TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

ATTITUDE INDICATOR [47 records]

Record 1 2020-10-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

An instrument which displays the attitude of the aircraft by reference to sources of information which may be contained within the instrument or be external to it.

OBS

attitude indicator : designation and definition standardized by NATO.

OBS

flight attitude indicator : designation officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee(ATSC)-Helicopters.

OBS

attitude indicator : designation officially approved by the International Civil Aviation Organization.

Key term(s)
  • gyrohorizon

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
DEF

Instrument qui présente l'assiette de l'aéronef grâce à des informations provenant de l'instrument même ou d'autres sources.

OBS

indicateur d'assiette : désignation et définition normalisées par l'OTAN.

OBS

indicateur d'assiette; horizon artificiel : désignations uniformisées par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

OBS

indicateur d'assiette; horizon artificiel : désignations uniformisées par l'Organisation de l'aviation civile internationale.

Key term(s)
  • gyrohorizon

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
DEF

Instrumento que muestra la posición de una aeronave de acuerdo con las referencias a las informaciones que pueden estar contenidas en el instrumento o ser exteriores a él.

Save record 1

Record 2 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The bank indicator on the ADI [attitude director indicator] should be used to determine airplane bank. The bank indicator, sometimes called the "sky pointer, "always points up and provides easy interpretation of bank.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

index d'inclinaison latérale : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautiique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 2

Record 3 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

... [the] standby attitude indicator shall(a) be powered from a source independent of the electrical generating system;(b) be operative without selection after total failure of the electrical generating system;(c) continue reliable operation for a minimum of 30 minutes after total failure of the electrical generating system;(d) operate independently of any attitude indicator system;...

CONT

The standby attitude reference system, comprised of the attitude indicator located on the extreme left center of the pilot's instrument panel and a 28 Vdc [volt direct current] emergency power supply, provide a visual indication of the aircraft flight attitude. The attitude reference system is designed to provide a standby attitude indicator that is powered by a source independent of the aircraft electrical generating system. The system will provide reliable attitude information for at least 30 minutes after a total failure of the aircraft electrical system.

CONT

... these functions were provided by three different instruments known as the standby altimeter, the standby anemometer and the standby horizon. These three instruments had their own array of sensors so that they were completely self-contained in the event of any serious breakdown of the main displays or instruments.

CONT

A primary goal of the current product is to perform as an emergency horizon in the event the primary flight display of the aircraft fails.

Key term(s)
  • stand-by attitude indicator
  • stand-by horizon indicator
  • stand-by attitude reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

[...] l'indicateur d'assiette de secours doit : a) être alimenté indépendamment de la source principale d'alimentation électrique; b) continuer à fonctionner sans intervention humaine après une panne électrique générale; c) fonctionner avec précision pendant au moins 30 minutes après une panne électrique générale; d) fonctionner indépendemment de tout système indicateur d'assiette; [...]

OBS

horizon de secours : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 3

Record 4 2015-10-08

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Computer Display Technology
CONT

The EFIS, which employs four large displays, presents vital information to the crew in an uncluttered format, simplifying cockpit scan and thereby reducing pilot workload and fatigue.

CONT

Electronic flight instrument system(EFIS). The EFIS contains four large liquid crystal displays(LCD) AFDs [adaptive flight displays]. The two outboard AFDs are composite color displays strapped to function as PFDs [primary flight displays]. The PFD replaces a conventional attitude direction indicator(ADI), horizontal situation indicator(HSI), altitude indicator(ALI), airspeed indicator(ASI), vertical speed indicator(VSI) and mach speed indicator(MSI).

OBS

electronic flight instruments system; EFIS: term and abbreviation officially approved by the Air Force Terminology Panel (Trenton).

OBS

electronic flight instruments system; EFIS: term and abbreviation officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Techniques d'affichage (Ordinateurs)
CONT

Le système EFIS, qui compte quatre grands écrans d'affichage, présente les renseignements essentiels à l'équipage dans un format optimal, ce qui simplifie la consultation des instruments de bord tout en réduisant la charge de travail et la fatigue du pilote.

CONT

Le système d'instruments de vol électroniques (EFIS) comprend quatre grands écrans adaptatifs de présentation en vol (AFD) à affichage à cristaux liquides (ACL). Les deux AFD périphériques sont des écrans à image en couleur composée configurés pour servir d'écrans de vol principaux (PFD). Ces écrans remplacent des instruments traditionnels comme l'indicateur directeur d'assiette (ADI), l'indicateur de situation horizontale (HSI), l'indicateur d'altitude (ALI), l'anémomètre (ASI), l'indicateur de vitesse verticale (VSI) et le machmètre (MSI).

OBS

système d'instruments de vol électroniques; EFIS : terme et abréviation uniformisés par le Groupe d'experts en terminologie de la Force aérienne (Trenton) et par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Técnicas de visualización (Computadoras)
OBS

sistema electrónico de instrumentos de vuelo; EFIS: término y abreviatura aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 4

Record 5 2014-01-13

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The captain brings the control column smoothly back until the attitude indicator on the CRT display shows a 14 degree angle and the nosewheel rises 50 ft. off the pavement.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 5

Record 6 2012-11-02

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

An attitude indicator which displays command signals from the flight director computer.

CONT

A flight director is a highly sophisticated system that electronically collects the information provided by a number of instruments, feeds this information into a computer and presents it in two visual displays. The two instruments that provide this visual display are a horizontal situation indicator(HSI) and an attitude director indicator(ADI). Usually the flight director installation is combined with an autopilot system. The entire package is then known as a flight control system.

OBS

Different manufacturers give other names to the components of their systems. The HSI is sometimes called the "pictorial navigation indicator" (PNI) and the ADI is sometimes called the "flight command indicator."

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'ensemble directeur de vol est un système très sophistiqué qui rassemble électroniquement l'information fournie par plusieurs instruments, introduit cette information dans un ordinateur et l'expose sur deux affichages visuels. Les deux instruments qui fournissent l'affichage visuel sont l'indicateur de situation horizontale (HSI) et l'indicateur directeur d'assiette (ADI). Habituellement, l'ensemble directeur de vol est couplé au système de pilotage automatique. Le groupe complet porte alors le nom de système de contrôle de vol.

OBS

Différents fabricants désignent les composantes de leurs systèmes différemment. Le HSI est quelquefois appelé PNI (indicateur de navigation pictoriel) et l'ADI, indicateur de commandes de vol.

OBS

indicateur directeur d'assiette; ADI : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Instrumentos de navegación
DEF

Indicador de posición que presentan las señales de mando que proceden del calculador directo de vuelo.

Save record 6

Record 7 2012-08-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
DEF

The turn rate of 3° per second normally used by aircraft operating at less than 250 kt [knots].

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down)... The principal parts of interest to the pilot are : The miniature wings attached to the case remain parallel to the wings of the aircraft. The horizon bar which separates the top(light) and bottom(dark) halves to the ball. The degree marks on the upper periphery of the dial. The first 3 on both sides of center are 10 degrees apart, then 60 degree bank marks, and 90 degree bank marks. Fifteen degrees of bank is called a standard rate turn.

CONT

The turn indicator indicates the rate of the turn, not the amount of the turn. Thus a standard rate, or rate one, turn will give a rate of turn of 3 degrees per second, or 360 degrees in two minutes.

OBS

rate one turn: term and definition standardized by the Glossary for Pilots and Air Traffic Services Personnel Committee.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

Taux de virage, de 3° par seconde, normalement utilisé par les aéronefs évoluant à moins de 250 kt [nœuds].

CONT

Virage à taux standard. Lorsque les ailes de l'avion miniature sont alignées avec les petits traits à côté de «G» (gauche) et «D» (droite), l'appareil effectue un virage à taux standard, soit 3 degrés par seconde pour le Cessna 182RG. Cela signifie que l'appareil accomplit un tour complet de 360 degrés en deux minutes.

CONT

L'indicateur de virage indique le taux de virage et non l'amplitude. Le taux standard, ou virage au taux 1, est égal à 3 degrés par seconde ou 360 degrés en deux minutes.

OBS

virage standard au taux un : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

virage de taux un : terme et définition normalisés par le Comité sur le Glossaire à l'intention des pilotes et du personnel des services de la circulation aérienne.

Spanish

Save record 7

Record 8 2010-10-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Nose-Low Recovery. Recognize a nose-low unusual attitude by a nose-low indication on the ADI(attitude director indicator) and/or standby AI(attitude indicator) accompanied by increasing airspeed and decreasing altitude. Once again, first neutralize the controls and then analyze the performance and attitude instruments to determine the best recovery.

Key term(s)
  • nose low recovery

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs
OBS

Rattrapage d'une assiette anormale. But : Déterminer si le candidat peut sortir rapidement d'une assiette anormale par référence aux instruments, sans l'indicateur d'assiette ni le conservateur de cap. Description : L'examinateur prendra les commandes pour mettre l'avion dans une (1) assiette de vol anormale, en piqué ou en cabré prononcé, puis rendra les commandes au candidat en lui demandant de revenir au vol normal.

Spanish

Save record 8

Record 9 2010-07-09

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

The tendency of any rotating body, if undisturbed, to maintain its plane of rotation.

CONT

Rigidity in space. The gyroscope resists turning. When it is "gimbaled"(free to move in a given direction) such that it is free to move either in 1, 2 or 3 dimensions, any surface such as an instrument dial attached to the gyro assembly will remain rigid in space even though the case of the gyro turns. The attitude indicator(AI) and the heading indicator(HI) use this property of rigidity in space for their operation.

CONT

The turning of the frisbee mostly produces "stability", that is the spinning keeps the frisbee level in flight due to the "gyroscopic" effect, i.e. any spinning disc likes to stay spinning at the same angle.

CONT

A gyroscope is any rotating body that exhibits two fundamental properties: gyroscopic inertia, or rigidity in space, and precession, the tilting of the axis at right angles to any force tending to alter the plane of rotation. These properties are inherent in all rotating bodies, including the earth itself.

PHR

To remain rigid in space.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
DEF

Tendance qu'a un corps en rotation de maintenir son plan de rotation s'il n'est pas dérangé.

CONT

L'inertie gyroscopique, appelée aussi effet gyroscopique, constitue la propriété fondamentale des gyroscopes. [...] Il s'agit d'un principe selon lequel tous les objets résistent naturellement à l'accélération ou au changement de direction. (Par exemple, les occupants d'une voiture sont projetés vers l'avant quand celle-ci s'arrête brusquement parce qu'en raison de leur inertie, les corps continuent leur mouvement vers l'avant même si la voiture s'est arrêtée.) Lorsqu'on parle d'inertie gyroscopique, on fait allusion à l'inertie que possède un corps qui tourne. Tous les objets tournant autour d'un axe ont tendance à maintenir une orientation fixe, c'est-à-dire une direction de rotation et une position fixes, si aucune force n'intervient. En d'autres mots, un objet qui tourne a tendance à rester dans la même position.

CONT

Un gyroscope [...] utilise [...] la propriété caractéristique d'inertialité (fixité dans l'espace absolu), totale ou partielle de certains phénomènes physiques.

OBS

Certains spécialistes contestent l'emploi du terme «rigidité» qui semble être un calque de l'anglais occasionnant un non-sens en français.

Key term(s)
  • fixité gyroscopique
  • propriété de fixité de l'axe propre du gyroscope

Spanish

Save record 9

Record 10 2009-09-21

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The preset height is controlled by the pilot and is determined by the setting of a selector bug on the radar altimeter instrument. When the preset height is reached a red light on the radar altimeter indicator illuminates, a large amber decision height light adjacent to the attitude indicator illuminates, and 3 second tone of 454 Hz is heard in the pilots headsets.

Key term(s)
  • pre-set height

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Lorsque la hauteur préréglée est atteinte, un voyant rouge s'allume sur l'indicateur du radioaltimètre, un gros voyant jaune de hauteur de décision voisin de l'horizon artificiel s'allume, et une tonalité de 454 Hz retentit pendant trois secondes dans les casques d'écoute des pilotes.

Spanish

Save record 10

Record 11 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The attitude of an aircraft, rocket, or other flying vehicle, referred to the relationship between the longitudinal body axis and a chosen reference line or plane as seen from the side.

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch(nose up, level or nose down). It utilizes the rigidity characteristic of the gyro. It is gimbaled to permit rotation about the lateral axis indicating pitch attitude, and about the longitudinal axis to indicate roll attitude.

OBS

body attitude: term used for the B-767.

OBS

pitch attitude: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

PHR

Constant pitch attitude.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

L'assiette de votre avion, plus précisément l'assiette longitudinale, est grossièrement ce qui fait voler l'avion, et cette assiette se pilote par le ... manche, d'avant en arrière!

CONT

Le lacet est le mouvement latéral du nez de l'avion. L'assiette longitudinale, c'est-à-dire la position du nez par rapport à l'horizontale, reste constante bien que l'avion pivote vers la gauche ou vers la droite. Le lacet est contrôlé par la dérive sur l'empennage de l'avion.

CONT

Le rôle de l'horizon artificiel est de définir la verticale du lieu, c'est-à-dire de donner au pilote les références avions, l'assiette longitudinale et l'inclinaison latérale.

OBS

assiette en tangage; assiette longitudinale : termes uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Assiette longitudinale constante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
OBS

actitud en cabeceo : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 11

Record 12 2006-10-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

(attitude director indicator).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 12

Record 13 2006-10-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

(attitude director indicator : ADI).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

Terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 13

Record 14 2006-03-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane. A pointer at the top indicates degrees of bank on an index scale graduated from 0° to 90° right or left.

OBS

Not to be confused with the "airplane pointer" on the heading indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyroscope de l'horizon artificiel pivote dans un plan horizontal et préserve son orientation par rapport à l'horizon réel lorsque l'avion s'incline, monte ou descend. [...] Le pointeur situé au sommet de l'horizon artificiel se déplace le long d'une échelle graduée à 10, 20, 30, 60 et 90 degrés d'inclinaison latérale. Les lignes horizontales indiquent l'angle d'inclinaison de tangage de l'appareil, exprimée en degrés au-dessus ou en dessous de l'horizon.

CONT

Horizon artificiel. [...] L'horizon naturel est représenté par une barre horizontale sur la face de l'instrument. L'assiette relative de l'avion par rapport à l'horizon est indiquée à l'aide d'un avion stylisé ou d'une barre segmentée. Un repère localisé en haut de l'instrument indique le nombre de degrés d'inclinaison à gauche ou à droite grâce à une échelle graduée de 0° à 90°.

Spanish

Save record 14

Record 15 2002-10-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
CONT

A flight director is a highly sophisticated system that electronically collects the information provided by a number of instruments, feeds this information into a computer and presents it in two visual displays. The two instruments that provide this visual display are a horizontal situation indicator(HSI) and an attitude director indicator(ADI). Usually the flight director installation is combined with an autopilot system. The entire package is then known as a flight control system.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
CONT

L'ensemble directeur de vol est un système très sophistiqué qui rassemble électroniquement l'information fournie par plusieurs instruments, introduit cette information dans un ordinateur et l'expose sur deux affichages visuels. Les deux instruments qui fournissent l'affichage visuel sont l'indicateur de situation horizontale (HSI) et l'indicateur du directeur d'assiette (ADI). Habituellement, l'ensemble directeur de vol est couplé au système de pilotage automatique. Le groupe complet porte alors le nom de système de contrôle de vol.

CONT

En actionnant les diverses gouvernes de l'avion au travers des équipements du système de commande vol, le pilote est capable de diriger et d'orienter son appareil en fonction des besoins ou des phases de vol. Le système de commandes de vol sait dialoguer avec les autres systèmes de l'avion (suivi de terrain, pilote automatique, ...). Les commandes de vol électriques suppriment toute timonerie entre le pilote et les gouvernes, cela permet de piloter des avions naturellement instables, comme le Mirage 2000 et le Rafale, leur conférant ainsi une grande maniabilité.

OBS

circuit de commandes de vol : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 15

Record 16 2002-10-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

An instrument which may display bearing and distance to a navigation aid, magnetic heading, track/course and track/course deviation.

CONT

A flight director is a highly sophisticated system that electronically collects the information provided by a number of instruments, feeds this information into a computer and presents it in two visual displays. The two instruments that provide this visual display are a horizontal situation indicator(HSI) and an attitude director indicator(ADI). Usually the flight director installation is combined with an autopilot system. The entire package is then known as a flight control system.

OBS

Different manufacturers give other names to the components of their systems. The HSI is sometimes called the "pictorial navigation indictor" (PNI) and the ADI is sometimes called the "flight command indicator."

OBS

horizontal situation indicator: term and definition standardized by NATO; officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
DEF

Instrument qui peut indiquer des relèvements et des distances par rapport à une aide à la navigation, un cap magnétique, une route, ou un écart de route.

CONT

L'ensemble directeur de vol est un système très sophistiqué qui rassemble électroniquement l'information fournie par plusieurs instruments, introduit cette information dans un ordinateur et l'expose sur deux affichages visuels. Les deux instruments qui fournissent l'affichage visuel sont l'indicateur de situation horizontale (HSI) et l'indicateur du directeur d'assiette (ADI). Habituellement, l'ensemble directeur de vol est couplé au système de pilotage automatique. Le groupe complet porte alors le nom de système de contrôle de vol.

CONT

Sur l'A 310 [Airbus], le tube ND [navigation display] remplace deux instruments : l'indicateur de situation horizontale (HSI) et l'écran cathodique du radar météo de bord [...]

OBS

Différents fabricants désignent les composantes de leurs systèmes différemment. Le HSI est quelquefois appelé PNI (indicateur de navigation pictoriel) et l'ADI, indicateur de commandes de vol.

OBS

plateau de route : terme et définition normalisés par l'OTAN.

OBS

indicateur de situation horizontal; HSI : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI).

Key term(s)
  • indicateur HSI

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Instrumentos de navegación
  • Pilotaje y navegación aérea
OBS

indicador de situación horizontal; HSI : término y abreviatura aceptados oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 16

Record 17 2002-08-26

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane. A pointer at the top indicates degrees of bank on an index scale graduated from 0° to 90° right or left.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel (aussi appelé horizon gyroscopique ou indicateur d'assiette) offre au pilote une référence artificielle lorsque l'horizon naturel n'est pas visible [...] L'horizon naturel est représenté par une barre horizontale sur la face de l'instrument. L'assiette relative de l'avion par rapport à l'horizon est indiquée à l'aide d'un avion stylisé ou d'une barre segmentée. Un repère localisé en haut de l'instrument indique le nombre de degrés d'inclinaison à gauche ou à droite grâce à une échelle graduée de 0° à 90°.

Spanish

Save record 17

Record 18 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane.

OBS

attitude: The position or orientation of an aircraft, spacecraft, and so on, either in motion or at rest, as determined by the relationship between its axes and some reference line or plane or some fixed system of reference axes.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Le calculateur FMS [flight management system] utilise les informations fournies par : une centrale inertielle [...] qui donne l'attitude de l'avion (assiettes longitudinale et latérale), la vitesse-sol, le cap géographique, la route et la position (longitude et latitude), le vent (force et direction); [...]

CONT

Les instruments de bord ont comme rôle de conforter le pilote dans sa façon de tenir son avion, et cela non seulement car le pilote peut involontairement changer son attitude de vol, donc l'assiette de l'avion, et ne pas s'en apercevoir assez tôt, mais aussi car le pilote peut perdre les références visuelles naturelles qui sont celles du vol VFR, et ainsi très facilement se désorienter.

OBS

Selon les dictionnaires courants usuels, le terme «assiette» semble réservé au domaine de l'aéronautique et fait allusion à la «position du trièdre d'un avion par rapport au trièdre de référence terrestre» (Dictionnaire encyclopédique Larousse); le terme «attitude» est synonyme d'«orientation» et est réservé aux domaines de l'aérospatiale et de l'astronautique pour désigner la «direction des axes d'un engin spatial par rapport à un trièdre de référence (Dictionnaire encyclopédique Larousse). Dans la pratique, «assiette» et «attitude» sont cependant largement utilisés - abusivement diront certains - sur le même plan dans le domaine de l'aéronautique en parlant d'un avion ou d'un aéronef.

Spanish

Save record 18

Record 19 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return on the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

CONT

The only really tricky part of the attitude indicator is its erecting mechanism. When power(vacuum) is first applied to the instrument, the mechanism quickly erects the gyro spindle to plumb-vertical in order to align the artificial horizon with the natural horizon. In flight, the erecting mechanism continually compensates the gyro for precession errors in order to keep it aligned throughout the course of a long flight. The design of the erecting mechanism is quite clever. In an air-driven attitude gyro, there are "pendulous vanes" suspended from pivots attached to the lower portion of the sealed gyro housing, one vane for each exhaust port. The vanes are positioned so that, when the gyro is erect, each vane half-covers its associated exhaust port. If the gyro tilts so that its axle is not plumb, the pendulous vanes shift so that one exhaust port is more-than-half-covered and the opposite exhaust port is less-than-half-covered. The resulting imbalance of discharge air exerts a force on the rotor housing at right angles to the direction of tilt, causing the gyro to precess to the erect position. As soon as the gyro is erect, the pendulous vanes return to a balanced condition to remove the precessing force. Pure magic! The erecting mechanism can erect the gyro quite quickly at initial power-up because the gyro doesn’t exhibit much gyroscopic rigidity at low rotor RPMs. Typically, the horizon bar becomes level within the first 10 or 15 seconds, and then its oscillations(caused by precessional nutation of the gyro) are damped out within a minute or so as the rotor comes up-to-speed.

Key term(s)
  • gyroscope erecting mechanism
  • gyro erecting mechanism
  • erection mechanism

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Dans un virage dérapé, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Une fois l'avion revenu au vol rectiligne en palier, l'instrument indique un virage dans la direction du dérapage. Dans un virage normal, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Le mécanisme de redressement du gyroscope corrige rapidement l'erreur de précession.

CONT

Description d'un Épervier [drone] [...] d. Le gyroscope vertical: Dans ce cas, les deux axes, ROLL et PITCH sont terminés par les potentiomètres qui détectent les écarts de positions angulaires du corps par rapport aux horizons roll et pitch. Les mécanismes d'érection ne sont prévus que pour maintenir la verticalité parfaite de la masse en rotation.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l'axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Key term(s)
  • mécanisme de redressement du gyroscope

Spanish

Save record 19

Record 20 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The rotor of the air-driven gyro is mounted in a sealed housing. Filtered air is brought into the gyro housing through passages in the rear pivot, the gimbal ring, and the side pivots. The air then blows against the rotor through two angled nozzles on opposite sides of the housing. The circumference of the rotor is machined with dozens of little bucket-like cutouts which allow the airflow to spin the rotor like a waterwheel (but a whole lot faster). Having done its work, the air then exits through exhaust ports on the lower part of the sealed gyro housing, whereupon it is sucked out of the instrument case by the vacuum pump.

CONT

Attitude indicator components(vacuum-driven). The rotor, mounted in a sealed housing, spins in a horizontal plane about the vertical axis. The housing pivots about the lateral axis on a gimbal, which in turn is free to pivot about the longitudinal axis. The instrument case is the third gimbal necessary for universal mounting. The horizon bar is linked to the gyro by a lever, attached to a pivot on the rear of the gimbal frame and connected to the gyro housing by a guide pin.

Key term(s)
  • sealed gyroscope housing

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

On appellera «carter» le solide [...] qui porte le gyro au moyen de paliers A et A'. Cette dénomination de carter est parfaitement adaptée puisque le gyro doit être protégé des poussières et régulé en température. De plus la grande vitesse de rotation présente un danger pour l'environnement extérieur. [...] Le carter s'appelle aussi «élément sensible», car c'est lui qui reçoit directement les effets du gyro et lui seul est vraiment observable. Sa structure sera donc agrémentée d'équipements divers : moteur d'entraînement du gyro, alimentation électrique de ce moteur, capteur de vitesse angulaire axiale [...]

CONT

Gyroscopes libres. Le problème consiste à suspendre la toupie en minimisant l'incertitude [delta]C sur le couple qui lui est appliqué. [...] des recherches technologiques ont favorisé l'apparition de multiples réalisations parmi lesquelles on peut citer : la suspension par cardan [...]; la suspension par flottaison; la poussée d'Archimède, agissant sur les anneaux de cardan et sur un carter étanche renfermant la toupie, soulage les paliers, qui peuvent alors être équipés d'ensembles pivot-rubis; [...]

CONT

Un gyromètre est un capteur électromécanique, dont le carter (élément sensible) [...] possède un degré de liberté en rotation (autour de l'axe X de sortie), par rapport à un boîtier dont on veut mesurer l'angle de rotation autour d'un axe dit d'entrée Y.

OBS

Ne pas confondre avec le boîtier.

Spanish

Save record 20

Record 21 2002-07-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

... attitude indicator(also called the artificial horizon or gyro horizon)... The horizon bar is attached by a pivoted arm to the gimbal ring and remains parallel to the natural horizon. The relationship of the split bar(miniature airplane) to the horizon bar is the same as the relationship of the actual airplane to the actual horizon. When the airplane is flying level, the split bar is line up level with the horizon bar.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel [...] aussi appelé horizon gyroscopique ou indicateur d'assiette [...] La barre d'horizon est attachée au cardan à l'aide d'un levier pivotant; elle reste parallèle à l'horizon naturel. La relation entre la barre segmentée (avion-symbole) et la barre d'horizon est la même qui existe entre l'horizon naturel et l'avion. Lorsque l'avion est en palier, la barre segmentée est alignée sur la barre d'horizon.

CONT

Quand le pilote perçoit l'assiette inclinée sur son horizon artificiel, plusieurs événements néfastes peuvent survenir: [...] Si [...] le pilote applique les ailerons dans la mauvaise direction, l'angle de roulis augmente et l'horizon artificiel se déplace (vers le haut) de plus en plus loin du niveau avec pour conséquence de faire baisser le nez de l'avion et de perdre de l'altitude. Le pilote peut être en mesure de réaliser son erreur aussitôt et de corriger la situation, mais pas toujours. Le pilote pourra avoir le réflexe d'arrêter la rotation de la barre d'horizon artificiel avec un solide coup d'ailerons en direction opposée du déplacement de la barre d'horizon, puis de tirer sur la commande de profondeur pour arrêter la perte d'altitude. Cela n'aura comme effet que de serrer davantage la spirale.

OBS

barre d'horizon : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et normalisé par le Service linguistique du CN/Air Canada.

Spanish

Save record 21

Record 22 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The gyro, of an attitude indicator that is driven by a vacuum system, requires 4 or more inches of mercury vacuum to operate and 5 minutes to get up to operational speed. An attitude indicator that is electrically driven is operational almost immediately.

CONT

Air pressure differential is the principle on which the vacuum driven gyro instruments operate. A vacuum pump run by the airplane engine creates a partial vacuum in the system. A filtered air inlet upstream of the gyros allows air to rush into the system causing the gyro wheels to spin.

Key term(s)
  • vacuum-driven
  • vacuum operated

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyroscope d'un horizon artificiel fonctionnant à dépression requiert une succion de 4 pouces de mercure ou plus, et un délai de 5 minutes pour atteindre sa vitesse de fonctionnement. L'horizon artificiel électrique est opérationnel presqu'instantanément.

CONT

[...] «Contrôleur de vol Badin». Cet appareil combine : un anémomètre, une bille, un indicateur de virage gyroscopique à dépression et un niveau mesurant l'assiette longitudinale. C'est le premier équipement qui permette de faire du PSV (Pilotage Sans Visibilité) de façon contrôlée.

Spanish

Save record 22

Record 23 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Elements of a flight director indicator are :attitude indicator; fixed aircraft symbol; pitch and bank command bars; glide slope indicator...

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Un indicateur de directeur de vol comporte : un indicateur d'assiette; une maquette d'avion fixe; des barres directrices de tangage et de roulis; un indexe d'alignement de descente [...]

Spanish

Save record 23

Record 24 2002-02-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Elements of a flight director indicator are :attitude indicator; fixed aircraft symbol; pitch and bank command bars; glide slope indicator; localizer deviation indicator; slip indicator; warning flag for gyro, computer and glide slope.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Un indicateur de directeur de vol comporte : un indicateur d'assiette; une maquette d'avion fixe; des barres directrices de tangage et de roulis; un index d'alignement de descente; un index d'écart d'alignement de piste; un indicateur de glissade-dérapage; des drapeaux d'alarme gyro, calculateur et alignement de descente.

Spanish

Save record 24

Record 25 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument.

CONT

The attitude indicator relies on the principle of gyroscopic rigidity in space--the rapidly-spinning rotor disk resists any attempt to disturb its orientation. Thus, the gyro provides a stable horizontal reference against which the pitch and roll attitudes of the aircraft can be measured. The "artificial horizon bar" on the face of the attitude indicator is mechanically coupled to the gyro inside, so it remains parallel to the natural horizon. The instrument's little "symbolic airplane" is fixed to the instrument case, however, so it follows the roll and pitch movements of the real airplane. Consequently, the relationship of the horizon bar to the symbolic airplane is the same as the relationship between the natural horizon and the real airplane.

CONT

The attitude indicator and heading indicator are based on a gyro's rigidity in space. Because a gyro resists being tipped over, it can provide a stable reference to the real horizon or to a specific direction.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel. Cet instrument gyroscopique indique au pilote la position des ailes et du nez de l'avion par rapport à l'horizon terrestre lorsque l'horizon naturel n'est pas visible en raison des nuages, du brouillard, de la pluie.

CONT

En cas de perte des références extérieures, (rentrer dans un nuage, forte dégradation de la visibilité par brume ou pluie...), le pilote ne disposera plus que d'une vision réduite de son environnement par l'intermédiaire de l'horizon artificiel. Cet instrument sera - au même titre que l'horizon naturel en pilotage à vue - sa référence principale.

CONT

L'horizon artificiel dont se servent les pilotes d'avion est produit par un gyroscope en mouvement. Cet instrument est extrêmement important pour les pilotes puisqu'il leur indique la position de l'avion par rapport à l'horizon vrai.

OBS

Les termes «horizon terrestre» et «horizon naturel» ne sont pas de parfaits synonymes mais, en contexte de pilotage avion, on peut penser que les deux termes se confondent.

Spanish

Save record 25

Record 26 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The main AI [attitude indicator] used an electrically driven, two axis of freedom, vertical gyroscope assembly... Attitude information was displayed by a sphere which was mechanically driven by the pitch gimbal and directly attached to the roll gimbal of the vertical gyroscope. Movement of the roll and pitch gimbals registered roll and pitch axis sphere movement in relation to a miniature airplane symbol. A roll index, attached to the roll gimbal, indicated the roll displacement angle relative to a frame mounted roll scale. Pitch displacement angles were displayed on the sphere.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Centrale de cap et de verticale pour avion. Une centrale est constituée d'un gyro-indicateur de verticale et d'un gyroscope directionnel garde-cap. La direction par rapport au nord du moment cinétique du gyroscope directionnel est repérée juste avant le départ de l'avion à l'aide d'un gyroscope de transfert. Un gyroscope de verticale asservit une plate-forme autour de deux axes parallèles aux axes de roulis et de tangage de l'avion. Cette plate-forme délivre les références de roulis et assiette longitudinale et supporte un gyroscope directionnel qui fonctionne en garde-cap. La plate-forme asservie est constituée d'un cadre de roulis extérieur et de deux cadres de tangage liés mécaniquement. À l'intérieur du premier cadre de tangage est placé le gyroscope de verticale, à l'intérieur du second le gyroscope directionnel [...]

Spanish

Save record 26

Record 27 2001-08-30

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The main AI [attitude indicator] used an electrically driven, two axis of freedom, vertical gyroscope assembly... Attitude information was displayed by a sphere which was mechanically driven by the pitch gimbal and directly attached to the roll gimbal of the vertical gyroscope. Movement of the roll and pitch gimbals registered roll and pitch axis sphere movement in relation to a miniature airplane symbol. A roll index, attached to the roll gimbal, indicated the roll displacement angle relative to a frame mounted roll scale. Pitch displacement angles were displayed on the sphere.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Centrale de cap et de verticale pour avion. Une centrale est constituée d'un gyro-indicateur de verticale et d'un gyroscope directionnel garde-cap. La direction par rapport au nord du moment cinétique du gyroscope directionnel est repérée juste avant le départ de l'avion à l'aide d'un gyroscope de transfert. Un gyroscope de verticale asservit une plate-forme autour de deux axes parallèles aux axes de roulis et de tangage de l'avion. Cette plate-forme délivre les références de roulis et assiette longitudinale et supporte un gyroscope directionnel qui fonctionne en garde-cap. La plate-forme asservie est constituée d'un cadre de roulis extérieur et de deux cadres de tangage liés mécaniquement. À l'intérieur du premier cadre de tangage est placé le gyroscope de verticale, à l'intérieur du second le gyroscope directionnel [...]

Key term(s)
  • cardan axe de roulis
  • cardan roulis

Spanish

Save record 27

Record 28 2001-08-24

English

Subject field(s)
  • Measuring Instruments (Engineering)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

case: The structure which provides the mounting surfaces and establishes the reference axes.

CONT

Attitude indicator components(vacuum-driven). The rotor, mounted in a sealed housing, spins in a horizontal plane about the vertical axis. The housing pivots about the lateral axis on a gimbal, which in turn is free to pivot about the longitudinal axis. The instrument case is the third gimbal necessary for universal mounting. The horizon bar is linked to the gyro by a lever, attached to a pivot on the rear of the gimbal frame and connected to the gyro housing by a guide pin.

Key term(s)
  • gyro case
  • case of the gyroscope

French

Domaine(s)
  • Instruments de mesure (Ingénierie)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Un gyroscope est essentiellement constitué d'un solide de révolution animé d'un mouvement de rotation rapide autour de son axe de symétrie. Le solide de révolution est appelé rotor ou toupie gyroscopique. Dans un grand nombre de cas d'utilisation concrète, le rotor doit pouvoir prendre n'importe quelle position dans l'espace. À cet effet on rend le rotor solidaire du boîtier qui le contient au moyen d'un système de deux cadres mobiles l'un par rapport à l'autre.

CONT

Les appareils gyroscopiques [...] nécessitent généralement un moteur pour entretenir un état permanent de l'élément sensible (amplitude de la vibration, vitesse de rotation de la toupie) et compenser les pertes internes, par frottement, du dispositif. La qualité de l'appareil ainsi constitué, composé d'un boîtier, d'un élément sensible, d'un moteur et d'un détecteur angulaire, est caractérisée par sa performance de stabilité angulaire.

CONT

Un gyromètre est un capteur électromécanique, dont le carter (élément sensible) S2 possède un degré de liberté en rotation (autour de l'axe X de sortie), par rapport à un boîtier dont on veut mesurer l'angle de rotation autour d'un axe dit d'entrée Y.

OBS

Ne pas confondre avec carter.

Key term(s)
  • boîtier du gyro

Spanish

Save record 28

Record 29 2001-08-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

An error in gyro output due to cross-coupling and acceleration encountered during vehicle turns.

CONT

Principal Attitude Indicator Errors. Turn Error. During a normal coordinated turn, centrifugal force causes the gyro to precess toward the inside of the turn. This precession increases as the bank steepens; therefore, it is greatest during the actual turn. The error disappears as the aircraft rolls out at the end of a 180 degrees turn at a normal rollout rate. Therefore, when performing a steep turn, the pilot may use the attitude indicator for rolling in and out of the turn, but should use other instruments(VSI and altimeter) during the turn for specific pitch information.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation

Spanish

Save record 29

Record 30 2001-08-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

The mode of operation of a vertical gyro in which the gyro is being erected or slaved initially.

CONT

Gyroscopic instruments... Once the artificial horizon line is aligned with the natural horizon of the earth during initial erection, the artificial horizon is kept horizontal by the gyro on which it is mounted. An erection mechanism automatically rights the gyro when precession occurs due to maneuvers or friction. When the older-type gyro tumbles as a result of extreme attitude changes, the rotor normally precesses slowly back to the horizontal plane. Even an attitude indicator in perfect condition can give slight erroneous readings. Small errors due to acceleration and deceleration are not significant because the erection device corrects them promptly; nonetheless, the pilot should be aware of them...

OBS

The initial erection rate is usually relatively high.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation

Spanish

Save record 30

Record 31 2001-08-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane... When the airplane noses up, the miniature airplane rises above the horizon bar, indicating a nose high condition. When the airplane noses down, the miniature airplane sinks below the horizon bar, indicating a nose down condition. When the airplane banks, the miniature airplane banks on the horizon bar and the pointer indicates the degree of bank on the index scale... In the caged position, the gyro is locked with the miniature airplane showing level flight.

OBS

Not to be confused with the "airplane pointer" on the heading indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel [...] est essentiellement constitué par un gyroscope tournant à vitesse élevée dont la principale caractéristique est la fixité dans l'espace. Il reste fixe tandis que le boîtier solidaire du tableau de bord se déplace avec l'avion. [...] La maquette qui représente l'avion (ailes et cône d'hélice) est solidaire du tableau de bord. Elle se déplace devant un tambour sur lequel figure une représentation de l'horizon naturel, de la terre (en noir) et du ciel (en bleu). Ce tambour gradué en degré permet de déterminer l'assiette. La couronne supérieure porte, de part et d'autre du repère origine, trois repères principaux à 30, 60 et 90° permettant de mesurer l'inclinaison.

CONT

Le gyroscope de l'indicateur de virage est généralement fixé selon un angle de 30 degrés. Lorsque l'avion vire, la force centrifuge entraîne la précession du gyroscope. L'importance de la précession fait s'incliner vers la gauche ou vers la droite un avion miniature situé sur le cadran de l'instrument. Plus le virage est rapide, plus la précession est forte, d'où une inclinaison plus importante de l'avion miniature.

CONT

Lorsqu'on lève le nez de l'avion, l'avion stylisé [de l'horizon artificiel] monte au-dessus de la barre d'horizon pour indiquer une assiette nez haut. Lorsqu'on baisse le nez de l'avion, l'avion stylisé cale sous l'horizon pour indiquer une assiette nez bas. Lorsque l'avion s'incline, l'avion stylisé s'incline par rapport à la barre d'horizon et l'aiguille indique le nombre de degrés d'inclinaison sur l'échelle graduée. [...] Lorsqu'il est verrouillé, le gyroscope est immobilisé de telle façon que l'avion-symbole affiche le vol en palier.

OBS

Ne pas confondre avec l'«avion-symbole» du conservateur de cap (ou gyroscope directionnel) qui est représenté à la verticale sur le limbe alors qu'ici la maquette se présente à l'horizontale.

Spanish

Save record 31

Record 32 2001-08-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In the attitude indicator, the gyro wheel is mounted horizontally and spins about its vertical axis. It is mounted in a universal gimbal ring system, free about both the pitching and rolling axes of the airplane and is therefore able to remain spinning in a horizontal plane parallel to the true horizon, regardless of the rolling or pitching movements of the airplane around it.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le rotor de l'horizon artificiel est monté horizontalement et tourne autour de son axe vertical. Il est fixé à un système de cardan universel, libre autour des axes de tangage et de roulis. Il est donc capable de maintenir une rotation sur le plan horizontal, parallèle à l'horizon naturel, indépendamment des mouvements de roulis et de tangage exécutés par l'avion autour de lui.

Spanish

Save record 32

Record 33 2001-06-22

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

The gyroscope exhibits two predominant characteristics. Rigidity in space. Precession. Rigidity in space. The gyroscope resists turning. When it is "gimbaled"(free to move in a given direction) such that it is free to move either in 1, 2 or 3 dimensions, any surface such as an instrument dial attached to the gyro assembly will remain rigid in space even though the case of the gyro turns. The attitude indicator(AI) and the heading indicator(HI) use this property of rigidity in space for their operation.

PHR

Remain rigid in space.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Le gyroscope a été imaginé par Foucault pour mettre en évidence le mouvement de rotation de la Terre. Son emploi repose sur ce principe de mécanique que lorsqu'un corps, qui n'est soumis à aucune force extérieure, est animé d'un mouvement de rotation autour d'un de ses axes principaux d'inertie, cet axe doit rester parallèle à lui-même si l'on vient à déplacer le corps d'une manière quelconque, tout en laissant l'axe libre de prendre toutes les directions. Si donc, on imagine qu'une toupie soit suspendue de manière à être soustraite à l'action de la pesanteur, et de façon que son axe de rotation puisse s'orienter dans tous les sens, il arrivera que cet axe conservera une direction fixe dans l'espace, quoi qu'il soit entraîné par le mouvement de la terre; [...]

PHR

Rester fixe dans l'espace.

PHR

Conserver une direction fixe dans l'espace.

Spanish

Save record 33

Record 34 2001-06-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

[The turn coordinator] is a level, with a ball that shows the pilot the direction and rate of the turn. The ball shows the quality or coordination of the turn and the dipped wing tells the angle of bank. In more complex airplanes, the TC is often a gyro and is part of the vacuum system. The turn coordinator "backs up" the information from the attitude indicator.

CONT

Turn and slip indicator. The instrument is comprised of two components. -The turn needle is an electrically driven gyroscope which indicates the rate of turn... -The glass level containing the black ball is called the inclinometer. It provides the pilot with a measure of the turn quality. During both straight and level flight and during turns the ball should stay centered.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'indicateur de virage se compose en fait de deux instruments. Le gyroscope indique le taux de virage de l'appareil, c'est-à-dire la vitesse à laquelle il change de direction. Une bille située dans un tube appelé «inclinomètre» ou «indicateur de glissade/dérapage» indique la qualité du virage, c'est-à-dire s'il est ou non stabilisé. [...] La bille noire de l'indicateur de glissade/dérapage se maintient entre les deux lignes verticales de référence lorsque les forces d'un virage s'équilibrent et que l'appareil est en vol coordonné. Si la bille tombe vers l'intérieur du virage, l'avion fait une glissade. Si la bille se déplace vers l'extérieur du virage, l'avion effectue un dérapage.

CONT

La bille : elle renseigne le pilote sur la symétrie du vol. Son principe est basé sur les forces d'inertie que subit l'avion en virage.

Spanish

Save record 34

Record 35 2001-06-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

[A flight instrument that] shows the rate and direction of a turn. It tells the pilot if he is performing a coordinated turn using all his controls most efficiently.

CONT

Turn and slip indicator. The instrument is composed of two components. The turn needle is an electrically driven gyroscope which indicates the rate of turn. The marks(often called the doghouse) on either side of center represents a bank angle of 15 degrees.... The glass level containing the black ball is called the inclinometer. It provides the pilot with a measure of the turn quality. During both straight and level flight and during turns the ball should stay centered. The turn and slip indicator acts as a partial backup to the attitude indicator in that it shows rate of turn.

OBS

This type of instrument is usually found in older aircraft. ... The turn coordinator is similar to the turn and slip indicator. Is is found in more modern aircraft. The main difference is in the presentation of the turn. A miniature airplane is used to show the bank instead of a needle.

OBS

The turn and bank indicator ... a similiar instrument is the turn and slip indicator. This instrument will have a needle instead of a symbolic airplane, and will react to turns only, and not to bank.

OBS

turn and slip indicator: term and definition standardized by NATO.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
DEF

bille-aiguille : Instrument électrique indiquant si l'avion est en virage à gauche ou à droite. Le bas de l'instrument est équipé d'une bille qui évolue dans un liquide amortisseur; celle-ci permet de contrôler l'absence de «dérapage» de l'avion durant un virage. Aux limites, un fort dérapage sous facteur de charge peut entraîner un décrochage. La coordination s'obtient en agissant avec les pieds sur les palonniers.

CONT

L'indicateur de virage. Il est composé de deux éléments indépendants; une bille et une aiguille, d'où son autre appellation : bille-aiguille. La bille renseigne sur la symétrie du vol. L'aiguille renseigne sur le sens du virage.

OBS

indicateur de virage et de dérapage; indicateur bille-aiguille : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

indicateur de virage et de dérapage : terme et définition normalisés par l'OTAN.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Instrumentos de navegación
DEF

Instrumento que combina las funciones de indicador de giro e indicador de deslizamiento.

Save record 35

Record 36 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

Gyro instruments have made the art of piloting an airplane more precise. They are very useful in VFR flight. In instrument flight, they are invaluable. In most general aviation airplanes, there are three gyro instruments : the heading indicator, the attitude indicator, and the turn and slip indicator.

OBS

See record "gyroscope."

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Les instruments gyroscopiques ont fait du pilotage un art de précision. Très utiles pour les vols à vue (VFR), ils ont une valeur inestimable pour le vol aux instruments (IFR). La plupart des avions comptent trois instruments gyroscopiques : le conservateur de cap, l'horizon artificiel et l'indicateur de virage et d'inclinaison latérale.

OBS

Voir la fiche «gyroscope».

Spanish

Save record 36

Record 37 1993-02-26

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

(...) clear indication shall be given on the instrument panel that the attitude indicator(s) is being operated by emergency power.

OBS

emergency power: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) il sera clairement indiqué sur le tableau de bord que le ou les indicateurs d'assiette fonctionnent alors sur l'alimentation de secours.

OBS

alimentation de secours : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Save record 37

Record 38 1990-11-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

attitude indicator

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 38

Record 39 1990-09-01

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

Attitude director indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 39

Record 40 1990-09-01

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
OBS

Attitude director indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 40

Record 41 1990-06-12

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

attitude indicator

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 41

Record 42 1990-03-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Air Navigation Aids
OBS

attitude director indicator

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Aides à la navigation aérienne

Spanish

Save record 42

Record 43 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol, des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 43

Record 44 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

Key term(s)
  • integrated multi-color map

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B.757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol; des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 44

Record 45 1980-08-28

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

Signals from the inertial navigation set(INS) or from the standby attitude indicator drive the two-axis servo-driven spheroid.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 45

Record 46 1980-08-15

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
OBS

a movable roll index moves over a scale fixed to the case [of the standby attitude indicator].

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques

Spanish

Save record 46

Record 47 1980-08-12

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The... switchlight is used by the copilot to select either INS No. 2 or the standby attitude indicator as the source of pitch and roll attitude to the flight director computer... and copilot's FDI sphere.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Sur les avions de ligne on répétera [...] les informations principales : altitude, vitesse, etc. sur les planches pilote et copilote. Poussant plus loin la sécurité, on cherchera à ce que ces informations soient le plus indépendantes possibles : centrales anémométriques distinctes, sources de cap ou d'assiette distinctes.

Spanish

Save record 47

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