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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

COMPREHENSION VERBALE [9 fiches]

Fiche 1 2024-03-26

Anglais

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Nervous System
CONT

Transcortical motor aphasia. This language disorder is similar in many ways to Broca's aphasia, which is primarily characterized by trouble producing spontaneous speech. In essence, people with transcortical motor aphasia cannot say what they want to say because they can't form the words. However, if someone who has transcortical motor aphasia is asked to repeat something, they can do it without difficulty.

Terme(s)-clé(s)
  • trans-cortical motor aphasia
  • trans cortical motor aphasia

Français

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Système nerveux
CONT

Du côté des aphasies non fluentes, l'aphasie transcorticale motrice est caractérisée par un manque d’initiative verbale, alors que la répétition et la compréhension sont préservées. Une lésion dans les aires préfrontales, de l'aire motrice supplémentaire ou des noyaux gris centraux dans l'hémisphère gauche peuvent causer cette aphasie.

Terme(s)-clé(s)
  • aphasie motrice trans-corticale
  • aphasie motrice trans corticale

Espagnol

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Fiche 2 2019-11-04

Anglais

Subject field(s)
  • Symptoms (Medicine)
  • Clinical Psychology
  • Special Education
DEF

[A] specific neurological disorder that affects the way a person stores, understands, retrieves and/or communicates information.

CONT

"Learning disabilities" refer to a number of disorders which may affect the acquisition, organization, retention, understanding or use of verbal or nonverbal information. These disorders affect learning in individuals who otherwise demonstrate at least average abilities essential for thinking and/or reasoning. As such, learning disabilities are distinct from global intellectual deficiency ... Learning disabilities result from impairments in one or more processes related to perceiving, thinking, remembering or learning. These include, but are not limited to: language processing, phonological processing, visual spatial processing, processing speed, memory and attention, and executive functions (e.g. planning and decision-making).

OBS

Although there is a distinction between "disability" and "disorder," both designations are used interchangeably in this context.

Français

Domaine(s)
  • Symptômes (Médecine)
  • Psychologie clinique
  • Éducation spéciale
DEF

Trouble neurologique particulier qui affecte la capacité de retenir, comprendre, récupérer ou communiquer de l’information.

CONT

L'expression «troubles d’apprentissage» fait référence à un certain nombre de dysfonctionnements pouvant affecter l'acquisition, l'organisation, la rétention, la compréhension ou le traitement de l'information verbale ou non verbale. Ces dysfonctionnements affectent l'apprentissage chez des personnes qui, par ailleurs, font preuve des habiletés intellectuelles essentielles à la pensée ou au raisonnement. Ainsi, les troubles d’apprentissages sont distincts de la déficience intellectuelle [...] Les troubles d’apprentissage découlent d’atteintes d’un ou de plusieurs processus touchant la perception, la pensée, la mémorisation ou l'apprentissage. Ces processus incluent entre autres le traitement phonologique, visuo-spatial, le langage, la vitesse de traitement de l'information, la mémoire, l'attention, et les fonctions d’exécution telles que la planification et la prise de décision.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Síntomas (Medicina)
  • Psicología clínica
  • Educación especial
DEF

Dificultad inesperada, específica y persistente para la adquisición de un aprendizaje pese a una instrucción convencional, nivel de inteligencia y oportunidades socioculturales adecuadas. Estos trastornos se incluyen dentro de los trastornos del neurodesarrollo e interfieren en el aprendizaje de habilidades académicas y/o sociales y a menudo coexisten con problemas de conducta, de estado de ánimo y/o de ansiedad.

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2016-11-24

Anglais

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Psychology of Communication
  • Clinical Psychology
Universal entry(ies)
F80.89
code de système de classement, voir observation
DEF

[A disorder] characterized by a primary difficulty with pragmatics, or the social use of language and communication, as manifested by deficits in understanding and following social rules of verbal and nonverbal communication in naturalistic contexts, changing language according to the needs of the listener or situation, and following rules for conversations and storytelling.

OBS

F80.89: code used in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

Terme(s)-clé(s)
  • social (pragmatic) communication disorder

Français

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie de la communication
  • Psychologie clinique
Entrée(s) universelle(s)
F80.89
code de système de classement, voir observation
DEF

[Trouble] caractérisé par une difficulté primaire dans ce qui en linguistique est appelé la pragmatique, c'est-à-dire l'utilisation sociale du langage et de la communication[, qui] se manifeste par des déficits de la compréhension et du respect des règles sociales de la communication verbale et non verbale dans des contextes de la vie réelle, des difficultés à adapter le langage aux besoins de l'auditeur ou à la situation et à suivre les règles de conversation et de narration.

OBS

F80.89 : code de la Classification statistique internationale des maladies et des problèmes de santé connexes.

Terme(s)-clé(s)
  • trouble de la communication sociale (pragmatique)

Espagnol

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Fiche 4 2016-02-26

Anglais

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Educational Psychology
  • Special Education
DEF

A test that measures how many numbers or digits you can hold onto at once.

Terme(s)-clé(s)
  • digit span subtest
  • digit span test

Français

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Psychologie scolaire
  • Éducation spéciale
CONT

Le test de Wechsler-Bellevue se compose de deux échelles, l'une dite verbale, l'autre de performance. La première comprend six tests : d’information, de compréhension générale, de mémoire de chiffres, de similitudes [...], de raisonnement arithmétique et de vocabulaire.

Terme(s)-clé(s)
  • mémoire immédiate des chiffres

Espagnol

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Fiche 5 2009-07-24

Anglais

Subject field(s)
  • Nervous System
DEF

An acute expression of Wernicke's aphasia.

OBS

It is characterized by fluent paraphasic speech that is incomprehensible and filled with neologisms.

OBS

Wernicke aphasia [is defined as an] impairment in the comprehension of speech and meaning of words, both spoken and written, and of the meanings conveyed by their grammatical relationships in sentences. It is caused by lesions that primarily affect Wernicke's area, which lies in the posterior perisylvian region of the temporal lobe of the dominant hemisphere.

Français

Domaine(s)
  • Système nerveux
CONT

L'aphasie de Wernicke [...] est caractérisée par une production verbale riche en quantité, mais inintelligible(jargonaphasie), et par d’importants troubles de la compréhension. L'articulation est correcte. L'émission verbale reste aisée, voire même abondante, mais le langage est altéré, sans signification ou peu informatif.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Sistema nervioso
Conserver la fiche 5

Fiche 6 2006-10-04

Anglais

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
DEF

Any test which is constructed so as to require verbal ability to perform the tasks.

OBS

Contrary to French usage "verbal test" represents two distinct concepts in English. A "verbal test" either measures verbal ability or requires it for some other purpose.

Français

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
CONT

Les tests verbaux comprennent des épreuves de vocabulaire, de compréhension verbale et de logique verbale.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1994-02-10

Anglais

Subject field(s)
  • Legal Documents

Français

Domaine(s)
  • Documents juridiques
OBS

Execute : Expression verbale pour la notion de «execution»(terme français : passation). Le terme a une compréhension plus large que les verbes «to sign» et «to subscribe»(a will) dont il englobe la notion, et plus restreinte que «to make», etc.

OBS

passer : équivalent de «execute» normalisé dans le cadre du PAJLO

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1986-08-19

Anglais

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Psychometry and Psychotechnology
OBS

[Thurstone's] factor analysis of tests given to large numbers of individuals indicate that there are at least seven primary mental abilities. These are: 1. verbal ability (V) ... 2. Number (N) ... 3. Spatial (S) ... 4. Perceptual (P) ... 5. Memory (M) ... 6. Reasoning (R) ... 7. Word Fluency (WF) ...

Français

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Psychométrie et psychotechnique
OBS

[Thurstone] dénombre [des] aptitudes primaires : la mémoire(M), l'aptitude numérique(N), l'aptitude perceptive, le raisonnement(R), la visualisation spatiale, la compréhension verbale(V), la fluidité verbale(W)(...)

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1984-10-16

Anglais

Subject field(s)
  • Psychology (General)

Français

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)

Espagnol

Conserver la fiche 9

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