TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

TUTORIAL GOAL [5 fiches]

Fiche 1 2011-10-20

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A model of the student’s current state. This is the system’s current understanding of the history, capabilities, knowledge, goals and motivation of the student it is teaching.

DEF

That part of a teaching program which provides it with information about the student using it.

CONT

We generally think of a student model as an evolving description of what the student knows about the subject domain. [...] This dynamic process is based on various sources of evidence and ways to reason about the evidence, involving considerations like measures of a priori difficulty, structural relationships in the knowledge base, and common sense reasoning.

CONT

Another student-controlled means of sharing status information is through the student profile. At the start of a tutorial session the student specifies whether he wishes to be told about conclusions being made by the expert program... in the course of the dialogue. He can request nothing, ask for full information, or simply request a "hint, "... The components of the profile are : Student Sophistication... Failure or Success of D-rules... Rule Conclusions... Final Goal Conclusions... Lesson Plan... Debugging....

OBS

It can be descriptive or simulative, or a combination of the two. Each of its submodels - behavioral, epistemic, and individual - plays a distinct role in the continuity of the communication process.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Composante d'un tuteur intelligent réunissant l'ensemble des informations sur l'élève.

CONT

Le modèle de l'apprenant : il reflète les connaissances que possède le système sur l'apprenant; il contient en particulier : les connaissances statiques acquises par l'apprenant (base d'objets et de relations), les connaissances dynamiques (règles de comportement des objets), et les connaissances propres à l'apprenant (évaluation de l'apprenant).

CONT

Le modèle étudiant représente l'histor ique des connaissances de l'apprenant en terme de décisions prises au fur et à mesure d'erreurs commises, de fausses conceptions. Le modèle de l'apprenant évolue constamment et représente la partie dynamique du système à partir de laquelle nous pouvons bâtir une interactivité plus adaptée aux processus d'apprentissage de l'étudiant.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2005-07-22

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Software
CONT

The ADVISOR is to be capable of three modes of operation : in reactive mode, it will offer meaningful responses to user questions; in proactive mode, it will monitor the user and intervene with suggestions to assist the user achieve the indicated goal; in the tutorial mode it will provide a guided instruction to the system for the neophyte user.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Logiciels
CONT

Dans le mode proactif, la démarche est inversée [et] c'est l'apprenant qui a l'initiative et qui «interroge» le système d'enseignement. Celui-ci répond aux sollicitations de l'apprenant.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2005-06-28

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
  • Training of Personnel
CONT

The goal of an online tutorial is to create an environment where people can learn. It is not about technology, the hardware and software, except as these are necessary to create the medium in which the learning occurs.

Terme(s)-clé(s)
  • on-line tutorial

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Outils d'apprentissage et de formation. Essayez un didacticiel en ligne et découvrez les ressources dont vous avez besoin pour établir un plan d'apprentissage ou repérer un centre d'apprentissage et de formation de l'administration fédérale situé près de chez vous.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Internet y telemática
  • Capacitación del personal
Conserver la fiche 3

Fiche 4 1999-04-27

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

[An] expert system that interacts with a person in the style of giving advice rather that in the style of dictating commands. Generally advisory systems have mechanisms for explaining their advice and for allowing their users to interact at a detail level comfortable to the user.

CONT

The National Research Council of Canada in collaboration with Université Laval, the University of Leeds and System OID Inc., has underway the development of an advisor to support the user of computer-based design tools. [It] is to be capable of three modes of operation : In reactive mode, it will offer meaningful responses to user questions; in proactive mode, it will monitor the user and intervene with suggestions to assist the user achieve the indicated goal; in the tutorial mode it will provide a guided instruction to the system for the neophyte user.

CONT

The SCENT Advisor. - SCENT is a programming advising system which facilitates the study of various aspects of the advising process.

OBS

advisory system: term standardized by ISO/IEC and CSA.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

La société américaine Human Edge Software va mettre sur le marché des systèmes «conseillers» pour l'éducation des enfants, les relations avec les adolescents et les personnes âgées ou les rapports conjugaux. «La validité du conseil donné par l'ordinateur [...] dépendra de l'honnêteté et de la précision avec lesquelles l'utilisateur fournira les informations au système.»

OBS

système-conseil; système d'orientation : termes normalisés par ISO/CEI et la CSA.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 1995-06-08

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

In an ICAI program the tutoring rules that an author uses to create these pattern are defined in the knowledge base, and the program generates the instructional sequence in response to student questions or mistakes.

CONT

The main component of the tutor module (GUIDON) is a collection of tutoring rules, hereafter called t-rules, for carrying on a dialogue, including methods for providing assistance, maintaining a student knowledge model, responding to his initiative, and so on.

CONT

The tutoring rules were derived directly from a consensus of eleven teachers experienced in the precise scope of the program.

CONT

T-rules are grouped into rule packets, each specific to a tutorial goal.... There are two types of t-rule packets : t-rules for selecting a discourse procedure and t-rules for modeling belief.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 5

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :