TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

BUSINESS ACTIVITIES [100 records]

Record 1 2025-02-27

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Trade
  • Metallurgy - General
  • Gemmology
CONT

For the purposes of the PCMLTFA [Proceeds of Crime(Money Laundering) and Terrorist Financing Act], a dealer in precious metals and precious stones is a person or an entity that buys or sells precious metals, precious stones or jewellery in the course of its business activities.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Commerce
  • Métallurgie générale
  • Gemmologie
CONT

Aux fins de la Loi [sur le recyclage des produits de la criminalité et le financement des activités terroristes], un négociant en métaux précieux et pierres précieuses est une personne ou une entité qui, dans le cadre de ses activités commerciales, se livre à l'achat ou à la vente de métaux précieux, pierres précieuses ou bijoux.

Spanish

Save record 1

Record 2 2025-02-18

English

Subject field(s)
  • Environmental Management
  • Saving and Consumption
  • Economic and Industrial Sociology
CONT

Different business activities require the production of vast quantities of energy which is then often wasted. According to the French environment and energy management agency..., 109. 5 terawatt hours(TWh) of heat are discarded by the industrial sector. This represents 36% of its fuel consumption. Recovering this heat is a challenge that cannot be ignored. Recovered energy can be the perfect supplement to renewable energy.

French

Domaine(s)
  • Gestion environnementale
  • Épargne et consommation
  • Sociologie économique et industrielle
DEF

Énergie récupérée lors d'un processus dont la fonction principale n'est pas la production de cette énergie.

OBS

énergie de récupération : désignation et définition publiées au Journal officiel de la République française le 28 mai 2023.

Spanish

Save record 2

Record 3 2025-02-03

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Foreign Trade
  • Corporate Economics
OBS

Global Opportunities for Associations(GOA) provides contribution funding to support national associations undertaking new or expanded international business development activities, in strategic markets and sectors, for the benefit of an entire industry(both member and non-member firms).

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Commerce extérieur
  • Économie de l'entreprise
OBS

Le programme «Opportunités mondiales pour les associations» (OMA) offre du financement sous forme de contribution pour appuyer les associations nationales qui mènent des activités, nouvelles ou élargies, de développement des marchés internationaux dans des secteurs et sur des marchés stratégiques au profit de l'ensemble de l'industrie (les entreprises membres et non membres).

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-12-05

English

Subject field(s)
  • Auditing (Accounting)
  • Government Accounting
CONT

[The] transactional business process [includes] control activities over the initiation, recording, processing, and reporting of higher number and different types of routine transactions throughout the reporting period.

French

Domaine(s)
  • Vérification (Comptabilité)
  • Comptabilité publique
CONT

Les processus opérationnels au niveau des transactions comprennent les activités de contrôle visant le déclenchement, l'enregistrement, le traitement et la communication d'un nombre élevé de types d'opérations routinières différentes qui sont effectuées tout au long de l'exercice.

Spanish

Save record 4

Record 5 2024-10-31

English

Subject field(s)
  • Financial Accounting
  • Finance
DEF

A group of interested parties assumed to have a reasonable knowledge of business, economic activities and accounting, willingness to study the financial statements with reasonable diligence, and an understanding of the principles of materiality.

CONT

Financial statement users may come from different fields and areas of expertise. The types of user or stakeholder who may be relying on financial statements of [a] business can include: shareholders and other investors, creditors and lenders, government ministries and agencies, regulators [and] the general public.

Key term(s)
  • financial statement user
  • user of financial statements

French

Domaine(s)
  • Comptabilité générale
  • Finances
CONT

Les utilisateurs des états financiers appartiennent à différents domaines de compétence. Les types d'utilisateurs ou de parties prenantes qui s'appuient sur les états financiers [d'une] entreprise peuvent comprendre les suivants : actionnaires et autres investisseurs, créanciers et prêteurs, ministères et organismes publics, autorités de réglementation [et] le grand public.

Key term(s)
  • utilisateur des états financiers
  • utilisatrice des états financiers

Spanish

Save record 5

Record 6 2024-10-07

English

Subject field(s)
  • Marketing
  • Internet and Telematics
CONT

Digital marketing consists of Internet-based marketing activities, such as online advertising, websites, social media and emails used to promote a business and learn about customers.

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
  • Internet et télématique
CONT

Le marketing numérique est constitué d'activités de marketing sur Internet, comme la publicité en ligne et les sites Web, les médias sociaux et les courriels, pour promouvoir une entreprise et en apprendre davantage sur sa clientèle.

OBS

marketing numérique : L'emploi de «marketing», parfois critiqué, est passé dans l'usage standard.

Spanish

Save record 6

Record 7 2024-08-15

English

Subject field(s)
  • Taxation
  • International Relations
DEF

... the examination of a business or individual tax return by a common audit team with members of two or more States examining cross-border tax situations as one tax audit to gain a uniform and legal assessment ...

CONT

In their joint fight against tax avoidance and tax evasion, international governance organizations have developed different tools. One of these tools is the joint tax audit, in which two or more countries join together to form a single audit team to examine [issues or transactions] of one or more related taxable persons with cross-border business activities.

French

Domaine(s)
  • Fiscalité
  • Relations internationales

Spanish

Save record 7

Record 8 2024-07-30

English

Subject field(s)
  • IT Security
CONT

Reconnaissance... refers to activities conducted by a threat actor to obtain information and identify vulnerabilities to facilitate future [compromises]. Opportunistic threat actors may scan the Internet for hosts with unsecured vulnerabilities and target them. When a target is selected, the threat actor may conduct additional research on their target including open-source searches on their business, employees, and infrastructure.

Key term(s)
  • recon

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
CONT

Reconnaissance [...] désigne les activités menées par un auteur de menace pour lui permettre d'obtenir des renseignements et d'identifier des vulnérabilités dans le but de faciliter d'éventuelles compromissions. Les auteurs de menace opportunistes peuvent scruter l'Internet à la recherche d'hôtes ayant des vulnérabilités non sécurisées et les cibler. Lorsqu'une cible est sélectionnée, l'auteur peut mener des recherches supplémentaires sur celle-ci, dont des recherches de source ouverte sur l'entreprise, les employés ou l'infrastructure.

Key term(s)
  • recon

Spanish

Save record 8

Record 9 2024-04-29

English

Subject field(s)
  • Corporate Structure
  • Commercial and Other Bodies (Law)
CONT

A head office is... the place from where a company controls, directs and monitors its business activities.

OBS

headquarters: The noun ’’headquarters’’ can be either singular or plural. In both cases, it is written with an s at the end; ’’headquarter’’ as a noun is incorrect.

French

Domaine(s)
  • Structures de l'entreprise
  • Organismes commerciaux ou non (Droit)
DEF

Lieu où une société commerciale a fait élection de son domicile légal et où se trouvent généralement rassemblés les organismes de direction et les services centralisés de l'entreprise.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Estructura de la empresa
  • Organismos comerciales y otros (Derecho)
DEF

Sede de la entidad, a efectos legales, fiscales y jurisdiccionales, en donde suelen hallarse establecidos sus servicios centrales.

Save record 9

Record 10 2024-04-24

English

Subject field(s)
  • Productivity and Profitability
  • Government Contracts
CONT

The value chain... is a concept from business management that was first described and popularized by Michael Porter in his 1985 best-seller, Competitive Advantage : Creating and Sustaining Superior Performance. The value chain in its original sense was defined as a sequence of value-enhancing activities. In its simplest form, raw materials are formed into components, which are assembled into final products, distributed, sold, and serviced. In other words, the chain consists of a series of activities that create and build value.

OBS

Primary activities are directly concerned with the creation or delivery of a product or service. They can be grouped into five main areas: inbound logistics, operations (production), outbound logistics, marketing and sales, and services. Each of these primary activities is linked to support activities which help to improve their effectiveness or efficiency. There are four main areas of support activities: procurement, technology development, human resource management, and infrastructure.

French

Domaine(s)
  • Productivité et rentabilité
  • Marchés publics
DEF

Outil de gestion qui décompose l'entreprise en activités pertinentes au plan stratégique, depuis l'approvisionnement en marchandises, en matières ou en fournitures auprès des fournisseurs jusqu'à la livraison de la marchandise ou du produit ou la prestation du service au client, le but étant de comprendre le comportement des coûts et de déterminer où se trouvent les sources existantes de différenciation du produit.

OBS

Les activités principales ont directement trait à la création ou à la livraison d'un produit ou d'un service. Elles peuvent être regroupées en cinq grandes catégories : logistique amont, production, logistique aval, commercialisation et vente, services. Chacune de ces activités principales est associée à des activités de soutien qui aident à en améliorer l'efficacité ou l'efficience. Les activités de soutien sont réparties en quatre grandes catégories : approvisionnements, développement technologique, gestion des ressources humaines, et infrastructure.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Productividad y rentabilidad
  • Contratos gubernamentales
DEF

El conjunto de actividades realizadas por una empresa que le añaden valor y le permiten competir.

OBS

Puede dividirse en "actividades primarias", como logística, fabricación, marketing y ventas, y servicio post-venta, y "actividades secundarias", como infraestructura de la empresa, recursos humanos, tecnología, y compras.

Save record 10

Record 11 2024-01-25

English

Subject field(s)
  • Information Technology (Informatics)
  • Management Operations (General)
  • Public Administration (General)
DEF

The process of using digital technologies to create or modify culture, user experiences and processes.

CONT

Digital transformation is the profound transformation of business activities, competencies, and business models to fully leverage the opportunities of digital technologies.

OBS

Not to be confused with digitalization.

OBS

digital transformation: designation and definition officially approved by the Defence Terminology Standardization Board.

French

Domaine(s)
  • Technologie de l'information (Informatique)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
DEF

Processus d'utilisation des technologies numériques pour la mise en place ou la modification de la culture, de l'expérience utilisateur et des processus.

CONT

L'expression «transformation numérique» [est utilisée lorsqu'il est question] de remettre en question les processus existants, voire le modèle d'entreprise tout entier. Dans ce cas, on insiste sur la manière de réorganiser l'entreprise en s'aidant des opportunités créées par la numérisation.

OBS

Ne pas confondre avec la numérisation.

OBS

transformation numérique : désignation et définition uniformisées par le Conseil de normalisation de terminologie de la défense.

OBS

transformation numérique : désignation et définition publiées au Journal officiel de la République française le 1er juillet 2023.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tecnología de la información (Informática)
  • Operaciones de la gestión (Generalidades)
  • Administración pública (Generalidades)
DEF

Integración de las nuevas tecnologías en todas las áreas de una empresa para cambiar su forma de funcionar.

Save record 11

Record 12 2023-10-16

English

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Protection of Property
  • IT Security
  • Federal Administration
OBS

This security control profile is suitable for departments using information systems to support a wide range of GC [Government of Canada] business activities of medium sensitivity and criticality involving particularly sensitive, Protected B information.

