TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COGNITIVE ORGANIZATION [8 fiches]

Fiche 1 2024-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Nervous System
CONT

Neo-connectionism. A theory arising from the fields of cognitive science and neuroscience, neo-connectionism proposes to develop computer models that aim to simulate learning by formal neural networks, the organization and functioning of which have been designed by analogy with physiological neural systems.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Système nerveux
CONT

Théorie née dans le domaine des sciences cognitives et des neurosciences, le néo-connexionnisme propose d'élaborer des modèles informatiques qui visent à simuler des phénomènes d'apprentissage par des réseaux de neurones formels, dont l'organisation et le fonctionnement ont été pensés par analogie avec les systèmes neuronaux physiologiques.

Terme(s)-clé(s)
  • néoconnexionnisme

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2018-12-21

Anglais

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Mental Disorders
OBS

The International Society for Vascular Behavioural and Cognitive Disorders was founded to bring diverse scientific and clinical research interests together for the study of vascular causes of various brain disorders, and serve as an organization for the dissemination of this information, patient advocacy and the training of researchers.

Terme(s)-clé(s)
  • International Society for Vascular Behavioral and Cognitive Disorders

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Troubles mentaux
Terme(s)-clé(s)
  • International Society for Vascular Behavioral and Cognitive Disorders

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2016-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Personality Development
CONT

In his theory of the development of intelligence in stages, Piaget distinguishes four different periods of development relative to the form of organization of cognitive structures, and passing organically into one another : the periods of(a) sensorimotor intelligence,(b) preoperational representation,(c) concrete operations and(d) formal operations(...) But, whereas operations at this stage [concrete operations] are still bound up with concrete activity, at the last stage of development of intelligence, the period of formal operations(11 to 15 years), they become independent of the concrete object, and the individual acquires the capacity to draw purely formal conclusions from hypothetical assumptions.

Français

Domaine(s)
  • Développement de la personnalité
CONT

On appelle "opérations formelles" les opérations de la pensée qui portent sur des propositions et des hypothèses sans support concret. Prolongeant les opérations concrètes qu'elles dépassent en les intégrant, les opérations formelles apparaissent à partir de douze à treize ans.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2016-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Personality Development
CONT

Assimilation and accommodation as component processes of adaptation in the first two years of life develop into sensorimotor intelligence, which coordinates perception and movement sequences.

CONT

In his theory of the development of intelligence in stages, Piaget distinguishes four different periods of development relative to the form of organization of cognitive structures, and passing organically into one another : the periods of(a) sensorimotor intelligence,(b) preoperational representation,(c) concrete operations and(d) formal operations. The period of sensorimotor intelligence embraces the time when development is taking place from the first reflex-like forms of behavior shortly after birth, passing through the first motor habits, the connecting of means and ends, and active experimentation, and finally reaching the stage of spontaneous invention and the internalization of what until then were sensorimotor schemata, at the age of 1 1/2 to 2 years.

Terme(s)-clé(s)
  • sensory-motor intelligence

Français

Domaine(s)
  • Développement de la personnalité
CONT

Selon Piaget le développement mental comporte trois grandes périodes, la première d'intelligence sensori-motrice, de la naissance à deux ans environ (avec 6 stades), la deuxième de préparation et organisation des opérations concrètes, de 2 à 11 ans environ (avec 5 stades), et la troisième des opérations formelles, de 11 à 14 ans (avec 2 stades).

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2005-08-09

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
  • Educational Psychology
CONT

The affective domain is a term derived from Bloom’s Taxonomy of educational objectives. ... The affective domain includes values, attitudes, feelings, self-concept and self-esteem.

OBS

In a manner analogous to the cognitive domain, the affective domain is divided into hierarchical levels : Receiving, Responding, Valuing, Organization and Characterization.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
  • Psychologie scolaire
DEF

Catégorie de la taxonomie des objectifs pédagogiques qui se rapporte au développement des attitudes, des sentiments, des champs d'intérêt, des appréciations ainsi que des valeurs et du jugement.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2000-04-18

Anglais

Subject field(s)
  • Social Psychology
DEF

The mode in which a person organizes and classifies his perceptions of the environment in order to impose order upon a confusing series of events.

CONT

The design of this st udy [Life Change approach] takes cognizance of a comprehensive model of illness by incorporating selected personality and social context variables and evaluating the impact of these on the relationship between psychosocial stress and change in health. Specifically, do a) cognitive style as reflected in measures of the concept of locus of control ...

Français

Domaine(s)
  • Psychologie sociale
OBS

Cognitif. Qualifie, en psychologie appliquée [...] ce qui a trait à la connaissance ou, plus exactement, aux capacités et mécanismes d'apprentissage et d'accession à la connaissance et au savoir, domaine couramment dit «intellectuel»; le terme «cognitif» vise à éviter la difficulté de définition et l'imprécision pratique du mot «intellectuel» et à serrer de plus près la nature des processus en cause tels qu'on peut les saisir à l'examen, en les opposant aux processus conatifs [...] bases du domaine dit «affectif».

Terme(s)-clé(s)
  • mode cognitif

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1995-09-21

Anglais

Subject field(s)
  • Work Study
DEF

capable of dealing with cognitive as well as motor tasks... [it is]... one popular... very effective approach to task analysis... [it] is a process where the analyst works towards establishing an acceptable task description to guide the collection and organization of task information.

OBS

in a hierarchical approach [to task analysis] the task is analysed by breaking it into task elements or goals which become increasingly detailed as the hierarchy progresses

Français

Domaine(s)
  • Étude du travail
DEF

[...] méthode [d'analyse] permettant l'identification des différents buts nécessaires pour réaliser une tâche donnée, ainsi que la manière dont ces buts sont articulés pour contribuer à l'obtention de l'objectif global de la tâche.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1981-08-25

Anglais

Subject field(s)
  • Personality Development
CONT

In his theory of the development of intelligence in stages, Piaget distinguishes four different periods of development relative to the forms of organization of cognitive structures, and passing organically into one another : the periods of(a) sensorimotor intelligence,(b) preoperational representation,(c) concrete operations and(d) formal operations.... At about the age of 7, thinking loses its egocentric and unilaterally centered character and, at the stage of "concrete operations"(7-11 years) reaches a mobile state of balance marked by a system of now reversible coordinated transformations.

Français

Domaine(s)
  • Développement de la personnalité
CONT

Selon ce dernier auteur [Piaget], on peut distinguer cinq étapes principales dans le développement intellectuel de l'enfant; 1- une période sensori-motrice (...) 2- une période préopératoire (...) 3- une époque intuitive (...) 4- une période dite des opérations concrètes (de huit à onze-douze ans), où, malgré l'acquisition des notions de classe, de série, de nombre, de causalité, la pensée reste liée au concret; 5- le stade de la logique adulte, dite des opérations formelles ou propositionnelles (...)

Terme(s)-clé(s)
  • niveau opératoire concret
  • stade opératoire concret

Espagnol

Conserver la fiche 8

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :