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BASSIN CARENES [3 fiches]

Fiche 1 2017-09-08

Anglais

Subject field(s)
  • Engineering Tests and Reliability
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Shipbuilding
DEF

A physical basin or tank used to carry out hydrodynamic tests with ship models, for the purpose of designing a new (full sized) ship, or refining the design of a ship to improve the ship's performance at sea.

CONT

Deep enough to test underwater vehicles and equipped with a tow carriage fast enough to test high-speed vessels such as warships, [the] towing tank is used to simulate marine conditions and evaluate the performance of a range of marine systems including bulk carriers, patrol vessels, sailing yachts, ice breakers, and submarines among others.

Français

Domaine(s)
  • Fiabilité, contrôle et essais (Ingénierie)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Constructions navales
CONT

D'une profondeur suffisante pour faire l'essai de véhicules sous marins et doté d’un réservoir à chariot mobile assez rapide pour faire l'essai de navires à grande vitesse(comme des navires de guerre), le bassin d’essais de carènes [...] sert à simuler les conditions maritimes et à évaluer le rendement d’un éventail de systèmes maritimes, y compris les vraquiers, les patrouilleurs, les voiliers, les brise glaces et les sous marins.

OBS

bassin d’essais des carènes : terme uniformisé par le Comité de normalisation de la terminologie navale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Fiabilidad y ensayos (Ingeniería)
  • Mecánica de fluidos e hidráulica (Física)
  • Construcción naval
DEF

Canal o depósito de agua de gran tamaño donde se ensayan modelos de barcos a escala.

CONT

El canal de ensayos hidrodinámicos [...] permite conjugar los estudios experimentales y numéricos en la optimización de las formas de distintos tipos de embarcaciones, tomando en cuenta la estabilidad, la propulsión, la resistencia y el comportamiento en la mar.

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2001-02-27

Anglais

Subject field(s)
  • Shipbuilding Yards and Docks
CONT

With the recent installation of the current machine in the IMD (Institute of Marine Dynamics) Offshore Engineering Basin and industry's need to investigate the effects of structure in shallow water waves and current, there is a requirement to develop modeling technique in this area. This project will develop techniques for quantifying and improving shallow water waves and their interaction with current.

CONT

The Offshore Engineering Basin, illustrated in Figure 1, is a reinforced concrete structure 75 m in length, 32 m wide with a wall height of 4 m. Water levels may be varied up to a depth of 3.0 m. The entire basin, including the working area surrounding the basin, is serviced by a 5 tonne overhead crane. Waves are generated by means of a segment wave machine, of wet back design, in a fixed "L" configuration. Each segment supports a 2 m high by 0.5 m wide wave board. These segments are grouped together in sections of four and each section is vertically adjustable to accommodate water depths from 0.4 m to 3.0 m. Adjustments are made via electrically powered jacks. Each segment can be operated in five modes of articulation: flapper ("20 degrees), piston ("400 mm) or three combinations of flapper and piston. These modes optimise segment motion for generating waves in deep, shallow and intermediate water depths, respectively.

Français

Domaine(s)
  • Chantiers maritimes
CONT

Les essais commenceront à l'automne et l'IMD utilisera chacune de ses trois principales installations, soit le bassin d’essais de carènes, le bassin d’essais pour brise-glaces et le bassin d’essais technique extracôtier. La première phase du programme, les essais de résistance à l'eau et de propulsion, comportera des essais sur modèle à l'échelle visant à mesurer les exigences en matière de résistance à l'eau et de propulsion de l'IPSDF pendant son transfert du chantier maritime au Canada. La phase deux, les essais en bassin pour brise-glaces, regroupera des essais sur la résistance à la glace. Au cours de ces essais, le modèle à l'échelle de l'IPSDF sera soumis à l'effet de banquises, de bergy bits et d’icebergs pour déterminer les forces de choc. Enfin, la troisième phase inclura essentiellement des essais contrôlés visant le désaccouplement et le réaccouplement de l'IPSDF dans un environnement simulant des vents, des vagues et des courants.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 1982-05-26

Anglais

Subject field(s)
  • Transportation
  • Hydroplanes and Hydrofoils

Français

Domaine(s)
  • Transports
  • Hydroglisseurs et hydroptères
OBS

Test exécuté dans le bassin d’essai des carènes pour évaluer les caractéristiques de gonflement des jupes et vérifier la poussée de déjaugeage requise, pour mesurer la stabilité en tangage et en roulis, de même que la hauteur libre.

Espagnol

Conserver la fiche 3

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