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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COMPREHENSION LANGAGE [36 fiches]

Fiche 1 2025-04-03

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

Unconscious knowledge is knowledge we have, and could very well be using, but we are not aware of.

OBS

Unconscious knowledge encompasses tacit knowledge and implicit knowledge.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

L'analyse de la perception du langage montre qu'un seul et même énoncé est perçu différemment par différents destinataires, car lors de la compréhension ils utilisent non seulement leurs connaissances conscientes, mais aussi des connaissances inconscientes.

OBS

La connaissance inconsciente englobe la connaissance tacite et la connaissance implicite.

Espagnol

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Fiche 2 2025-03-31

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Processing of Language Data
  • Collaboration with WIPO
CONT

In general, spoken language understanding is the process of determining the intent of the user.

OBS

spoken language understanding; SLU: designations validated by Canadian subject-field experts from Concordia University, Dalhousie University, Laval University and Microsoft Canada.

Français

Domaine(s)
  • Informatisation des données linguistiques
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

Un bon moyen d’améliorer l'utilisabilité et l'acceptabilité des systèmes de dialogue automatiques est d’augmenter le niveau d’intelligence des systèmes automatiques, notamment en améliorant la partie en charge de la compréhension du langage parlé.

OBS

compréhension du langage parlé; compréhension du langage oral : désignations validées par des spécialistes canadiens de l'Université Concordia, de l'Université Dalhousie, de l'Université Laval et de Microsoft Canada.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Procesamiento por computadora de datos lingüísticos
  • Colaboración con la OMPI
CONT

[...] el módulo de comprensión o de interpretación semántica [recurre] a las técnicas propias del campo conocido como comprensión del lenguaje natural (NLU, natural language understanding), que forma parte del procesamiento del lenguaje, o de la comprensión del habla (SLU, spoken language understanding), uno de los ámbitos de las tecnologías del habla.

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Fiche 3 2025-01-10

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology of Communication
  • Sociology of Communication
DEF

The understanding and use of language in a given context.

OBS

For example, the warning "Watch your hands" when issued to a child who is dirty is intended not only to prompt the child to look at his or her hands but also to communicate the admonition "Don't get anything dirty."

Français

Domaine(s)
  • Psychologie de la communication
  • Sociologie de la communication
CONT

Des troubles du langage apparaissent sous forme, au début, d’un manque du mot, puis de difficultés d’expression et de compréhension. Toutefois, la pragmatique du langage est longtemps conservée.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Psicología de la comunicación
  • Sociología de la comunicación
CONT

La pragmática del lenguaje es una disciplina de la lingüística y de la comunicación [que] se preocupa de la realización efectiva de un acto comunicativo.

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Fiche 4 2024-09-06

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

A computational model for intelligent activities in which pieces of information are collectively represented by a network of a great number of simple processing elements that communicate by exchanging simple messages, and complex computations are carried out through parallel processing distributed among a great number of such elements.

OBS

Connectionist models are for instance applied in knowledge representation, pattern recognition, computer vision, natural-language understanding, learning[,] and motion control.

OBS

connectionist model: designation and definition standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Modèle informatique des activités intelligentes dans lequel les éléments d’information sont représentés collectivement par un réseau d’un grand nombre d’unités de traitement élémentaires qui communiquent en échangeant des messages simples et où des calculs complexes sont effectués par un traitement réparti entre un grand nombre d’unités fonctionnant en parallèle.

OBS

Les modèles connexionnistes sont appliqués, par exemple, en représentation des connaissances, reconnaissance des formes, vision par ordinateur, compréhension du langage naturel, apprentissage[, ] et commande de mouvements.

OBS

modèle connexionniste : désignation et définition normalisées par l’ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
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Fiche 5 2024-08-01

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

Multimodal large language models (MLLMs) extend the capabilities of traditional LLMs [large language models] by leveraging their comprehension, generation, and task-solving abilities across different modalities, including natural language (text and audio) and visual information (videos, images and 3D models).

Terme(s)-clé(s)
  • multi-modal large language model

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'avènement de grands modèles de langage multimodaux [...] a souligné le succès et les progrès notables dans les tâches impliquant la compréhension image-texte au cours des dernières années.

Terme(s)-clé(s)
  • grand modèle de langage multi-modal
  • grand modèle de langue multi-modal

Espagnol

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Fiche 6 2024-07-05

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computer Processing of Language Data
CONT

Natural language understanding [includes] the extraction of information, by a functional unit, from text or speech communicated to it in a natural language, and the production of a description for both the given text or speech and what it represents.

OBS

natural language understanding; NLU; natural language comprehension: designations standardized by ISO in collaboration with the International Electrotechnical Commission.

OBS

natural language understanding; natural language comprehension: designations standardized by CSA.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Informatisation des données linguistiques
CONT

[La] compréhension du langage naturel [comprend] l'extraction, par une unité fonctionnelle, des informations contenues dans des textes ou des paroles qui lui sont transmis en langage naturel, et [la] production d’une description de ces textes ou paroles et de ce qu'ils représentent.

OBS

compréhension du langage naturel; NLU : désignations normalisées par l'ISO en collaboration avec la Commission électrotechnique internationale.

OBS

compréhension du langage naturel : désignation normalisée par la CSA.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Procesamiento por computadora de datos lingüísticos
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Fiche 7 2024-03-26

Anglais

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Nervous System
CONT

Mixed transcortical aphasia results in a speech pattern characterized by the inability to speak or comprehend others when they speak. However, with mixed transcortical aphasia, it is usually possible to repeat words or sentences and sing familiar songs. In this rare type of aphasia, the main areas of language (Broca's and Wernicke's) are not typically damaged, but the surrounding areas, also known as the language association areas, are injured.

Terme(s)-clé(s)
  • mixed trans-cortical aphasia
  • mixed trans cortical aphasia

Français

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Système nerveux
CONT

[...] l'aphasie transcorticale mixte se caractérise par un langage essentiellement écholalique, mais une réduction de l'expression orale marquée et des troubles de compréhension importants sont aussi observés. Cette aphasie serait associée à une lésion généralement étendue, touchant des aires antérieures et postérieures, épargnant [les aires] de Broca et de Wernicke ainsi que leurs connexions.

Terme(s)-clé(s)
  • aphasie trans-corticale mixte
  • aphasie trans corticale mixte

Espagnol

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Fiche 8 2024-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Human Diseases - Various
  • Nervous System
CONT

Wernicke's aphasia causes difficulty speaking in coherent sentences or understanding others' speech. Wernicke's aphasia is the most common type of fluent aphasia.

Terme(s)-clé(s)
  • Wernicke aphasia

Français

Domaine(s)
  • Maladies humaines diverses
  • Système nerveux
CONT

[...] l'«aphasie de Wernicke» [...] se manifeste par un déficit majeur de la compréhension du langage, par une perte de contrôle par le patient de ses propres productions(anosognosie), et entraîne de multiples paraphasies, phonémiques ou verbales, sans troubles arthriques [...], voire une logorrhée et(ou) une jargonaphasie indéchiffrable par autrui. Les troubles du langage oral s’accompagnent souvent, à des degrés variables toutefois, de dysfonctionnements dans la production et(ou) la compréhension du langage écrit(agraphie, alexie…).

Espagnol

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Fiche 9 2023-04-11

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Human Diseases
CONT

Major neurocognitive disorder is characterized by a significant decline in at least one of the domains of cognition which include executive function, complex attention, language, learning, memory, perceptual-motor, or social cognition. The decline represents a change from a patient's prior level of cognitive ability [and] is persistent and progressive over time ... there must be a decline in the patient's ability to function and perform everyday tasks.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Maladies humaines
CONT

Le TNCM se caractérise […] par un déclin des capacités cognitives(p. ex. la mémoire, le langage, la compréhension) et affecte significativement le fonctionnement quotidien de la personne et son autonomie.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble neuro-cognitif majeur

Espagnol

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Fiche 10 2019-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Clinical Psychology
  • Special Education
DEF

[A] specific neurological disorder that affects the way a person stores, understands, retrieves and/or communicates information.

CONT

"Learning disabilities" refer to a number of disorders which may affect the acquisition, organization, retention, understanding or use of verbal or nonverbal information. These disorders affect learning in individuals who otherwise demonstrate at least average abilities essential for thinking and/or reasoning. As such, learning disabilities are distinct from global intellectual deficiency ... Learning disabilities result from impairments in one or more processes related to perceiving, thinking, remembering or learning. These include, but are not limited to: language processing, phonological processing, visual spatial processing, processing speed, memory and attention, and executive functions (e.g. planning and decision-making).

OBS

Although there is a distinction between "disability" and "disorder," both designations are used interchangeably in this context.

Français

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Psychologie clinique
  • Éducation spéciale
DEF

Trouble neurologique particulier qui affecte la capacité de retenir, comprendre, récupérer ou communiquer de l’information.

CONT

L'expression «troubles d’apprentissage» fait référence à un certain nombre de dysfonctionnements pouvant affecter l'acquisition, l'organisation, la rétention, la compréhension ou le traitement de l'information verbale ou non verbale. Ces dysfonctionnements affectent l'apprentissage chez des personnes qui, par ailleurs, font preuve des habiletés intellectuelles essentielles à la pensée ou au raisonnement. Ainsi, les troubles d’apprentissages sont distincts de la déficience intellectuelle [...] Les troubles d’apprentissage découlent d’atteintes d’un ou de plusieurs processus touchant la perception, la pensée, la mémorisation ou l'apprentissage. Ces processus incluent entre autres le traitement phonologique, visuo-spatial, le langage, la vitesse de traitement de l'information, la mémoire, l'attention, et les fonctions d’exécution telles que la planification et la prise de décision.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Síntomas (Medicina)
  • Psicología clínica
  • Educación especial
DEF

Dificultad inesperada, específica y persistente para la adquisición de un aprendizaje pese a una instrucción convencional, nivel de inteligencia y oportunidades socioculturales adecuadas. Estos trastornos se incluyen dentro de los trastornos del neurodesarrollo e interfieren en el aprendizaje de habilidades académicas y/o sociales y a menudo coexisten con problemas de conducta, de estado de ánimo y/o de ansiedad.

Conserver la fiche 10

Fiche 11 2019-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Nervous System
DEF

[A disorder characterized by] difficulties in the acquisition and use of language due to deficits in the comprehension or production of vocabulary, sentence structure, and discourse.

CONT

[A] language disorder is a communication disorder in which a person has persistent difficulties in learning and using various forms of language (i.e., spoken, written, sign language). Individuals with language disorder have language abilities that are significantly below those expected for their age, which limits the ability to communicate or effectively participate in many social, academic, or professional environments.

OBS

language disability; language disorder: Although there is a distinction between "disability" and "disorder," both designations are used interchangeably in this context.

Français

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Système nerveux
DEF

[Trouble caractérisé par] des difficultés dans l'acquisition et l'utilisation du langage consécutives à des déficits dans la compréhension ou la production du vocabulaire, dans la structure de la phrase et dans le discours.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Síntomas (Medicina)
  • Sistema nervioso
CONT

Con trastornos del lenguaje o del habla nos referimos a problemas de la comunicación o de otras áreas relacionadas con ésta como las funciones motoras orales. Estos trastornos tienen una sintomatología muy variada, desde la incapacidad de comprensión a la verborrea, y además pueden presentarse desde el nacimiento del niño o manifestarse en la edad adulta.

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Fiche 12 2019-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Artificial Intelligence
DEF

A cognitive task that encompasses the reception, recognition, understanding and expression of language.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Intelligence artificielle
DEF

Tâche cognitive qui englobe la réception, la reconnaissance, la compréhension et l'expression du langage.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Inteligencia artificial
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Fiche 13 2018-11-29

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Nervous System
CONT

Alzheimer's disease is a primary degenerative disease of the brain. Dementia in Alzheimer's disease is classified as a mental and behavioural disorder in ICD-10 [International Classification of Diseases]. It is characterized by progressive decline of cognitive functions such as memory, thinking, comprehension, calculation, language, learning capacity and judgement.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Système nerveux
CONT

La maladie d’Alzheimer est une maladie cérébrale dégénérative primitive. La démence de la maladie d’Alzheimer est classée parmi les troubles mentaux et du comportement dans la CIM-10 [Classification internationale des maladies]. Elle se caractérise par un déclin progressif des fonctions cognitives telles que la mémoire, l'idéation, la compréhension, le calcul, le langage, la capacité d’apprendre et le jugement.

Espagnol

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Fiche 14 2016-11-24

Anglais

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Psychology of Communication
  • Clinical Psychology
Universal entry(ies)
F80.89
code de système de classement, voir observation
DEF

[A disorder] characterized by a primary difficulty with pragmatics, or the social use of language and communication, as manifested by deficits in understanding and following social rules of verbal and nonverbal communication in naturalistic contexts, changing language according to the needs of the listener or situation, and following rules for conversations and storytelling.

OBS

F80.89: code used in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

Terme(s)-clé(s)
  • social (pragmatic) communication disorder

Français

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie de la communication
  • Psychologie clinique
Entrée(s) universelle(s)
F80.89
code de système de classement, voir observation
DEF

[Trouble] caractérisé par une difficulté primaire dans ce qui en linguistique est appelé la pragmatique, c'est-à-dire l'utilisation sociale du langage et de la communication[, qui] se manifeste par des déficits de la compréhension et du respect des règles sociales de la communication verbale et non verbale dans des contextes de la vie réelle, des difficultés à adapter le langage aux besoins de l'auditeur ou à la situation et à suivre les règles de conversation et de narration.

OBS

F80.89 : code de la Classification statistique internationale des maladies et des problèmes de santé connexes.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble de la communication sociale (pragmatique)

Espagnol

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Fiche 15 2015-02-19

Anglais

Subject field(s)
  • Language (General)
DEF

to establish a single semantic or grammatical interpretation for.

DEF

to rid (a sentence, statement, etc.) of ambiguity.

CONT

Given a syntactically ambiguous grammar, it is possible to use semantic information to disambiguate its syntax and construct a similar unambiguous grammar.

Français

Domaine(s)
  • Linguistique (Généralités)
DEF

[...] réduire (faire disparaître) l’ambiguïté.

CONT

Dans certains cas [...] une transformation supplémentaire permet de désambiguïser la phrase [...]

CONT

On peut [...] se tromper en résolvant l’ambiguïté, et on découvre souvent qu’il faut changer d’avis à la lumière d’une information ultérieure. Après avoir lu la deuxième partie de la phrase ["Les jumelles de l’opticien grossissent; elle étaient présentes dans sa boutique."], il est beaucoup plus probable que les jumelles dont on parle dans la première partie sont des fillettes [plutôt que des instruments d’optique] puisque l’adjectif "présent" s’applique plutôt à des personnes.

CONT

Il existe dans la littérature de nombreuses phrases ambiguës humoristiques. Parmi d’autres exemples : Si le bébé ne prospère pas avec du lait de vache, faites-le bouillir. [...] C'est le bon sens, continuellement appliqué dans la compréhension du langage, que nous avons utilisé ici pour résoudre l'ambiguïté.

CONT

[...] une des tâches du module pédagogique consistera à lever ces ambiguïtés [...]

Espagnol

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Fiche 16 - données d’organisme externe 2014-09-03

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
28.01.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

extraction of information, by a functional unit, from text or speech communicated to it in a natural language, and the production of a description for both the given text or speech, and what it represents

OBS

natural-language understanding; natural-language comprehension: terms and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-28:1995].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
28.01.18 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

extraction, par une unité fonctionnelle, des informations contenues dans des textes ou des paroles qui lui sont transmis en langage naturel et production d’une description de ces textes ou paroles et de ce qu’ils représentent

OBS

compréhension du langage naturel : terme et définition normalisés par l'ISO/CEI [ISO/IEC 2382-28 : 1995].

Espagnol

Conserver la fiche 16

Fiche 17 2013-01-03

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
CONT

A desire or a goal may be conceived of as a connection between a person and a real object, but toddlers may have no representational understanding of desires. This line of reasoning would explain the long delay between the development of desire-based theory of mind, which begins to be evident at around 14 months, and the representational belief-desires theory of mind inferences that only become possible at approximately four years of age.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
CONT

Par ailleurs, les capacités de cognition sociale présentes dès la prime enfance contribuent à l'apprentissage dans plusieurs domaines tels que l'apprentissage du langage, de l'imitation, des causes ainsi qu'à la compréhension de la représentation.

Espagnol

Conserver la fiche 17

Fiche 18 2012-11-01

Anglais

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
CONT

As we have discussed, comprehenders must map the spoken or written input onto entries in the mental lexicon and must generate various levels of syntactic, semantic, and conceptual structure. In language production, people are faced with the converse problem. They must map from a conceptual structure to words and their elements.

Français

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
CONT

La principale question qui se pose aujourd’hui est d’établir avec précision quand et comment les informations phonologiques, lexicales, sémantiques et pragmatiques participent à la perception, la compréhension et la production du langage.

Espagnol

Conserver la fiche 18

Fiche 19 - données d’organisme externe 2011-06-22

Anglais

Subject field(s)
  • Compartment - ISO/IEC JTC 1 Information Technology Vocabulary
Universal entry(ies)
34.01.02 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

computational model for intelligent activities in which pieces of information are collectively represented by a network of a great number of simple processing elements that communicate by exchanging simple messages, and complex computations are carried out through parallel processing distributed among a great number of such elements

OBS

Connectionist models are for instance applied in knowledge representation, pattern recognition, computer vision, natural-language understanding, learning (as defined in ISO/IEC 2382-31), and motion control.

OBS

connectionist model: term and definition standardized by ISO/IEC [ISO/IEC 2382-34:1999].

Français

Domaine(s)
  • Tiroir - ISO/CEI JTC 1 Vocabulaire des technologies de l'information
Entrée(s) universelle(s)
34.01.02 (2382)
numéro d'article de norme ISO/CEI
DEF

modèle informatique des activités intelligentes dans lequel les éléments d’information sont représentés collectivement par un réseau d’un grand nombre d’unités de traitement élémentaires qui communiquent en échangeant des messages simples et où des calculs complexes sont effectués par un traitement réparti entre un grand nombre d’unités fonctionnant en parallèle

OBS

Les modèles connexionnistes sont appliqués, par exemple, en représentation des connaissances, reconnaissance des formes, vision par ordinateur, compréhension du langage naturel, apprentissage(au sens défini dans ISO/CEI 2382-31) et commande de mouvements.

OBS

modèle connexionniste : terme et définition normalisés par l’ISO/CEI [ISO/IEC 2382-34:1999].

Espagnol

Conserver la fiche 19

Fiche 20 2009-07-24

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
DEF

An acute expression of Wernicke's aphasia.

OBS

It is characterized by fluent paraphasic speech that is incomprehensible and filled with neologisms.

OBS

Wernicke aphasia [is defined as an] impairment in the comprehension of speech and meaning of words, both spoken and written, and of the meanings conveyed by their grammatical relationships in sentences. It is caused by lesions that primarily affect Wernicke's area, which lies in the posterior perisylvian region of the temporal lobe of the dominant hemisphere.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
CONT

L'aphasie de Wernicke [...] est caractérisée par une production verbale riche en quantité, mais inintelligible(jargonaphasie), et par d’importants troubles de la compréhension. L'articulation est correcte. L'émission verbale reste aisée, voire même abondante, mais le langage est altéré, sans signification ou peu informatif.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Sistema nervioso
Conserver la fiche 20

Fiche 21 2007-08-31

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
DEF

One in a group of speech disorders in which there is impairment of the power of expression by speech, writing, or signs, or impairment of the power of comprehension of spoken or written language.

OBS

More severe forms of dysphasia are called aphasia.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
CONT

La dysphasie est un handicap neurologique qui limite gravement la compréhension et l'expression du langage. [...] il existe plusieurs types selon les symptômes qui varient d’un enfant à l'autre.

Espagnol

Conserver la fiche 21

Fiche 22 2007-05-17

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computer Processing of Language Data
OBS

See "machine translation" and "artificial intelligence".

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Informatisation des données linguistiques
CONT

Au-delà des informations relatives au langage et au contexte, des informations de nature générale sont indispensables à la compréhension des phrases. Elles impliquent une capacité de raisonnement que la machine ne possède pas actuellement et qui fait l'objet de nombreuses recherches dans les laboratoires d’intelligence artificielle dont la traduction automatique a beaucoup à attendre [...] Les recherches des Japonais sur la traduction automatique intelligente s’insèrent dans le cadre du projet d’ordinateurs de cinquième génération.

Espagnol

Conserver la fiche 22

Fiche 23 2004-07-27

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Knowledge Granularity. A standardized system of classification for knowledge components (KC) is necessary to allow knowledge reuse within and between organizations. Such a classification system should decompose knowledge at an appropriate level of granularity so that knowledge can eventually be recombined.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

L'interface : forme de la communication. Le module interface traduit la représentation interne du système dans un langage compréhensible pour l'élève. [...] L'interface joue un grand rôle dans le succès de la communication du savoir, et ne doit pas être négligée, et ce pour 2 raisons principales : 1) l'interface permet de rendre la présentation plus ou moins compréhensible, et la créativité de cette interface peut être un élément crucial dans l'adaptation de l'élève au système, 2) les progrès technologiques des médias permettent de plus en plus l'utilisation d’outils sophistiqués dont le pouvoir de communication peut conduire le design du système tout entier. La compréhension d’un texte est déjà une tâche complexe, or les systèmes actuels ne sont pas encore en mesure de manipuler le langage naturel-> dans cette limite, la flexibilité varie en fonction de la granularité du savoir auquel chaque partie se rapporte.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Conserver la fiche 23

Fiche 24 2001-12-13

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

In a knowledge-based system, a memory that changes every time it understands a story.

CONT

Because understanding natural language is context-dependent, input needs to be interpreted and organized in memory in terms of existing knowledge. Further, memory organization needs to be dynamic so that new knowledge can be assimilated.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

En compréhension de langage naturel, mémoire de travail qui change en fonction des nouvelles connaissances assimilées.

OBS

Voir programmation dynamique.

Espagnol

Conserver la fiche 24

Fiche 25 1997-08-12

Anglais

Subject field(s)
  • Hearing
CONT

the word-comprehension test ... serves as a criterion for establishing permissible noise limits ... The analysis of speech sounds and of effects of noise on speech comprehension has therefore given us invaluable information.

CONT

What purpose does acoustic memory serve? Baddeley has suggested that it may have evolved as an aid to speech comprehension. The idea is that short term phonological memory serves as an "articulatory loop" which helps us preserve word order and gives us more time to process continuous streams of speech.

Français

Domaine(s)
  • Ouïe

Espagnol

Conserver la fiche 25

Fiche 26 1995-01-10

Anglais

Subject field(s)
  • Military Training

Français

Domaine(s)
  • Instruction du personnel militaire

Espagnol

Conserver la fiche 26

Fiche 27 1994-02-02

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Symbolism and Psychology of Language
CONT

Brain system for color exemplify the organization of language structures. Evidence from studies of people who have sustained brain damage indicates that the concepts for colors depend on the functioning of one system, that words for colors depend on another system and that the connection between words and concepts depend on a third.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Symbolique et psychologie du langage
CONT

Les centres cérébraux qui traitent la couleur sont organisés comme les structures de compréhension et d’utilisation du langage. L'étude de patients souffrant de lésions cérébrales montre qu'un centre neuronal particulier gouverne les concepts des couleurs; un deuxième centre commande les mots désignant les couleurs, et un troisième centre assure la médiation entre les concepts et les mots.

Espagnol

Conserver la fiche 27

Fiche 28 1990-08-31

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 28

Fiche 29 1989-12-07

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Procédure de recherche avec retour-arrière qui déclenche une règle donnée et lui fait générer toutes les hypothèses vraisemblables en assignant à chacune un poids de plausibilité. À partir de ces poids, on calcule des valeurs delta, représentant la différence entre le poids d’une hypothèse et celui de la meilleure hypothèse concourante. Seule la meilleure hypothèse est retenue et, si elle aboutit à une impasse, le retour-arrière mènera au second choix le plus prometteur globalement.

OBS

Notion introduite par J. Carbonell dans ses travaux sur la reconnaissance de la parole et la compréhension du langage naturel.

Espagnol

Conserver la fiche 29

Fiche 30 1989-12-04

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Logiciel de compréhension de langage naturel.

OBS

Comme bien de ses confrères construits selon le modèle de "logiciel", ce néologisme suscite des réactions contradictoires. Pourtant, en 1986, G. Hottois employait déjà "linguisticisation".

Espagnol

Conserver la fiche 30

Fiche 31 1989-02-15

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
OBS

Un interpréteur de contraintes pour la compréhension du langage naturel.

Espagnol

Conserver la fiche 31

Fiche 32 1986-09-15

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computer Programs and Programming

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Programmes et programmation (Informatique)

Espagnol

Conserver la fiche 32

Fiche 33 1986-07-07

Anglais

Subject field(s)
  • Office Automation
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Bureautique
  • Intelligence artificielle
CONT

Il est maintenant admis que la traduction entièrement automatisée de haute qualité d’un texte non restreint(FAHQTUT) exige un système capable d’une compréhension profonde du langage naturel. Une telle faculté ne peut être fondée que sur une approche générale de l'intelligence artificielle.

Espagnol

Conserver la fiche 33

Fiche 34 1986-05-13

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Computer Programs and Programming
Terme(s)-clé(s)
  • language-understanding programme

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Programmes et programmation (Informatique)

Espagnol

Conserver la fiche 34

Fiche 35 1986-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 35

Fiche 36 1986-01-30

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle

Espagnol

Conserver la fiche 36

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