TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

BUSINESS ADMINISTRATION [100 records]

Record 1 2025-03-20

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Operating Systems (Software)
  • Quality Control (Management)
CONT

Universities studies lead to multiple occupations. Furthermore, certain professions require talent, special aptitudes, additional skills and experience beyond degrees themselves. [For example, for the job of] information systems analysts and consultants[ :] software quality assurance analyst[, ] software quality assurance auditor[, ] systems security analyst[, ] a bachelor's degree in computer science, computer systems engineering, software engineering, business administration or a related discipline or completion of a college program in computer science is usually required.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Systèmes d'exploitation (Logiciels)
  • Contrôle de la qualité (Gestion)

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-08-30

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

The [Federal Aviation Administration] expects over 450, 000 and as many as 717, 000 commercial grade drones will be in service by 2022. Droneports are expected to serve as nodes for commercial drone operations in a region. New business opportunities will arise in and around droneports as entrepreneurs take on these new markets – particularly services for piloting, maintaining, fueling and equipping these aircraft. Companies needing to operate fleets of drones in a region can benefit by having a facility to handle these logistical needs.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
DEF

[...] aérodrome comprenant des vertiports, réservé à l'atterrissage, à la manutention au sol et au décollage d'aéronefs sans pilote.

Spanish

Save record 2

Record 3 2022-10-28

English

Subject field(s)
  • Urban Studies
  • Public Property
CONT

An administration building is an office building from which a business or organisation is administered. The main offices of many local councils are known as administration buildings.

French

Domaine(s)
  • Urbanisme
  • Propriétés publiques
CONT

L'édifice Carrall [...] a été construit entre 1941 et 1944 pour servir de bâtiment administratif.

Spanish

Save record 3

Record 4 2022-07-24

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Security
DEF

[The Treasury Board of Canada Secretariat directive that] aims to achieve efficient, effective and accountable management of security within departments and agencies.

OBS

The directive took effect on July 1, 2019 and replaces the following documents : Directive on Departmental Security Management, Operational Security Standard-Business Continuity Planning(BCP) Program, Operational Security Standard on Physical Security, Operational Security Standard-Readiness Levels for Federal Government Facilities, Operational Security Standard : Management of Information Technology Security(MITS), Security and Contracting Management Standard and Security Organization and Administration Standard.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Sécurité
DEF

[La directive du Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada qui] vise à assurer une gestion efficiente, efficace et responsable de la sécurité dans les ministères et les organismes.

OBS

La directive est entrée en vigueur le 1er juillet et remplace les documents suivants : Directive sur la gestion de la sécurité ministérielle, Norme de sécurité opérationnelle - Programme de planification de la continuité des activités (PCA), Norme opérationnelle sur la sécurité matérielle, Norme opérationnelle de sécurité - niveaux de préparation des installations du gouvernement fédéral, Norme opérationnelle de sécurité : Gestion de la sécurité des technologies de l'information, Norme de sécurité et de gestion des marchés et Norme de sécurité relative à l'organisation et à l'administration.

Spanish

Save record 4

Record 5 - external organization data 2022-02-01

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
DEF

Auxiliary activities that do not or will not constitute an official record or official action, i. e. inconsequential business activities clearly peripheral to RCMP(Royal Canadian Mounted Police) operations and administration.

OBS

The activities to be considered as informal, must not involve the creation, retrieval, communication, processing, or management of sensitive information, or information that in aggregate with other information might be sensitive or potentially compromise the integrity of an operation.

Key term(s)
  • informal Royal Canadian Mounted Police business

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
DEF

Toute activité auxiliaire qui ne fait pas ni n’est appelée à faire l’objet d’un document officiel ou d’une action officielle, c.‑à‑d. une activité qui ne porte pas à conséquence et est accessoire par rapport aux opérations et à l’administration de la GRC (Gendarmerie royale du Canada).

OBS

Sont exclues des activités non officielles celles qui impliquent la création, la récupération, la communication, le traitement ou la gestion d’informations sensibles ou d’informations qui, agrégées à d’autres, pourraient être sensibles ou risquer de compromettre l’intégrité d’une opération.

Key term(s)
  • activité non officielle de la Gendarmerie royale du Canada

Spanish

Save record 5

Record 6 2018-02-23

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • The Eye
OBS

The Opticians of Manitoba (OOM) regulates the profession of opticianry in Manitoba. [It sets] standards of practice to ensure that all Manitobans receive safe and competent care. By law, all persons who practise as opticians and contact lens opticians in Manitoba must be registered and licensed members of OOM.

OBS

The Opticians of Manitoba serves and protect the public interest through effective regulation of the practice of opticianry. The Opticians of Manitoba achieves this goal primarily through the performance of its three core functions : registration and licensing, standards, [and] complaints resolution.... As mandated by the Opticians Act, OOM : promotes and increases the knowledge, skill, efficiency, and proficiency of its members in all things relating to opticianry, business organization, administration, and ethics; encourages, promotes, and extends the science of opticianry [and] maintains, disseminates, and advances ethical concepts and standards of knowledge in opticianry.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Oeil

Spanish

Save record 6

Record 7 2017-06-02

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • General Medicine
OBS

The purpose of the AACM is to enable its members to participate in the available education opportunities relating to clinic business and to network with peers in the field of medical administration.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Médecine générale

Spanish

Save record 7

Record 8 2017-05-29

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Road Transport
OBS

A medium-sized provincial organization founded in 1998.

OBS

Mission Statement. To gather, analyze and inform members of relevant news, conditions and information impacting the industry. To promote and encourage fair, courteous and ethical business practices by members of the Corporation with their customers, colleagues and members of the public. To develop and maintain a minimum standard of business skills to which all members will adhere. To maintain discipline among the members of the Corporation. To promote uniformity in usage, custom and trade conditions. To furnish means and facilities by which members of the Corporation may increase their knowledge, skill and efficiency in all things related to the business of towing and recovery of motor vehicles and incidental businesses. To make representations to all levels of government and agencies on behalf of the members of the Corporation respecting the enactment – repeal – administration of legislation and regulations affecting the business of towing and recovery of motor vehicles.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Transport routier

Spanish

Save record 8

Record 9 2017-05-11

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Degrees and Diplomas (Educ.)
OBS

A medium-sized national organization founded in 2013. [It is] the prominent body in Canada representing and supporting those who have invested in an MBA [Master of Business Administration].

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Grades et diplômes

Spanish

Save record 9

Record 10 2017-05-01

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Legal Profession: Organization
  • Notarial Practice (civil law)
Universal entry(ies)
4112
classification system code, see observation
OBS

Lawyers and Quebec notaries advise clients on legal matters, represent clients before administration boards and draw up legal documents such as contracts and wills. Lawyers also plead cases, represent clients before tribunals and conduct prosecutions in courts of law. Lawyers are employed in law firms and prosecutor's offices. Quebec notaries are employed in notary offices. Both lawyers and Quebec notaries are employed by federal, provincial and municipal governments and various business establishments or they may be self-employed. Articling students are included in this group.

OBS

4112: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Organisation de la profession (Droit)
  • Notariat (droit civil)
Entrée(s) universelle(s)
4112
classification system code, see observation
OBS

Les avocats (partout au Canada) et notaires (au Québec) donnent à leurs clients des conseils juridiques, représentent leurs clients devant les comités d'administration et rédigent des documents juridiques tels que des contrats et des testaments. Les avocats plaident également des causes, représentent leurs clients et intentent des poursuites devant les tribunaux. Les avocats travaillent dans des cabinets d'avocats ainsi que dans les bureaux du procureur. Au Québec, les notaires travaillent dans des études de notaires. Les avocats (partout au Canada) et les notaires (au Québec) travaillent au sein des administrations fédérale, provinciales et municipales, ainsi qu'au service de différentes entreprises, ou ils peuvent être des travailleurs autonomes. Ce groupe de base comprend aussi les stagiaires en droit.