French

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Sécurité des biens
  • Sécurité des TI
  • Administration fédérale

Spanish

Save record 12

Record 13 2023-05-03

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Aquaculture
CONT

Fish hatchery managers use their knowledge of fish biology, ecology, chemistry, and aquaculture technology to raise fish and shellfish in a wide range of settings. For instance, they may stock and manage fish in ponds, raceways, commercial net pens, and recirculation systems for the purpose of food or recreational fishing. In addition, managers employ administrative skills to manage a hatchery's business activities, such as ordering supplies, maintaining equipment, keeping financial records, and overseeing workers.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Aquaculture

Spanish

Save record 13

Record 14 - external organization data 2022-11-10

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
4237
occupation code, see observation
OBS

4237: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : developing and delivering information sessions for domestic partners and various divisional units; compiling data for the preparation of a thorough assessment of human trafficking into, through and within Canada by the divisional analyst and/or the Human Trafficking National Coordination Centre(HTNCC) Analyst; liaising with domestic and international partners to monitor and report human trafficking investigative and intelligence activities to the HTNCC to ensure coordination of all human trafficking files nationally; developing an inventory of victim protection and resources, and developing protocols for the referral of victims to the appropriate services; researching, analysing and preparing components of the division's corporate business plan, specific to human trafficking initiatives, including environmental scans and the strategic overviews; participating as a Subject Matter Expert(SME) at national and international conferences/workshops and interdepartmental working groups; interacting with media proactively and reactively in relation to human trafficking matters to promote awareness; and implementing a mentoring system in the larger Immigration and Passport Sections to ensure a transition of corporate knowledge.

Key term(s)
  • Human Trafficking Awareness Co-ordinator

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
4237
occupation code, see observation
OBS

4237 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : élaborer et présenter des séances d'information à l'intention des partenaires nationaux et des divers services divisionnaires; recueillir des données en vue d'une évaluation approfondie de la traite des personnes au Canada, notamment comme pays de transit et de destination, par l'analyste divisionnaire ou l'analyste du Centre national de coordination contre la traite de personnes (CNCTP); assurer la liaison avec les partenaires nationaux et internationaux afin de contrôler les activités d'enquêtes et de renseignements sur la traite de personnes et de les signaler au CNCTP pour assurer la coordination de tous les dossiers de traite de personnes à l'échelle nationale; établir un répertoire de protection et de ressources des victimes, et élaborer des protocoles concernant le renvoi des victimes aux services compétents; étudier, analyser et élaborer des volets du plan d'activités de la division portant sur les initiatives contre la traite de personnes, notamment des analyses de l'environnement et les aperçus stratégiques; participer à titre d'expert en la matière (EM) à des conférences ou à des ateliers nationaux et internationaux et à des groupes de travail interministériels; interagir avec les médias de façon proactive et réactive concernant des questions relatives à la traite des personnes, aux fins de sensibilisation; mettre en place un système de mentorat dans les sections des questions d'immigration et de passeport importantes pour assurer le transfert du savoir collectif.

Key term(s)
  • coordinateur de la sensibilisation à la traite des personnes
  • coordinatrice de la sensibilisation à la traite des personnes
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordonnateur
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordonnatrice
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordinateur
  • sensibilisation à la traite des personnes - coordinatrice

Spanish

Save record 14

Record 15 2022-05-30

English

Subject field(s)
  • Productivity and Profitability
CONT

Capacity management refers to the wide variety of planning actions used to ensure that a business infrastructure has adequate resources to maximize its potential activities and production output under any condition.

French

Domaine(s)
  • Productivité et rentabilité
DEF

Ensemble des activités qui assurent la réalisation [d'un] programme directeur de production par l'utilisation optimale des ressources [d'une] l'entreprise ou par la location de ressources externes, le cas échéant, pour répondre aux besoins de capacité planifiés.

Spanish

Save record 15

Record 16 2022-05-10

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Internet and Telematics
  • Management Operations
CONT

Actionable analytics directly affect the efficiency and effectiveness of business operations. They operate on the front-line of the business in day-to day operational activities, so must be robust, scalable, accurate and reliable.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Internet et télématique
  • Opérations de la gestion

Spanish

Save record 16

Record 17 - external organization data 2022-05-05

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
3216
occupation code, see observation
OBS

3216: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

IC: in charge.

OBS

The member is responsible for : assisting in managing the unit's operational and administrative components; managing sensitive and complex investigations; managing local, national and international organized crime investigations; analyzing and assessing best practices and recommending new approaches to combat organized crime; developing strategic and business planning activities; and liaising with partner organizations.

Key term(s)
  • Assistant In Charge Integrated Organized Crime Investigative Unit
  • Assistant IC, Integrated Organized Crime Investigative Unit
  • Assistant In Charge, Integrated Organized Crime Investigative Unit
  • Integrated Organized Crime Investigative Unit, Assistant IC
  • Integrated Organized Crime Investigative Unit, Assistant In Charge
  • Assistant IC Integrated Organised Crime Investigative Unit
  • Assistant In Charge Integrated Organised Crime Investigative Unit
  • Assistant IC, Integrated Organised Crime Investigative Unit
  • Assistant In Charge, Integrated Organised Crime Investigative Unit
  • Integrated Organised Crime Investigative Unit, Assistant IC
  • Integrated Organised Crime Investigative Unit, Assistant In Charge

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
3216
occupation code, see observation
OBS

3216 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

resp. : responsable.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : aider à gérer les composantes opérationnelles et administratives du groupe; gérer les enquêtes délicates et complexes; gérer les enquêtes locales, nationales et internationales sur le crime organisé; analyser et évaluer les meilleures pratiques et recommander de nouvelles méthodes de lutte contre le crime organisé; établir des activités de planification opérationnelle et stratégique; assurer la liaison avec les organismes partenaires.

Key term(s)
  • responsable adjoint du Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • responsable adjointe du Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • resp. adjoint, Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • resp. adjointe, Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • responsable adjoint, Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • responsable adjointe, Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé
  • Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé, resp. adjoint
  • Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé, resp. adjointe
  • Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé, responsable adjoint
  • Groupe intégré des enquêtes sur le crime organisé, responsable adjointe

Spanish

Save record 17

Record 18 - external organization data 2022-03-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
005131
occupation code, see observation
64
former designation, occupation code, see observation
OBS

005131: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

Starting date of DG, National Headquarters: September 3, 2019.

OBS

64: former Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for : providing direction and leadership in the development and implementation of strategies, business plans, policies, processes and services in matters of corporate management, human resources, informatics, staff relations, honours and awards, property security and integrated emergency planning for the National Headquarters area; leading the development of policy and accountability frameworks for the RCMP(Royal Canadian Mounted Police) Strategic Partnership, Intellectual Property and Heritage Programs; directing the activities of the Musical Ride Program, and promoting the RCMP image nationally and internationally; and exercising decision-making authority on cases of discipline and harassment involving offices at National Headquarters.

Key term(s)
  • Director General, NHQ
  • CO, National Headquarters

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
005131
occupation code, see observation
64
former designation, occupation code, see observation
OBS

005131 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Date d'entrée en fonction du DG, Direction générale : 3 septembre 2019.

OBS

64 : ancien code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : diriger l'établissement et la mise en œuvre des stratégies, des plans d'activités, des politiques, des processus et des services en matière de gestion générale, de ressources humaines, d'informatique, de relations de travail, de prix et de distinctions honorifiques, de protection des biens et de planification intégrée des mesures d'urgence pour la région de la Direction générale; diriger l'établissement des politiques et des cadres de responsabilisation pour les programmes des partenariats stratégiques, de la propriété intellectuelle et du patrimoine de la GRC (Gendarmerie royale du Canada); diriger les activités du Programme du Carrousel, et promouvoir l'image de la GRC à l'échelle nationale et internationale; exercer un pouvoir de décision dans des affaires de discipline et de harcèlement mettant en cause des bureaux à la Direction générale.

Key term(s)
  • directeur général, Direction générale
  • directrice générale, Direction générale
  • directeur général, DG
  • directrice générale, DG
  • DG, DG

Spanish

Save record 18

Record 19 - external organization data 2022-02-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
DEF

Auxiliary activities that do not or will not constitute an official record or official action, i. e. inconsequential business activities clearly peripheral to RCMP(Royal Canadian Mounted Police) operations and administration.

OBS

The activities to be considered as informal, must not involve the creation, retrieval, communication, processing, or management of sensitive information, or information that in aggregate with other information might be sensitive or potentially compromise the integrity of an operation.

Key term(s)
  • informal Royal Canadian Mounted Police business

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
DEF

Toute activité auxiliaire qui ne fait pas ni n’est appelée à faire l’objet d’un document officiel ou d’une action officielle, c.‑à‑d. une activité qui ne porte pas à conséquence et est accessoire par rapport aux opérations et à l’administration de la GRC (Gendarmerie royale du Canada).

OBS

Sont exclues des activités non officielles celles qui impliquent la création, la récupération, la communication, le traitement ou la gestion d’informations sensibles ou d’informations qui, agrégées à d’autres, pourraient être sensibles ou risquer de compromettre l’intégrité d’une opération.

Key term(s)
  • activité non officielle de la Gendarmerie royale du Canada

Spanish

Save record 19

Record 20 2022-01-26

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • IT Security
Universal entry(ies)
I217
classification system code, see observation
OBS

This online self-paced course provides an overview of common IT [information technology] security program activities in the Government of Canada and introduces the legal, policy, business and threat contexts for IT security. By gaining a renewed appreciation for the IT security context and program activities, participants will be better able to support IT security priorities across the Government of Canada.

OBS

IT: information technology.

OBS

I217: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • Introduction to Information Technology Security Management

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Sécurité des TI
Entrée(s) universelle(s)
I217
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne à rythme libre offre un aperçu des activités qui sont couramment réalisées dans le cadre des programmes de sécurité des TI [technologies de l'information] du gouvernement du Canada, en plus de présenter les aspects juridiques, politiques et opérationnels de la sécurité des TI ainsi que les menaces qui pèsent sur celle-ci. Les participants seront mieux à même d'appuyer les priorités liées à la sécurité des TI à l'échelle du gouvernement du Canada s'ils s'intéressent davantage au contexte de la sécurité des TI et aux activités des programmes.

OBS

I217 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 20

Record 21 - external organization data 2021-12-09

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
DEF

The Program responsible for the efficient and systematic control of the creation, receipt, maintenance, use, and disposition of information resources of business value(IRBV), including processes for capturing and maintaining evidence of, and information about, business activities and transactions.

Key term(s)
  • Records Management Programme

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
DEF

Programme qui voit au contrôle efficace et systématique de la création, de la réception, de la tenue, de l'utilisation et de l'aliénation des ressources documentaires à valeur opérationnelle (RDVO), y compris les processus de saisie et de mise à jour de la preuve des activités et des transactions opérationnelles, et de l'information sur celles-ci.

