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VERTICAL HEADING SYSTEM [4 fiches]

Fiche 1 2003-06-23

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The attitude heading reference system provides attitude gyro, directional gyro (compass) and 3-axis rate/accelerometer data to the following aeroplane systems in EFIS [electronic flight instrument system] equipped aircraft: Primary flight and multi-function displays; Weather radar system; Automatic Flight Control System; Ground Proximity Warning System; Traffic Alert and Collision Avoidance System; Stall Protection System; Fuel System; Flight Data Recorder; Body Rates and Linear Acceleration Data to the flight control system.

CONT

Crossbow [TM] Technology, Inc. ... introduced its new AHRS500GA solid-state attitude and heading reference system for general aviation ... Crossbow’s AHRS500GA is a strap-down subsystem that delivers heading measurements with dynamic accuracy of +/- 2.0 and static accuracy of +/- 1.5. Attitude accuracy is less than +/- 0.5 degrees (static) and +/- 2.0 degrees (dynamic). Range is +/- 180 degrees. The system features the industry’s highest performing sensors, including advanced MEMs accelerometers and rate gyros that provide much higher reliability than traditional spinning mass gyros.

OBS

heading and attitude reference system; HARS: term and abbreviation officialized by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

Terme(s)-clé(s)
  • attitude-heading reference system

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Une centrale moderne d'attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

OBS

centrale de cap et de verticale; AHRS : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

centrale de cap et d'attitude : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Terme(s)-clé(s)
  • centrale AHRS

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2001-08-09

Anglais

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The GHARS performs the functions of an all attitude flight reference system, providing an accurate, reliable, inertially stabilized heading and vertical reference for true and grid navigation, for aircraft stabilization and weapons control system, continuous pitch, roll and heading data for attitude and heading instruments in both fixed and rotary winged aircraft.

Terme(s)-clé(s)
  • gyro heading and attitude reference system

Français

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le Fokker 27 [...] Comme moyen secondaire de contrôle d'attitude, une centrale gyroscopique de cap et de verticale (SFIM type 550-2) est utilisée. Le bloc gyroscopique de la centrale est placé sur les têtes optiques des scanners. La vanne de flux est implantée dans une zone amagnétique (aile).

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 1982-05-28

Anglais

Subject field(s)
  • Shipbuilding
Terme(s)-clé(s)
  • vertical reference system
  • vertical heading system

Français

Domaine(s)
  • Constructions navales

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 1982-03-09

Anglais

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

As a four-axis system, DFC-500 controls pitch, roll, yaw and collective(vertical flight). It offers pedal-controlled heading selection, automatic deceleration at the end of an approach, and automatic hover coupled to radio height.

Français

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Le DFC-500 commande le tangage, le roulis, le lacet et le pas général (vol vertical). Il permet la sélection de cap par action sur le palonnier, la décélération automatique en fin d'approche et le vol stationnaire en mode automatique, avec couplage au radioaltimètre.

Espagnol

Conserver la fiche 4

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