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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

SCHEDULE ACTIVITIES [24 fiches]

Fiche 1 2019-07-11

Anglais

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Parliamentary Language
DEF

The senator recognized as the head of the party, other than the Government party, with the most senators.

OBS

Selected by the largest non-government party, the Leader of the Opposition coordinates party members’ activities in the Chamber and in committees. The Leader is often official spokesperson for the Opposition party as well. With the help of a Deputy Leader, the Leader negotiates with the Government on legislative business and the Senate sitting schedule.

Terme(s)-clé(s)
  • Senate Opposition Leader

Français

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Sénateur reconnu comme chef du parti, autre que le parti au pouvoir, qui compte le plus de sénateurs.

OBS

Choisi par son parti, le leader de l’opposition coordonne les activités des membres du parti, au Sénat et en comité. De plus, il assume souvent la fonction de porte-parole officiel de l’opposition. Avec l’aide d’un leader adjoint, il négocie les questions législatives et l’horaire de séance du Sénat avec le gouvernement.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Lenguaje parlamentario
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2019-06-25

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Construction
CONT

General construction foreman/woman... Supervise workers and projects; Establish methods to meet work schedules; Ensure health and safety regulations are followed; Co-ordinate and schedule activities; Co-ordinate work activities with other project supervisors or managers...

OBS

general construction forewoman: designation used only when referring to women.

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Construction

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Construcción
Conserver la fiche 2

Fiche 3 2019-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Construction Sites
CONT

Construction site foreman/woman... Specific Skills[ :] Supervise workers and projects; Establish methods to meet work schedules; Co-ordinate and schedule activities; Requisition materials and supplies; Resolve work problems and recommend measures to improve productivity.

OBS

construction site forewoman: designation used only when referring to women.

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Chantiers de construction

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Sitios de obras
Conserver la fiche 3

Fiche 4 2018-09-28

Anglais

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Sales (Marketing)
CONT

Sales administrators give clerical support to the sales team. They perform a number of duties focusing on customer satisfaction and coordinating sales team activities. They track reports, file invoices, forward phone calls, greet customers, schedule appointments, follow up on sales calls, and help make sales. They also handle light bookkeeping responsibilities. Sales administrators often act as a link between the customer and the sales team. In that capacity, their duties include preparing multiple types of sales documents and producing related reports. When the sales team is out of the office, sales administrators manage their schedules and create proposals and other needed sales documents.

Français

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Vente
CONT

L'administrateur des ventes est responsable de l'organisation et de la gestion des ventes, dès la réception de la commande jusqu'à la livraison finale. Il travaille ainsi en relation avec les équipes de production et de vente internes, mais également avec les clients et les fournisseurs.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2017-11-23

Anglais

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
DEF

A schedule network diagramming technique in which schedule activities are represented by boxes(or nodes). Schedule activities are graphically linked by one or more logical relationships to show the sequence in which the activities are to be performed.

Français

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
DEF

Technique de diagramme de réseau dans laquelle les activités de l'échéancier sont représentées par des rectangles (ou nœuds). Dans le graphique, les activités de l'échéancier sont reliées par un ou plusieurs liens logiques pour montrer la séquence dans laquelle elles doivent être réalisées.

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2015-02-26

Anglais

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

The establishment of suitable means for regularly monitoring performance in key areas such as actual-to-estimated costs, actual-to-estimated schedule of completions and actual-to-planned results for each project... [is a basic step for certain project-type activities]

Français

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

La mise au point de moyens convenables pour contrôler régulièrement la performance des domaines les plus importants, tels le lien entre les coûts réels et estimatifs, entre la durée réelle et prévue et entre les réalisations et les prévisions [...] [est une étape fondamentale dans certains projets].

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2015-02-26

Anglais

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

The establishment of suitable means for regularly monitoring performance in key areas such as actual-to-estimated costs, actual-to-estimated schedule of completions and actual-to-planned results for each project... [is a basic step for certain project-type activities]

Français

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

[...] la mise au point de moyens convenables pour contrôler régulièrement la performance des domaines les plus importants, tels le lien entre les coûts réels et estimatifs, entre la durée réelle et prévue et entre les réalisations et les prévisions [...] [est une étape fondamentale dans certains projets].

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2014-10-09

Anglais

Subject field(s)
  • Risks and Threats (Security)
  • Corporate Management
DEF

A disturbance that compromises the availability, delivery and/or integrity of services of an organization.

CONT

Except for emergency situations, the contractor shall schedule and coordinate maintenance activities to minimize disruptions and provide sufficient advance notification [to] tenants of shutdowns and major inspections so that time is available for contingency planning.

OBS

disruption: term and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

Français

Domaine(s)
  • Risques et menaces (Sécurité)
  • Gestion de l'entreprise
DEF

Effet de désorganisation qui compromet la disponibilité, la prestation ou l'intégrité des services d'une organisation.

CONT

Sauf dans les cas d'urgence, l'entrepreneur devra programmer et coordonner les activités d'entretien afin de réduire au minimum les interruptions et de donner [aux] locataires un préavis suffisant en cas de panne et d'inspection importantes, pour qu'ils aient le temps de planifier les mesures d'urgence.

OBS

perturbation : terme et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Riesgos y amenazas (Seguridad)
  • Gestión de la empresa
CONT

La implicación del riesgo se mide en aspectos económicos, imagen reputacional, disminución de capacidad de respuesta y competitividad, interrupción de las operaciones, consecuencias legales y afectación física a personas.

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2014-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Communication and Information Management
  • Emergency Management
DEF

A report that provides current information about an emergency, immediate and future response actions, an analysis of the impact of the emergency and issues identification.

OBS

Situation reports are normally prepared according to a regular schedule, or when there is a significant change in the situation. They should include information on communication activities.

OBS

situation report; SITREP: term, abbreviation and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

OBS

situation report; SITREP: term and abbreviation standardized by the Translation Bureau and the Office of Critical Infrastructure Protection and Emergency Preparedness (OCIPEP).

Français

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Gestion des communications et de l'information
  • Gestion des urgences
DEF

Rapport donnant des renseignements courants sur une urgence et les mesures d'intervention immédiates et ultérieures, une analyse des répercussions de l'urgence ainsi qu'une identification des enjeux.

OBS

Les rapports de situation sont généralement préparés à heures fixes, mais ils peuvent l'être aussi chaque fois que l'exige un changement notable de la situation. Ils doivent contenir de l'information sur les activités de communication.

OBS

rapport de situation; RAPSIT : terme, abréviation et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

OBS

rapport de situation; RAPSIT : terme et abréviation normalisés par le Bureau de la traduction et le Bureau de la protection des infrastructures essentielles et de la protection civile (BPIEPC).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Documentos comerciales y administrativos
  • Gestión de las comunicaciones y la información
  • Gestión de emergencias
DEF

Informe, usualmente diario, donde se describe el estatus de la emergencia, su impacto, las necesidades de la población y las acciones llevadas a cabo para atenderlas.

OBS

Conocidos como SITREP (por las siglas en inglés de "situation report"), estos informes deben presentar hechos, no conjeturas, lo que les convierte en una fuente de información fiable sobre el estado del desastre.

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2013-05-24

Anglais

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Information Theory
DEF

The series of sequential activities which will provide the earliest project completion date.

OBS

The critical path will generally change from time to time as activities are completed ahead of or behind schedule. Although normally calculated for the entire project, the critical path can also be determined for a milestone or subproject. The critical path is usually defined as those activities with float less than or equal to a specified value, often zero.

OBS

critical path: term used in the context of the Defence Renewal Project.

Français

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Théorie de l'information
DEF

Séquence des événements ou activités permettant de réaliser un projet complexe en un délai minimal.

CONT

Tout chemin reliant une activité de début à une activité de fin et dont tous les événements ou activités ont une marge négative ou nulle est un chemin critique.

OBS

Tout retard sur une des tâches situées sur chemin critique compromet le délai final du projet.

OBS

chemin critique : terme utilisé dans le contexte du Projet de renouvellement de la défense.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Proceso de adopción de decisiones
  • Teoría de la información
DEF

La fase de mayor tiempo en un proyecto.

OBS

Como el tiempo total requerido para completar el proyectar el proyecto no puede ser menor que el tiempo necesario a través de una fase crítica, ello requiere una supervisión muy cuidadosa.

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2013-02-09

Anglais

Subject field(s)
  • Auditing (Accounting)
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Because the audit schedule communicates the activities of the deputy head, it should be supported by a narrative which relates the schedule to departmental requirements on scope and frequency.

Français

Domaine(s)
  • Vérification (Comptabilité)
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Calendrier qui représente une évaluation du temps requis pour accomplir chaque étape d'un programme de vérification.

OBS

calendrier d'audit : le Bureau de la traduction du gouvernement du Canada recommande l’usage du terme «audit» comme équivalent de l’anglais «audit» dans le domaine de la comptabilité (REC-13/2013-02).

Espagnol

Conserver la fiche 11

Fiche 12 2012-11-14

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
DEF

A bar chart that monitors activities, shows progress and/or schedule deadlines.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
DEF

Graphique à échelle variable prévoyant les différents stades du déroulement d'un programme et les tâches à réaliser en vue de son accomplissement au sein d'une période déterminée.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Planificación de organización
DEF

Método de representación, de carácter lineal, para expresar la evolución de las diversas magnitudes del funcionamiento de una empresa industrial, que permite apreciar con facilidad las diferencias entre previsiones y realizaciones.

OBS

Se debe al ingeniero norteamericano Henry Lawrence Gantt.

Conserver la fiche 12

Fiche 13 2012-10-16

Anglais

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Transportation
DEF

The federal agency conducting independent investigations and public inquiries into transportation occurrences ... to advance transportation safety.

OBS

The Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board(CTAISB) was established in 1990 under the Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board Act and is a departmental corporation named in Schedule II to the Financial Administration Act. In its day-to-day activities the CTAISB is also known by the name Transportation Safety Board of Canada, or simply the TSB.

OBS

Legal title: Canadian Transportation Accident Investigation and Safety Board. Applied title: Transportation Safety Board of Canada - (TSB).

Terme(s)-clé(s)
  • Transportation Accident Investigation Board and Safety Board

Français

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Transports
DEF

Organisme fédéral effectuant des enquêtes indépendantes et des enquêtes publiques sur les événements de transports [...] afin de promouvoir la sécurité des transports.

OBS

Le Bureau canadien d'enquête sur les accidents de transport et de la sécurité des transports (BCEATST) a été constitué en 1990 en vertu de la Loi sur le Bureau canadien d'enquête sur les accidents de transport et de la sécurité des transports, et est un établissement public nommé à l'annexe II de la Loi sur la gestion des finances publiques. Dans ses activités quotidiennes, le BCEATST est aussi connu sous le nom de Bureau de la sécurité des transports du Canada, ou tout simplement le BST.

OBS

Titre légal : Bureau canadien d'enquête sur les accidents de transport et de la sécurité des transports. Titre d'usage : Bureau de la sécurité des transports du Canada (BST).

Terme(s)-clé(s)
  • Bureau d'enquête sur les accidents de transport et de la sécurité des transports
  • Bureau de la sécurité des transports

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Transporte
Conserver la fiche 13

Fiche 14 2012-02-07

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
DEF

The project management technique that refers to the logical relationship that exists for the primary purpose of causing or providing the resulting variable of a noteworthy or significant delay in the initiation of the following and succeeding activities and work schedule events to take place.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 2011-12-05

Anglais

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Behavioral activation therapy has its roots in psychotherapy theories such as cognitive therapy and cognitive-behavior therapy. Core principles of behavioral activation therapy include "structure and schedule activities that follow a plan, not a mood, ""emphasize a problem-solving empirical approach, and recognize that all results are useful, "and "emphasize activities that are naturally reinforcing. "One of the purposes of behavioral activation therapy is to "activate" clients into changing behaviors and thinking patterns.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

[...] deux ans après la fin du traitement, les individus ayant bénéficié d'une thérapie d'activation comportementale n'ont pas montré de taux de rechute dépressive supérieurs à ceux ayant bénéficié d'une thérapie cognitive classique [...]

Espagnol

Conserver la fiche 15

Fiche 16 2011-02-07

Anglais

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Training of Personnel

Français

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Perfectionnement et formation du personnel

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2010-07-12

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

The contractor will be required to schedule and co-ordinate maintenance activities to minimize the need for shutdowns and disruptions to tenants, to provide PWGSC [Public Works and Government Services Canada] and tenants sufficient advance notification of shutdowns and major inspections to ensure that time is available for contingency planning.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
DEF

Élaboration de plans d'urgence pour tirer profit ou minimiser l'effet d'un événement pas susceptible de se produire mais qui, s'il se produisait, aurait une influence considérable sur la capacité de l'organisation d'atteindre son objectif.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Planificación de organización
Conserver la fiche 17

Fiche 18 2004-06-07

Anglais

Subject field(s)
  • Sports (General)
  • Management Operations (General)
CONT

Management consists of all activities involved in leading, planning, organizing and directing. Creating the season's schedule is management. So is setting a fee or budgeting a trip. Interacting with people to solve problems and achieve results is management. Assigning duties and designing a training program is management. Management also includes all the leading or directing you exercise on other people and groups outside the team but on behalf of your program. Leading, planning, organizing and directing people, things, time, money and energy to produce specific desired results-this is management.

Français

Domaine(s)
  • Sports (Généralités)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
DEF

Fonction de manager.

CONT

La compétence de l'entraîneur de rugby sera limitée dans cette présentation à celle liée à une fonction particulière de sa profession, à savoir le managèrat. Cela correspond à l'activité de l'entraîneur au moment du match qui se manifeste par des interventions visibles, changements de joueurs, consignes données aux joueurs, etc.

CONT

Managérat = conseiller, organiser une équipe. Adapter le jeu de son équipe à l'opposition.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 2001-04-01

Anglais

Subject field(s)
  • Astronautics
CONT

The Ground Software Reference Facility(GSRF) activities have been proceeding as planned. All hardware for the GSRF has been assembled, and software integration started at the end of August. The overall development effort is on schedule for final completion in December 1995.

Français

Domaine(s)
  • Astronautique

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 1999-05-04

Anglais

Subject field(s)
  • Statistical Graphs and Diagrams
  • Organization Planning
  • Execution of Work (Construction)
DEF

A graph illustrating the sequential relationships among the tasks which must be completed to accomplish a project.

CONT

Pert schedule. Acronym for project evaluation review technique. It charts the activities and events anticipated in a work process.

Français

Domaine(s)
  • Diagrammes et graphiques (Statistique)
  • Planification d'organisation
  • Exécution des travaux de construction
DEF

Graphique au moyen duquel on illustre les activités nécessaires à l'exécution d'un travail complexe et les durées d'exécution de chacune, ainsi que l'ordre dans lequel elles seront exécutées, de manière à déterminer les dates de lancement de chaque étape.

OBS

Le graphique PERT est utilisé dans la méthode de programmation optimale.

OBS

Voir fiche méthode de programmation optimale.

Espagnol

Conserver la fiche 20

Fiche 21 1998-04-30

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Government Accounting
DEF

A set of activities required to produce certain defined outputs, or to accomplish specific goals or objectives within a defined schedule and resource budget. A project exists only for the duration of time required to complete its stated objectives.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Comptabilité publique
DEF

Ensemble d'activités requises pour produire des extrants définis, ou pour atteindre des buts ou des objectifs particuliers, dans un délai prescrit et dans les limites des ressources budgétaires allouées. Le projet n'existe que pour le temps requis pour l'atteinte des objectifs.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 1997-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Work and Production
  • Work Study
DEF

A summary level schedule which identifies the major activities and key milestones.

Français

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Travail et production
  • Étude du travail

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 1982-02-22

Anglais

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
OBS

a schedule detailing the times and sequence of activities of the crew of a space flight.

Français

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois

Espagnol

Conserver la fiche 23

Fiche 24 1975-03-11

Anglais

Subject field(s)
  • School and School-Related Administration
  • General Scientific and Technical Vocabulary
DEF

The plan, program, or time sequence according to which activities of any sort take place.

Français

Domaine(s)
  • Administration scolaire et parascolaire
  • Vocabulaire technique et scientifique général
CONT

Tableau de spécification sur lequel on indique le nombre de cours, les professeurs, les livres, etc.

Espagnol

Conserver la fiche 24

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