TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

KNOWLEDGE ARTICULATION [5 fiches]

Fiche 1 1994-10-26

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

To become applicable, most didactic strategies must be combined with the constraints provided by the structure of the domain and with the resources provided by the model of expertise. In general, the problem of merging didactic and domain knowledge dynamically-a theme of further work on MENO-TUTOR(Woolf and McDonald, 1984a)-can be quite complex. The resulting articulation is critical to pretting curriculum decisions and explanation generation under the system's control.

CONT

Separating the domain knowledge base from the teaching knowledge provides tremendous engineering efficiency, allowing the teaching knowledge to be more clearly formalized, evaluated, and reused.

CONT

... the ADVISOR must monitor a user’s interaction with the system, attempt to identify user goals and offer, as appropriate, advice based on the user’s goals and common design strategies as defined in the domain knowledge base.

OBS

The structure of the domain in the database can be frame-based, rule-based, script-based or take the form of semantic nets, didactic plans, bites, or genetic graphs.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Base de données d'un système EIAO contenant un ensemble d'informations et de connaissances factuelles sur la discipline enseignée.

OBS

Ces données sont combinées avec celles de la base de données didactiques pour permettre la génération de modules d'apprentissage. Voir aussi : modèle du domaine, base de connaissances.

OBS

Renseignements fournis par le Centre de terminologie et néologie, Paris, 1991.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 1994-10-18

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The term "knowledge compilation" is the exact opposite of the term "knowledge decompilation". Yet both denote the passage to an improved stage of expertise.

CONT

Generative reduction can be viewed as a form of dynamic decompilation of knowledge. As such, it is intended to interpret the student's actions with inferences that support pedagogical actions of increased generality. However, when performed by on-line inferential simulations, dynamic knowledge decompilation may require the coexistence of multiple models of expertise as in WEST, with different levels of articulation, so that diagnosis involves a combination of model tracing, reconstruction and issue recognition.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Comme le fait habituellement un professeur, l'expert doit «décompiler» sa connaissance pour expliquer le «pourquoi» et le «comment» de ses propres comportements. Le résultat d'une telle décompilation est facilement transférable de façon déclarative sur un ordinateur [...] Le processus de décompilation ne capture pas nécessairement la connaissance et le comportement expert utilisé au niveau des habiletés.

OBS

Voir agrégat, décompilateur, décomposition, connaissance compilée, effet de désagrégation, de ségrégation.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 1989-09-18

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

In pedagogical diagnosis the process of tracing the successful or unsuccessful application of a piece of knowledge back to interactions between its conceptual constituents. The articulate configuration of the model into an interacting set of constituents of expertise increases epistemological organisation and inferential diagnosis.

CONT

MENO-II performs a simple version of generative reduction with an extensionally defined network that associates diagnosed surface bugs with possible underlying misconceptions. The concept of "articulation" of knowledge is critical for this reduction process.

OBS

See knowledge decompilation.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir graphe génétique, graphe de dépendances, réseau de dépendance fonctionnelle et décompilation de connaissances.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 1989-09-03

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

In additional factor with respect to articulation of knowledge is the design of instructional interfaces oriented toward reification, which can produce notational tools for problem solving.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir module d'interface, interfaçage, tuteur intelligent, interaction tutorielle.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 1989-08-30

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Wenger presents the now standard idea of compiled vs. articulated knowledge(terms that are preferable, in my mind, to shallow and deep). He presents a rationale for why knowledge could(and should) be compiled for specific purposes. He also presents a useful breakdown of the characteristics of knowledge articulation : the completeness of its contents(including justification), its structure or organization(e. g. abstractness or generality), and its epistemological characteristics(e. g. is it commonsense, causal, taxonomic).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Comparer à savoir compilé. Voir aussi connaissances profondes, c. de surface.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :