TERMIUM Plus®
La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.
TUTORIAL KNOWLEDGE [13 fiches]
Fiche 1 - données d’organisme interne 2012-01-04
Fiche 1, Anglais
Fiche 1, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Continuing Education
Fiche 1, La vedette principale, Anglais
- remediation
1, fiche 1, Anglais, remediation
correct
Fiche 1, Les abréviations, Anglais
Fiche 1, Les synonymes, Anglais
Fiche 1, Justifications, Anglais
Record number: 1, Textual support number: 1 CONT
... as a tutorial mechanism, [the computer-assisted instruction system] can form models of both the students’ states of knowledge and their reasoning strategy. These structural models are used both to identify fundamental misconceptions and to determine when and how to provide remediation, heuristic recommendations("hints"), or further instruction. 2, fiche 1, Anglais, - remediation
Record number: 1, Textual support number: 2 CONT
Without some reasoning about the student’s intentions and some appropriate remediation, effective teaching does not take place. 3, fiche 1, Anglais, - remediation
Fiche 1, Français
Fiche 1, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Éducation permanente
Fiche 1, La vedette principale, Français
- remédiation
1, fiche 1, Français, rem%C3%A9diation
correct, nom féminin
Fiche 1, Les abréviations, Français
Fiche 1, Les synonymes, Français
Fiche 1, Justifications, Français
Record number: 1, Textual support number: 1 DEF
Activité aidant les élèves à s'améliorer à la suite d'une évaluation formative en fin d'apprentissage. 2, fiche 1, Français, - rem%C3%A9diation
Record number: 1, Textual support number: 1 CONT
Quant aux messages d'aide, ils ont été libellés en français afin d'assurer une remédiation non équivoque. 1, fiche 1, Français, - rem%C3%A9diation
Fiche 1, Espagnol
Fiche 1, Justifications, Espagnol
Fiche 2 - données d’organisme interne 2007-07-17
Fiche 2, Anglais
Fiche 2, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Space Exploration Equipment and Tools
Fiche 2, La vedette principale, Anglais
- troubleshooting expert
1, fiche 2, Anglais, troubleshooting%20expert
correct
Fiche 2, Les abréviations, Anglais
Fiche 2, Les synonymes, Anglais
- expert trouble shooter 2, fiche 2, Anglais, expert%20trouble%20shooter
correct
- expert system for fault diagnosis 3, fiche 2, Anglais, expert%20system%20for%20fault%20diagnosis
correct
Fiche 2, Justifications, Anglais
Record number: 2, Textual support number: 1 DEF
A small independent expert system whose knowledge, accessible for tutorial purposes, concerns the management of a set of hypotheses in a troubleshooting context. 1, fiche 2, Anglais, - troubleshooting%20expert
Record number: 2, Textual support number: 1 CONT
... the troubleshooting expert reasons qualitatively, making causally meaningful measurements and explaining its strategic decisions as it proceeds. 1, fiche 2, Anglais, - troubleshooting%20expert
Fiche 2, Terme(s)-clé(s)
- expert troubleshooter
Fiche 2, Français
Fiche 2, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Équipement et outillage d'exploration spatiale
Fiche 2, La vedette principale, Français
- système expert de diagnostic
1, fiche 2, Français, syst%C3%A8me%20expert%20de%20diagnostic
correct, nom masculin
Fiche 2, Les abréviations, Français
Fiche 2, Les synonymes, Français
- système expert diagnostiqueur 2, fiche 2, Français, syst%C3%A8me%20expert%20diagnostiqueur
correct, nom masculin, uniformisé
- système expert de diagnostic de pannes 3, fiche 2, Français, syst%C3%A8me%20expert%20de%20diagnostic%20de%20pannes
correct, nom masculin
- système expert en diagnostic 4, fiche 2, Français, syst%C3%A8me%20expert%20en%20diagnostic
correct, nom masculin
Fiche 2, Justifications, Français
Record number: 2, Textual support number: 1 OBS
système expert diagnostiqueur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie spatiale (CUTS). 5, fiche 2, Français, - syst%C3%A8me%20expert%20de%20diagnostic
Fiche 2, Espagnol
Fiche 2, Justifications, Espagnol
Fiche 3 - données d’organisme interne 2006-03-21
Fiche 3, Anglais
Fiche 3, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Education Theory and Methods
- Software
- Training of Personnel
Fiche 3, La vedette principale, Anglais
- tutorial module
1, fiche 3, Anglais, tutorial%20module
correct
Fiche 3, Les abréviations, Anglais
Fiche 3, Les synonymes, Anglais
- tutor module 2, fiche 3, Anglais, tutor%20module
correct
- tutor 3, fiche 3, Anglais, tutor
correct
- tutoring module 4, fiche 3, Anglais, tutoring%20module
correct
- tutorial expert 5, fiche 3, Anglais, tutorial%20expert
correct
- tutoring knowledge module 6, fiche 3, Anglais, tutoring%20knowledge%20module
correct
Fiche 3, Justifications, Anglais
Record number: 3, Textual support number: 1 DEF
The component of an ICAI program that selects the strategies for presenting tutorial information to a student. 7, fiche 3, Anglais, - tutorial%20module
Record number: 3, Textual support number: 1 CONT
Tutorial Module. ... The tutor is an agent which can be actively invoked either by the user directly or by the advice module when the latter determines that instruction is likely to be useful. The tutor is composed of 3 components: tutorial rules, a complexity map, and a set of case models. 3, fiche 3, Anglais, - tutorial%20module
Record number: 3, Textual support number: 2 CONT
The Tutor Module is in charge of the teaching activities, in particular, selecting an appropriate pedagogical stategy using the information produced by the student model. It plays the roles of tutor, instructor and exercise generator. The pedagogical decisions are made dynamically based on the information from the student model. If the student is very familiar with the materials being taught, he will be given harder exercises to increase his understanding. However, if the student is totally unfamiliar with the concepts, he will be given a tutorial. 3, fiche 3, Anglais, - tutorial%20module
Record number: 3, Textual support number: 3 CONT
The tutoring module has two functions: coordination and teaching. The tutoring module receives all the information from the different modules of the ITS and coordinates the overall activity using psycho-pedagogical knowledge. 8, fiche 3, Anglais, - tutorial%20module
Record number: 3, Textual support number: 4 CONT
The tutorial expert represents tutorial knowledge... and the ability to use this knowledge, along with the student model, to make pedagogical decisions. It is the control element of the ITS [Intelligent Tutoring System]. 5, fiche 3, Anglais, - tutorial%20module
Fiche 3, Français
Fiche 3, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Théories et méthodes pédagogiques
- Logiciels
- Perfectionnement et formation du personnel
Fiche 3, La vedette principale, Français
- module tuteur
1, fiche 3, Français, module%20tuteur
correct, nom masculin
Fiche 3, Les abréviations, Français
Fiche 3, Les synonymes, Français
- tuteur 1, fiche 3, Français, tuteur
correct, nom masculin
- module tutoriel 2, fiche 3, Français, module%20tutoriel
correct, nom masculin
Fiche 3, Justifications, Français
Record number: 3, Textual support number: 1 DEF
Module d'un système EIAO dont la fonction essentielle est de fournir une réponse à une situation ponctuelle (blocage, erreur ou demande d'aide). Il contribue à la recherche de la meilleure stratégie pédagogique [CTN, Paris, 1991]. 3, fiche 3, Français, - module%20tuteur
Record number: 3, Textual support number: 1 CONT
Le module tuteur: il fournit la stratégie pédagogique la plus appropriée à la situation actuelle. Il est chargé de choisir le type d'intervention («répéter» par exemple) et le mode d'intervention. La base de faits du tuteur lui permet de conserver la trace des échecs pendant la recherche de la "meilleure" stratégie (journal des règles effectuées) et des règles effectivement appliquées (base des actions effectuées), afin d'être en mesure de mettre à jour le modèle de l'apprenant et la base d'expertise si nécessaire. 1, fiche 3, Français, - module%20tuteur
