TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

TUTORIAL STRATEGY [5 fiches]

Fiche 1 2012-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

... as a tutorial mechanism, [the computer-assisted instruction system] can form models of both the students’ states of knowledge and their reasoning strategy. These structural models are used both to identify fundamental misconceptions and to determine when and how to provide remediation, heuristic recommendations("hints"), or further instruction.

CONT

Without some reasoning about the student’s intentions and some appropriate remediation, effective teaching does not take place.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Activité aidant les élèves à s'améliorer à la suite d'une évaluation formative en fin d'apprentissage.

CONT

Quant aux messages d'aide, ils ont été libellés en français afin d'assurer une remédiation non équivoque.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2005-07-27

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Inferring a general concept description from examples and optionally, counterexamples, of that concept. A form of inductive learning.

CONT

Example-driven Learning. Alternatively, students can be presented with tutorial demonstrations for solving example problems by simply asking the system to reason out loud about a given circuit using its present, qualitative, causal mode. Students can thus hear explanations of how to solve each type of problem in the series, followed by opportunities to solve similar problems. Since the focus is on presenting examples together with explanations prior to practice in problem solving, we term this learning strategy "example-driven".

CONT

Teachers and students alike agree that one of the best kinds of learning is learning by example. The best teachers do not present more facts and directions to students, but motivate their presentations by supplying illustrative examples for each concept to be learned.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Stratégie d'apprentissage dans laquelle le système présente d'abord à l'apprenant des exemples de problèmes et la façon de les résoudre, avant de le laisser se mesurer à des exercices.

CONT

L'apprentissage empirique de concept par exemples consiste à élaborer une caractérisation générale d'un concept à partir de descriptions d'exemples et de contre-exemples de ce concept, en appliquant des règles d'inférence inductive et sans utiliser de connaissances spécifiques au domaine.

CONT

L'apprentissage par des exemples [...]. Celui qui apprend doit généraliser à partir d'exemples, qui sont d'habitude préparés par un enseignant. C'est la forme la plus activement étudiée d'apprentissage automatique.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
CONT

Existen varios métodos para realizar aprendizaje mecánico; como son: el aprendizaje basado en ejemplos (a partir de muchos ejemplos se obtiene la capacidad de decidir cuándo un caso es o no un ejemplo del concepto aprendido) y el aprendizaje basado en generalización (con un ejemplo y usando conocimiento sobre el dominio se induce una regla general, o sea, se construye una formulación general del concepto a aprender).

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2004-09-23

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
DEF

[A tutorial strategy which] is selected when the student... has very little knowledge about the concepts. The tutor will start to explain the error, such as subject-verb agreement, and assign appropriate exercises.

CONT

Computer-assisted learning may be able to provide the extra guidance and remediation which an under-achieving child needs.

OBS

Coaching differs from other tutoring situations like mixed-initiative dialogues in that the student is always in complete control of the activity. The problem of responding correctly to the student is replaced by that of interrupting [him/her] at the right time with the right comments.

OBS

See also "mixed-initiative dialogue" and "strict monitoring" which are other forms of strategy.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Stratégie tutorielle appliquée lorsqu'un apprenant a une connaissance assez élémentaire des concepts à étudier. Le système tutoriel explique systématiquement les erreurs et propose des exercices de base appropriés.

CONT

Il est possible et parfois souhaitable que l'enseignant puisse modifier l'encadrement didactique du didacticiel. L'intensité de l'encadrement didactique peut varier selon le degré d'indépendance qu'on veut bien laisser à l'élève dans son cheminement à travers le didacticiel.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 3

Fiche 4 1999-02-05

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

... a class or category of instructional plans which all teach by the same method or style of instruction. Examples of tutorial strategies include expository, case-method, exploratory, or Socratic question and answer.

CONT

The tutorial strategy of a teaching program is that part of it which decides what to do next. It may range from simply following a sequence of actions which have been pre-specified by the author or the teaching program, as in linear programming, to executing a complex decision procedure which attempts to take into account a student model and the course objectives.

CONT

Motivational responses may include encouragement, congratulations, challenges, and other statements with affective or perlocutionary content. ... the current tutoring strategy specifies which of these feedback and follow-up responses will be generated.

CONT

The resultant analysis is used to select between three types of tutorial strategies: correction, confirmation and coaching.

CONT

An ITS [Intelligent Tutoring System] will have a well-articulated curriculum embodied in its domain expertise and an explicit theory of instruction represented by its tutoring strategies.

Terme(s)-clé(s)
  • tutorial reasoning strategy

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Ensemble de procédures déterminées par le module pédagogique à partir des connaissances sur l'apprenant, afin d'aider ce dernier à former, à tester des hypothèses, à organiser ses connaissances pour les étendre à des nouvelles situations et à faire des prédictions justes sur des cas nouveaux.

CONT

[...] de tels programmes [à vocation pédagogique] devraient posséder une théorie explicite des stratégies tutorielles qu'ils utilisent (non enfouies dans les connaissances du domaine d'enseignement). Ces stratégies devraient être applicables à plusieurs domaines.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 1995-06-08

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Tutorial expertise must include information about specific misconceptions people often develop in a particular domain, as well as processes and strategies to handle them. Indeed, many misconceptions are domain-specific and shared by many individuals, and this speaks in favor of a model-driven approach to diagnosis. But misconceptions present common patterns and thus can often be traced to deeper misconceptions, like overgeneralizations or cheap metaphors. This could warrant a more data-driven approach. At any rate, each type of conceptual error must be approached with a specific strategy, and this knowledge must be part of the tutor. Knowledge about misconceptions must be coupled with a powerful diagnostic process, since there is no simple mapping between misconceptions and surface manifestations.

CONT

Experiments trying to prove the efficiency of some tutoring strategy across the curriculum have generally showed that tutoring knowledge is partially domain-specific.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Expertise pédagogique du module tuteur.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :