TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

STRUCTURED LEARNING [25 fiches]

Fiche 1 2024-08-21

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
DEF

An advanced form of deductive learning in which abstract or structured knowledge is derived from operational knowledge and from domain knowledge.

OBS

analytic learning; explanation-based learning: designations and definition standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Apprentissage déductif évolué qui permet de dériver des connaissances abstraites ou structurées de connaissances opératoires ou des connaissances d'un domaine.

CONT

Un apprentissage analytique produit en général un accroissement réel d'expertise car, dans beaucoup de situations réelles, la fermeture déductive n'est pas calculable en temps et place raisonnables; de plus, il y a un intérêt évident à compiler une fois pour toutes une série de déductions plutôt que de les réeffectuer chaque fois qu'une version opérationnelle de concept doit être exploitée.

OBS

apprentissage analytique : désignation et définition normalisées par l'ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Operating Systems (Software)
CONT

The tutorial interface is designed to facilitate student's learning by providing the environment with the intelligence to structure the code being entered and prevent "low-level" syntactic difficulties. This is achieved by providing the students with an intelligent structured editor with which to enter code.

CONT

A major design feature of the tutoring interface provides the student with a structured editor through which to enter code.

CONT

The Tutorial Interface.- ... the structured editor facilitates communication between the student and the tutor.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)
OBS

Aplusix a une architecture classique de Tuteur Intelligent. Les différents modules sont : l'expert [...], le module pédagogique [...], le module de diagnostic cognitif [...], l'interface qui fournit une présentation soignée du raisonnement et offre un mode de saisie ergonomique.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2023-07-25

Anglais

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Information Processing (Informatics)
DEF

... a multidisciplinary field that combines statistics, computer science, data analytics, and machine learning to extract knowledge and insights from structured and unstructured data.

Français

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Traitement de l'information (Informatique)
DEF

[...] domaine multidisciplinaire qui combine les statistiques, l'informatique, l'analyse des données et l'apprentissage automatique afin d'extraire des connaissances et des enseignements [de] données structurées et non structurées.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2020-03-06

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management (General)
  • Federal Administration
OBS

This Guide is intended for anyone involved in developing, implementing or evaluating structured reference checks in the federal public service. This may include human resource(HR) staff, managers, internal and external consultants, applicants and others who are interested in learning more about the structured reference checking process.

Terme(s)-clé(s)
  • Structured Reference Checking
  • A User's Guide to Best Practices

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Administration fédérale
Terme(s)-clé(s)
  • Vérification structurée des références
  • Guide des pratiques exemplaires

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2015-12-30

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
DEF

A lifelong process whereby individuals acquire attitudes, values, skills and knowledge from daily experience and the educative influences and resources in their environment, from family and neighbors, from work and play, from the marketplace, the library and the mass media.

CONT

Informal learning... is not structured(in terms of learning objectives, learning time or learning support) and typically does not lead to certification. Informal learning may be intentional but in most cases it is non-intentional(or "incidental"/"random").

Terme(s)-clé(s)
  • nonstructured learning
  • non structured learning

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Apprentissage découlant des activités de la vie quotidienne liées au travail, à la famille ou aux loisirs [et qui] n'est ni organisé ni structuré (en termes d'objectifs, de temps ou de ressources).

CONT

L'apprentissage informel possède la plupart du temps un caractère non intentionnel de la part de l'apprenant. Il ne débouche habituellement pas sur la certification.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2015-12-30

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
CONT

Formal training often involves structured activities that have specific learning objectives(e. g. classroom training).

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

La formation structurée comprend souvent des activités bien définies assorties d'objectifs d'apprentissage précis (p. ex. la formation en classe).

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2015-12-30

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
CONT

Formal learning is usually organized by professional educators and leads to a qualification. It traditionally takes place in educational institutions such as universities and colleges, and in structured training sessions in the workplace. Learners engaged in distance education may participate in formal learning that is designed and sponsored by recognized institutions and agencies but is geographically home-based or workplace-based.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

L'apprentissage formel (formal learning) est défini comme intervenant dans un contexte organisé et structuré. Il est clairement identifié comme activité d'apprentissage. On peut citer comme exemple l'instruction formelle ou la formation en entreprise. Par nature, cet apprentissage conduit à une certification, [...].

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
Conserver la fiche 7

Fiche 8 2014-07-08

Anglais

Subject field(s)
  • Document Classification (Library Science)
DEF

The term usually applied to manuscript or typescript, as distinct from cartographic, audiovisual, and machine-readable records and archives.

CONT

We will consider the materials used in individualized learning under three broad headings : textual materials, audiovisual materials, and computer-based materials.... Textual materials [include] conventional textbooks,... structured hand-out notes,... textual programmed materials.

CONT

The Postlethwait audio-tutorial method began in 1961 at Purdue University. ... Taped material was related to textbook material, practical work and a laboratory manual.

Français

Domaine(s)
  • Classification des documents (Bibliothéconomie)
CONT

Les documents textuels correspondant à l'acte de lire, le texte pouvant être : écrit à la main (manuscrit), tapé à la machine (dactylographié), photocopié ou imprimé [...]

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2013-01-31

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
DEF

A structured learning in which participants work as a group to complete instructional activities as sequenced in the course timetable.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Apprentissage structuré dans lequel les participants travaillent en groupe en vue d’exécuter les activités d’instruction selon la séquence du calendrier des cours.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2011-10-20

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
DEF

A programme that, in addition to providing children with care, offers a structured and purposeful set of learning activities either in a formal institution... or as part of a non-formal child development programme.

CONT

ECCE [early childhood care and education] programmes are normally designed for children from age three and include organized learning activities that constitute on average the equivalent of at least two hours per day and 100 days per year.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Programme dispensant, en plus de la protection des enfants, une gamme d'activités délibérées et structurées d'apprentissage qui peuvent être assurées aussi bien dans un établissement d'enseignement formel [...] que dans le cadre d'un programme d'éveil non-formel.

CONT

Les programmes de PEPE [protection et éducation de la petite enfance] sont habituellement destinés aux enfants âgés à partir de 3 ans et comprennent des activités d'apprentissage dont la durée doit s'élever en moyenne à l'équivalent d'au moins deux heures par jour et de 100 jours par an.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía (Generalidades)
DEF

Programa que, además de prestar cuidados a los niños, ofrece una serie de actividades de aprendizaje concebidas y estructuradas que podrían ofrecerse tanto en un establecimiento de enseñanza formal [...] como en un programa no formal de desarrollo del niño.

CONT

Los programas de CEPI van destinados habitualmente a los niños a partir de 3 años y comprenden actividades de aprendizaje cuya duración promedio es el equivalente a al menos dos horas diarias y 100 días por año.

OBS

cuidado y educación de la primera infancia: término, definición y contexto extraídos del Manual de Instrucciones para completar los Cuestionarios sobre Estadísticas de Educación - 2003, del Instituto de Estadística de la UNESCO

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2010-10-18

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Group Dynamics
CONT

Spontaneous experiences within a group training setting may be valuable in terms of awareness expansion and emotional freedom. However, they may not produce as much personal growth and solid, transferable learning as does a structured experience, designed to focus on individual behavior, constructive feedback, processing and psychological integration.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Dynamique des groupes
CONT

Il existe une foule d'expériences structurées très variées et très variables et elles ont été préparées pour aider les gens à concentrer leur attention sur le comportement individuel, l'échange constructif de feed-back, l'analyse de données et l'intégration psychologique.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2009-03-10

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Industry/University Relations
CONT

As confirmed by ACCC [Association of Canadian Community Colleges] studies, including the Pan-Canadian Study of Exemplary Practices in Learning, more structured and holistic approaches to student orientation and programs such as student ambassador and peer mentoring can be very effective in addressing these types of difficulties.

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Relations industrie-université
CONT

Comme l'ont confirmé des études de l'ACCC [Association des Collèges communautaires du Canada], dont l'Enquête pancanadienne sur les pratiques exemplaires d'apprentissage dans les collèges, des méthodes d'orientation et d'accompagnement plus structurées et plus globales, comme le recours à des étudiants ambassadeurs ou au mentorat par les pairs, peuvent s'avérer très efficaces pour aider les étudiants à surmonter ce genre de difficultés.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2008-01-14

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Management Operations (General)
OBS

Coaching Connection. The Art of Coaching is a comprehensive 20-week program that provides you with new levels of practical competence as leaders through the development of coaching skills and capabilities. During this period, you will receive a thorough grounding in the essential elements of coaching and you will immerse yourself in the practice of coaching, both within structured learning settings and natural opportunities within your work setting.

Terme(s)-clé(s)
  • The Art of Coaching
  • Developing Practical Competence in Coaching and Leadership

Français

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Connexion Coaching. L'art du coaching est un programme complet de 20 semaines qui améliorera vos compétences pratiques à titre de leader grâce au perfectionnement des aptitudes et des capacités en coaching. Durant cette période, vous vous familiariserez à fond avec les éléments essentiels du coaching et serez immergé dans la pratique du coaching, aussi bien dans des milieux d'apprentissage que dans le cadre de votre travail.

Terme(s)-clé(s)
  • L'art du coaching
  • Perfectionnement des compétences pratiques en coaching et en leadership

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2007-05-23

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

School-based teams are structured to address the educational needs of the students. They usually include the teacher(s) of the student, an administrator, counsellor and may include other professionals as well. They may or may not meet regularly but do meet to discuss common issues concerning the learning and behaviour of students.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
CONT

Pour la plupart, les stratégies proposées ici ne suggèrent pas de changements importants au style d'enseignement de l'enseignant. Nous espérons toutefois qu'elles faciliteront la discussion et le partage de renseignements précieux entre l'enseignant et l'équipe scolaire, entre l'enseignant et les parents et, quand cela s'avère nécessaire, entre l'enseignant et l'élève.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2006-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
CONT

Work-related learning is designed to radically improve the training and vocational education available to learners. Of course, all schools already offer some degree of education and experience that directly relates to employment(careers education and visits to places of work are obvious examples). The difference with specific work-related learning programmes is that they are more focused and more structured. In fact, work-related learning is a key feature of the Government's plans for reforming the 14-19 phase of education. Whether students are looking to progress to higher education or go straight into the workplace, work-related learning will equip them with essential skills for the future.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
CONT

La formation autogérée permet à un membre de planifier son perfectionnement professionnel par l'autoéducation et l'apprentissage lié à l'emploi.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
Conserver la fiche 15

Fiche 16 2006-03-16

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

A learn-by-doing simulation in which students pursue a goal by practicing target skills and using relevant content knowledge to help them achieve their goal. There are seven essential components of a GBS: the learning goals, the mission, the cover story, the role, the scenario operations, the resources, and the feedback, including coaches and experts.

CONT

Schank and Kass succinctly describe their design for a learning environment architecture, goal-based scenario(GBS). GBSs are courses structured as a series of scenarios, each involving the pursuit of a clear, concrete mission through a set of activities designed to teach a set of skills. For example, the GBS scenario "Broadcast News" simulates a special-purpose video production studio as well as a set of mentors and colleagues. The student's main task is to edit text and video, which are given in rough draft form. Video clips of experts set up journalistic problems and critique the students’ work as they proceed through the scenario, providing specific challenges.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
OBS

Pluriel : des scénarios.

OBS

scénarios (pl.) : Cette graphie, puisée des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, est attestée dans le Petit Robert (2006).

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 - données d’organisme externe 2006-02-01

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.03.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

advanced form of deductive learning in which abstract or structured knowledge is derived from operational knowledge and from domain knowledge

OBS

analytic learning; explanation-based learning: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31:1997].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.03.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

apprentissage déductif évolué qui permet de dériver des connaissances abstraites ou structurées de connaissances opératoires ou des connaissances d'un domaine

OBS

apprentissage analytique : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2005-01-06

Anglais

Subject field(s)
  • Interior Design (General)
OBS

The curriculum in interior architecture is structured for students who plan a professional career in space planning in commercial, institutional, and industrial interior design. The learning experience is gained through the focus placed upon the department's educational programs in interior architectural space planning, furniture, and product design. After an introduction to basic interior space planning, students undertake studio exercises that include programming and designing of spaces. Special emphasis is placed on spatial organization, behavior analysis, space component design, furniture design and construction, product and exhibit design, the integration of environmental systems, building rehabilitation, and the preparation of working drawings and contract documents.

OBS

interior space: term used in connection with the Expo 2005 Canada Interactive Network.

Français

Domaine(s)
  • Architecture d'intérieurs (Généralités)
CONT

Les cloisons amovibles et mobiles : des évolutions possibles de l'espace intérieur. [...] Les cloisons mobiles ou coulissantes permettent de créer instantanément des espaces intérieurs de taille différente. Les panneaux souvent identiques à ceux des cloisons amovibles sont habituellement suspendus et coulissent à l'aide de galets en matière plastique dans un rail.

OBS

espace intérieur : terme relatif au Réseau interactif du Canada à Expo 2005.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2004-07-07

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

Most at-risk individuals will need to develop basic computer skills in order to take advantage of online services. However, they generally find it difficult to stick with a structured education program and often don’t complete traditional courses of even two weeks duration. Design the learning content in a very modular fashion, with short components designed for online self-directed learning.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

La question que doit se poser un enseignant est «Comment tenir éveillé un étudiant devant un ordinateur durant l'apprentissage». À ce propos justement, certains enseignants pensent que l'auto-apprentissage en ligne est moins efficace que les cours face à face.

CONT

TransitTraining.com est le seul centre d'auto-apprentissage virtuel conçu spécialement pour répondre aux besoins des professionnels du transport collectif d'aujourd'hui. C'est un outil d'enseignement à la fois efficace et rentable. Pour les cours de votre choix : en tout temps et en tout lieu.