Spanish

Save record 21

Record 22 2021-08-26

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
  • Public Administration (General)
  • Computer Programs and Programming
DEF

A broad set of activities supported by multi-module application software that helps a manufacturer or other business manage the important parts of its business, including product planning, parts purchasing, maintaining inventories, interacting with suppliers, providing customer service, and tracking orders.

OBS

enterprise resource planning; ERP: designations officially approved by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
  • Programmes et programmation (Informatique)
OBS

planification des ressources de l'entreprise; PRE : secteur privé.

OBS

planification des ressources de l'organisation; planification des ressources organisationnelles; PRO : secteur public.

OBS

planification des ressources de l'entreprise; PRE : désignations uniformisées par le ministère de la Défense nationale et les Forces canadiennes.

Spanish

Save record 22

Record 23 2021-06-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
  • Citizenship and Immigration
OBS

The Operations Sector Integrity Management Authority Unit leads horizontal PR [permanent resident]-focused risk management activities, including leading a pilot which will look at how risk can be better managed in a single line of business.

OBS

Immigration, Refugees and Citizenship Canada.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Citoyenneté et immigration

Spanish

Save record 23

Record 24 - external organization data 2021-05-11

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
004491
occupation code, see observation
OBS

004491: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

NCO IC: non-commissioned officer in charge.

OBS

The member is responsible for : planning, directing and managing the overall activities of the MSOC(Marine Security Operations Centre) ;developing the strategic vision and business plans for the unit, in line with the national and regional plans; overseeing and reviewing requests for information and intelligence, and managing and prioritizing the responses; liaising with national and international clients and partners to share information and intelligence; and providing direction and advice to unit members, clients and partners.

OBS

NCO IC, Marine Security Operations Centre: Although "NCO IC, Marine Security Operation Centre" is extracted from the Royal Canadian Mounted Police "Career Management Manual," "NCO IC, Marine Security Operations Centre" is preferable.

Key term(s)
  • NCO IC, Marine Security Operations Center
  • NCO I/C, Marine Security Operations Centre
  • NCO I/C, Marine Security Operations Center
  • NCO IC, Marine Security Operation Centre
  • NCO IC, Marine Security Operation Center
  • NCO I/C, Marine Security Operation Centre
  • NCO I/C, Marine Security Operation Center
  • Non-Commissioned Officer In Charge, Marine Security Operations Centre
  • Non-Commissioned Officer In Charge, Marine Security Operations Center
  • Non-Commissioned Officer In Charge, Marine Security Operation Centre
  • Non-Commissioned Officer In Charge, Marine Security Operation Center
  • NCO IC, MSOC
  • NCO I/C, MSOC
  • Non-Commissioned Officer In Charge, MSOC
  • Marine Security Operations Centre, NCO IC
  • Marine Security Operations Center, NCO IC
  • Marine Security Operation Centre, NCO IC
  • Marine Security Operation Center, NCO IC
  • Marine Security Operations Centre, NCO I/C
  • Marine Security Operations Center, NCO I/C
  • Marine Security Operation Centre, NCO I/C
  • Marine Security Operation Center, NCO I/C
  • Marine Security Operations Centre, Non-Commissioned Officer In Charge
  • Marine Security Operations Center, Non-Commissioned Officer In Charge
  • Marine Security Operation Centre, Non-Commissioned Officer In Charge
  • Marine Security Operation Center, Non-Commissioned Officer In Charge
  • MSOC, NCO IC
  • MSOC, NCO I/C
  • MSOC, Non-Commissioned Officer In Charge

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
004491
occupation code, see observation
OBS

004491 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

s.-off. resp. : sous-officier responsable; sous-officière responsable.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, diriger et gérer les activités globales du COSM (Centre des opérations de la sûreté maritime); élaborer les plans stratégiques et d'activités du service en fonction des plans nationaux et régionaux; coordonner et examiner les demandes d'informations et de renseignements, et gérer les réponses et en établir l'ordre de priorité; assurer la liaison avec les clients et les partenaires nationaux et étrangers afin d'échanger des informations et des renseignements; donner des conseils et des directives aux membres du service, aux clients et aux partenaires.

Key term(s)
  • sous-officier responsable du Centre des opérations de la sûreté maritime
  • sous-officière responsable du Centre des opérations de la sûreté maritime
  • s.-off. resp., COSM
  • sous-officier responsable, COSM
  • sous-officière responsable, COSM
  • Centre des opérations de la sûreté maritime, s.-off. resp.
  • Centre des opérations de la sûreté maritime, sous-officier responsable
  • Centre des opérations de la sûreté maritime, sous-officière responsable

Spanish

Save record 24

Record 25 2021-05-07

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Emergency Management
DEF

The established period of time within which services, activities, BEF [business enabling functions], resources and/or associated assets must be recovered after a disruption, in order to meet the MSL [minimum service level] and avoid exceeding the MAD [maximum allowable downtime].

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion des urgences
DEF

Période de temps établie dans laquelle les services, les activités, les FACA [fonctions d'aide à la conduite des affaires], les ressources d'appui et les actifs connexes doivent être récupérés après une perturbation, afin de respecter le NSM [niveau de service minimal] et éviter de dépasser le TAMA [temps d'arrêt maximal admissible].

Spanish

Save record 25

Record 26 2021-05-06

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Emergency Management
DEF

The lowest level of service delivery which is necessary to avoid a high or very high degree of injury, and that is maintained until full recovery is achieved for critical services and activities and BEF [business enabling functions].

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Gestion des urgences
DEF

Niveau minimal que doit atteindre la prestation de services nécessaire si l'on veut éviter un préjudice élevé ou très élevé, et qui est maintenu jusqu'au rétablissement complet des services et activités critiques et des FACA [fonctions d'aide à la conduite des affaires].

Spanish

Save record 26

Record 27 2020-06-02

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
  • Life Cycle (Informatics)
DEF

[The] information assets organizations collect, process and store during regular business activities, but generally fail to use for other purposes...

CONT

... To make it more relatable, dark data is like all of the photos on your devices ... Most of them will never be used or even viewed again, but they are there.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
  • Cycle de vie (Informatique)
CONT

Malgré les volumes importants, il y a pourtant des données que l'entreprise n'exploite pas, et dans certains cas ne stocke pas : on les appelle les données noires [...] une sorte de matière noire des données.

Spanish

Save record 27

Record 28 2020-03-11

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Television Arts
CONT

A television producer is a person who oversees all aspects of video production on a television program. Some producers take more of an executive role, in that they conceive new programs and pitch them to the television networks, but upon acceptance they focus on business matters, such as budgets and contracts. Other producers are more involved with the day-to-day workings, participating in activities such as screenwriting, set design, casting and directing.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Télévision (Arts du spectacle)
CONT

Dans le cadre de téléfilms ou de séries télévisées, un réalisateur de télévision a un rôle identique à celui d'un réalisateur de cinéma. Il doit cependant faire face à des contraintes particulières, telles qu'un budget et une durée de tournage généralement plus limités que dans une production cinématographique. Des contraintes artistiques existent aussi, en particulier pour les séries, où il doit adapter sa réalisation à la charte existante.

Spanish

Save record 28

Record 29 2019-07-15

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Finance
OBS

Finance Montréal... was created in 2010 by institutions in the financial services industry at the invitation of the Quebec government.... Its mission is to develop and promote Quebec' s financial services industry. The organization works to enhance Montréal' s reputation as world-class financial hub and engages in international business development activities to attract foreign firms [to] Montréal by promoting various fiscal incentives...

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Finances
OBS

Finance Montréal [...] a été créée en 2010 par les acteurs du milieu financier à l'invitation du gouvernement du Québec. [...] Finance Montréal a pour mission de développer et promouvoir l'industrie des services financiers du Québec. L'organisation travaille à améliorer la réputation de Montréal comme place financière de calibre mondial et effectue des activités de démarchage international afin d'y attirer des sociétés financières étrangères en faisant la promotion de différentes mesures fiscales [...]

Spanish

Save record 29

Record 30 2019-07-11

English

Subject field(s)
  • Position Titles
  • Parliamentary Language
DEF

The senator recognized as the head of the party, other than the Government party, with the most senators.

OBS

Selected by the largest non-government party, the Leader of the Opposition coordinates party members’ activities in the Chamber and in committees. The Leader is often official spokesperson for the Opposition party as well. With the help of a Deputy Leader, the Leader negotiates with the Government on legislative business and the Senate sitting schedule.

Key term(s)
  • Senate Opposition Leader

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Sénateur reconnu comme chef du parti, autre que le parti au pouvoir, qui compte le plus de sénateurs.

OBS

Choisi par son parti, le leader de l’opposition coordonne les activités des membres du parti, au Sénat et en comité. De plus, il assume souvent la fonction de porte-parole officiel de l’opposition. Avec l’aide d’un leader adjoint, il négocie les questions législatives et l’horaire de séance du Sénat avec le gouvernement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Denominación de puestos
  • Lenguaje parlamentario
Save record 30

Record 31 2019-06-07

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Foreign Trade
OBS

The Canada, Australia & New Zealand Business Association(CANZBA) is a non-profit association based in Vancouver, Canada. Established in 2001 to serve the needs of Canadian, Australian and New Zealand individuals and companies, CANZBA is dedicated to advancing members’ business activities through developing business opportunities, making business contacts, and facilitating the exchange of information.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Commerce extérieur

Spanish

Save record 31

Record 32 2019-04-02

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Marketing Research
CONT

The market intelligence analyst is responsible for conducting and assimilating market research to support a wide range of competitive analysis, business development and strategic planning activities.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Étude du marché

Spanish

Save record 32

Record 33 2018-09-28

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Commercial Establishments
  • Footwear (Clothing)
CONT

Shoe store managers maintain responsibility for an assortment of daily tasks essential to the successful operation of the business. Managerial responsibilities often involve administrative duties, such as ordering new merchandise, preparing budgets and accounting for expenditures, and coordinating promotional activities.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Établissements commerciaux
  • Chaussures (Vêtements)

Spanish

Save record 33

Record 34 2018-05-08

English

Subject field(s)
  • Production Management
  • Food Industries
  • Collaboration with the FAO
DEF

A network of food-related business enterprises through which products move from production through consumption, including pre-production and post-consumption activities.

CONT

Typical links in the supply chain are: inputs - producer - processor - distributor - wholesaler - retailer - consumer. For example, a food supply chain featuring pork products might include feed suppliers or veterinarians, a cooperative of farmers, meat packing and fabrication plants, food distributors, marketers, supermarkets and consumers.

French

Domaine(s)
  • Gestion de la production
  • Industrie de l'alimentation
  • Collaboration avec la FAO
CONT

Le don alimentaire fait [...] partie de la chaîne d'approvisionnement alimentaire et il peut aussi aider à prévenir le gaspillage alimentaire. [...] Le gaspillage alimentaire concerne principalement le reste de la chaîne d'approvisionnement alimentaire, notamment la transformation, la vente au détail et la consommation [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de la producción
  • Industria alimentaria
  • Colaboración con la FAO
CONT

[...] son muchos los agentes que participan en la cadena de suministro alimentario[,] por ejemplo, fabricantes, minoristas, intermediarios y productores [...]

Save record 34

Record 35 2018-04-18

English

Subject field(s)
  • Information Processing (Informatics)
CONT

… dark data [is defined] as the information assets organizations collect, process and store during regular business activities, but generally fail to use for other purposes.

French

Domaine(s)
  • Traitement de l'information (Informatique)
CONT

Beaucoup d'entreprises s'efforcent de gérer les données obscures - les «dark data» - ces données non structurées, non marquées et non exploitées qui sont stockées dans les référentiels et qui ne sont ni analysées, ni traitées.

Key term(s)
  • donnée obscure

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tratamiento de la información (Informática)
Key term(s)
  • dato oscuro
Save record 35

Record 36 2018-04-12

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Parliamentary Language
  • Industries - General
  • Sciences - General
DEF

[A House of Commons committee that] studies and reports on legislation, the activities and spending of Industry Canada and its portfolio members, and other issues related to industry and technology capability, scientific research and development, telecommunications policy, investment, trade, small business and tourism, and rules and services that support the effective operation of the marketplace.

Key term(s)
  • Committee on Industry, Science and Technology
  • Industry, Science and Technology Standing Committee
  • Industry, Science and Technology Committee

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Vocabulaire parlementaire
  • Industries - Généralités
  • Sciences - Généralités
DEF

[Comité de la Chambre des communes] chargé de réaliser des études et de préparer des rapports sur les activités et dépenses d'Industrie Canada et des membres de son portefeuille, ainsi que sur d'autres questions touchant le développement industriel et technologique, la recherche et le développement scientifiques, la politique en matière de télécommunications, l'investissement, le commerce, la petite entreprise et le tourisme, et les règles et services assurant le bon fonctionnement du marché.

Key term(s)
  • Comité de l'industrie, des sciences et de la technologie

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Lenguaje parlamentario
  • Industrias - Generalidades
  • Ciencias - Generalidades
Save record 36

Record 37 2018-03-19

English

Subject field(s)
  • Corporate Security
  • IT Security
DEF

A component of a departmental or domain security control profile [that] defines the business activities that are within the scope of a profile in terms of their business processes, related information assets, business needs for security, and their security categories.

French

Domaine(s)
  • Sécurité générale de l'entreprise
  • Sécurité des TI

Spanish

Save record 37

Record 38 2018-02-13

English

Subject field(s)
  • Economic Co-operation and Development
  • Collaboration with the FAO
DEF

[A] set of policy, institutional, regulatory, infrastructure and cultural conditions that govern formal and informal business activities.

OBS

It includes the administration and enforcement of government policy, and national and local institutional arrangements that affect the behaviour of relevant actors who, together, comprise many of the important players in the business-enabling environment.

French

Domaine(s)
  • Coopération et développement économiques
  • Collaboration avec la FAO

Spanish

Save record 38

Record 39 2018-01-26

English

Subject field(s)
  • Foreign Trade
  • Customs and Excise
CONT

Qualities of an export-ready company : have commitment from ownership and are prepared to fund exporting activities; understand the added demands international business can place on key resources; have realistic expectations regarding return on investment from international activities.

French

Domaine(s)
  • Commerce extérieur
  • Douanes et accise
CONT

Les missions d'Équipe Canada Atlantique cherchent à promouvoir le commerce et à attirer des investissements étrangers directs dans la région de l'Atlantique grâce à des mesures stratégiques visant des marchés américains précis. Elles aident les entreprises prêtes à l'exportation à percer les marchés internationaux et les exportateurs chevronnés à accéder à de nouveaux marchés.

Key term(s)
  • entreprise prête à exporter

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Comercio exterior
  • Aduana e impuestos internos
Key term(s)
  • compañía lista para exportación
Save record 39

Record 40 2018-01-09

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Trade
  • International Relations
OBS

Founded by a group of young professionals and entrepreneurs on April 16th 2007, the CcLáQ is a non-profit organization, pioneer, for its vast activities and dynamic spirit that motivates them.... the CcLáQ... reunites the Latinos already established in the province and it highlights their achievements while focusing on the local challenges of their new home : Quebec. The chamber actively promotes a better understanding of businesses opportunities in Latin-America. In order to achieve its goals, the CcLáQ [prioritizes] the organization and celebration of events within the business community in Quebec and particularly, the Latin-American community.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Commerce
  • Relations internationales
OBS

Créée par un groupe de jeunes professionnels et entrepreneurs le 16 avril 2007, la CcLáQ est une société sans but lucratif tout à fait précurseur, tant par l'étendue de ses activités que par l'esprit rassembleur qui l'anime. Sans précédent, la CcLáQ est précurseur à deux niveaux : elle rassemble les latinos déjà établis dans la province et elle œuvre en mettant de l'avant [ses] acquis communs, tout en se concentrant sur les réalités et défis locaux [du] Québec. Elle promeut activement une meilleure connaissance des opportunités d'affaires avec l'ensemble des pays de l'Amérique latine. Afin d'atteindre ses buts, la CcLáQ privilégie l'organisation et la tenue d'événements auprès de l'ensemble de la communauté d'affaires québécoise et toute particulière de la communauté d'origine latino-américaine.

OBS

Mission : Favoriser le développement socio-économique de la communauté latino-américaine du Québec, tout en soutenant l'accroissement des échanges commerciaux entre le Québec et l'Amérique latine.

Spanish

Save record 40

Record 41 2017-11-12

English

Subject field(s)
  • Corporate Management
CONT

A value stream is an end-to-end collection of activities that creates a result for a customer. The value stream has a clear goal : to satisfy or to delight the customer.... A value chain disaggregates a firm into its strategically relevant activities in order to understand the behavior of costs and the existing and potential sources of differentiation. It enables the firm to gain a competitive advantage by performing these strategic activities more cheaply or better than its competitors.... the BA [business architecture] is composed of integrated value streams.... With a business architecture built with integrated value streams, you can build a value chain...

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise
CONT

Vous avez démarré une démarche d'amélioration continue et vous ne voyez pas encore de résultats financiers tangibles. Ou encore, vous comptez en démarrer une. Dans un cas comme dans l'autre, si vous souhaitez rentabiliser au plus vite votre temps et celui de vos collaborateurs, vous devez prioriser vos activités d'amélioration continue. La solution? Faire un plan d'amélioration avec la cartographie de la chaîne de valeur [...] Grâce à ce cours, soyez enfin capable de voir les flux de valeur complets de votre organisation [...] avec des lunettes à valeur ajoutée.

Spanish

Save record 41

Record 42 2017-09-27

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Trade
OBS

The Taber & District Chamber of Commerce exists to celebrate and enhance quality of life in the Taber area of Southern Alberta. The Chamber supports its members with efforts to increase local business and by promoting community events, including Cornfest, Annual Awards(Citizen of the Year, Small Business, Spirit of Taber, Outstanding Customer Service), Annual Parade, the Midnight Madness local shopping initiative as well as the Award Winning Taber Pheasant Festival. Residents of Taber and area thrive in a diversified regional economy and benefit from a host of social, educational, cultural and recreational community activities.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Commerce

Spanish

Save record 42

Record 43 2017-09-13

English

Subject field(s)
  • Taxation
  • Financial Institutions
CONT

Entities that do not engage in substantive business activities to produce a good or service and that are not active [non-financial entities] are generally "passive NFEs".

Key term(s)
  • passive nonfinancial entity

French

Domaine(s)
  • Fiscalité
  • Institutions financières
CONT

Les entités qui ne participent pas de façon importante à des activités d'entreprise visant à produire un bien ou service et qui ne sont pas des [entités non financières] actives sont généralement des «ENF passives».

OBS

entité non financière passive; ENF passive : termes tirés du mini-lexique «Droit fiscal» et reproduits avec l'autorisation du Centre de ressources en français juridique de l'Université de Saint-Boniface.

Spanish

Save record 43

Record 44 2017-08-07

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Trade
OBS

A small local organization founded in 1962. [Its mission is] to increase communication within the business community and beyond [and] to keep their members informed on Chamber activities.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Commerce

Spanish

Save record 44

Record 45 2017-05-29

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Trade
OBS

The Pugwash and Area Chamber serves and offers value to the Village of Pugwash and associated communities: West Pugwash, the Gulf Shore, Port Philip, Port Howe, Linden, Shinimacas, Northport, Wallace, Malagash, and Wentworth. The intention of the organization is to fill that gap between the Amherst Chamber boundaries and Tatamagouche in an inclusive manner.

OBS

Mission Statement. To represent and unite the professional community members of Greater Pugwash as a business leadership organization focused on building community capacity and supporting sustainable growth to preserve and enhance the quality of life in [the] area.

OBS

Objectives : To promote and support local area issues and opportunities based on a foundation of leadership, co-operation and partnership to foster a sustainable and responsible business environment. To identify, encourage and promote all activities in the area pertaining to trade, commerce and services. To influence public policy through advocacy on behalf of the chamber members on issues affecting the area communities.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Commerce

Spanish

Save record 45

Record 46 2017-05-15

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Inventory and Material Management
Universal entry(ies)
0113
classification system code, see observation
OBS

Purchasing managers plan, organize, direct, control and evaluate the activities of a purchasing department and develop and implement the purchasing policies of a business or institution. They are employed throughout the public and private sectors.

OBS

0113: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Gestion des stocks et du matériel
Entrée(s) universelle(s)
0113
classification system code, see observation
OBS

Les directeurs des achats planifient, organisent, dirigent, contrôlent et évaluent les activités d'un service des achats et élaborent et mettent en œuvre les politiques d'achat d'une entreprise ou d'un établissement. Ils travaillent dans les secteurs public et privé.

OBS

0113 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 46

Record 47 2017-04-28

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Investment
  • Loans
  • Real Estate
Universal entry(ies)
0121
classification system code
OBS

Insurance, real estate and financial brokerage managers plan, organize, direct, control and evaluate the activities of departments or establishments that provide insurance, mortgage, real estate and investment services. They are generally responsible for business development and must ensure that their group reaches performance levels related to established objectives. They are employed by insurance companies, real estate firms, stockbrokers, investment dealers, mortgage brokers and security and commodity exchanges.

OBS

0121: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Investissements et placements
  • Prêts et emprunts
  • Immobilier
Entrée(s) universelle(s)
0121
classification system code
OBS

Les directeurs des assurances, de l'immobilier et du courtage financier planifient, organisent, dirigent, contrôlent et évaluent les activités d'entreprises ou d'établissements qui offrent des services en matière d'assurance, d'hypothèques, d'immobilier ou de valeurs mobilières. Ils sont généralement responsables du développement des affaires et doivent faire en sorte que leurs groupes atteignent un certain rendement par rapport aux objectifs fixés. Ils sont employés par des compagnies d'assurance, des agences immobilières, des courtiers en valeurs mobilières, en hypothèques, des négociants en placements et des négociants de produits de base.