Fiche 3, Espagnol
Fiche 3, Campo(s) temático(s)
- Inteligencia artificial
- Teorías y métodos pedagógicos
- Soporte lógico (Software)
- Capacitación del personal
Fiche 3, La vedette principale, Espagnol
- módulo tutorial
1, fiche 3, Espagnol, m%C3%B3dulo%20tutorial
correct, nom masculin
Fiche 3, Les abréviations, Espagnol
Fiche 3, Les synonymes, Espagnol
Fiche 3, Justifications, Espagnol
Fiche 4 - données d’organisme interne 2004-09-23
Fiche 4, Anglais
Fiche 4, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Education Theory and Methods
Fiche 4, La vedette principale, Anglais
- coaching
1, fiche 4, Anglais, coaching
correct
Fiche 4, Les abréviations, Anglais
Fiche 4, Les synonymes, Anglais
- coaching strategy 2, fiche 4, Anglais, coaching%20strategy
correct
- guidance 3, fiche 4, Anglais, guidance
correct
Fiche 4, Justifications, Anglais
Record number: 4, Textual support number: 1 DEF
[A tutorial strategy which] is selected when the student... has very little knowledge about the concepts. The tutor will start to explain the error, such as subject-verb agreement, and assign appropriate exercises. 4, fiche 4, Anglais, - coaching
Record number: 4, Textual support number: 1 CONT
Computer-assisted learning may be able to provide the extra guidance and remediation which an under-achieving child needs. 5, fiche 4, Anglais, - coaching
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
Coaching differs from other tutoring situations like mixed-initiative dialogues in that the student is always in complete control of the activity. The problem of responding correctly to the student is replaced by that of interrupting [him/her] at the right time with the right comments. 6, fiche 4, Anglais, - coaching
Record number: 4, Textual support number: 2 OBS
See also "mixed-initiative dialogue" and "strict monitoring" which are other forms of strategy. 7, fiche 4, Anglais, - coaching
Fiche 4, Français
Fiche 4, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Théories et méthodes pédagogiques
Fiche 4, La vedette principale, Français
- guidage
1, fiche 4, Français, guidage
correct, nom masculin
Fiche 4, Les abréviations, Français
Fiche 4, Les synonymes, Français
- encadrement 2, fiche 4, Français, encadrement
correct, nom masculin
Fiche 4, Justifications, Français
Record number: 4, Textual support number: 1 DEF
Stratégie tutorielle appliquée lorsqu'un apprenant a une connaissance assez élémentaire des concepts à étudier. Le système tutoriel explique systématiquement les erreurs et propose des exercices de base appropriés. 3, fiche 4, Français, - guidage
Record number: 4, Textual support number: 1 CONT
Il est possible et parfois souhaitable que l'enseignant puisse modifier l'encadrement didactique du didacticiel. L'intensité de l'encadrement didactique peut varier selon le degré d'indépendance qu'on veut bien laisser à l'élève dans son cheminement à travers le didacticiel. 2, fiche 4, Français, - guidage
Fiche 4, Espagnol
Fiche 4, Campo(s) temático(s)
- Inteligencia artificial
- Teorías y métodos pedagógicos
Fiche 4, La vedette principale, Espagnol
- orientación
1, fiche 4, Espagnol, orientaci%C3%B3n
nom féminin
Fiche 4, Les abréviations, Espagnol
Fiche 4, Les synonymes, Espagnol
Fiche 4, Justifications, Espagnol
Fiche 5 - données d’organisme interne 2004-04-15
Fiche 5, Anglais
Fiche 5, Subject field(s)
- Titles of Monographs
- Internet and Telematics
Fiche 5, La vedette principale, Anglais
- XForms for HTML Authors
1, fiche 5, Anglais, XForms%20for%20HTML%20Authors
correct, international
Fiche 5, Les abréviations, Anglais
Fiche 5, Les synonymes, Anglais
Fiche 5, Justifications, Anglais
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
By the World Wide Web Consortium (W3C), 2003. "The English version of this specification is the only normative version". 2, fiche 5, Anglais, - XForms%20for%20HTML%20Authors
Record number: 5, Textual support number: 2 OBS
XForms is the new markup language for forms on the Web. This document is a quick introduction to XForms for HTML Forms authors. It shows you how to convert existing forms to their XForms equivalent. It assumes knowledge of HTML Forms, so is not a beginner's tutorial. Although there is mention of additional facilities of XForms beyond those possible in HTML Forms(marked with an asterisk on the headings), it is not a full tutorial on all features of XForms. 1, fiche 5, Anglais, - XForms%20for%20HTML%20Authors
Fiche 5, Français
Fiche 5, Domaine(s)
- Titres de monographies
- Internet et télématique
Fiche 5, La vedette principale, Français
- XForms pour les auteurs HTML
1, fiche 5, Français, XForms%20pour%20les%20auteurs%20HTML
international
Fiche 5, Les abréviations, Français
Fiche 5, Les synonymes, Français
Fiche 5, Justifications, Français
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
Par le consortium W3C, 2003. «Ceci est une traduction ... Seul le document original en anglais a valeur de norme». 2, fiche 5, Français, - XForms%20pour%20les%20auteurs%20HTML
Record number: 5, Textual support number: 2 OBS
XForms est le nouveau langage de balisage pour les formulaires sur le Web. Ce document est une rapide introduction à XForms destinée aux auteurs HTML. Il montre comment convertir les formulaires existants dans leur équivalent en XForms. Une connaissance des formulaires HTML est requise, et il ne s'agit donc pas d'un tutoriel destiné aux débutants. Même si des facilités supplémentaires de XForms sont mentionnées (signalées par un astérisque dans le titre), qui vont au-delà de celles permises par les formulaires HTML, il ne s'agit pas non plus d'un tutoriel présentant toutes les fonctionnalités de XForms. 1, fiche 5, Français, - XForms%20pour%20les%20auteurs%20HTML
Fiche 5, Espagnol
Fiche 5, Justifications, Espagnol
Fiche 6 - données d’organisme interne 1995-06-08
Fiche 6, Anglais
Fiche 6, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Continuing Education
Fiche 6, La vedette principale, Anglais
- tutorial expertise
1, fiche 6, Anglais, tutorial%20expertise
correct
Fiche 6, Les abréviations, Anglais
Fiche 6, Les synonymes, Anglais
- tutoring expertise 2, fiche 6, Anglais, tutoring%20expertise
correct
- tutoring knowledge 3, fiche 6, Anglais, tutoring%20knowledge
correct
- tutorial knowledge 4, fiche 6, Anglais, tutorial%20knowledge
correct
Fiche 6, Justifications, Anglais
Record number: 6, Textual support number: 1 CONT
Tutorial expertise must include information about specific misconceptions people often develop in a particular domain, as well as processes and strategies to handle them. Indeed, many misconceptions are domain-specific and shared by many individuals, and this speaks in favor of a model-driven approach to diagnosis. But misconceptions present common patterns and thus can often be traced to deeper misconceptions, like overgeneralizations or cheap metaphors. This could warrant a more data-driven approach. At any rate, each type of conceptual error must be approached with a specific strategy, and this knowledge must be part of the tutor. Knowledge about misconceptions must be coupled with a powerful diagnostic process, since there is no simple mapping between misconceptions and surface manifestations. 5, fiche 6, Anglais, - tutorial%20expertise
Record number: 6, Textual support number: 2 CONT
Experiments trying to prove the efficiency of some tutoring strategy across the curriculum have generally showed that tutoring knowledge is partially domain-specific. 3, fiche 6, Anglais, - tutorial%20expertise
Fiche 6, Français
Fiche 6, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Éducation permanente
Fiche 6, La vedette principale, Français
- expertise tutorielle
1, fiche 6, Français, expertise%20tutorielle
correct, nom féminin
Fiche 6, Les abréviations, Français
Fiche 6, Les synonymes, Français
Fiche 6, Justifications, Français
Record number: 6, Textual support number: 1 OBS
Expertise pédagogique du module tuteur. 1, fiche 6, Français, - expertise%20tutorielle
Fiche 6, Espagnol
Fiche 6, Justifications, Espagnol
Fiche 7 - données d’organisme interne 1995-05-30
Fiche 7, Anglais
Fiche 7, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Education Theory and Methods
Fiche 7, La vedette principale, Anglais
- tutorial session
1, fiche 7, Anglais, tutorial%20session
correct
Fiche 7, Les abréviations, Anglais
Fiche 7, Les synonymes, Anglais
- tutoring session 2, fiche 7, Anglais, tutoring%20session
correct
Fiche 7, Justifications, Anglais
Record number: 7, Textual support number: 1 CONT
During the tutorial session, GUIDON maintains a record of the communication between tutor and student. 3, fiche 7, Anglais, - tutorial%20session
Record number: 7, Textual support number: 2 CONT
The tutor selects a response based on what it knows about the student's knowledge and shared goals for the tutorial session. 3, fiche 7, Anglais, - tutorial%20session
Record number: 7, Textual support number: 3 CONT
GUIDON uses a "closed world" model where all objects, attributes and values that are relevant to a case are determined before the tutorial session begins. 4, fiche 7, Anglais, - tutorial%20session
Record number: 7, Textual support number: 4 CONT
XTRA-TE handles unknown words very intelligently and students have access to an on-line English-Chinese dictionary during the tutoring session. 2, fiche 7, Anglais, - tutorial%20session
Fiche 7, Français
Fiche 7, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Théories et méthodes pédagogiques
Fiche 7, La vedette principale, Français
- séance d'enseignement tutoriel
1, fiche 7, Français, s%C3%A9ance%20d%27enseignement%20tutoriel
proposition, nom féminin
Fiche 7, Les abréviations, Français
Fiche 7, Les synonymes, Français
Fiche 7, Justifications, Français
Fiche 7, Espagnol
Fiche 7, Justifications, Espagnol
Fiche 8 - données d’organisme interne 1995-05-15
Fiche 8, Anglais
Fiche 8, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Continuing Education
Fiche 8, La vedette principale, Anglais
- Socratic tutoring system
1, fiche 8, Anglais, Socratic%20tutoring%20system
correct
Fiche 8, Les abréviations, Anglais
Fiche 8, Les synonymes, Anglais
- Socratic tutor 1, fiche 8, Anglais, Socratic%20tutor
correct
- Socratic system 2, fiche 8, Anglais, Socratic%20system
correct
Fiche 8, Justifications, Anglais
Record number: 8, Textual support number: 1 CONT
Collins’ set of tutorial rules was used to construct an experimental Socratic tutoring system for rainfall processes called WHY(Stevens and Collins, 1977). In this system, the domain knowledge is no longer contained in a semantic net, which would not be very fit for the representation of processes. Instead, the knowledge about rainfall is stored in a hierarchy of scripts that represent stereotypical sequences of events. These fixed sequences are to capture both the temporal and the causal relations between events in a way that is easily amenable to inspection. The generation of questions and the evaluation of the student's answers are based on these scripts. The nested nature of the script hierarchy provides an organized view of the knowledge, with more general scripts giving overall sequences of events and more detailed scripts accounting for intermediate causal chains relating these events. The system can exploit this hierarchy to cover the subject starting from a general understanding and moving toward a more and more detailed description of the process. 1, fiche 8, Anglais, - Socratic%20tutoring%20system
Fiche 8, Français
Fiche 8, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Éducation permanente
Fiche 8, La vedette principale, Français
- système tutoriel socratique
1, fiche 8, Français, syst%C3%A8me%20tutoriel%20socratique
correct, nom masculin
Fiche 8, Les abréviations, Français
Fiche 8, Les synonymes, Français
- tuteur socratique 1, fiche 8, Français, tuteur%20socratique
correct, nom masculin
Fiche 8, Justifications, Français
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
qui évoque le dialogue socratique. 1, fiche 8, Français, - syst%C3%A8me%20tutoriel%20socratique
Fiche 8, Espagnol
Fiche 8, Justifications, Espagnol
Fiche 9 - données d’organisme interne 1994-12-16
Fiche 9, Anglais
Fiche 9, Subject field(s)
- Personnel and Job Evaluation
- Examinations and Competitions (Education)
Fiche 9, La vedette principale, Anglais
- performance data
1, fiche 9, Anglais, performance%20data
correct
Fiche 9, Les abréviations, Anglais
Fiche 9, Les synonymes, Anglais
Fiche 9, Justifications, Anglais
Record number: 9, Textual support number: 1 CONT
Some fuzzy decisions can be clarified by the availability of historical data. For example the tutor often needs to discriminate "slips" from true knowledge deficits, as a less intrusive tutorial response is made for slips. This inference can be made easily when historical performance data is available. 2, fiche 9, Anglais, - performance%20data
Fiche 9, Français
Fiche 9, Domaine(s)
- Évaluation du personnel et des emplois
- Docimologie
Fiche 9, La vedette principale, Français
- données relatives à la performance
1, fiche 9, Français, donn%C3%A9es%20relatives%20%C3%A0%20la%20performance
correct, nom féminin, pluriel
Fiche 9, Les abréviations, Français
Fiche 9, Les synonymes, Français
- données relatives au rendement 2, fiche 9, Français, donn%C3%A9es%20relatives%20au%20rendement
correct, nom féminin, pluriel
Fiche 9, Justifications, Français
Fiche 9, Espagnol
Fiche 9, Justifications, Espagnol
Fiche 10 - données d’organisme interne 1993-01-04
Fiche 10, Anglais
Fiche 10, Subject field(s)
- Organizations, Administrative Units and Committees
Fiche 10, La vedette principale, Anglais
- Multidisciplinary Institute for Neuropsychological Development
1, fiche 10, Anglais, Multidisciplinary%20Institute%20for%20Neuropsychological%20Development
correct, États-Unis
Fiche 10, Les abréviations, Anglais
- MIND 2, fiche 10, Anglais, MIND
correct, États-Unis
Fiche 10, Les synonymes, Anglais
Fiche 10, Justifications, Anglais
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
Purposes are to : provide a forum for the cooperation of the arts, sciences, and technologies with the professions of law, medicine, and education in the study of human development; promote the research, diagnosis, and remedy of learning and other disabilities; encourage the dissemination of knowledge in all fields of human perception, communication, and behavior. Maintains Diagnostic Learning and Tutorial Center to provide services for individuals with learning handicaps and development disabilities, including a Psycho-physiological and EEG Research Laboratory. Absorbed Sensory and Perceptual Research Laboratory 1, fiche 10, Anglais, - Multidisciplinary%20Institute%20for%20Neuropsychological%20Development
Fiche 10, Terme(s)-clé(s)
- Sensory and Perceptual Research Laboratory
- Diagnostic Learning and Tutorial Center
Fiche 10, Français
Fiche 10, Domaine(s)
- Organismes, unités administratives et comités
Fiche 10, La vedette principale, Français
- Multidisciplinary Institute for Neuropsychological Development
1, fiche 10, Français, Multidisciplinary%20Institute%20for%20Neuropsychological%20Development
correct, États-Unis
Fiche 10, Les abréviations, Français
- MIND 2, fiche 10, Français, MIND
correct, États-Unis
Fiche 10, Les synonymes, Français
Fiche 10, Justifications, Français
Fiche 10, Espagnol
Fiche 10, Justifications, Espagnol
Fiche 11 - données d’organisme interne 1989-09-25
Fiche 11, Anglais
Fiche 11, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Continuing Education
Fiche 11, La vedette principale, Anglais
- diagnostic expectation
1, fiche 11, Anglais, diagnostic%20expectation
correct
Fiche 11, Les abréviations, Anglais
Fiche 11, Les synonymes, Anglais
Fiche 11, Justifications, Anglais
Record number: 11, Textual support number: 1 CONT
A curriculum is quite clearly a plan. Even a local explanation can be considered a plan. A nontrivial explanation is a plan, a kind of mini-curriculum, for leading the student along a local learning path. A didactic operation can generate diagnostic expectations. AI research on planning distinguishes situations in which the actual effects of operation in an didactic episode can be accurately predicted from those in which they cannot, and in which the execution of a plan requires some monitoring (Charniak and Mc Dermott, 1986). 1, fiche 11, Anglais, - diagnostic%20expectation
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
Strategies of knowledge communication must involve constant revision and adaptation and must interleave diagnosis with planned action. Diagnostic expectations that articulate goals and possible outcomes can be both local, monitoring the unfolding of the plan, and global, building up a long-term context and creating continuity throughout the tutorial session. 1, fiche 11, Anglais, - diagnostic%20expectation
Fiche 11, Français
Fiche 11, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Éducation permanente
Fiche 11, La vedette principale, Français
- attente didactique
1, fiche 11, Français, attente%20didactique
proposition, nom féminin
Fiche 11, Les abréviations, Français
Fiche 11, Les synonymes, Français
Fiche 11, Justifications, Français
Fiche 11, Espagnol
Fiche 11, Justifications, Espagnol
Fiche 12 - données d’organisme interne 1989-06-13
Fiche 12, Anglais
Fiche 12, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
- Continuing Education
Fiche 12, La vedette principale, Anglais
- expert-based coach
1, fiche 12, Anglais, expert%2Dbased%20coach
correct
Fiche 12, Les abréviations, Anglais
Fiche 12, Les synonymes, Anglais
Fiche 12, Justifications, Anglais
Record number: 12, Textual support number: 1 CONT
The first version of the expert-based coach WUSOR-I(Stansfield, Carr, and Goldstein, 1976) consists solely of an expert and an advisor. In the "expert", the domain knowledge is represented in the form of production rules... organized into "specialists" for each danger, which cooperate to classify all possible moves and select the best ones. So as always to play from the student's point of view, the expert keeps a record of the information gathered so far. The advisor module does not have any tutorial strategies; it intervenes each time the student has not chosen the optimal move according to the expert's classification. The advisor does not maintain a student model. 1, fiche 12, Anglais, - expert%2Dbased%20coach
Fiche 12, Français
Fiche 12, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
- Éducation permanente
Fiche 12, La vedette principale, Français
- moniteur à module expert
1, fiche 12, Français, moniteur%20%C3%A0%20module%20expert
proposition, nom masculin
Fiche 12, Les abréviations, Français
Fiche 12, Les synonymes, Français
Fiche 12, Justifications, Français
Fiche 12, Espagnol
Fiche 12, Justifications, Espagnol
Fiche 13 - données d’organisme interne 1988-04-05
Fiche 13, Anglais
Fiche 13, Subject field(s)
- Artificial Intelligence
Fiche 13, La vedette principale, Anglais
- tutorial reasoning
1, fiche 13, Anglais, tutorial%20reasoning
correct
Fiche 13, Les abréviations, Anglais
Fiche 13, Les synonymes, Anglais
Fiche 13, Justifications, Anglais
Record number: 13, Textual support number: 1 OBS
Brown J. S., Burton R(1975) "Multiple Representations of Knowledge for tutorial reasoning", in Bobrow Collins(eds), Representation and Understanding. 1, fiche 13, Anglais, - tutorial%20reasoning
Fiche 13, Français
Fiche 13, Domaine(s)
- Intelligence artificielle
Fiche 13, La vedette principale, Français
- raisonnement tutoriel
1, fiche 13, Français, raisonnement%20tutoriel
correct
Fiche 13, Les abréviations, Français
Fiche 13, Les synonymes, Français
Fiche 13, Justifications, Français
Fiche 13, Espagnol
Fiche 13, Justifications, Espagnol
Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®
© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction
En vedette
Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.
Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.
Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.
- Date de modification :