TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COGNITIVE LEVEL [25 fiches]

Fiche 1 2025-02-18

Anglais

Subject field(s)
  • Applications of Automation
  • Artificial Intelligence
CONT

... interactive robots are robots that can work together and interact with humans at a physical or social/cognitive level.

Français

Domaine(s)
  • Automatisation et applications
  • Intelligence artificielle
CONT

[Les] deux robots interactifs réduisent le stress des enfants hospitalisés, les distraient et les accompagnent lors de soins douloureux notamment.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Automatización y aplicaciones
  • Inteligencia artificial
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Fiche 2 2024-12-12

Anglais

Subject field(s)
  • Diagnostic Aids (Psychology)
  • Cognitive Psychology
DEF

A cognitive ability test that is designed to overcome influences such as cultural background and educational level.

OBS

Test developed by Raymond B. Cattell.

Français

Domaine(s)
  • Aides au diagnostic (Psychologie)
  • Psychologie cognitive
DEF

Test qui permet d'évaluer les capacités mentales sans l'influence de facteurs tels que les antécédents culturels et le niveau d'études.

OBS

Test élaboré par Raymond B. Cattell.

Espagnol

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Fiche 3 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The explanations relative to these various viewpoints may be defined via the expert knowledge. Experimental results from cognitive psychology... show that experts are capable of identifying quickly the category to which the problem to be solved belongs and then to choose the optimal solution by using compiled procedures. In case of unusual problems, experts may change from one representation level to another by using the most general concepts pertaining to the domain.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

[...] une connaissance banale est une connaissance au sujet de laquelle l'humain ne peut fournir d'explications capables d'aider les apprentis. Inversement, on peut définir la connaissance experte comme celle où une opération de rationalisation permet à celui qui est capable d'effectuer certaines actions, d'expliquer pourquoi il en est capable, et ces explications facilitent la tâche des débutants. [...] La pédagogie de la connaissance experte est fondamentalement différente de celle de la connaissance banale.

CONT

Le savoir de l'expert est un savoir «privé», une somme d'enseignements tirés de l'expérience. Cet ensemble structuré d'expériences vécues est dépendant de la biographie de l'expert, et lui appartient en propre.

CONT

Le savoir de l'expert n'est pas «déposé», il est fait de non-dit et de non-écrit; [...] Le savoir de l'expert étant construit dans la pratique, il n'est véritablement transmissible que dans le compagnonnage, sur le terrain [...]

CONT

[...] le Correcteur 101 est un système expert, c'est-à-dire un logiciel d'intelligence artificielle qui renferme les connaissances d'experts dans un domaine précis comme la grammaire française.

Espagnol

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Fiche 4 2023-04-11

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Human Diseases
CONT

Major neurocognitive disorder is characterized by a significant decline in at least one of the domains of cognition which include executive function, complex attention, language, learning, memory, perceptual-motor, or social cognition. The decline represents a change from a patient's prior level of cognitive ability [and] is persistent and progressive over time... there must be a decline in the patient's ability to function and perform everyday tasks.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Maladies humaines
CONT

Le TNCM se caractérise […] par un déclin des capacités cognitives (p. ex. la mémoire, le langage, la compréhension) et affecte significativement le fonctionnement quotidien de la personne et son autonomie.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble neuro-cognitif majeur

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2023-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Human Diseases
CONT

Mild neurocognitive disorder goes beyond normal issues of aging. It describes a level of cognitive decline that requires compensatory strategies and accommodations to help maintain independence and perform activities of daily living.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Maladies humaines
CONT

Les troubles neurocognitifs légers affectent la mémoire, le langage, l'orientation, la planification et le raisonnement. […] La personne peut toujours vaquer à ses occupations de façon autonome. […] Les troubles neurocognitifs légers sont parfois le résultat d'un vieillissement normal.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble neuro-cognitif léger

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2021-11-26

Anglais

Subject field(s)
  • Applications of Automation
  • Computer Graphics
CONT

The importance of a high degree of interaction between the designer(s) and the various components of a computer-aided design system is integral to most of the principles described here. This interaction is facilitated by two system characteristics : a high level object representation; and, an intuitive user interface. The user interface should be graphical in nature. The human cognitive system excels in pattern matching.

Français

Domaine(s)
  • Automatisation et applications
  • Infographie
PHR

système de CAO hétérogène, système de CAO monoposte, système de CAO multipostes

PHR

environnement d'un système de CAO, implantation d'un système de CAO, mise en œuvre d'un système de CAO

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2017-11-22

Anglais

Subject field(s)
  • Organic Psychoses
  • Clinical Psychology
DEF

[A disorder] in which the primary clinical deficit is in cognitive function, and that [is] acquired rather than developmental[, that is it] represents a decline from a previously attained level of functioning.

Français

Domaine(s)
  • Psychoses organiques
  • Psychologie clinique
DEF

[Trouble] dans [lequel] le déficit clinique initial concerne les fonctions cognitives, et qui [est] acquis plutôt que comportemental[, c'est-à-dire qu'il représente] un déclin par rapport au niveau de fonctionnement antérieurement atteint.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2016-11-22

Anglais

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Educational Psychology
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
Universal entry(ies)
F81
code de système de classement, voir observation
DEF

[A] neurodevelopmental disorder with a biological origin that is the basis for abnormalities at a cognitive level that are associated with the behavioral signs of the disorder[, with one of its] essential features [being] persistent difficulties learning keystone academic skills...

OBS

[This disorder appears] during the years of formal schooling (i.e., the developmental period).

OBS

F81: code used in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

Français

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie scolaire
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
Entrée(s) universelle(s)
F81
code de système de classement, voir observation
DEF

[Trouble] neurodéveloppemental d'origine biologique qui entraîne des anomalies cognitives associées avec les symptômes comportementaux du trouble [dont une de ses caractéristiques essentielles] est la difficulté persistante à apprendre des compétences scolaires ou universitaires fondamentales [...]

OBS

[Ce trouble apparaît] pendant les années de scolarisation (c.-à-d. la période développementale).

OBS

F81 : code de la Classification statistique internationale des maladies et des problèmes de santé connexes.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2014-12-10

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

A classification framework for writing educational objectives. There are three domains : the cognitive, affective and psychomotor-the latter is a later addition to Dr Bloom's original taxonomy. Within each domain there are further levels. In the cognitive domain, for example, there are six levels : knowledge, comprehension, application, analysis, synthesis and evaluation. The taxonomy is hierarchical and each level increases in difficulty and builds on and incorporates previous levels.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Projet de réalisation d'un didacticiel. [...] Bloom et ses collègues définissent trois domaines : cognitif, affectif et psychomoteur. [...] Bloom distingue six catégories d'activité cognitive : - Acquisition de connaissances. [...] - La compréhension. [...] - L'application de principes généraux à des cas particuliers et concrets. - L'analyse d'un tout en vue d'identifier les éléments, les relations ou les principes d'organisation. - La synthèse d'éléments en vue de produire une œuvre personnelle, un plan d'action ou une théorie. - L'évaluation sur base de critères choisis par ou imposés au sujet.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
DEF

Clasificación jerárquica de los niveles de desarrollo humano en un dominio determinado.

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2014-12-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
OBS

cognitive apparatus: our cognitive apparatus has two main components: the actual brain itself (the hardware, really) and the knowledge or information it contains (the software).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

Le niveau cognitif correspond à l'ensemble des connaissances mises en œuvre par l'expert. Elles doivent pouvoir se traduire dans le langage défini par le formalisme de représentation de la connaissance dégagé du niveau structurant et par les descripteurs extraits du niveau conceptuel.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2013-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Diagnostic Aids (Psychology)
DEF

[An assessment tool] that is used to evaluate the level of cognitive impairment affecting a patient in a nursing home.

Français

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Aides au diagnostic (Psychologie)
CONT

Enfin, les auteurs ont étudié l’impact du niveau des déficits cognitifs des sujets déments sur les chutes (patients évalués avec l’échelle de performance cognitive du Minimum data set ou MDS). Les patients sans atteintes cognitives tombaient moins que ceux qui présentaient une atteinte cognitive légère ou moyenne.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2012-03-01

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Penal Administration
OBS

Title used by the Translation Bureau’s Criminology Unit and the Linguistic Services at Correctional Service Canada.

OBS

Cowansville Institution is a medium-security facility, located in Cowansville, Quebec. The institution offers a complete basic literacy program(elementary and secondary levels), a literacy program for offenders with learning disabilities and academic courses at the Cégep level. There are also vocational programs in industrial design, bookkeeping and welding. Programs are also available for cognitive learning and substance abuse treatment. Inmates also have access to the high-intensity violence prevention program.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration pénitentiaire
OBS

Les termes génériques qui commencent le nom officiel d'un établissement ou d'une maison d'enseignement comme «centre», «établissement», «maison», «pénitencier», «pavillon», «annexe», etc., prennent la majuscule. Lorsque ces termes génériques sont employés comme noms communs, ils prennent la minuscule.

OBS

Appellation utilisée par le Service Criminologie du Bureau de la traduction et les Services linguistiques au Service correctionnel du Canada.

OBS

L’Établissement de Cowansville est un établissement à sécurité moyenne, situé à Cowansville au Québec. L’établissement fournit un programme d’alphabétisation complet (niveaux élémentaire et secondaire), un programme d’alphabétisation pour les délinquants ayant des troubles d’apprentissage, puis des cours théoriques de niveau collégial. Des programmes de formation professionnelle sont aussi donnés dans les domaines du design industriel, de la tenue de comptes et du soudage. De plus, des programmes sur la capacité d’apprentissage cognitive et pour le traitement de la toxicomanie sont dispensés. Le programme d’intensité élevée de prévention de la violence est aussi fourni.

Terme(s)-clé(s)
  • Établissement Cowansville pour délinquants de sexe masculin

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2012-01-05

Anglais

Subject field(s)
  • Ethics and Morals
  • Military (General)
DEF

The sphere in which people interact on a psychological, ethical and/or cognitive level.

OBS

moral domain: term and definition officially approved by the Air Force Terminology Panel (Trenton).

Français

Domaine(s)
  • Éthique et Morale
  • Militaire (Généralités)
DEF

Sphère dans laquelle des gens interagissent sur le plan psychologique, éthique ou cognitif.

OBS

domaine moral : terme et définition uniformisés par le Groupe d'experts en terminologie de la Force aérienne (Trenton).

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2011-11-02

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Labour and Employment
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Public Service Commission of Canada. The purpose of the General Intelligence Test 310 is to assess an individual' s general cognitive ability-the ability to use reasoning to solve problems at the level typically associated with the completion of university. It can serve as an alternative to a university education requirement.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Travail et emploi
  • Docimologie
OBS

Commission de la fonction publique du Canada. L'Examen d'intelligence générale 310 a pour but d’évaluer la capacité cognitive générale d’une personne, soit la capacité de raisonnement pour régler des problèmes après qu’on a terminé des études universitaires. Cet examen peut remplacer le diplôme d'études universitaires requis.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2009-09-11

Anglais

Subject field(s)
  • Philosophy (General)
CONT

We need an ethics of care which recognises that anyone, whatever their level of communication or cognitive impairment, can express preferences. We need an ethics of care which aims to enable people to participate in decisions which affect them, and to be involved in the life of their community.

Français

Domaine(s)
  • Philosophie (Généralités)
CONT

Plusieurs cadres d'éthique existants pourraient contribuer à résoudre les difficultés suscitées par le recours à des thérapies complémentaires et parallèles [...] - l'éthique des soins, qui est basée sur la relation entre le soignant et le bénéficiaire des soins.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Filosofía (Generalidades)
Conserver la fiche 15

Fiche 16 2006-12-16

Anglais

Subject field(s)
  • Social Psychology
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
CONT

Self-categorization is a cognitive process through which a collection of individuals, including the self, become perceived as a single unit. This occurs primarily through contrasts at the group level. For example, a comparison between countries bidding for the Olympic Games makes self-categorization(and self-definition) in terms of one's nationality more likely than self-categorization in terms of, say, gender.

CONT

In order for individuals to know how to feel about others, they must first define themselves. They do this through a process of self-categorization (Turner, 1987) in which they classify themselves and others into social categories using characteristics such as organizational membership, age, race, status or religion. These categories permit [individuals to define themselves] in terms of a social identity (Tajfel and Turner, 1986; Ashforth and Mael, 1989).

Français

Domaine(s)
  • Psychologie sociale
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
CONT

La définition d'une identité sociale suit une double voie, l'auto-catégorisation et la comparaison sociale [...] Le mécanisme d'auto-catégorisation est celui par lequel l'individu définit lui-même les groupes auxquels il appartient ainsi que leurs attributs [...] Pour se répertorier, cet individu va passer en revue les différents groupes sociaux avec lesquels il interagit. Il va évaluer dans quelle mesure il est similaire ou différent des attributs qu'il associe au groupe [...]

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 1997-08-11

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

A computer which understands at the level of cognitive understanding will be able to do some of the following things : learn or change as a result of its experiences; relate present experiences to past experiences intelligently; formulate new information for itself-come to its own conclusions based on experience; explain itself-say why it made the connections it did, and what thought process was involved in reaching a conclusion.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Machines d'un genre nouveau, conçues pour "raisonner" plutôt que calculer, et cela à un vitesse mille fois supérieure à celle que permettent les plus puissants ordinateurs actuels, qui sont optimisés pour le calcul numérique.

OBS

Terme communiqué par le prof Guy Lapalme (Département d'intelligence artificielle, Université de Montréal).

OBS

ordinateur cognitif : Désignation proposée par R. Schank en 1984 pour les machines IA évoluées.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 1996-08-14

Anglais

Subject field(s)
  • Group Dynamics
  • Clinical Psychology
DEF

An imaginal exposure technique used by Emmelkamp et al. (1985) to treat social phobia.

OBS

"self-instruction training": Source - PASCAL database.

CONT

The effects of multiple-examplar self-instructional training on high school student's generalized conversational interactions... Comparing two modes of teaching a question-answering strategy for enhancing reading comprehension : didactic and self-instructional training... Promoting strategy generalization through self-instructional training in students with reading disabilities... The relationship of cognitive developmental level to outcome of self-instructional training in behaviorally disordered children... Efficacy of self-instructional training for reducing children's dental fear... efficacy of covert modeling and self-instructional training for fear reduction... the most frequently studied treatment methods [panic disorder with or without agoraphobia] self-instructional training and paradoxical intention, are not derived from true cognitive models... to be given cognitive behavioral self-instructional training for 4 weeks. [Source : PASCAL database].

Français

Domaine(s)
  • Dynamique des groupes
  • Psychologie clinique
OBS

Par inférence à «tâche d'auto-apprentissage». Termes connexes : programme de self-management, instructions verbales, entraînement à l'auto-estimation.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 1994-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Test no. 320 of the Personnel Psychology Centre. Education: Alternate to High School Diploma

OBS

This test assesses general cognitive ability at a level normally required to complete secondary school. It consists of items relating to the use of vocabulary, arithmetic reasoning, identifying similarities in concepts, isolating shapes within a design and remembering complex material over a period of time. This test can be used in instances where individuals do not possess the formal level of education required for a job, but may still have the necessary ability to perform well on the job.

Terme(s)-clé(s)
  • general intelligence test
  • GIT

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Cet examen évalue l'habileté cognitive générale au niveau normalement requis pour achever les études secondaires. Son contenu porte sur l'emploi du vocabulaire, le raisonnement arithmétique, la détection des similitudes dans les concepts, le repérage de formes à l'intérieur d'un dessin et la mémorisation de données complexes pendant une certaine période. Il peut être utilisé dans les cas où les candidats ne possèdent pas le niveau de formation scolaire requis pour un poste mais pourraient avoir l'aptitude nécessaire pour exercer l'emploi de manière satisfaisante.

Terme(s)-clé(s)
  • Examen d'intelligence générale
  • EIG

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 1994-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Test no. 310 of the Personnel Psychology Centre. Education: Alternative to university graduation

OBS

The alternative to university graduation is the GIT(310), a test that is very similar to the GIT(320) except that it is more difficult and assesses general cognitive ability at a level normally required to graduate from university.

Terme(s)-clé(s)
  • general intelligence test
  • GIT

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Cet examen est une alternative aux études universitaires. Il ressemble fortement au EIG 320 sauf qu'il est plus difficile et évalue l'habileté cognitive générale au niveau normalement requis pour l'achèvement d'études universitaires.

Terme(s)-clé(s)
  • Examen d'intelligence générale
  • EIG

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 1994-05-31

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

of the Personnel Psychology Centre of the PSC. Test no. 1. Education: Alternative to two years of secondary school

OBS

This test assesses general cognitive ability at the level normally required to complete two years of secondary school. It consists of items relating to general knowledge, the use of vocabulary, arithmetic problems, identifying similarities and differences in concepts, and completing patterns in a series of letters or numbers. This test can be used in instances where individuals do not possess the formal level of education required for a job but may still have the necessary ability to perform well on the job.

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Cet examen évalue l'habileté cognitive générale au niveau normalement requis pour achever deux années du cycle secondaire. Son contenu porte sur les connaissances générales, l'emploi du vocabulaire, la résolution de problèmes d'arithmétique, la détection des similitudes et différences dans les concepts et sur l'action de terminer des séries de lettres et de chiffres. Il peut être utilisé dans les cas où les candidats ne possèdent pas le niveau de formation scolaire requis pour un poste mais pourraient avoir l'aptitude nécessaire pour exercer l'emploi de manière satisfaisante.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 1992-10-12

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Improving a procedural skill (such as touch typing) by knowledge compilation and repeated practice.

CONT

There are two basic forms of learning : knowledge acquisition and skill refinement.... The second kind of learning is the gradual improvement of motor and cognitive skills through practice, such as learning to ride a bicycle or to play the piano.... This form of learning, often called skill refinement... occurs at a subconscious level by virtue of repeated practice.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

On peut distinguer deux formes d'apprentissage. - L'acquisition de connaissances [...]. - Le raffinement de dextérité par la pratique. Apprendre, selon cette optique consiste à corriger progressivement, par une pratique répétée, les déviations observées par rapport à un comportement désiré. Cette forme d'apprentissage humain recouvre des processus mentaux, moteurs et sensoriels (on pensera à l'apprentissage d'un instrument de musique).

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 1992-09-03

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

computer understanding : the computer could be made to relate its understanding of your feelings and devices to its understanding of another, previous user's feelings and desires, or to its memory of your desires to an earlier session. The level of understanding we can hope to make computers reach in the next ten years is somewhere in the middle of a spectrum, at a point we call cognitive understanding :(making sense-cognitive understanding-complete empathy).

CONT

The primary goal of ICAI becomes a computational understanding of processes of knowledge communication.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Simulation informatique de la compréhension humaine à l'aide de représentations du contenu d'un message.

CONT

L'architecture d'un système de compréhension automatique s'inspire des concepts de l'intelligence artificielle distribuée.

OBS

Comparer à apprentissage-machine, perception-machine, etc.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 1986-05-06

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

What level of understanding can we hope to successfully make computers reach in the next ten years? The answer is somewhere in the middle of the spectrum : making sense-cognitive understanding-complete empathy.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

En allant du niveau "signal" au niveau le plus élevé de la compréhension, les types de connaissances nécessaires à un système complet de compréhension de la parole sont ... phonétique, phonologique, morphémique, prosodique, syntaxique, sémantique et pragmatique.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 1986-02-24

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

What level of understanding can we hope to successfully make computers reach in the next ten years? The answer is somewhere in the middle of the spectrum : making sense-cognitive understanding-complete empathy. A computer which understands at the level of cognitive understanding will be able to do some of the following things : learn or change as result of its experience, relate present experiences to past experiences intelligently, formulate new information for itself, explain itself-say why it made the connections it did, and what thought process was involved in reaching a conclusion.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 25

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