OBS

0121 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 47

Record 48 2017-03-31

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Finance
Universal entry(ies)
0122
classification system code, see observation
OBS

Banking, credit and other investment managers plan, organize, direct, control and evaluate the activities of financial establishments or operational departments within such establishments, or credit departments in industrial and commercial establishments. They oversee business development and manage overall performance in accordance with established strategic directions and policies. Banking managers are employed by banks, trust companies and credit unions. Credit managers are employed by credit departments in department stores, utility companies, car dealerships, insurance companies or other industrial or commercial organizations. Other investment managers are employed by credit card companies, consumer loan companies, mutual fund investment firms, mortgage investment companies or other financial establishments concerned with extending loans and financing and investments.

OBS

0122: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Finances
Entrée(s) universelle(s)
0122
classification system code, see observation
OBS

Les directeurs de banque, du crédit et d'autres services de placements planifient, organisent, dirigent, contrôlent et évaluent les activités des établissements financiers ou les services opérationnels de ceux-ci, ou les services de crédit dans les établissements industriels ou commerciaux. Ils veillent au développement des affaires et gèrent la performance globale en fonction des orientations stratégiques et des politiques établies. Les directeurs de banque travaillent dans des banques, des sociétés de fiducie et des coopératives de crédit. Les directeurs du crédit travaillent dans le service de crédit des grands magasins, des services d'utilité publique, des concessionnaires automobiles, des compagnies d'assurances ou d'autres organismes industriels ou commerciaux. Les directeurs d'autres services de placements travaillent pour des sociétés émettrices de cartes de crédit, de prêts à la consommation, de fonds communs de placement, de placements hypothécaires ou d'autres institutions financières qui sont reliées aux prêts, au financement et aux placements.

OBS

0122 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 48

Record 49 2017-03-31

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Educational Institutions
Universal entry(ies)
0421
classification system code, see observation
OBS

This unit group includes faculty administrators and registrars of colleges or universities and administrators of vocational training schools. Faculty administrators manage the academic and related activities of faculties of colleges or universities. Registrars manage registration activities and academic records systems of colleges or universities. Administrators of vocational training schools manage the operations of vocational schools specializing in trades, technology, business or other vocational subjects.

OBS

0421: classification system code in the National Occupational Classification.

Key term(s)
  • Administrators - postsecondary education and vocational training

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Établissements d'enseignement
Entrée(s) universelle(s)
0421
classification system code, see observation
OBS

Ce groupe de base comprend les administrateurs de faculté, les registraires de collèges ou d'universités et les administrateurs d'écoles de formation professionnelle. Les administrateurs de faculté gèrent les activités scolaires et connexes des facultés des collèges ou des universités. Les registraires gèrent les services d'inscription et de tenue des dossiers des collèges ou des universités. Les administrateurs d'autres types d'écoles de formation professionnelle gèrent les activités des écoles de formation professionnelle de métiers, des instituts techniques, des écoles commerciales ou d'autres établissements professionnels.

OBS

0421 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 49

Record 50 2017-03-21

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Loans
  • Corporate Management
OBS

The Federal Economic Development Initiative in Northern Ontario(FedNor) and the Business Development Bank of Canada have created a $25 million fund for viable projects initiated by small businesses in Northern Ontario. New and existing businesses qualify for this fund; particular emphasis is placed on businesses involved in growth and market expansion activities.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Prêts et emprunts
  • Gestion de l'entreprise
OBS

L'Initiative fédérale du développement économique dans le nord de l'Ontario (FedNor) et la Banque de développement du Canada ont créé un fonds de 25 millions de dollars pour les projets viables mis de l'avant par les petites entreprises du nord de l'Ontario. Les PME nouvelles et établies sont admissibles à ce fonds, une attention particulière est accordée aux entreprises œuvrant dans les secteurs de la croissance et de l'expansion du marché.

Spanish

Save record 50

Record 51 2017-03-17

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Construction Site Equipment
Universal entry(ies)
7302
classification system code, see observation
OBS

This unit group includes excavating, grading, paving, drilling and blasting contractors who own and operate their own business. This unit group also includes supervisors who supervise and co-ordinate the activities of workers classified in the following unit groups :... They are employed in a wide range of establishments; places of employment are indicated in the above unit group descriptions.

OBS

7302: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Matériel de chantier
Entrée(s) universelle(s)
7302
classification system code, see observation
OBS

Ce groupe de base comprend les entrepreneurs en excavation, en terrassement, en pavage, en forage et en dynamitage qui possèdent et gèrent leurs propres entreprises. Ce groupe de base comprend aussi les contremaîtres qui supervisent et coordonnent le travail des ouvriers classés dans les groupes de base suivants : […] Ils travaillent dans une gamme variée d'entreprises; leur milieu de travail est indiqué dans la description des groupes de base susmentionnés.

OBS

7302 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 51

Record 52 2017-03-17

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Construction
Universal entry(ies)
7205
classification system code, see observation
OBS

This unit group includes roofing, masonry, painting and other construction trade contractors, not elsewhere classified, who own and operate their own business. Supervisors in this unit group supervise and co-ordinate the activities of various tradespersons, installers, repairers and servicers classified in the following minor groups :... They are employed by a wide range of establishments; places of employment are indicated in the unit group descriptions.

OBS

7205: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Construction
Entrée(s) universelle(s)
7205
classification system code, see observation
OBS

Ce groupe de base comprend les entrepreneurs en pose de toitures, en maçonnerie, en peinture et dans les autres métiers de la construction, non classés ailleurs, et qui possèdent et gèrent leur propre entreprise. Les contremaîtres de ce groupe de base supervisent et coordonnent le travail de divers ouvriers de la construction, poseurs, réparateurs et personnel d'entretien des groupes intermédiaires suivants : […] Ils travaillent dans une gamme variée d'entreprises, leur milieu de travail étant indiqué dans la description de leur groupe de base respectif susmentionné.

OBS

7205 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 52

Record 53 2017-02-15

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

As part of the Director General' s Office(DGO), the Office of Coordination and Risk Management is responsible for the coordination of the risk management program that facilitates timely and effective resolution of issues and ensures a coordinated and unified response on behalf of the Directorate. The Directorate emergency preparedness and business continuity activities are also coordinated out of this Office. The Office also houses the Secretariat for the Directorate's Expert Advisory Committee's and coordinates the requests for reconsideration of final decisions issued for human drug submissions. Additionally, the Office is responsible for the development and implementation of the information management plan to ensure the Directorate is maintaining all corporate records according to Treasury Board policies.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Relevant du Bureau du directeur général, le Bureau de la coordination et de la gestion du risque est responsable de la coordination du programme de la gestion du risque, qui facilite la résolution rapide et efficace des problèmes et qui s'assure que la réponse de la Direction est coordonnée et harmonisée. Il veille à la coordination des activités de planification des mesures d'urgence et de continuité des opérations de la Direction. Le Bureau est également responsable des services de secrétariat pour les comités consultatifs d'experts de la Direction, et il coordonne les demandes de révision des décisions finales sur les présentations de drogues pour usage humain. Enfin, le Bureau de la gestion du risque et de la coordination est responsable de l'élaboration et de la mise en œuvre du plan de gestion de l'information, qui permet à la Direction de conserver l'ensemble des dossiers ministériels conformément aux politiques du Conseil du Trésor.

Spanish

Save record 53

Record 54 2017-02-14

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Taxation
CONT

The major business functions of the PAYDAC system are accounting and enforcement activities associated with the remittance of source deductions by employers in Canada. Also included are activities associated with processing employer returns, including follow-up on missing returns, as well as reconciliation of returns and amounts posted to the account during the year. As well, PAYDAC generates numerous outputs to employers. Documentation includes information on the design, development, testing release implementation and maintenance of PAYDAC.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Fiscalité
CONT

Les principales fonctions opérationnelles du système PAYDAC sont les activités de comptabilisation et d'exécution liées aux versements de retenues à la source par les employeurs au Canada. Il sert aussi au traitement des déclarations des employeurs, y compris au suivi des déclarations manquantes et au rapprochement des déclarations et des montants versés au compte pendant l'année. Le PAYDAC permet en outre de produire de nombreux documents à l'intention des employeurs. La documentation contient des renseignements sur la conception, le développement, la mise à l'essai, la mise en œuvre et la maintenance du système PAYDAC.

Key term(s)
  • Système de retenues sur la paye, de comptabilisation et de recouvrements

Spanish

Save record 54

Record 55 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Merchandising Techniques
DEF

All business activities focused on developing, expanding and facilating the profitable introduction and promotion of a company's products and/or services.

OBS

Traditionally, this is taken to include the "4Ps"-- Product, Price, Promotion and Place.

French

Domaine(s)
  • Techniques marchandes
DEF

Dosage équilibré des moyens d'action mercatiques mis en œuvre dans la commercialisation d'un produit ou d'un service, eu égard aux objectifs à atteindre et aux moyens dont on dispose pour y parvenir.

OBS

On ne doit pas confondre la notion de marchéage avec celles de publicité ou de promotion des ventes, de marchandisage (qui en est une partie), de démarchage ou d'autres fonctions commerciales distinctes.

OBS

marchéage; logistique commerciale : termes et définition recommandés et en instance de normalisation par l'OQLF.

OBS

En anglais on désigne ces éléments par une formule mnémotechnique : les 4 P's. Il s'agit de l'abréviation de Product, Price, Place, Promotion.

Spanish

Save record 55

Record 56 2016-12-21

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Trade
OBS

The CFCC... has become the leading Finnish-Canadian business organization dedicated to promoting commercial relations between Canada and Finland. The Chamber's main role is to provide a forum for members to network and exchange business ideas and experiences through social, cultural and educational activities.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Commerce

Spanish

Save record 56

Record 57 2016-06-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Farm Management and Policy
OBS

The objective... is to enable a voluntary and confidential process used by individual farmers to identify and address environmental risks associated with farm business activities and to develop management and action plans to mitigate the risks.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Gestion et politique agricole
OBS

L’objectif [...] est de créer un processus facultatif et confidentiel qui aidera les agriculteurs à cerner les risques environnementaux liés aux activités des entreprises agricoles, à y répondre et à élaborer des plans de gestion et d’action destinés à réduire ces risques.

Spanish

Save record 57

Record 58 2016-02-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Investment
OBS

Prior to 2001, ACOA [Atlantic Canada Opportunities Agency] provided direct financial support across the CBDC [Community Business Development Corporation] network to fund both the operating expenses and lending activities of individual CBDCs. At that time, the Atlantic Canada Community Business Investment Fund(ACCBIF) was created to centrally manage the distribution of funds used for lending activities, although the [ACOA] continues to fund operational costs on an annual basis.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Investissements et placements
OBS

Avant 2001, l'APECA [Agence de promotion économique du Canada atlantique] offrait une aide financière directe au réseau des CBDC [corporation au bénéfice du développement communautaire] dans le but de couvrir les dépenses de fonctionnement et de financer les activités de prêt de chaque CBDC. À ce moment, le Fonds d'investissement du Canada atlantique dans les entreprises locales (FICAEL) a été créé pour gérer de manière centrale la distribution du financement destiné aux activités de prêt, même si l'[APECA] continue à financer les coûts de fonctionnement sur une base annuelle.

Spanish

Save record 58

Record 59 2016-02-26

English

Subject field(s)
  • Titles of Conventions, Treaties and Agreements (Documents)
  • Trade
  • Economic Co-operation and Development
OBS

The Canada-Atlantic Provinces Agreement on International Business Development(IBDA) helps to increase international business activities in Atlantic Canada by funding projects designed to help small and medium-sized companies explore, enter and succeed in international markets.

OBS

Atlantic Canada Opportunities Agency.

Key term(s)
  • Canada/Atlantic Provinces CO-OPERATION Agreement on International Business Development

French

Domaine(s)
  • Titres de conventions, de traités et d'accords (Documents)
  • Commerce
  • Coopération et développement économiques
OBS

L'Entente Canada-provinces de l'Atlantique sur la promotion du commerce extérieur (EPCE) aide à augmenter les activités commerciales internationales au Canada atlantique en appuyant des projets qui permettent aux petites et moyennes entreprises d'explorer, de percer et de conquérir les marchés internationaux.

OBS

Agence de promotion économique du Canada atlantique.

Spanish

Save record 59

Record 60 2016-02-26

English

Subject field(s)
  • Funeral Services
CONT

The tax administrator may... establish a reduced land tax rate or exempt from land tax : a) land owned by legal entities, which have not been established or founded to conduct business activities, b) land used as cemeteries, columbaria, urn groves and ash scattering fields...

OBS

Grove: a group of trees affording shade or forming avenues or walks, occurring naturally or planted for a special purpose.

French

Domaine(s)
  • Pompes funèbres
CONT

Au bord de la rivière [...] ce parc cinéraire unique en son genre accueille un millier «d'habitants» […] on vient [au parc] plus facilement que dans un cimetière.

Spanish

Save record 60

Record 61 2016-02-23

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • International Relations
  • Foreign Trade
DEF

A presidential and prime ministerial led initiative for coordinating bilateral activities between government, industry and academia intended to create business and socio-economic opportunities.

OBS

Canada-Mexico Partnership; CMP: designations approved by the Terminology Committee of Agriculture and Agri-Food Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Relations internationales
  • Commerce extérieur
DEF

Initiative dirigée par le président et le premier ministre qui vise à coordonner les activités bilatérales entre les gouvernements, l'industrie et les universités afin de créer des débouchés et des avantages socio-économiques.

OBS

Partenariat entre le Canada et le Mexique; PCM : désignations approuvées par le Comité de terminologie d'Agriculture et Agroalimentaire Canada.

Spanish

Save record 61

Record 62 2016-01-29

English

Subject field(s)
  • Recruiting of Personnel
DEF

The staffing principle where staffing activities are planned and conducted with regard to time and cost, and are linked to business requirements.

French

Domaine(s)
  • Recrutement du personnel
DEF

Principe de dotation selon lequel les activités de dotation sont planifiées et menées en matière de temps ou de coût, et sont liées aux exigences opérationnelles.

Spanish

Save record 62

Record 63 2016-01-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Trade
OBS

Working in partnership, members of TTPEI coordinate international business development activities to achieve greater benefit to Island businesses. TTPEI operates on the principles of leveraging and partnership, ensuring that the private sector leads and the public sector supports the export initiatives.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Commerce
OBS

En partenariat, les membres de l'ECIPE coordonnent des activités de développement du commerce international au profit des entreprises de l'Île. L'ECIPE fonde ses activités sur les principes d'effet de levier et de partenariat. Elle s'assure que le secteur privé dirige les projets d'exportation et que le secteur [public] les appuie.

Spanish

Save record 63

Record 64 2016-01-28

English

Subject field(s)
  • Economic Co-operation and Development
DEF

[Economic] development activity that is focused on using best-practices and activities of experienced business [mentors] and pre-angel and venture capital investing in order to help create venture-and angel-capital-ready firms...

French

Domaine(s)
  • Coopération et développement économiques

Spanish

Save record 64

Record 65 2015-11-13

English

Subject field(s)
  • Taxation
CONT

The measure extends the definition of split income to include income from a business or property that is paid or allocated to a minor child from a partnership or trust where a person related to the child is engaged in the activities of the partnership or trust to earn that income.

French

Domaine(s)
  • Fiscalité
CONT

Cette mesure étend la définition de «revenu fractionné» afin d'inclure le revenu provenant d'une entreprise ou de biens qui est versé ou attribué à un mineur par une société de personnes ou une fiducie, lorsqu'une personne liée au mineur prend une part active à l'activité de la société de personnes ou de la fiducie afin de tirer ce revenu.

Spanish

Save record 65

Record 66 2015-10-08

English

Subject field(s)
  • Emergency Management
  • Corporate Management
  • Public Administration
DEF

A planning approach that involves the development of plans, measures, procedures and arrangements aimed at preventing unplanned interruptions of an organization’s critical activities.

OBS

business resumption planning : The term "continuity" tends to replace "resumption" to emphasize that activities and services must continue without interruption.

OBS

business continuity planning; BCP: term, abbreviation and definition standardized by the Canadian Capability-Based Planning Terminology Committee and the Translation Bureau.

OBS

business continuity planning; BCP: term and abbreviation standardized by the Translation Bureau and the Office of Critical Infrastructure Protection and Emergency Preparedness (OCIPEP).

OBS

business continuity planning; BCP: term and abbreviation used by the Treasury Board Secretariat.

French

Domaine(s)
  • Gestion des urgences
  • Gestion de l'entreprise
  • Administration publique
DEF

Approche de planification qui consiste en l'élaboration de plans, de mesures, de procédures et de dispositions visant à prévenir les interruptions non planifiées des activités essentielles d'une organisation.

OBS

Les termes «continuité» et «reprise» représentent des concepts différents et, de fait, le terme «continuité» tend à remplacer celui de «reprise» pour signaler que les activités et les services doivent continuer sans interruption. Quant au terme «activités», il tend à remplacer «opérations» puisqu'il s'agit d'un concept plus vaste qui comprend les «opérations».

OBS

planification de la continuité des activités; PCA; planification de la poursuite des activités; PPA; planification de la continuité opérationnelle; PCO : termes, abréviations et définition normalisés par le Comité de terminologie de la planification axée sur les capacités au Canada et le Bureau de la traduction.

OBS

planification de la continuité des opérations; PCO : terme et abréviation normalisés par le Bureau de la traduction et le Bureau de la protection des infrastructures essentielles et de la protection civile (BPIEPC).

OBS

planification de la continuité des opérations; planification de la continuité des activités; planification de la continuité opérationnelle; PCO; PCA : termes et abréviations utilisés par le Secrétariat du Conseil du Trésor.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de emergencias
  • Gestión de la empresa
  • Administración pública
CONT

El proceso de planificación de la continuidad de las actividades considerará [...] identificar y acordar respecto a todas las funciones y procedimientos de emergencia.

Save record 66

Record 67 2015-08-21

English

Subject field(s)
  • Financial Accounting
DEF

A gain, loss or provision for loss that results from an occurrence that is not typical of the normal business activities of the organization, is not expected to occur over a period of years, and does not depend primarily on decisions or determinations of owners or managers.

OBS

Compare to "unusual item."

French

Domaine(s)
  • Comptabilité générale
DEF

Produit, charge, profit ou perte résultant d'une opération ou d'un fait caractérisé par sa non-fréquence, c'est-à-dire qu'il n'est pas tenu pour susceptible de se répéter fréquemment au cours des prochains exercices, et par sa nature inhabituelle, c'est-à-dire qu'il n'est pas typique des activités normales de l'entité.

OBS

Au Canada, s'ajoute une troisième caractéristique, soit celle du non-contrôle, c'est-à-dire que l'opération ou le fait ne découle pas principalement de décisions ou d'une appréciation de la direction ou du propriétaire exploitant des associés ou des actionnaires de l'entité.

OBS

Comparer avec «élément exceptionnel».

Spanish

Save record 67

Record 68 2015-08-21

English

Subject field(s)
  • Financial Accounting
CONT

Gains, losses and provisions for losses resulting from normal business activities which are both abnormal in size and caused by rare or unusual circumstances, have sometimes been considered to be extraordinary items. However, because such items result from occurrences the underlying nature of which is typical of the customary business activities of the enterprise, even though caused by unusual circumstances, they are not extraordinary items.

OBS

Compare with "extraordinary item."

French

Domaine(s)
  • Comptabilité générale
DEF

Produit, charge, profit ou perte résultant d'une opération ou d'un fait qui n'est pas tenu pour susceptible de se répéter fréquemment au cours des prochains exercices ou qui, de par sa nature, n'est pas typique des activités normales de l'entité.

OBS

[...] il s'agit d'éléments qui ne réunissent pas toutes les caractéristiques des éléments extraordinaires, mais qui doivent être pris en compte et présentés séparément dans l'état des résultats avant le «bénéfice avant activités abandonnées et éléments extraordinaires».

OBS

Comparer avec «élément extraordinaire».

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Contabilidad general
Key term(s)
  • rubros excepcionales
Save record 68

Record 69 2015-08-21

English

Subject field(s)
  • Financial Accounting
DEF

An adjustment disclosed in the current financial statements and applied to one or more prior periods resulting from a gain or loss specifically identified with and directly related to the business activities of particular prior periods, not attributable to economic events occurring subsequent to the date of the financial statements for such prior periods, depending primarily on decisions or determinations by individuals other than management or owners, and not reasonably estimable prior to such decisions or determinations.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité générale
DEF

Rectification des états financiers des exercices antérieurs fournis à des fins de comparaison dans les cas d'un changement de méthode comptable appliqué rétroactivement ou de la correction d'une erreur relevée dans les états financiers antérieurs.

OBS

Lorsque l'erreur est antérieure à l'exercice le plus ancien pour lequel des états financiers sont présentés, on effectue la correction en redressant le solde des bénéfices non répartis au début de cet exercice ainsi que les autres soldes concernés.

Spanish

Save record 69

Record 70 2015-08-18

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Scientific Research
  • Trade
  • Economic Co-operation and Development
OBS

PARTEQ Innovations was founded in 1987 by Queen's University at Kingston, Ontario, Canada to commercialize intellectual property(e. g. inventions) arising from university-generated research. A not-for-profit organization, PARTEQ provides institutional researchers with the business, intellectual property, and financial expertise that is needed to advance their discoveries to the public, while returning the proceeds from those activities to researchers and their institutions.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Recherche scientifique
  • Commerce
  • Coopération et développement économiques

Spanish

Save record 70

Record 71 2015-08-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Foreign Trade
OBS

[The Program for Export Market Development] was created in 1971 to support the international business development activities of Canadian businesses and business associations. It has two main components : PEMD(Industry) and PEMD(Trade Associations).

Key term(s)
  • Programme for Export Market Development

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Commerce extérieur
OBS

Le Programme de développement des marchés d'exportation a été créé en 1971 pour appuyer les activités d'expansion internationale des affaires des entreprises et des associations commerciales canadiennes. Il est formé de deux volets principaux : le PDME-Industrie et le PDME-Associations commerciales.

Spanish

Save record 71

Record 72 2015-07-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
  • IT Security
Universal entry(ies)
I216
classification system code, see observation
OBS

This online course provides a high-level appreciation of the ITSG [information technology security guidance]-33 concepts and processes and the benefits in managing IT [information technology]-related security risks to departmental business activities.

OBS

I216: a Canada School of Public Service course code.

Key term(s)
  • Overview of IT Security Risk Management
  • A Lifecycle Approach

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Sécurité des TI
Entrée(s) universelle(s)
I216
classification system code, see observation
OBS

Ce cours en ligne fournit un aperçu général des concepts et des processus de l'ITSG [conseils en matière de sécurité des technologies de l’information] 33 ainsi que des avantages liés à la gestion des risques pour la sécurité des TI [technologies de l'information] pour les activités opérationnelles des ministères.

OBS

I216 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Key term(s)
  • Survol de la gestion des risques pour la sécurité des TI
  • approche axée sur le cycle de vie

Spanish

Save record 72

Record 73 2015-06-22

English

Subject field(s)
  • Work and Production
  • Management Operations (General)
  • Employment Benefits
DEF

A set of work activities that are logically related and executed to create a business outcome such as producing a product, delivering a service, negotiating a contract, or processing an order.

OBS

[The activities of a business process] occur when an individual or group takes inputs from support and supply groups and adds value-creating outputs to be consumed by clients and customers.

OBS

business process: term used in the context of the Blueprint 2020 vision of the Government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Travail et production
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Avantages sociaux
DEF

Suite d'activités qui à partir d'une ou plusieurs entrées [intrants] produit un résultat [extrants] représentant une valeur pour un client.

OBS

processus opérationnel : terme utilisé dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement du Canada.

Spanish

Save record 73

Record 74 2015-04-23

English

Subject field(s)
  • Cost Accounting
  • Foreign Trade
  • Production (Economics)
DEF

Direct and formally allocated indirect variable(and sometimes fixed) costs of activities, functions, and resources devoted to the production of a good or service but excluding administrative, selling, financial, and other expenses relating to general business conduct.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité analytique
  • Commerce extérieur
  • Production (Économie)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Contabilidad de costos
  • Comercio exterior
  • Producción (Economía)
Save record 74

Record 75 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
G317
classification system code, see observation
OBS

This course introduces the Business Process Toolkit which includes simple tools to help organizations align their activities with their goals, identify and reduce inefficiencies and improve service delivery and client satisfaction. Participants will gain knowledge and practical tools to identify opportunities to make operational improvements within their own work unit as well as their branch.

OBS

G317: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
G317
classification system code, see observation
OBS

Ce cours présente le coffre à outils des processus opérationnels , lequel est constitué d'outils simples pour aider les organisations à faire concorder leurs activités avec leurs objectifs, à cibler et réduire l'inefficacité et à améliorer la prestation de services et la satisfaction de la clientèle. Les participants vont acquérir des connaissances et des outils pratiques qui leur permettront de déceler les améliorations à apporter dans leur unité de travail et, plus largement, dans leur direction générale.

OBS

G317 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 75

Record 76 2015-02-23

English

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Federal Administration
CONT

Section 5 presents a detailed description of the pay administration business process, including subprocess groups, subprocesses, activities and responsible roles.

French

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Administration fédérale
CONT

La section 5 donne une description détaillée du processus opérationnel de l'administration de la paye qui comprend les groupes de sous-processus, les sous-processus, les activités et les rôles responsables.

Spanish

Save record 76

Record 77 2015-02-23

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Government Accounting
CONT

Some financial management activities described in the business process are also related to internal controls.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Comptabilité publique
CONT

Certaines activités de gestion financière décrites dans la présente ligne directrice sont également liées aux mesures de contrôle interne.

Spanish

Save record 77

Record 78 2015-02-23

English

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Federal Administration
CONT

Section 4 provides an overview of the organizational roles that carry out the pay administration business process. Section 5 presents a detailed description of the pay administration business process, including subprocess groups, subprocesses, activities and responsible roles.

French

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Administration fédérale
CONT

La section 4 donne un aperçu des rôles organisationnels qui interviennent dans le processus opérationnel de l'administration de la paye. La section 5 donne une description détaillée du processus opérationnel de l'administration de la paye qui comprend les groupes de sous-processus, les sous-processus, les activités et les rôles responsables.

Spanish

Save record 78

Record 79 2015-02-20

English

Subject field(s)
  • Government Accounting
  • National Accounting
DEF

An account within any fund established to finance(1) state activities of a business or commercial nature or(2) the operation of an intra governmental service agency or enterprise, which generates receipts(income) from the sale of commodities or services. Such receipts are available for the continuing operation of the activity or enterprise.

French

Domaine(s)
  • Comptabilité publique
  • Comptabilité nationale

Spanish

Save record 79

Record 80 2015-01-22

English

Subject field(s)
  • Workplace Organization
  • Corporate Management
  • Emergency Management
DEF

An alternate site that is partially equipped and can be fully operational within hours for business continuity activities.

OBS

warm site: term and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

French

Domaine(s)
  • Organisation du travail et équipements
  • Gestion de l'entreprise
  • Gestion des urgences
DEF

Centre de repli partiellement équipé qui peut être entièrement opérationnel en quelques heures pour permettre la continuité des activités.

OBS

centre de relève : terme et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organización del trabajo y equipos
  • Gestión de la empresa
  • Gestión de emergencias
DEF

Sitio parcialmente equipado, contiene todo o parte del hardware, software, telecomunicaciones, y fuentes de energía, [...] se mantiene en un estado de funcionamiento listo para recibir el sistema reubicado.

Save record 80

Record 81 2015-01-06

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

An information resource identified as having business value and placed into a repository enables effective decision making and provides reliable evidence of business decisions, activities and transactions for program managers, deputy heads, ministers and Canadian citizens.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Une ressource documentaire réputée avoir une valeur opérationnelle et versée dans un dépôt favorise l’efficacité du processus décisionnel et fournit aux gestionnaires de programmes, aux administrateurs généraux, aux ministres et à la population canadienne, une preuve fiable des décisions, des activités et des transactions opérationnelles.

Spanish

Save record 81

Record 82 2014-12-10

English

Subject field(s)
  • Federal Administration
  • Management Operations (General)
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
DEF

A logical or physical activity element of a subject organization.

CONT

The implementation of IPIL [Integrated Primary Inspection Line], in conjunction with other departmental initiatives, will result in a common technology platform across the business functions of travellers, commercial and contraband detection.

CONT

Business functions are based on the objectives and strategies of an organization and are made up of identifiable activities carried out to reach these objectives.

French

Domaine(s)
  • Administration fédérale
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Structures de l'administration publique
DEF

Élément d'activité logique ou physique d'une organisation.

CONT

La mise en œuvre du SIGLIP [Service intégré de gestion de la ligne d'inspection primaire], de concert avec d'autres initiatives [de Revenu Canada], donnera une plate-forme technologique commune propre à l'ensemble des fonctions administratives que sont les voyageurs, les expéditions commerciales et la détection de la contrebande.

CONT

Les fonctions de gestion sont fondées sur les objectifs et stratégies d'une organisation, et elles sont formées d'activités identifiables exécutées dans le but d'atteindre ces objectifs.

Spanish

Save record 82

Record 83 2014-12-03

English

Subject field(s)
  • Industry-Government Relations (Econ.)
  • National and International Economics
CONT

The term [truncation] was used in the 1972 federal government report, Foreign Direct Investment in Canada. The report said :"Truncated subsidiary operations usually lack the capacity and opportunity over time to develop the full range of activities normally associated with a mature business enterprise. "The term describes a branchplant economy, in which subsidiaries are unable to initiate new products or develop new markets, while the country as a whole becomes overly dependent on foreign technology, know-how, and decisions. Too many of the conditions necessary for businesses to pursue their own commercial objectives are absent; they are located in the foreign parent companies.

Key term(s)
  • truncated enterprise

French

Domaine(s)
  • Relations de l'industrie avec l'État (Écon.)
  • Économie nationale et internationale
CONT

[...] les opérations d'une filiale démembrée ne fournissent habituellement pas, à longue échéance, la faculté ni la chance de mettre en œuvre toute la gamme des activités que l'on associe normalement avec une entreprise commerciale ou industrielle parvenue à son plein développement.

Key term(s)
  • entreprise démembrée

Spanish

Save record 83

Record 84 2014-10-30

English

Subject field(s)
  • Citizenship and Immigration
  • Customs and Excise
CONT

The Board of Immigration Appeals approved Mr. Joseph’s release on bond last month, saying he did not pose a danger to the community or a flight risk.

CONT

He had considerable activities within that district-extensive business contacts; the impending purchase of a home in Monsey, New York, where he was already conducting business; and the existence of a bond release from the Immigration and Naturalization Service district office in Manhattan.

OBS

release on bond : term used by Citizenship and Immigration Canada.

French

Domaine(s)
  • Citoyenneté et immigration
  • Douanes et accise
CONT

Le refus d'une mise en liberté sous caution, même à un accusé qui clame son innocence, ne constitue pas un préjudice irréparable.

OBS

mise en liberté sous caution : terme employé par Citoyenneté et Immigration Canada.

Spanish

Save record 84

Record 85 2014-09-24

English

Subject field(s)
  • IT Security
  • Emergency Management
  • Corporate Management
  • Workplace Organization
DEF

An alternate site that provides minimum requisite space and infrastructure for business continuity activities.

OBS

cold site: term and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
  • Gestion des urgences
  • Gestion de l'entreprise
  • Organisation du travail et équipements
DEF

Centre de repli qui fournit un minimum d'espace et d'infrastructure nécessaire pour la continuité des activités.

OBS

salle blanche : terme et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad de IT
  • Gestión de emergencias
  • Gestión de la empresa
  • Organización del trabajo y equipos
DEF

Sitio alternativo con suficiente espacio e infraestructura para soportar la tecnología informática de una organización, en caso de interrupciones prolongadas, a fin de recuperar y mantener las operaciones de la organización.

OBS

El sitio caliente dispone de todo el equipamiento necesario para que la empresa siga realizando sus operaciones [mientras que] en un sitio frío [...] es el cliente el que suministra e instala el equipamiento necesario para poder reactivar las operaciones.

Save record 85

Record 86 2014-09-23

English

Subject field(s)
  • Corporate Management
  • Public Administration
  • Emergency Management
DEF

An emergency preparedness approach that is integrated in an organization’s emergency plan and that consists of preparations aimed at ensuring the continuation of vital activities and critical services and updating them on a regular basis so that the organization will be ready to react to any disruption.

OBS

business resumption : The term "continuity" tends to replace "resumption" to emphasize that activities and services must continue without interruption.

OBS

business continuity; BC; continuity of operations; CO: terms, abbreviations and definition standardized by the Canadian Capability-Based Planning Terminology Committee and the Translation Bureau.

OBS

business continuity; continuity of operations: terms and definition standardized by Public Safety Canada and the Translation Bureau.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise
  • Administration publique
  • Gestion des urgences
DEF

Approche de préparation aux situations d'urgence qui est intégrée au plan d'urgence d'une organisation et qui consiste en des préparatifs visant à assurer le maintien des activités cruciales et des services indispensables et à les revoir sur une base régulière de façon à ce que l'organisation soit en mesure d’affronter une perturbation.

OBS

Selon le contexte, on trouve également d'autres termes qui expriment le concept de «continuité des activités» comme «reprise après incident», «reprise après sinistre» et «continuité des affaires». On voit également «recouvrement de désastre», terme à éviter car «recouvrement» a plutôt le sens de «récupération» et de «restitution».

OBS

reprise des opérations : Le terme «continuité» tend à remplacer celui de «reprise» pour signaler que les activités et les services doivent continuer sans interruption. Quant au terme «activités», il tend à remplacer «opérations» puisqu'il s'agit d'un concept plus vaste qui comprend les «opérations».

OBS

continuité des activités; CA; continuité des opérations; CO; poursuite des activités; PA : termes, abréviations et définition normalisés par le Comité de terminologie de la planification axée sur les capacités au Canada et le Bureau de la traduction.

OBS

continuité des activités : terme et définition normalisés par Sécurité publique Canada et le Bureau de la traduction.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de la empresa
  • Administración pública
  • Gestión de emergencias
CONT

Se define como plan de manejo de emergencia y de continuidad de las actividades a la organización, a los recursos y a los procedimientos planificados con el fin de mitigar los efectos de los riesgos y/o amenezas de cualquier tipo y la normalización de las actividades del lugar afectado.

Save record 86

Record 87 2014-08-27

English

Subject field(s)
  • Types of Documentation (Library Science)
DEF

An organized collection of the noncurrent records of the activities of a business, government, organization, institution, or other corporate body, or the personal papers of one or more individuals, families, or groups, retained permanently(or for a designated or indeterminate period of time) by their originator or a successor for their permanent historical, informational, evidential, legal, administrative, or monetary value, usually in a repository managed and maintained by a trained archivist.

French

Domaine(s)
  • Documentation (Bibliothéconomie)
DEF

Ensemble de documents reçus ou élaborés par toute personne physique ou morale, publique ou privée, destinés par leur nature à être conservés pour une durée en principe illimitée.

OBS

En France, sont considérés comme archives l'ensemble des documents, quels que soient leur date, leur forme et leur support, produits ou reçus par toute personne physique ou morale dans l'exercice de leur activité.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tipos de documentación (Biblioteconomía)
Save record 87

Record 88 2014-08-01

English

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • IT Security
DEF

The ongoing process of obtaining and maintaining [an] official management decision by a senior organizational official to authorize [the] operation of an information system and to explicitly accept the risk of relying on the information system to support a set of business activities based on the implementation of an agreed-upon set of security controls, and the results of continuous security assessment.

Key term(s)
  • authorisation

French

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Sécurité des TI
DEF

Processus continu qui consiste à obtenir et à maintenir une décision de gestion officielle, prise par un cadre supérieur, qui autorise à exploiter un système d'information et à accepter explicitement le risque inhérent à son utilisation pour mener un ensemble d'activités opérationnelles en s'appuyant sur l'application d'un ensemble convenu de contrôles de sécurité et sur les résultats d'une évaluation de sécurité continue.

Spanish

Save record 88

Record 89 2014-07-29

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Stress testing should be included in an institution's risk management activities at various levels, for example, ranging from risk mitigation policies at a detailed or portfolio level to adjusting the institution's business strategy.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

La simulation de crise devrait s’intégrer aux activités de gestion du risque à divers niveaux; par exemple, de la politique d’atténuation des risques à un niveau détaillé ou à celui du portefeuille jusqu’au redressement de la stratégie de planification des activités de l’institution.

Spanish

Save record 89

Record 90 2014-07-29

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Stress testing should be included in an institution's risk management activities at various levels, for example, ranging from risk mitigation policies at a detailed or portfolio level to adjusting the institution's business strategy.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

La simulation de crise devrait s’intégrer aux activités de gestion du risque à divers niveaux; par exemple, de la politique d’atténuation des risques à un niveau détaillé ou à celui du portefeuille jusqu’au redressement de la stratégie de planification des activités de l’institution.

Spanish

Save record 90

Record 91 2014-07-29

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Stress testing should be included in an institution's risk management activities at various levels, for example, ranging from risk mitigation policies at a detailed or portfolio level to adjusting the institution's business strategy.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

La simulation de crise devrait s’intégrer aux activités de gestion du risque à divers niveaux; par exemple, de la politique d’atténuation des risques à un niveau détaillé ou à celui du portefeuille jusqu’au redressement de la stratégie de planification des activités de l’institution.

Spanish

Save record 91

Record 92 2014-07-29

English

Subject field(s)
  • Management Operations
  • Financial and Budgetary Management
CONT

Stress testing should be included in an institution's risk management activities at various levels, for example, ranging from risk mitigation policies at a detailed or portfolio level to adjusting the institution's business strategy.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion
  • Gestion budgétaire et financière
CONT

La simulation de crise devrait s’intégrer aux activités de gestion du risque à divers niveaux; par exemple, de la politique d’atténuation des risques à un niveau détaillé ou à celui du portefeuille jusqu’au redressement de la stratégie de planification des activités de l’institution.

Spanish

Save record 92

Record 93 2014-07-11

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Records Management (Management)
  • Federal Administration
DEF

A record that relates to the substantive activities an organization undertakes to accomplish its mission or mandate.

CONT

Operational records are records created, collected or received by a federal government institution to support and document business functions, programmes, processes, transactions, services and all other activities uniquely or specifically assigned to that particular institution by legislation, regulation or policy.

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Gestion des documents (Gestion)
  • Administration fédérale
DEF

Document ayant trait à la vocation spécifique d'une organisation.

CONT

Les documents d'exploitation sont les documents qu'une institution de l'administration fédérale a créés, recueillis ou reçus afin d'étayer et de témoigner des fonctions, programmes, processus, transactions, services et toute autre activité assignée à cette institution spécifiquement ou uniquement aux termes d'une loi, d'un règlement ou d'une politique.

Spanish

Save record 93

Record 94 2014-06-18

English

Subject field(s)
  • Corporate Security
  • IT Security
  • Special-Language Phraseology
DEF

Any protection or compliance requirement associated with a business activity that can be satisfied by security controls.

CONT

Business needs for security are derived from laws(e. g. Employment Insurance Act, Financial Administration Act), policies(e. g. Policy on Financial Management, Information and Reporting) and any other regulatory instruments such as directives and standards governing Government of Canada business activities. Business needs for security can also be derived from departmental missions, objectives, priorities, the need to preserve the organization's image and reputation, and various obligations that may have been contracted.

French

Domaine(s)
  • Sécurité générale de l'entreprise
  • Sécurité des TI
  • Phraséologie des langues de spécialité
DEF

Toute protection ou exigence de conformité associée à une activité opérationnelle à laquelle peuvent répondre les contrôles de sécurité.

CONT

Les besoins opérationnels en matière de sécurité tirent leur origine des lois (p. ex. Loi sur l'assurance-emploi, Loi sur la gestion des finances publiques), des politiques (p. ex. Politique sur la gestion financière des ressources, l'information et les rapports financiers) et de tout autre instrument réglementaire telles les directives et les normes qui régissent les activités opérationnelles du gouvernement du Canada. Ils peuvent également découler des missions, des objectifs et des priorités des ministères, du besoin de préserver l'image et la réputation d'une organisation, et de différents engagements contractuels potentiels.

Spanish

Save record 94

Record 95 2014-05-16

English

Subject field(s)
  • Public Administration
  • IT Security
DEF

A characteristic of a departmental or domain security control profile [that] defines the selected threats of relevance to the domain's business activities.

French

Domaine(s)
  • Administration publique
  • Sécurité des TI
DEF

Caractéristique d'un profil de contrôle de sécurité d'un domaine ou d'un ministère [qui] définit certaines menaces qui concernent les activités opérationnelles du domaine.

Spanish

Save record 95

Record 96 2014-05-16

English

Subject field(s)
  • Public Administration
  • Organization Planning
DEF

An operational environment where a department performs business activities supporting common organizational objectives.

French

Domaine(s)
  • Administration publique
  • Planification d'organisation
DEF

Environnement opérationnel dans lequel un ministère mène des activités opérationnelles qui soutiennent des objectifs organisationnels communs.

Spanish

Save record 96

Record 97 2014-05-16

English

Subject field(s)
  • Risks and Threats (Security)
  • IT Security
DEF

The damage to the national interests and non-national interests that business activities serve resulting from the compromise of IT [information technology] assets.

PHR

Injury level.

French

Domaine(s)
  • Risques et menaces (Sécurité)
  • Sécurité des TI
DEF

Dommage causé aux intérêts nationaux et non nationaux par les activités opérationnelles mises à leur service et qui résulte de la compromission des biens de TI [technologie de l'information].

PHR

Niveau de préjudice.

Spanish

Save record 97

Record 98 2014-05-05

English

Subject field(s)
  • IT Security
DEF

The process of determining the security category of business activities, information systems, and IT [information technology] assets.

French

Domaine(s)
  • Sécurité des TI
DEF

Processus qui consiste à déterminer la catégorie de sécurité des activités opérationnelles, des systèmes d'information et des biens de TI [technologie de l'information].

Spanish

Save record 98

Record 99 2014-05-01

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Emergency Management
DEF

[An objective whose goal is] to ensure the confidentiality of business activities and IT [information technology] assets against a specified set of threats in order to prevent injury to national interests or non-national interests.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion des urgences
DEF

[Objectif qui a pour but d']assurer la confidentialité des activités opérationnelles et des biens de TI [technologie de l'information] contre un ensemble défini de menaces afin de prévenir tout préjudice aux intérêts nationaux ou non nationaux.

Spanish

Save record 99

Record 100 2014-04-23

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

Venture capitalists, through active management and by sharing experience, help business start-ups to accelerate development of their activities, commercialize their products and services and grow faster.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

Les investisseurs de capital de risque, grâce à une gestion active et à un partage d’expérience, aident les entreprises en démarrage à accélérer le développement de leurs activités, à commercialiser leurs produits et services et à croître à un rythme plus rapide.

Spanish

Save record 100

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