TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

ACTION LEARNING [48 fiches]

Fiche 1 2024-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

AI-based analytics in many cases by-pass humans.... with increased data and results being too labour intensive or complex for humans, "…machine learning technologies can take the next step and actually make the decision or adopt the recommended action... ".

OBS

artificial intelligence analytics; artificial intelligence based analytics; AI-based analytics; AI-driven analytics; AI analytics; AI-powered analytics: plural in form but singular or plural in construction.

Terme(s)-clé(s)
  • artificial intelligence-based analytics
  • AI based analytics
  • AI driven analytics
  • AI powered analytics

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'analytique fondée sur l'IA permet, dans bien des cas, de contourner l'intervention humaine. [...] en raison de l'augmentation du volume de données et des résultats trop laborieux ou complexes pour les humaines « [...] les technologies d'apprentissage machine peuvent passer à l'étape suivante et prendre réellement les décisions ou adopter les mesures recommandées [...]».

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2024-06-27

Anglais

Subject field(s)
  • Sociology
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Environment
CONT

An ecosocial approach in public health education would prioritize the interconnections between ecological, social and economic factors; it would also complement learning and action on the social determinants of health.

Français

Domaine(s)
  • Sociologie
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Environnement

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Sociología
  • Medicina, Higiene y Salud
  • Medio ambiente
CONT

El enfoque ecosocial propone al alumnado una representación participada del mundo y del lugar del ser humano en él, una cosmovisión cuyos cimientos son la justicia ecosocial, la sostenibilidad de la trama de la vida [...].

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2023-12-14

Anglais

Subject field(s)
  • Official Documents
  • Legal Documents
  • Parliamentary Language
CONT

[Canada] relies in particular on bilateral agreements with provinces and territories for the transfer of funds.... In the case of Quebec[, ] we have asymmetrical agreements to ensure that Quebec—in recognition of the investments made and the success of its system—is not held to the same reporting requirements as other provinces and territories... within the multilateral early learning and child care framework... The Quebec agreement, the asymmetrical agreement, is different in a few important ways. Quebec is not required to provide the federal government with action plans outlining in detail how they will invest funding.... Quebec reports within the province to its population and is not required to submit audited financial statements or annual reporting in the same way that other provinces and territories in the country are.

Français

Domaine(s)
  • Documents officiels
  • Documents juridiques
  • Vocabulaire parlementaire
CONT

[Le Canada fait recours] particulièrement [aux] ententes bilatérales avec les provinces et territoires pour les transferts de fonds. [...] Dans le cas précis du Québec, nous avons des ententes asymétriques pour garantir que la province ne soit pas tenue aux mêmes exigences de contrôle que les autres provinces et territoires, en reconnaissance des investissements déjà faits et de la réussite de son système[, conformément au] Cadre multilatéral d'apprentissage et de garde des jeunes enfants [...] L'entente [...] du Québec, qui est asymétrique, est différente à plusieurs égards importants. Le Québec n'est pas tenu de fournir au gouvernement fédéral des plans d'action détaillant la répartition des sommes investies. [On] reconnaît les rapports que le Québec établit déjà pour sa population, et il n'y a pas d'exigence de vérification des états financiers ou des rapports annuels de la même façon que pour les autres provinces et territoires du pays.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2023-07-28

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

An area of machine learning concerned with [the] creation and modification of [the] software agent’s knowledge about effects and preconditions of the actions that can be executed within its environment.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'apprentissage par modèle d'action, parfois abrégé en «apprentissage par l'action», est un domaine de l'apprentissage automatique axé sur la création et la modification des connaissances d'un agent logiciel sur les effets et les conditions préalables des actions dans son environnement.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2020-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Mathematics
  • Computer Programs and Programming
  • Artificial Intelligence
CONT

[The] object implements a function approximator to be used as a deterministic actor within a reinforcement learning agent with a continuous action space. A deterministic actor takes observations as inputs and returns as outputs the action that maximizes the expected cumulative long-term reward, thereby implementing a deterministic policy.