Terme(s)-clé(s)
  • autoapprentissage en ligne
  • autoapprentissage virtuel
  • autoapprentissage électronique

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

La ruta de la lengua española. Su autor la define como mezcla de manual virtual de español, entorno de autoaprendizaje en línea e interfaz para la enseñanza a distancia, con vistas al aprendizaje integral de la lengua española.

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2004-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
DEF

Learning that is not provided by an education or training institution and typically does not lead to certification [but] is, however, structured(in terms of learning objectives, learning time or learning support) [and] is intentional from the learner's perspective.

Terme(s)-clé(s)
  • non formal learning
  • nonformal learning

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Apprentissage qui n'est pas dispensé par un établissement d'enseignement ou de formation [mais qui] est cependant structuré (en terme d'objectifs, de temps ou de ressources).

CONT

L'apprentissage non formel est intentionnel de la part de l'apprenant et ne débouche généralement pas sur la certification.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2002-12-30

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Mathematical Geography
OBS

The Geomatics Professional Development Program, International(GPDPI) provides non-Canadian geomatics professionals with the opportunity to develop their skills in a world-class geomatics organization. The Earth Sciences Sector(ESS) of Natural Resources Canada works with Canadian industry and conducts research in the following areas; remote sensing, Geographic Information Systems(GIS), the Global Positioning System(GPS), maps and charts, surveying, and geological sciences. Geomatics professionals are an integral part of each of these efforts. As a participant in the GPDPI, you will work alongside leaders in the geomatics field to complete a six-month project, tailored to suit your needs and learning goals. The GPDPI offers structured training in the field of geomatics through a curriculum designed to develop technical and managerial skills. Since 1992, the Earth Sciences Sector has successfully trained university graduates and staff through the Geomatics Professional Development Program(GPDP).

Terme(s)-clé(s)
  • International Geomatics Professional Development Program
  • GPDP International

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Géographie mathématique
OBS

Le Programme international de perfectionnement professionnel en géomatique (PIPPG) offre à des professionnels étrangers du domaine de la géomatique la possibilité de développer leurs aptitudes dans une organisation géomatique reconnue mondialement. Le Secteur des sciences de la Terre (SST) de Ressources naturelles Canada travaille avec l'industrie canadienne et fait des recherches dans les domaines suivants : télédétection, systèmes d'information géographique (SIG), système de positionnement global (GPS), cartographie, arpentage et sciences géologiques. Des professionnels de la géomatique sont à la base de chacune de ces activités. En tant que participant au PPPGI, vous travaillerez avec des chefs de file du domaine de la géomatique pour mener à bien un projet de six mois adapté à vos besoins et à vos objectifs d'apprentissage. Le PPPGI offre une formation bien structurée par l'intermédiaire d'un programme d'études conçu pour développer des aptitudes techniques et de gestion. Depuis 1992, le SST a formé avec succès des diplômés universitaires et des employés dans le cadre du Programme de perfectionnement professionnel en géomatique (PPG).

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 1999-06-21

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Institutions
  • Special Education
DEF

The Binet School provides successful learning experiences for those students with multiple disabilities who need a more structured and supportive environment than that which is available.

Français

Domaine(s)
  • Établissements d'enseignement
  • Éducation spéciale

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 1994-08-15

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

The incorporation of many aspects of the overlay theory into WUSOR-II(Carr, 1977) represents a definite move toward a learned-oriented tutor, both for the student model and for the representation of expertise. Whereas the student's knowledge is a real overlay model her learning preferences are only represented by a set of three registers indicating her need for repetition, her degree of forgetfulness, and her receptivity to advice. As a form of curriculum, the representation of game expertise is now organized into five successive phases, ranging from basic rules of the game to logical and finally to probabilistic rules. The coach will not proceed to the next phase before the student has mastered certain fundamental skills in the current one. This is an important departure from the unsegmented rule-based approach, since the domain knowledge while still exclusively representing expertise, is structured so as to reflect the standpoint of the learner.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Didacticiel IA orienté apprenant, caractérisé par un guidage discret de celui-ci.

OBS

Désigne aussi le module pédagogique d'un tel didacticiel. Voir tuteur directif.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 1990-03-01

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

Structured teaching which is preplanned to produce specific learning outcomes.

OBS

As opposed to "opportunistic teaching".

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[enseignement] au programme graduel avec un horaire régulier.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 1988-06-16

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
OBS

To provide financial assistance to individuals in the museum community to attend special study programs, seminars, workshops or related structured learning programs which comprise a component of museum studies.(Canadian Museums Association).

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
OBS

Offrir une aide financière aux candidats membre de la collectivité des musées qui souhaitent participer à des programmes spéciaux d'étude, colloques, ateliers ou programme d'enseignement connexes structurés comprenant un élément d'étude sur les musées. (Association des musées canadiens).

Espagnol

Conserver la fiche 25

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