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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COGNITIVE SCIENCE [22 fiches]

Fiche 1 2025-03-31

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Collaboration with WIPO
CONT

Cognitive computing is a term that has a broad scope and meaning within the context of computer science. Generally cognitive computing refers to the development of computer systems modeled after the human brain. Originally referred to as artificial intelligence(AI), researchers began to use cognitive computing to indicate that the science was designed to teach computers to think like a human mind, rather than developing an artificial system.

OBS

cognitive computing: designation validated by Canadian subject-field experts from Concordia University, Dalhousie University, Laval University and Microsoft Canada.

OBS

cognitive computing: designation standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

L'informatique cognitive est une entreprise multidisciplinaire liée à une variété de domaines scientifiques ainsi qu'à divers champs du génie. Du côté scientifique, elle entretient un lien particulièrement étroit avec l'ensemble des disciplines que l'on regroupe maintenant sous le nom de «sciences cognitives» : psychologie, linguistique, neurosciences, éducation, anthropologie, etc. Du côté [du] génie, elle entretient un lien étroit avec l'ensemble des champs de recherche de l'informatique et l'intelligence artificielle.

OBS

informatique cognitive : désignation validée par des spécialistes canadiens de l'Université Concordia, de l'Université Dalhousie, de l'Université Laval et de Microsoft Canada.

OBS

informatique cognitive : désignation normalisée par l'ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Colaboración con la OMPI
CONT

La computación cognitiva es un aspecto de la inteligencia artificial que involucra actividades de razonamiento, pensamiento, entendimiento, interpretación, aprendizaje, autoaprendizaje y adaptación, entre otras. La computación cognitiva está cambiando la forma como se interactúa con las aplicaciones. [...] El sistema cognitivo tiene la capacidad de escuchar el lenguaje natural [...], entender e interpretar la consulta y proveer una o más respuestas potenciales.

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Fiche 2 2024-08-22

Anglais

Subject field(s)
  • Sciences - General
  • Cognitive Psychology
  • Artificial Intelligence
DEF

An interdisciplinary knowledge field, whose stated objective is to discover the representational and computational capacities of the mind and their structural and functional representation in the brain.

OBS

Cognitive science deals with the symbol-processing nature of cognition and encompasses disciplines as diverse as psychology, computer science, linguistics, anthropology, philosophy, education, mathematics, engineering, physiology, and neuroscience.

OBS

cognitive science : designation and definition standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

Français

Domaine(s)
  • Sciences - Généralités
  • Psychologie cognitive
  • Intelligence artificielle
DEF

Domaine interdisciplinaire qui se propose de découvrir les capacités de la pensée à représenter et à calculer, ainsi que leur matérialisation structurelle et fonctionnelle dans le cerveau humain.

OBS

La science cognitive s'intéresse à la nature du traitement symbolique impliqué dans les processus cognitifs, et ce, à partir de disciplines aussi diverses que la psychologie, l'informatique, la linguistique, l'anthropologie, la philosophie, la pédagogie, les mathématiques, l'ingénierie, la physiologie et la neuroscience.

OBS

science cognitive; cognitivisme : désignations et définition normalisées par l'ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Ciencias - Generalidades
  • Psicología cognitiva
  • Inteligencia artificial
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Fiche 3 2024-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Nervous System
CONT

Neo-connectionism. A theory arising from the fields of cognitive science and neuroscience, neo-connectionism proposes to develop computer models that aim to simulate learning by formal neural networks, the organization and functioning of which have been designed by analogy with physiological neural systems.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Système nerveux
CONT

Théorie née dans le domaine des sciences cognitives et des neurosciences, le néo-connexionnisme propose d'élaborer des modèles informatiques qui visent à simuler des phénomènes d'apprentissage par des réseaux de neurones formels, dont l'organisation et le fonctionnement ont été pensés par analogie avec les systèmes neuronaux physiologiques.

Terme(s)-clé(s)
  • néoconnexionnisme

Espagnol

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Fiche 4 2023-06-13

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Sociology of Old Age
  • General Medicine, Hygiene and Health
OBS

CABHI is a unique collaboration of health care, science, industry, not-for-profit and government partners whose aim is to help improve quality of life for the world's aging population, allowing older adults of all backgrounds and abilities to age safely in the setting of their choice while maintaining their cognitive, emotional, and physical well-being. [CABHI's mission is to] accelerate the development, validation, commercialization, dissemination and adoption of innovative products, services and best practices to support aging and brain health.

Terme(s)-clé(s)
  • Canadian Center for Aging and Brain Health Innovation
  • Center for Aging + Brain Health Innovation

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Sociologie de la vieillesse
  • Médecine générale, hygiène et santé
OBS

Le CABHI est une collaboration unique de partenaires des soins de santé, des sciences, de l'industrie, du secteur sans but lucratif et du gouvernement; son but est de contribuer à améliorer la qualité de vie de la population mondiale vieillissante, en permettant aux personnes âgées de toutes les origines et capacités de vieillir en toute tranquillité dans le milieu de leur choix tout en maintenant leur bien-être cognitif, émotionnel et physique. [La mission de CABHI est d'accélérer] l'élaboration, la validation et la commercialisation de produits et de services novateurs, ainsi que la diffusion et l'adoption de pratiques exemplaires innovatrices pour soutenir la santé du cerveau et les personnes qui vieillissent.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2019-10-30

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
  • Artificial Intelligence
CONT

Developing algorithms for automatic program construction is therefore an area of artificial intelligence(AI) research and human programmers are studied in cognitive science research.

Terme(s)-clé(s)
  • automatic programme construction

Français

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

Ces algorithmes utilisent une représentation en arbres d'expressions logiques, du fait qu'ils sont historiquement appliqués à l'apprentissage statistique et la modélisation. Ils utilisent pour ce faire le même algorithme de base que les algorithmes génétiques. Cependant, la programmation génétique s'intéresse spécifiquement à la construction automatique de programmes.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Programas y programación (Informática)
  • Inteligencia artificial
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Fiche 6 2018-08-21

Anglais

Subject field(s)
  • Psycho-, Socio- and Ethnolinguistics
  • Anthropology
  • Cognitive Psychology
CONT

Hypocognition, a term introduced to modern behavioral science by anthropologist Robert Levy, means the lack of a linguistic or cognitive representation for an object, category, or idea.

Français

Domaine(s)
  • Psycho-, socio- et ethnolinguistique
  • Anthropologie
  • Psychologie cognitive
CONT

Pour reprendre la terminologie très utile de Robert Levy[, anthropologue] (1984), les symptômes qui cadrent avec la société font l'objet d'une «hypercognition», tandis que les autres font l'objet d'une «hypocognition». Les anthropologues-psychiatres signalent sur ce point que non seulement la différence d'attention cognitive se répercute sur la façon dont les personnes rapportent l'événement, mais elle reflète aussi une différence d'expérience.

OBS

hypo- : préfixe qui signifie «insuffisant».

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2018-03-23

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Cognitive Psychology
CONT

In cognitive science, and particularly in the field of artificial intelligence, heuristic decision making is described as bottom-up logic; that is, rules used and decisions arrived at arise from incompletely understood experience of what works.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Psychologie cognitive
CONT

Les performances cognitives basées sur les règles correspondent à des prises de décision heuristiques. Elles reposent sur la mise en place de procédures d'action, contrôlées par des règles ou des procédures dérivées d'expériences antérieures. Elles correspondent à un raisonnement intuitif, de sens commun et par analogie.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2015-01-12

Anglais

Subject field(s)
  • Informatics
  • Mathematics, Physics and Natural Sciences
  • Cognitive Psychology
DEF

... the ongoing unification of nanotechnology, biotechnology, information technology and cognitive science.

CONT

The convergence of nanotechnology, biotechnology, information technology, and cognitive science(NBIC) is creating a set of powerful tools that have the potential to significantly enhance human performance as well as transform society, science, economics, and human evolution. As the NBIC convergence becomes more understood, the possibility that we may be able to enhance human performance in the three domains of therapy, augmentation, and designed evolution will become anticipated and even expected.

Français

Domaine(s)
  • Informatique
  • Mathématiques, physique et sciences naturelles
  • Psychologie cognitive
CONT

[...] la convergence NBIC (technologies nano-bio-info-cognitives) [sous-entend qu'il] existe la possibilité qu’au-delà des passerelles, nanotechnologies, biologie, sciences cognitives et informatique se rapprochent au point de ressembler à une discipline commune : c’est ce qu’on désigne par «convergence».

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2015-01-08

Anglais

Subject field(s)
  • Informatics
  • Sciences - General
  • Engineering
OBS

Converging technologies are enabling technologies and knowledge systems that are merged to enable each other in the pursuit of a common goal. They are a melting pot of the latest advancements in human knowledge ranging from nanotechnologies, biotechnologies, information technologies to cognitive sciences, environmental science, systems theory, social sciences, etc.

Français

Domaine(s)
  • Informatique
  • Sciences - Généralités
  • Ingénierie
CONT

Les technologies convergentes sont des technologies et des systèmes de connaissance génériques qui se renforcent mutuellement dans la poursuite d’un objectif commun.

OBS

Quatre familles de technologies sous-tendent la convergence : les nanotechnologies, les biotechnologies, les technologies de l’information et de la communication, les sciences cognitives.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2013-09-26

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Language Teaching
CONT

Recent advances in cognitive science, psycholinguistics and artificial intelligence provide powerful techniques for improving computer assisted language learning.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Enseignement des langues
CONT

Le langage d'auteur VAX/PRODUCER offre aux enseignants de langues des possibilités certaines de création de didacticiels d'apprentissage, de soutien ou de renforcement linguistiques ou même de distraction.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2012-08-28

Anglais

Subject field(s)
  • Education
  • Educational Psychology
CONT

Learning sciences expert to support the advancement of interdisciplinary research in the learning sciences from a variety of perspectives, including education, psychology, instructional technology or cognitive science. Preference will be given to individuals with expertise related to cognitive development or how cognition interacts with academic, affective and behavioral development within the context of teaching and learning.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Psychologie scolaire

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 - données d’organisme externe 2011-06-22

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
31.01.11 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

interdisciplinary knowledge field, whose stated objective is to discover the representational and computational capacities of the mind and their structural and functional representation in the brain

OBS

Cognitive science deals with the symbol-processing nature of cognition and encompasses disciplines as diverse as psychology, computer science, linguistics, anthropology, philosophy, education, mathematics, engineering, physiology, and neuroscience.

OBS

cognitive science; cognitivism : terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-31 : 1997].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
31.01.11 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

domaine interdisciplinaire qui se propose de découvrir les capacités de la pensée à représenter et à calculer, ainsi que leur matérialisation structurelle et fonctionnelle dans le cerveau humain

OBS

La science cognitive s'intéresse à la nature du traitement symbolique impliqué dans les processus cognitifs, et ce, à partir de disciplines aussi diverses que la psychologie, l'informatique, la linguistique, l'anthropologie, la philosophie, la pédagogie, les mathématiques, l'ingénierie, la physiologie et la neuroscience.

OBS

science cognitive; cognitivisme : termes et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-31:1997].

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2005-09-14

Anglais

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

A focus on pedagogical practice and theoretical perspectives on science teaching, the nature of science, and cognitive, behavioural and social theories of science learning and adolescent development. Ontario secondary science curricula are also examined.

Français

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2002-02-04

Anglais

Subject field(s)
  • Ecology (General)
  • Psychology (General)
CONT

Ecological validity refers to the trend in cognitive science to explain cognitive processes in everyday terms and to study mental processes in their "natural habitats".

Français

Domaine(s)
  • Écologie (Généralités)
  • Psychologie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 1999-11-16

Anglais

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
OBS

Information found in AGCanada.

Terme(s)-clé(s)
  • Cognitive & Computer Science Interuniversity Research Group

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
OBS

Information trouvée dans AGCanada.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 1999-09-23

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

Publication of Cognitive & Computer Science Interuniversity Research Group.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Publication du Groupe interuniversitaire de recherche en informatique cognitive des organisations.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 1998-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Psychology (General)

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Psychologie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 1994-01-20

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 1993-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 1989-08-30

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

With their interest in human intelligence, epistemology, psychology, and cognitive science are linked to research in automated knowledge communication much in the same way that AI is.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
OBS

Voir transmission des connaissances.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 1989-08-23

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
OBS

See knowledge engineering, cognitive science, software intelligence.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Domaine de recherches interdisciplinaires (informatique, linguistique, psychologie, logique) concernant l'analyse des processus cognitifs, les représentations de connaissances et leur traitement, la modélisation de différentes formes de raisonnement, la production et la compréhension d'énoncés (oraux et écrits) exprimés dans une langue naturelle, la perception et l'analyse de scènes. Ces recherches comprennent aussi bien l'analyse que la simulation de ces phénomènes. Elles embrassent points de vue formels (théoriques) aussi bien qu'expérimentaux et techniques. Elles s'ouvrent aux questions épistémologiques comme aux applications concrètes.

OBS

Le néologisme «intellectique» a été proposé en 1981 lors de la création de l'Association pour la recherche cognitive (Daniel Kayser, Laboratoire de Recherche en Informatique, Bâtiment 490-Campus d'Orsay 91405 Orsay, Cedex.

OBS

Selon Daniel Kayser, le terme allemand «Intellektik» avait été proposé en 1980 par Wolfgang Bibel pour désigner la discipline «intelligence artificielle». Il paraît qu'Albert Ducrocq avait déjà proposé «intellectique» dans les années 1960 mais pour désigner un autre concept. Voir aussi «génie cognitif».

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 1988-04-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The planning model in cognitive science treats a plan as a sequence of actions designed to accomplish some preconceived end. The model posits that action is a form of problem solving, where the actor's problem is to find a path from some initial state to a derived goal state, given certain conditions along the way.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 22

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