Français

Domaine(s)
  • Mathématiques informatiques
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2020-09-14

Anglais

Subject field(s)
  • Mathematics
  • Artificial Intelligence
CONT

A learning automaton is an automaton that interacts with a random environment, having as its goal the task of learning the optimal action based on its acquired experience.

OBS

learning automaton: The plural forms are "learning automatons" and "learning automata."

Terme(s)-clé(s)
  • learning automatons
  • learning automata

Français

Domaine(s)
  • Mathématiques
  • Intelligence artificielle
CONT

Un automate d'apprentissage est un outil de prise de décision adaptative apprenant à identifier l'action optimale à travers son interaction répétée avec l'environnement [...]

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Matemáticas
  • Inteligencia artificial
CONT

Un autómata de aprendizaje será un [...] que opera en un entorno y actualiza sus probabilidades de transición de acuerdo con las entradas recibidas del entorno para mejorar su comportamiento en algún sentido especificado.

Conserver la fiche 6

Fiche 7 - données d’organisme externe 2019-02-04

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
DEF

Any action, undertaken by a participant, which unreasonably interferes with his or her own learning or the learning or evaluation of another participant.

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
DEF

Toute action, entreprise par un participant, qui nuit de façon déraisonnable à son propre apprentissage ou à l'apprentissage ou à l'évaluation d'un autre participant.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2018-07-30

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Indigenous Sociology
OBS

The Gord Downie & Chanie Wenjack Fund(DWF) is part of Gord Downie's legacy and embodies his commitment, and that of both the Downie and Wenjack families, to call Canadians to learning and action in solidarity with Indigenous peoples of this land. The goal of the fund is to continue the conversation that began with Chanie Wenjack's residential school story, and to support the reconciliation process through awareness, education, and action.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Sociologie des Autochtones

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités nacionales canadienses
  • Sociología indígena
Conserver la fiche 8

Fiche 9 - données d’organisme externe 2018-01-15

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

Poster.

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
OBS

Affiche.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2016-06-22

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Non-Canadian)
  • Dietetics
OBS

American Vegan Society(AVS) is a... nonprofit organization that promotes, supports, and explores a compassionate, healthful, and sustainable lifestyle. The diet is entirely plant-sourced, varied and abundant. For ethical, health, environmental, and other reasons [the group] rejects all animal products in food, clothing and commodities. [They] also refuse to exploit animals for sport, entertainment, and experimentation. AVS is guided by the doctrines reverence for life and ahisma(nonharming and nonviolence) with taking positive action for social change. AVS provides community and friendship to those following and learning about this way of living.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux non canadiens
  • Diététique

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2016-05-11

Anglais

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Education
OBS

The work of AAC is guided by four main purposes. Purpose #1 Advocate for sound classroom assessment practices by engaging in collaborative endeavors with AAC member jurisdictions and education partners.... Purpose #2 Contribute to the building of assessment literacy in Alberta through action research and inquiry initiatives.... Purpose #3 Develop a broad range of classroom assessment materials, directly aligned to Alberta curriculum, that address both formative and summative processes.... Purpose #4 Enhance teacher/leader assessment capacity by providing opportunities for quality professional learning.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Pédagogie

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2015-03-24

Anglais

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
DEF

Any evaluation of presently existing potentiality or capacity to function; a test of maximal performance in any area.

OBS

ability : The present power to perform a given action, as contrasted with aptitude or potential for learning.

OBS

Not to be confused with "aptitude test".

Français

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
OBS

test : Épreuve définie impliquant une tâche à remplir, identique pour tous les sujets examinés, servant de stimulus à un comportement.

OBS

habileté : Capacité acquise (elle se distingue en cela de l'aptitude qui est innée et congénitale) qui permet d'agir et d'atteindre les meilleurs résultats avec un minimum d'effort.

OBS

test de capacité : test : Épreuve définie impliquant une tâche à remplir, identique pour tous les sujets examinés, servant de stimulus à un comportement.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Psicometría y psicotécnica
Conserver la fiche 12

Fiche 13 2015-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

Activity learning is essentially concerned with actively involving the trainee in the learning process during "practice" sessions. In more conventional methods the trainee has to practice operations that have already been explained to him. Part of the activity in activity learning is for the trainee to find out for himself how the task is actually done. This is why he is given progressively more difficult tasks.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Procédé de formation professionnelle au lieu de travail ou en laboratoire qui consiste à apprendre un métier par des méthodes expérimentales et l'énergie du travail sans y ajouter la poursuite d'études théoriques.

CONT

La méthode active fait essentiellement appel à la participation et à l'initiation du stagiaire au cours d'exercices. Avec les méthodes plus conventionnelles, le stagiaire doit exécuter les tâches qu'on lui a expliquées. Dans l'apprentissage actif, par contre, la plus grande part du travail revient au stagiaire qui doit trouver lui-même la façon d'accomplir le travail. C'est pourquoi on augmente graduellement la difficulté des travaux.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
DEF

Sistema de formación que utiliza situaciones donde se requiere una decisión activa por comparación con los procesos pasivos de aprendizaje mediante conferencias o lectura de textos. Incluye trabajos prácticos en equipo, discusiones en clase de casos reales y desempeño de roles.

OBS

aprender actuando: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2014-02-11

Anglais

Subject field(s)
  • Education
  • Social Psychology
DEF

An educational process that links children's learning with taking action to promote the health, well-being and development of themselves, their families and their communities.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Psychologie sociale
CONT

L’approche enfant à enfant se fonde sur les droits et la participation des enfants à la promotion de la santé et du développement. Le développement personnel, physique, social, émotionnel, moral et intellectuel des enfants est amélioré à travers des activités enfant à enfant.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2013-03-11

Anglais

Subject field(s)
  • Anthropology
  • Education Theory and Methods
CONT

Classroom ethnography, teacher work sample methodology, and the culture of accountability. In an effort to better understand the classroom context, for the goal of facilitating deeper student learning, preservice teachers engaged in ethnographic analysis of their mentor teacher's classroom culture. Using digital video technology, video ethnographies were produced to illustrate salient qualities of classroom culture including routines of action, shared beliefs and values, and patterns of interaction and engagement.

Français

Domaine(s)
  • Anthropologie
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Ethnographie de la classe, pratiques plurielles et réflexivité : pour une écologie de la diversité en contexte francophone en Colombie-Britannique. Dans cet article, les auteurs utilisent l’ethnographie de la salle de classe et l’analyse des pratiques pour examiner comment se construit, au jour le jour, l’intégration de la diversité linguistique et culturelle dans le quotidien d’une classe de 2e et 3e années d’une école primaire [...]

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2013-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
OBS

Progress testing provides ongoing feedback on performance. It relates to the evaluation of an enabling objective and helps the learner and the instructor recognize progress or lapses in learning, so that confirmation or corrective action with respect to the enabling objective(such as additional practice or remedial instruction) can be provided.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

L’évaluation des progrès permet d’obtenir une rétroaction continue sur le rendement. Elle comprend l’évaluation d’un objectif de rendement et aide l’apprenant et l’instructeur à constater les progrès ou les lacunes dans l’apprentissage afin que des mesures de confirmation ou de correction (comme des exercices supplémentaires ou une instruction de rattrapage) puissent être prises relativement à l’objectif de rendement en question.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2012-05-11

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Education Theory and Methods
DEF

The unintentional or unplanned learning that results from other activities.

CONT

Incidental learning is defined as a spontaneous action or transaction, the intention of which is task accomplishment, but which serendipitously increases particular knowledge, skill, or understanding. [It], includes such things as learning from mistakes, learning by doing, learning through networking, learning from a series of interpersonal experiments.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[Apprentissage non intentionnel] au cours d'une activité momentanée qui a une autre finalité.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2012-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

An action triggered by the didactic module, that is observable by the student.

CONT

The didactic operation is more general than a didactic intervention, in that it does not necessarily correspond to actions visible to the student.

OBS

Interventions can be either prefabricated (prestored) or tailored to student’s viewpoint (i.e. generated by the system).

CONT

Even if an important issue has been recognized as overlooked in the current move and evaluated as weak in the student model, however, coaching principles can still oppose tutorial intervention, for instance if it would otherwise take place for two moves in a row (didactic source). In general, once an operation has been triggered in a given context, the system must still decide what to do or say, how to do or say it, or even whether to do or say anything at all.

CONT

As decompilation reveals the locus of expertise and represents structural and strategic abstractions explicitly, didactic interventions can focus on critical concepts and can describe expertise in general terms rather than problem-specific ones.

CONT

Much previous work on ICAI... has focussed on the "buggy model of learning, "in which the computer is supposed to diagnose the student's incorrect... operators and direct specific tutorial action to correcting these misconceptions.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Suivi de l'apprenant par le module pédagogique.

CONT

Selon ce modèle, l'intervention éducative consiste à modifier l'environnement culturel, en y introduisant de nouveaux éléments de construction et en éliminant les éléments nuisibles.

OBS

Comparer à opération didactique.

Terme(s)-clé(s)
  • action didactique

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2011-12-14

Anglais

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Rights and Freedoms
OBS

Canadian Crossroads International works to create a more equitable and sustainable world by engaging and strengthening individuals, organizations and communities through mutual learning, solidarity and collective action.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Droits et libertés
OBS

Carrefour International contribue à la création d’un monde durable et plus équitable en mobilisant et en renforçant la capacité des individus, des organisations et des communautés par le partage des connaissances, la solidarité et l’action collective.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2011-12-13

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2011-08-09

Anglais

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Human Diseases
OBS

The British Columbia Centre for Disease Control provides provincial and national leadership in public health through surveillance, detection, prevention, consultation and provides both direct diagnostic and treatment services to people with diseases of public health significance. Our mission is leadership in disease control and prevention through learning and action.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Maladies humaines
OBS

Appellation confirmée par l'organisme.

Terme(s)-clé(s)
  • Centre d'épidémiologie de la Colombie-Britannique

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2010-04-19

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
CONT

If a particular action or response causes the cancellation or postponement of an event that would otherwise have occurred, the action may be said to be an avoidance response. Successful avoidance of unpleasant or harmful consequences has obvious adaptive value, but has long seemed to pose a serious problem for theories of learning. A successful avoidance response is one which is followed by the absence of an aversive event... Another [solution], adopted by two-factor theories, is to assume that avoidance responses are reinforced because they reduce a state of fear classically conditioned to stimuli signaling the occurrence of the aversive event. A third, adopted by some radical behaviorists, is to describe the operations that appear to be required to reinforce avoidance responding and to eschew speculation about the inner processes of learning responsible.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
CONT

[...] Toute réponse qui se traduit par l'évitement d'un stimulus aversif conditionnel, telle une situation génératrice d'anxiété, est renforcée [...] Une fois apprise, la réponse d'évitement se maintient.

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2008-03-25

Anglais

Subject field(s)
  • School and School-Related Administration
  • Social Policy (General)
  • Sociology of Childhood and Adolescence
CONT

Despite the positive collaboration between the Department and these community organizations, it will not launch pilot childcare projects until the third year of the Action Plan. Thus, it is not yet clear how the results of these enhanced experiences in a minority environment will contribute to the implementation of the national program for early learning and childcare.

Français

Domaine(s)
  • Administration scolaire et parascolaire
  • Politiques sociales (Généralités)
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
CONT

Malgré la bonne collaboration entre le Ministère et ces organismes, celui-ci n'amorcera les projets pilotes en service de garde qu'au cours de la troisième année du Plan d'action. Il n'est pas clair en quoi les résultats de ces expériences enrichies en milieu minoritaire contribueront à la mise sur pied du programme national d'apprentissage et de garde des jeunes enfants.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2006-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Concentration basically refers to the competency of sustained focussed attention. No specific foolproof system can be designed for the development of the mental quality like Concentration. What we know about it is much less than what we still have to know. However, certain basic principles can be suggested for making a plan of action for the development of concentration. 1. Identify the learning style of the learner. 2. Develop a learner specific plan based on his/her learning style. 3. Choose an activity of one's own interest pertaining to the learning style of the learner.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Si vous embauchiez un élève-avocat, quels seraient vos critères pour le choisir; quel serait son profil ? J'ai beaucoup de mal à embaucher. J'hésite. Ce qui paraît indispensable, c'est l'esprit de synthèse, la clarté dans la synthèse. Cela paraît être une qualité intellectuelle, une qualité générale pour l'avocat conseil ou l'avocat plaidant. Il existe toujours des problèmes où il faut réussir à concentrer un certain nombre de points. Si à la fois il a l'esprit de synthèse et qu'il est travailleur, il y a de bons éléments.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 24

Fiche 25 2005-06-28

Anglais

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Artificial Intelligence
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
DEF

[Practice] in which the [computer-based] tutor specifies the steps one at a time [while] the student executes them....

CONT

The system must be able to respond to the student, but it can also ask questions whose answers help it understand what the student is trying to do, or what he knows. In guided-discovery learning or coached activities, the student is in full control of the activity, and the only way the system can direct the course of action is by modifying the environment. This self-imposed unobtrusiveness makes the diagnostic process difficult, but the existence of an independent activity allows the coach to remain silent in case of doubt.

Français

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Intelligence artificielle
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
OBS

Les didacticiels [...] utilisent, diversement combinées, les différentes méthodes pédagogiques connues : l'exposé; l'interrogation; la découverte guidée; la découverte expérimentale; la résolution guidée de problèmes; [...]

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Internet y telemática
  • Inteligencia artificial
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 25

Fiche 26 2004-07-07

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
CONT

Learning by experimentation includes learning by doing and learning by problem solving.

CONT

Techniques for learning while doing include schemes for nothing loops and unnecessarily longpaths, descends, and failure to progress toward the goal. See "learning from solution paths" and "learning by experimentation".

OBS

Contrast "learning from mistakes".

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Une forme d'apprentissage incrémental en situation de résolution de problèmes.

CONT

L'apprentissage par l'action est caractérisé par le fait que le sujet acquiert des connaissances dans une situation où il doit : 1) soit résoudre une suite de problèmes appartenant à un même domaine; 2) soit effectuer une suite d'essais pour trouver une solution optimale à un problème donné.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
DEF

Forma [de aprendizaje basado en] descubrir la mejor manera de alcanzar el resultado deseado o unas soluciones correctas, probando uno o más modos o medios, observando y eliminando los errores o causas de fracaso.

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2003-12-17

Anglais

Subject field(s)
  • Operations Research and Management
  • Organization Planning
CONT

Programs of action are prefaced by fact finding study. The facts must be accumulated first, and in this process much learning takes place.

Français

Domaine(s)
  • Recherche et gestion opérationnelles
  • Planification d'organisation
DEF

Étude des éléments permettant de mieux connaître les facteurs préalables à l'élaboration d'un programme ou d'un projet.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2003-08-13

Anglais

Subject field(s)
  • Summit Titles
  • Industries - General
OBS

"The Summit was held in Toronto on November 18 and 19, 2002. The objectives of the summit were to engage partners in the private sector, non-governmental organizations, academia and government in : shaping the priorities for Canada's Innovation Strategy; and seeking commitment from all sectors for a Canadian innovation and learning action plan".

Terme(s)-clé(s)
  • Summit on Innovation and Learning
  • Innovation and Learning Summit

Français

Domaine(s)
  • Titres de sommets
  • Industries - Généralités
OBS

«Le Sommet s'est déroulé à Toronto les 18 et 19 novembre 2002. Il visait à engager des partenaires du secteur privé, d'organismes non gouvernementaux, du milieu universitaire et du gouvernement pour : établir les priorités de La stratégie d'innovation du Canada; solliciter l'engagement de tous les secteurs pour la mise en place d'un plan d'action national pour l'innovation et l'apprentissage.»

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2003-06-02

Anglais

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Sociology of Human Relations
  • Group Dynamics
CONT

Conflict management system design extends and applies theory and best practice concepts to the specific area of organizational conflict. [It] draws from the full range of OD [organizational development] theory and practice, particularly systems thinking, change intervention design, search processes, relationship building, strategic redesign and implementation, and action learning for improved conflict management systems development.

Français

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Sociologie des relations humaines
  • Dynamique des groupes
CONT

La conception de gestion de conflit étend et applique la théorie ainsi que les concepts éprouvés de la pratique de la gestion des conflits au conflit organisationnel. Elle s'inspire de la théorie et de la pratique du développement organisationnel à l'amélioration du système de gestion des conflits.

Terme(s)-clé(s)
  • conception de système de gestion de conflits
  • conception de systèmes de gestion des conflits

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2001-10-30

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Training of Personnel
  • Federal Administration
OBS

Public Service Commission of Canada.

OBS

... interactive one-day workshop designed by TDC [Training and Development Canada] and sponsored by the HR Community Secretariat.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Administration fédérale
OBS

Commission de la fonction publique du Canada.

OBS

[...] atelier interactif d'une journée élaboré par Formation et perfectionnement Canada à la demande du Secrétariat de la collectivité des ressources humaines.

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2000-08-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
  • Personnel Management (General)
OBS

A small group of senior executives and officers loaned from federal departments, accountable to the Clerk of the Privy Council.

OBS

Leadership, Action, Renewal, Energy, Learning, Expertise, Values, Excellence.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Un petit groupe relevant du greffier du Conseil privé et composé de hauts fonctionnaires et de représentants prêtés par les ministères fédéraux.

OBS

Leadership, Action, Renouveau, Énergie, L'apprentissage, Expertise, Valeurs, Excellence.

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2000-02-21

Anglais

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Training of Personnel
Terme(s)-clé(s)
  • From Vision to Action-A Southwestern Ontario Middle Manager Learning Event

Français

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Perfectionnement et formation du personnel
Terme(s)-clé(s)
  • From Vision to Action : une activité d'apprentissage pour les cadres intermédiaires du Sud-Ouest de l'Ontario

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 2000-02-18

Anglais

Subject field(s)
  • Education
  • Special-Language Phraseology
Terme(s)-clé(s)
  • action plan on skills and learning for the 21st century
  • action plan on skills and learning for the twenty-first century
  • national action plan on skills and learning for the twenty-first century

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Phraséologie des langues de spécialité
OBS

Annoncé dans le discours du Trône d'octobre 1999.

Terme(s)-clé(s)
  • plan d'action national en matière de compétences et d'apprentissage pour le 21e siècle
  • plan d'action en matière de compétences et d'apprentissage pour le 21e siècle
  • plan d'action national en matière de compétences et d'apprentissage pour le vingt et unième siècle

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 1999-09-18

Anglais

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Economic Co-operation and Development
DEF

The Inter-Church Coalition on Africa(ICCAF) was established by Canadian churches in 1982 as a coordinated church response to issues of social and economic justice and human rights in Africa. Through ICCAF, member churches collaborate to share resources and maximize their efforts to work in solidarity with African church partners. ICCAF supports and initiates cooperative action between Canadian and African churches and provides opportunities for mutual learning. It also works collaboratively with secular organizations in Canada and Africa.

Terme(s)-clé(s)
  • Inter Church Coalition on Africa
  • Interchurch Coalition on Africa

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Coopération et développement économiques
DEF

La Coalition inter-églises pour l'Afrique a été fondée en 1982 par des Églises canadiennes dans le but de coordonner leurs efforts afin de promouvoir la justice économique et sociale et la défense des droits humains en Afrique. À travers ICCAF, les Églises-membres peuvent partager leurs ressources et ainsi renforcer leurs efforts afin de travailler solidairement avec les Églises africaines partenaires.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 1999-05-12

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Labour and Employment
DEF

Intervention Fund Project approved on January 19, 1999 by the Employment Equity Positive Measures Program Management Board. The Interdepartmental Consultation Committee on Employment Equity for Women to the Secretary of the Treasury Board has identified a gap in information on best practices, applications, learning and communication guides for managers and employees on issues affecting women in the federal Public Service. These tools will address the perception that since women now composed half of the workforce there is no further action that is required.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et emploi
DEF

Projet du Fonds d'intervention approuvé le 19 janvier 1999 par le Conseil de gestion du Programme des mesures positives d'équité en emploi. Le Comité consultatif interministériel sur l'équité en matière d'emploi pour les femmes au Secrétaire du Conseil du Trésor a relevé une lacune dans les renseignements sur les meilleures pratiques, leurs applications, les guides d'apprentissage et de communication pour les gestionnaires et les employés relativement à des questions qui touchent les femmes dans la fonction publique fédérale. Ces outils corrigeront la perception selon laquelle il n'est plus nécessaire de prendre d'autres mesures puisque les femmes constituent maintenant la moitié de l'effectif.

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1998-09-24

Anglais

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Social Services and Social Work
OBS

[CAPC = Community Action Program for Children; CPNP = Canada Prenatal Nutrition Program].

Terme(s)-clé(s)
  • Learning to Action : The CAPC/CPNP Experience
  • Learning to Action
  • The CAPC/CPNP Experience

Français

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Services sociaux et travail social
OBS

Titre d'une activité d'atelier pour conseillers de programme du Programme d'action communautaire pour les enfants [PACP] et du Programme canadien de nutrition prénatale [PCNP].

Terme(s)-clé(s)
  • Apprendre pour agir : l'expérience du PACP/PCNP
  • Apprendre pour agir
  • L'expérience du PACP/PCNP

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 1998-03-10

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Education
OBS

Program of the European Union.

OBS

A 1988 initiative in research and development policy on the application of information technology to infrastructures for advanced learning.

Terme(s)-clé(s)
  • Development of European Learning through Technological Advance Exploratory Action

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Pédagogie
OBS

Programme de l'Union européenne.

Terme(s)-clé(s)
  • Programme de développement de l'enseignement en Europe par les technologies avancées

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 1997-11-11

Anglais

Subject field(s)
  • Various Proper Names
OBS

IFAD [International Fund for Agricultural Development] ;an accelerated institutional learning process about natural resource management for alleviation of rural poverty; designed to assist the Fund in incorporating environmental considerations into its lending operations and in translating Agenda 21 into action.

Français

Domaine(s)
  • Appellations diverses

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Denominaciones varias
Conserver la fiche 38

Fiche 39 1997-09-22

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Organization Planning
CONT

... the Canadian Centre for Management Development... recently sponsored an action-learning program that involved sucessful change management practices in the public and private sectors.

Terme(s)-clé(s)
  • action learning program

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Planification d'organisation
CONT

[...] le Centre canadien de gestion [a] récemment parrainé un programme d'apprentissage pratique comprenant l'analyse comparative de pratiques efficaces de gestion du changement dans les secteurs public et privé.

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 1997-09-17

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
CONT

The New Management uses an array of action-learning techniques and experiential exercises to promote communication and teamwork and improve group skills.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le cours fait appel à une gamme variée de techniques d'apprentissage actif et expérientiel dans le but de promouvoir la communication et le travail en équipe, et de permettre aux équipes de perfectionner leurs compétences.

Espagnol

Conserver la fiche 40

Fiche 41 1995-10-28

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Labour and Employment

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Travail et emploi

Espagnol

Conserver la fiche 41

Fiche 42 1994-07-07

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Phraseology
DEF

Behavior characterized by evasion and/or withdrawal.

CONT

If a particular action or response causes the cancellation or postponement of an event that would otherwise have occurred, the action may be said to be an avoidance response. Successful avoidance of unpleasant or harmful consequences has obvious adaptive value, but has long seemed to pose a serious problem for theories of learning....

PHR

avoidance behavio(u)r, - conditioning, - gradient, - reaction, - response, - training, - learning.

PHR

avoidance-avoidance conflict, - in thinking.

PHR

the disposition to -, intensity of the -.

PHR

to reinforce - responding.

PHR

phobic -.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Phraséologie
DEF

Action qui consiste, pour une personne, à s'éloigner d'une source de stimulation considérée comme négative par celle-ci.

PHR

évitement de la situation, - de l'école, - de l'enfance, - de l'adolescence, - dans l'agoraphobie.

PHR

évitement conditionné, phobique, plus marqué.

PHR

apprentissage par -, attitude d'-, comportement d'-, conditionnement d'-, conduite d'-, réaction d'-, réponse d'-, trouble d'-.

PHR

soulagement consécutif à l'évitement, soulagement procuré par l'-.

PHR

l'évitement s'accentue à tel point que.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 1992-12-29

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

Persons interested in learning to protect themselves against crime. Urges direct action against attackers and household intruders; promotes the use of housesold objects such as shovel handles and table legs as weapons to be used for self-protection and the protection of young children.

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 1992-10-01

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'apprentissage empirique de concept par exemples. [...] Dans l'approche guidée par les exemples, l'ensemble A de descriptions approximatives est vide et la structure globale de l'algorithme est une itération, sur les instances décrites dans I (l'ensemble de description des instances positives et négatives données), de l'adaptation de l'hypothèse de généralisation courante eu égard à la description d'instance courante.

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 1991-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
OBS

Conférence mondiale sur l'éducation pour tous.

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 1984-11-05

Anglais

Subject field(s)
  • Meetings
  • Rights and Freedoms
OBS

Theme :Learning for Action=Development of New Concepts and Strategies for Human Rights in Canada(Held 8-11 Dec. 83)

Français

Domaine(s)
  • Réunions
  • Droits et libertés
OBS

Thème: Apprendre pour agir : nouvelles perceptions et stratégies pour les droits de la personne au Canada. Dialogue, vol. 4, no 7, 11/83

Espagnol

Conserver la fiche 46

Fiche 47 1983-04-20

Anglais

Subject field(s)
  • Search and Rescue (Aircraft)
  • Emergency Management
DEF

A person or persons whose normal or official capacity involves knowing what action to take and performing that action upon learning of an overdue craft or receiving the report of a SAR incident i. e. police, airport personnel, marine operators, relatives, etc.

Français

Domaine(s)
  • Recherches et sauvetages (Aviation)
  • Gestion des urgences
DEF

Une ou plusieurs personnes qui, par nécessité ou dans le cadre de fonctions officielles, savent quelles mesures prendre et sont habilitées à prendre ces mesures lorsqu'elles apprennent qu'un véhicule est porté disparu ou qu'un incident SAR leur est signalé, par exemple la police, le personnel d'un aéroport, des exploitants maritimes, des parents des victimes, etc.

Espagnol

Conserver la fiche 47

Fiche 48 1979-11-13

Anglais

Subject field(s)
  • Swimming
OBS

Another method [which] advocated learning a part(such as a kick), then adding a second part so that both are done together(arm action added to kick), then remaining parts are added one at a time.

Français

Domaine(s)
  • Natation
OBS

Une autre méthode [qui] propose d'enseigner un mouvement (le battement par exemple) puis un autre de façon à ce qu'ils soient exécutés ensemble (action des bras coordonnée à l'action des jambes), et enfin le reste des mouvements, l'un après l'autre.

Espagnol

Conserver la fiche 48

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :