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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

DIAGNOSTIC PEDAGOGIQUE [10 fiches]

Fiche 1 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

[The module of an Intelligent Tutoring System] that models the student's understanding of the domain.

CONT

Student Model Module. The task of this building block is to construct a student model which represents student's knowledge. It is essentially an inductive inference which induces a model from observed data. In ITS [Intelligent Tutoring Systems], the model should be an executable program described in a knowledge representation language and the data are student's answers to the problems.

CONT

The Student Module analyzes the student's answers, diagnosis the misconceptions and keeps track of the information on the student's mastery of the knowledge. The student modeler of XTRA-TE is aimed at both behavioral diagnosis and epistemic diagnosis. At the behavioral level, the student receives direct feedback from the system. The student's response is checked against the domain knowledge for correctness.

CONT

To assist the student module in the task of diagnosis, [the expert module] can operate in a single-step mode showing the result of application of the best rule, or all rules, to a given problem.

Terme(s)-clé(s)
  • student modeling module
  • student modeling component
  • student modeller

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Module d’un système EIAO dont la tâche consiste à diagnostiquer les failles de raisonnement et à élaborer ou mettre à jour un modèle apprenant représentant les connaissances de l’apprenant à partir des réponses qu’il donne à des problèmes.

CONT

Applusix a une architecture classique de Tuteur Intelligent. Les différents modules sont : l'expert [...]; le module pédagogique [...]; le module de diagnostic cognitif qui met à jour le profil de l'élève; l'interface [...]

CONT

Le module de diagnostic cognitif a pour but de modifier le profil de l’élève à partir des informations enregistrées pendant les interactions. Ces informations sont principalement : demandes (ou non) de détail dans les calculs (interaction observation); choix d’une expression et d’une transformation (interaction résolution); choix d’une transformation applicable (interaction pilotage). [...] elles sont exploitées pour mettre à jour le profil de l’élève.

Espagnol

Conserver la fiche 1

Fiche 2 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Software
DEF

Component of an intelligent tutoring system which can actually solve the problems.

CONT

In knowledge communication systems, there is a special module, often called the expert, that contains a representation of the knowledge to be communicated. ... The expert module fulfils a double function. On the one hand, it acts as the source for the knowledge to be presented. This includes generating explanations and responses to the student as well as tasks and questions. On the other hand, the expert module serves as a standard for evaluating the student's performance. For this function, it must be able to generate solutions to problems in the same context as the student does so that their respective answers can be compared.

CONT

In general, an ITS is composed of three major functional modules: the student model module, the tutoring module and the expertise module.

OBS

Maintains a task model also called expert model. See also "ideal student model".

Terme(s)-clé(s)
  • expert model

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Logiciels
DEF

Macrocomposante d’un didacticiel intelligent qui contient les connaissances du domaine et les mécanismes de résolution des problèmes proposés à l’apprenant.

CONT

[La] composante expert [...] contient les faits et les règles considérés corrects. Elle est responsable de l’évaluation des décisions de l’étudiant pendant son apprentissage par rapport aux règles et aux données de "l’expert" vis-à-vis de la tâche à accomplir.

CONT

Aplusix a une architecture classique de Tuteur Intelligent. Les différents modules sont : l'expert qui effectue les tâches de résolution, d’explication et de contrôle de la résolution, le module pédagogique [...], le module de diagnostic cognitif [...], l'interface [...]

OBS

Le module expert peut, comme dans SCHOLAR et SOPHIE, répondre directement aux questions de l’étudiant. Dans WEST ce même module fournit au besoin de l’information aux autres modules.

Espagnol

Conserver la fiche 2

Fiche 3 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Operating Systems (Software)
CONT

The tutorial interface is designed to facilitate student's learning by providing the environment with the intelligence to structure the code being entered and prevent "low-level" syntactic difficulties. This is achieved by providing the students with an intelligent structured editor with which to enter code.

CONT

A major design feature of the tutoring interface provides the student with a structured editor through which to enter code.

CONT

The Tutorial Interface.- ... the structured editor facilitates communication between the student and the tutor.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)
OBS

Aplusix a une architecture classique de Tuteur Intelligent. Les différents modules sont : l'expert [...], le module pédagogique [...], le module de diagnostic cognitif [...], l'interface qui fournit une présentation soignée du raisonnement et offre un mode de saisie ergonomique.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2006-02-14

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

An empty expert system structure into which a particular field expertise is built.

CONT

The two basic uses of [expert system] shells are consultation, that is, having pupils consult a pre-built knowledge base, and building, where pupils construct their own knowledge bases. An intermediate use is alteration of an existing knowledge base, such as adding more knowledge or debugging it: this involves both consultation and building.

OBS

Ideally, the shell should be designed for use by both teachers and pupils, and, more importantly, by both experts and novices.

OBS

shell; expert system shell: terms standardized by ISO and CSA.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Noyau de système expert auquel on peut intégrer les connaissances d’un domaine particulier.

CONT

D'autres systèmes experts [que les systèmes experts fermés] ont davantage de vocation pédagogique. Ce sont les systèmes experts «ouverts» que l'on appelle des coquilles justement parce qu'ils constituent des formes vides ou schémas de raisonnement auxquels il va falloir donner un contenu. Ils ont des moteurs d’inférence semi-spécialisés dans plusieurs types d’applications :diagnostic, aide à la décision ou évaluation des risques.

CONT

Les outils de construction de systèmes experts «coquilles vides» permettent d’interpréter des connaissances de différents domaines s’exprimant dans des syntaxes similaires et visant des buts de même nature.

OBS

La traduction littérale «coquille vide», courante en 1985, ne se rencontre presque plus en 1989.

OBS

système essentiel; coquille; système générique : termes normalisés par la l’ISO/CEI et la CSA.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
Conserver la fiche 4

Fiche 5 2002-07-24

Anglais

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A level of diagnosis concerned with the individual whose behavior and knowledge are of interest to the behavioral and epistemic diagnosis. It supports the view of the student, not only as a recipient of communicable knowledge, but as an agent with an identity of his own, engaged in an active learning process. Collecting information about this agent's individual characteristics can be a productive diagnostic activity. Individual diagnosis remains an area for further research.

CONT

Individual diagnosis requires a specialized, largely domain-independent vocabulary, which the field still needs to investigate.

Français

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Diagnostic effectué par un individu (l’apprenant) en considérant son état de connaissance (état épistémique).

OBS

Les principales facettes de ce type de diagnostic sont d’ordre : architectural(simulation de l'état épistémique par l'architecture cognitive du didacticiel), didactique(inclusion d’un modèle d’apprentissage dans le modèle de l'apprenant), stéréotypique(construction d’un profil de l'apprenant au moyen de traits de caractère et de préférences stéréotypiques), motivationnel(inclusion de paramètres tels, niveau d’intérêt, fatigue, etc.), situationnel(interventions extérieures qui peuvent modifier la performance de l'apprenant), intentionnel(attitude et opinions de l'apprenant vis-à-vis de l'interaction pédagogique), autoréférentiel(modèle individuel) et réciproque(modèle du système construit par l'étudiant).

Espagnol

Conserver la fiche 5

Fiche 6 1995-05-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Système expert construit à partir d’un moteur d’inférence non monotone assurant l’adaptativité et l’évolution des unités de savoir-faire engrangées dans la base de connaissances.

DEF

Système expert capable de modifier sa base de connaissances et ses autres paramètres internes, ce qui lui permet d’optimiser son comportement en fonction de son expérience.

CONT

D'autres systèmes experts [que les systèmes experts fermés] ont davantage de vocation pédagogique. Ce sont les systèmes experts «ouverts» que l'on appelle des «coquilles» justement parce qu'ils constituent des formes vides ou schémas de raisonnement auxquels il va falloir donner un contenu. Ils ont des moteurs d’inférence semi-spécialisés dans plusieurs types d’applications :diagnostic, aide à la décision ou évaluation des risques.

OBS

S’oppose à «système expert fermé».

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1995-01-17

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

Expertise formalized in computational models of didactics.

OBS

See didactic operation and pedagogical expertise. Teaching knowledge is sometimes synonymous to pedagogical expertise represented in the pedagogical control module, further subdivided in a didactic module and a diagnostic module.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Partie de l'expertise pédagogique représentée dans le module didactique qui est une composante du module pédagogique. L'autre composante est le module de diagnostic.

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1994-10-20

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

Pedagogical activity aiming at collecting and inferring information about the student or his actions. This task often involves the construction of a student model.

OBS

Etymologically, the word simply means "to know thoroughly" but is perhaps better understood here as "to know sufficiently" given the pragmatic and necessarily approximate nature of the task.

CONT

In essence, diagnosis can be viewed as a process of reasoning about reasoning and about learning. As a pure modeling activity, it reconstructs knowledge states responsible for observable behaviour by a reversal of the individual model that has processed knowledge into actions.

CONT

In pedagogical diagnosis, the search spaces representing the possible student models are frequently very large - increasingly so as models become more sophisticated.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Activité d’un tutoriel visant à reconnaître et à interpréter les actions de l’étudiant. L’on distingue le diagnostic comportemental et le diagnostic épistémique, le diagnostic interactif et le diagnostic inférentiel, le diagnostic intentionnel, le diagnostic piloté par modèles et le diagnostic heuristique.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1989-09-25

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

Instruction has goals. In general, goals can be achieved either through intentional planning activities, by which one gains control over the environment, or through the recognition of opportunities presented by the environment's resources. Most of the time, goals are best achieved by an appropriate combination of both styles. Hence, in attaining teaching goals and in generating subgoals, opportunistic and plan-based contexts define a range of pedagogical styles that vary in the system's control over the shape of the tutorial sequence. In turn, the degree of this control determines different triggering contexts for didactic operations and suggests different roles for diagnosis and didactics.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Déterminé par le type de stratégie pédagogique(opportuniste ou à base de plans). Ainsi, les stratégies opportunistes exploitent les conditions favorables créées par le dialogue avec l'étudiant. Les activités et énoncés de celui-ci permettent au système d’orienter le diagnostic et le contenu des interventions tutorielles. D'autre part, les stratégies de planification didactique permettent au système de planifier les événements à apprendre, tant au niveau local, individuel, qu'à un niveau global et ce, même lorsque l'étudiant peut réagir librement. Mentionnons aussi les contextes pédagogiques mixtes basés sur des contextes opportunistes et planifiés, imbriqués.

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 1989-09-18

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

In pedagogical diagnosis, variations in student's performance which are independent of the student's knowledge. At the behavioral level, such inconsistencies are slips, inattention or luck. At the epistemic level, noise originates from the fact that the student's knowledge state goes through ongoing modifications which render earlier diagnostic results obsolete because of learning or because of unlearning (e.g. forgetting or getting confused).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Problème du diagnostic pédagogique causé par l'interconnectivité des connaissances et l'apparition de ramifications imprévisibles : d’une part l'acquisition de connaissances peut créer des confusions dans le préacquis, d’autre part elle peut éclaircir et structurer les connaissances préacquises.

Espagnol

Conserver la fiche 10

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