TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

ATTITUDE UNIT [21 records]

Record 1 2017-11-16

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Launchers (Astronautics)
  • Missiles and Rockets
CONT

Bipropellant propulsion. Snecma Moteurs is pursuing the development of its bipropellant engine range : providing 200 Newtons of thrust, the unit is designed to control the attitude and docking operations of the ATV(Automated Transfer Vehicle), the European cargo carrier that will supply the International Space Station.

PHR

bipropellant propulsion system

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Lanceurs (Astronautique)
  • Missiles et roquettes
CONT

Propulsion biliquide. Snecma Moteurs poursuit le développement de sa gamme de moteur biliquide avec un propulseur d'une poussée de 200 Newton destiné à équiper, pour les manœuvres de contrôle d'attitude et d'accostage, l'ATV (Automated Transfert Vehicle), cargo européen de desserte de la Station spatiale internationale.

Spanish

Save record 1

Record 2 2011-06-14

English

Subject field(s)
  • Petrography
  • Iron and Manganese Mining
DEF

[A] stratigraphic unit of layered, bedded, or laminated rocks of all ages that contains 15 per cent or more iron, in which the iron minerals are commonly interbanded with quartz, chert or carbonate and where the banded structure of the ferruginous rocks conforms in pattern and attitude with the adjacent sedimentary, volcanic, or metasedimentary rocks.

CONT

The supracrustal rocks include siltstone, sandstone, quartzite, shale, phyllite, dolomite, iron-formation, and pillowed basalts.

PHR

Banded iron formation.

French

Domaine(s)
  • Pétrographie
  • Mines de fer et de manganèse
CONT

Les roches supracrustales se composent de siltstones, de grès, de quartzites, de shales, de phyllades, de dolomies, de formations de fer et de basaltes en coussins.

OBS

L'expression «formation de fer» (ou formation ferrifère) désigne des unités stratigraphiques de roches stratifiées ou laminées de tous âges contenant au moins 15 % de fer, dans lesquelles les minéraux de fer sont généralement interstratifiés avec du quartz, du chert ou des carbonates.

Spanish

Save record 2

Record 3 2011-03-22

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Navigation Instruments
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • River and Sea Navigation
CONT

Attitude Sensor. The TSS POS/MV(Position and Orientation Systems for Marine Vessels) is an inertial navigation system delivering full 6 degree-of-freedom position and orientation systems for ships. It combines data from an inertial unit made up of three acceleration meters and three gyrolasers(fibre optic gyroscopes) and two GPS antennas. It delivers the following data with a sampling frequency of 1-200 Hz : roll and pitch(accurate to 0. 02°) ;heave(accurate to 5% amplitude) ;true heading(accurate to 0. 1°).

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Instruments de navigation
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Navigation fluviale et maritime
DEF

Ensemble des appareils servant à déterminer et à contrôler l'orientation d'un véhicule spatial.

CONT

Des gyroscopes mécaniques à suspension dynamique, très utilisés dans les centrales à cardans, peuvent également être montés sur une centrale à composants liés, de performances plus modestes, comme une centrale d'attitude. Il s'agit d'instruments électromécaniques à masse tournante entraînée en rotation par un moteur électrique au travers d'un joint flexible qui laisse au rotor toute liberté angulaire dans les directions perpendiculaires à l'axe de rotation.

CONT

Centrales d'attitude. La centrale TSS POS/MV (Position and Orientation Systems for Marine Vessels) désigne un système de navigation inertielle qui procure des solutions d'orientation et de positionnement à six degrés de liberté pour les navires. Elle combine les informations provenant d'une centrale inertielle constituée de trois accéléromètres et trois gyrolasers (gyroscopes à fibres optiques) et de deux antennes GPS. Elle délivre avec une fréquence d'échantillonnage 1-200 Hz les informations suivantes : roulis et tangage (précision 0.02°); pilonnement (précision 5 % de l'amplitude); cap (précision 0.1°).

OBS

centrale d'orientation : terme publié au Journal officiel de la République française le 22 septembre 2000.

Spanish

Save record 3

Record 4 2008-12-23

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

Two SAIs(standby attitude indicators) were recovered : the spare SAI and the installed SAI. The spare SAI was carried in the fly-away kit.... The unit was contained in bubble wrap and its electrical connector was capped.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Deux indicateurs d'assiette de secours (SAI) ont été repêchés : le SAI de rechange et le SAI installé. [...] L'instrument était enveloppé dans un film à bulles d'air, et son connecteur électrique était recouvert d'un capuchon.

OBS

lot de bord : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 4

Record 5 2005-11-14

English

Subject field(s)
  • Space Exploration Equipment and Tools
CONT

Three Axis Magnetometer [-] TAM... Redundant TAMs are provided to sense the local strength and direction of the Earth's magnetic field. Each TAM consists of a sensor and a separately packaged electronics unit. The analog outputs provided by the TAM allow for sensing magnetic field data in three orthogonal axes. TAM-Operation Once the TAM is powered there will be no ground interactions necessary. The TAM data is used by the FSW ACS [Flight Software Attitude Control Subsystem routine to determine the local magnetic field when reaction wheel momentum unloading is deemed necessary via the magnetic torque rods [Landsat].

OBS

three axis magnetometer; CAM: term and abbreviation officially approved by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

Key term(s)
  • three-axis magnetometer

French

Domaine(s)
  • Équipement et outillage d'exploration spatiale
CONT

On peut mesurer ainsi l'intensité d'un champ magnétique axial. Certains magnétomètres plus sophistiqués peuvent mesurer un champ global selon ses 3 axes x, y et z. On parle alors de magnétomètre triaxial.

OBS

magnétomètre triaxial : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de Radarsat-2 (GTTR0).

Spanish

Save record 5

Record 6 2003-06-23

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
  • Spacecraft
CONT

Attitude control sensors and actuators are monitored by a common electronic unit(the Attitude Sensor Electronics, or ASE), in charge in particular of attitude anomaly detection, and safe mode implementation.

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
  • Engins spatiaux

Spanish

Save record 6

Record 7 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Throughout rapid align[ment] the electronic circuits which normally drive the gyro torque motors are used to process the error signals required to align the platform.

OBS

Torque motor. A motor that receives information from the frames in the inertial measurement unit about changes in attitude of a rocket or missile [or aircraft], which in turn helps to correct the attitude of the rocket or missile [or aircraft], as needed.

Key term(s)
  • gyroscope torque motor

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Au cours de l'alignement rapide, les circuits électroniques qui entraînent normalement les moteurs couples du gyroscope sont utilisés pour traiter les signaux d'erreur requis pour aligner la plate-forme.

OBS

Gyroscopes libres [...] Ils comportent souvent [...] des «moteurs-couples», permettant d'appliquer à la toupie des couples connus, dans le but de compenser certains couples perturbateurs ou encore d'obtenir de la toupie une précession déterminée.

Key term(s)
  • moteur couple du gyroscope
  • moteur-couple du gyro
  • moteur-couple du gyroscope

Spanish

Save record 7

Record 8 2002-07-05

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchrotransmetteur de couple à puissance élevée
  • synchro-transmetteur de couple à puissance élevée

Spanish

Save record 8

Record 9 2001-10-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

Key term(s)
  • dual redundant INS

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

Save record 9

Record 10 2001-10-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required.... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

Save record 10

Record 11 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Electronics
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately.

French

Domaine(s)
  • Électronique
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro-amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro-transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro-différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément.

Spanish

Save record 11

Record 12 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Electrical Component Manufacturing Equipment
  • Stators and Rotors (Electrical Components)
  • Servomechanisms
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems.... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

CONT

Synchro torque transmitter. The synchro transmitter converts the angular position of its rotor (mechanical input) into an electrical output signal.

Key term(s)
  • synchro-torque transmitter
  • synchro-transmitter

French

Domaine(s)
  • Matériel et équipement électriques
  • Stators et rotors (Composants électrotechniques)
  • Servomécanismes
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchrotransmetteur de couple
  • synchro-transmetteur de couple

Spanish

Save record 12

Record 13 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Applications of Electronics
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

Synchro signal amplifier(CRA-3). The CRA-3 is designed to operate with GHARS [gyroscopic heading and attitude reference system], and other compass systems... The unit may be used for multiple bearing and other repeater applications. The CRA-3 consists of a transistor amplifier, control transformer and motor with gear head designed to drive four size eleven high power synchro torque transmitters, a synchro differential and two resolvers each of which may be excited separately. Each synchro torque transmitter is capable of driving up to four high torque synchro receivers.

French

Domaine(s)
  • Applications de l'électronique
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Synchro amplificateur de signaux (CRA-3). Le CRA-3 est conçu pour fonctionner avec la centrale gyroscopique de cap et de verticale et d'autres systèmes de compas [...] Le CRA-3 se compose d'un amplificateur transistorisé, d'un transformateur de commande et d'un moteur avec train d'engrenages conçu pour entraîner quatre synchro transmetteurs de couple à puissance élevée de grandeur onze, un synchro différentiel et deux résolvers, pouvant tous être excités séparément. Chaque synchro transmetteur de couple est capable d'entraîner jusqu'à quatre synchro récepteurs à couple élevé.

Key term(s)
  • synchro-transmetteur à couple élevé

Spanish

Save record 13

Record 14 2001-08-14

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The magnetic heading demodulator is located within the power adapter panel. It is electrically connected between the GHARS [gyroscopic heading and attitude reference unit] and the IDS 7. The demodulator receives a signal from the GHARS sensing the state of synchronization between the heading reference and the flux valve heading.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le démodulateur de cap magnétique est situé dans le «power adapter panel». Il est connecté entre le système de GHARS [centrale gyroscopique de cap et de verticale] et l'indicateur IDS-7. Le démodulateur reçoit un signal du GHARS détecteur de l'état de synchronisation entre la référence de cap et le cap de la [sonde magnétométrique].

Spanish

Save record 14

Record 15 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

Il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 15

Record 16 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The basic attitude sensor was the three-gyro inertial reference package. It contained two air-tight integrating gyro units to sense pitch and yaw, and one miniature integrating gyro unit to sense roll. The pitch and roll gyros were torqued by signals obtained by two Barnes mod IIA infrared horizon sensors. Gyrocompassing oriented the vehicle to an orbit plane yaw reference by detecting a component of the programmed pitch rate through the roll horizon sensor. The geocentric pitch rate(typically 4 deg/min, for a low-altitude orbit) was programmed as a constant torque to the pitch gyro. This pitch component, if a yaw error was present, would be sensed differentially when compared with the roll components of the two horizon-sensor heads. The differential would be seen as a function of yaw error.

CONT

During heading align, the rotor of the resolver is positioned so that it transforms the N-S and E-W liquid level signals into pitch and roll components which are referenced to heading. The pitch component is amplified, demodulated and summed with amplified and demodulated feedback signals from the VG [vertical gyro] roll and pitch pickoffs and the pitch synchro. The combined signal is then modulated, amplified and converted to DC [direct current] to drive the platform pitch gimbal torque motor until the input signals are nulled.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

Durant l'alignement sur le cap, le rotor du résolver est mis en position de telle sorte qu'il transforme les signaux des niveaux à liquide N.-S. et E.-O. en composantes de tangage et de roulis en référence au cap. La composante de tangage est amplifiée, démodulée et composée avec des signaux de réaction amplifiés et démodulés venant des capteurs de roulis et de tangage du VG [gyroscope directionnel] et du synchro de tangage. Ce signal composé est alors modulé, amplifié et converti en courant continu pour entraîner le moteur couple du cardan de tangage de la plate-forme jusqu'à ce que les signaux d'entrée soient annulés.

CONT

[...] il s'agit de la rotation galiléenne mais [...] la rotation à annuler quand on souhaite obtenir un pointage Terre parfait est la rotation relative au repère orbital de composantes en roulis, tangage et lacet.

Spanish

Save record 16

Record 17 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • General Mechanics (Physics)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

A coordinate system in which a body moves with constant velocity as long as no force is acting on it.

CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides... aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer... The IMU... measures the specific force and attitude of the vehicle in an inertial coordinate frame. These inertial coordinates are in turn transferred to the computer, which determines the vehicle position in the desired reference frame.

French

Domaine(s)
  • Mécanique générale (Physique)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Save record 17

Record 18 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

A computer that uses electronic or electric circuits to compute two or more navigation factors such as altitude, direction, and velocity, or to receive such data and compute course information.

CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... in a convenient coordinate frame.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Le programme de modernisation MirSIP des Mirages 5 est attribué à la SABCA qui travaillera en étroite collaboration avec Dassault Aviation. Il est axé principalement sur la sécurité de l'avion et sur d'autres modifications, notamment: [...] L'installation d'un système de navigation, de tir et de reconnaissance très moderne comprenant : Un télémètre laser, installé sous le nez de l'avion. La plateforme de navigation inertielle du F-16. Un calculateur de navigation et d'attaque, muni d'un écran cathodique [...]

CONT

Le calculateur de bombardement devait [...] déterminer en fonction des conditions de vol instantanées, le point de chute futur de la bombe, si elle était larguée à cet instant. À partir de cette donnée, constamment remise à jour, le calculateur de navigation devait donner au pilote automatique les ordres pour amener ce point à coïncider avec le but et commander automatiquement le largage de la bombe lorsque cette coïncidence était réalisée, en fournissant pour information de l'équipage le décompte des dix dernières secondes.

OBS

calculateur de navigation : terme d'usage obligatoire au Bureau de la traduction.

Spanish

Save record 18

Record 19 2001-06-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In its simplest form, an inertial navigation system(INS) consists of an inertial measurement unit(IMU), the navigation computer, and a computer interface. Therefore, the inertial navigation system aboard an aircraft provides, through self-contained equipment, aircraft acceleration, velocity, position, attitude, and heading to the onboard navigation computer and other aircraft subsystems... For certain operations and/or missions... dual or triple redundant inertial navigation systems are required... In a dual INS configuration... as long as either inertial navigation system is providing valid data, its output can be used as the primary reference source for the navigation subsystem.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Le Grippen dispose d'un système de commande de vol électrique digitale à triple redondance et d'une centrale inertielle Honeywell.

Spanish

Save record 19

Record 20 2000-04-01

English

Subject field(s)
  • Electronic Components
  • Computers and Calculators
CONT

The INTEGRAL ISVV project deals with four different SW modules; the attitude control computer SW, the star tracker SW, the central data management unit SW and the digital processing electronics(DPE) common services SW(CSSW). This case only covers the last SW component, the DPE CSSW. Together the DPE and the DPE CSSW provide a computing platform for the payload(scientific instruments) on the INTEGRAL satellite.

French

Domaine(s)
  • Composants électroniques
  • Ordinateurs et calculateurs

Spanish

Save record 20

Record 21 1998-07-13

English

Subject field(s)
  • Production (Economics)
  • Financial and Budgetary Management
CONT

The concept of productivity recognizes the interplay between various factors in the workplace. The output or results achieved may be related to different inputs or resources in the form of various productivity ratios, for example, output per labour hour, output per unit of material(as in kilometres driven per litre of gas) or output per unit of capital. Each of these productivity ratios may be influenced by a combination of factors, such as quality and availability of materials, scale of operations, rate of capacity utilization, availability and throughput capacity of capital equipment, attitude and skill level of the work force, motivation and effectiveness of the management. The manner in which these factors interrelate will have a bearing on the resulting productivity ratio.

French

Domaine(s)
  • Production (Économie)
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

Les fondamentaux nécessaires pour qu'une économie soit saine, sont les coefficients d'épargne, les coefficients d'investissements, les ratios de productivité et la balance des paiements.

Spanish

Save record 21

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