TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

TUTORIAL INSTRUCTION [9 fiches]

Fiche 1 2015-03-03

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
  • Education Theory and Methods
CONT

In tutor mode, the tutor works through a problem, step by step, explaining its action, both strategically in terms of its current subgoals and locally in describing the current step. ... As the tutor carries out a demonstration, it explains the actions that it takes at each step in the context of strategic goals....

CONT

The ADVISOR is to be capable of three modes of operation :... in the tutorial mode it will provide a guided instruction to the system for the neophyte user.

CONT

[The student] ... can call on the tutor to do a problem - this invokes the tutor mode, also called demonstration mode.

OBS

As opposed to "student mode. See also "proactive mode" and "reactive mode."

OBS

See also "proactive mode" and "reactive mode".

Français

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Mode d'emploi de systèmes ou de programmes informatiques, se présentant le plus souvent sous forme de livre, et, contrairement au manuel de référence, constitué essentiellement d'exercices pratiques et d'exemples d'application.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2014-02-17

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

An instructional method in which one child tutors another in material on which the tutor is an "expert" and the tutee is a "novice."

CONT

Tutoring approaches and models have many variations in the regular classroom and include tutorial instruction, peer tutoring, peer teaching, peer education...

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[Méthode pédagogique] qui consiste en une intervention structurée entre deux élèves où l'un d'eux fournit à l'autre un support scolaire.

CONT

Le projet présenté visait à améliorer le niveau de lecture des élèves de trois écoles d’immersion française grâce au tutorat par les pairs. Le programme consistait en des sessions privées entre un pair de cinquième, sixième ou septième année et un lecteur en difficulté de deuxième ou troisième année.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2012-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

... as a tutorial mechanism, [the computer-assisted instruction system] can form models of both the students’ states of knowledge and their reasoning strategy. These structural models are used both to identify fundamental misconceptions and to determine when and how to provide remediation, heuristic recommendations("hints"), or further instruction.

CONT

Without some reasoning about the student’s intentions and some appropriate remediation, effective teaching does not take place.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Activité aidant les élèves à s'améliorer à la suite d'une évaluation formative en fin d'apprentissage.

CONT

Quant aux messages d'aide, ils ont été libellés en français afin d'assurer une remédiation non équivoque.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2006-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Software
  • Training of Personnel
DEF

The component of an ICAI program that selects the strategies for presenting tutorial information to a student.

CONT

Tutorial Module.... The tutor is an agent which can be actively invoked either by the user directly or by the advice module when the latter determines that instruction is likely to be useful. The tutor is composed of 3 components :tutorial rules, a complexity map, and a set of case models.

CONT

The Tutor Module is in charge of the teaching activities, in particular, selecting an appropriate pedagogical stategy using the information produced by the student model. It plays the roles of tutor, instructor and exercise generator. The pedagogical decisions are made dynamically based on the information from the student model. If the student is very familiar with the materials being taught, he will be given harder exercises to increase his understanding. However, if the student is totally unfamiliar with the concepts, he will be given a tutorial.

CONT

The tutoring module has two functions: coordination and teaching. The tutoring module receives all the information from the different modules of the ITS and coordinates the overall activity using psycho-pedagogical knowledge.

CONT

The tutorial expert represents tutorial knowledge ... and the ability to use this knowledge, along with the student model, to make pedagogical decisions. It is the control element of the ITS [Intelligent Tutoring System].

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Logiciels
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Module d'un système EIAO dont la fonction essentielle est de fournir une réponse à une situation ponctuelle (blocage, erreur ou demande d'aide). Il contribue à la recherche de la meilleure stratégie pédagogique [CTN, Paris, 1991].

CONT

Le module tuteur: il fournit la stratégie pédagogique la plus appropriée à la situation actuelle. Il est chargé de choisir le type d'intervention («répéter» par exemple) et le mode d'intervention. La base de faits du tuteur lui permet de conserver la trace des échecs pendant la recherche de la "meilleure" stratégie (journal des règles effectuées) et des règles effectivement appliquées (base des actions effectuées), afin d'être en mesure de mettre à jour le modèle de l'apprenant et la base d'expertise si nécessaire.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Soporte lógico (Software)
  • Capacitación del personal
Conserver la fiche 4

Fiche 5 2005-07-22

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Software
CONT

The ADVISOR is to be capable of three modes of operation : in reactive mode, it will offer meaningful responses to user questions; in proactive mode, it will monitor the user and intervene with suggestions to assist the user achieve the indicated goal; in the tutorial mode it will provide a guided instruction to the system for the neophyte user.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Logiciels
CONT

Dans le mode proactif, la démarche est inversée [et] c'est l'apprenant qui a l'initiative et qui «interroge» le système d'enseignement. Celui-ci répond aux sollicitations de l'apprenant.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 1999-04-27

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

[An] expert system that interacts with a person in the style of giving advice rather that in the style of dictating commands. Generally advisory systems have mechanisms for explaining their advice and for allowing their users to interact at a detail level comfortable to the user.

