels.

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 1993-05-20

Anglais

Subject field(s)
  • Management Theory
CONT

The plan was then extended to include social components, notably the optimalization of interrelations between vertical and horizontal management structures.

Français

Domaine(s)
  • Théories de la gestion
CONT

L'État doit rapidement remplacer la gestion verticale par la gestion horizontale.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 1985-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The electronic flight instruments(EFI) consist of three(L, C, R) symbol generators(SG), and two control panels(CP), two Attitude Director Indicators(ADI), and two Horizontal Situation Indicators(HSI). These instruments depend on the Flight Management Computer for flight progress and map background data, the Inertial Reference System for attitude and heading data and the symbol generator.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Terme et abréviation uniformisés par le CUTA opérations aériennes.

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1981-11-17

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol, des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 1981-11-17

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

Terme(s)-clé(s)
  • integrated multi-color map

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B.757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol; des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Espagnol

Conserver la fiche 37

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :