TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

ATTITUDE REFERENCE [49 records]

Record 1 2025-02-04

English

Subject field(s)
  • The Stars (Astronomy)
  • Optics
  • Interplanetary Space Exploration
  • Collaboration with WIPO
CONT

... the term "target star" means a star being observed for scientific purposes, such as for detecting an exoplanet, and the term "guide star" means a star that is observed near the target star. A guide star may be used, for example, as a reference point for satellite attitude control and/or image jitter control.

Key term(s)
  • SearchOnlyKey1

French

Domaine(s)
  • Étoiles (Astronomie)
  • Optique
  • Exploration interplanétaire
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

Les développements récents visent d'une part à augmenter la qualité de la correction afin d'imager des exoplanètes, et d'autre part à étendre le champ corrigeable. [...] l'OA [optique adaptative] peut souffrir de deux limitations importantes dues à la luminosité limitée des sources astronomiques et aux effets d'anisoplanétisme [...] En effet, l'AFO [analyseur de front d'onde] doit détecter une certaine quantité de photons pour effectuer correctement la mesure. Il faut donc disposer d'une source suffisamment brillante, dite étoile guide. Souvent l'objet observé est trop faiblement lumineux, il faut alors chercher une étoile brillante environnante mais hélas à proximité immédiate à cause de l'anisoplanétisme, réduisant sérieusement la couverture du ciel.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Estrellas (Astronomía)
  • Óptica
  • Exploración interplanetaria
  • Colaboración con la OMPI
CONT

El sistema de óptica activa supervisa constantemente la calidad óptica de la imagen usando una estrella de referencia cercana al objeto que se está estudiando y controla la posición relativa y la forma de los espejos.

OBS

estrella de referencia: designación validada por un experto de la Comisión de Terminología, Sociedad Española de Astronomía, España.

Save record 1

Record 2 2022-03-15

English

Subject field(s)
  • Maneuvering of Ships
  • Aircraft Maneuvers
CONT

Lift-off may be as simple as maintaining the minimum drag angle until enough lift is produced and/or applying increased back pressure at the appropriate time. The far shoreline should be used as an attitude reference until climb speed is attained.... Application of take-off power should cause the aircraft to lift off the water without delay.

French

Domaine(s)
  • Manœuvre des navires
  • Manœuvres d'aéronefs
DEF

[Action de] s'élever sur l'eau, sous l'effet de la vitesse, au-dessus de la ligne de flottaison à l'arrêt.

CONT

Le déjaugeage est un changement de régime de l'avancement d'un objet dans l'eau, d'un régime «archimédien» (l'objet flotte par poussée d'Archimède) à un régime dynamique où sa vitesse lui permet d'être porté par la surface de l'eau. [...] Le déjaugeage est un phénomène exploité par les navires à grande vitesse, les aéroglisseurs, et certains voiliers de course à certaines allures. Il est également essentiel dans la phase de décollage d'un hydravion.

OBS

déjaugeage; arraché : désignations d'usage obligatoire au Bureau de la traduction.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Maniobras de los buques
  • Maniobras de las aeronaves
Save record 2

Record 3 2020-10-19

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
DEF

An instrument which displays the attitude of the aircraft by reference to sources of information which may be contained within the instrument or be external to it.

OBS

attitude indicator: designation and definition standardized by NATO.

OBS

flight attitude indicator: designation officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

OBS

attitude indicator: designation officially approved by the International Civil Aviation Organization.

Key term(s)
  • gyrohorizon

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
DEF

Instrument qui présente l'assiette de l'aéronef grâce à des informations provenant de l'instrument même ou d'autres sources.

OBS

indicateur d'assiette : désignation et définition normalisées par l'OTAN.

OBS

indicateur d'assiette; horizon artificiel : désignations uniformisées par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

OBS

indicateur d'assiette; horizon artificiel : désignations uniformisées par l'Organisation de l'aviation civile internationale.

Key term(s)
  • gyrohorizon

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
DEF

Instrumento que muestra la posición de una aeronave de acuerdo con las referencias a las informaciones que pueden estar contenidas en el instrumento o ser exteriores a él.

Save record 3

Record 4 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

... [the] standby attitude indicator shall (a) be powered from a source independent of the electrical generating system; (b) be operative without selection after total failure of the electrical generating system; (c) continue reliable operation for a minimum of 30 minutes after total failure of the electrical generating system; (d) operate independently of any attitude indicator system; ...

CONT

The standby attitude reference system, comprised of the attitude indicator located on the extreme left center of the pilot's instrument panel and a 28 Vdc [volt direct current] emergency power supply, provide a visual indication of the aircraft flight attitude. The attitude reference system is designed to provide a standby attitude indicator that is powered by a source independent of the aircraft electrical generating system. The system will provide reliable attitude information for at least 30 minutes after a total failure of the aircraft electrical system.

CONT

... these functions were provided by three different instruments known as the standby altimeter, the standby anemometer and the standby horizon. These three instruments had their own array of sensors so that they were completely self-contained in the event of any serious breakdown of the main displays or instruments.

CONT

A primary goal of the current product is to perform as an emergency horizon in the event the primary flight display of the aircraft fails.

Key term(s)
  • stand-by attitude indicator
  • stand-by horizon indicator
  • stand-by attitude reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

[...] l'indicateur d'assiette de secours doit : a) être alimenté indépendamment de la source principale d'alimentation électrique; b) continuer à fonctionner sans intervention humaine après une panne électrique générale; c) fonctionner avec précision pendant au moins 30 minutes après une panne électrique générale; d) fonctionner indépendemment de tout système indicateur d'assiette; [...]

OBS

horizon de secours : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Instrumentos y equipo de vuelo (Industria aeronáutica)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 4

Record 5 2017-08-28

English

Subject field(s)
  • Meetings and Assemblies (Administration)
  • Group Dynamics
  • Social Psychology
DEF

[A group] from which the individual’s standards, attitudes and status aspirations stem ...

CONT

The problem of... defining which groups are and which groups are not appropriate reference groups for a particular individual... is a difficult one. It is to some extent inherently circular since an appropriate reference group tends to be a group which does share a person's opinions and attitude, and people tend to locomote into such groups...

French

Domaine(s)
  • Réunions et assemblées (Administration)
  • Dynamique des groupes
  • Psychologie sociale
DEF

[...] groupe dont le sujet considéré ne fait pas forcément partie actuellement ou physiquement, mais dont il tire d'une manière plus ou moins consciente, ses opinions, ses principes, ses valeurs, ses buts.

CONT

Lorsqu'un fils de famille bourgeoise déclare à ses parents sidérés qu'il va s'engager dans une communauté hippie, il cite par là son nouveau groupe de référence (groupe d'appartenance future) contre son groupe actuel d'appartenance (qui a cessé d'être pour lui groupe de référence).

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-06-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Maneuvers
CONT

In the bob-up manoeuvre, Smith explained that information from the Doppler, the HARS(Heading and Attitude Reference System) and air data sensor are fed to the computer, which then maintains the hover in an eight-foot square and gives a velocity vector.

Key term(s)
  • bob-up manoeuver
  • bob-up maneuvre
  • bob-up maneuver

French

Domaine(s)
  • Manœuvres d'aéronefs

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-04-11

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The net inertial acceleration minus gravitational attractions.

CONT

Conceptually, an inertial navigation system(INS) contains four basic elements : a vector accelerometer(to measure the specific force), an attitude reference(provided by the gyroscopes), a computer, and a clock.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Différence entre l'accélération d'un véhicule et celle du champ de gravitation.

CONT

[La] force spécifique [...] permet [...] de constater un principe dit principe de relativité d'Einstein-Galilée, indiquant qu'on ne sait pas mesurer directement l'accélération d'un véhicule, mais seulement sa force spécifique.

CONT

Le cœur de la centrale [à inertie] avec ses accéléromètres, mesure [...] non pas l'accélération mais la force spécifique du véhicule.

Spanish

Save record 7

Record 8 2017-03-16

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The regulation of the attitude of [a] spacecraft ...

CONT

The attitude of a spacecraft is defined as the direction the spacecraft is pointing with respect to some inertial reference frame. The control of this attitude is a complex but essential task that all spacecraft must somehow perform in order to orient instrumentations, antennas, solar panels, and more. Attitude control is divided into two primary tasks :(1) the determination or measurement of the attitude and(2) the ability to control the direction the spacecraft is pointing.

OBS

attitude control; ACTL: term and abbreviation officially approved by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Action d’imposer l’orientation voulue à un engin spatial.

OBS

ACTL : acronyme spécifique à Radarsat.

OBS

commande d'orientation : terme et définition publiés au Journal officiel de la République française le 25 juillet 2015.

OBS

commande d'attitude; ACTL : terme et abréviation uniformisés par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Naves espaciales
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
Save record 8

Record 9 2017-01-20

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Inertial platform... Stable platforms utilizing gyroscopes references have been successfully used for several decades as attitude and heading reference systems(AHRS), fire control baselines for aircraft, ships, missiles, and for inertial navigators. The part of the platform system, which mechanizes the reference is called "controlled member" or "stable element".

CONT

For a three-gimbal platform ... the inner gimbal or controlled member is the stable platform on which the three gyros and accelerometers are mounted. As the vehicle to which the system is attached moves, the gyros sense any rotation and drive the gimbals in the opposite direction to null the gyro rate. As a result, the inner platform remains fixed in inertial space.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

On distingue deux types de systèmes inertiels : - Les systèmes sur cardans, dont la plate-forme contenant les accéléromètres est montée sur les cardans internes de trois gyroscopes. La plate-forme est isolée de toute rotation du véhicule et son attitude reste constante pendant le mouvement du système. Ces dispositifs complexes sont précis, mais complexes et onéreux. - Les systèmes dits «strap-down», qui utilisent des accéléromètres et des gyroscopes soumis aux mouvements du véhicule. Ces systèmes sont plus simples à mettre en œuvre, moins chers mais moins précis.

CONT

Le gyroscope de Foucault est une toupie rectifiée [...] formée d'une masse de cuivre [...] montée sur un axe dont les deux extrémités sont fixées sur un anneau lui-même suspendu aux deux extrémités du diamètre perpendiculaire à celui de l'axe qui porte la masse de cuivre, de sorte que celle-ci peut prendre toutes les inclinaisons possibles sur l'horizon. Les deux pivots de ce premier anneau reposent sur un deuxième anneau plus grand, monté lui-même sur pivots lui permettant une rotation verticale. [...] Si on fixe horizontalement l'anneau intérieur, l'axe de rotation ne pourra plus se déplacer que dans un plan horizontal.

Spanish

Save record 9

Record 10 2008-03-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Aircraft Maneuvers
CONT

For training purposes, turns are divided into three classes :(1) Gentle turns, involving angles of bank up to 15 degrees.(2) Medium turns...(3) Steep turns... In a gentle turn, the position of the nose in relation to the horizon, which is the visual reference for pitch attitude, will remain relatively the same as in straight and level flight.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Manœuvres d'aéronefs
CONT

Aux fins de l'entraînement, on distingue trois sortes de virages : le virage à faible inclinaison, avec un angle d'inclinaison de 15 degrés au plus; le virage à inclinaison moyenne; [...] le virage serré [...] En virage à faible inclinaison, la position du capot par rapport à l'horizon sert de référence visuelle pour l'assiette longitudinale et elle doit demeurer relativement la même qu'en vol rectiligne en palier.

OBS

virage à faible inclinaison : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 10

Record 11 2007-04-05

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Spacecraft
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

... an inertial navigation system(INS) contains four basic elements : a vector accelerometer(to measure the specific force), an attitude reference(provided by the gyroscopes), a computer, and a clock.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Engins spatiaux
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

Accéléromètre angulaire à liquide.[...] Cet accéléromètre angulaire ne nécessite aucune pièce mécanique en mouvement. Il mesure directement les trois composantes de l'accélération angulaire et cela dans un domaine allant de 0,01 à 1000 rad/s², avec un encombrement lui permettant d'être embarqué dans de petits vecteurs, comme des missiles ou des satellites.

Key term(s)
  • accéléromètre mesurant les trois composantes de l'accélération

Spanish

Save record 11

Record 12 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

The attitude of an aircraft, rocket, or other flying vehicle, referred to the relationship between the longitudinal body axis and a chosen reference line or plane as seen from the side.

CONT

The attitude indicator shows rotation about both the longitudinal axis to indicate the degree of bank, and about the lateral axis to indicate pitch (nose up, level or nose down). It utilizes the rigidity characteristic of the gyro. It is gimbaled to permit rotation about the lateral axis indicating pitch attitude, and about the longitudinal axis to indicate roll attitude.

OBS

body attitude: term used for the B-767.

OBS

pitch attitude: term officially approved by the International Civil Aviation Organization (ICAO).

PHR

Constant pitch attitude.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

L'assiette de votre avion, plus précisément l'assiette longitudinale, est grossièrement ce qui fait voler l'avion, et cette assiette se pilote par le ... manche, d'avant en arrière!

CONT

Le lacet est le mouvement latéral du nez de l'avion. L'assiette longitudinale, c'est-à-dire la position du nez par rapport à l'horizontale, reste constante bien que l'avion pivote vers la gauche ou vers la droite. Le lacet est contrôlé par la dérive sur l'empennage de l'avion.

CONT

Le rôle de l'horizon artificiel est de définir la verticale du lieu, c'est-à-dire de donner au pilote les références avions, l'assiette longitudinale et l'inclinaison latérale.

OBS

assiette en tangage; assiette longitudinale : termes uniformisés par l'Organisation de l'aviation civile internationale (OACI) et par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Assiette longitudinale constante.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
  • Lanzamiento y maniobras en el espacio
OBS

actitud en cabeceo : término aceptado oficialmente por la Organización de Aviación Civil Internacional (OACI).

Save record 12

Record 13 2006-03-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane. A pointer at the top indicates degrees of bank on an index scale graduated from 0° to 90° right or left.

OBS

Not to be confused with the "airplane pointer" on the heading indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyroscope de l'horizon artificiel pivote dans un plan horizontal et préserve son orientation par rapport à l'horizon réel lorsque l'avion s'incline, monte ou descend. [...] Le pointeur situé au sommet de l'horizon artificiel se déplace le long d'une échelle graduée à 10, 20, 30, 60 et 90 degrés d'inclinaison latérale. Les lignes horizontales indiquent l'angle d'inclinaison de tangage de l'appareil, exprimée en degrés au-dessus ou en dessous de l'horizon.

CONT

Horizon artificiel. [...] L'horizon naturel est représenté par une barre horizontale sur la face de l'instrument. L'assiette relative de l'avion par rapport à l'horizon est indiquée à l'aide d'un avion stylisé ou d'une barre segmentée. Un repère localisé en haut de l'instrument indique le nombre de degrés d'inclinaison à gauche ou à droite grâce à une échelle graduée de 0° à 90°.

Spanish

Save record 13

Record 14 2006-03-11

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The Flight Control System of the Ariane 5 is of a standard design. The attitude of the launcher and its movements in space are measured by an Inertial Reference System(SRI). It has its own internal computer, in which angles and velocities are calculated on the basis of information from a strap-down inertial platform, with laser gyros and accelerometers.

Key term(s)
  • strap down inertial platform

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

La chaîne de pilotage d'Ariane 5 repose sur un concept standard. L'attitude du lanceur et ses mouvements dans l'espace sont mesurés par un système de référence inertielle (SRI) dont le calculateur interne calcule les angles et les vitesses sur la base d'informations provenant d'une plate-forme inertielle à composants liés, avec gyrolasers et accéléromètres.

OBS

Pluriel : des plateformes, des plates-formes.

OBS

plateforme (sing.); plateformes (pl.) : Ces graphies, puisées des Rectifications de l'orthographe recommandées par le Conseil supérieur de la langue française, sont attestées dans le Petit Robert (2004).

Key term(s)
  • plateforme inertielle à composants liés

Spanish

Save record 14

Record 15 2006-01-18

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Astronautics
DEF

Relating to space, being confused or lost from a normal position.

CONT

Spatial disorientation. A variety of perceptual disturbance occurring in flight in which the aviator fails to appreciate correctly, or is uncertain of, the attitude or position of himself and his craft with reference to the surface of the Earth. Aviators’ Vertigo is used by some to describe the same phenomenon, although true vertigo may not be present.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Astronautique
DEF

Ensemble des troubles sensoriels d'origine vestibulaire qui surviennent lorsque le sujet ne dispose pas des repères de vision et d'accélération utilisés dans la perception de l'environnement habituel.

CONT

Désorientation spatiale. Une variété de troubles de perception, survenant en vol, dans laquelle l'aviateur est incapable d'apprécier correctement l'attitude ou la position de son corps ou de son aéronef par rapport à la surface terrestre ou n'est pas certain de cette attitude et de cette position. Le terme «vertige de l'aviateur» est utilisé par certains pour désigner le même phénomène, bien qu'un véritable vertige puisse ne pas être présent.

Spanish

Save record 15

Record 16 2003-06-23

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The attitude heading reference system provides attitude gyro, directional gyro(compass) and 3-axis rate/accelerometer data to the following aeroplane systems in EFIS [electronic flight instrument system] equipped aircraft : Primary flight and multi-function displays; Weather radar system; Automatic Flight Control System; Ground Proximity Warning System; Traffic Alert and Collision Avoidance System; Stall Protection System; Fuel System; Flight Data Recorder; Body Rates and Linear Acceleration Data to the flight control system.

CONT

Crossbow [TM] Technology, Inc.... introduced its new AHRS500GA solid-state attitude and heading reference system for general aviation... Crossbow's AHRS500GA is a strap-down subsystem that delivers heading measurements with dynamic accuracy of +/-2. 0 and static accuracy of +/-1. 5. Attitude accuracy is less than +/-0. 5 degrees(static) and +/-2. 0 degrees(dynamic). Range is +/-180 degrees. The system features the industry's highest performing sensors, including advanced MEMs accelerometers and rate gyros that provide much higher reliability than traditional spinning mass gyros.

OBS

heading and attitude reference system; HARS : term and abbreviation officialized by the Aeronautical Terminology Standardization Committee(ATSC)-Helicopters.

Key term(s)
  • attitude-heading reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Une centrale moderne d'attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

OBS

centrale de cap et de verticale; AHRS : terme et abréviation uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

centrale de cap et d'attitude : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Hélicoptères.

Key term(s)
  • centrale AHRS

Spanish

Save record 16

Record 17 2002-08-26

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane. A pointer at the top indicates degrees of bank on an index scale graduated from 0° to 90° right or left.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel (aussi appelé horizon gyroscopique ou indicateur d'assiette) offre au pilote une référence artificielle lorsque l'horizon naturel n'est pas visible [...] L'horizon naturel est représenté par une barre horizontale sur la face de l'instrument. L'assiette relative de l'avion par rapport à l'horizon est indiquée à l'aide d'un avion stylisé ou d'une barre segmentée. Un repère localisé en haut de l'instrument indique le nombre de degrés d'inclinaison à gauche ou à droite grâce à une échelle graduée de 0° à 90°.

Spanish

Save record 17

Record 18 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Conceptually, an inertial navigation system,(INS) contains four basic elements : a vector accelerometer(to measure the specific force), an attitude reference(provided by the gyroscopes), a computer, and a clock.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

La plateforme étant stabilisée en permanence, des capteurs angulaire [...] et des capteurs de vitesse angulaires [...], disposés sur les articulations des armatures de Cardan [...] mesurent en continu les angles d'orientation [psi, thêta, phi] et leur vitesse angulaire. Nous confirmons ainsi la possibilité de mesurer notamment le vecteur rotation absolu du véhicule dans un repère galiléen. Une des affirmations du principe d'Einstein-Galilée est donc vérifiée. La plateforme sert donc ici de référence d'attitude.

Spanish

Save record 18

Record 19 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane.

OBS

attitude : The position or orientation of an aircraft, spacecraft, and so on, either in motion or at rest, as determined by the relationship between its axes and some reference line or plane or some fixed system of reference axes.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Le calculateur FMS [flight management system] utilise les informations fournies par : une centrale inertielle [...] qui donne l'attitude de l'avion (assiettes longitudinale et latérale), la vitesse-sol, le cap géographique, la route et la position (longitude et latitude), le vent (force et direction); [...]

CONT

Les instruments de bord ont comme rôle de conforter le pilote dans sa façon de tenir son avion, et cela non seulement car le pilote peut involontairement changer son attitude de vol, donc l'assiette de l'avion, et ne pas s'en apercevoir assez tôt, mais aussi car le pilote peut perdre les références visuelles naturelles qui sont celles du vol VFR, et ainsi très facilement se désorienter.

OBS

Selon les dictionnaires courants usuels, le terme «assiette» semble réservé au domaine de l'aéronautique et fait allusion à la «position du trièdre d'un avion par rapport au trièdre de référence terrestre» (Dictionnaire encyclopédique Larousse); le terme «attitude» est synonyme d'«orientation» et est réservé aux domaines de l'aérospatiale et de l'astronautique pour désigner la «direction des axes d'un engin spatial par rapport à un trièdre de référence (Dictionnaire encyclopédique Larousse). Dans la pratique, «assiette» et «attitude» sont cependant largement utilisés - abusivement diront certains - sur le même plan dans le domaine de l'aéronautique en parlant d'un avion ou d'un aéronef.

Spanish

Save record 19

Record 20 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Commerce Control List-Numerical Indexes... "Source code" for the "use" of any inertial navigation equipment or Attitude and Heading Reference Systems(AHRS)(except gimbaled AHRS) including inertial equipment not controlled by 7A003 or 7A004.

OBS

gimballed.

OBS

gimbaled

Key term(s)
  • gimballed AHRS
  • gimballed attitude and heading reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Une centrale moderne d'attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés [...] et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

Spanish

Save record 20

Record 21 2002-07-05

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchrotransmetteur de couple à puissance élevée
  • synchro-transmetteur de couple à puissance élevée

Spanish

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Record 22 2002-07-05

English

Subject field(s)
  • Astrophysics and Cosmography
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

To recover from the microburst, the crew apply maximum power and pitch up toward an angle that can attain 15 degrees. The inertial acceleration(acceleration in reference to the ground, as opposed to acceleration within the airmass) experienced by the pilots, combined with the unstable attitude of the aircraft may cause a dangerous illusion. The pilots may believe that the aircraft has reached a very high excess energy and thus, try to pitch down or reduce the engine power. In reality, the aircraft performance is still low as it penetrates the energy-reducing downdraft and tailwind components of the microburst.

French

Domaine(s)
  • Astrophysique et cosmographie
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Rossby (nombre de) : Quantité sans dimension, utile dans l'étude du mouvement des atmosphères planétaires et égale au rapport de l'accélération inertielle (force d'inertie) à l'accélération de Coriolis due à la rotation de la planète.

Spanish

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Record 23 2001-10-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

Key term(s)
  • dual redundant INS

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

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Record 24 2001-10-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required.... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

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Record 25 2001-09-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Culminating a decade of pace-setting LITEF fiber optic gyro(FOG) research and development, the LCR-92 µ-AHRS strapdown Attitude and Heading Reference System... offers near-inertial quality heading and attitude capability at a price and with the reliability that today's business aviation and regional airline operators demand. It is a cost-effective replacement for expensive-to-maintain gimballed attitude-directional-and rate-gyro-based systems, priced competitively with that 1960's technology but with up to five times the Mean Time Between Failure(MTBF). And it is smaller, lighter, and significantly less costly than other fiber optic gyro-based AHRS.

OBS

strapdown: A term used to describe inertial measurement instruments (gyroscopes, accelerometers, and VMs) that are not mounted on a stable inertial platform but directly on the vehicle itself.

Key term(s)
  • hybrid strapdown AHRS

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Une centrale moderne d'attitude et de cap [...] ressemble beaucoup à une centrale inertielle de navigation qui ne fournirait que les assiettes et le cap, et dont les gyroscopes et les accéléromètres seraient de performances modestes : 1 à 10 degrés par heure pour les gyroscopes et quelques millièmes de la pesanteur pour les accéléromètres. La centrale d'attitude et de cap peut être à cardans ou à composants liés (strap down) et utiliser des gyroscopes mécaniques ou des gyrolasers.

Spanish

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Record 26 2001-09-11

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The on-orbit Attitude Determination and Control Subsystem(ADACS) provides three axis pointing control for the satellite. The ADACS maintains system pointing by controlling torque in three mutually orthogonal wheels. The torque is determined by analysis of spacecraft orientation in space. Input to these computations are acquired from the Earth Sensor Assembly(ESA) for pitch and roll, and an inertial reference with sun sensor updates for yaw.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Ce chapitre concerne l'étude fine d'un gyroscope [...], monté à 3 degrés de liberté [...] grâce à 2 armatures de Cardan. L'appareil est «le passager» d'une plate-forme stabilisée [...], d'orientation fixe dans un repère inertiel. I Description du montage : 1°) La plate-forme : [...] est un solide [...], emporté dans un véhicule (avion, sous marin, lanceur etc...), et conservant une orientation fixe par rapport à un repère inertiel. Ce qui ne veut pas dire que [la plate-forme stabilisée] est en translation uniforme, simplement en translation quelconque, avec accélération et vitesse.

CONT

Équipement de navigation. Ce type d'équipement guide l'aéronef vers son lieu de destination et intègre de nombreux produits tels que les systèmes de positionnement mondial [(...] GPS), la centrale anémobarométrique, qui calcule la vitesse aérodynamique, l'altitude et la vitesse verticale de l'appareil, les IRS («Inertial Reference System» - systèmes de référence inertielle) - qui sont les principaux capteurs de mouvement et de navigation de la cellule utilisés par un nombre très élevé de systèmes avioniques [...]

Spanish

Save record 26

Record 27 2001-09-05

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen because of cloud, fog, rain or other obstructions to visibility... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument.

CONT

The attitude indicator relies on the principle of gyroscopic rigidity in space--the rapidly-spinning rotor disk resists any attempt to disturb its orientation. Thus, the gyro provides a stable horizontal reference against which the pitch and roll attitudes of the aircraft can be measured. The "artificial horizon bar" on the face of the attitude indicator is mechanically coupled to the gyro inside, so it remains parallel to the natural horizon. The instrument's little "symbolic airplane" is fixed to the instrument case, however, so it follows the roll and pitch movements of the real airplane. Consequently, the relationship of the horizon bar to the symbolic airplane is the same as the relationship between the natural horizon and the real airplane.

CONT

The attitude indicator and heading indicator are based on a gyro's rigidity in space. Because a gyro resists being tipped over, it can provide a stable reference to the real horizon or to a specific direction.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Horizon artificiel. Cet instrument gyroscopique indique au pilote la position des ailes et du nez de l'avion par rapport à l'horizon terrestre lorsque l'horizon naturel n'est pas visible en raison des nuages, du brouillard, de la pluie.

CONT

En cas de perte des références extérieures, (rentrer dans un nuage, forte dégradation de la visibilité par brume ou pluie...), le pilote ne disposera plus que d'une vision réduite de son environnement par l'intermédiaire de l'horizon artificiel. Cet instrument sera - au même titre que l'horizon naturel en pilotage à vue - sa référence principale.

CONT

L'horizon artificiel dont se servent les pilotes d'avion est produit par un gyroscope en mouvement. Cet instrument est extrêmement important pour les pilotes puisqu'il leur indique la position de l'avion par rapport à l'horizon vrai.

OBS

Les termes «horizon terrestre» et «horizon naturel» ne sont pas de parfaits synonymes mais, en contexte de pilotage avion, on peut penser que les deux termes se confondent.

Spanish

Save record 27

Record 28 2001-08-27

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Through its divisions, BEI's products include :... accelerometers and rate sensors using traditional mechanical technology(i. e., a moving mass suspended by a pivot and jewel mechanism) ;and micromachined rate of rotation sensors and accelerometers, which use a crystalline quartz element, and address such applications as heading and attitude reference in aircraft and missiles, stabilization of satellites, pointing and control of antennae on aircraft, ships, and other moving platforms, navigation of oil well drill bit assemblies, and intelligent vehicle stability systems.

Key term(s)
  • pivot and jewel

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le gyromètre intégrateur [...] est un gyroscope 1 axe ne devant comporter aucun rappel élastique [...] mais doué d'un fort amortissement visqueux [...]. Son équipage mobile comporte toujours un carter étanche flottant dans un liquide à haute viscosité, d'où son appellation courante gyro flottant; la qualité du liquide de flottaison est choisie aussi voisine que possible de la densité moyenne de l'équipage mobile, afin de soulager au mieux les ensembles pivot-pierre matérialisant l'axe de sortie, par un équilibre entre la poussée d'Archimède et le poids apparent de l'équipage mobile.

CONT

Gyroscopes libres [...] la suspension par flottaison; la poussée d'Archimède, agissant sur les anneaux de cardan et sur un carter étanche renfermant la toupie, soulage les paliers, qui peuvent alors être équipés d'ensembles pivot-rubis; les performances atteignent quelques centièmes de degré par heure; [...]

OBS

Les gyromètres intégrateurs [...] sont des appareils «1 axe» dont l'équipage mobile [...] flotte, en équilibre indifférent, dans un liquide visqueux remplissant le boîtier. Ceci permet de matérialiser l'axe de sortie par deux ensembles (pivot en acier - pierre précieuse) ne transmettant à la toupie que de très faibles couples parasites dus aux frottements [...]

Key term(s)
  • ensemble pivot en acier-pierre précieuse

Spanish

Save record 28

Record 29 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Electronics
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately.

French

Domaine(s)
  • Électronique
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro-amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro-transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro-différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément.

Spanish

Save record 29

Record 30 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchro-transmetteur à couple élevé

Spanish

Save record 30

Record 31 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Electrical Component Manufacturing Equipment
  • Stators and Rotors (Electrical Components)
  • Servomechanisms
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems.... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

CONT

Synchro torque transmitter. The synchro transmitter converts the angular position of its rotor (mechanical input) into an electrical output signal.

Key term(s)
  • synchro-torque transmitter
  • synchro-transmitter

French

Domaine(s)
  • Matériel et équipement électriques
  • Stators et rotors (Composants électrotechniques)
  • Servomécanismes
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchrotransmetteur de couple
  • synchro-transmetteur de couple

Spanish

Save record 31

Record 32 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The magnetic heading demodulator is located within the power adapter panel. It is electrically connected between the GHARS [gyroscopic heading and attitude reference unit] and the IDS 7. The demodulator receives a signal from the GHARS sensing the state of synchronization between the heading reference and the flux valve heading.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le démodulateur de cap magnétique est situé dans le «power adapter panel». Il est connecté entre le système de GHARS [centrale gyroscopique de cap et de verticale] et l'indicateur IDS-7. Le démodulateur reçoit un signal du GHARS détecteur de l'état de synchronisation entre la référence de cap et le cap de la [sonde magnétométrique].

Spanish

Save record 32

Record 33 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

Il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 33

Record 34 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

[...] il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 34

Record 35 2001-08-09

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The GHARS performs the functions of an all attitude flight reference system, providing an accurate, reliable, inertially stabilized heading and vertical reference for true and grid navigation, for aircraft stabilization and weapons control system, continuous pitch, roll and heading data for attitude and heading instruments in both fixed and rotary winged aircraft.

Key term(s)
  • gyro heading and attitude reference system

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le Fokker 27 [...] Comme moyen secondaire de contrôle d'attitude, une centrale gyroscopique de cap et de verticale (SFIM type 550-2) est utilisée. Le bloc gyroscopique de la centrale est placé sur les têtes optiques des scanners. La vanne de flux est implantée dans une zone amagnétique (aile).

Spanish

Save record 35

Record 36 2001-08-07

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The attitude indicator(also called the artificial horizon or the gyro horizon) provides the pilot with an artificial horizon as a means of reference when the natural horizon cannot be seen... The natural horizon is represented by a horizon bar on the face of the instrument. The attitude of the aircraft in relation to the horizon is indicated by a split bar or, on some instruments, by a miniature airplane... When the airplane noses up, the miniature airplane rises above the horizon bar, indicating a nose high condition. When the airplane noses down, the miniature airplane sinks below the horizon bar, indicating a nose down condition. When the airplane banks, the miniature airplane banks on the horizon bar and the pointer indicates the degree of bank on the index scale... In the caged position, the gyro is locked with the miniature airplane showing level flight.

OBS

Not to be confused with the "airplane pointer" on the heading indicator.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

L'horizon artificiel [...] est essentiellement constitué par un gyroscope tournant à vitesse élevée dont la principale caractéristique est la fixité dans l'espace. Il reste fixe tandis que le boîtier solidaire du tableau de bord se déplace avec l'avion. [...] La maquette qui représente l'avion (ailes et cône d'hélice) est solidaire du tableau de bord. Elle se déplace devant un tambour sur lequel figure une représentation de l'horizon naturel, de la terre (en noir) et du ciel (en bleu). Ce tambour gradué en degré permet de déterminer l'assiette. La couronne supérieure porte, de part et d'autre du repère origine, trois repères principaux à 30, 60 et 90° permettant de mesurer l'inclinaison.

CONT

Le gyroscope de l'indicateur de virage est généralement fixé selon un angle de 30 degrés. Lorsque l'avion vire, la force centrifuge entraîne la précession du gyroscope. L'importance de la précession fait s'incliner vers la gauche ou vers la droite un avion miniature situé sur le cadran de l'instrument. Plus le virage est rapide, plus la précession est forte, d'où une inclinaison plus importante de l'avion miniature.

CONT

Lorsqu'on lève le nez de l'avion, l'avion stylisé [de l'horizon artificiel] monte au-dessus de la barre d'horizon pour indiquer une assiette nez haut. Lorsqu'on baisse le nez de l'avion, l'avion stylisé cale sous l'horizon pour indiquer une assiette nez bas. Lorsque l'avion s'incline, l'avion stylisé s'incline par rapport à la barre d'horizon et l'aiguille indique le nombre de degrés d'inclinaison sur l'échelle graduée. [...] Lorsqu'il est verrouillé, le gyroscope est immobilisé de telle façon que l'avion-symbole affiche le vol en palier.

OBS

Ne pas confondre avec l'«avion-symbole» du conservateur de cap (ou gyroscope directionnel) qui est représenté à la verticale sur le limbe alors qu'ici la maquette se présente à l'horizontale.

Spanish

Save record 36

Record 37 2001-07-03

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
  • Orbital Stations
CONT

The description of the Station's flight attitude(orientation relative to the plane of its orbit) is referenced to local-vertical/local-horizontal(LVLH) axes that are fixed with respect to the Station's near-circular orbit(i. e., not to the physical Station). The LVLH origin is at the Station's center-of-mass; the z-axis points radially toward the Earth's center(or toward the nadir direction), the x-axis points along the orbital velocity vector(the ram direction, with wake being opposite), and the y-axis completes the right-handed triad. The flight attitude of the Station is then described using a second, Station-fixed, coordinate system whose orientation relative to LVLH is specified using the Eulerian angles of yaw, pitch and roll. Several Station-fixed coordination systems are defined. The most widely used is the Space Station Reference Coordinate System,... in thich the positive x-axis points along the axis of the U. S. lab away from the Zarya and Service Modules; the positive y-axis points starboard along the main truss, and positive z completes a right-handed coordinate system.

OBS

Station’s flight attitude: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
  • Stations orbitales
CONT

Iouri Onoufrienko et Dan Bursch, qui avaient enfilé des combinaisons spatiales russes Orlan, ont installé six écrans de protection autour des micropropulseurs qui servent à contrôler l'attitude de la Station et qui sont situés à l'arrière du module Zvezda.

OBS

attitude de la Station : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 37

Record 38 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

Save record 38

Record 39 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A coordinate system in which a body moves with constant velocity as long as no force is acting on it.

CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides... aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer... The IMU... measures the specific force and attitude of the vehicle in an inertial coordinate frame. These inertial coordinates are in turn transferred to the computer, which determines the vehicle position in the desired reference frame.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 39

Record 40 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Measuring Instruments (Engineering)
  • Navigation Instruments
DEF

A position, attitude, or motion sensor whose references are completely internal, except possibly for initialization.

CONT

Inertial sensors(gyroscopes and accelerometers) are used to obtain information on orientation and accelerations relative to a reference frame in which Newton's laws are valid. Orientation or attitude measurements obtained by gyroscopes provide angular information, while acceleration measurements, which are corrected for gravity and, integrated twice for distance, provide linear information.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Instruments de mesure (Ingénierie)
  • Instruments de navigation
CONT

Les gyroscopes ont passablement évolué. Leur miniaturisation a progressé grâce à la découverte de propriétés vibratoires ou optiques permettant la détermination de la vitesse angulaire. Les systèmes inertiels ne dépendent plus des qualités mécaniques de cardans, mais sont fixés solidairement au véhicule. On parle ainsi de «systèmes strapdown». Le gyroscope n'a plus pour mission de conserver une direction fixe. Les vitesses angulaires mesurées sont intégrées pour connaître l'orientation spatiale. Les processeurs ont en quelque sorte remplacé les cardans. Cette évolution a considérablement simplifié les systèmes capteurs inertiels et donc réduit les prix des systèmes.

OBS

détecteur inertiel : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 40

Record 41 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Launching and Space Maneuvering
DEF

A rigid platform stabilized with respect to inertial space(through the use of attitude reference gyroscopes and servo loops) to which are mounted accelerometers.

CONT

The Inertial Measurement Units(IMUs) are an important part of the navigation system of the Space Shuttle. They provide attitude and velocity state information with respect to a known inertial coordinate reference. Three identical and functionally independent IMU's are flown on board each orbiter.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

mesureur inertiel : Appareil permettant de mesurer l'accélération et de calculer la position d'un engin spatial lorsqu'on a recours au guidage par inertie.

CONT

Le GNCS [Guidance, Navigation and Control System] est une combinaison de senseurs optiques, de gyroscopes et d'un ordinateur, destinés à mesurer l'attitude et la vitesse du vaisseau, ainsi que sa position dans l'espace [...] [Il] est divisé en 3 sous-systèmes : Inertiel (Inertial Subsystem, ISS). L'organe majeur de l'ISS est l'unité de mesure inertielle [...], qui fournit une plate-forme inertielle fixe. Peu importe la position du vaisseau, la plate-forme stable de l'IMU reste fixe, comme la surface de l'eau dans un verre. Dès qu'une variation est détectée, un IRIG (Inertial Rate Integrating Gyroscope) rétablit l'orientation de la plate-forme. [...] Optique (Optical Subsystem, OSS). [...] Informatique (Computer Subsystem, CSS).

CONT

Les centrales inertielles d'Ariane 5. [...] Cette centrale à composants liés comprend une unité de mesure inertielle, avec trois gyrolasers de 33 cm de périmètre et trois accéléromètres de précision, ainsi qu'une unité de traitement de données. Elle sert au guidage du lanceur et à la surveillance des paramètres de vol.

Spanish

Save record 41

Record 42 2000-08-01

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The system provides inertial reference data for computations, produces inertial alignment reference by feeding optical sighting data into the LM guidance computer, displays position and velocity data, computes LM-CSM rendezvous data from radar inputs, controls attitude and thrust to maintain desired LM trajectory, and controls descent engine throttling and gimbaling.

OBS

inertial reference datum: term usually used in the plural.

Key term(s)
  • inertial reference data

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
DEF

Donnée sur la position et la vitesse nécessaires au guidage de l'engin spatial.

OBS

donnée de guidage inertiel : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • données de guidage inertiel

Spanish

Save record 42

Record 43 1987-10-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

(i. e. when the attitude and the flight path of the aircraft can be controlled by means of visual reference to the ground or water)(aviation and space dictionary, 1961) ICAO C-39-AN/38, p. 116

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 43

Record 44 1987-01-24

English

Subject field(s)
  • Air Navigation Aids
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

SFIM has been designing and building gyroscopes for some 30 years, with products including gyrocompasses, attitude gyros, attitude and heading reference systems and various items peripheral to gyros and accelerometers.

French

Domaine(s)
  • Aides à la navigation aérienne
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

La base technologique SFIM dans le domaine gyroscopique repose sur une expérience trentenaire d'étude et de réalisation, entre autres de compas gyromagnétiques, de gyroscopes de verticale, de centrales bigyroscopiques et de divers équipements périphériques associés à des senseurs gyroscopiques.

Spanish

Save record 44

Record 45 1985-11-29

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The electronic flight instruments(EFI) consist of three(L, C, R) symbol generators(SG), and two control panels(CP), two Attitude Director Indicators(ADI), and two Horizontal Situation Indicators(HSI). These instruments depend on the Flight Management Computer for flight progress and map background data, the Inertial Reference System for attitude and heading data and the symbol generator.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Terme et abréviation uniformisés par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 45

Record 46 1984-05-11

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

While the Autopilot system is disengaged, the heading, roll and pitch signals from gyro data systems are used to synchronize the reference heading and attitude circuits, so as to prevent jerky engagement.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Tant que le pilote automatique n'est pas engagé, les signaux de roulis, de cap et de tangage provenant des systèmes de référence gyroscopiques sont utilisés pour synchroniser les dispositifs de référence d'assiette et de cap. Ceci a pour but d'empêcher des réactions brusques à l'engagement.

Key term(s)
  • réaction brusque à l'engagement

Spanish

Save record 46

Record 47 1982-12-08

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

Ferranti is in the navigation computer field with the autoplan/PODS which allows military crews to insert digitized flight plan data rapidly into an airborne navigation system before take-off. Sea Harrier has the Ferranti NAVHARS navigation heading and attitude reference system.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Dans le domaine des calculateurs de navigation pour aéronefs militaires, Ferranti a mis au point l'Autoplan/PODS, lequel permet au pilote d'introduire rapidement des données de plan de vol dans le système de navigation avant le décollage. Enfin, la firme produit la centrale de cap et de verticale NAVHARS pour le Sea Harrier.

Spanish

Save record 47

Record 48 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol, des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 48

Record 49 1981-11-17

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The Seattle company states simply that the flight decks of the standard body B. 757 and wide-body B. 767 have a lot in common and will be certificated for a two-man crew. The [Boeing] 757 will be fitted with digital electronic instruments including colour CRT displays. The navigation and automatic flight management systems are also digital. Common to both are an inertial reference system using laser gyroscopes; a CRT presentation of the attitude director indicator and the horizontal situation indicator with an integrated multi-colour map; a flight management computer system; colour CRTs giving engine parameters; and a crew alerting system.

Key term(s)
  • integrated multi-color map

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) Boeing se borne à indiquer que les postes de pilotage du B.757 à fuselage étroit et du B.767 à fuselage large ont beaucoup d'éléments communs et seront utilisables pour le pilotage à deux. Le B.757 sera équipé d'indicateurs électroniques et de systèmes de navigation et de gestion de vol automatique, tous de type numérique. Les postes de pilotage des deux appareils comporteront: une centrale inertielle à gyrolasers, un indicateur TRC de contrôle d'assiette, un indicateur électronique de situation horizontale avec carte intégrée multicolore, un calculateur de gestion de vol; des indicateurs TRC couleurs fournissant les paramètres moteurs et un système d'alerte de l'équipage.

Spanish

Save record 49

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