TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

KNOWLEDGE COMPILATION [9 fiches]

Fiche 1 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Artificial Intelligence
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

Translating knowledge from a declarative form that cannot be used directly into an effective procedural form; for example, converting the advice "don’t get wet" into specific instructions that recommend how to avoid getting wet in a given situation.

DEF

The conversion of knowledge from one form to another so that it may be used in similar situations but more efficiently.

DEF

... the learning mechanisms by which new productions are acquired.

OBS

... the term "knowledge compilation" used by Anderson is the exact opposite of the term "knowledge decompilation used by Clancey in NEOMYCIN. Yet both denote the passage to an improved stage of expertise. This seems to indicate that there are at least two directions in the learning process. On the one hand, experts become better at doing what they do, but on the other they also acquire a better understanding of their domain.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Intelligence artificielle
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Processus par lequel une personne ou une machine acquiert et structure des connaissances en conglomérats et réseaux, à divers niveaux d'abstraction.

CONT

L'opérationalisation doit préserver la sémantique du concept.

OBS

Antonyme de «décompilation de connaissances».

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Inteligencia artificial
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2017-04-12

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
DEF

A learning strategy in which concepts are deduced from knowledge given or possessed, by means of truth-preserving transformations of assertions.

CONT

Deductive learning includes knowledge reformulation, knowledge compilation, creation of macro-operators, caching, chunking, equivalence-preserving, operationalization, and other truth-preserving transformations.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
DEF

Mode d'apprentissage symbolique automatique utilisant la déduction comme mode de raisonnement.

CONT

[...] dans l'apprentissage déductif, le logiciel doit effectuer un pas supplémentaire en transformant les données selon certaines lois de déduction. Le processus de diagnostic cognitif repose généralement sur cette stratégie. La séquence de réponses de l'élève constitue la connaissance fournie. L'ordinateur y applique un raisonnement déductif afin de déterminer l'état cognitif de l'élève.

CONT

L'apprentissage déductif peut se faire à partir de spécifications ou d'exemples.

CONT

On dira que l'apprentissage est déductif quand toutes les connaissances nécessaires sont données explicitement au départ. L'apprentissage «par cœur» en est un cas particulièrement trivial, mais l'apprentissage numérique peut être aussi qualifié de déductif, et [...] est loin d'être trivial.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
CONT

Forma de aprendizaje en la que partiendo del conocimiento suministrado y/o poseído, se deduce el nuevo conocimiento, es decir, se transforma el conocimiento existente mediante una función preservadora de la verdad.

Conserver la fiche 2

Fiche 3 - données d’organisme externe 2006-02-01

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.17 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

learning strategy in which new knowledge is deduced from existing knowledge by means of truth-preserving transformations of assertions

OBS

Deductive learning generally leads to specialization of existing knowledge.

OBS

Deductive learning includes knowledge reformulation, knowledge compilation, and other truth-preserving transformations.

OBS

deductive learning; learning by deduction: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.17 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

stratégie d'apprentissage qui permet de déduire de nouvelles connaissances en appliquant aux assertions disponibles des transformations qui préservent la valeur de vérité

OBS

En règle générale, l'apprentissage déductif entraîne une spécialisation des connaissances acquises.

OBS

L'apprentissage déductif comprend la reformulation et la compilation des connaissances ainsi que d'autres transformations qui préservent la valeur de vérité.

OBS

apprentissage déductif : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 - données d’organisme externe 2006-02-01

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.19 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

knowledge compilation by conversion from a declarative form into a procedural, that is, operational form

OBS

Example: Converting the advice "don’t get wet" into specific instructions by explaining how to avoid getting wet in a given situation.

OBS

See also analytic learning.

OBS

operationalization: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.19 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

compilation de connaissances déclaratives sous forme de connaissances procédurales, c'est-à-dire opératoires

OBS

Exemple : Conversion du conseil «ne pas se mouiller» en une série d'instructions particulières expliquant comment éviter de se mouiller dans une situation donnée.

OBS

Voir aussi apprentissage analytique.

OBS

opérationalisation : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2004-03-16

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

A mediagraphy is a compilation of instructional resources that can be used by the teacher in the classroom in order to strengthen and enhance student learning. The mediagraphy should have a variety of resources such as instructional software, video or audio tapes, web sites and other interesting instructional resources that will make the education process exciting and intriguing for students. Through this process, students not only gain knowledge, comprehension and application skills, but they also gain informational and technological knowledge that can be applied in other attempts to gather information in the future.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Médiagraphie pour les élèves : Identifier les éléments de base à proposer aux élèves comme textes, vidéocassettes, sites Web et comme ouvrages de référence. Ces documents feront partie de la médiagraphie du plan de cours fourni aux élèves. L'enseignant qui donnera le cours pourra y ajouter ce qu'il juge utile. Médiagraphie pour les enseignants : Identifier les éléments de base à proposer aux enseignants pour les soutenir dans la planification détaillée de ce cours, comme des textes, vidéocassettes, site Web et ouvrages de référence.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 1995-03-14

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

In epistemic diagnosis by direct assignment of credit or blame, a modeling method for extracting information from behavior that follows observable behavior.

CONT

The idea behind model tracing is to create a close correspondence between units of the internal model and single steps of observable behavior. The required tuning of granularity can affect the design of the interface as well as that of the internal model. In ACT theory, knowledge compilation transforms declarative knowledge into a rule format that is directly usable for performance. As a consequence, compiled problem-solving knowledge, though it is a form of knowledge, maps directly onto behavior, unlike a concept or a principle, which must be interpreted before it can manifest itself in behavior. Thus knowledge compilation is really the core principle of the model-tracing paradigm. It can summarize claims of reasoning of arbitrary complexity as more coarsely grained rules. Model tracing is, in this sense, at the border between behavioral and epistemic diagnosis.

CONT

The model-tracing method operates in the context of intelligent tutoring systems which monitor students’ problem-solving activity. In that context, the diagnostic component need not compute the student’s solution path, because it can observe what the student does, step by step.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1994-10-18

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The term "knowledge compilation" is the exact opposite of the term "knowledge decompilation". Yet both denote the passage to an improved stage of expertise.

CONT

Generative reduction can be viewed as a form of dynamic decompilation of knowledge. As such, it is intended to interpret the student’s actions with inferences that support pedagogical actions of increased generality. However, when performed by on-line inferential simulations, dynamic knowledge decompilation may require the coexistence of multiple models of expertise as in WEST, with different levels of articulation, so that diagnosis involves a combination of model tracing, reconstruction and issue recognition.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Comme le fait habituellement un professeur, l'expert doit «décompiler» sa connaissance pour expliquer le «pourquoi» et le «comment» de ses propres comportements. Le résultat d'une telle décompilation est facilement transférable de façon déclarative sur un ordinateur [...] Le processus de décompilation ne capture pas nécessairement la connaissance et le comportement expert utilisé au niveau des habiletés.

OBS

Voir agrégat, décompilateur, décomposition, connaissance compilée, effet de désagrégation, de ségrégation.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1992-10-12

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Improving a procedural skill(such as touch typing) by knowledge compilation and repeated practice.

CONT

There are two basic forms of learning: knowledge acquisition and skill refinement. ... The second kind of learning is the gradual improvement of motor and cognitive skills through practice, such as learning to ride a bicycle or to play the piano. ... This form of learning, often called skill refinement ... occurs at a subconscious level by virtue of repeated practice.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

On peut distinguer deux formes d'apprentissage. - L'acquisition de connaissances [...]. - Le raffinement de dextérité par la pratique. Apprendre, selon cette optique consiste à corriger progressivement, par une pratique répétée, les déviations observées par rapport à un comportement désiré. Cette forme d'apprentissage humain recouvre des processus mentaux, moteurs et sensoriels (on pensera à l'apprentissage d'un instrument de musique).

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1989-12-12

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

The conversion of declarative knowledge into procedural form.

OBS

See also knowledge compilation.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Forme de compilation des connaissances par conversion d'une information déclarative générale en règles de production spécifiques, applicables à une classe donnée d'objets.

CONT

On sait que le passage d'un type de connaissance à l'autre n'est pas immédiat chez le sujet. Les récents travaux développés autour de Anderson (1981) sur l'acquisition des habiletés cognitives s'efforcent de modéliser la construction de connaissances procédurales, à partir de connaissances déclaratives transmises dans l'enseignement, sous le thème de la «procéduralisation» des connaissances.

Espagnol

Conserver la fiche 9

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