TERMIUM Plus®

La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

PRESIDENT TREASURY BOARD [57 fiches]

Fiche 1 2025-02-06

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
  • Federal Administration
OBS

The Registry of Applied Titles includes a list of all applied titles and official abbreviations approved by the president of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Structures de l'administration publique
  • Administration fédérale
OBS

Le Registre des titres d'usage comprend une liste de tous les titres d'usage et les abréviations officielles approuvés par le président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2025-01-24

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Work and Production
  • Public Service
OBS

The working group will examine the delivery of services to Canadians and the role of technology in helping address barriers to achieve greater efficiencies for Canadians and businesses. The working group will assess options to advance the public service's ability to be innovative, flexible and efficient in delivering services for Canadians. The working group will present findings and make recommendations to the President of the Treasury Board. The working group is expected to have fulfilled their mandate by March 31, 2025. If needed, however, the government may decide to extend or renew the working group's mandate...

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et production
  • Fonction publique
OBS

Le groupe de travail examinera la prestation de services aux Canadiens et la façon dont la technologie peut aider à réduire les obstacles afin de réaliser des gains d'efficacité dans l'intérêt de la population canadienne et des entreprises. Le groupe de travail évaluera les options qui permettraient à la fonction publique de faire preuve d'innovation, de flexibilité et d'efficacité dans la prestation des services aux Canadiens. Le groupe de travail présentera ses constatations et des recommandations à la présidente du Conseil du Trésor. Le groupe de travail devrait avoir rempli son mandat d'ici le 31 mars 2025. Toutefois, le gouvernement pourra au besoin prolonger ou renouveler ce mandat [...]

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 - données d’organisme externe 2022-04-14

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - National Occupational Classification (NOC)

Français

Domaine(s)
  • Tiroir – Classification nationale des professions (CNP)

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2017-03-28

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Laws and Regulations
  • Copyright
CONT

The Licence for the reprographic reproduction of published works subject to copyright is designed to compensate authors and publishers for the reprographic reproduction of published works used by the government of Canada for program and service delivery. It was signed on May 17, 1994 by the President of the Treasury Board, representatives of the Canadian Reprography Collective(CANCOPY) and the Union des écrivaines et écrivains Québécois(UNEQ). It covers all works subject to copyright(e. g., sheet music, books, articles, etc.) except the bulk reprographic reproduction and distribution of newspaper articles.

Français

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements
  • Droits d'auteur
CONT

La Licence de reproduction par reprographie des œuvres publiées protégées par le droit d'auteur vise à rémunérer les auteurs et les éditeurs pour la reproduction reprographique d'œuvres publiées et utilisées pour l'administration des programmes et services du gouvernement du Canada. Elle a été signée le 17 mai 1994 par le président du Conseil du Trésor, des représentants de Canadian Reprography Collective (CANCOPY) et l'Union des écrivaines et écrivains québécois (UNEQ). Elle couvre toutes les œuvres soumises au droit d'auteur (p. ex., les partitions, les livres, les articles, etc.), sauf la reproduction reprographique et la distribution de masse d'articles de journaux.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2017-02-08

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Labour and Employment
CONT

The mandate of the External Advisory Group on Embracing Change Action Plan is to provide independent advice/recommendations to the Secretary of the Treasury Board and the President of the Public Service Commission concerning the implementation of the Task Force recommendations(the Embracing Change Action Plan) and ways for the federal Public Service to keep pace with progress in the private and other sectors; to present their advice and recommendations to the Secretary of the Treasury Board and the President of the Public Service Commission; to provide other advice as requested by the Secretary of the Treasury Board and the President of the Public Service Commission on matters pertaining to the advancement of employment equity in the federal Public Service.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et emploi
CONT

Le mandat du Groupe consultatif externe sur le plan d'action Faire place au changement est de faire des recommandations et donner des conseils indépendants au secrétaire du Conseil du Trésor et au président de la Commission de la fonction publique au sujet de la mise en œuvre des recommandations du Groupe de travail (plan d'action Faire place au changement) et de ce que peut faire la fonction publique fédérale pour suivre les progrès réalisés dans le secteur privé et dans d'autres secteurs; présenter ses conseils et ses recommandations au secrétaire du Conseil du Trésor et au président de la Commission de la fonction publique; donner d'autres conseils, au besoin, au secrétaire du Conseil du Trésor et au président de la Commission de la fonction publique à propos de la progression de l'équité en emploi dans la fonction publique fédérale.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2017-01-03

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Government Accounting
  • Auditing (Accounting)
  • Business and Administrative Documents
DEF

The report of the Government of Canada prepared each fiscal year by the Receiver General as required by Section 64 of the Financial Administration Act. The Public Accounts is produced in two volumes. Volume I presents a summary analysis of the financial transactions of the Government. Volume II presents the financial operations of the Government, segregated by ministry.

OBS

The Public Accounts of Canada, which are tabled in the fall by the President of the Treasury Board, normally in October, set out the overall financial position of the government for the year that ended the previous March. They also report in detail on the use of all spending authorities granted by Parliament for that year.

OBS

Public Accounts: term extracted from the “Glossaire de l’économie” and reproduced with permission of the Organisation for Economic Co-operation and Development.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Comptabilité publique
  • Vérification (Comptabilité)
  • Écrits commerciaux et administratifs
DEF

Rapport du gouvernement du Canada, préparé à chaque exercice par le receveur général du Canada comme l'exige l'article 64 de la Loi sur la gestion des finances publiques. Les comptes publics sont publiés en deux volumes. Le volume I présente une analyse sommaire des opérations financières du gouvernement. Le volume II présente, par portefeuille ministériel, les opérations financières du gouvernement ainsi que des renseignements et analyses supplémentaires.

OBS

Les Comptes publics du Canada, qui sont déposés en octobre par le président du Conseil du Trésor, offrent un tableau global de la situation financière du gouvernement pendant l'exercice qui s'est achevé au mois de mars précédent. Ils exposent en détail la façon dont ont été utilisées les autorisations de dépenses accordées par le Parlement pour ce même exercice.

OBS

Comptes publics : terme extrait du «Glossaire de l’économie» et reproduit avec l’autorisation de l’Organisation de coopération et de développement économiques.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de monografías
  • Contabilidad pública
  • Verificación (Contabilidad)
  • Documentos comerciales y administrativos
DEF

Informe detallado de las transacciones financieras del Gobierno, preparado por el Recaudador General de Canadá.

OBS

El Interventor General de Cuentas somete al Presidente de la Cámara un informe anual de auditorías efectuadas por su servicio. Presentado en la Cámara, ese informe se remite automáticamente a la Comisión Permanente de Cuentas Públicas.

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2016-03-07

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Committee of Senior Officials(COSO). The Committee, composed of deputy ministers of departments and deputy heads of agencies, provides advice and counsel to the Clerk of the Privy Council on a number of issues-including government-wide human resource issues. The Secretary of the Treasury Board and the President of the Public Service Commission are members of the committee. The Committee of Senior Officials has had significant involvement in initiatives aimed at renewing or modernizing the public service.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Le Comité des hauts fonctionnaires (CHF) est composé du secrétaire du Conseil du Trésor, du président de la Commission de la fonction publique, de sous-ministres et d'administrateurs généraux. Il fournit avis et conseils au greffier du Conseil Privé sur diverses questions de portée générale, notamment celles liées aux ressources humaines. Le Comité participe de façon significative à plusieurs initiatives visant à renouveler et à moderniser la fonction publique.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2016-03-07

Anglais

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Organization Planning
  • Federal Administration
  • Government Accounting
DEF

The overall resource framework, established by Cabinet, for the future development of sectoral policies and programs.

CONT

The fiscal plan sets out planned spending in total and by major component: the Expenditure Plan; forecast revenues; and the planned fiscal stance - the operating balance, the budgetary deficit and financial requirements.

OBS

Expenditures are disaggregated into policy sector envelopes based on the recommendation of the Minister of Finance in consultation with the President of the Treasury Board.

OBS

At the time that it is updated (normally each September), the Fiscal Plan includes planned expenditure and anticipated revenue levels for the current fiscal year, the upcoming year and three planning years. The Fiscal Plan is based on overall government priorities, fiscal policy considerations, and the costs of existing and planned policies and programs.

OBS

Fiscal Plan: Officially approved by the Management Committee for the BCF (budgetary, accounting and finance) Glossary. Use of this term is mandatory in Canadian government texts.

Français

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Planification d'organisation
  • Administration fédérale
  • Comptabilité publique
DEF

Dans l'administration publique fédérale, cadre de ressources établi par le Cabinet pour l'élaboration future de politiques et de programmes sectoriaux.

CONT

Le plan financier expose les dépenses prévues considérées globalement et selon les grandes composantes suivantes : le Plan de dépenses; la prévision des recettes; et la définition des orientations financières : le solde de fonctionnement, le déficit budgétaire et les besoins financiers.

OBS

Les dépenses sont ventilées par secteurs de dépenses, ou enveloppes, selon la recommandation du ministère des Finances et de concert avec le Président du Conseil du Trésor.

OBS

Au moment de sa mise à jour (habituellement en septembre de chaque année), le plan financier comprend les niveaux prévus de dépenses et de recettes pour l'année financière en cours, l'année à venir et les trois années de planification. Il est établi en fonction des priorités globales du gouvernement, des facteurs ayant trait à la politique fiscale et du coût des politiques et des programmes existants et prévus.

OBS

Plan financier : Terme uniformisé par le Comité de gestion du Lexique BCF (budgétaire, comptable et financier) et d'usage obligatoire dans la fonction publique fédérale.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2016-02-12

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Federal Administration
OBS

[The President of the Treasury Board] carries out his [or her] responsibility for the management of the government by translating the policies and programs approved by Cabinet into operational reality and by providing departments with the resources and the administrative environment they need to do their work.

OBS

Before the enactment of Statute 14-15 Elizabeth II, c. [chapter] 25, which established the Treasury Board portfolio on October 1, 1966, the Minister of Finance was ex officio the Chairman of the Treasury Board.

Terme(s)-clé(s)
  • Treasury Board President
  • Treasury Board Chairman

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Administration fédérale
OBS

[Le président du Conseil du Trésor] s'acquitte de sa responsabilité de gestion du gouvernement en mettant en œuvre les politiques et les programmes approuvés par le Cabinet et en fournissant aux ministères les ressources et l'appui administratif dont ils ont besoin pour effectuer leur travail.

OBS

Avant la promulgation de la Loi 14-15 Elizabeth II, c. [chapitre] 25, qui établit le portefeuille du Conseil du Trésor le 1er octobre 1966, le ministre des Finances présidait d'office le Conseil du Trésor.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Puestos gubernamentales
  • Administración federal
Conserver la fiche 9

Fiche 10 2012-05-10

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Psycho-, Socio- and Ethnolinguistics
OBS

Prepared by the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Psycho-, socio- et ethnolinguistique
OBS

Préparé par le président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2012-01-30

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Environmental Management
OBS

Issued by the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion environnementale
OBS

Publié par le Président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2011-07-13

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Government Accounting
  • Parliamentary Language
DEF

Document used to obtain parliamentary approval of proposed changes in the allocation of funds previously approved in the Main Estimates, or to obtain a further allocation of funds.

OBS

There are generally at least two supplementary estimates(indicated as A, B and so on) during the fiscal year. Departments typically submit Supplementary Estimates in September and Final Supplementary Estimates in January; these are tabled by the President of the Treasury Board in November and March, and approved by Parliament in December and late March, respectively. Other Supplementary Estimates are presented as needed.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Comptabilité publique
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Document utilisé pour faire approuver par le Parlement des modifications proposées à l'affectation des crédits déjà approuvés dans le Budget principal des dépenses, ou pour obtenir une affectation supplémentaire.

OBS

Comme il peut y avoir plus d'un budget supplémentaire des dépenses, on les distingue au moyen de lettres : A, B, etc.

Terme(s)-clé(s)
  • budget supplémentaire

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de monografías
  • Contabilidad pública
  • Lenguaje parlamentario
DEF

Plan de gastos destinado a obtener créditos suplementarios para hacer frente a imprevistos o a un aumento de los gastos del Gobierno.

OBS

En el curso de un año financiero, el Gobierno puede presentar tantos Presupuestos Suplementarios como estime necesario.

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2011-07-11

Anglais

Subject field(s)
  • Parliamentary Language
  • Public Sector Budgeting
  • Government Accounting
DEF

A warrant, prepared by order of the Governor in Council during dissolution or adjournment [of the Parliament], which, when signed by the Governor General, authorizes the payment of funds to meet an urgent need.

CONT

Governor General' s special warrants. Where a payment is urgently required for the public good when Parliament is not in session and there is no other appropriation pursuant to which the payment may be made, the Governor in Council, on the report of the President of the Treasury Board that there is no appropriation for the payment and the report of the appropriate Minister that the payment is urgently required for the public good, may, by order, direct the preparation of a special warrant to be signed by the Governor General authorizing the payment to be made out of the Consolidated Revenue Fund.

Terme(s)-clé(s)
  • special Governor General’s warrant

Français

Domaine(s)
  • Vocabulaire parlementaire
  • Budget des collectivités publiques
  • Comptabilité publique
DEF

Mandat établi à la demande du gouverneur en conseil au cours d'une dissolution ou d'un ajournement et qui, une fois signé par le gouverneur général, autorise le retrait de fonds du Trésor afin de répondre à un besoin urgent.

CONT

En l'absence de crédit, le gouverneur en conseil peut, par décret, ordonner l'établissement d'un mandat spécial pour la signature du gouverneur général en vue d'autoriser un paiement sur le Trésor si le Parlement n'est pas en session, le président du Conseil du Trésor lui remet un rapport attestant l'absence de tout crédit pouvant autoriser le paiement et le ministre compétent lui remet un rapport attestant l'urgence du paiement et sa nécessité dans l'intérêt public.

OBS

Ces mandats ne sont habituellement valables que pour un mois et, pour fins de contrôle, ils sont fondés sur les crédits du Budget des dépenses qui a été déposé ou dont le Conseil du Trésor a approuvé le dépôt (Budget principal ou Budgets supplémentaires). Les dépenses législatives, comme les prestations d'assurance-chômage, ne sont pas visées par les mandats spéciaux puisqu'une loi les a déjà autorisées.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Lenguaje parlamentario
  • Presupuestación del sector público
  • Contabilidad pública
DEF

Mandato establecido a petición del Gobernador en Consejo durante una disolución y que, una vez que haya sido firmado por el Gobernador General, autoriza la asignación de fondos del Tesoro para responder a una necesidad urgente.

Conserver la fiche 13

Fiche 14 2010-04-21

Anglais

Subject field(s)
  • Stock Exchange
  • Investment
DEF

In finance, loan contract issued by local, state, and national governments and by private corporations, specifying an obligation to return borrowed funds. The issuer promises to pay interest on the debt when due (usually semiannually) at a stipulated percentage of the face value and to redeem the face value of the bond at maturity in legal tender,

CONT

A bond acceptable to Revenue Canada can be a transferable bond issued by the Government of Canada or by : a company approved by the President of the Treasury Board as a company whose bond can be accepted by the Government of Canada; a member of the Canadian Payments Association; a corporation that accepts deposits insured by the Canada Deposit Insurance Corporation; a credit union; or a corporation that accepts deposits from the public.

CONT

Provisional measures may take the form of provisional countervailing duties guaranteed by cash deposits or bonds equal to the amount of the provisionally calculated amount of subsidization.

Français

Domaine(s)
  • Bourse
  • Investissements et placements
CONT

Un cautionnement acceptable pour Revenu Canada peut être un cautionnement transférable émis par le gouvernement du Canada ou par : une entreprise approuvée par le président du Conseil du Trésor à titre d'entreprise dont la garantie est acceptable pour le gouvernement du Canada; un membre de l'Association canadienne des paiements; une société qui accepte les dépôts assurés par la Société d'assurance-dépôts du Canada; une caisse d'épargne et de crédit; une société qui accepte les dépôts du grand public.

CONT

Les mesures provisoires pourront prendre la forme de droits compensateurs provisoires, garantis par des dépôts en espèces ou des cautionnements, égaux au montant de la subvention provisoirement calculé.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Bolsa de valores
  • Inversiones
CONT

Las medidas provisionales podrán tomar la forma de derechos compensatorios provisionales garantizados por depósitos en efectivo o fianzas de importe igual a la cuantía provisionalmente calculada de la subvención.

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2009-08-19

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Rights and Freedoms
OBS

Intervention Fund Project approved on January 19, 1999 by the Employment Equity Positive Measures Program Management Board. The President of the Treasury Board accepted a recommendation by the National Capital Alliance on Race Relations(NCARR) to establish a Task Force on Visible Minorities in the Federal Public Service. The Task Force will formulate an action plan that furthers the participation and advancement of visible minorities in the federal Public Service.

Terme(s)-clé(s)
  • Task Force on the Participation of Visible Minorities in the Federal Public Service

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Droits et libertés
OBS

Projet du Fonds d'intervention approuvé le 19 janvier 1999 par le Conseil de gestion du Programme des mesures positives d'équité en emploi. Le président du Conseil du Trésor a accepté une recommandation de l'Alliance de la Capitale nationale sur les relations inter-raciales (ACNRI) d'établir un groupe de travail sur les minorités visibles dans la fonction publique fédérale. Le groupe de travail formulera un plan d'action qui favorisera la participation des minorités visibles dans la fonction publique fédérale et favorisera leur avancement.

Terme(s)-clé(s)
  • Groupe de travail sur la participation des minorités visibles dans la fonction publique fédérale

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Derechos y Libertades
Terme(s)-clé(s)
  • Grupo de Trabajo sobre la Participación de las Minorías Visibles en la Administración Pública Federal
Conserver la fiche 15

Fiche 16 2008-03-04

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Reports
  • Informatics
OBS

Final Report of the Government On-Line Advisory Panel to the President of the Treasury Board of Canada, December 2003.

Français

Domaine(s)
  • Titres de rapports
  • Informatique
OBS

Rapport final du Groupe conseil sur le Gouvernement en direct présenté à la Présidente du Conseil du Trésor du Canada, décembre 2003.

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2007-10-17

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Training of Personnel
  • Federal Administration
OBS

In exercising supervision over the School and direction of its programs, the President [of the School] shall take into consideration the policies of the Government of Canada as well as the learning, training and development needs and priorities of the Public Service as determined by the Treasury Board. [Public Service Modernization Act, 2003]

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Administration fédérale
OBS

Dans l'exercice de la direction générale de l'École et du contrôle de ses programmes, le président [de l'École] tient compte des grandes orientations du gouvernement fédéral, ainsi que des besoins et ordres de priorité de la fonction publique en matière d'apprentissage, de formation et de perfectionnement qui ont été déterminés par le Conseil du Trésor. [Loi sur la modernisation de la fonction publique, 2003]

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2007-02-19

Anglais

Subject field(s)
  • Labour and Employment
  • Social Security and Employment Insurance
CONT

The President of the Treasury Board will meet with the heads of the Public Service unions to seek their support in minimizing job losses under this program.

Français

Domaine(s)
  • Travail et emploi
  • Sécurité sociale et assurance-emploi
CONT

Le président du Conseil du Trésor rencontrera les dirigeants des syndicats de la fonction publique pour solliciter leur appui afin de minimiser les pertes d'emploi en vertu de ce programme.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Trabajo y empleo
  • Seguridad social y seguro de desempleo
Conserver la fiche 18

Fiche 19 2006-11-14

Anglais

Subject field(s)
  • Summit Titles
  • Oral Presentations
OBS

Speech by Lucienne Robillard, President of the Treasury Board, November 12, 2002, Gatineau, Quebec.

Français

Domaine(s)
  • Titres de sommets
  • Exposés et communications orales
OBS

Discours par L'honorable Lucienne Robillard, Présidente du Conseil du Trésor, le 12 novembre 2002, Gatineau, Québec.

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2006-11-06

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Social Services and Social Work
OBS

The VSI [Voluntary Sector Initiative] is being co-managed by members of the voluntary sector and the federal government. A new secretariat created by the Voluntary Sector Roundtable [VSR] is responsible for coordinating the sector's participation in this endeavor. Secretariat staff reports to a senior steering committee composed of members of the VSR and other voluntary sector organizations working on the Initiative. The federal government has a task force on the voluntary sector located in the Privy Council Office(the department that supports the Prime Minister) to coordinate its involvement in the VSI. Staff of the Government of Canada's task force reports to a group of senior officials, and to a reference group of nine Cabinet Ministers chaired by the Treasury Board President.

OBS

The Voluntary Sector Initiative (VSI) was a unique undertaking between the Government of Canada and the voluntary sector to enhance their relationship and strengthen the sector’s capacity. This site contains documents and links to documents that were created during the Initiative.

Français

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Services sociaux et travail social
OBS

L'ISB [Initiative du secteur bénévole] est cogérée par les membres du secteur bénévole et le gouvernement fédéral. Un nouveau secrétariat créé par la Table ronde du secteur bénévole [TRSB] est responsable de la coordination de la participation du secteur à cette entreprise. Le personnel du secrétariat relève d'un comité directeur supérieur formé de membres de la TRSB et d'autres organisations du secteur bénévole qui participent à l'Initiative. Un groupe de travail du gouvernement du Canada rend compte à un groupe de cadres supérieurs, et à un groupe de référence composé de neuf ministres du Cabinet sous la direction du président du Conseil du Trésor.

OBS

L'Initiative sur le secteur bénévole et communautaire (ISBC) était un engagement unique entre le gouvernement du Canada et le secteur bénévole et communautaire dont l'objectif était de resserrer les liens entre les deux parties et de renforcer le secteur bénévole et communautaire au Canada. Le site contient des documents et des liens à des documents élaborés pendant l'Initiative.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 2006-10-26

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Financial and Budgetary Management
OBS

The Expenditure Review Committee(ERC) created December 12, 2003 is a cabinet-level committee responsible for reviewing all federal spending. It is chaired by the President of the Treasury Board and composed of senior government Ministers.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion budgétaire et financière
OBS

En décembre 2003, le premier ministre a mis sur pied le Comité d'examen des dépenses (CED) et l'a chargé d'analyser de façon approfondie et rigoureuse toutes les dépenses du gouvernement pour faire en sorte que les programmes fédéraux correspondent davantage aux priorités des Canadiens et qu'ils soient exécutés de la façon la moins coûteuse possible.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2006-06-09

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
CONT

As soon as possible after the end of each fiscal year, the President of the Treasury Board must prepare and cause to be laid before each House of Parliament a report concerning the administration of sections 11 to 12. 3 in that year... [Public Service Modernization Act, 2003]

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
CONT

Dans les meilleurs délais suivant la fin de chaque exercice, le président du Conseil du Trésor établit un rapport sur l'application, au cours de l'exercice précédent, des articles 11 à 12.3 [...] et le fait déposer devant chaque chambre du Parlement. [Loi sur la modernisation de la fonction publique, 2003]

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2004-07-13

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

The Treasury Board Advisory Committee on Federal Accommodation in the National Capital Region(TBAC/FANCR) consists of the Secretary of the Treasury Board, the Deputy Minister of Public Works and Government Services Canada, and the Chair of the National Capital Commission. It advises the President of the Treasury Board on real property issues and on investment strategies in the National Capital Region.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Le Comité consultatif du Conseil du Trésor sur les locaux fédéraux dans la région de la capitale nationale (CCCT/LFRCN) est composé du secrétaire du Conseil du Trésor, du sous-ministre des Travaux publics et des Services gouvernementaux Canada et du président de la Commission de la capitale nationale. Il conseille le président du Conseil du Trésor sur les questions relatives aux biens immobiliers et sur les stratégies d'investissement dans la région de la capitale nationale.

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 2004-05-12

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Reports
  • Business and Administrative Documents
OBS

Report of the Government On-Line Advisory Panel to the President of the Treasury Board of Canada, 2002.

Français

Domaine(s)
  • Titres de rapports
  • Écrits commerciaux et administratifs
OBS

Rapport du Groupe conseil sur le Gouvernement en direct présenté à présidente du Conseil du Trésor du Canada, 2002.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 2004-04-14

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Government Accounting
OBS

Treasury Board Secretariat (TBS).

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Comptabilité publique
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor (SCT).

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 - données d’organisme externe 2004-02-09

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Communication and Information Management
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
OBS

The Committee noted the draft CNSC Performance Report, which is to be submitted to Treasury Board. It approved the proposal to replace the proposed "Message from the President and CEO" with the "Message from the President and CEO" used in the Annual Report just recently published.

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Gestion des communications et de l'information
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
OBS

Il approuve la proposition de remplacer le «Message de la présidente et première dirigeante» proposé par celui utilisé dans le Rapport annuel publié tout récemment.

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 2003-11-19

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Organization Planning
OBS

This report provides an overview of results-based management, performance and accountability issues. It is prepared with departments and agencies and is tabled in Parliament by the President of the Treasury Board with the pilot Departmental Performance Reports. These reports provide more detailed information on results and performance for specific federal activities.

OBS

Ottawa, Treasury Board, 1997.

Terme(s)-clé(s)
  • Accounting for Results

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Planification d'organisation
OBS

Ce rapport donne un aperçu des enjeux liés à la gestion, au rendement et à la responsabilisation ou à la reddition de comptes en fonction des résultats. Le rapport a été préparé avec la collaboration des ministères et organismes fédéraux. Il est déposé devant le Parlement par le président du Conseil du Trésor, avec les rapports pilotes sur le rendement des ministères. On trouvera dans ces rapports des informations plus détaillées sur les résultats et le rendement pour des activités fédérales particulières.

OBS

Ottawa : Conseil du Trésor, 1997.

Terme(s)-clé(s)
  • Rendre compte des résultats

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 2003-09-12

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Reports
Terme(s)-clé(s)
  • Improving Results Measurement and Accountability

Français

Domaine(s)
  • Titres de rapports
Terme(s)-clé(s)
  • Améliorer la mesure des résultats et de la responsabilisation

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 2003-05-27

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Pensions and Annuities
OBS

The mandate of the Public Service Pension Advisory Committee is to provide advice to the President of the Treasury Board on matters respecting the benefit design and funding of the Public Service Pension Plan.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Pensions et rentes
OBS

Le mandat du Comité consultatif sur la pension de la fonction publique consiste à formuler des conseils à la présidente du Conseil du Trésor à l'égard des questions qui concernent la conception et la capitalisation du Régime de retraite de la fonction publique.

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 2002-09-18

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Labour and Employment
  • Federal Administration
  • Rights and Freedoms
OBS

Issued by the President of the Treasury Board, Ottawa, 2002, 95 pages.

Terme(s)-clé(s)
  • Employment Equity in the Federal Public Service

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Travail et emploi
  • Administration fédérale
  • Droits et libertés
OBS

Publié par le Président du Conseil du Trésor, Ottawa, 2002, 100 pages.

Terme(s)-clé(s)
  • L'équité en emploi dans la fonction publique fédérale

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 2001-06-14

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Federal Laws and Regulations (Canadian)
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
OBS

Pursuant to the Public Service Rearrangement and Transfer of Duties Act.

Français

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements fédéraux canadiens
  • Structures de l'administration publique
OBS

En vertu de la Loi sur les restructurations et les transferts d'attributions dans l'administration publique.

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 2000-08-02

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

In December 1998, the president of the Treasury Board created the Task Force on an Inclusive Public Service. Its mandate is to advise on how to have a federal public service representative of the population it serves.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

En décembre 1998, le président du Conseil du Trésor a créé le Groupe de travail sur une fonction publique inclusive. Le mandat de ce groupe de travail est de donner des conseils sur la façon de rendre la fonction publique fédérale représentative de la population qu'elle sert.

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 1999-09-18

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
  • Finance
OBS

Prepared by the Policy and Corporate Information Division, Crown Corporations and Privatization Sector. Issued by the President of the Treasury Board.

Terme(s)-clé(s)
  • Crown Corporations and other Corporate Interests of Canada

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Structures de l'administration publique
  • Finances
OBS

Rédigé par la Division des politiques et de l'information sur les sociétés, Secteur des sociétés d'État et de la privatisation. Publié par le président du Conseil du Trésor.

Terme(s)-clé(s)
  • Les sociétés d'État et autres sociétés dans lesquelles le Canada détient des intérêts

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 1999-06-09

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Reports
  • Federal Administration

Français

Domaine(s)
  • Titres de rapports
  • Administration fédérale

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 1999-02-23

Anglais

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Software
OBS

In 1993, Yves founded the Association of Quality in Software Engineering of Ottawa(AQO) and has been its president ever since. Yves is also co-chair of the working group "Quality of Services using Information and Technology" for the Treasury Board of Canada.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Logiciels
OBS

Renseignement obtenu et vérifié auprès du président.

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1999-02-23

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Public Service
OBS

Prepared for the President of the Treasury Board, the Honourable Marcel Massé. January 1999.

Terme(s)-clé(s)
  • Official Languages in the Face of Government Transformations

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Fonction publique

Espagnol

Conserver la fiche 36

Fiche 37 1998-07-02

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Public Sector Budgeting
  • Parliamentary Language
OBS

Part III of the Estimates which is tabled by government departments and agencies(excluding Crown corporations). These 76 documents are tabled in Parliament concurrently with Parts I and II by the President of the Treasury Board on behalf of the ministers who preside over the departments and agencies identified in Part II. They elaborate on, and supplement the information contained in Part II. They contain information on objectives, initiatives and planned and actual results including linkages to related resource requirements as well as objects of expenditure, human resource requirements, major capital projects, grants and contributions, and net program costs.

Terme(s)-clé(s)
  • Programme Expenditure Plan
  • Annual Expenditure Plan
  • PEP

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Budget des collectivités publiques
  • Vocabulaire parlementaire
OBS

Partie III du Budget des dépenses que présentent les ministères et organismes (sauf les sociétés d'État) du gouvernement. Le président du Conseil du Trésor dépose les plans au Parlement en même temps que les Parties I et II, au nom des ministres responsables des ministères et organismes indiqués à la Partie II. La Partie III est composée de 76 documents qui viennent étoffer la Partie II. Ils donnent des renseignements sur les objectifs, les initiatives, les résultats prévus et les résultats obtenus, et rattachent ces éléments aux besoins en ressources, aux articles de dépenses, aux besoins en ressources humaines, aux grands projets d'immobilisations, aux subventions et contributions et aux coûts nets des programmes.

Terme(s)-clé(s)
  • Plan de dépenses des programmes

Espagnol

Conserver la fiche 37

Fiche 38 1997-06-02

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Labour and Employment
OBS

Title of a report issued each year by the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Travail et emploi
OBS

Titre d'un rapport publié chaque année par le Président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 38

Fiche 39 1997-05-08

Anglais

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Occupation Names (General)
OBS

The Treasury Board Secretariat is headed by the Secretary-Comptroller General, who reports to the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Désignations des emplois (Généralités)
OBS

Le Secrétariat du Conseil du Trésor est dirigé par le secrétaire-contrôleur général, qui relève lui-même du président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 39

Fiche 40 1997-01-21

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Occupation Names (General)
OBS

List of Ministers and Secretaries of State of March, 1994 from the Office of the Prime Minister.

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Désignations des emplois (Généralités)
OBS

Liste des ministres et secrétaires d'État du mois de mars 1994 obtenue du Cabinet du Premier ministre.

Espagnol

Conserver la fiche 40

Fiche 41 1996-08-09

Anglais

Subject field(s)
  • Colloquium Titles
OBS

Presentation of the FleetWise Award of Recognition at the Ministers’ Plenary Session. The Honourable Sheila Copps, Minister, Environment Canada, the Honourable Art Eggleton, President, Treasury Board of Canada and the Honourable Anne McLellan, Minister, Natural Resources Canada.

Français

Domaine(s)
  • Titres de colloques
OBS

Présentation du Prix de reconnaissance ÉcoRoute à la Séance plénière des ministres, avec période de questions. L'honorable Sheila Copps, ministre de l'Environnement, l'honorable Art Eggleton, président du Conseil du Trésor et l'honorable Anne McLellan, ministre, Ressources naturelles Canada.

Espagnol

Conserver la fiche 41

Fiche 42 1996-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Labour and Employment
OBS

This Committee reports directly to the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et emploi
OBS

Ce comité fait directement rapport au président du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 42

Fiche 43 1996-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

Issued by the Treasury Board of Canada.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Publié par le Conseil du Trésor du Canada

Espagnol

Conserver la fiche 43

Fiche 44 1995-11-17

Anglais

Subject field(s)
  • General Vocabulary
CONT

... recommendations to the President and the Treasury Board on any cost-effective changes required to enhance or improve existing financial management and control and cash management policies, systems and procedures.

Français

Domaine(s)
  • Vocabulaire général
CONT

[...] recommandations au président et au Conseil du Trésor sur les changements rentables nécessaires pour renforcer ou améliorer les politiques, les systèmes et les procédures actuels de gestion et de contrôle financiers ainsi que de gestion de la trésorerie.

Espagnol

Conserver la fiche 44

Fiche 45 1995-10-16

Anglais

Subject field(s)
  • Government Positions
OBS

The Honourable Art Eggleton, President of the Treasury Board, announced today that Andy Macdonald, the federal government's first Chief Informatics Officer(CIO) has been appointed by the Commonwealth of Australia as its first Chief Government Information Officer.

Français

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
Terme(s)-clé(s)
  • premier dirigeant de l'information gouvernementale

Espagnol

Conserver la fiche 45

Fiche 46 1995-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Government Accounting
OBS

Report to Parliament by the President of the Treasury Board.

Français

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Comptabilité publique
OBS

Rapport présenté au Parlement par le président du Conseil du Trésor.

OBS

Source : ébauche d'octobre 1995.

Espagnol

Conserver la fiche 46

Fiche 47 1995-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Decision-Making Process
CONT

As the executive decision-making body, Cabinet will review Budget strategies, policy priorities and fiscal targets based on advice on various reallocation and expenditure reduction options that the Minister of Finance and the President of the Treasury Board have provided.

Terme(s)-clé(s)
  • executive decision making body

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Processus décisionnel
CONT

Le Cabinet, l'organe décisionnel exécutif, examinera les stratégies budgétaires, les grandes priorités et les objectifs financiers, compte tenu des avis donnés par le ministre des Finances et le président du Conseil du Trésor sur les possibilités de réaffectation et de réduction des dépenses.

Espagnol

Conserver la fiche 47

Fiche 48 1995-05-23

Anglais

Subject field(s)
  • Public Sector Budgeting
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Under the early retirement and departure incentive programs announced by the President of the Treasury Board, departments must indicate how they will manage the downsizing of staff and what are their requirements for central funding.

Français

Domaine(s)
  • Budget des collectivités publiques
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

Dans le cadre des programmes d'encouragement à la retraite anticipée et au départ annoncés par le président du Conseil du Trésor, les ministères doivent indiquer de quelle façon ils géreront la réduction du personnel et quels sont leurs besoins de fonds de la réserve centrale.

OBS

Les fonds provenant du crédit 5 du Conseil du Trésor.

Espagnol

Conserver la fiche 48

Fiche 49 1995-05-11

Anglais

Subject field(s)
  • Employment Benefits
DEF

a situation allowing members of Parliament to benefit from reverse double-dipping.

CONT

For those unfamiliar with these terms, a double dip occurs when a former MP, who is receiving a political pension, accepts a second paycheque from the public purse for a government job. Double-dipping is to be forbidden under reforms to the MPs’ pension plan announced in February by Treasury Board president Art Eggleton. But the reverse dip wasn’t mentioned in those reforms. This dip is more insidious because it's largely hidden. It occurs when sitting MPs accept parliamentary pay($64, 400 in salary, plus a $21, 300 tax-free allowance) and also quietly collect pensions from previous public service. The pensions may derive from a stint as a provincial MLA, or jobs in the public service or the military.

Français

Domaine(s)
  • Avantages sociaux
OBS

Il s'agit de la même notion que le "double-dip" mais dans ce cas, la situation est inversée.

Espagnol

Conserver la fiche 49

Fiche 50 1995-05-11

Anglais

Subject field(s)
  • Employment Benefits
DEF

For members of Parliament, accepting parliamentary pay while collecting pensions from previous public service.

OBS

For those unfamiliar with these terms, a double dip occurs when a former MP, who is receiving a political pension, accepts a second paycheque from the public purse for a government job. Double-dipping is to be forbidden under reforms to the MPs’ pension plan announced in February by Treasury Board president Art Eggleton. But the reverse dip wasn’t mentioned in those reforms. This dip is more insidious because it's largely hidden. It occurs when sitting MPs accept parliamentary pay($64, 400 in salary, plus a $21, 300 tax-free allowance) and also quietly collect pensions from previous public service. The pensions may derive from a stint as a provincial MLA, or jobs in the public service or the military.

Français

Domaine(s)
  • Avantages sociaux
OBS

Il s'agit de la même notion que le "double-dipping" mais dans ce cas, la situation est inversée.

Espagnol

Conserver la fiche 50

Fiche 51 1994-11-10

Anglais

Subject field(s)
  • General Vocabulary
CONT

The President of the Treasury Board has also urged Canadians to play an active role in regulatory change. Copies of the Federal Regulatory Plan 1994 are being made available-describing proposed amendments and regulations the government expects to introduce this year-for public review and comment.

Français

Domaine(s)
  • Vocabulaire général
CONT

Le président du Conseil du Trésor a également invité instamment les Canadiens à jouer un rôle actif dans la réforme de la réglementation. Des exemplaires du projet de réglementation fédérale pour 1994 - document qui décrit les modifications proposées et les règlements que le gouvernement se propose d'instaurer cette année - sont disponibles au public pour fins d'examen et d'observations.

Espagnol

Conserver la fiche 51

Fiche 52 1991-06-14

Anglais

Subject field(s)
  • Position Titles

Français

Domaine(s)
  • Titres de postes
OBS

Il n'y a pas de titre officiel français pour les postes de l'Assemblée législative de Terre-Neuve. Dans un effort visant à uniformiser, dans les traductions, les titres français des ministres, le Bureau de la traduction du Secrétariat des conférences intergouvernementales canadiennes suggère d'adopter comme titre français pour ce poste Président du Conseil du Trésor tel qu'indiqué dans son document intitulé Liste bilingue des titres des ministres fédéraux, provinciaux et territoriaux.

Espagnol

Conserver la fiche 52

Fiche 53 1990-07-31

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Espagnol

Conserver la fiche 53

Fiche 54 1988-09-15

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Espagnol

Conserver la fiche 54

Fiche 55 1987-07-29

Anglais

Subject field(s)
  • Government Accounting
CONT

The President of the Treasury Board shall, not later than December 31 of each year, cause a copy of an annual consolidated report on the businesses and activities of all parent Crown corporations for their financial years ending on or before the previous July 31 to be laid before each House of Parliament.

OBS

Source: Financial Administration Act, s.153(1).

Français

Domaine(s)
  • Comptabilité publique
DEF

Rapport global des activités de toutes les sociétés d'État mères déposé devant le Parlement par le président du Conseil du Trésor.

OBS

source : Loi sur l'administration financière, article 153(1).

Espagnol

Conserver la fiche 55

Fiche 56 1985-10-24

Anglais

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees

Français

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
OBS

Source: Demande de traduction 1784626 (5fév. 85).

Espagnol

Conserver la fiche 56

Fiche 57 1983-02-02

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Committees and Boards (Admin.)
OBS

Duties of the Assistant Secretary of the Treasury Board Secretariat : represents the President, Secretary or Deputy Secretary at cabinet committee and mirror committee meetings.

Français

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Comités et commissions (Admin.)
OBS

Proposition faite par analogie à "poste-sosie" ("mirror position").

Espagnol

Conserver la fiche 57

Avis de droit d’auteur pour la banque de données TERMIUM Plus®

© Services publics et Approvisionnement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, la banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada
Un produit du Bureau de la traduction

En vedette

Portail linguistique du Canada

Accédez à une collection de ressources canadiennes sur tous les aspects du français et de l'anglais, y compris des jeux.

Outils d'aide à la rédaction

Les outils d’aide à la rédaction du Portail linguistique ont fait peau neuve! Faciles à consulter, ils vous donnent accès à une foule de renseignements utiles pour mieux écrire en français et en anglais.

Lexiques et vocabulaires

Accédez aux lexiques et vocabulaires du Bureau de la traduction.

Date de modification :