OBS

4112 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 10

Record 11 2017-03-28

English

Subject field(s)
  • Copyright
CONT

... "licensing body" means a society, association or corporation... that(a) carries on the business of collective administration of copyright... and(b) operates a licensing scheme applicable in relation to a repertoire of works of more than one author...

French

Domaine(s)
  • Droits d'auteur
CONT

[...] «société de gestion» vise l'association, la société ou la personne morale [...] qui se livre à la gestion collective du droit d'auteur [...] lorsqu'elle administre un système d'octroi de licences portant sur un répertoire d'œuvres de plusieurs auteurs [...]

Spanish

Save record 11

Record 12 2017-03-28

English

Subject field(s)
  • Copyright
CONT

... «licensing body» means a society, association or corporation... that(a) carries on the business of collective administration of copyright... and(b) operates a licensing scheme applicable in relation to a repertoire of works of more than one author...

French

Domaine(s)
  • Droits d'auteur
CONT

[...] «société de gestion» vise l'association, la société ou la personne morale [...] qui se livre à la gestion collective du droit d'auteur [...] lorsqu'elle administre un système d'octroi de licences portant sur un répertoire d'œuvres de plusieurs auteurs [...]

Spanish

Save record 12

Record 13 2017-01-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Customs and Excise
OBS

Revenue Canada, Customs and Trade Administration Branch, Business Management and Coordination Directorate.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Douanes et accise
OBS

Revenu Canada, Direction générale de douanes et de l'administration des politiques commerciales, Direction de la gestion et de la coordination des activités.

Spanish

Save record 13

Record 14 2016-10-27

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Loans
OBS

The Student Loan Corporation of Newfoundland and Labrador provides financial administration for Newfoundland and Labrador Student Financial Assistance Program. Its lines of business include : portfolio management of the program, debt and investment services for the loan portfolio and default collection services for defaulted student loans of the Corporation and the Province.

OBS

The Student Loan Corporation of Newfoundland and Labrador (SLCNL) was established on March 30, 2004 pursuant to the "Student Financial Assistance Act."

Key term(s)
  • Newfoundland and Labrador Student Loan Corporation

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Prêts et emprunts

Spanish

Save record 14

Record 15 2016-07-29

English

Subject field(s)
  • Educational Institutions
  • School and School-Related Administration
CONT

Admission Standard. The Howard University School of Business MBA [master of business administration] program is open to all persons holding a baccalaureate degree or its equivalent, from a nationally or regionally accredited college or university, located in the United States or abroad.

OBS

admission standard: term usually used in the plural.

Key term(s)
  • admission standards
  • admissions standards

French

Domaine(s)
  • Établissements d'enseignement
  • Administration scolaire et parascolaire
CONT

La norme d’admission suppose au minimum une majeure (60 crédits) en science politique. La Commission du 2e cycle se réserve le droit de recommander l’admission des étudiants qui ont une formation jugée équivalente ou d’exiger une formation d’appoint.

OBS

norme d'admission : terme habituellement utilisé au pluriel.

Key term(s)
  • normes d'admission

Spanish

Save record 15

Record 16 2016-06-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Intergovernmental Programs
  • Agricultural Economics
OBS

The AgriRisk Initiatives(ARI) program supports the research and development as well as the implementation and administration of new risk management tools for use in the agriculture sector. ARI is a Growing Forward 2(GF2) Business Risk Management(BRM) initiative.

Key term(s)
  • AgriRisk Initiatives programme
  • ARI programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes intergouvernementaux
  • Économie agricole
OBS

Par le biais du programme des initiatives Agri-risques, les gouvernements aideront [...] le secteur à étudier, à mettre au point et à mettre en application de nouveaux outils de gestion des risques en agriculture.

Spanish

Save record 16

Record 17 2016-05-24

English

Subject field(s)
  • Degrees and Diplomas (Educ.)
CONT

The degree of Master of Business Administration, an advanced professional credential in business, is universally recognized as providing the best preparation for careers in business management.

French

Domaine(s)
  • Grades et diplômes
CONT

(L'École des Hautes Études Commerciales de Montréal offre) un programme de M.B.A. (maîtrise en administration des affaires) qui s'adresse au diplômé d'un premier cycle universitaire, avec une expérience de travail pertinente, désireux d'acquérir une solide formation polyvalente d'administrateur professionnel.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Grados y diplomas (Educación)
Save record 17

Record 18 2015-12-30

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Federal Administration
  • Public Service
OBS

enterprise-wide initiative : The use of the term “enterprise” in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

government-wide initiative; enterprise-wide initiative: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Administration fédérale
  • Fonction publique
OBS

initiative pangouvernementale; initiative à l'échelle du gouvernement : termes utilisés dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 18

Record 19 2015-03-26

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Federal Administration
  • Public Service
OBS

enterprise-wide management culture : The use of the term “enterprise” in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

government-wide management culture; enterprise-wide management culture: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration fédérale
  • Fonction publique
OBS

culture de gestion pangouvernementale; culture de gestion à l'échelle du gouvernement : termes utilisés dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 19

Record 20 2015-03-26

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Federal Administration
  • Public Service
OBS

enterprise-wide management : The use of the term "enterprise" in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

government-wide management; enterprise-wide management: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration fédérale
  • Fonction publique
OBS

gestion pangouvernementale; gestion à l'échelle du gouvernement : termes utilisés dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 20

Record 21 2015-03-18

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Federal Administration
OBS

enterprise-wide approach : The use of the term "enterprise" in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

whole-of-government approach; WoG approach; government-wide approach; enterprise-wide approach: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration fédérale
OBS

approche pangouvernementale : terme utilisé dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 21

Record 22 2015-03-18

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Federal Administration
  • Public Service
OBS

enterprise-wide system : The use of the term “enterprise” in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

government-wide system; enterprise-wide system: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Administration fédérale
  • Fonction publique
OBS

système pangouvernemental; système à l'échelle du gouvernement : termes utilisés dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 22

Record 23 2015-03-18

English

Subject field(s)
  • Management Control
  • Federal Administration
  • Public Service
OBS

enterprise-wide efficiency : The use of the term “enterprise” in the context of public administration is criticized by some since it usually refers to business corporations.

OBS

government-wide efficiency; enterprise-wide efficiency: terms used in the context of the Blueprint 2020 vision of the federal government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Contrôle de gestion
  • Administration fédérale
  • Fonction publique
OBS

efficacité pangouvernementale; efficacité à l'échelle du gouvernement : termes utilisés dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement fédéral du Canada.

Spanish

Save record 23

Record 24 2015-02-23

English

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Federal Administration
CONT

Section 5 presents a detailed description of the pay administration business process, including subprocess groups, subprocesses, activities and responsible roles.

French

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Administration fédérale
CONT

La section 5 donne une description détaillée du processus opérationnel de l'administration de la paye qui comprend les groupes de sous-processus, les sous-processus, les activités et les rôles responsables.

Spanish

Save record 24

Record 25 2015-02-23

English

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
  • Federal Administration
CONT

Section 4 provides an overview of the organizational roles that carry out the pay administration business process. Section 5 presents a detailed description of the pay administration business process, including subprocess groups, subprocesses, activities and responsible roles.

French

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)
  • Administration fédérale
CONT

La section 4 donne un aperçu des rôles organisationnels qui interviennent dans le processus opérationnel de l'administration de la paye. La section 5 donne une description détaillée du processus opérationnel de l'administration de la paye qui comprend les groupes de sous-processus, les sous-processus, les activités et les rôles responsables.

Spanish

Save record 25

Record 26 2014-12-10

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Federal Administration
OBS

AS-5, Parliamentary Precinct Directorate. Experience : Experience in developing, implementing new business and administration practices, methods and procedures for a large multi-disciplined organization. Experience in researching, analyzing and preparing recommendations as they relate to complex issues.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Administration fédérale
OBS

Poste AS-5 à la Direction de la Cité parlementaire. Expérience : Expérience de l'élaboration et de la mise en œuvre de pratiques, de méthodes et de procédures nouvelles dans une grande organisation multidisciplinaire. Expérience de la recherche, de l'analyse et de la formulation de recommandations sur des questions complexes.

Spanish

Save record 26

Record 27 2014-06-23

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Productivity and Profitability
CONT

PWGSC [Public Works and Government Services Canada] regards accurate, detailed, up-to-date information about its investment holdings and business operations as an essential decision-making tool and considers information to be central to the administration and overall management of its AFD [Alternate Forms of Delivery] contracting approach.

Key term(s)
  • decision making tool

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Productivité et rentabilité
CONT

TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada] considère les données exactes, détaillées et à jour sur ses fonds d'investissement et ses pratiques commerciales comme un outil de prise de décisions essentiel à l'administration et la gestion globale de son approche pour l'attribution des marchés AFPS [autres formes de prestation de services].

Spanish

Save record 27

Record 28 2014-06-18

English

Subject field(s)
  • Corporate Security
  • IT Security
  • Special-Language Phraseology
DEF

Any protection or compliance requirement associated with a business activity that can be satisfied by security controls.

CONT

Business needs for security are derived from laws(e. g. Employment Insurance Act, Financial Administration Act), policies(e. g. Policy on Financial Management, Information and Reporting) and any other regulatory instruments such as directives and standards governing Government of Canada business activities. Business needs for security can also be derived from departmental missions, objectives, priorities, the need to preserve the organization's image and reputation, and various obligations that may have been contracted.

French

Domaine(s)
  • Sécurité générale de l'entreprise
  • Sécurité des TI
  • Phraséologie des langues de spécialité
DEF

Toute protection ou exigence de conformité associée à une activité opérationnelle à laquelle peuvent répondre les contrôles de sécurité.

CONT

Les besoins opérationnels en matière de sécurité tirent leur origine des lois (p. ex. Loi sur l'assurance-emploi, Loi sur la gestion des finances publiques), des politiques (p. ex. Politique sur la gestion financière des ressources, l'information et les rapports financiers) et de tout autre instrument réglementaire telles les directives et les normes qui régissent les activités opérationnelles du gouvernement du Canada. Ils peuvent également découler des missions, des objectifs et des priorités des ministères, du besoin de préserver l'image et la réputation d'une organisation, et de différents engagements contractuels potentiels.

Spanish

Save record 28

Record 29 2014-04-10

English

Subject field(s)
  • Communication and Information Management
  • Public Administration (General)
  • Federal Administration
CONT

The risks associated with renewing our workforce include the potential loss of departmental knowledge as experienced staff retire, as well as the challenges of successfully attracting, training, positioning and keeping new employees.

OBS

The use of the term "corporate knowledge" in the context of public administration is criticized by some since the word "corporate" traditionally refers to business corporations.

French

Domaine(s)
  • Gestion des communications et de l'information
  • Administration publique (Généralités)
  • Administration fédérale
CONT

En l'absence de modes précis de passation des fonctions et de procédures documentées, le savoir ministériel pourrait ne pas être transféré.

Spanish

Save record 29

Record 30 2014-01-20

English

Subject field(s)
  • Mail Pickup and Distribution
  • Shipping and Delivery
DEF

A set of information that specifies the destination where a mail item is to be delivered to and received at.

OBS

A mailing address includes the same elements as a civic address as well as other information that can be assigned by a municipality, a building owner or a postal administration. It can also be different from the civic address of a person or business.

OBS

mailing address; postal address; address: terms used at Canada Post.

French

Domaine(s)
  • Levée et distribution du courrier
  • Expédition et livraison
DEF

Ensemble d'information qui précise la destination à laquelle doit être livré et reçu un article de courrier.

OBS

Une adresse postale comprend les mêmes éléments qu'une adresse municipale ainsi que d'autre information pouvant provenir d'une municipalité, d'un propriétaire d'immeuble ou d'une administration postale. Elle peut aussi être différente de l'adresse municipale d'une personne ou d'une entreprise.

OBS

adresse postale; adresse : termes en usage à Postes Canada.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Recogida y distribución del correo
  • Expedición y entrega
Save record 30

Record 31 2013-09-20

English

Subject field(s)
  • PAJLO
  • Law of Evidence
DEF

... any document or record, evidencing or connected with the public business or the administration of public affairs, preserved in or issued by any department of the government.(Black's, p. 432)

French

Domaine(s)
  • PAJLO
  • Droit de la preuve
OBS

document public : terme normalisé par le Comité de normalisation dans le cadre du Programme national de l'administration de la justice dans les deux langues officielles (PAJLO).

Spanish

Save record 31

Record 32 2013-04-19

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Information Sources (Journalism)
  • Urban Studies
OBS

Information Services Corporation(ISC) of Saskatchewan is the provincial Crown corporation that is responsible for administration of land titles, surveys, geographic information services(GIS) and the Personal Property Registry. ISC provides everyone doing business in Saskatchewan with round the clock, internet-based land registry and GIS(Graphic Information System) products and services. It does this through the LAND(Land Titles Automated Network Delivery) System.

OBS

November 1, 2000, Saskatchewan Land Information Services Corporation (SLISC) is renamed Information Services Corporation of Saskatchewan (ISC).

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Sources d'information (Journalisme)
  • Urbanisme
OBS

Officiellement, il n'y a pas d'équivalent en français. Information obtenue par l'Office de coordination des affaires francophones (OCAF) et le Bureau de la minorité de langue officielle (BMLO).

Key term(s)
  • Société de services d'information de la Saskatchewan
  • SSI
  • Société de services d'information sur les titres de propriétés de la Saskatchewan

Spanish

Save record 32

Record 33 2013-04-19

English

Subject field(s)
  • Regional and Municipal Gov. Bodies and Committees
OBS

Information confirmed by the organization. Faculty of Business Administration, Memorial University of St. John's.

Key term(s)
  • Gardiner Institute for Small Business Studies

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouv. régionaux ou municipaux
OBS

Information confirmée par l'organisme.

Spanish

Save record 33

Record 34 2012-04-23

English

Subject field(s)
  • Financial and Budgetary Management
  • Organization Planning
  • Management Control
DEF

The area of business administration devoted to enabling the spending unit to achieve its goals by(1) determining by how much the assets of a firm should be expanded to accommodate growth and survival, and(2) selecting on advantageous terms the sources of funds to finance the assets on hand as well as the additional ones needed for growth and survival.

French

Domaine(s)
  • Gestion budgétaire et financière
  • Planification d'organisation
  • Contrôle de gestion
DEF

Ensemble des activités de gestion se rapportant aux problèmes de financement de l'entreprise ou de l'organisme (analyse financière, évaluation des besoins financiers, recherche des sources de financement et plan de financement) et de l'utilisation de ses ressources financières (placements, investissements, budgets, contrôle des dépenses, gestion de la trésorerie, etc.).

Key term(s)
  • gestion des finances

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión presupuestaria y financiera
  • Planificación de organización
  • Control de gestión
Save record 34

Record 35 2012-03-09

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Labour and Employment
  • Social Security and Employment Insurance
CONT

Despite any other Act of Parliament, if the employment of an employee is terminated under paragraph 12(1)(f), agreements of the National Joint Council, other than agreements of the National Joint Council that are related to work force adjustment, cease to apply to the employee immediately before the termination of employment, unless the termination of employment was the result of the transfer of any work, undertaking or business from the core public administration to any body or corporation... [Public Service Modernization Act, 2003]

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Travail et emploi
  • Sécurité sociale et assurance-emploi
CONT

Malgré toute autre loi fédérale, lorsque des fonctionnaires d'un secteur de l'administration publique centrale sont licenciés au titre de l'alinéa 12 (1) f) en raison du transfert d'une activité ou entreprise de ce secteur à une autre entité, les accords conclus par le Conseil national mixte, à l'exception des accords portant sur le réaménagement des effectifs, cessent de s'appliquer à ces fonctionnaires immédiatement avant leur licenciement [...] [Loi sur la modernisation de la fonction publique, 2003]

Spanish

Save record 35

Record 36 2012-03-05

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Treasury Board Secretariat (TBS).

OBS

The Strategic Planning and Coordination Division provides planning and administrative services to the Chief Information Officer(CIO) and Deputy Chief Information Officer(DCIO) of the Government of Canada. In support of this role, the division develops the strategic and business plans, documents and reports that articulate the CIO Branch's role, strategic directions and accomplishments, and provides comprehensive secretariat support to the senior inter-departmental committees leading the Government's service transformation agenda. The Strategic Planning and Coordination Division directs the administration of the Branch's financial, material and human resources activities, and is responsible for coordinating events and providing liaison services for the CIO and DCIO. The division also supports the activities of the CIO Branch by contributing to the government-wide use of Official Languages in the area of information management and technology and by providing strategic advice to the CIO, DCIO and senior management.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor (SCT).

OBS

La Division de la planification stratégique et de la coordination fournit des services de planification et des services administratifs au Dirigeant principal de l'information (DPI) et au Co-dirigeant principal de l'information (Co-DPI) du gouvernement du Canada. À l'appui de ce rôle, la Division élabore les plans, documents et rapports stratégiques et opérationnels qui définissent le rôle, les orientations stratégiques et les réalisations de la Direction du dirigeant principal de l'information (DDPI), et fournit un soutien administratif complet aux comités supérieurs interministériels qui gouvernent le programme de transformation des services gouvernementaux. La Division de la planification stratégique et de la coordination dirige l'administration des activités de la Direction liées aux finances, au matériel et aux ressources humaines, et est chargée de coordonner les événements et de fournir des services de liaison au DPI et au Co-DPI. La Division appuie également les activités de la DDPI en contribuant à l'utilisation, à l'échelle du gouvernement, des langues officielles dans le secteur de la gestion de l'information et de la technologie et en fournissant des conseils stratégiques au DPI, au Co-DPI et à la haute direction.

Spanish

Save record 36

Record 37 2012-01-31

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Provincial Administration
  • Economic Co-operation and Development
OBS

The mandate of the Office of Northern Affairs is to promote the social and economic development of northern Saskatchewan communities in partnership with the federal government and northern communities by supporting regional, business and industry development, and co-ordinating government activities in the Northern Administration District(NAD) of Saskatchewan.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Administration provinciale
  • Coopération et développement économiques
OBS

Officiellement il n'y a pas d'équivalent en français. Information obtenue par l'Office de coordination des affaires francophones (OCAF) et le Bureau de la minorité de langue officielle (BMLO).

Spanish

Save record 37

Record 38 2012-01-31

English

Subject field(s)
  • Degrees and Diplomas (Educ.)
  • School and School-Related Administration
DEF

A person who has completed a program of study at a university and has received a degree attesting to this fact.

CONT

The MBA [Master of business administration] program enables the degree holder to provide organizations with a business management skill set such that it raises the competitiveness of the entity and leads not only to a comparative advantage but retains higher skilled and thus higher income jobs within the province.

PHR

bachelor’s, master’s, doctorate, honorary degree holder.

French

Domaine(s)
  • Grades et diplômes
  • Administration scolaire et parascolaire
DEF

Personne qui a terminé un programme d'études universitaires et qui a reçu un grade.

CONT

L’AUCC [Association des universités et collèges du Canada] soutient depuis longtemps que les diplômés universitaires gagnent en moyenne au cours de leur vie un million de dollars de plus que les diplômés du secondaire. Des déclarations semblables ont été faites aux États-Unis, sauf que dans ce pays, les coûts croissants de l’éducation ont grugé la valeur nette du diplôme.

Spanish

Save record 38

Record 39 2011-09-28

English

Subject field(s)
  • Law of Obligations (civil law)
CONT

Management of the business of another exists where a person, the manager, spontaneously and under no obligation to act, voluntarily and opportunely undertakes to manage the business of another, the principal, without his knowledge, or with his knowledge if he was unable to appoint a mandatary or otherwise provide for it.

CONT

management of the business of another : The manager is bound to continue the management undertaken until he can withdraw without risk of loss or until the principal, or his tutor or curator, or the liquidator of the succession, as the case may be, is able to provide for it. The manager is in all other respects of the administration subject to the general obligations of an administrator of the property of another entrusted with simple administration, so far as they are not incompatible, having regard to the circumstances.

OBS

The manager shall as soon as possible inform the principal of the management he has undertaken.

OBS

management of the business of another: Expression, contexts and observation reproduced from sections 1482 to 1484 of the Civil Code of Québec.

French

Domaine(s)
  • Droit des obligations (droit civil)
CONT

Il y a gestion d'affaires lorsqu'une personne, le gérant, de façon spontanée et sans y être obligée, entreprend volontairement et opportunément de gérer l'affaire d'une autre personne, le géré, hors la connaissance de celle-ci ou à sa connaissance si elle n'était pas elle-même en mesure de désigner un mandataire ou d'y pourvoir de toute autre manière.

CONT

La gestion d'affaires oblige le gérant à continuer la gestion qu'il a entreprise jusqu'à ce qu'il puisse l'abandonner sans risque de perte ou jusqu'à ce que le géré, ses tuteur ou curateur, ou le liquidateur de sa succession, le cas échéant, soient en mesure d'y pourvoir. Le gérant est, pour le reste, soumis dans sa gestion aux obligations générales de l'administrateur du bien d'autrui chargé de la simple administration, dans la mesure où ces obligations ne sont pas incompatibles, compte tenu des circonstances.

OBS

Le gérant doit, dès qu'il lui est possible de le faire, informer le géré de la gestion qu'il a entreprise.

OBS

gestion d'affaires : Expression, contextes et observation reproduits des articles 1482 à 1484 du Code civil du Québec.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Derecho de obligaciones (derecho civil)
CONT

Existe gestión de negocios cuando una persona, el administrador, de manera espontánea y sin tener la obligación, se encarga voluntaria y oportunamente de administrar el negocio de otro, el dueño, sin su conocimiento, o con su conocimiento si éste no estuviera en condiciones de designar un mandatario o de ocuparse de otra manera.

CONT

La gestión de negocios obliga al gerente a continuar la gestión que haya iniciado hasta que pueda abandonarla sin riesgo de pérdida o hasta que el dueño, sus tutores o curadores, o el liquidador de una sucesión, según el caso, estuvieren en condiciones de ocuparse de ella. El gerente estará, en todos los otros aspectos de la administración, sujeto a las obligaciones generales de los gerentes de bienes ajenos encargados de la simple administración, en la medida en que estas obligaciones no fueren incompatibles teniendo en cuenta las circunstancias.

OBS

El gerente debe, en cuanto le sea posible, informar al dueño, acerca de la gestión que ha emprendido.

OBS

gestión de negocios: Expresión, contextos y observación traducidos de los artículos 1482 al 1484 del Código Civil de Quebec. El C.C.Q. fue traducido según la versión de 1999-2000.

Save record 39

Record 40 2011-08-10

English

Subject field(s)
  • Copyright
CONT

... "licensing body" means a society... that carries on the business of collective administration of copyright....

OBS

However, copyright administration is more widely established at the worldwide level in the music rights sector.

French

Domaine(s)
  • Droits d'auteur
CONT

[...] «société de gestion» vise l'association [...] qui se livre à la gestion collective du droit d'auteur [...].

OBS

La gestion est cependant plus largement implantée au niveau mondial dans le secteur des droits liés à la musique.

Spanish

Save record 40

Record 41 2011-06-13

English

Subject field(s)
  • Conference Titles
  • Education (General)
OBS

The Governor General' s Canadian Leadership Conference was created to broaden the perspectives of future leaders in business, unions and public administration so that their decisions are based on a practical understanding of the influence of their organizations on the general welfare of the community. The Canadian leadership conferences began in 1983 as a means to help build Canada. They involve a unique process of examination, debate and discovery designed to broaden perspectives and enhance the leadership qualities of members. The Governor General' s Canadian Leadership Conference is designed to pack the most intense experiences of life in Canadian industry and community into a unique 2-week event.

French

Domaine(s)
  • Titres de conférences
  • Pédagogie (Généralités)
OBS

La Conférence canadienne du Gouverneur général sur le leadership a été créée dans le but d'élargir les perspectives des futurs dirigeants d'entreprises, de syndicats et d'organismes publics, de sorte qu'ils pourront prendre leurs décisions en pleine connaissance de l'impact que leur organisation peut avoir sur le bien-être général de la société. Les conférences sur le leadership ont été instituées en 1983 pour contribuer à l'édification de la société canadienne. Leur démarche d'examen, de débat et de découverte, unique en son genre, est conçue pour élargir les perspectives et aiguiser les qualités de chef des participants. Elles condensent en l'espace de deux semaines une somme d'expériences parmi les plus intenses qu'on puisse avoir en côtoyant la vie industrielle et communautaire canadienne.

Spanish

Save record 41

Record 42 - external organization data 2011-01-10

English

Subject field(s)
  • Software
  • Corporate Management (General)
  • Personnel Management (General)
  • Compartment - Agriculture and Agri-Food Canada
OBS

PeopleSoft is a database application whose purpose is to provide enterprise-wide business solutions in the areas of finance, human resources, learning management, student administration and other areas. PeopleSoft is a Web-based application, which can be utilized from any computer with Internet access. It has the ability to be configured to work with the business processes of an organization.

OBS

action/reason: term used in PeopleSoft.

French

Domaine(s)
  • Logiciels
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Tiroir - Agriculture et Agroalimentaire Canada
OBS

[Les applications du logiciel PeopleSoft] sont parfaitement adaptées aux secteurs des services financiers, des services publics, de l'enseignement, de la santé et des industries de services. Elles intéressent particulièrement toutes les fonctions clés de l'entreprise, comme les ressources humaines, la finance, la gouvernance informatique, l'approvisionnement, le marketing, les services, la vente et le décisionnel (CPM) [Cybersource Payment Manager] dans tous les secteurs.

OBS

action/motif : terme utilisé dans le système PeopleSoft.

Spanish

Save record 42

Record 43 2010-05-17

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
  • Public Administration (General)
CONT

Our program to put in place business systems that will facilitate our cost control and scheduling and procurement will proceed as these will produce savings and reduce workload.

CONT

The purpose of this project is to renew Public Works and Government Services Canada's pension administration systems and services, and transform its business processes.

PHR

Cross-functional business system.

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
PHR

Système administratif interfonctionnel.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión de la empresa (Generalidades)
  • Administración pública (Generalidades)
Save record 43

Record 44 2008-08-21

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Technical Management Services(TMS) is responsible for the delivery of integrated logistics services and technical business and administration services. This includes such functions as Configuration and Technical Data Management; Supply Chain Management; Maintenance Engineering Management; Business Strategy(i. e. strategic planning and communications) ;Business Operations(i. e. human resources and finance) ;Health, Safety and Environmental Systems Management; and Maintenance Information Management.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Les Services de gestion techniques (SGT) sont responsables de la prestation de services de logistique intégrés et de services techniques d'exploitation et d'administration. Ceci inclut des fonctions telles que : gestion de la configuration et des données techniques; gestion de la chaîne d'approvisionnement; système de gestion de l'entretien et du génie; stratégie d'exploitation (c.-à-d. planification stratégique et communication); opérations de gestion (c.-à-d. ressources humaines et finances); gestion des systèmes de santé, de sécurité et d'environnement; et gestion de l'information de l'entretien.

Spanish

Save record 44

Record 45 2008-01-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Storage Media (Data Processing)
OBS

Department of Canadian Heritage, Canadian Conservation Institute, Business Planning and Administration Directorate.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Supports d'information (Informatique)
OBS

Ministère du Patrimoine canadien, Institut canadien de conservation, Direction de la planification organisationnelle et administration.

Spanish

Save record 45

Record 46 2008-01-14

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Department of Canadian Heritage, Canadian Conservation Institute, Business Planning and Administration Directorate.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Ministère du Patrimoine canadien, Institut canadien de conservation, Direction de la planification organisationnelle et administration.

Spanish

Save record 46

Record 47 2007-11-13

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Employment Benefits
OBS

Publics Works and Government Services Canada, Compensation Sector.

OBS

Pension Services Directorate is responsible for the direction and management of pension plan administration for organizations subject to the provisions of the Public Services Superannuation Act. The services included are advisory services, application and program support, training development and delivery, maintenance of all pension related manuals, pension funds financial administration and business planning. In addition, the Directorate is responsible for providing pay and pension administration services to members of the Royal Canadian Mounted Police(RCMP) and Canadian Armed Forces as well as the publication of all compensation forms.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Avantages sociaux
OBS

Travaux publics et Services gouvernementaux Canada, Secteur de la rémunération.

OBS

Cette direction s'occupe des orientations et des activités liées à la gestion du régime de pension pour le compte des organismes assujettis à la Loi sur la pension de la fonction publique. Elle fournit, entre autres, des services consultatifs, des services de soutien à l'application et au programme, d'élaboration et de prestation de cours de formation, l'entretien des manuels reliés à la pension ainsi que de gestion financière et de planification des activités concernant les caisses de retraite. Elle fournit aussi des services de gestion liés à la paye et aux pensions aux membres de la Gendarmerie royale du Canada (GRC) et des Forces armées canadiennes et s'occupe de la diffusion des formulaires relatifs à la rémunération.

Spanish

Save record 47

Record 48 2007-10-17

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Employment Benefits
OBS

Certified Employee Benefit Specialist(CEBS) Program was established in 1977 through a partnership of the International Foundation of Employee Benefit Plans and the Wharton School of the University of Pennsylvania. The International Foundation, the largest educational organization in the employee benefits field, is responsible for the overall administration of the program. The Wharton School, one of the preeminent business schools in the U. S., oversees academic content and standards. In 1986, in cooperation with Dalhousie University, Halifax, Nova Scotia, the International Foundation established a CEBS program in Canada to meet the specific professional development needs of Canadian employee benefits personnel. No other employee benefits or compensation program provides the opportunity to gain knowledge and insight through such a broad university-based curriculum.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Avantages sociaux
OBS

Comme il s'agit d'une appellation américaine, elle reste telle quelle en français.Certificat que peuvent obtenir les conseillers à la Direction des pensions de retraite.

Spanish

Save record 48

Record 49 2007-06-26

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Non-Canadian)
  • Economics
OBS

The Bureau of Economic Analysis(BEA) promotes a better understanding of the U. S. economy by providing the most timely, relevant, and accurate economic accounts data in an objective and cost-effective manner. The mission is to be the world's most respected producer of economic accounts. BEA is an agency of the Department of Commerce. Along with the Census Bureau and STAT-USA, BEA is part of the Department's Economics and Statistics Administration. BEA produces economic accounts statistics that enable government and business decision-makers, researchers, and the American public to follow and understand the performance of the Nation's economy. To do this, BEA collects source data, conducts research and analysis, develops and implements estimation methodologies, and disseminates statistics to the public.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux non canadiens
  • Économique

Spanish

Save record 49

Record 50 2007-06-21

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Public Administration (General)
OBS

The vision statement of the Advisory Committee on Paperwork Burden Reduction(ACPBR) is to improve economic productivity by making Canada a world leader in effective, efficient and accountable administration of regulatory compliance, through the collaborative effort of government and business. The ACPBR will help government take actions that will improve regulatory efficiency, that is, to achieve regulatory objectives at a lower administrative cost to businesses.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration publique (Généralités)
OBS

L'énoncé de vision du Comité consultatif sur l'allégement du fardeau de la paperasserie (CCAFP) est d'accroître la productivité économique en faisant du Canada un chef de file mondial pour ce qui est de l'administration efficace et responsable de la conformité aux règlements, par l'entremise des efforts concertés des gouvernements et des entreprises. Le Comité consultatif sur l'allégement du fardeau de la paperasserie aidera le gouvernement à prendre des mesures susceptibles d'améliorer l'efficacité de la réglementation, c'est-à-dire d'atteindre les objectifs visés à un coût administratif moindre pour les entreprises.

Spanish

Save record 50

Record 51 2007-04-23

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Corporate Economics
OBS

Industry Canada. The Canada Small Business Financing(CSBF) Program Directorate is responsible for the administration of the Canada Small Business Financing Act. The CSBF program is a loss-sharing program that facilitates access to loans for establishing and expanding small businesses in Canada. On April 1, 2002, the Capital Leasing Pilot Project was added to the program. The loans are made directly by private sector lenders and the leases are issued by participating lessors. Key activities include the registration of loans and leases made by lenders and lessors, the review and adjustment of claims for loss, and the interpretation of the program legislation.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Économie de l'entreprise
OBS

Industrie Canada. La Direction du Programme de financement des petites entreprises du Canada (FPEC) s'occupe de l'administration de la Loi sur le financement des petites entreprises du Canada. Le Programme FPEC est un programme de partage des pertes qui donne accès à des prêts permettant la création et l'expansion des petites entreprises au Canada. Le 1er avril 2002, le Projet pilote de location-acquisition a été ajouté au Programme. Les prêts sont directement consentis par des prêteurs du secteur privé et les baux sont accordés par les locateurs participants. Les principales activités comprennent l'enregistrement des prêts consentis par les prêteurs et des baux accordés par les locateurs, l'examen et le rajustement des réclamations pour pertes, et l'interprétation de la réglementation relative au Programme.

Spanish

Save record 51

Record 52 2007-04-20

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Finance
OBS

Industry Canada. This directorate is responsible for the administration of the Canada Small Business Financing Act. The CSBF program is a loss-sharing program that facilitates access to loans for establishing and expanding small businesses in Canada. On April 1, 2002, the Capital Leasing Pilot Project was added to the program. The loans are made directly by private sector lenders and the leases are issued by participating lessors. Key activities include the registration of loans and leases made by lenders and lessors, the review and adjustment of claims for loss, and the interpretation of the program legislation.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Finances
OBS

Industrie Canada. Cette direction s'occupe de l'administration de la Loi sur le financement des petites entreprises du Canada. Le Programme FPEC est un programme de partage des pertes qui donne accès à des prêts permettant la création et l'expansion des petites entreprises au Canada. Le 1er avril 2002, le Projet pilote de location-acquisition a été ajouté au Programme. Les prêts sont directement consentis par des prêteurs du secteur privé et les baux sont accordés par les locateurs participants. Les principales activités comprennent l'enregistrement des prêts consentis par les prêteurs et des baux accordés par les locateurs, l'examen et le rajustement des réclamations pour pertes, et l'interprétation de la réglementation relative au Programme.

Spanish

Save record 52

Record 53 2006-11-08

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Military Law
  • Maritime Law
OBS

The statutory [admiralty] jurisdiction of the High Court [of England] is... exercised by the Admiralty Court, a court created by the Administration of Justice Act, 1970, as part of the Queen's Bench Division of the High Court to take the admiralty and prize business formerly the function of the Probate, Divorce and Admiralty Division of the High Court.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Droit militaire
  • Droit maritime
Key term(s)
  • Cour d'amirauté d'Angleterre
  • Cour anglaise d'amirauté

Spanish

Save record 53

Record 54 2006-11-08

English

Subject field(s)
  • Government Bodies and Committees (Non-Canadian)
  • Family Law (common law)
  • Courts
OBS

The statutory [admiralty] jurisdiction of the High Court [of England] is... exercised by the Admiralty Court, a court created by the Administration of Justice Act, 1970, as part of the Queen's Bench Division of the High Court to take the admiralty and prize business formerly the function of the Probate, Divorce and Admiralty Division of the High Court.

OBS

The Family Division is comparatively modern, having been formed by combining the Admiralty Court and probate courts into the Probate, Divorce and Admiralty Division of the High Court, or Wills, Wrecks and Wives as it was informally called.

OBS

In 1887 the High Court of Admiralty was absorbed into the new Probate Divorce and Admiralty Division of the High Court.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités gouvernementaux non canadiens
  • Droit de la famille (common law)
  • Tribunaux
Key term(s)
  • Division des successions, des divorces et d'amirauté de la Haute Cour

Spanish

Save record 54

Record 55 2006-01-31

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Economic Co-operation and Development
OBS

The Economic Development and Tourism-Economic Diversification Agreement is divided into eight programs. These programs are :Business Investment Technology Infrastructure, Strategic Sector Development, Community Economic Development, Building Economic Foundations and Improving Business Climate, Strategic Initiatives, Administration and Evaluation, and Communications.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Coopération et développement économiques
Key term(s)
  • Renforcement des fondements économiques et amélioration du climat des affaires

Spanish

Save record 55

Record 56 2005-11-01

English

Subject field(s)
  • Commercial Law
  • Foreign Trade
  • Customs and Excise
CONT

Each Party shall maintain, in accordance with its law, the confidentiality of confidential business information collected pursuant to this Chapter and shall protect that information from disclosure that could prejudice the competitive position of the persons providing the information. The confidential business information collected pursuant to this Chapter may only be disclosed to those authorities responsible for the administration and enforcement of determinations of origin, and of customs and revenue matters.

CONT

The port director or other customs officer who has possession of confidential business information collected pursuant to this part shall, in accordance with part 103 of this chapter, maintain its confidentiality and protect it from any disclosure that could prejudice the competitive position of the persons providing the information. If in the opinion of customs an impasse exists on the issue of confidentiality and the person who submitted the advance ruling request does not withdraw the request, customs will decline to issue the advance ruling.

French

Domaine(s)
  • Droit commercial
  • Commerce extérieur
  • Douanes et accise
CONT

Chacune des Parties préservera, en conformité avec sa législation, le caractère confidentiel des renseignements commerciaux confidentiels recueillis aux termes du présent chapitre et protégera ces renseignements de toute divulgation qui pourrait porter préjudice à la situation concurrentielle des personnes ayant fourni ces renseignements.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Derecho mercantil
  • Comercio exterior
  • Aduana e impuestos internos
CONT

Cada una de las Partes mantendrá, de conformidad con lo establecido en su legislación, la confidencialidad de la información comercial confidencial obtenida conforme a este capítulo y la protegerá contra su divulgación que pudiera perjudicar la posición competitiva de la persona que la proporcione.

CONT

Cada una de las Partes mantendrá en reserva la información comercial confidencial obtenida de conformidad con el capítulo quinto, y la protegerá de toda divulgación que pudiera perjudicar la posición competitiva de la persona que la proporcione.

Save record 56

Record 57 2005-06-20

English

Subject field(s)
  • National Honorary Distinctions (Canadian)
  • Public Administration (General)
OBS

This award recognizes Innovative Managerial Initiatives in the Public Administration of Canada. To recognize the exceptional management within the public sector of Canada, the Institute of Public Administration of Canada launched "The IPAC Award for Innovative Management" in 1990. Each year a new theme is chosen by the IPAC Board of Directors and the sponsors. Nominations are evaluated by a jury of eminent public servants, academics and business people.

Key term(s)
  • Institute of Public Administration of Canada Award for Innovative Management

French

Domaine(s)
  • Titres honorifiques et décorations nationaux canadiens
  • Administration publique (Généralités)
OBS

Ce prix rend hommage aux innovations des administrateurs publics du Canada. Pour souligner les réalisations organisationnelles au sein du secteur public du Canada, l'Institut d'administration publique du Canada inaugurait en 1990 le Prix IAPC pour gestion innovatrice. Chaque année, le conseil d'administration de l'Institut et les commanditaires proposent un thème nouveau. Les mises en candidature sont évaluées par un jury composé de fonctionnaires, d'universitaires et de représentants du milieu des affaires.

Key term(s)
  • Prix de l'Institut d'administration publique du Canada pour gestion innovatrice

Spanish

Save record 57

Record 58 2005-03-23

English

Subject field(s)
  • Copyright, Patent and Trademark Law
  • Trade
CONT

Failure to follow the terms and conditions outlined in the administration protective order for safeguarding business proprietary information.

CONT

Amver information is protected as "commercial proprietary" information and is released only to recognized national search and rescue authorities, and only in an emergency.

Key term(s)
  • proprietary information
  • exclusive business information
  • exclusive commercial information

French

Domaine(s)
  • Propriété industrielle et intellectuelle
  • Commerce
CONT

Ces règles assurent la protection des renseignements commerciaux de nature exclusive et autres renseignements protégés; il y est fait mention des formules qui seront élaborées par l'autorité compétente chargée de l'enquête d'ici la date d'entrée en vigueur de L'ALE.

CONT

[...] Certaines entreprises considèrent les renseignements exclusifs d'interêt commercial comme un moyen d'obtenir un avantage concurrentiel.

OBS

Renseignements exclusifs d'interêt commercial; renseignements commerciaux de nature exclusive : termes habituellement utilisés au pluriel dans ce contexte.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Derecho de propiedad industrial e intelectual
  • Comercio
Save record 58

Record 59 2004-09-02

English

Subject field(s)
  • Games of Chance
DEF

Gambling practice of determining odds and receiving and paying off bets on the outcome of sporting events (particularly horse races), political contests, and other competitions.

CONT

Horse racing is perhaps most closely associated with bookmaking, but boxing, baseball, football, basketball, and other sports have also long been of interest to bookmakers ("bookies") and gamblers. Morning-line odds, established by legal bookmakers, are printed in the sports sections of newspapers throughout the U.S.

CONT

They learn about every aspect of bookmaking, including calculating bets, administration, customer service, business skills, managing staff, betting laws and company policies.

CONT

The Commission emphasized that the definition of the relevant geographical market depended not on the technical feasibility of retransmitting French sound and pictures throughout the Community, but on a number of other factors, such as the habits of bettors, the type of betting offered (totalizator or bookmaking) and the countries in which races were organized, in other words the structure of supply and demand, which was determined by the betting markets themselves and by the differences between the various national laws.

OBS

Some Commonwealth countries (including the United Kingdom, Australia, and New Zealand), Belgium, and Germany permit the open operation of bookmaking organizations.

French

Domaine(s)
  • Jeux de hasard
CONT

La Commission a souligné que la définition du marché géographique en cause dépendait non pas du critère de la faisabilité technique de la retransmission des sons et images français dans toute la Communauté, mais de plusieurs autres facteurs tels que les habitudes des parieurs, le type des paris offerts (pari mutuel, bookmaking) et les pays dans lesquels des courses sont organisées, c'est-à-dire de la structure de l'offre et de la demande, déterminée par les marchés des paris eux-mêmes, ainsi que des différences entre les législations nationales en la matière.

Spanish

Save record 59

Record 60 2004-06-03

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Food Industries
OBS

The Analyst will provide support to the Wild Bean Cafe Category Manager, providing data analysis of marketing and promotional initiatives, menu/sales analysis, menu item cost trends, menu pricing data base administration, analysis of margin recovery programs and special food service analysis assignments, all focused on solutions to improve the... Food Service Business profitability. The Analyst will also be involved with analyzing and reporting the... foodservice business performance.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Industrie de l'alimentation

Spanish

Save record 60

Record 61 2004-01-26

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Provincial Administration
OBS

Management Board of Cabinet.(This division supports effective decision making within the ministry and for select offices and agencies by providing innovative, proactive analysis, management policies and processes, strategic advice and integrated management information on the following functions :business planning, human resources, finance, accommodation and general administration).

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Administration provinciale
OBS

Conseil de gestion du gouvernement de l'Ontario. (Cette division appuie la prise de décisions judicieuses au ministère et dans certains bureaux et organismes en offrant des services d'analyses novatrices et proactives, d'élaboration de politiques et de procédés de gestion, de consultation stratégique et de gestion intégrée de l'information et ce, dans les secteurs suivants : planification des activités, ressources humaines, finances, gestion des locaux et administration générale).

Spanish

Save record 61

Record 62 2002-10-25

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Non-Canadian)
  • Banking
CONT

The BOJ was established under the Meiji administration in 1882 as a vehicle for Japan's high-speed industrialisation of the time. Its most recent reorganisation was in 1942, when modelled on Nazi Germany's Reichsbank and made clearly subservient to the finance ministry. Under its present articles, the ministry can order the BOJ to "undertake any necessary business" and the cabinet is empowered to dismiss the governor if he disobeys.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux non canadiens
  • Banque
CONT

La Banque du Japon a été fondée en 1882, pendant l'ère Meiji, pour soutenir l'industrialisation rapide de l'archipel à cette époque. La plus récente restructuration dont elle ait fait l'objet date de 1942, quand elle fut réorganisée sur le modèle de la Reichsbank de l'Allemagne nazie et clairement subordonnée au ministère des Finances. En vertu de ses statuts actuels, le ministère peut lui ordonner «d'entreprendre toute activité nécessaire» et le gouvernement a le pouvoir de congédier le gouverneur s'il ne se plie pas à ses ordres.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités nacionales no canadienses
  • Operaciones bancarias
Save record 62

Record 63 2001-07-30

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
  • Real Estate
CONT

PWGSC [Public Works and Government Services Canada] regards accurate, detailed, up-to-date information about its investment holdings and business operations as an essential decision making tool and considers information to be central to the administration and overall management of its AFD [Alternate Forms of Delivery] contracting approach.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
  • Immobilier

Spanish

Save record 63

Record 64 2001-07-30

English

Subject field(s)
  • Investment
  • Real Estate
CONT

PWGSC [Public Works and Government Services Canada] regards accurate, detailed, up-to-date information about its investment holdings and business operations as an essential decision making tool and considers information to be central to the administration and overall management of its AFD [alternate forms of delivery] contracting approach.

