TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COGNITIVE LEARNING [48 fiches]

Fiche 1 2024-09-11

Anglais

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Cognitive Psychology
  • Nervous System
DEF

[A clinical instrument] for assessing cognitive impairment, including those measuring memory, language, learning, attention, and visuospatial and visuoconstructive functioning.

Français

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Psychologie cognitive
  • Système nerveux
CONT

Associées à cette échelle, des évaluations de la dépression, de l'anxiété et de la fatigue ont été proposées ainsi qu'une batterie de tests neuropsychologiques évaluant l'attention, la mémoire visuelle et verbale, la vitesse de traitement, la flexibilité mentale, les capacités visuo-spatiales.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2024-08-14

Anglais

Subject field(s)
  • Internet and Telematics
  • Information Processing (Informatics)
  • Artificial Intelligence
CONT

Overall, the goal of a cognitive search engine is to provide the most accurate and relevant search results possible, by understanding the meaning and context of the search query, and using machine learning to identify patterns and relationships within the data.

Français

Domaine(s)
  • Internet et télématique
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

En intégrant de l'IA [intelligence artificielle], un moteur cognitif retourne des informations, mais il en extrait aussi «le sens». Ces moteurs s'affinent également au fil du temps en apprenant des requêtes passées.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2024-07-17

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Cognitive Psychology
  • Mental health and hygiene
CONT

Cognitive impairment occurs when problems with thought processes occur. It can include loss of higher reasoning, forgetfulness, learning disabilities, concentration difficulties, decreased intelligence, and other reductions in mental functions. Cognitive impairment may be present at birth or can occur at any point in a person's lifespan.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Psychologie cognitive
  • Hygiène et santé mentales
CONT

[La] déficience cognitive [a] une incidence sur la capacité de réfléchir, de se concentrer, d'exposer des idées, de raisonner ainsi que sur la mémoire [...] Elle peut survenir à n'importe quel moment au cours de la vie, entre autres en raison d'un accident ou d'une maladie.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
DEF

A learning situation in which an individual proceeds independently of other learners in a class.

CONT

It is imperative that people acquire the cognitive and interactional skills necessary for self-directed, life-long learning.

OBS

independent learning; independent study; self-directed learning; self education; self instruction: reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

Terme(s)-clé(s)
  • online self-instruction

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Activité éducative qui est essentiellement le fait du sujet, les éducateurs ayant pour rôle principal de procurer à celui-ci un milieu favorable à cette activité.

OBS

Contrairement à l'autodidactisme, l'auto-éducation est une activité qui a lieu, mais non de manière exclusive, dans un contexte scolaire.

OBS

autodidaxie : reproduit de Terminologie de l'éducation des adultes avec la permission du Bureau international d'éducation.

Terme(s)-clé(s)
  • apprentissage indépendant
  • autoformation en ligne

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
PHR

Materiales de autoaprendizaje.

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2024-03-28

Anglais

Subject field(s)
  • Humanities and Social Sciences
  • Sociology
DEF

A person without a physical, mental, intellectual, cognitive, sensory, learning or communication impairment, or a functional limitation, whether apparent or not, and permanent, temporary or episodic in nature, that hinders their full and equal participation in society when they face a barrier.

OBS

non-handicapped person: The adjective "non-handicapped" in the term "non-handicapped person" is considered to be outdated and can be considered offensive.

OBS

person without a disability: The plural form of "disability" is used in expressions such as "persons without disabilities" or "people without disabilities."

Terme(s)-clé(s)
  • nondisabled person
  • non disabled person
  • nonhandicapped person
  • non handicapped person

Français

Domaine(s)
  • Sciences humaines
  • Sociologie
DEF

Personne n'ayant pas de déficience physique, mentale, intellectuelle, cognitive ou sensorielle, de trouble d'apprentissage ou de la communication, ou de limitation fonctionnelle, de nature permanente, temporaire ou épisodique, manifeste ou non, qui nuit à sa participation pleine et égale dans la société lorsqu'elle est confrontée à un obstacle.

OBS

Les termes «non-handicapé» et «non-handicapée» peuvent être jugés offensants.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2024-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Nervous System
CONT

Neo-connectionism. A theory arising from the fields of cognitive science and neuroscience, neo-connectionism proposes to develop computer models that aim to simulate learning by formal neural networks, the organization and functioning of which have been designed by analogy with physiological neural systems.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Système nerveux
CONT

Théorie née dans le domaine des sciences cognitives et des neurosciences, le néo-connexionnisme propose d'élaborer des modèles informatiques qui visent à simuler des phénomènes d'apprentissage par des réseaux de neurones formels, dont l'organisation et le fonctionnement ont été pensés par analogie avec les systèmes neuronaux physiologiques.

Terme(s)-clé(s)
  • néoconnexionnisme

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2024-02-22

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Informatics
CONT

SEL has been marketing these systems primarily in Manitoba, but it has added a computer specialist in Thunder Bay ... to service the Northern Ontario market.

CONT

Significant cognitive processes results have been used to inform computer scientists who model thinking and learning.

OBS

"Computernik" is a colloquial term, not to be used in serious situations. It may also refer to someone strongly interested in computers. See also "computer wizard".

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Informatique
DEF

Professionnel de l'informatique.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Informática
DEF

Individuo que brinda servicios relacionados con las computadoras (ordenadores) a las organizaciones o compañías que las utilizan; por ejemplo, un analista de sistemas, un programador, etc.

OBS

informático: término que se reserva para el experto en informática a nivel de investigación.

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2023-10-27

Anglais

Subject field(s)
  • Sociology of persons with a disability
DEF

A person with a physical, mental, intellectual, cognitive, sensory, learning or communication impairment, or a functional limitation, whether apparent or not, and permanent, temporary or episodic in nature, that hinders their full and equal participation in society when they face a barrier.

OBS

handicapped person: The use of the adjective "handicapped" in the term "handicapped person" is considered to be outdated and can be considered offensive.

OBS

differently-abled person: The use of the adjective "differently-abled" in the term "differently-abled person" is euphemistic and can be considered patronizing or offensive.

OBS

person with a disability: The plural form of "disability" is used in expressions such as "persons with disabilities" or "people with disabilities" to highlight the variety of disabilities present within a group.

Français

Domaine(s)
  • Sociologie des personnes handicapées
DEF

Personne ayant une déficience physique, mentale, intellectuelle, cognitive ou sensorielle, un trouble d'apprentissage ou de la communication, ou une limitation fonctionnelle, de nature permanente, temporaire ou épisodique, manifeste ou non, qui nuit à sa participation pleine et égale dans la société lorsqu'elle est confrontée à un obstacle.

OBS

personne en situation de handicap; personne vivant avec un handicap; personne handicapée; personne ayant une incapacité : Selon le contexte, un [de ces termes] pourrait mieux convenir. Par exemple, le terme «personne en situation de handicap» met l'accent sur la situation dans laquelle une personne se trouve et pourrait mieux convenir dans un contexte informel. Les termes «personne handicapée» et «personne ayant une incapacité» soulignent quant à eux la présence d'une déficience ou d'un trouble chez une personne et pourraient mieux convenir dans un contexte médical ou juridique.

OBS

handicapé; handicapée : Les termes «handicapé» ou «handicapée» employés comme noms peuvent être jugés offensants.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Sociología de las personas con discapacidad
DEF

[...] persona con [...] deficiencias físicas, mentales, intelectuales o sensoriales a largo plazo que, al interactuar con diversas barreras, puedan impedir su participación plena y efectiva en la sociedad, en igualdad de condiciones con las demás.

OBS

persona con discapacidad; discapacitado; minusválido: La Fundación del Español Urgente (Fundéu BBVA), con el asesoramiento de la Real Academia Española, indica que se prefiere en general la fórmula "persona con discapacidad" al uso del sustantivo "discapacitado", que, si bien no es reprochable desde el punto de vista lingüístico, supone aludir a la persona por una sola de sus características, en este caso la discapacidad. Tampoco se recomienda la voz "minusválido", utilizada durante mucho tiempo y aún presente en documentos y trámites diversos. […] se desaconseja su uso en los medios de comunicación, ya que en la actualidad se interpreta, en especial por los colectivos citados, como peyorativa. Asimismo se desaconsejan palabras o expresiones con matiz claramente despectivo (como "anormal", "subnormal", "deficiente", "incapaz", "inválido", "impedido", "disminuido"), así como las que denotan sufrimiento ("como sufre", "padece" o "arrastra una discapacidad").

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2023-04-11

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Human Diseases
CONT

Major neurocognitive disorder is characterized by a significant decline in at least one of the domains of cognition which include executive function, complex attention, language, learning, memory, perceptual-motor, or social cognition. The decline represents a change from a patient's prior level of cognitive ability [and] is persistent and progressive over time... there must be a decline in the patient's ability to function and perform everyday tasks.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Maladies humaines
CONT

Le TNCM se caractérise […] par un déclin des capacités cognitives (p. ex. la mémoire, le langage, la compréhension) et affecte significativement le fonctionnement quotidien de la personne et son autonomie.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble neuro-cognitif majeur

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2022-04-11

Anglais

Subject field(s)
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Sociology of persons with a disability
DEF

A physical, mental, intellectual, cognitive, sensory, learning or communication impairment, or a functional limitation, whether apparent or not, and permanent, temporary or episodic in nature, that hinders a person's full and equal participation in society when they face a barrier.

OBS

handicap: Although the term "handicap" has long been used to refer to this concept in North America and other English-speaking regions, "disability" is now preferred. Used as a noun, "handicap" is considered to be outdated and can be considered offensive.

Français

Domaine(s)
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Sociologie des personnes handicapées
DEF

Déficience physique, mentale, intellectuelle, cognitive ou sensorielle, trouble d'apprentissage ou de la communication, ou limitation fonctionnelle, de nature permanente, temporaire ou épisodique, manifeste ou non, qui nuit à la participation pleine et égale d'une personne dans la société lorsqu'elle est confrontée à un obstacle.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Medicina, Higiene y Salud
  • Sociología de las personas con discapacidad
DEF

[Resultado] de la interacción entre las personas con deficiencias y las barreras debidas a la actitud y al entorno que evitan su participación plena y efectiva en la sociedad, en igualdad de condiciones con las demás.

OBS

discapacidad: La Fundación del Español Urgente (Fundéu BBVA), con el asesoramiento de la Real Academia Española, indica que se prefiere en general la fórmula "persona con discapacidad" al uso del sustantivo "discapacitado", que [...] supone aludir a la persona por una sola de sus características, en este caso la "discapacidad". [...] Asimismo se desaconsejan palabras o expresiones con matiz claramente despectivo (como "anormal", "subnormal", "deficiente", "incapaz", "inválido", "impedido", "disminuido"), así como las que denotan sufrimiento (como "sufre", "padece" o "arrastra una discapacidad").

OBS

No confundir "discapacidad" con "incapacidad". La "discapacidad" se refiere a algún tipo de limitación física, intelectual o sensorial mientras que la "incapacidad" está relacionada a la capacidad de una persona para desarrollar un determinado trabajo o actividad.

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2022-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Artificial Intelligence
CONT

Procedural learning... refers to the ability to acquire motor or cognitive skills gradually through practice...

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Intelligence artificielle
CONT

L'apprentissage procédural est [...] plutôt lent et graduel. Il est le fruit de l'exercice : on apprend en faisant [...]

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Inteligencia artificial
CONT

El aprendizaje procedimental implícito es esencial para el desarrollo de cualquier tipo de habilidad motora o cognitiva.

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2021-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Informatics
  • Education
CONT

Cognitive skills are concerned with analysis, interpretation and decision making processes required to perform the procedural tasks. Much of these processes run inside a human mind and therefore they do not lend themselves to direct imitation. The development of cognitive skills therefore largely relies on self-explanation. It is important for a learning system designer to consider acquisition of cognitive skills, and provide adequate adaptive mechanisms...

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Informatique
  • Pédagogie
CONT

Pour le concepteur de systèmes d'apprentissage ou de télé-apprentissage, il ne s'agit plus que de transmettre des messages, mais aussi d'offrir aux apprenants des environnements d'apprentissage dans lesquels ils pourront rechercher, récupérer et transformer, produire et transmettre des informations.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Informática
  • Pedagogía
Conserver la fiche 12

Fiche 13 2019-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Statistical Methods
  • Information Processing (Informatics)
  • Artificial Intelligence
CONT

In practical terms, cognitive analytics is an extension of cognitive computing, which is made up of three main components : machine learning, natural language processing, and an advanced analytics infrastructure. Cognitive analytics is the application of these technologies to enhance human decisions.

Français

Domaine(s)
  • Méthodes statistiques
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

Concrètement, l'analytique cognitive est un prolongement de l'informatique cognitive, qui comprend trois composantes principales : l'apprentissage machine, le traitement du langage naturel et [une infrastructure analytique avancée.] L'analytique cognitive consiste en l'application de ces technologies afin d'améliorer les décisions prises par des humains.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Métodos estadísticos
  • Tratamiento de la información (Informática)
  • Inteligencia artificial
Conserver la fiche 13

Fiche 14 2018-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Nervous System
CONT

Alzheimer's disease is a primary degenerative disease of the brain. Dementia in Alzheimer's disease is classified as a mental and behavioural disorder in ICD-10 [International Classification of Diseases]. It is characterized by progressive decline of cognitive functions such as memory, thinking, comprehension, calculation, language, learning capacity and judgement.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Système nerveux
CONT

La maladie d'Alzheimer est une maladie cérébrale dégénérative primitive. La démence de la maladie d'Alzheimer est classée parmi les troubles mentaux et du comportement dans la CIM-10 [Classification internationale des maladies]. Elle se caractérise par un déclin progressif des fonctions cognitives telles que la mémoire, l'idéation, la compréhension, le calcul, le langage, la capacité d'apprendre et le jugement.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2018-11-16

Anglais

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
DEF

A representation formed in the mind of one’s spatial environment.

CONT

[The researcher] is best known for his understanding of learning in terms of the development of cognitive "field" maps, which, presumably, existed in the brain like [a] cognitive schema of the learned environment.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
DEF

Représentation mentale qu'un individu se fait de l'organisation de l'espace dans lequel il se trouve.

CONT

[...] les rats ont acquis une connaissance de la structure du labyrinthe qui leur permet de prévoir la solution correcte [...] et d'adopter directement le comportement efficace. Pour désigner cette connaissance acquise de la topographie du labyrinthe, [le chercheur] utilise l'expression «cognitive map» ou carte mentale.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2018-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Clinical Psychology
  • Education
CONT

Severe learning disabilities are characterized by : average to above average assessed cognitive ability; very significant discrepancy between assessed cognitive ability and academic achievement in one or more of the following areas : reading, spelling, written expression, and mathematics.

Français

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie clinique
  • Pédagogie
CONT

Notre recherche est réalisée dans une classe composée de douze élèves ayant des difficultés graves d'apprentissage (DGA) du 1er et du 2e cycle du primaire dont 5 de ces élèves participent aux ateliers de devoirs offerts dans le programme de soutien à l'école montréalaise.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2018-03-29

Anglais

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Music (General)
  • Sociology of Childhood and Adolescence
  • Education
OBS

Music for Young Children has been teaching children from the ages of 2-10 the foundation of music education and piano playing, in a group situation, for more than 30 years. [It is] an international leading quality program for early childhood music education. Designed and written by an early-childhood specialist with specific qualifications not only in music education, but learning styles and learning disabilities, [its] method speaks directly to our students with age-appropriate activities to help develop not only their ability to play and read music, but also cognitive, physical and social skills.

OBS

Music for Young Children: The word Children is followed by an uppercase "R" in a circle, in superscript.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Musique (Généralités)
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
  • Pédagogie
OBS

Music for Young Children : Le mot Children est suivi du symbole «R» encerclé en exposant.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2017-03-31

Anglais

Subject field(s)
  • Phobias
  • Mathematics
CONT

Understanding mathematics anxiety. Learning mathematics can be challenging; however, not all mathematics difficulties result from cognitive difficulties. Some children and adults have mathematics anxiety(MA) which severely disrupts their performance.

Terme(s)-clé(s)
  • mathematic anxiety

Français

Domaine(s)
  • Phobies
  • Mathématiques
OBS

La peur des mathématiques conduit souvent l'adulte à éviter cette discipline, voire à remettre en question le choix d'un programme ou d'une orientation.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2016-11-22

Anglais

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Educational Psychology
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
Universal entry(ies)
F81
code de système de classement, voir observation
DEF

[A] neurodevelopmental disorder with a biological origin that is the basis for abnormalities at a cognitive level that are associated with the behavioral signs of the disorder[, with one of its] essential features [being] persistent difficulties learning keystone academic skills...

OBS

[This disorder appears] during the years of formal schooling (i.e., the developmental period).

OBS

F81: code used in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

Français

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie scolaire
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
Entrée(s) universelle(s)
F81
code de système de classement, voir observation
DEF

[Trouble] neurodéveloppemental d'origine biologique qui entraîne des anomalies cognitives associées avec les symptômes comportementaux du trouble [dont une de ses caractéristiques essentielles] est la difficulté persistante à apprendre des compétences scolaires ou universitaires fondamentales [...]

OBS

[Ce trouble apparaît] pendant les années de scolarisation (c.-à-d. la période développementale).

OBS

F81 : code de la Classification statistique internationale des maladies et des problèmes de santé connexes.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2015-04-13

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Psychology (General)
  • Internet and Telematics
  • Artificial Intelligence
CONT

Cognitive conflict is a good instructional technique because most of us learn from our mistakes.... If we try to do something and it fails, then we adjust our method the next time we try and see if that works. Each failure at an attempt to learn or do something is adapted by assimilation and accommodation in our cognition learning and we resolve conflicts based on our previous experience. This is ongoing and each attempt will hopefully let us attain equilibrium in the cognitive realm of learning.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Psychologie (Généralités)
  • Internet et télématique
  • Intelligence artificielle
CONT

Le conflit cognitif est défini par une contradiction, pour une personne, entre deux conceptions ou représentations et est à la base de la théorie de l'équilibration qui soutient un développement de l'intelligence par paliers successifs.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Psicología (Generalidades)
  • Internet y telemática
  • Inteligencia artificial
DEF

Proceso en el cual se produce un "enfrentamiento" entre las ideas y estructuras cognitivas de la persona y la nueva información que recibe.

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2015-03-05

Anglais

Subject field(s)
  • Human Behaviour
  • Labour and Employment
  • Artificial Intelligence
CONT

Cognitive learning techniques developed from the notion that :"If clients are clear on what they want to do, why mess around with reinforcement and models? Why not just tell them to do it. "Common approaches to using cognitive learning are behavioural contracts, problem solving approaches, skill training, and cognitive restructuring.

Français

Domaine(s)
  • Comportement humain
  • Travail et emploi
  • Intelligence artificielle
CONT

Apprentissage cognitif. Les méthodes d'apprentissage cognitif découlent de la thèse suivante : «Si le client sait ce qu'il veut, pourquoi s'embarrasser de renforcement et de modèles? Pourquoi ne pas lui dire simplement de passer à l'action?» L'apprentissage cognitif fait souvent appel aux contrats de comportement, aux méthodes de résolution de problèmes, à la formation et à la restructuration cognitive.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Comportamiento humano
  • Trabajo y empleo
  • Inteligencia artificial
CONT

El foco se traslada del profesor al estudiante, y de la enseñanza al aprendizaje. Se vuelve con ello al aprendizaje cognitivo, es decir, a concienciar al alumno de los errores cometidos, y contrastarlos con las formas correctas en lugar de pretender una automatización de estructuras sin la intervención del metalenguaje.

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2014-07-03

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
OBS

Emotional events often attain a privileged status in memory. Cognitive neuroscientists have begun to elucidate the psychological and neural mechanisms underlying emotional retention advantages in the human brain. The amygdala is a brain structure that directly mediates aspects of emotional learning and facilitates memory operations in other regions, including the hippocampus and prefrontal cortex.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
CONT

Dans quelle mesure les souvenirs émotionnels sont plutôt explicites ou plutôt implicites est une question qui n'est pas encore complètement clarifiée. En fait, il semble que les deux cas de figure soient valables. Il est certain que les gens peuvent réagir à certains stimulus qu'ils peuvent identifier par une réaction de peur, mais nous avons également vu qu'ils peuvent être effrayés par des situations dont ils ne semblent pas avoir de souvenir particulier. En effet, il existe une pathologie assez commune qui se caractérise par des accès de panique, un type de trouble qui fait que les personnes qui en sont atteintes présentent une anxiété marquée sans être capables d'en identifier la cause. C'est pour cette raison que nous considérons la mémoire émotionnelle comme une forme spéciale de mémoire qui possède également un substrat anatomique unique, à savoir l'amygdale [...]

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2014-03-10

Anglais

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Non-Surgical Treatment
CONT

Cognitive behavioral therapy for insomnia aims to improve sleep habits and behaviors. The cognitive part of CBT-I teaches you to recognize and change beliefs that affect your ability to sleep. For instance, this may include learning how to control or eliminate negative thoughts and worries that keep you awake. The behavioral part of CBT-I helps you develop good sleep habits and avoid behaviors that keep you from sleeping well.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Traitements non chirurgicaux
CONT

L’efficacité des traitements cognitivo-comportementaux de l’insomnie a été mise en évidence dans de nombreux travaux scientifiques. Cette méthode qui regroupe différentes techniques héritées du courant cognitivo-comportemental est efficace à long terme tant pour l’insomnie primaire que pour les insomnies associées à d’autres pathologies.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2013-09-26

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Language Teaching
CONT

Recent advances in cognitive science, psycholinguistics and artificial intelligence provide powerful techniques for improving computer assisted language learning.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Enseignement des langues
CONT

Le langage d'auteur VAX/PRODUCER offre aux enseignants de langues des possibilités certaines de création de didacticiels d'apprentissage, de soutien ou de renforcement linguistiques ou même de distraction.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2013-09-13

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Human Behaviour
CONT

If cognitive learning emphasizes intellectual skills devoid of emotion, and affective learning emphasizes feelings and emotions, then it is obvious that both cognitive and affective learning can be, and usually are, closely linked.

CONT

Emotional Learning. The fourth general approach is derived from the classical conditioning paradigm; that is, unpleasant emotional reactions can be systematically reduced by pairing the eliciting stimuli with more pleasant stimuli. Relaxation techniques and systematic desensitization are procedures derived for emotional learning.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Comportement humain
CONT

Apprentissage affectif. La quatrième méthode générale découle du paradigme suivant du conditionnement classique : «les réactions affectives désagréables peuvent être réduites systématiquement en assortissant les stimuli déclencheurs de stimuli plus agréables». Les techniques de relaxation et la désensibilisation systématique ont leur origine dans l'apprentissage affectif.

CONT

L'auteur conclut par sa conviction de l'émergence à terme d'un véritable mouvement socio-culturel en faveur de l'apprentissage affectif ...

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 2013-03-19

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
DEF

[The principle] that people learn better from words and pictures than from words alone.

CONT

[The author] explained seven multimedia learning principles, i.e., spatial contiguity principle, multimedia principle, temporal contiguity principle, coherence principle, modality principle, redundancy principle, and individual differences principle.

OBS

multimedia principle : concept and term that are part of Richard E. Mayer's cognitive theory of multimedia learning.

Terme(s)-clé(s)
  • multi-media principle

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

[Principe voulant qu'un] apprentissage se fasse mieux avec des mots et des images qu’avec des mots seulement.

CONT

Sur la base de ses nombreux travaux, [l'auteur] décrit 7 principes pour l’élaboration de messages multimédias efficaces : Principe multimédia [...] Principe de contiguïté spatiale [...] Principe de contiguïté temporelle [...] Principe de cohérence [...] Principe de modalité [...] Principe de redondance [...] Principe des différences individuelles [...]

OBS

principe multimédia : concept et terme faisant partie de la théorie cognitive de l'apprentissage multimédia de Richard E. Mayer.

Terme(s)-clé(s)
  • principe multi-média

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2013-03-18

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Education Theory and Methods
CONT

A cognitive theory of multimedia learning based on three main assumptions : there are two separate channels(auditory and visual) for processing information; there is limited channel capacity; and... learning is an active process of filtering, selecting, organizing, and integrating information.

