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La banque de données terminologiques et linguistiques du gouvernement du Canada.

TUTORIEL INTELLIGENT [10 fiches]

Fiche 1 2024-05-09

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Software
  • Internet and Telematics
  • Audiovisual Techniques and Equipment
DEF

... a computer-based instruction system intended to provide effective, appropriate, and flexible instruction through the application of artificial intelligence techniques and knowledge representations.

CONT

An intelligent tutor must be able ... to generate instructional material: to present the subject matter, ask questions of the student, give examples, and give explanations to the student. [It] must be able to answer free-form questions from the student. The tutor must be able to evaluate the student's responses or behavior [and] to diagnose student errors, or "bugs." ... And once the source of the error has been found, the tutor has to figure out the most efficient way to correct the student's misunderstanding. Finally, intelligent tutors must themselves be able to learn.

OBS

Intelligent Tutoring Systems (ITS) find their roots in the Computer Assisted Instruction (CAI) movement of the 1950s. ... The major advance of ITS, or Intelligent CAI systems, as they are also called, is the use of techniques of knowledge representation pioneered within the Knowledge Engineering community.

OBS

The first three letters of "intelligent tutoring system" are often capitalized. The phrases "computer tutor" or "computer-based tutor" are opposed to "human tutor."

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Logiciels
  • Internet et télématique
  • Audiovisuel (techniques et équipement)
DEF

Système d’enseignement assisté par ordinateur intégrant des techniques d’intelligence artificielle permettant un apprentissage progressif et individualisé.

CONT

Un système EIAO est capable de prendre en compte les paramètres pédagogiques suivants : niveau de l’apprenant, degré de difficulté souhaité, objectif d’enseignement spécifié.

CONT

[...] un tutoriel intelligent doit être capable d’acquérir des connaissances par lui-même, c'est-à-dire d’apprendre. [...] les connaissances d’un tutoriel intelligent se répartissent en quatre ensembles : le modèle du domaine, le modèle d’enseignement-apprentissage, le modèle de l'élève et l'interface gérant le dialogue entre l'élève et l'ordinateur.

OBS

Contrairement aux didacticiels classiques auxquels on peut les comparer, les tutoriels intelligents possèdent des connaissances sur le sujet à enseigner, sur l’élève et sur la pédagogie. Ils adoptent une approche misant sur l’activité de l’étudiant et où le tuteur électronique est avant tout un conseiller.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Soporte lógico (Software)
  • Internet y telemática
  • Técnicas y equipo audiovisuales
Conserver la fiche 1

Fiche 2 2020-10-14

Anglais

Subject field(s)
  • Computer Programs and Programming
  • Artificial Intelligence
CONT

... the dialogue planner uses themes and concepts related to the ... reading assessment exercise the student is working on as the initial topic of discourse.

Français

Domaine(s)
  • Programmes et programmation (Informatique)
  • Intelligence artificielle
CONT

Il faut [...] doter le STI [système tutoriel intelligent] d’un planificateur de dialogue qui lui permettra de planifier et de suivre les communications.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Programas y programación (Informática)
  • Inteligencia artificial
Conserver la fiche 2

Fiche 3 2010-04-19

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

An information-processing or knowledge-communication system designed for educational purposes. One of the earliest taxonomies of such systems (Hartley and Sleeman 1973) distinguishes four classes: conventional CAI or prestructured systems (called AFO, ad hoc frame-oriented systems by Carbonell in 1970); generative systems programmed to generate simple tasks by piecing problems (intermediate between conventional and intelligent systems); adaptive systems (such as the INTEGRATION tutor, whose domain expertise can be modified or adapted to student needs and characteristics); and self-improving (evolutive, truly intelligent) systems able to improve their teaching strategies and refine their knowledge by evaluating their own performance (e.g. the QUADRATIC tutor) [According to source WAITS 1987]

CONT

Unlike the visions of how learning will be enhanced by computer-based instructors, whether tutors or microworlds, we have a very different view of the role of Logo.

CONT

Two ... aims may be identified in the application of artificial intelligence to education: first, to improve the quality of computer-based teaching systems, thus giving rise to intelligent tutoring systems; second, to provide suitable computational environments to support learning.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
OBS

Voir EAO, EIAO, tutoriel intelligent.

Espagnol

Conserver la fiche 3

Fiche 4 2005-11-08

Anglais

Subject field(s)
  • Software
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
DEF

[A type of correction strategy which] is selected by the tutor only when the student ... has very low error rate. Instead of pointing out the errors directly, the tutor responds to the student's error indirectly in the form of "hints" (e.g. subject-verb agreement error) and asks the student to correct the sentence by himself.

Français

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Stratégie de correction utilisée par le système tutoriel intelligent pour un apprenant dont le taux d’erreur est très faible : au lieu de désigner l'erreur directement, le système donne des indices qui permettent à l'apprenant d’apporter lui-même la correction qui s’impose.

Espagnol

Conserver la fiche 4

Fiche 5 2004-07-27

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

The discussion of student modeling revolves around bugs in procedural skills, including bug diagnosis, bug generation, learning models that might explain how bugs arise ... and domain-independent mechanisms for bug diagnosis and bug reconstruction.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Capacité d’un système EIAO à dépister les erreurs d’apprentissage et les difficultés rencontrées par un apprenant au cours d’une session d’apprentissage [CTN, Paris, 1991].

CONT

La détection des erreurs, des oublis et autres vices de raisonnement plus importants (que l’on rassemble sous le doux nom de bogues) n’est qu’une partie du problème [...]

OBS

Ce diagnostic est effectué par recours à la représentation de l’état des connaissances de l’apprenant. Cette représentation est mise à jour à l’issue de chaque diagnostic [CTN, Paris, 1991].

OBS

diagnostic cognitif : fonction d’un tutoriel intelligent de dépister les erreurs d’apprentissage, les malentendus et les difficultés rencontrées par l'élève lors d’une session d’EIAO, grâce à une représentation de l'état cognitif de l'élève, et à la mise à jour systématique de cette représentation. A partir du comportement de l'élève, le système infère l'état cognitif de celui-ci et identifie les méprises ou les idées fausses à rectifier. Voir débogage, bogue conceptuelle.

Espagnol

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Educación permanente
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Conserver la fiche 5

Fiche 6 1996-01-18

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
DEF

A model of a specific field of knowledge or expertise.

CONT

The domain model contains the expertise on the taught material. This model is used to generate automatic proofs and to detect the student's mistakes. ... This model can be viewed as an expert system, the features of which are a representation language, a set of rules (the theory) and an inference engine.

CONT

A domain model provides the knowledge needed by intelligent assistants to help users develop requirements and specifications. Several approaches are being studied in research laboratories; all of them use the domain model as a communication medium between the automated assistant and the user.

CONT

The basic components of an ITS are: the domain model, the student model, the pedagogical knowledge and the interface.

OBS

Term and definition standardized by ISO/IEC.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente
DEF

Modèle représentant l’ensemble des connaissances et des compétences relatives à une spécialité.

DEF

Modèle des connaissances d’un domaine contenu dans le module expert d’un didacticiel intelligent. Certains nombreux auteurs emploient ce terme comme synonyme de "module expert".

CONT

Les connaissances d’un tutoriel intelligent se répartissent en quatre ensembles : le modèle du domaine, le modèle d’enseignement-apprentissage, le modèle de l'élève et l'interface gérant le dialogue entre l'élève et l'ordinateur.

OBS

Terme et définition normalisés par ISO/CEI.

Espagnol

Conserver la fiche 6

Fiche 7 1995-02-06

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Continuing Education
CONT

As an intelligent programming tutor, BIP is incomplete. The only form of advice it can give the student consists of hints stored with the different tasks, since it has no knowledge of design, coding or debugging. Furthermore, its feedback to the student is limited by its inability to diagnose logical errors. When a program has been completed, BIP simply tests it on a set of input/output pairs without any analysis of the algorithm, as do systems presented in Chapter 11. After a syntactic match on keywords has revealed the use or absence of certain constructs designated as necessary or forbidden for the task, the student is merely informed about language constructs that should or shouldn't have been used.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Éducation permanente

Espagnol

Conserver la fiche 7

Fiche 8 1994-10-21

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

[A type of correction strategy which] is selected [by the tutor] when the student is at level 2 of familiarity. The tutor will point out the error in the input and also provide the correction for the student (e.g. the subject should be I and not me).

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Stratégie de correction utilisée par le système tutoriel intelligent pour un apprenant qui, dans le domaine à l'étude, a un taux d’erreur moyen : l'erreur est indiquée par le système qui veille lui-même à la corriger.

Espagnol

Conserver la fiche 8

Fiche 9 1994-08-15

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Software
  • Educational Psychology
DEF

The process of forming and updating the student model by analyzing data made available to the system. Detailed diagnosis usually requires search, whether the system is trying to reconstruct a goal structure to interpret the student's behavior or attempting to model his knowledge.

OBS

Term used in preference to "student modeling", because less restrictive: students are not the only human beings who can be diagnosed, and a model is not the only possible kind of diagnosis. [cf. AIEDU, 1987, vol.1, p. 205, note 2.

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Logiciels
  • Psychologie scolaire
DEF

Représentation de l’état cognitif de l’apprenant réalisée par le module pédagogique du système EIAO à l’issue d’une session.

DEF

Fonction d’un tutoriel intelligent de dépister les erreurs d’apprentissage, les méprises, et les difficultés rencontrées par l'élève lors d’une session EIAO, grâce à une représentation de l'état cognitif de l'élève, et à la mise à jour systématique de cette représentation.

OBS

À partir du comportement de l’élève, le système infère l’état cognitif de celui-ci et identifie les méprises ou idées fausses à rectifier.

OBS

Ce diagnostic est fonction du modèle de l’apprenant intégré au tutoriel et des performances réalisées par l’apprenant au cours de la session et enregistrées dans la base de faits. Voir aussi : état cognitif, fonctionnement cognitif [CTN, Paris, 1991].

Espagnol

Conserver la fiche 9

Fiche 10 1989-12-06

Anglais

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence

Français

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Une des principales composantes d’un didacticiel intelligent que l'on peut subdiviser en micromodules ou composantes plus petites. Les macrocomposantes d’un tutoriel intelligent sont : le module expert, le module pédagogique, le modèle d’apprenant et le module d’interface.

Espagnol

Conserver la fiche 10

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