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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

CHARGE BRUTE [15 fiches]

Fiche 1 2018-10-23

Anglais

Subject field(s)
  • Aerodynamics and Theory of Gases
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A circular pattern of air current created by the movement of an airfoil through the air when the airfoil is generating lift.

OBS

As an airfoil moves through the atmosphere in sustained flight, an area of high pressure is created beneath it and an area of low pressure is created above it. The air flowing from the high-pressure area to the low-pressure area around and about the tips of the airfoil tends to roll up into two rapidly rotating vortices, cylindrical in shape. These vortices are the predominant parts of aircraft wake turbulence and their rotational force is dependent upon the wing loading, gross weight, and speed of the generating aircraft. The vortices from medium to heavy aircraft can be of extremely high velocity and hazardous to smaller aircraft.

OBS

wing-tip vortex: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

OBS

vortex: The plural forms are "vortexes" and "vortices."

Terme(s)-clé(s)
  • wing-tip vortexes
  • wing-tip vortices
  • wingtip vortexes
  • wingtip vortices

Français

Domaine(s)
  • Théorie des gaz et aérodynamique
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Courant d’air circulaire créé par le déplacement d’un profil générateur de portance.

OBS

Lorsqu'un tel profil est déplacé de façon continue dans l'atmosphère, une zone de haute pression se crée à l'intrados et une autre de basse pression se crée sur l'extrados. L'air qui circule autour des ailes, de la zone de haute pression vers celle de basse pression, a tendance à former deux tourbillons cylindriques en rotation rapide. Ces tourbillons produisent la majeure partie de la turbulence de sillage d’un aéronef. La force de rotation de ces tourbillons dépend de la charge alaire, de la masse brute et de la vitesse de l'aéronef. Les tourbillons provoqués par les aéronefs moyens et lourds peuvent être caractérisés par de très grandes vitesses et mettre en danger les aéronefs plus petits.

OBS

tourbillon en bout d’aile; tourbillon d’extrémité d’aile : termes et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l’intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Aerodinámica y teoría de los gases
  • Pilotaje y navegación aérea
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2015-03-19

Anglais

Subject field(s)
  • Airport Runways and Areas
DEF

A number expressing the relative effect of an aircraft on a pavement for a specified standard subgrade category. [Definition officially approved by ICAO.]

OBS

The aircraft classification number is calculated with respect to the center of gravity (CG) position which yields the critical loading on the critical gear. Normally the aftmost CG position appropriate to the maximum gross apron (ramp) mass is used to calculate the ACN. In exceptional cases the forwardmost CG position may result in the nose gear loading being more critical.

OBS

ACNs are expressed on a scale from approximately 5 (least demanding aircraft) to 110 (most demanding aircraft). ACNs are applicable only to aircraft having an apron (ramp) mass equal to or greater than 12 600 lb. ACNs have been assigned to present-day aircraft at their maximum and minimum operating masses/weights and at a specific tire pressure. The ACN should not exceed the pavement classification number (PCN) for unrestricted aircraft operations. The ICAO ACN system is the internationally approved and accepted method for ranking aircraft in terms of their pavement-strength requirements.

OBS

aircraft classification number; ACN: term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

Français

Domaine(s)
  • Pistes et aires d'aéroport
DEF

Nombre qui exprime l’effet relatif d’un aéronef sur une chaussée pour une catégorie type spécifiée du terrain de fondation. [Définition uniformisée par l’OACI.]

OBS

Le numéro de classification d’aéronef est calculé en fonction de la position du centre de gravité qui fait porter la charge critique sur l'atterrisseur critique. On utilise normalement, pour calculer l'ACN, le centrage extrême arrière correspondant à la masse maximale brute sur l'aire de trafic. Dans des cas exceptionnels, le centrage extrême avant peut avoir pour effet que la charge appliquée sur l'atterrisseur avant sera plus critique.

OBS

Les ACN sont exprimés selon une échelle allant de 5 environ (pour les aéronefs les moins lourds) à 110 (pour les aéronefs les plus lourds). Les ACN ne s’appliquent que dans le cas d’aéronefs ayant une masse sur l’aire de trafic supérieure ou égale à 12 600 lb. Des ACN ont été attribués aux aéronefs actuels pour une masse maximale et minimale d’exploitation et une pression des pneus précise. L’ACN ne devrait pas être supérieur au numéro de classification de chaussée (PCN) dans le cas de chaussées pouvant être utilisées sans restriction. Le système ACN de l’OACI est approuvé et accepté à l’échelle internationale pour classer les aéronefs en fonction de leurs exigences en matière de résistance de chaussée.

OBS

numéro de classification d’aéronef; ACN : terme et abréviation uniformisés par l’Organisation de l’aviation civile internationale (OACI).

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Pistas y áreas del aeropuerto
DEF

Cifra que indica el efecto relativo de una aeronave sobre un pavimento, para determinada categoría normalizada del terreno de fundación. [Definición aceptada oficialmente por la OACI.]

OBS

El número de clasificación de aeronaves se calcula con respecto a la posición del centro de gravedad (CG), que determina la carga crítica sobre el tren de aterrizaje crítico. Normalmente, para calcular el ACN se emplea la posición más retrasada del CG correspondiente a la masa bruta máxima en la plataforma (rampa). En casos excepcionales, la posición más avanzada del CG puede determinar que resulte más crítica la carga sobre el tren de aterrizaje de proa.

OBS

número de clasificación de aeronaves; ACN: término y abreviatura aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2015-02-27

Anglais

Subject field(s)
  • Cranes (Hoisting and Lifting)
  • Gantry and Travelling Cranes
DEF

A load ... which is suspended directly from the crane, for example from the crab or the jib head.

OBS

gross load: term standardized by ISO.

Français

Domaine(s)
  • Grues (Levage)
  • Ponts roulants et portiques (Levage)
DEF

Charge [...] directement suspendue à l’appareil de levage à charge suspendue, par exemple au chariot ou à la tête de flèche.

OBS

charge brute : terme normalisé par l'ISO.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2012-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Water Treatment (Water Supply)
CONT

In raw water, colloids invariably carry a negative charge ... In order to neutralize this negative surface charge, positive ions, which are present in the raw water or are introduced into it, come together to form a layer around the colloid. Various theories have been put forward: the Helmholtz theory[,] the Gouy-Chapman theory[, and] the Stern theory [that] brings together the two preceding theories and introduces the idea of a double layer.

Français

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Traitement des eaux
CONT

Les colloïdes présents dans l'eau brute sont très généralement chargés négativement [...] Afin de neutraliser cette charge négative de surface, des ions positifs, présents dans l'eau brute ou ajoutés, viennent former une couche autour du colloïde. Diverses théories ont été avancées :[la] théorie de Helmholtz[, la] théorie Gouy-Chapman [et la] théorie de Stern qui rassemble les deux précédentes et considère la formation d’une double couche.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2012-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Water Treatment (Water Supply)
CONT

In raw water, colloids invariably carry a negative charge ... In order to neutralize this negative surface charge, positive ions, which are present in the raw water or are introduced into it, come together to form a layer around the colloid. Various theories have been put forward: the Helmholtz theory ... the Gouy-Chapman theory: the layer of positive ions is spaced unevenly around the colloid; neutrality is obtained at a greater distance (diffuse layer) ...

Français

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Traitement des eaux
CONT

Les colloïdes présents dans l'eau brute sont très généralement chargés négativement [...] Afin de neutraliser cette charge négative de surface, des ions positifs, présents dans l'eau brute ou ajoutés, viennent former une couche autour du colloïde. Diverses théories ont été avancées :[la] théorie de Helmholtz [et la] théorie Gouy-Chapman [selon laquelle] la couche d’ions positifs est inégalement répartie autour du colloïde; la neutralité est obtenue à plus grande distance(couche diffuse) [...]

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 2012-02-28

Anglais

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Water Treatment (Water Supply)
CONT

In raw water, colloids invariably carry a negative charge ... In order to neutralize this negative surface charge, positive ions, which are present in the raw water or are introduced into it, come together to form a layer around the colloid. Various theories have been put forward: the Helmholtz theory [that] a layer of positive ions covers the entire surface of the colloid and ensures the neutrality of the entire mass (bound layer) ...

Français

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Traitement des eaux
CONT

Les colloïdes présents dans l'eau brute sont très généralement chargés négativement [...] Afin de neutraliser cette charge négative de surface, des ions positifs, présents dans l'eau brute ou ajoutés, viennent former une couche autour du colloïde. Diverses théories ont été avancées :[la] théorie de Helmholtz [selon laquelle] une couche d’ions positifs recouvre intégralement la surface du colloïde et assure la neutralité de l'ensemble(couche adhérée) [...]

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 2010-06-01

Anglais

Subject field(s)
  • Loads and Weights (Transport.)
  • Rolling Stock (Railroads)

Français

Domaine(s)
  • Poids et charges (Transports)
  • Matériel roulant (Chemins de fer)

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 2009-10-28

Anglais

Subject field(s)
  • Nuclear Power Stations
  • Nuclear Fission Reactors
CONT

The lifetime capacity factor for the ACR-1000 is expected to be greater than 90% over the operating life of 60 years. ... Gross Capacity Factor (GCF) with a combined average of 92.4% in 2006. These results are consistently better than LWRs [light water reactors] around the world.

Français

Domaine(s)
  • Centrales nucléaires
  • Réacteurs nucléaires de fission
CONT

Amélioration constante des performances. On prévoit que le facteur de charge de la centrale ACR-1000 dépassera 90 % pendant sa vie utile de 60 ans. [...] Ces prévisions sont basées sur les résultats éprouvés des réacteurs CANDU 6, qui ont dépassé le facteur de charge brute REP/REB avec une moyenne combinée de 92, 4 % en 2006. Ces résultats sont toujours supérieurs à ceux des REO dans le monde entier.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 2004-06-18

Anglais

Subject field(s)
  • Power Networks and Distrib. Stations (Elec.)
DEF

Within a distribution system, the total load, including that served by embedded generation.

Français

Domaine(s)
  • Réseaux et postes (Distribution électrique)
DEF

À l’intérieur d’un système de distribution, la charge totale, y compris celle servie par production intégrée.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 2003-06-20

Anglais

Subject field(s)
  • Aerodynamics and Theory of Gases
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

Miniature whirlwinds trailing from the wingtips of any aircraft in flight.

CONT

The vortex circulation is outward, upward and around the wing tips when viewed from either ahead or behind the aircraft. Tests with large aircraft have shown that the vortices remain spaced a bit less than a wingspan apart, drifting with the wind, at altitudes greater than a wingspan from the ground. In view of this, if persistent vortex turbulence is encountered, a slight change of altitude and lateral position (preferably upwind) will provide a flight path clear of the turbulence.

OBS

Vortex will be in the form of a horizontal whirlwind with velocities up to 25 miles (40 km) per hour or more.

Français

Domaine(s)
  • Théorie des gaz et aérodynamique
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Turbulences tourbillonnaires provoquées par un avion.

OBS

tourbillon en bout d’aile; tourbillon d’extrémité d’aile : Courant d’air circulaire créé par le déplacement d’un profil générateur de portance. Lorsqu'un tel profil est déplacé de façon continue dans l'atmosphère, une zone de haute pression se crée à l'intrados et une autre de basse pression se crée sur l'extrados. L'air qui circule autour des ailes, de la zone de haute pression vers celle de basse pression, a tendance à former deux tourbillons cylindriques en rotation rapide. Ces tourbillons produisent la majeure partie de la turbulence de sillage d’un aéronef. La force de rotation de ces tourbillons dépend de la charge alaire, de la masse brute et de la vitesse de l'aéronef. Les tourbillons provoqués par les aéronefs moyens et lourds peuvent avoir de très grande vitesse et mettre en danger les aéronefs plus petits.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Aerodinámica y teoría de los gases
  • Pilotaje y navegación aérea
Conserver la fiche 10

Fiche 11 2002-10-29

Anglais

Subject field(s)
  • Corporate Structure
  • Remuneration (Personnel Management)

Français

Domaine(s)
  • Structures de l'entreprise
  • Rémunération (Gestion du personnel)
DEF

Service chargé de l'établissement des documents relatifs à la paie, de la détermination de la rémunération brute(compte tenu de la convention collective en cours et des heures supplémentaires) et du calcul des retenues sur le salaire.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Estructura de la empresa
  • Remuneración (Gestión del personal)
Conserver la fiche 11

Fiche 12 1994-04-28

Anglais

Subject field(s)
  • Loads and Weights (Transport.)
  • Containers
  • Air Freight
DEF

...the maximum permissible combined mass of the container and its contents, i.e. the maximum operating gross mass. Ratings are given in ISO 668.

OBS

The term "weight" is still widely (but incorrectly) used instead of the form "mass".

OBS

The term "weight" is retained in this part of ISO 5843, instead of the correct technical term "mass", in order to conform to current commercial usage.

OBS

"Rating" is standardized by ISO.

Français

Domaine(s)
  • Poids et charges (Transports)
  • Conteneurs
  • Fret aérien
DEF

Masse maximale admissible de la masse combinée du conteneur et de son chargement, c’est-à-dire la masse maximale en service.

OBS

Le terme [poids] est encore largement utilisé (mais de façon incorrecte) au lieu de [masse].

OBS

Le terme "masse brute maximale" est normalisé par l’ISO.

CONT

A chaque type de container correspond une charge maximale brute(R) qui représente la masse totale admissible du container et de son chargement.

Espagnol

Conserver la fiche 12

Fiche 13 1986-05-27

Anglais

Subject field(s)
  • Calculating Procedures (Mathematics)
  • Wastewater Treatment

Français

Domaine(s)
  • Procédés de calcul (Mathématiques)
  • Traitement des eaux usées
DEF

Formule utilisée dans le calcul des lits bactériens à forte charge, faisant intervenir la D. B. O. de l'eau brute après décantation, la D. B. O. de l'effluent décanté et le taux de recyclage.

Espagnol

Conserver la fiche 13

Fiche 14 1981-01-26

Anglais

Subject field(s)
  • Storage of Water
  • Wastewater Treatment
CONT

The type "S" Pulsator uses a header tank fed continuously with the raw water to be treated. This tank intermittently feeds the lower branched header of the Pulsator, flushing regularly as controlled by the siphon which is primed and deprimed automatically.

Français

Domaine(s)
  • Stockage des eaux
  • Traitement des eaux usées
CONT

Le Pulsator type «S» utilise un bac en charge alimenté en continu par l'eau brute à traiter. Ce bac alimente d’une façon discontinue le collecteur ramifié inférieur de Pulsator grâce à des chasses assurées par un siphon à amorçage et désamorçage automatiques.

Espagnol

Conserver la fiche 14

Fiche 15 1976-06-19

Anglais

Subject field(s)
  • Air Transport

Français

Domaine(s)
  • Transport aérien

Espagnol

Conserver la fiche 15

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