Terme(s)-clé(s)
  • multimedia learning cognitive theory

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Les recherches [...] ont permis le développement d'une théorie cognitive de l'apprentissage multimédia. Théorie qui se base sur l'idée que les êtres humains ont deux canaux d'acquisition d'information, le canal visuel et le canal oral, et que la capacité d'acquisition d'information dans la mémoire de travail est limitée; par conséquent l'apprentissage implique la sélection des informations importantes et la construction d'un modèle mental cohérent.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2012-08-28

Anglais

Subject field(s)
  • Education
  • Educational Psychology
CONT

Learning sciences expert to support the advancement of interdisciplinary research in the learning sciences from a variety of perspectives, including education, psychology, instructional technology or cognitive science. Preference will be given to individuals with expertise related to cognitive development or how cognition interacts with academic, affective and behavioral development within the context of teaching and learning.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Psychologie scolaire

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2012-05-22

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
DEF

A brief treatment for people with mild to moderate dementia.

CONT

CST [cognitive stimulation therapy] treatment involves 14 sessions of themed activities, which run over a seven week period. Sessions aim to actively stimulate and engage people with dementia, whilst providing an optimal learning environment and the social benefits of a group. The effects of CST appear to be of a comparable size to those reported with the currently available anti-dementia drugs.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
CONT

Des données probantes issues d'un petit nombre d'essais randomisés contrôlés [...] montrent que les approches non pharmacologiques, dont l'entraînement cognitif, la réadaptation cognitive et la thérapie de stimulation cognitive (TSC), procurent des bénéfices modestes mais significatifs dans le traitement des symptômes cognitifs des personnes souffrant de la MA [maladie d'Alzheimer].

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2012-03-01

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Penal Administration
OBS

Title used by the Translation Bureau’s Criminology Unit and the Linguistic Services at Correctional Service Canada.

OBS

Cowansville Institution is a medium-security facility, located in Cowansville, Quebec. The institution offers a complete basic literacy program(elementary and secondary levels), a literacy program for offenders with learning disabilities and academic courses at the Cégep level. There are also vocational programs in industrial design, bookkeeping and welding. Programs are also available for cognitive learning and substance abuse treatment. Inmates also have access to the high-intensity violence prevention program.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration pénitentiaire
OBS

Les termes génériques qui commencent le nom officiel d'un établissement ou d'une maison d'enseignement comme «centre», «établissement», «maison», «pénitencier», «pavillon», «annexe», etc., prennent la majuscule. Lorsque ces termes génériques sont employés comme noms communs, ils prennent la minuscule.

OBS

Appellation utilisée par le Service Criminologie du Bureau de la traduction et les Services linguistiques au Service correctionnel du Canada.

OBS

L’Établissement de Cowansville est un établissement à sécurité moyenne, situé à Cowansville au Québec. L’établissement fournit un programme d’alphabétisation complet (niveaux élémentaire et secondaire), un programme d’alphabétisation pour les délinquants ayant des troubles d’apprentissage, puis des cours théoriques de niveau collégial. Des programmes de formation professionnelle sont aussi donnés dans les domaines du design industriel, de la tenue de comptes et du soudage. De plus, des programmes sur la capacité d’apprentissage cognitive et pour le traitement de la toxicomanie sont dispensés. Le programme d’intensité élevée de prévention de la violence est aussi fourni.

Terme(s)-clé(s)
  • Établissement Cowansville pour délinquants de sexe masculin

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2011-12-05

Anglais

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Mindfulness-Based Cognitive Therapy(MBCT) is designed to help people who suffer repeated bouts of depression and chronic unhappiness. It combines the ideas of cognitive therapy with meditative practices and attitudes based on the cultivation of mindfulness. The heart of this work lies in becoming acquainted with the modes of mind that often characterize mood disorders while simultaneously learning to develop a new relationship to them.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

La Mindfulness-Based Cognitive Therapy (MBCT), en français «thérapie cognitive basée sur la pleine conscience», est une approche de groupe [...] qui est destinée à prévenir les rechutes dépressives chez les patients en rémission d'une dépression unipolaire récurrente [...]

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2011-11-24

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Psychology
DEF

The study of methods of training and teaching and their effectiveness, and of the problems experienced in learning formal material; in particular, the study of how to help people, especially school children, with learning problems to overcome their difficulties.

CONT

Educational psychology. Theoretical and research branch of modern psychology, concerned with the learning processes and psychological problems associated with the teaching and training of students. The educational psychologist studies the cognitive development of students and the various factors involved in learning, including aptitude and learning measurement, the creative process, and the motivational forces that influence dynamics between students and teachers. Educational psychology is a partly experimental and partly applied branch of psychology, concerned with the optimization of learning. It differs from school psychology, which is an applied field that deals largely with problems in elementary and secondary school systems.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie scolaire
DEF

Étude fondamentale des problèmes reliés à l'enseignement, à la transmission générale du savoir et au développement des habiletés humaines en référant aux théories et méthodes psychologiques.

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 2011-06-01

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

[A principle of multimedia learning which states that] providing the learner with knowledge reduces the need for cognitive processing of the [multimedia] presentation.

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Principe d'apprentissage multimédia selon lequel un préentraînement permet de réduire le traitement cognitif chez l'apprenant lors de l'apprentissage.

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 2011-05-17

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
DEF

A theory of learning which explains learning by using variables of a cognitive nature.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
CONT

[...] Tolman [...] a essayé d'élaborer une théorie cognitive de l'apprentissage et a introduit la notion d'apprentissage latent.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 2006-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

A model of learning that represents the acquisition of new knowledge and the integration of that knowledge into an existing knowledge structure. In such a model effective learners are actively involved in their own learning, capable of understanding their own learning processes, and strategic in their use of prior knowledge to facilitate new learning tasks.

OBS

Kolb's learning cycle is an example of a cognitive model of learning.

Terme(s)-clé(s)
  • cognitive learning
  • cognitive learning technique

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Dans son plus récent volume (1996), Bruner met de l'avant la vision de l'élève-interprète. Sa théorie de l'instruction, parue en 1960, a servi de fondement au modèle d'apprentissage cognitif qui met l'accent sur les connaissances procédurales (le comment : l'acquisition, l'organisation (structure), la compréhension et le transfert) plutôt que sur les connaissances déclaratives (le quoi).

Terme(s)-clé(s)
  • technique d'apprentissage cognitif

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 35

Fiche 36 2005-09-14

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

A focus on pedagogical practice and theoretical perspectives on science teaching, the nature of science, and cognitive, behavioural and social theories of science learning and adolescent development. Ontario secondary science curricula are also examined.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 2004-07-14

Anglais

Subject field(s)
  • Computers and Calculators
CONT

Computer-operated test systems are designed to test semiconductor memories.

CONT

The LOGO laboratory is a foretaste of more sophisticated computer-controlled learning environments with a "high potential for personal involvement, intellectual adventure and cognitive enhancement"(Papert, 1973).

Français

Domaine(s)
  • Ordinateurs et calculateurs

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 2004-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Continuing Education
DEF

The sum of the ways of problem solving, thinking and learning used habitually by an individual.

CONT

In addition to learning styles, there are two related concepts that deserve some attention :cognitive styles and thinking styles. So closely related are these concepts that they are often used interchangeably with some resulting confusion(Bonham, 1988a, 1999b; Keinholz, 1984). This is unfortunate since the terms are distinct and should be used with greater precision. Learning styles are the most inclusive and overarching in that they contain cognitive, affective, and physiological traits that indicate how learners perceive, interact with, and relate to the learning environment(Keefe, 1979). In short, learning styles include cognitive and thinking styles in addition to other dimensions such as personality and environmental traits.

OBS

learning style: definition from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

OBS

There are many categories of learning styles; the most popular are the VAK (visual, auditory and kinesthetic), Kolb’s (divergers, assimilators, convergers and accommodators), Honey and Mumford’s (activist, reflector, theorist and pragmatic), Pask’s (holist and serialist) and Myers Briggs Type Indicator (MBTI): (extrovert/introvert, sensing/intuitive, thinking/feeling and judgement/perception).

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Éducation permanente
DEF

Ensemble des méthodes qu'emploie de préférence un individu pour résoudre des problèmes, penser et apprendre.

CONT

Le style d'apprentissage est donc un concept plus large et plus englobant que celui de style cognitif. [Le] premier inclut également les aspects affectif, physiologique et sociologique. Les deux sont relativement stables dans le temps, mais certaines recherches tendent à démontrer la possibilité d'une certaine évolution du style cognitif aussi bien que du style d'apprentissage par suite d'interactions de l'individu avec son environnement.

OBS

Il existe plusieurs modèles descriptifs des styles d'apprentissage. Les plus connus sont les modèles VAK (visuel, auditif et kinesthésique), de Kolb (divergeur ou innovateur, assimilateur ou analytique, convergeur ou pratique et accommodateur ou dynamique), de Honey et Mumford (actif, réfléchi, théoricien et pratique) de Pask (holiste ou sériel) et Myers Briggs (extraversion - introversion, sensation - intuition, pensée - sentiment et jugement - perception).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Educación permanente
DEF

Suma de objetivos específicos, motivaciones, percepciones y conductas que conforman las variadas dimensiones de la conducta de un estudiante en dicho papel.

Conserver la fiche 38

Fiche 39 2002-04-09

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Scientific Research
  • Mental Disorders
OBS

Canadian Institutes of Health Research. The... Institute of Neurosciences, Mental Health and Addiction [supports] research to enhance mental health, neurological health, vision, hearing, and cognitive functioning and to reduce the burden of related disorders through prevention strategies, screening, diagnosis, treatment, support systems, and palliation. Associated research will advance our understanding of human thought, emotion, behaviour, sensation(sight, hearing, touch, taste, smell), perception, learning and memory.

Terme(s)-clé(s)
  • Neurosciences, Mental Health and Addiction Institute
  • CIHR Institute of Neurosciences, Mental Health and Addiction

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Recherche scientifique
  • Troubles mentaux
OBS

Instituts de recherche en santé du Canada. L'Institut des neurosciences, de la santé mentale et des toxicomanies [appuie] la recherche visant à améliorer la santé mentale et neurologique, la vision, l'audition et le fonctionnement cognitif, et à réduire l'incidence d'autres troubles connexes au moyen de stratégies de prévention, dépistage, diagnostic, traitement, systèmes de soutien et soins palliatifs. La recherche en association fera progresser notre compréhension de la pensée humaine, des émotions, du comportement, des sensations (vue, ouïe, toucher, goût, odorat), des perceptions, de l'apprentissage et de la mémoire.

Terme(s)-clé(s)
  • IRSC - Institut des neurosciences, de la santé mentale et des toxicomanies

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 1999-07-21

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
DEF

those cognitive performances in which skilled judgment habits have become crystallized as the result of earlier learning application of some prior, more fundamental, general ability to these fields.

CONT

The tests focus on fluid intelligence (the ability to perceive patterns and relationships between things) rather than on crystallized ability which is the collection of skilled judgements a person has acquired by applying his fluid intelligence to his educational opportunities.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
CONT

L'aptitude générale cristallisée est mesurée par les tests d'intelligence classiques faisant intervenir les facteurs Verbal et Numérique, tandis que les tests culture-free, dont celui-ci, rendent compte de l'aptitude générale fluide.

Espagnol

Conserver la fiche 40

Fiche 41 1999-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

The individual differences you are particularly interested in are two learning styles : field dependence and field independence. These cognitive styles are measured by the Embedded Figures Test(EFT). People who score low on the EFT(field dependents) tend to be global thinkers, and people who score high on the EFT tend to be analytical thinkers.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
DEF

Style cognitif caractéristique des individus qui appréhendent la réalité de façon analytique, en envisageant chaque élément séparément.

Espagnol

Conserver la fiche 41

Fiche 42 1999-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
CONT

The individual differences you are particularly interested in are two learning styles : field dependence and field independence. These cognitive styles are measured by the Embedded Figures Test(EFT). People who score low on the EFT(field dependents) tend to be global thinkers, and people who score high on the EFT tend to be analytical thinkers.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
DEF

Style cognitif d'individus qui appréhendent les choses de façon globale, sans les distinguer des éléments séparés.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 1994-06-01

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A cognitive device in learning and diagnosis(ODYSSEUS).

CONT

The selection of a particular strategy is based on the information provided ... by the performance evaluator which gives a historical view concerning how well the student has mastered the relevant concepts.

CONT

The elements are the forward transfer element (FIE), the performance evaluation element or critic (PEEL) the system parameter transformation element, and the input and output functions. ... The nature of the performance evaluation (PEEL) determines the character of the system as it contains the goal orientation of the system ... The PEEL is then said to contain the goals and constraints of the system’s operation and it maps the input and output functions into a set of measures Z, which indicate the performance of the system.

OBS

The PEEL or critic is often called the teacher as its function is to provide an input to the system that tells it whether its behaviour is proper or not.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir "pédagogue".

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 1992-10-12

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Improving a procedural skill (such as touch typing) by knowledge compilation and repeated practice.

CONT

There are two basic forms of learning : knowledge acquisition and skill refinement.... The second kind of learning is the gradual improvement of motor and cognitive skills through practice, such as learning to ride a bicycle or to play the piano.... This form of learning, often called skill refinement... occurs at a subconscious level by virtue of repeated practice.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

On peut distinguer deux formes d'apprentissage. - L'acquisition de connaissances [...]. - Le raffinement de dextérité par la pratique. Apprendre, selon cette optique consiste à corriger progressivement, par une pratique répétée, les déviations observées par rapport à un comportement désiré. Cette forme d'apprentissage humain recouvre des processus mentaux, moteurs et sensoriels (on pensera à l'apprentissage d'un instrument de musique).

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 1989-10-13

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Psychology
CONT

... the elements which are involved in such significant or experiential learning [are]... a quality of personal involvement-the whole person in both his feeling and cognitive aspects being in the learning event.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie scolaire

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 1989-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A cognitive model of learning used by J. Anderson to build ITS Systems in geometry, alzebra and LISP programming. This method involves a hypothesize-test-evalaute cycle.

CONT

Anderson has been working for many years on ACT (Adaptive Control of Thought), a general theory of cognition with a particular emphasis on skill acquisition. As a recent version, ACT (ACT-star) has satisfied many of his initial ambitions, his group started a special interdisciplinary project involving both psychologists and computer scientists at C MU : the Advanced Computer Tutoring Project (ACTP).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente

Espagnol

Conserver la fiche 46

Fiche 47 1988-04-20

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Psychology (General)
CONT

Fodor uses the assumptions-that mentalese predicates are concepts, that all concepts are innate, or some boolean function of innate primitives-against the Piagetian general picture of conceptual development. The picture includes the three following claims : 1) the development of the child's cognitive abilities exhibits an orderly transition between stages; 2) each stage reflects the child's conceptual competence; 3) every later stage is conceptually richer than any of its predecessors and learning mediates the transition from one stage to the next.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Psychologie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 47

Fiche 48 1981-02-04

Anglais

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
OBS

A theory of personality emphasizing the meaning of a situation to the individual based on past learning experiences.

Français

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 48

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :