TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

STRUCTURED KNOWLEDGE [16 fiches]

Fiche 1 2024-08-21

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
DEF

An advanced form of deductive learning in which abstract or structured knowledge is derived from operational knowledge and from domain knowledge.

OBS

analytic learning; explanation-based learning: designations and definition standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Apprentissage déductif évolué qui permet de dériver des connaissances abstraites ou structurées de connaissances opératoires ou des connaissances d'un domaine.

CONT

Un apprentissage analytique produit en général un accroissement réel d'expertise car, dans beaucoup de situations réelles, la fermeture déductive n'est pas calculable en temps et place raisonnables; de plus, il y a un intérêt évident à compiler une fois pour toutes une série de déductions plutôt que de les réeffectuer chaque fois qu'une version opérationnelle de concept doit être exploitée.

OBS

apprentissage analytique : désignation et définition normalisées par l'ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

A problem solving model in which a shared working memory called a blackboard, that can be accessed by several knowledge sources, is used to communicate intermediate results or new data.

CONT

The blackboard model of problem solving is a highly structured, special case of opportunistic problem solving. In addition to opportunistic reasoning as a knowledge-application strategy, the blackboard model prescribes the organization of the domain knowledge and all the input and intermediate and partial solutions needed to solve the problem.

CONT

Classic blackboard models have a modular architecture consisting of several knowledge sources, a database or blackboard, and a scheduler.

OBS

Term and definition standardized by ISO/IEC.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Dans ce modèle, les diverses sources de connaissance sont des processus indépendants qui, théoriquement, s'ignorent mutuellement et qui communiquent par l'intermédiaire d'une base de données complexe, le blackboard.

OBS

modèle du tableau noir : Terme normalisé par ISO/CEI.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2023-07-25

Anglais

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Information Processing (Informatics)
DEF

... a multidisciplinary field that combines statistics, computer science, data analytics, and machine learning to extract knowledge and insights from structured and unstructured data.

Français

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Traitement de l'information (Informatique)
DEF

[...] domaine multidisciplinaire qui combine les statistiques, l'informatique, l'analyse des données et l'apprentissage automatique afin d'extraire des connaissances et des enseignements [de] données structurées et non structurées.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2015-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
P502
code de système de classement, voir observation
OBS

This course explains how to plan and conduct structured interviews using common assessment tools for evaluating candidates. Participants will have the opportunity to acquire and practice the knowledge and skills needed to conduct interviews and participate in evaluation committees.

OBS

P502: a Canada School of Public Service course code.

Français

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
P502
code de système de classement, voir observation
OBS

Ce cours explique comment planifier et mener des entrevues structurées en utilisant les outils courants d'évaluation des candidatures. Les participants auront l'occasion d'acquérir et de mettre à l'épreuve les connaissances et les compétences dont ils ont besoin pour mener des entrevues et pour participer à des comités d'évaluation.

OBS

P502 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2006-12-12

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
CONT

An apprenticeship or professional training program, generally comprising formal and on-the-job training, is a structured approach to help employees acquire the knowledge and skills to best perform a job or task. Entry to the program is through relative merit.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Un programme d'apprentissage ou de formation professionnelle (PAFP) consiste ordinairement en une combinaison de formation théorique et sur le tas. C'est un moyen structuré pour les fonctionnaires d'acquérir les connaissances et compétences requises pour accomplir les fonctions au niveau de travail. L'admission au programme se fait selon le mérite relatif.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 - données d’organisme externe 2006-02-01

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

advanced form of deductive learning in which abstract or structured knowledge is derived from operational knowledge and from domain knowledge

OBS

analytic learning; explanation-based learning: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

apprentissage déductif évolué qui permet de dériver des connaissances abstraites ou structurées de connaissances opératoires ou des connaissances d'un domaine

OBS

apprentissage analytique : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2003-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
CONT

The main influences have come from the Web standardization community itself in the form of HTML metadata and PICS, the library community, the structured document community in the form of SGML and more importantly XML, and also the knowledge representation(KR) community.

OBS

library community: term taken from a World Wide Web Consortium (W3C) document. The W3C’s role is to establish standards relating to Internet technology.

Français

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
OBS

communauté de bibliothèques : terme tiré d'un document traduit de l'anglais par le World Wide Web Consortium dont le rôle est d'établir des normes reliées aux technologies Internet.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2003-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
CONT

The main influences have come from the Web standardization community itself in the form of HTML metadata and PICS, the library community, the structured document community in the form of SGML and more importantly XML, and also the knowledge representation(KR) community.

OBS

knowledge representation community; KR community: terms taken from a World Wide Web Consortium (W3C) document. The W3C’s role is to establish standards relating to Internet technology.

Français

Domaine(s)
  • Internet et télématique
OBS

communauté de la représentation de la connaissance : terme tiré d'un document traduit de l'anglais par le World Wide Web Consortium dont le rôle est d'établir des normes reliées aux technologies Internet.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2003-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
CONT

The main influences have come from the Web standardization community itself in the form of HTML metadata and PICS, the library community, the structured document community in the form of SGML and more importantly XML, and also the knowledge representation(KR) community.

OBS

structured document community: term taken from a World Wide Web Consortium (W3C) document. The W3C’s role is to establish standards relating to Internet technology.

Français

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
OBS

communauté de documents structurés : terme tiré d'un document traduit de l'anglais par le World Wide Web Consortium dont le rôle est d'établir des normes reliées aux technologies Internet.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2002-10-22

Anglais

Subject field(s)
  • Lexicology, Lexicography, Terminology
DEF

A structured scheme for categorizing knowledge, entities or objects to improve access or study, created according to alphabetical, associative, hierarchical, numerical, ideological, spatial, chronological, or other criteria.

Français

Domaine(s)
  • Lexicologie, lexicographie et terminologie
DEF

Distribution d'un ensemble de connaissances, d'entités ou d'objets en vue d'en faciliter l'accès ou l'étude et ce, au moyen de critères alphabétiques, associatifs, hiérarchiques, numériques, idéologiques, spatiaux, chronologiques, etc.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Lexicología, lexicografía y terminología
DEF

Sistema estructurado utilizado para clasificar conocimientos, entidades u objetos a fin de facilitar el acceso a los mismos y su estudio, y que ha sido creado de acuerdo con criterios alfabéticos, asociativos, jerárquicos, numéricos, ideológicos, espaciales, cronológicos, etc.

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2002-01-09

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
DEF

A formal education program is the process of training and developing people in knowledge, skills, mind and character in a structured and certified program.

CONT

When programmes consist of formal teaching, imagination is needed to plan programmes which hold the listeners’ interest.

OBS

Formal education: Reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Éducation donnée selon un plan précis, logique, afin d'atteindre des objectifs déterminés.

OBS

Éducation formelle : Reproduit de Terminologie de l'éducation des adultes avec la permission du Bureau international d'éducation.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
Conserver la fiche 11

Fiche 12 1999-12-09

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
DEF

Any structured activity to maintain or acquire skills, knowledge or abilities, to meet identified organizational needs, in order to enhance employee competency and performance.

Terme(s)-clé(s)
  • HREC's definition of learning

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Toute activité structurée visant l'acquisition ou la mise à jour de compétences, de connaissances ou d'habiletés en fonction des besoins de l'organisation et en vue d'améliorer la compétence et le rendement des employés.

Terme(s)-clé(s)
  • définition de l'apprentissage du CDRH

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 1997-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

Ottawa : Canadian Space Agency. Issued in collaboration with Agriculture and Agri-Food Canada. St-Hubert, Quebec, 1996. "Canolab is a simple, structured experiment involving the classroom study of seed germination and plant growth. It is designed to promote an appreciation for and understanding of the process of scientific investigation. The Canolab kit is a tool provided to elementary school teachers of grades 4-6 to aid in teaching the scientific method and in imparting basic knowledge on plant biology and the space environment.--Page 1.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Ottawa : Agence spatiale européenne. Publié conjointement avec Agriculture et Agroalimentaire Canada. Saint-Hubert (Québec), 1996. «Canolab est une expérience simple et structurée d'étude, en classe, de la germination des semences et de la croissance végétale, qui vise à éclairer la démarche scientifique. La trousse Canolab est fournie aux enseignants de la 4e et de de la 6e année de l'école primaire pour les aider à inculquer la méthode scientifique et à initier les écoliers à la biologie végétale ainsi qu'aux conditions de vie dans l'espace.» --Page 1.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 1994-10-26

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

In the knowledge base, domain specific knowledge is expressed as a set of condition-action pairs referred to as production rules that specify the action to be carried out if the prerequisite conditions are true.

CONT

[Instructional Tutoring Systems] have a central objective of communicating some knowledge through computer facilities which may employ domain-specific expertise, error analysis, and user modelling.

CONT

First, to introduce neophyte users to the system, it must operate as an intelligent tutor, controlling a structured interaction with the user as defined in a domain-specific knowledge base.

OBS

The distinction between domain-specific knowledge and meta-knowledge is not always clear cut. ... meta-knowledge is often treated as control knowledge about what to do next, and this type of knowledge is often very domain specific. ... In general, making distinctions between domain-specific knowledge and meta-knowledge does not contribute much to the design of the system; rather, it tends to distract.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'avènement de l'intelligence artificielle et l'essor des systèmes experts a souligné l'importance de logiciels capables de traiter de telles connaissances spécifiques à un domaine d'étude.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 1994-08-15

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

The incorporation of many aspects of the overlay theory into WUSOR-II(Carr, 1977) represents a definite move toward a learned-oriented tutor, both for the student model and for the representation of expertise. Whereas the student's knowledge is a real overlay model her learning preferences are only represented by a set of three registers indicating her need for repetition, her degree of forgetfulness, and her receptivity to advice. As a form of curriculum, the representation of game expertise is now organized into five successive phases, ranging from basic rules of the game to logical and finally to probabilistic rules. The coach will not proceed to the next phase before the student has mastered certain fundamental skills in the current one. This is an important departure from the unsegmented rule-based approach, since the domain knowledge while still exclusively representing expertise, is structured so as to reflect the standpoint of the learner.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Didacticiel IA orienté apprenant, caractérisé par un guidage discret de celui-ci.

OBS

Désigne aussi le module pédagogique d'un tel didacticiel. Voir tuteur directif.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 1994-06-23

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
CONT

In a fully computer-assisted instruction program, the computer takes over from the teacher in providing the learner with drill, practice, and revision, as well as testing and diagnosis. The form of the teaching may be simply linear or branching, or it can be extended to thinking and problem solving by simulation.

CONT

Traditional CAI programs are statically organized receptacles structured to embody both the domain and the pedagogical knowledge of expert teachers.

CONT

Since structured objects capture patterns among components, and the components do the job of representing more specific information, variations of instructional information such as wall displays, texts, worksheets, overheads, CAI programs, and filmstrips all can be represented by a single structured object, INSTRUCTIONAL INFORMATION.

OBS

A CAI program incorporating AI programming methods is often called an "Intelligent Computer-Aided Instruction" (ICAI) program or an "Intelligent Tutoring System "(ITS).

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
OBS

Voir fiche "enseignement assisté par ordinateur".

Espagnol

Conserver la fiche 16

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :