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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

FUEL CAP [25 fiches]

Fiche 1 2017-02-10

Anglais

Subject field(s)
  • Fueling Systems (Motor Vehicles)
CONT

... a wing fuel tank filler cap assembly(filler cap) is provided in the upper surface of each of the four wing fuel tanks.

OBS

fill plug: term officially approved by the Lexicon Project Committee (New Brunswick).

Français

Domaine(s)
  • Alimentation (Véhicules automobiles)
OBS

Plein des reservoirs.

OBS

bouchon de remplissage : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

OBS

bouchon de remplissage : terme uniformisé par le Comité du projet de lexiques (Nouveau-Brunswick).

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2012-10-03

Anglais

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
  • Aircraft Systems
CONT

The two fuel tank filler points on each wing were located on either side of the engine nacelles. The filler points consisted of filler port, a cap to seal the port, and a flap covering the cap access.

PHR

Fuelling overwing port.

Terme(s)-clé(s)
  • fueling port

Français

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
  • Circuits des aéronefs
OBS

orifice de remplissage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

OBS

raccord d'avitaillement : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Orifice de remplissage par gravité.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2012-08-29

Anglais

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The in-flight refuelling system consisted of two pipes which siphoned fuel from the pair of 25-litre containers behind the seats. One pipe at a time fitted through a hole in the cap of the main tank.

CONT

The inflight refueling system should be ground checked for leaks before a flight on which firing of guns is anticipated following inflight refueling.

Terme(s)-clé(s)
  • in-flight refueling system

Français

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2012-08-10

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Air Safety
DEF

The unintentional release of fuel caused by overflow, puncture, loose cap, etc.

OBS

fuel siphoning; fuel venting: terms and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

Français

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Sécurité (Transport aérien)
DEF

Perte accidentelle de carburant résultant, entre autres, d'un débordement, d'une perforation ou d'un bouchon mal vissé.

OBS

aspiration de carburant : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 - données d’organisme externe 2008-07-02

Anglais

Subject field(s)
  • Industrial Standardization
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The nuclear industry standard codes for modelling fuel behaviour during normal operation and a LOCA [loss of coolant accident] or LOR [loss of regulation] event are based on a 1D axi-symmetric model of a fuel element, in which the end cap is not modelled in detail.

Français

Domaine(s)
  • Normalisation industrielle
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Les codes de normalisation de l'industrie nucléaire pour la modélisation du comportement du combustible durant l'exploitation normale et lors d'un APRP [accident de perte de réfrigérant primaire] ou d'une PCR [perte de contrôle de la réactivité] sont fondés sur un modèle axisymétrique des éléments de combustible, dans lequel le bouchon d'extrémité n'est pas modélisé de manière détaillée.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2008-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Closing Devices and Nozzles (Mechanical Components)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

Examination of the aircraft engine at the accident site found that a steel blanking cap from the engine's fuel supply system was missing. That cap covered a test port on a threaded ’T-fitting’ that led to the engine fuel control unit. The test port allowed for the checking of un-metered fuel pressure from the engine driven fuel pump. The cap was normally fastened to the T-fitting and a torque applied to it to ensure that it remained securely fastened.

PHR

Pressure refuel blanking cap.

Français

Domaine(s)
  • Obturateurs et buses (Composants mécaniques)
  • Aérotechnique et maintenance
DEF

Appareil, dispositif servant à obturer quelque chose.

OBS

obturer : Boucher (une ouverture, un trou) de manière relativement complète.

OBS

obturateur : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2008-02-06

Anglais

Subject field(s)
  • Mechanics
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
DEF

A cylinder-shaped neck which leads into a reservoir for fluid replenishing.

CONT

Each fuel tank outlet is at the rear inboard corner, which is normally the lowest part of the tank. The outlet is equipped with a finger type screen which projects into the tank. Each fuel filler cap is at the front outboard corner of the tank, and cannot be locked. The fuel filler neck affords a view of the area immediately below the cap only. No tank baffle or filler neck screen is fitted.

OBS

filler neck: term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

Français

Domaine(s)
  • Mécanique
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Chaque sortie de réservoir de carburant est située au coin intérieur arrière, qui est normalement la partie la plus basse du réservoir. La sortie est munie d'une crépine «en dé à coudre» qui fait saillie dans le réservoir. Chaque bouchon de remplissage carburant est situé au coin extérieur avant du réservoir, et il ne peut pas être verrouillé. Le col de remplissage carburant ne permet de voir que la partie située immédiatement au-dessous du bouchon. Il n'y a pas de chicane dans le réservoir ni de tamis dans le col de remplissage.

OBS

col de remplissage; goulotte de remplissage : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptère.

OBS

col de remplissage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Fission Reactors
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Both the fuel and sheath/end cap were discretized using the 8-noded axi-symmetric solid elements to achieve high accuracy in finite element calculations.

Français

Domaine(s)
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le combustible et l'interaction gaine/bouchon d'extrémité ont été discrétisés à l'aide du modèle à élément solide axisymétrique à huit noeuds afin d'obtenir une plus grande précision dans les calculs par éléments finis.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Modelling (Mathematics)
  • Nuclear Fission Reactors
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The nuclear industry standard codes for modelling fuel behaviour during normal operation and a LOCA [loss of coolant accident] or LOR [loss of regulation] event are based on a 1D axi-symmetric model of a fuel element, in which the end cap is not modelled in detail.

Français

Domaine(s)
  • Modélisation (Mathématique)
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Les codes de normalisation de l'industrie du nucléaire pour la modélisation du comportement du combustible durant l'exploitation normale et lors d'un APRP [accident de perte de réfrigérant primaire] ou d'une PCR [perte de contrôle de la réactivité] sont fondés sur un modèle axisymétrique des éléments de combustible, dans lequel le bouchon d'extrémité n'est pas modélisé de manière détaillée.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The development and verification of the heat transfer interface element and the gap element, which were required to represent thermal and mechanical interactions between the fuel and sheath/end cap, were then presented.

Français

Domaine(s)
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

L'élaboration et la vérification de l'interface du transfert thermique et de l'espacement, qui étaient requises pour représenter les interactions thermiques et mécaniques entre le combustible et la gaine/le bouchon d'extrémité, ont ensuite été présentées.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Plant Safety
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Constrained axial expansion of the fuel string within a CANDU fuel channel... may create large axial stresses in the fuel element that could lead to sheath or end cap failures.

Français

Domaine(s)
  • Sûreté des centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

La dilatation axiale sous contrainte du chapelet de grappes de combustible dans un canal de combustible CANDU [...] risque de créer d'importantes contraintes axiales dans les éléments de combustible, ce qui pourrait mener à une défaillance de la gaine ou du bouchon d'extrémité.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Fission Reactors
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The nuclear industry standard codes for modelling fuel behaviour during normal operation and a LOCA [loss of coolant accident] or LOR [loss of regulation] event are based on a 1D axi-symmetric model of a fuel element, in which the end cap is not modelled in detail.

Français

Domaine(s)
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Les codes de normalisation de l'industrie du nucléaire pour la modélisation du comportement du combustible durant l'exploitation normale et lors d'un APRP [accident de perte de réfrigérant primaire] ou d'une PCR [perte de contrôle de la réactivité] sont fondés sur un modèle axisymétrique des éléments de combustible, dans lequel le bouchon d'extrémité n'est pas modélisé de manière détaillée.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Fission Reactors
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Constrained axial expansion of the fuel string within a CANDU fuel channel... may create large axial stresses in the fuel element that could lead to sheath or end cap failures.

Français

Domaine(s)
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

La dilatation axiale sous contrainte du chapelet de grappes de combustible dans un canal de combustible CANDU [...] risque de créer d'importantes contraintes axiales dans les éléments de combustible, ce qui pourrait mener à une défaillance de la gaine ou du bouchon d'extrémité.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The development and verification of the heat transfer interface element and the gap element, which were required to represent thermal and mechanical interactions between the fuel and sheath/end cap, were then presented.

Français

Domaine(s)
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

L'élaboration et la vérification de l'interface du transfert thermique et de l'espacement, qui étaient requises pour représenter les interactions thermiques et mécaniques entre le combustible et la gaine/le bouchon d'extrémité, ont ensuite été présentées.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 - données d’organisme externe 2007-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Modelling (Mathematics)
  • Nuclear Fission Reactors
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Both the fuel and sheath/end cap were discretized using the 8-noded axi-symmetric solid elements to achieve high accuracy in finite element calculations.

Français

Domaine(s)
  • Modélisation (Mathématique)
  • Réacteurs nucléaires de fission
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le combustible et l'interaction gaine/bouchon d'extrémité ont été discrétisés à l'aide du modèle à élément solide axisymétrique à huit noeuds afin d'obtenir une plus grande précision dans les calculs par éléments finis.

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2005-04-04

Anglais

Subject field(s)
  • Translation (General)
  • Economic Co-operation and Development
  • Social Services and Social Work
CONT

Until 1996, the Canada Assistance Plan Act(CAP) provided for 50/50 federal/provincial cost-sharing of social assistance and related services. It also set some basic requirements for welfare programs. As a condition of receiving CAP payments, provinces were required to : provide financial assistance to any person in need; and provide an amount of assistance consistent with a person's basic requirements for food, shelter, clothing, fuel and other necessities.

Français

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)
  • Coopération et développement économiques
  • Services sociaux et travail social
CONT

Il est généralement reconnu que le microcrédit ne rejoint pas les personnes qui vivent dans la plus grande pauvreté (entre 10 % et 20 % de la population). Ce groupe est toutefois très hétérogène. Quels groupes précis sont exclus des différents programmes (p. ex., les indigentes, les femmes avec de jeunes enfants, les petites ou les grosses familles, les familles qui comptent plus d'un soutien)?

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2002-04-10

Anglais

Subject field(s)
  • Mechanics
  • Helicopters (Military)
OBS

fuel tank filler cap : term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee(ATSC)-Helicopters.

Français

Domaine(s)
  • Mécanique
  • Hélicoptères (Militaire)
OBS

bouchon de col de remplissage de réservoir carburant : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 - données d’organisme externe 2001-10-30

Anglais

Subject field(s)
  • Waste Management
  • Nuclear Waste Materials
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

A number of disposal methods for nuclear fuel wastes have been suggested internationally, including ejection of the waste into outer space; transmutation of the radioactive elements; emplacement in a polar ice cap; and burial within various geological formations, both on the continents and beneath the sea floor.

CONT

Of the various disposal concepts which have been suggested for LLW, only three were compatible with the geological characteristics of the CRNL property: burial in excavated sand trenches with minor engineered features to inhibit nuclide migration, containment in an engineered below-ground vault; and emplacement in a shallow mined cavity rock.

Terme(s)-clé(s)
  • disposal in land

Français

Domaine(s)
  • Gestion des déchets
  • Déchets nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Plusieurs méthodes d'évacuation des déchets de combustible nucléaire ont été suggérées à travers le monde, y compris le lancement des déchets dans l'espace, la transmutation des éléments radioactifs, le dépôt sous la calotte polaire et l'enfouissement à l'intérieur de diverses formations géologiques, soit sous terre, soit sous les fonds marins.

CONT

Des stockages par enfouissement à faible profondeur sont réalisés aux États-Unis, en Grande-Bretagne, en U.R.S.S., au Canada et en France. Dans les deux premiers pays, le stockage se fait sur des déchets pas ou peu conditionnés, dans des tranchées en pleine terre.

Terme(s)-clé(s)
  • élimination dans le sol

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de los desechos
  • Desechos nucleares
  • Compartimiento - Comisión Canadiense de Seguridad Nuclear
Terme(s)-clé(s)
  • eliminación en el suelo
Conserver la fiche 18

Fiche 19 2000-04-28

Anglais

Subject field(s)
  • Burners and Steamfitting
DEF

A removable plug or cap containing an orifice which permits adjustment of the fuel flow, either by substitution of a spud with a different sized orifice or by the motion of a needle with respect to it.

Français

Domaine(s)
  • Fumisterie et brûleurs

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2000-01-14

Anglais

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance

Français

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 1996-03-18

Anglais

Subject field(s)
  • Waste Management
  • Nuclear Waste Materials
  • Glaciology
CONT

Other disposal options aiming at long-term isolation of wastes from the biosphere were also considered but not pursued, during many years of evolution of the geological disposal strategy. They include: a) disposal concepts such as deposition in polar ice caps or extraterrestrial space which are difficult to implement and poorly controllable; and b) disposal under the deep ocean floor, for which international agreement would be difficult to obtain.

CONT

A number of disposal methods for nuclear fuel wastes have been suggested internationally, including ejection of the waste into outer space; transmutation of the radioactive elements; emplacement in a polar ice cap; and burial within various geological formations, both on the continents and beneath the sea floor.

Français

Domaine(s)
  • Gestion des déchets
  • Déchets nucléaires
  • Glaciologie
CONT

Parmi les solutions envisagées pour le confinement des déchets hors de la biosphère, mais qui n'ont finalement pas été retenues, depuis que le concept de dépôt en milieu géologique évolue, on peut citer : a) l'évacuation dans les calottes glaciaires des pôles ou dans l'espace extraterrestre, concepts difficilement réalisables et contrôlables; b) l'évacuation sous les fonds océaniques, pour laquelle il serait difficile d'obtenir un accord de la communauté internationale.

CONT

Plusieurs méthodes d'évacuation des déchets de combustible nucléaire ont été suggérées à travers le monde, y compris le lancement des déchets dans l'espace, la transmutation des éléments radioactifs, le dépôt sous la calotte polaire et l'enfouissement à l'intérieur de diverses formations géologiques, soit sous terre, soit sous les fonds marins.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de los desechos
  • Desechos nucleares
  • Glaciología
Conserver la fiche 21

Fiche 22 - données d’organisme externe 1994-12-22

Anglais

Subject field(s)
  • Petrography
  • Waste Management
  • Nuclear Waste Materials
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

A number of disposal methods for nuclear fuel wastes have been suggested internationally, including ejection of the waste into outer space; transmutation of the radioactive elements; emplacement in a polar ice cap; and burial within various geological formations, both on the continents and beneath the sea floor.

Français

Domaine(s)
  • Pétrographie
  • Gestion des déchets
  • Déchets nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Plusieurs méthodes d'évacuation des déchets de combustible nucléaire ont été suggérées à travers le monde, y compris le lancement des déchets dans l'espace, la transmutation des éléments radioactifs, le dépôt sous la calotte polaire et l'enfouissement à l'intérieur de diverses formations géologiques, soit sous terre, soit sous les fonds marins.

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 1986-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Rolling Stock (Railroads)
OBS

Part of the mechanical refrigerator car (wagon frigorifique); see illustrations in CPAC-3.

Français

Domaine(s)
  • Matériel roulant (Chemins de fer)

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 1986-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

Internal Structure. L/H Main Fuel Tank.... Check outboard surface of bulkhead lower tee cap... especially along upper edge of vertical tang for corrosion & cracks.

CONT

FWD Lower Cargo Door. ... Inspect beam webs, tee caps & fittings adjacent to all door stops inside pressure seal.

Français

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

semelle en T : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 1986-07-11

Anglais

Subject field(s)
  • Servicing and Maintenance (Motor Vehicles and Bicycles)
CONT

Check the "high mortality" parts such as belts, battery, all hoses, radiator cap, and fuel filter.

Français

Domaine(s)
  • Entretien et réparation (Véhicules automobiles et bicyclettes)

Espagnol

Conserver la fiche 25

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