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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

QUESTIONS CLASS [9 fiches]

Fiche 1 2022-11-28

Anglais

Subject field(s)
  • Biotechnology
OBS

Competition causes selection against relatively weaker cells, where a cell' s fitness determines its competition potential. These "loser" cells are eliminated when in co-culture with stronger "winner" cells but are fully viable when grown separately. Indeed, Darwin's theory of the "survival of the fittest" applies at the cellular level. [The lab] seeks to uncover(reverse engineer) and program(forward engineer) the genetic rules of cell fitness in order to answer fundamental biological questions about stem cells and give rise to a novel class of engineered cell therapies for regenerative medicine applications.

Français

Domaine(s)
  • Biotechnologie

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2008-11-26

Anglais

Subject field(s)
  • Legal Actions
  • Rules of Court
  • Courts
CONT

Merck challenges the constitutional validity and applicability of the Class Proceedings Act to the extent that it permits a multi-jurisdictional opt-out class action that contains class members who are not residents of Ontario and who have no real and substantial connection to Ontario.

OBS

Multi-jurisdictionnal class actions raise several questions of jurisdiction. As a result of the specificity of both class actions and the law of class actions, private international law and constitutional law applicable to jurisdiction may be invited to adapt to the new trend of multijurisdictional class actions.

Terme(s)-clé(s)
  • multijurisdictional opt-out class action

Français

Domaine(s)
  • Actions en justice
  • Règles de procédure
  • Tribunaux
OBS

Le recours collectif multi-juridictionnel soulève de nombreuses questions relatives à la compétence internationale des tribunaux. En raison de la spécificité de ce véhicule procédural et du droit qui lui est propre, le droit international privé et le droit constitutionnel applicables à la détermination de la compétence internationale des tribunaux pourraient être appelés à s'adapter à ce véhicule.

OBS

Cette expression est employée dans le sens d'un choix qui est offert à des gens qui veulent intenter un recours collectif au niveau national ou international.

Terme(s)-clé(s)
  • recours collectif multijuridictionnel avec option de retrait

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2008-11-21

Anglais

Subject field(s)
  • Rules of Court
  • Legal Actions
DEF

An action that is brought on behalf of a class of persons that includes persons who reside in Saskatchewan and persons who do not reside in Saskatchewan.

CONT

Multi-jurisdictionnal class actions raise several questions of jurisdiction. As a result of the specificity of both class actions and the law of class actions, private international law and constitutional law applicable to jurisdiction may be invited to adapt to the new trend of multijurisdictional class actions.

OBS

An Act respecting Class Actions Chapter C-12.01 of the Statutes of Saskatchewan, 2001 (effective January 1, 2002) as amended by the Statutes of Saskatchewan, 2007, c.21. Last update posted: 2 Apr 2008.

Terme(s)-clé(s)
  • multijurisdictional class action

Français

Domaine(s)
  • Règles de procédure
  • Actions en justice
DEF

Action (en justice) introduite au nom d'un groupe qui se compose de personnes qui résident en Saskatchewan et de personnes qui ne résident pas en Saskatchewan.

CONT

Le recours collectif multi-juridictionnel soulève de nombreuses questions relatives à la compétence internationale des tribunaux. En raison de la spécificité de ce véhicule procédural et du droit qui lui est propre, le droit international privé et le droit constitutionnel applicables à la détermination de la compétence internationale des tribunaux pourraient être appelés à s'adapter à ce véhicule.

OBS

Loi concernant les recours collectifs Chapitre C-12.01 des Lois de la Saskatchewan de 2001 (en vigueur à partir le 1er janvier 2002) tel que modifié par les Lois de la Saskatchewan, 2007, ch. 21. Dernière mise à jour postée : 2 avril 2008.

Terme(s)-clé(s)
  • recours collectif multijuridictionnel
  • recours collectif multiterritorial

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2007-07-31

Anglais

Subject field(s)
  • School Equipment
CONT

The group must answer its questions, create a half-poster illustrating the answers, and then present the information to the class. Students could use graphic organizers such as a web, Venn diagram, or T-chart to present the information.

Français

Domaine(s)
  • Matériel et équipement scolaires

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2006-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Using the same courseware as traditional FlightSafety classrooms, participants simply log-on at a specified time and date to attain synchronous instructor-led training. Class members will not only hear the instructor's audio, they can "raise a hand" electronically to either carry on a private conversation with the instructor or let the whole class listen in on the discussion. A chat window allows the class to enter comments and questions. The instructor can assign individual exercises and view each participant's screen. Exams are administered and a Record of Training issued upon successful completion.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Et bien au-delà des avantages financiers, l'e-learning optimise considérablement la qualité de la formation. Elle est moins coûteuse, et, si elle est faite par des spécialistes (pas uniquement des informaticiens), elle se révèle d'une qualité incomparable. Tout ceci, à quelques conditions : il doit s'agir d'une formation tutorée, synchrone ou asynchrone, il doit y avoir des échanges entre les participants en classe virtuelle ou hors séance, grâce à une messagerie individuelle ou collective ; l'outil doit permettre l'évaluation des compétences nécessaires, il doit permettre l'évaluation du delta, doit pouvoir élaborer des cursus de formation et gérer le suivi individuel. Enfin et surtout, la formation doit être bâtie sur un mix stratégique entre le présentiel et le virtuel.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 5

Fiche 6 2004-07-27

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Synchronous training is done in real-time with a live instructor facilitating the training. Everyone logs in at a set time and can communicate directly with the instructor and with each other. You can raise your cyber hand and even view the cyber whiteboard. It lasts for a set amount of time -- from a single session to several weeks, months or even years. This type of training usually takes place via Internet Web sites, audio- or video-conferencing, Internet telephony, or even two-way live broadcasts to students in a classroom.

CONT

Delivery of training to employees can be accomplished using many methods. Real-time training is a method that employs live streaming video and either streaming audio or a conference bridge to provide the audio to the presentation. This methodology allows the instructor to conduct a class as if he was in the same room as the student answering questions and can often utilize an electronic white board.

Terme(s)-clé(s)
  • real time training

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Formation permettant au formateur et à l'apprenant d'avoir des interactions en temps réel grâce à des outils informatiques tels que le clavardage en direct, les tableaux blancs ou les vidéoconférences.

CONT

Formation en temps réel (synchrone) - Cette méthode permet à un groupe d'accéder, à une heure donnée et sans se déplacer, à une salle de classe virtuelle animée en direct par un formateur. Les participants ont à leur disposition la liste des présents au cours, des supports audio et vidéo, un système de prise de parole, des tableaux blancs et des applications partagées ainsi que des fonctions de messagerie instantanée et de discussion qui leur permettent d'intervenir et d'échanger en temps réel.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 6

Fiche 7 2002-07-15

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
  • Training of Personnel
CONT

The learning log serves many of the functions of an ongoing laboratory notebook. During most class sessions, students write for about five minutes, often summarizing the class lecture material, noting the key points of a lab session, raising unanswered questions from a preceding class.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
  • Perfectionnement et formation du personnel

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
  • Capacitación del personal
Conserver la fiche 7

Fiche 8 1992-08-11

Anglais

Subject field(s)
  • Leadership Techniques (Meetings)
  • Education Theory and Methods
DEF

One of several small groups within a larger class or group which assembles usually after a general session for the purpose of discussing a presentation, analyzing a problem, or preparing questions for the larger group.

CONT

Buzz groups are usually seated in a circle. The chairman makes certain that the members of the group know each other. ... This method is most effective when the audience is divided into buzz groups of 10 to 15 persons.

CONT

A buzz group consists of four to six people who meet for five to ten minutes to discuss a task assigned by the instructor. The small group forms a circle, which encourages everyone in the group to participate in the discussion. The buzz group does not have a designated leader, although one person may be selected as a recorder or reporter to present the outcomes of the discussion to the larger group.

Français

Domaine(s)
  • Techniques d'animation des réunions
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Sous-groupe de petite dimension faisant partie d'un groupe plus large auquel il est censé présenter le résultat de ses travaux et [étant] constitué dans le but de faciliter la discussion entre ses membres.

CONT

Le travail en sous-groupes de discussion. Le grand groupe est réparti en petits groupes de 5 à 7 membres qui ont à élaborer ensemble un rapport sur le problème objet du débat. Le travail de chaque petit groupe demande de 1 heure à 1 h 30.

CONT

La proposition et le choix des méthodes de travail : le responsable facilite [...] les propositions de fonctionnement et confronte leurs avantages et inconvénients respectifs : check-lists, tour de table, brainstorming, sous-groupes de travail... (Revue française de gestion, janv.-févr. 1979, p.27).

CONT

On commence par une réflexion individuelle suivie d'une discussion de groupe [...] On demande aux participants de s'organiser en quatre sous-groupes [...] Chaque sous-groupe doit désigner un animateur [...]

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1989-09-03

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

Production of new instances of a class(such as questions, errors, explanations, objects).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Production d'un nouvel individu.

Espagnol

Conserver la fiche 9

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