CONT

The National Research Council of Canada in collaboration with Université Laval, the University of Leeds and System OID Inc., has underway the development of an advisor to support the user of computer-based design tools. [It] is to be capable of three modes of operation : In reactive mode, it will offer meaningful responses to user questions; in proactive mode, it will monitor the user and intervene with suggestions to assist the user achieve the indicated goal; in the tutorial mode it will provide a guided instruction to the system for the neophyte user.

CONT

The SCENT Advisor. - SCENT is a programming advising system which facilitates the study of various aspects of the advising process.

OBS

advisory system: term standardized by ISO/IEC and CSA.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

La société américaine Human Edge Software va mettre sur le marché des systèmes «conseillers» pour l'éducation des enfants, les relations avec les adolescents et les personnes âgées ou les rapports conjugaux. «La validité du conseil donné par l'ordinateur [...] dépendra de l'honnêteté et de la précision avec lesquelles l'utilisateur fournira les informations au système.»

OBS

système-conseil; système d'orientation : termes normalisés par ISO/CEI et la CSA.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1999-02-05

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

... a class or category of instructional plans which all teach by the same method or style of instruction. Examples of tutorial strategies include expository, case-method, exploratory, or Socratic question and answer.

CONT

The tutorial strategy of a teaching program is that part of it which decides what to do next. It may range from simply following a sequence of actions which have been pre-specified by the author or the teaching program, as in linear programming, to executing a complex decision procedure which attempts to take into account a student model and the course objectives.

CONT

Motivational responses may include encouragement, congratulations, challenges, and other statements with affective or perlocutionary content. ... the current tutoring strategy specifies which of these feedback and follow-up responses will be generated.

CONT

The resultant analysis is used to select between three types of tutorial strategies: correction, confirmation and coaching.

CONT

An ITS [Intelligent Tutoring System] will have a well-articulated curriculum embodied in its domain expertise and an explicit theory of instruction represented by its tutoring strategies.

Terme(s)-clé(s)
  • tutorial reasoning strategy

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Ensemble de procédures déterminées par le module pédagogique à partir des connaissances sur l'apprenant, afin d'aider ce dernier à former, à tester des hypothèses, à organiser ses connaissances pour les étendre à des nouvelles situations et à faire des prédictions justes sur des cas nouveaux.

CONT

[...] de tels programmes [à vocation pédagogique] devraient posséder une théorie explicite des stratégies tutorielles qu'ils utilisent (non enfouies dans les connaissances du domaine d'enseignement). Ces stratégies devraient être applicables à plusieurs domaines.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1989-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Instruction has goals. In general, goals can be achieved either through intentional planning activities, by which one gains control over the environment, or through the recognition of opportunities presented by the environment's resources. Most of the time, goals are best achieved by an appropriate combination of both styles. Hence, in attaining teaching goals and in generating subgoals, opportunistic and plan-based contexts define a range of pedagogical styles that vary in the system's control over the shape of the tutorial sequence. In turn, the degree of this control determines different triggering contexts for didactic operations and suggests different roles for diagnosis and didactics.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Déterminé par le type de stratégie pédagogique (opportuniste ou à base de plans). Ainsi, les stratégies opportunistes exploitent les conditions favorables créées par le dialogue avec l'étudiant. Les activités et énoncés de celui-ci permettent au système d'orienter le diagnostic et le contenu des interventions tutorielles. D'autre part, les stratégies de planification didactique permettent au système de planifier les événements à apprendre, tant au niveau local, individuel, qu'à un niveau global et ce, même lorsque l'étudiant peut réagir librement. Mentionnons aussi les contextes pédagogiques mixtes basés sur des contextes opportunistes et planifiés, imbriqués.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1985-08-05

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

Method of instruction in which one student or a small group receives personal guidance and instruction from a tutor or instructor. The tutorial system is student-centred rather than subject-centred and is a descendant of the Socratic method.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques

Espagnol

Conserver la fiche 9

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :