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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

MEET EMPLOYEES [46 fiches]

Fiche 1 2023-11-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Sociology of Human Relations
  • Sociology of Work
OBS

In December [2020], PSPC [Public Services and Procurement Canada] created the Task Force on Anti-Racism, Workplace Culture and Equity. The task force is led by departmental employees from the 4 designated employment equity groups : women, Indigenous peoples, people with disabilities and visible minorities. It ensures that PSPC implements the initiatives and tools required to meet the Treasury Board of Canada Secretariat's new commitments on diversity and inclusion. In doing so, the task force is helping to change the workplace culture and to implement measures that will reduce barriers to inclusion.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sociologie des relations humaines
  • Sociologie du travail
OBS

En décembre [2020], SPAC [Services publics et Approvisionnement Canada] a créé le Groupe de travail sur l'antiracisme, la culture organisationnelle et l'équité. Ce groupe est dirigé par des employés du ministère membres des groupes désignés aux fins de l'équité en matière d'emploi, soit les femmes, les peuples autochtones, les personnes en situation de handicap et les minorités visibles. Il s'assure que SPAC met en place les initiatives et les outils nécessaires afin de répondre aux nouveaux engagements en matière de diversité et d'inclusion du Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le Groupe de travail contribue ainsi à changer la culture du milieu de travail et à mettre en place des mesures afin de réduire les obstacles à l'inclusion.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2022-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Working Practices and Conditions
  • Labour and Employment
CONT

Neighbourhoods create opportunities for employees to meet in person with colleagues. For the time being, as the modernization of our workplaces progresses, neighbourhoods will be a mix of both modern and traditional workplaces.

OBS

The neighbourhood serves as a branch, region or sector hub for collaboration and team cohesion.

Terme(s)-clé(s)
  • neighborhood

Français

Domaine(s)
  • Régimes et conditions de travail
  • Travail et emploi
CONT

Les voisinages sont des espaces de travail offrant aux employés la possibilité de rencontrer leurs collègues en personne. Pour l'instant, à mesure que la modernisation de nos espaces de travail progresse, les voisinages seront un mélange d'espaces de travail modernes et traditionnels.

OBS

Le voisinage sert de centre de collaboration et de cohésion d'équipe pour une direction générale, une région ou un secteur.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2022-03-21

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Sociology of Human Relations
  • Indigenous Peoples
  • Public Service
OBS

The Indigenous Circle of Employees(ICE) is a network of declared Indigenous employees and allies at Public Services and Procurement Canada(PSPC). Working together, they provide education, support and guidance for Indigenous employees and others. They also provide a safe space for Indigenous employees to meet and discuss priorities, issues and opportunities, as well as identify ways to advance reconciliation at PSPC.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Sociologie des relations humaines
  • Peuples Autochtones
  • Fonction publique
OBS

Le Cercle des employés autochtones (CEA) est un réseau d'employés s'identifiant comme autochtones et leurs alliés au sein de Services publics et Approvisionnement Canada (SPAC). Travaillant ensemble, ils offrent de l'éducation, du soutien et des conseils aux employés autochtones et non-autochtones. Ils offrent également un espace sûr où les employés autochtones peuvent se rencontrer et discuter des priorités, des enjeux et des possibilités qui les concernent, ainsi que chercher des moyens de faire progresser la réconciliation au sein de SPAC.

Espagnol

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Fiche 4 2022-02-24

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Management Operations
  • Decision-Making Process
Universal entry(ies)
G423
code de système de classement, voir observation
OBS

This course introduces the concept of courageous leadership and explores techniques for effectively leading employees through difficult times, including how to protect their emotional wellness. Through constructive reflection, relevant case studies, and moderated virtual discussions, participants will be better equipped to meet the challenges of difficult situations and thrive with confidence.

OBS

G423: a Canada School of Public Service course code.

Français

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Opérations de la gestion
  • Processus décisionnel
Entrée(s) universelle(s)
G423
code de système de classement, voir observation
OBS

Ce cours introduit la notion de courage comme trait du leadership et explore les techniques permettant de diriger efficacement les employés dans les moments difficiles, notamment la manière de protéger le bien-être émotionnel de ces derniers. Grâce à une réflexion constructive, des études de cas pertinentes et des discussions virtuelles animées, les participants seront mieux outillés pour surmonter les épreuves et s'épanouir en toute confiance.

OBS

G423 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2019-03-28

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
  • Indigenous Peoples
OBS

The main goal of the Aboriginal Peoples Network is to help the department meet its objectives in promoting, developing and retaining Aboriginal employees.

OBS

Public Services and Procurement Canada.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
  • Peuples Autochtones
OBS

L'objectif principal du Réseau des peuples autochtones est d'aider le ministère à atteindre ses objectifs au niveau de la promotion, du développement et de la rétention des employés autochtones.

OBS

Services publics et Approvisionnement Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2018-02-21

Anglais

Subject field(s)
  • Egg Industry
  • Regulations and Standards (Food)
CONT

To help us meet our goal, we have hired two part time employees... to grade our eggs. As they grade eggs, they record the temperature of the pack as well as pull out all dirty, cracked, broken, culls and upside down eggs. These culled eggs are labeled with their respective flock number and sent back to the farm via the tech advisor so that our producers can see exactly what we don’t want.

OBS

Term usually used in the plural.

Terme(s)-clé(s)
  • culled eggs

Français

Domaine(s)
  • Oeufs (Industrie de l'alimentation)
  • Réglementation et normalisation (Alimentation)
CONT

La production totale comprend les œufs à incuber mais ne comprend pas les œufs de rebut des exploitations.

OBS

œuf de rebut : terme habituellement utilisé au pluriel.

Terme(s)-clé(s)
  • œufs de rebut

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Huevos (Industria alimentaria)
  • Reglamentación y normalización (Alimentación)
Conserver la fiche 6

Fiche 7 2017-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Recruiting of Personnel
  • Federal Administration
DEF

(Quota) established for an indeterminate period to meet ongoing requirements for flexibility in recruiting and assigning employees.

Français

Domaine(s)
  • Recrutement du personnel
  • Administration fédérale
DEF

(Contingent établi) pour une période indéterminée afin que les ministères puissent bénéficier en permanence d'une certaine marge de manœuvre pour le recrutement et l'affectation des employés.

OBS

Manuel du Conseil du Trésor/Ressources humaines.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2017-02-08

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Training of Personnel
CONT

The Professional Development and Certification Program for the Procurement, Materiel Management and Real Property Community is a key human resources renewal initiative in support of Human Resources Modernization and the Policy on Learning, Training, and Development. It also supports the Treasury Board of Canada Secretariat's management priorities and commitments. The Program is designed to enhance the skills, professionalism and value added contribution of the Procurement, Materiel Management and Real Property Community across government in the delivery of programs and services to Canadians and the organizations in which they are employed. More specifically, the objective of the Program is to provide a variety of learning tools to help employees acquire the skills, knowledge and expertise to :Meet evolving and complex business needs, government priorities and management initiatives; and Implement modernized management policies, practices and associated delegated authorities.

Terme(s)-clé(s)
  • Professional Development and Certification Programme

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le Programme de perfectionnement professionnel et de certification à l'intention de la collectivité des acquisitions, de la gestion du matériel et de biens immobiliers constitue une initiative importante dans le domaine des ressources humaines, à l'appui de la modernisation des ressources humaines et de la Politique en matière d'apprentissage, de formation et de perfectionnement. Il appuie également les priorités et les engagements du Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Le Programme vise à accroître les compétences, le professionnalisme et la contribution à valeur ajoutée de la collectivité des acquisitions, de la gestion du matériel et des biens immobiliers assurant partout au gouvernement l'exécution des programmes et la prestation des services destinés aux Canadiens et aux organisations où elle travaille. Le Programme vise tout particulièrement à fournir aux employés divers outils d'apprentissage devant les aider à acquérir des compétences, des connaissances et une expertise qui leur permettront : de répondre à des besoins opérationnels et d'assurer la réalisation de priorités et d'initiatives de gestion gouvernementales complexes et qui évoluent; de mettre en œuvre des politiques et des pratiques de gestion modernisées et d'exercer des pouvoirs délégués connexes.

Terme(s)-clé(s)
  • Programme d'attestation de perfectionnement professionnel

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2017-01-04

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Occupational Health and Safety
OBS

With my approval and full support, the process to implement the department's Health and Safety Strategic Plan 2001 has begun. This plan not only provides Public Works and Government Services Canada(PWGSC) with the ability to meet all current health and safety requirements, but offers a proactive approach to health and safety issues in the workplace. This major departmental initiative was introduced by the National Health and Safety Committee. Key to its successful implementation is the active participation of the department's Regional/Area Health and Safety Committees, and Workplace Health and Safety Committees and Representatives. The Strategic Plan's goal is for the achievement of the following six major objectives relating to health and safety by the year 2001 :-PWGSC employees are to be fully aware of their rights, responsibilities and accountabilities with respect to health, safety and environmental protection.-PWGSC worksites are to meet or exceed applicable safety, health and environmental protection standards.-A policy framework is to be developed that will reflect the overall mandate of the federal public service with regard to safety, health and environmental protection, while providing clear departmental direction that is consistent with the aims and objectives of regulatory requirements.-Every workplace is to establish and maintain a Prevention Program.-A Safety Management Information System is to be developed. It will be capable of tracking, recording, analyzing and measuring health and safety system efforts, prevention initiatives, and due diligence and compliance activities.-Appropriate environment, safety and health organizational structures and relationships are to be established.

OBS

Source: E-Mail of September 17, 1998 from Ranald Quail, PWGSC Deputy Minister.

Terme(s)-clé(s)
  • Health and Safety Strategic Plan

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Santé et sécurité au travail
OBS

Avec mon approbation et mon appui entier, le processus de mise en œuvre du Plan stratégique 2001 en matière de santé et de sécurité a débuté. Ce plan permet à Travaux publics et Services gouvernementaux Canada (TPSGC) de répondre à tous ses besoins actuels en matière de santé et de sécurité, et constitue une démarche proactive en ce qui a trait aux questions de santé et de sécurité au travail. Le comité national de santé et de sécurité a lancé cette activité ministérielle importante. Le succès de sa mise en œuvre dépend de la participation active des comités régionaux et locaux de santé et de sécurité de même que des comités et des représentants de santé et de sécurité au travail. Le plan stratégique vise à atteindre, d'ici l'an 2001, les six grands objectifs suivants en matière de santé et de sécurité : - Les employés de TPSGC doivent être pleinement conscients de leurs droits, de leurs responsabilités et de leurs obligations de rendre compte en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement. - Les lieux de travail de TPSGC doivent être conformes aux normes et aux exigences applicables en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement, ou les dépasser. - Il faut établir un cadre de politique qui reflète le mandat général de la fonction publique fédérale en ce qui concerne la santé, la sécurité et la protection de l'environnement, tout en offrant une orientation ministérielle claire qui est conforme aux objectifs des exigences réglementaires. - Il faut établir et appliquer un programme de prévention dans chaque lieu de travail. - Il faut élaborer un système d'information sur la gestion de la sécurité qui permette de surveiller, de consigner, d'analyser et d'évaluer les mesures prises en matière de santé, de sécurité et de prévention, ainsi que les mesures prises au chapitre de la diligence raisonnable et de la conformité. - Il faut établir la structure organisationnelle et les liens appropriés en matière de santé, de sécurité et de protection de l'environnement.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2016-06-27

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Language Teaching
  • Training of Personnel
OBS

Launched in 2008, this program was developed to promote second language maintenance among Privy Council employees. It involves a partnership between an Anglophone and a Francophone. They converse and help each other in their respective second official languages.... The participants meet once a week for 45 to 60 minutes.

Terme(s)-clé(s)
  • Language Twinning Programme

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Enseignement des langues
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

Ce programme, lancé en [...] 2008, a été développé pour favoriser le maintien de l'acquis dans la deuxième langue officielle des employés du Bureau du Conseil privé. Il consiste en une relation de partenariat qui jumelle un anglophone et un francophone qui échangent et s'entraident dans leur seconde langue officielle respective. [...] Les participants se rencontrent une fois par semaine de 45 à 60 minutes.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2016-02-29

Anglais

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
DEF

An allowance payable to eligible employees at locations that no longer meet the criteria for designation as Isolated Posts but that are still subject to an abnormally high cost of living or abnormally high prices for fuel and utilities.

Français

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
DEF

Allocation versée aux employés admissibles affectés à des endroits qui ne rencontrent plus les conditions de désignation comme postes isolés, mais où le coût de la vie ou du combustible et des services publics reste excessivement élevé.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2015-04-01

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Institutions
  • Employment Benefits
DEF

Facility for educating school-aged children that meet the following requirements : the facility provide a curriculum complying with the program for public education in the province or territory of residence and they are the most economical and closest to the employee's workplace.

Terme(s)-clé(s)
  • adequate educational facilities

Français

Domaine(s)
  • Établissements d'enseignement
  • Avantages sociaux
DEF

Établissement fournissant à des enfants d'âge scolaire un programme d'études conforme au programme d'enseignement public de la province ou du territoire de résidence, le moins coûteux et le plus proche du lieu de travail de l'employé.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2015-03-03

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
DEF

Training to ensure that qualified employees will be available to meet identified human resource requirements.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
DEF

Formation visant à faire en sorte qu'on dispose d'un personnel compétent pour répondre aux exigences qui ont été recensées en matière de ressources humaines.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2015-02-25

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
T002
code de système de classement, voir observation
OBS

This course explores the critical role of internal communications in establishing effective communications with employees, which is necessary to meet organizational operational needs and also to deal effectively with the unique challenges of change initiatives. Through practical exercises, participants will learn how to enhance internal communications through sound planning, strategic thinking and appropriate use of tools and activities.

OBS

T002: a Canada School of Public Service course code.

Français

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
T002
code de système de classement, voir observation
OBS

Ce cours porte sur le rôle essentiel des communications internes lorsqu'il s'agit de mettre en place des communications efficaces avec les employés, ce qui est nécessaire pour répondre aux besoins opérationnels et pour relever avec efficacité les défis propres aux initiatives de changement. Au moyen d'exercices pratiques, les participants apprendront à améliorer les communications internes grâce à une solide planification, à des techniques de réflexion stratégique et à une utilisation appropriée d'outils et d'activités.

OBS

T002 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2014-11-26

Anglais

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Corporate Management (General)
  • Public Administration (General)
DEF

The information that departmental employees create, generate, collect and use to enable a department to meet its operational, legal, tactical or strategic needs and to conform to legislative or policy requirements.

Français

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
DEF

Renseignements que produisent, recueillent et utilisent les employés pour permettre à un ministère de satisfaire à ses besoins opérationnels, juridiques, financiers, tactiques ou stratégiques et de se conformer aux prescriptions des lois ou des politiques.

OBS

mémoire corporative : en français, l'adjectif «corporatif» fait référence à ce qui est relatif à une corporation ou à une association de gens qui exercent la même profession.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de las comunicaciones y la información
  • Gestión de la empresa (Generalidades)
  • Administración pública (Generalidades)
Conserver la fiche 15

Fiche 16 2014-10-29

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Public Service
CONT

"Non-statutory" language training is that which is provided to employees selected by management to develop or improve language skills to meet future operational needs. It is funded by departments as a part of normal professional development, and it has become the norm in accordance with the new Treasury Board framework.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Fonction publique
CONT

La formation linguistique «non obligatoire» est offerte à certains employés sélectionnés par la direction afin de développer ou d’améliorer leurs connaissances linguistiques pour qu’ils soient en mesure de répondre aux éventuels besoins opérationnels.

OBS

Le terme «non statutaire» a le sens de «non règlementaire».

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2013-09-26

Anglais

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Federal Administration
CONT

It is well known throughout the ATIP community that there is a shortage of employees with the required knowledge, expertise and experience to meet current demands.

Français

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Administration fédérale
CONT

Il est bien connu dans la communauté de l'AIPRP qu'il manque des employés ayant les connaissances, l'expertise et l'expérience nécessaires pour satisfaire aux exigences actuelles.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2013-07-09

Anglais

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Employment Benefits
CONT

Participation in the voluntary separation incentive program is limited to classified and administrative and professional employees. To be eligible for the program an employee must meet all of the following requirements...

Terme(s)-clé(s)
  • voluntary separation incentive programme
  • termination incentive programme

Français

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Avantages sociaux
DEF

Mesure arrêtée par un employeur consistant à offrir à tous les salariés, remplissant des conditions d'âge et de service, un montant forfaitaire s'ils acceptent de quitter définitivement leur emploi.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2012-11-13

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Diplomacy
CONT

A delegation of post and logistics unions will meet with the labour attaché at the German Embassy in Washington today to protest Deutsche Post ­­... anti-union practices, specifically the use of illegal lie detector tests on employees.

Terme(s)-clé(s)
  • labor attaché

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Diplomatie
DEF

Agent diplomatique dans un pays étranger chargé de renseigner son gouvernement sur les relations du travail et d'établir des liaisons avec les organismes qui s'occupent de ces questions.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2012-08-29

Anglais

Subject field(s)
  • Program Titles (Armed Forces)
  • Ethics and Morals
OBS

The Defence Ethics Programme(DEP) is a comprehensive values-based ethics programme put in place to meet the needs of the Department of National Defence(DND) and the Canadian Forces(CF), at both the individual and the organizational levels. The aim and primary focus of the DEP is to foster the practice of ethics in the workplace and in operations such that members of the CF and employees of the DND will consistently perform their duties to the highest ethical standards.

OBS

Defence Ethics Programme; DEP: title and abbreviation to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

Terme(s)-clé(s)
  • Defence Ethics Program
  • Defense Ethics Program
  • Defense Ethics Programme

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes (Forces armées)
  • Éthique et Morale
OBS

Le Programme d’éthique de la défense (PED) est un programme d’éthique global reposant sur un système de valeurs qui a été mis en place pour répondre aux besoins du ministère de la Défense nationale (MDN) et des Forces canadiennes (FC), tant au niveau individuel qu’au niveau organisationnel. L’objectif premier du PED consiste à encourager les pratiques éthiques en milieu de travail et dans les opérations, de façon à ce que les membres des FC et les employés du MDN remplissent toujours leurs fonctions en respectant les normes d’éthique les plus élevées.

OBS

Programme d'éthique de la défense; PED : titre et abréviation d’usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2012-02-07

Anglais

Subject field(s)
  • Actuarial Practice
  • Pensions and Annuities
DEF

The actuary's best estimate of the amount required to provide stipulated payments to pensioners and to meet obligations to active employees when they retire, leave the company or die.

Français

Domaine(s)
  • Actuariat
  • Pensions et rentes
DEF

Portion de la valeur actuarielle des engagements d'un régime de retraite qui est non pourvue par la valeur actuarielle des cotisations d'exercice, qui est établie selon une méthode actuarielle retenue.

OBS

L'expression «provision actuarielle» est préférée au Québec.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2011-07-11

Anglais

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Insurance
OBS

The Life Insurance Institute of Canada(LIIC) is a non-profit association representing 42 of Canada's life and health insurance companies, in business to serve the educational, networking and professional development needs of its membership and their employees. Since January 2002, The Institute merged with LOMA and then, LOMA Canada continued to offer the traditional LIIC suite of products and explored additional products, services and opportunities to best meet the needs of the Canadian marketplace.

Terme(s)-clé(s)
  • Life Insurance Institute of Canada

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Assurances
Terme(s)-clé(s)
  • Institut d'assurance-vie du Canada

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2010-09-07

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Public Service
CONT

Civilian employees are said to be appointed "non-imperatively" to their positions when they do not meet the associated linguistic requirements upon appointment. Such individuals have a two-year period to attain the required language profile. The training on which they are sent is called "statutory" language training...

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Fonction publique
CONT

On dit que les employés civils sont nommés de façon «non impérative» à leur poste lorsqu’ils ne répondent pas aux exigences linguistiques connexes lors de leur nomination. Ces personnes ont une période de deux années afin d’atteindre le profil linguistique requis. Elles doivent suivre une formation linguistique «obligatoire» qui est financée par l’École de la fonction publique du Canada.

OBS

Le terme «statutaire» a le sens de réglementaire. Dans le contexte de la formation linguistique au sein de la fonction publique, une formation statutaire est une formation exigée par la Loi sur les langues officielles.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2007-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Recruiting of Personnel
  • Public Service
CONT

A screening board is composed of one or more competent persons and is convened to review records(e. g. Data STREAM, printouts, personal files, résumés) of employees for the purpose of identifying those who are eligible for appointment(i. e. in the area of competition or area of recruitment) and meet the basic requirements in the statement of qualifications.

Français

Domaine(s)
  • Recrutement du personnel
  • Fonction publique
DEF

Personne ou groupe de personnes chargée(s) de déterminer, dans le cadre du processus de dotation en personnel, les personnes dont les titres et qualités seront évalués au regard des exigences cotées.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2007-02-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Training of Personnel
OBS

Effective date, April 1, 2004. Employees have access to language training to fulfil the language requirements of bilingual positions, to meet their institutions’ future operational needs, or to develop their language skills in order to advance in the public service. This directive applies to all institutions listed in Schedule I, I. 1, II and IV of the Financial Administration Act.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

Entrée en vigueur le 1er avril 2004. Les employés ont accès à la formation linguistique afin de satisfaire aux exigences linguistiques des postes bilingues, de répondre aux futurs besoins opérationnels de leur institution ou de développer leur capacité linguistique en vue de progresser au sein de la fonction publique. La directive s'applique à toutes les institutions énumérées aux annexes I, I.1, II et IV de la Loi sur la gestion des finances publiques.

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 2007-01-26

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Taxation
OBS

Canada Revenue Agency.

OBS

In 2004-2005, as part of our plan to modernize employee compensation services, we consolidated our regional and local compensation offices into two Compensation Client Service Centres, one in Ottawa and the other in Winnipeg. The Winnipeg site is expected to be operational in 2005-2006. As well, we implemented self-serve technology to help employees and managers administer time and activity transactions, as well as to help meet our sustainable development commitments.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Fiscalité
OBS

Agence du revenu du Canada.

OBS

En 2004-2005, dans le cadre de notre plan visant à moderniser les services de rémunération des employés, nous avons regroupé nos bureaux de rémunération régionaux et locaux en deux Centres de service à la clientèle pour la rémunération, un à Ottawa et l'autre à Winnipeg. Le site de Winnipeg devrait être opérationnel en 2005-2006.

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2007-01-11

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management (General)
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. Policy Objective : To promote the efficient and timely movement of employees to new job responsibilities to meet either operational or individual needs or both.(Rescinded policy)

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. Objectif de la politique : Faire en sorte que les mouvements de personnel visant à répondre aux besoins de l'organisation et à ceux des fonctionnaires se fassent de manière efficace et au moment opportun. (Politique annulée)

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2005-10-24

Anglais

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
  • Sociology of persons with a disability
CONT

It is the responsibility of the Public Service Commission to acquire a broad selection of work-related technical aids to meet the needs of employees with disabilities.

Terme(s)-clé(s)
  • work related technical aid

Français

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
  • Sociologie des personnes handicapées
CONT

Il incombe à la Commission de la fonction publique de faire l'acquisition d'une vaste gamme d'aides techniques liées au travail, selon les besoins des employés handicapés.

OBS

Manuel du Conseil du Trésor / Ressources humaines.

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2005-05-19

Anglais

Subject field(s)
  • Educational Institutions
  • Continuing Education
  • Corporate Management (General)
CONT

A corporate university allows a company to coordinate and manage programs to train and educate its employees, customers, and suppliers. The corporation develops such programs through its own faculty or staff, or through external partners like higher-education institutions or commercial firms.

CONT

By establishing a corporate university, companies can more effectively target and streamline their employee-education process. Because the payoff to that is a critical competitive advantage, organizations worldwide are making sizable investments in their in-house universities.

OBS

Corporations today realize that they must prepare employees to compete in the global economy, to meet and exceed service expectations, to adjust to changing roles and new technologies, and to respond to current and future global pressures. They no longer consider continuing education and training a cost to cut, but rather an investment to attract and retain the best work force.

Terme(s)-clé(s)
  • corporate college
  • industry college

Français

Domaine(s)
  • Établissements d'enseignement
  • Éducation permanente
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
CONT

[...] l'université d'entreprise permet d'assurer la formation continue du personnel, la constitution d'un cadre de référence (culture commune) pour tous les cadres et les employés ainsi que le soutien à la transformation de l'entreprise en fonction d'une stratégie globale.

CONT

Apparues comme une nécessité aux États-Unis, pays d'enseignement secondaire médiocre, les universités d'entreprise sont passées de 400 en 1985 à plus de 1 600 aujourd'hui [en l'an 2000]. Sous des titres divers, elles couvrent la gamme du Centre de Formation à l'Académie, en passant par College, Institute et University. Leur nécessité est évidente dans un pays où l'écart est important entre les employés issus de High Schools et anciens des grandes universités publiques ou privées. Il s'agit donc avant tout de répondre à des besoins en compétences nouvelles que les structures classiques ne fournissent pas.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Establecimientos de enseñanza
  • Educación permanente
  • Gestión de la empresa (Generalidades)
Conserver la fiche 29

Fiche 30 2004-12-10

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Federal Administration
  • Personnel Management (General)
OBS

The Early Departure Incentive(EDI) is available only to employees in departments and agencies the Treasury Board has designated as being unable to meet their reductions under the Work Force Adjustment Directive(WFAD) and other existing management measures.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

La Prime de départ anticipé (PDA) n'est offerte qu'aux employés des ministères et des organismes qui, selon le Conseil du Trésor, sont incapables de procéder aux réductions prévues en vertu de la Directive sur le réaménagement des effectifs (DRE) et d'autres mesures de gestion en vigueur.

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2004-10-05

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Personnel Management
  • Taxation
OBS

The Ontario Employee Ownership(EO) Program was created to help meet economic challenges and encourage economic renewal. A tax credit is available to employees who set up an Employee Ownership Labour Sponsored Venture Capital Corporation, by acquiring controlling ownership of the employer company.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Gestion du personnel
  • Fiscalité
OBS

Le Programme d'actionnariat des employés de l'Ontario (AE) a été créé dans le but d'aider à relever certains défis économiques et de stimuler le renouveau économique. Un crédit d'impôt est offert aux employés qui mettent sur pied une corporation à capital de risque de travailleurs de type actionnariat, en devenant propriétaires majoritaires de la compagnie.

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2001-05-23

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Transfer of Personnel
OBS

This process supports PWGSC [Public Works and Government Services Canada] in becoming an organization of choice by gathering feedback from departing employees on subjects such as work environment, leadership, skills and career, and communication. Your feedback ensures the department has a competent and motivated workforce to effectively meet the challenges of the future. The process consists of a written questionnaire and an interview.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Mobilité du personnel
OBS

Ce processus aidera TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada] à devenir une organisation de choix en recueillant les commentaires des employés qui quittent le ministère, sur des sujets comme le milieu de travail, le leadership, les habiletés, la carrière et les communications. Vos commentaires garantiront au ministère un effectif compétent et motivé pour relever efficacement les défis futurs. Le processus consiste en un questionnaire écrit et une entrevue.

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 2001-05-22

Anglais

Subject field(s)
  • National Honorary Distinctions (Canadian)
  • Public Service
OBS

The Head of the Public Service Award ceremony affords us the opportunity to formally recognize and honour employees who demonstrate excellence in meeting the challenges facing the Public Service of Canada. The recipients of the Head of the Public Service Award for 1998 are leaders at all levels whose contribution is essential to making our Public Service a modern and vibrant institution. Creating a modern Public Service has been one of my priorities as Head of the Public Service. If Canada is to remain one of the best places in the world to live, it must rely on a Public Service able to meet the challenge of its time and to adapt to the shifting environment of the twenty-first century.

Français

Domaine(s)
  • Titres honorifiques et décorations nationaux canadiens
  • Fonction publique
OBS

La remise du Prix du Chef de la fonction publique nous donne l'occasion de rendre officiellement hommage aux employés qui font preuve d'excellence en relevant les défis de l'heure dans la fonction publique du Canada. Les récipiendaires du Prix du Chef de la fonction publique de 1998 sont des leaders, de tous les niveaux, qui contribuent à faire de la fonction publique une institution moderne et dynamique. La modernisation de la fonction publique a constitué l'une de mes priorités à titre de Chef de la fonction publique. Pour conserver une qualité de vie parmi les meilleures au monde, le Canada doit pouvoir compter sur une fonction publique qui soit en mesure de relever les défis de son temps et de s'adapter aux mutations du XXIe siècle.

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 2000-11-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Periodicals
  • Personnel Management

Français

Domaine(s)
  • Titres de périodiques
  • Gestion du personnel
OBS

Rubrique du Tout en commun, bulletin des employés de la Chambre des communes.

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 2000-10-04

Anglais

Subject field(s)
  • Work Study
CONT

Not only were the hourly employees substantially involved in working out thousands of "bugs" in the operations, but plans were already under way to start up QWL orientation sessions with more than 400 new workers hired to meet increased production requirements.

Français

Domaine(s)
  • Étude du travail
CONT

Non seulement les ouvriers furent fortement impliqués, mais l'on projeta de lancer une session d'initiation pour les 400 nouveaux ouvriers embauchés pour répondre à la croissance des besoins en capacité de production.

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1997-10-03

Anglais

Subject field(s)
  • Labour and Employment
DEF

A group of specially trained employees who are familiar with all or most of the key jobs in a plant or other production unit, and are available to meet special contingencies as they arise.

Français

Domaine(s)
  • Travail et emploi
DEF

Groupe de travailleurs ayant une connaissance approfondie de la plupart des postes clés dans une unité de production, spécialement entraînés à cette fin et gardés en disponibilité pour faire face à certaines situations d'urgence.

CONT

Le garage dispose d'une équipe volante de dépanneurs (qui est prête à se déplacer selon les besoins, à se rendre là où elle est appelée.

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 1996-12-19

Anglais

Subject field(s)
  • Occupational Health and Safety
CONT

... every employer shall... ensure that the vehicles and mobile equipment used by the employees in the course of their employment meet prescribed safety standards....

Français

Domaine(s)
  • Santé et sécurité au travail
CONT

[...] l'employeur est tenu [...] de veiller à ce que des véhicules et l'équipement mobile que ses employés utilisent pour leur travail soient conformes aux normes réglementaires de sécurité [...].

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 1996-08-21

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
OBS

Agriculture and Agri-Food Canada. The Career Orientation and Resources Centre was established in April 1994 to meet Renewal objectives in the governmental transition context. Coupled with The Assignment Service(TAS), this new service facilitates not only the career mobility of employees but also career planning.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

Agriculture et Agroalimentaire Canada. Le Centre d'orientation et de ressources de carrière (CORc) a été lancé en avril 1994 afin de répondre aux besoins de Renouveau dans le contexte de transition qui caractérise l'administration fédérale. Combiné au Service d'affectations ministérielles (SAM), ce nouveau service facilite la planification de carrière tout en favorisant la mobilité des employés dans leur carrière.

Espagnol

Conserver la fiche 38

Fiche 39 1996-04-04

Anglais

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Public Sector Budgeting
CONT

Cash-Based Early Departure Incentive : Comparable to private-sector practice, a cash-based early departure incentive program will be made available for three years to surplus employees in departments designated by Treasury Board as departments most affected because they are unable to meet their reductions through existing or workforce adjustment mechanisms.

Français

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Budget des collectivités publiques
CONT

Prime de départ anticipé : Pendant trois ans, le gouvernement offrira un programme d'encouragement au départ anticipé assorti d'une prime, comparable aux pratiques du secteur privé, aux employés déclarés excédentaires des ministères désignés par le Conseil du Trésor comme étant «les plus durement touchés», parce qu'ils sont incapables de réduire leurs effectifs au moyen des mécanismes de réaménagement actuels.

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 1996-04-01

Anglais

Subject field(s)
  • Group Dynamics
CONT

Transformational leaders go beyond the transactional relationship by encouraging employees to strive for additional goals and interests-don’t just meet goals, achieve your best. Transformational leaders tend, therefore, to inspire and motivate employees by promoting shifts in attitudes, beliefs, values and needs.

Français

Domaine(s)
  • Dynamique des groupes
CONT

Les leaders transformationnels vont au-delà des relations transactionnelles en encourageant les employés à atteindre des objectifs supplémentaires et à susciter d'autres intérêts. Par conséquent, les leaders transformationnels suscitent généralement des changements plus profonds au niveau des attitudes, des croyances, des valeurs et des besoins.

Espagnol

Conserver la fiche 40

Fiche 41 1995-05-08

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Public Sector Budgeting
CONT

-A cash-based early departure incentive program comparable to private sector practice which will be made available, for a period of three years, to surplus employees in those departments designated by Treasury Board as "most-affected" because they are unable to meet their reduction through existing workforce adjustment mechanisms.

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Budget des collectivités publiques
CONT

Un programme d'incitation monétaire au départ anticipé, comparable à ce qui se fait dans le secteur privé, sera offert pendant trois ans aux employés excédentaires des ministères que le Conseil du Trésor désigne comme «les plus touchés» parce qu'ils ne peuvent réduire leur personnel dans la mesure requise au moyen des mécanismes existants ou des mécanismes de réaménagement des effectifs.

Espagnol

Conserver la fiche 41

Fiche 42 1995-03-19

Anglais

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Government Accounting
  • Federal Administration
CONT

Cash-Based Early Departure Incentive : Comparable to private-sector practice, a cash-based early departure incentive program will be made available for three years to surplus employees in departments designated by Treasury Board as departments most affected because they are unable to meet their reductions through existing or workforce adjustment mechanisms.

Français

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Comptabilité publique
  • Administration fédérale
CONT

Prime de départ anticipé : Pendant trois ans, le gouvernement offrira un programme d'encouragement au départ anticipé assorti d'une prime, comparable aux pratiques du secteur privé, aux employés déclarés excédentaires des ministères désignés par le Conseil du Trésor comme étant «les plus durement touchés», parce qu'ils sont incapables de réduire leurs effectifs au moyen des mécanismes de réaménagement actuels.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 1994-10-07

Anglais

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Labour and Employment
CONT

In order to meet the government's deficit reduction target, further reductions in the operating budgets of government departments and agencies will be necessary. The current salary freeze affecting all federal government employees is to be extended for an additional two years. For most contracts the freeze will extend to fiscal 1996-97. In addition, annual pay increments within grade will be suspended for two fiscal years beginning in 1994-95.

Français

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Travail et emploi
CONT

D'autres réductions des budgets de fonctionnement des ministères et organismes fédéraux seront nécessaires si l'on veut atteindre l'objectif de réduction du déficit fixé par le gouvernement. Le gel actuel des traitements de tous les fonctionnaires fédéraux sera prolongé de deux ans. Dans le cas de la plupart des conventions, le gel sera prolongé jusqu'à l'exercice 1996-97. De plus, les augmentations annuelles à l'intérieur d'un niveau seront suspendues pour deux exercices à compter de 1994-95.

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 1993-07-08

Anglais

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Public Service
DEF

At the Public Service of Canada, an allowance payable to eligible employees at locations that no longer meet the criteria for designation as isolated posts but are still subject to an abnormally high cost of living or abnormally high prices for fuel and utilities.

OBS

special location allowance: term officially approved by Treasury Board Secretariat.

Français

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Fonction publique
DEF

Indemnité versée aux employés affectés à des endroits qui ne réunissent plus les conditions de désignation comme postes isolés, mais où le coût de la vie reste extrêmement élevé.

OBS

indemnité spéciale de localisation : terme uniformisé par le Secrétariat du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 1985-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Public Service
DEF

An allowance paid to employees... when they are required to sleep in, or immediately adjacent to, the dormitory room, so as to be available to meet the needs of children.

OBS

sleeping-in allowance: term and definition officially approved by Treasury Board Secretariat.

Français

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Fonction publique
DEF

Indemnité versée aux employés [...] qui sont tenus de coucher dans le dortoir ou dans une pièce adjacente afin de se mettre à la disposition des enfants en cas de besoin.

OBS

indemnité de couchage : terme et définition uniformisés par le Secrétariat du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 1980-07-11

Anglais

Subject field(s)
  • Work Study
CONT

Not only were the hourly employees substantially involved in working out thousands of "bugs" in the operations, but plans were already under way to start up QWL orientation sessions with more than 400 new workers hired to meet increased production requirements.

Français

Domaine(s)
  • Étude du travail
CONT

Non seulement les ouvriers furent fortement impliqués, mais l'on projeta de lancer une session d'initiation pour les 400 nouveaux ouvriers embauchés pour répondre à la croissance des besoins en capacité de production.

Espagnol

Conserver la fiche 46

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