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The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

AIRPLANE SYSTEM [39 records]

Record 1 2017-09-19

English

Subject field(s)
  • Electrical Measuring Equipment
  • Electrical Engineering
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

An instrument intended to measure the value of a current.

CONT

An ammeter is used to monitor the performance of the airplane electrical system. [It] indicates whether or not the battery is receiving an electrical charge.

OBS

ammeter; amperometer: "Ammeter" is a shortened form for "amperometer."

OBS

ammeter: term officially approved by the Lexicon Project Committee (New Brunswick).

Key term(s)
  • ampere gage

French

Domaine(s)
  • Appareils de mesures (Électricité)
  • Électrotechnique
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
DEF

Appareil destiné à mesurer la valeur d'un courant.

CONT

L'ampèremètre, par son indication, permet de vérifier que la génératrice du moteur de l'avion, produit normalement du courant afin d'alimenter la batterie, dès qu'elle tourne au régime prévu.

OBS

ampèremètre : terme uniformisé par le Comité du projet de lexiques (Nouveau-Brunswick.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Equipo de medición eléctrica
  • Electrotecnia
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
DEF

Instrumento que mide la intensidad de la corriente eléctrica.

Save record 1

Record 2 2014-10-20

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Electrical Measuring Equipment
CONT

An ammeter is used to monitor the performance of the airplane electrical system. The ammeter shows if the alternator/generator is producing an adequate supply of electrical power. It also indicates whether or not the battery is receiving an electrical charge.

CONT

Full-scale ammeter discharge or rapid fluctuation of the needle usually means alternator malfunction. If this occurs, you should cut the alternator out of the system and conserve battery power by reducing the load on the electrical system. If in flight you should consider landing as soon as possible.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Appareils de mesures (Électricité)
CONT

Le taux de décharge continuel indiqué sur l'ampèremètre avertissait le pilote que l'alternateur ne fournissait plus d'énergie et que seule la batterie alimentait les circuits électriques de l'avion.

OBS

ampèremètre : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Equipo de medición eléctrica
Save record 2

Record 3 2012-07-18

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
DEF

A system of controls for aircraft brakes that relieves hydraulic pressure at wheels that are about to skid or lock-up.

CONT

The anti-skid system limits the braking on each main wheel independently to allow maximum braking efficiency under all runway conditions. Basically, as a wheel almost stops rotating and is about to skid, the system detects this and reduces the braking pressure to that wheel, thus avoiding a skid.

CONT

The anti-skid system consists of two dual servo control valves, a wheel speed transducer in each main wheel, an anti-skid control box, four indicator lights and a control switch.

OBS

The anti-skid system is the airplane version of... the anti-lock braking system(ABS) in cars.

OBS

anti-skid unit: term standardized by ISO.

Key term(s)
  • antiskid unit
  • antiskid device
  • anti-skid control system

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

Le système d'antidérapage règle la pression hydraulique exercée sur les freins par les pilotes. Il fournit l'effort maximal admissible en fonction de la surface de la piste, en essayant de réduire au minimum l'usure des pneus et d'optimiser la distance de freinage. Pour ce faire, l'unité de commande de freinage calcule la vitesse de rotation des roues selon les signaux envoyés par les quatre transducteurs de vitesse. Lorsque la vitesse de rotation d'une des roues est inférieure à la moyenne de vitesse de rotation des autres roues, il y a probablement dérapage, et la pression exercée sur le frein est relâchée. La vitesse de rotation de la roue revient ensuite à la vitesse moyenne, et le freinage normal est rétabli.

OBS

système d'antidérapage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

système antidérapant : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tren de aterrizaje (Industria aeronáutica)
Save record 3

Record 4 2011-05-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Interiors
CONT

Passenger compartment must be designed and equipped to provide a maximum of comfort and safety for the passengers.... Passenger compartments must be adequately ventilated by means of a system that precludes the presence of fuel fumes and dangerous traces of carbon monoxide. The ventilation system is usually integrated with heating system; and if the airplane needs to be pressurized, the pressurization system is also included in the design.

OBS

passenger cabin: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Aménagement intérieur des aéronefs
CONT

Airbus A-300. [...] La cabine passagers était configurée pour recevoir, selon les versions et l’agencement choisi par les compagnies de 220 à 345 sièges, en configuration de six, sept, ou huit sièges de front (et même neuf pour les versions haute densité).

OBS

cabine à passagers : terme normalisé par l'ISO.

OBS

cabine passagers; cabine : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

compartiment passagers; cabine passagers; cabine : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Célula de aeronaves
  • Disposición interior de las aeronaves
Save record 4

Record 5 2010-06-16

English

Subject field(s)
  • Chronology
  • Mathematical Geography
DEF

12 o’clock at night.

CONT

The 12-hour clock is a time conversion convention in which the 24 hours of the day are divided into two periods called “ante meridiem”(“a. m., ” English :"before mid day") and “post meridiem”(“p. m., ” English :"after mid day"). Each period consists of 12 hours numbered : 12(acting as zero), 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, and 11. … Confusion at noon and midnight.... The National Maritime Museum, Greenwich, states : To avoid confusion, the correct designation for twelve o’clock is 12 noon or 12 midnight. Alternatively, the twenty-four-hour-clock system may be used. … In the United States, noon is often called "12 : 00 p. m. "and midnight "12 : 00 a. m. "With this convention, thinking of "12" as "0" makes the system logical. The American Heritage Dictionary of the English Language(Fourth Edition, 2000) has a similar usage note on this topic :"Strictly speaking, 12 a. m. denotes midnight, and 12 p. m. denotes noon, but there is sufficient confusion over these uses to make it advisable to use 12 noon and 12 midnight where clarity is required. "Many U. S. style guides(including the NIST website) recommend that it is clearest if one refers to "noon" or "12 : 00 noon" and "midnight" or "12 : 00 midnight"(rather than to "12 : 00 p. m. "and "12 : 00 a. m. ", respectively). … The use of "12 : 00 midnight" or "midnight" is still problematic because it does not distinguish between the midnight at the start of a particular day and the midnight at its end. To avoid confusion and error, some U. S. style guides recommend either clarifying "midnight" with other context clues, or not referring to midnight at all. For an example of the latter method, "midnight" is replaced with "11 : 59 p. m. "for the end of a day or "12 : 01 a. m. "for the start of the next day. That has become common in the United States in legal contracts and for airplane, bus, or train schedules, though some schedules use other conventions. The 24-hour clock notation avoids all of those ambiguities by using 00 : 00 for midnight at the start of the day and 12 : 00 for noon. From 23 : 59 : 59 the time shifts(one second later) to 00 : 00 : 00, the beginning of the next day. Some variants of 24-hour notation(including the world standard ISO 8601) use 24 : 00 when referring to a midnight at the end of a day.

OBS

Our recommendation is to use the 24-hour clock system (ISO 8601). For midnight (begin of day): Use “00:00.” For midnight (end of day): Use “24:00.” You will use “12:00” to designate noon.

OBS

If you use the 12-hour clock system: For midnight (begin of day): Use “midnight”, “12:00 midnight” or, better, “12:01 a.m.” (in legal contracts and for transportation schedules). For midnight (end of day): Use “midnight,” “12:00 midnight” or, better, “11:59 p.m." (in legal contracts and for transportation schedules). In both cases, avoid “12:00 a.m.,” which is confusing.

OBS

The instant of midnight should be represented (when seconds are included) as either 24:00:00, the end of one day, or 00:00:00, the beginning of the next day, according to circumstances.

Key term(s)
  • twelve a.m.

French

Domaine(s)
  • Chronologie
  • Géographie mathématique
DEF

La douzième heure après midi; instant marqué vingt-quatre heures ou zéro heure.

OBS

Attention au genre masculine de ce nom. [Exemples d’utilisation :] «Il est minuit et demi (0 h 30). Le dernier métro part à minuit précis». Quand le nom minuit est sujet, le verbe s’accorde au singulier. [Exemple :] «Minuit sonne».

OBS

Minuit : 0 h (début de la journée) ou 24 h (fin de la journée). Minuit cinq : 0 h 5. Minuit dix : 0 h 10.

Spanish

Save record 5

Record 6 2010-02-09

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
OBS

Speed-attitude correction is provided by the mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column(elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number.

OBS

pitch trim compensator (DC-8); PTC (DC-8).

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

Un «pitch trim actuator» peut parfois être un vérin compensateur de Mach, mais il existe de nombreux avions auxquels la notion de Mach ne s'applique pas, mais qui sont quand même munis d'un «pitch trim actuator». Ce serait le cas, par exemple, du très populaire Dash8. Dans ce cas, on parlerait de «vérin de compensateur de profondeur», par exemple. Sur de nombreux avions, il n'y a pas de vérin distinct pour la compensation de Mach, mais simplement un circuit qui agit sur le compensateur de profondeur quand le centre de poussée recule à mesure que la vitesse de l'écoulement sur l'aile s'approche de la vitesse du son.

OBS

compensateur de Mach; MTC; PTC : terme et abréviations uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

compensateur de Mach; compensateur de tangage : termes acceptés par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 6

Record 7 2008-08-06

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

The primary pitch control system Airplane Nose Up(ANU) cable run consists of two cables connected together by a turnbuckle.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Manœuvres d'aéronefs
OBS

timonerie : Ensemble des organes de transmission qui servent à appliquer sur les gouvernes les ordres donnés sur les commandes de vol d'un avion.

OBS

timonerie à câble : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 7

Record 8 2008-04-24

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
OBS

A thermal relief valve is similar to a regular system relief valve; however, such valves are installed in parts of the hydraulic system where fluid pressure is trapped and may need to be relieved because of the increase caused by higher temperatures. During the flight of an airplane, it is quite likely that fluid in many of the hydraulic lines will be at a low temperature. When the airplane lands, this cold fluid will be trapped in the landing-gear system, the flap system, and other systems, because selector valves are in the neutral or OFF position. The fluid-temperature increase owing to warm air on the ground results in fluid expansion and could cause damage unless thermal relief valves are adjusted to pressures which are above those required for the operation of the systems; hence they do not interfere with normal operation.

PHR

Thermal relief valve of the flight spoiler actuators.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
CONT

La perte de liquide hydraulique avait été provoquée par un criquage sur la circonférence du bouchon en aluminium [...] de la soupape d'expansion thermique de la servocommande du déporteur vol n° 7.

OBS

soupape d'expansion thermique : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

Spanish

Save record 8

Record 9 2008-03-04

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
  • Aircraft Propulsion Systems
OBS

Each of the two hydraulic systems for the Douglas DC-9 airplane is provided with an auxiliary, electrically driven, variable-displacement hydraulic pump. The pumps are explosion-resistant, hydraulic-fluid-cooled and lubricated, self-supercharged, and pressure-and horsepower-controlled. They are capable of supplying a nonpulsating flow of hydraulic fluid in varying volume, depending upon system pressure... Control of the pumps is accomplished by means of switches in the flight compartment. If one engine should stop or if the hydraulic pump on that engine should fail, it is merely necessary to turn on the electric pump switch to place the system back in full operation. Each pump is connected to its respective system by means of flexible hoses with a ground power suction disconnect fitting installed in the suction line. The left pump can be quickly removed and installed in the right system if the right pump fails.

PHR

Emergency operation, starting of an electric auxiliary pump.

PHR

A flapper valve connects to the electric auxiliary pump.

PHR

An electric auxiliary pump provides fuel motive force.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
  • Propulsion des aéronefs
CONT

La pompe mécanique du moteur et une pompe électrique auxiliaire assurent l'alimentation du moteur.

OBS

Chaque circuit est associé à un réacteur [...] et comporte deux pompes : la pompe motrice entraînée directement par le réacteur et qui met le circuit en pression, la pompe électrique qui est en parallèle avec la pompe moteur et fournit une pression auxiliaire complémentaire à la pompe motrice dans certains cas difficile où il y a une demande importante de pression hydraulique. De plus les pompes auxiliaires sont indispensables au sol puisqu'elles permettent de fournir la pression hydraulique nécessaire au circuit principal de frein lorsque tous les réacteurs se sont arrêtés; c'est à dire pendant le début de la poussé inversé des réacteurs à l'atterrissage ou en cas de remorquage de l'avion.

OBS

pompe électrique auxiliaire : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 9

Record 10 2008-02-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

The hot hydraulic fluid discharged from [the] case drain module is cooled in a heat exchanger by fuel drawn from the fuel system of [the] airplane and circulated through a heat exchanger coil in [the] module. The heat exchanger is connected to [the] case drain module by a line, and the cooled hydraulic fluid is returned to [the] reservoir via [a] return filter module through a heat exchanger discharge line.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

module de drainage de carter : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 10

Record 11 2008-02-04

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
DEF

A sudden externally imposed or undesired disturbance to flightpath, e.g. by violent gust.

CONT

... an Airbus A300-600, N90070, operated by American Airlines as flight 903, experienced an in-flight upset at an altitude of 16, 000 feet near West Palm Beach, Florida. During the upset, the stall warning system activated, the airplane rolled to extreme bank angles left and right, and the rudder was moved rapidly back and forth to its in-flight limits. During the event, the airplane was stalled several times and rapidly descended more than 3, 000 feet. One crew member sustained serious injuries, and the airplane received minor damage.

Key term(s)
  • in flight upset

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Toute situation au cours de laquelle il y a perte de maîtrise en vol alors que l'aéronef est utilisé en dehors de son domaine de vol approuvé.

CONT

[...] les accidents liés à l'ATM incluent plus spécifiquement les cas de collision entre aéronefs, de collision entre des aéronefs et des obstacles, d'impact sans perte de contrôle et de perte de contrôle en vol due aux conditions météorologiques et aux turbulences de sillage.

Spanish

Save record 11

Record 12 2007-12-14

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

Alenia Aeronautica and Targetti have realized a simulator which is able to reproduce the lighting conditions present when flying at an altitude of 10000 meters, inside a real airplane.... In fact, being able to realistically reproduce natural light opens the way to potentially infinite applications : from the assessment of architectural models to studying the lighting "behavior" of materials and surfaces, to various design requirements, including aircraft instrumentation legibility tests at high quotas, which has been the particular focus of the work carried out by Alenia and Targetti. According to international regulations, aeronautical instrumentation displays, especially those of military aircraft with transparent cockpits, must be approved by tests which involve actually flying the airplane in order to assess performance in real lighting conditions. The costs and risks are obvious as is the value of creating a system which can recreate the light conditions of an aircraft in flight while it is still on the ground.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Ce «Sky Light Simulator» n'est pas le premier simulateur de lumière ambiante, mais c'est le plus grand jamais construit. Sa taille (un dôme de 12 m de diamètre) permet d'héberger l'avant d'un avion pour vérifier la lisibilité des affichages de cockpit dans des conditions d'éclairage les plus variées, allant de la nuit sans lune au plein soleil. Sa porte d'accès de 9,6 m de largeur pour 5,5 m de hauteur permet de faire entrer des avions de la taille d'un C-130 ou d'un Boeing 737.

PHR

Répétabilité, traçabilité des conditions d'essai du simulateur de lumière ambiante.

Spanish

Save record 12

Record 13 2007-10-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Examination of the two hydraulic system reservoirs of the airplane revealed both were empty and hydraulic fluid was noted on the vertical stabilizer.... Testing of the circuit in the "as found" position revealed that the shutoff valve was not electrically connected. The valve requires electrical power to be energized "open. "Examination of the alternate brake accumulator revealed that it was in a "fully precharged" to 1, 000 psi.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

accumulateur auxiliaire de freinage : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 13

Record 14 2007-04-12

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Power plant characteristics : engine reliability; ease of maintenance and availability of original parts; manufacturer-approved maintenance shop in the area where the airplane will be used; possibility of outfitting the airplane with a two-or four-stroke engine; dual ignition(and the safety it provides) ;a gear-or belt-driven reduction gear system; propeller(type of material used in construction, number and pitch of blades).

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
CONT

Caractéristiques groupe motopropulseur : la fiabilité du moteur, la facilité d'entretien et celle d'achat de pièces d'origine; la présence d'un atelier d'entretien autorisé par le constructeur dans la région où sera utilisé l'appareil; la possibilité d'équiper l'appareil d'un moteur deux temps ou quatre temps, le principe du double allumage et la sécurité qu'il procure; le système de réduction de tours entre le moteur et l'hélice de type engrenages ou par courroie(s); l'hélice (le type de matériau utilisé pour la fabrication, le nombre de pales et leur angle de pas).

Spanish

Save record 14

Record 15 2004-12-17

English

Subject field(s)
  • Textile Weaving (Textile Industries)
CONT

The actual formation of a woven fabric begins with the weave, that is, the third element in the process. Weave is the system of interlacing lengthwise yarns("ends") with crosswise filling yarns("picks"). While there are many varieties of weaves, all are developed from the three basic weaves : plain, twill, and satin. Plain weave is simply "one up and one down. "... Among heavy plain weave fabrics are cotton ducks.... Sheeting and fine-combed cottons such as lawns, airplane and balloon cloth, and typewriter ribbon fabric are other examples of plain weave fabrics.

OBS

Plain weave: The most common of the fundamental weaves. Each filling yarn passes successively over and under each warp yarn, alternating each row. Sometimes called the one-up and one-down weave.

French

Domaine(s)
  • Tissage (Industries du textile)
CONT

Sur un métier de ce type, on ne peut réaliser que des tissus à armure toile. Pour d'autres armures, il faut augmenter le nombre des lames [...]

OBS

L'armure «unie» ou «toile». C'est l'armure la plus simple: le fil passe une fois au-dessus et une fois au-dessous avec un décalage d'un à chaque passage. En termes plus «textiles» le «liage» est obtenu par travail alterné des fils pairs et impairs.

Spanish

Save record 15

Record 16 2004-02-25

English

Subject field(s)
  • Skydiving, Paragliding and Hang Gliding
CONT

One method for a first jump is the Static Line system. In this system the parachute is attached to the airplane frame. After you jump from the airplane, the static line opens your container and pulls up the parachute deployment bag.

CONT

Accelerated freefall has one major advantage over the static line system which is that the student is immediately exposed to the exhilaration of the freefall phase of the descent.

French

Domaine(s)
  • Parachutisme, parapente et deltaplane
CONT

La première technique de premier saut est le système de sangle d'ouverture automatique. Avec ce système, le parachute est attaché à la structure de l'avion. Après avoir sauté de l'avion, la sangle d'ouverture automatique ouvre votre sac et dégage le sac de déploiement du parachute.

Spanish

Save record 16

Record 17 2003-03-12

English

Subject field(s)
  • Model and Figure Making (Hobbies)
DEF

... model aeroplane ... tethered by fine wires or cables (the lines) so that it is forced to fly in a circle.

CONT

Control-line model airplanes are flown in a circle, attached to a handle by a set of lines. The pilot can control the flight of the model by manipulating the handle. Flying model airplanes on lines has a long and illustrious history. The earliest attempts at "control-line" used one line attached to a long pole. The pilot would cause the airplane to climb or dive by "leading" it with the pole. The person usually credited with inventing the now widely used two line system is Jim Walker, who came up with the idea sometime in the 30s or 40s. The two line system(often referred to a "U-Control", and used on perhaps 99% of control line models) uses a triangular bellcrank to transfer the movement of the wires to the pushrod, connected to the elevator and/or flap control horns. Some Speed flyers use "monoline", which is a system that utilizes line twisting for control.

CONT

Bellcrank: The pivoted wood, metal, or plastic arm which converts the motion of the control lines to up-and-down movement of the elevators in a control line model aeroplane.

Key term(s)
  • control line model airplane
  • control line model aeroplane

French

Domaine(s)
  • Construction de maquettes (Passe-temps)
OBS

Le vol circulaire commandé. Dans cette catégorie, les modèles équipés de moteurs, en général thermiques, sont pilotés avec deux câbles en acier de longueur bien déterminée, munis d'une poignée permettant d'actionner la commande de profondeur. L'action de monter ou descendre fera donc évoluer le modèle dans un volume semi-sphérique, centré sur le pilote. Pour ce type de modèles, il existe toutes sortes de possibilités : - La voltige [;] - Le combat [;] - Le «Team-Racing» [...]

Key term(s)
  • avion à vol circulaire

Spanish

Save record 17

Record 18 2002-07-12

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

La pression d'air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression (ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d'air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s'engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 18

Record 19 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The gyro, of an attitude indicator that is driven by a vacuum system, requires 4 or more inches of mercury vacuum to operate and 5 minutes to get up to operational speed. An attitude indicator that is electrically driven is operational almost immediately.

CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

Key term(s)
  • vacuum-driven
  • vacuum operated

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyroscope d'un horizon artificiel fonctionnant à dépression requiert une succion de 4 pouces de mercure ou plus, et un délai de 5 minutes pour atteindre sa vitesse de fonctionnement. L'horizon artificiel électrique est opérationnel presqu'instantanément.

CONT

[...] «Contrôleur de vol Badin». Cet appareil combine : un anémomètre, une bille, un indicateur de virage gyroscopique à dépression et un niveau mesurant l'assiette longitudinale. C'est le premier équipement qui permette de faire du PSV (Pilotage Sans Visibilité) de façon contrôlée.

Spanish

Save record 19

Record 20 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

V-bar : Flight Director Indicator... The V-bar command indicator is a pair of yellow, wedge-shaped V-bars that move up or down to command a climb or descent, and roll left or right to command a bank. The flight director system commands the V-bars to capture and track the selected heading or radio signals; or to maintain a desired pitch angle, glidepath, or an optimum speed during SC(speed command) operation. To satisfy the commands, the aircraft is maneuvered so that the airplane symbol is flown into the V-bars until the two are aligned. Input signals to the V-bars depend upon the mode of operation. The V-bars are biased from view by the instrument failure warning system; when loss of signal occurs, or sensing circuits fail that are associated with the selected mode of operation. They are also out of view when the mode selector control is in the OFF position.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

L'indicateur HZ-4 [horizon directeur de vol] assume deux fonctions. Il réalise la combinaison d'un horizon artificiel et d'un indicateur de tendances du type "zero reader". [...] Les deux barres, verticales et horizontale, sont les barres de tendance liées au calculateur de vol. La barre verticale reçoit les informations du canal de direction, la barre horizontale celles fournies par le canal de profondeur.

CONT

[...], dès que l'avion ne sera plus dans la situation requise, les 2 barres ou repères, appelés BARRES ou REPÈRES DE TENDANCES ne seront plus dans une position médiane vis à vis du cadran de l'indicateur.

OBS

barre de tendance : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 20

Record 21 2001-09-04

English

Subject field(s)
  • Electric Motors
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
CONT

The gyro instruments require a source of power to drive their gyros. This power is supplied either by the electrical system of the airplane or by a vacuum system that functions by means of an engine-driven pump or venturi... Electrically driven gyros were first developed for use in airplanes that flew at very high altitudes where atmospheric pressure was too low to operate a vacuum system. Alternating current from engine driven alternators or generators provides the power to the gyros.

French

Domaine(s)
  • Moteurs électriques
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel. C'est un instrument important du tableau de bord. Il permet simultanément de maintenir une assiette et de mesurer une inclinaison. Il n'indique pas le taux de virage. Il est essentiellement constitué d'un gyroscope tournant à vitesse élevée dont la principale qualité est la fixité dans l'espace. Il reste donc fixe et le boîtier dans lequel il est contenu est solidaire du tableau de bord. Il doit être alimenté soit par dépression (pompe à vide entraînée par le moteur), soit électriquement.

Spanish

Save record 21

Record 22 2001-08-08

English

Subject field(s)
  • Scientific Instruments
  • Measurements of Magnetism
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

The gyrosyn compass system incorporates a flux valve that senses the earth's magnetic lines of force through electromagnetic induction. They induce a voltage in the coils of a sensing unit in the flux valve. Direction can be determined from the induced voltages, which change with each change in the heading of the airplane.

French

Domaine(s)
  • Instruments scientifiques
  • Mesures de grandeurs magnétiques
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Le système du gyrocompas comprend notamment une sonde magnétométrique qui perçoit les lignes magnétiques terrestres par induction électromagnétique. Les lignes magnétiques produisent un voltage dans le détecteur de la sonde magnétométrique. On peut déterminer la direction grâce aux voltages induits qui varient avec chaque changement de cap.

Spanish

Save record 22

Record 23 2001-08-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In the attitude indicator, the gyro wheel is mounted horizontally and spins about its vertical axis. It is mounted in a universal gimbal ring system, free about both the pitching and rolling axes of the airplane and is therefore able to remain spinning in a horizontal plane parallel to the true horizon, regardless of the rolling or pitching movements of the airplane around it.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le rotor de l'horizon artificiel est monté horizontalement et tourne autour de son axe vertical. Il est fixé à un système de cardan universel, libre autour des axes de tangage et de roulis. Il est donc capable de maintenir une rotation sur le plan horizontal, parallèle à l'horizon naturel, indépendamment des mouvements de roulis et de tangage exécutés par l'avion autour de lui.

Spanish

Save record 23

Record 24 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Electric Motors
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
CONT

The gyro instruments require a source of power to drive their gyros. This power is supplied either by the electrical system of the airplane or by a vacuum system that functions by means of an engine-driven pump or venturi... Electrically driven gyros were first developed for use in airplanes that flew at very high altitudes where atmospheric pressure was too low to operate a vacuum system. Alternating current from engine driven alternators or generators provides the power to the gyros.

French

Domaine(s)
  • Moteurs électriques
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
CONT

Une source quelconque d'alimentation est nécessaire pour faire tourner les rotors des instruments gyroscopiques. L'énergie est fournie soit par le système électrique de l'avion, soit par un circuit de dépression fonctionnant au moyen d'une pompe entraînée par le moteur ou par un tube venturi. [...] Gyroscopes entraînés électriquement. À l'origine, les gyroscopes électriques ont été mis au point pour les avions volant à très haute altitude, là où la pression atmosphérique est trop faible pour assumer le soutien d'un système à dépression. Un courant alternatif, fourni par un alternateur ou un générateur, procure l'énergie nécessaire au fonctionnement des gyroscopes.

Key term(s)
  • gyro électrique
  • gyro entraîné par un moteur électrique
  • gyro entraîné électriquement
  • gyroscope alimenté électriquement
  • gyroscope alimenté par un moteur électrique

Spanish

Save record 24

Record 25 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Fluid Mechanics and Hydraulics (Physics)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

French

Domaine(s)
  • Mécanique des fluides et hydraulique (Physique)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

La pression d'air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression (ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d'air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s'engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 25

Record 26 2001-08-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

Key term(s)
  • vacuum driven gyroscopic instrument
  • vacuum gyroscopic instrument

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

La pression d'air différentielle est le principe de fonctionnement des instruments gyroscopiques à dépression. Une pompe à dépression (ou pompe à vide) entraînée par le moteur de l'avion crée une dépression partielle à l'intérieur du système. Une prise d'air filtrée, située en amont des gyroscopes, permet à l'air de s'engouffrer dans le système et de faire tourner les roues du gyroscope.

Spanish

Save record 26

Record 27 2001-06-28

English

Subject field(s)
  • Aromatic Hydrocarbons
CONT

The addition to the quantity indicating system, provisions are made to determine the quantity of fuel in each tank, with the airplane in the taxi attitude, by calibrated drip sticks located in the wing lower surface. These sticks consist of scaled tubes which normally extend from the bottom of the wing upward into the fuel tanks.

French

Domaine(s)
  • Hydrocarbures aromatiques
CONT

Jauges à écoulement. Ces jauges sont constituées de tubes plongeurs normalement rentrés dans le réservoir [de carburant]. La vérification de niveau s'effectue en fixant un récipient en matière plastique sur le tube et en le tirant jusqu'à écoulement du carburant dans le récipient.

OBS

jauge à écoulement : terme uniformisé par le CUTA (Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 27

Record 28 2000-11-29

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Atmospheric Physics
OBS

runback: The condition in which water runs back from the leading edge to freeze in a colder zone, caused either by the liberation of latent heat from supercooled droplets to an extent that the droplets remain liquid and run back, or by insufficient heat being supplied to the leading edge to evaporate all the water there so that some of it runs back. [French equivalent: "ruissellement."]

CONT

The signal change also created a potential concern. Although the revision reduced the size of all leading edge accumulation ice shapes, the issue of potential runback ice was raised since the system is activated with only a thin level of ice buildup.

CONT

Freezing rain, freezing drizzle and mixed conditions may result in extreme ice build-up on protected surfaces exceeding the capability of the ice protection system. Freezing rain, freezing drizzle, mixed conditions and descent into icing clouds from above freezing temperatures may result in runback ice forming beyond protected surfaces. This ice cannot be shed and it may seriously degrade performance and control of the airplane.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Physique de l'atmosphère
OBS

Glace formée en vol sur l'aile de l'avion lorsque les dispositifs conçus pour faire fondre la glace sur le bord d'attaque ne suffisent pas à causer l'évaporation de l'eau fondue, qui «regèle» plus loin en aval sur l'aile.

Spanish

Save record 28

Record 29 2000-07-25

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
OBS

... the Blended-Wing-Body(BWB) concept represents a potential revolution in subsonic transport.... In this study, 800 passenger BWB and conventional airplanes were compared for a 7000 nautical mile design range. ADP-class engines were used with technology levels keyed for a 2015 entry into service(EIS). In every measure, the BWB was found to be superior to the conventional configuration. Key findings for the BWB include : TOGW 15% lower[;] OEW 12% lower [;] Fuel-Burn 28% lower [;] Thrust 27% lower [;] L/D 21% higher [;] DOC 13% lower [. ] The BWB advantage results from a double-deck cabin that extends spanwise as well as lengthwise providing structural and aerodynamic overlap with the wing. This reduces the total wetted area of the airplane and the deep stiff centerbody provides efficient structural wingspan. Relaxed static stability allows optimal span loading, and a trailing-edge high-lift system is not required. Further synergy may be realized through buried engines that ingest the centerbody's boundary layer and thus reduce the effective ram drag.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

Boeing en collaboration avec la NASA et trois universités américaines, a repris le projet BWB (Blended-Wing-Body) de McDonnell Douglas.

Spanish

Save record 29

Record 30 1999-06-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

Air conditioning.... A complete air-conditioning system includes at least, four subsystems, all of which work together to produce an atmosphere(environment) that provides the greatest degree of comfort and physical welfare for the passengers and crew in an airplane. These systems provide for heating, cooling, pressurization, and ventilation.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
CONT

Le conditionnement d'air remplit deux fonctions : 1/ Maintenir une altitude pression cabine comprise entre 0 et 10.000 feet pour des altitudes avion allant jusqu'à 53.000 feet, tout en assurant une ventilation correcte et le renouvellement d'air. 2/ Climatiser la cabine en permettant de faire varier la température de la cabine de + 3 ° à + 30 °C, assurant ainsi le confort des passagers dans tout le domaine du vol.

CONT

Le conditionnement de l'air consiste à régler en altitude dans la cabine la pression, la température et l'état hygrométrique de façon à les maintenir au voisinage des valeurs qu'ils ont au sol.

CONT

conditionnement d'air : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 30

Record 31 1994-12-21

English

Subject field(s)
  • Air Freight
DEF

A fitting or a system of lines and fitting used to tie something(as an airplane, a horse's head or load of cargo) down in a desired position.

French

Domaine(s)
  • Fret aérien

Spanish

Save record 31

Record 32 1987-05-04

English

Subject field(s)
  • Control Instrumentation (Mechanical Components)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

Speed-attitude correction is provided by the Mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column(elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number. Control column position is effected by the Mach trim actuator installed at the lower part of the first officer's control column control mechanism. The actuator receives command signals from the stability augmentation computer. Mach number is computed from pitot and static air pressure input changes to the air data computer(ADC-1). The air data computer shapes the information and transmits it to the stability augmentation computer where it is further shaped and then transmitted to the actuator to command control column and elevator movement.

French

Domaine(s)
  • Dispositifs de commande (Composants mécaniques)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

servocommande du compensateur de Mach : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 32

Record 33 1987-04-16

English

Subject field(s)
  • General Scientific and Technical Vocabulary
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

tie-down : n. a fitting or a system of lines and fitting used to tie something(as an airplane, a horse's head or a load of cargo) down in a desired position.

French

Domaine(s)
  • Vocabulaire technique et scientifique général
  • Aérotechnique et maintenance
DEF

Caler, fixer avec des cordes (un chargement, des colis).

OBS

arrimer : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 33

Record 34 1987-02-10

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Air Traffic Control
CONT

The Air Traffic Control Transponder system provides the ground radar intercept controller with a distinguishing series of electronic pulses(response) from the airplane to the ground station, when triggered by a distinguishing series of electronic pulses(interrogation) from the ground station to the airplane. The transponder is capable of operation on 4, 096 interrogation and response codes in each of four modes of operation.... ATC Transponder system-1 and-2 are identical, each system consists of a receiver-transmitter, remote control panel, antenna, and associated interlocking circuits. Transponders-1 and-2 do not operate simultaneously. Selection of desired operating transponder is accomplished by placing the TFR(transfer) switch to-1 or-2 position for respective transponder operation.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Circulation et trafic aériens
OBS

système transpondeur ATC : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 34

Record 35 1987-02-10

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

The [stall warning] system consists of a stall warning tone generator, two angle-of-attack transducers, two flap position transmitters, two stall warning computers, and dual control column shakers, audio recognition, and signal annunciators.... The angle-of-attack transducers are installed on the left and right sides of the fuselage at station 285. The transducers provide an electric signal proportional to the angle-of-attack of the airplane. Upward motion of the trailing edge of the vane produces an increasing angle.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

transducteur d'angle d'attaque : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 35

Record 36 1987-02-06

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

Two single engine second segment climb pressure switches are provided to shut down both air-conditioning systems at any altitude in the event of engine failure, provided the air-conditioning supply switch is in the armed position. Second segment climb/starts at the time the landing gear is fully retracted and continues until the airplane reaches an altitude of at least 400 feet above the runway. The system is normally energized prior to takeoff and deenergized after airplane climb is complete.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

contacteur d'arrêt automatique de conditionnement d'air : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 36

Record 37 1987-02-02

English

Subject field(s)
  • Aircraft Systems
CONT

The overspeed warning system consists of a maximum airspeed sensor, warning lights, warning horn, and associated wiring. The sensor, located in the right console, senses maximum airspeed from the airplane pitot and static system and causes the overspeed warning lights on the instrument panels to light and the warning horn located in the left console to sound. When maximum airspeed is reached for a given altitude, the contacts are open and the relay within the sensor is deenergized allowing its contacts to complete the warning circuit.

French

Domaine(s)
  • Circuits des aéronefs
OBS

système avertisseur de vitesse excessive : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 37

Record 38 1986-09-26

English

Subject field(s)
  • Air Terminals
CONT

In the trickle system the airplane is parked at the gate... and the departure time is announced. The passengers then trickle onto the airplane with check-in procedures stretched out over the trickle period.

French

Domaine(s)
  • Aérogares
CONT

Sur les aéroports où le trafic intérieur est important, on tend toutefois vers un système consistant à permettre l'embarquement individuel des passagers.

Spanish

Save record 38

Record 39 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

The Simplified Schematic(...) A simplified circuit shall be presented without regard to unit location in the airplane, but electrically accurate, to allow a clear presentation of the overall circuit. This type of schematic is valuable in showing the simplified electrical operation of the system, sub-system or sub-sub-system components and their interconnections(...) It may be provided in the descriptive part of the Maintenance Manual(...)

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Le schéma simplifié (...) Le circuit simplifié ne tient pas compte de l'emplacement des équipements dans l'aéronef mais est cependant fidèle du point de vue électrique pour permettre une représentation claire de l'ensemble du circuit. Ce genre de schéma présente un grand intérêt pour indiquer le fonctionnement électrique simplifié des éléments du système, sous-système ou sous-sous-système, et montrer leur interconnexions (...) Il peut figurer dans la partie descriptive du Manuel d'Entretien (...)

Spanish

Save record 39

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