French

Domaine(s)
  • Investissements et placements
  • Immobilier
OBS

TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux Canada] considère les données exactes, détaillées et à jour sur ses fonds d'investissement et ses pratiques commerciales comme un outil de prise de décisions essentiel à l'administration et la gestion globale de son approche pour l'attribution des marchés AFPS [autres formes de prestation de service].

Key term(s)
  • avoir investi

Spanish

Save record 64

Record 65 2001-07-30

English

Subject field(s)
  • Government Contracts
  • Real Estate
CONT

PWGSC [Public Works and Government Services Canada] regards accurate, detailed, up-to-date information about its investment holdings and business operations as an essential decision making tool and considers information to be central to the administration and overall management of its AFD [Alternate Forms of Delivery] contracting approach.

French

Domaine(s)
  • Marchés publics
  • Immobilier

Spanish

Save record 65

Record 66 2001-06-19

English

Subject field(s)
  • Informatics
CONT

+ offers a generic end-user application as well as administration, authorisation and configuration tools for managing both structured and unstructured data as well as workflow, requiring only the business model to get the system up and running + why am I here? Chance mismatches + to a strict minimum and to allow for maximum flexibility and + extensibility of the framework.

Key term(s)
  • end user application

French

Domaine(s)
  • Informatique
CONT

Nos services personnalisés à grande capacité sont adaptés aux solutions métropolitaines et longue distance et permettent la prise en charge d'une vaste gamme d'applications d'usager, dont l'accès Internet haute vitesse, la connectivité avec des réseaux locaux, les solutions de réseau privé et la connectivité avec des réseaux de stockage.

Spanish

Save record 66

Record 67 2001-04-17

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Taxation
OBS

Finance Canada, Tax Policy Branch, Business Income Tax Division.

OBS

Independent panel of legal accounting and economics professionals with expertise in the taxation field. It was established following the 1996 federal budget to review Canada's business taxation system with a view to promoting job creation and economic growth, facilitating compliance and administration, and enhancing fairness.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Fiscalité
OBS

Finances Canada, Direction de la politique de l'impôt, Division de l'impôt des entreprises.

OBS

Instance indépendante qui regroupe des spécialistes de la fiscalité provenant des milieux du droit, de la comptabilité et des sciences économiques. Créé à la suite du Budget fédéral de 1996 afin d'examiner la fiscalité des entreprises au Canada dans le but de promouvoir la création d'emplois et la croissance économique, de faciliter l'observation et l'administration du régime fiscal, ainsi que de le rendre plus équitable.

Spanish

Save record 67

Record 68 2001-02-14

English

Subject field(s)
  • Bankruptcy
DEF

In England, receiver appointed by the court, who is usually the official called the official receiver and acts as receiver and manager of an insolvent business.

OBS

judicial receivership : Judicial administration of the business of an insolvent commerçant, trader or personne morale de droit privé, private-law juridical person...

OBS

judicial receiver: Expression reproduced from Law Terminology with the permission of the United Nations Office at Geneva.

French

Domaine(s)
  • Faillites
OBS

administrateur au règlement judiciaire: Expression reproduite de Law Terminology avec l'autorisation du Bureau des Nations Unies à Genève.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Quiebras
OBS

Reglèment judiciare: mandamiento u orden judicial.

Save record 68

Record 69 2000-10-19

English

Subject field(s)
  • Production Management
  • Productivity and Profitability
CONT

In 2000, the Government of Canada Public Key Infrastructure will be able to provide the security needed by the federal government to implement secure electronic service delivery to the public and business, and to increase its internal efficiency by conducting its internal administration electronically.

French

Domaine(s)
  • Gestion de la production
  • Productivité et rentabilité
CONT

Dans un effort pour améliorer la prestation des services,réduire la paperasserie pour les clients et accroître l'efficience interne, on a conclu de nombreux partenariats avec d'autres ministères fédéraux et d'autres paliers de gouvernement.

Spanish

Save record 69

Record 70 2000-09-29

English

Subject field(s)
  • Trade
  • Educational Institutions
DEF

Specialized educational centre in the science of managing businesses and non-profit making institutions, normally providing an MBA [Master of Business Administration].

OBS

business school: term and definition reproduced from the CAPITAL Business Dictionary with the permission of LID Editorial Empresarial.

French

Domaine(s)
  • Commerce
  • Établissements d'enseignement
DEF

Centre d'éducation spécialisé dans l'enseignement théorique et pratique de la manière de diriger et gérer des affaires ou des institutions sans [but lucratif].

OBS

école de commerce : terme et définition extraits du CAPITAL Business Dictionary et reproduits avec l'autorisation de LID Editorial Empresarial.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Comercio
  • Establecimientos de enseñanza
DEF

Centro docente especializado en la enseñanza téorica y práctica de la ciencia de dirigir y administrar negocios o instituciones sin afán de lucro.

OBS

escuela de negocios: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 70

Record 71 2000-09-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Private-Sector Programs
  • Scholarships and Research Grants
OBS

Up to three fellowships of US$16, 000 are awarded to Canadian citizens or permanent residents of Canada who have recently graduated, or are about to graduate, from an institution in Canada that is a member of the Association of Universities and Colleges of Canada. The award must be applied toward graduate studies in one of the faculties at Harvard University : arts and sciences(including engineering), business administration, design, divinity studies, education, law, public administration, medicine, dental medicine and public health. In Canada, the program is administered by the Association of Universities and Colleges of Canada, Canadian Awards Program.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes du secteur privé
  • Bourses d'études et subventions de recherche
OBS

Un maximum de trois bourses, d'une valeur de 16 000 $US chacune, sont accordées chaque année à des citoyens canadiens ou à des résidents permanents du Canada récemment diplômés, ou sur le point de l'être, d'un établissement d'enseignement membre de l'Association des universités et collèges du Canada. Les boursiers doivent entreprendre des études supérieures dans l'une des facultés de la Harvard University : arts et sciences (y compris le génie), administration des affaires, création industrielle, théologie, éducation, droit, administration publique, médecine dentaire et hygiène publique. Au Canada, le programme est administré par l'Association des universités et collèges du Canada, Programme de bourses canadiennes.

Key term(s)
  • Bourses d'études universitaires supérieures Frank Knox Memorial
  • Programme des Bourses Frank Knox Memorial

Spanish

Save record 71

Record 72 2000-08-15

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Federal Administration
  • Loans
OBS

Published by Small Business Loans Administration, Industry Canada.

Key term(s)
  • Lenders' Guide

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Administration fédérale
  • Prêts et emprunts
OBS

Publié par l'Administration des prêts aux petites entreprises, Industrie Canada.

Key term(s)
  • Guides des prêteurs

Spanish

Save record 72

Record 73 2000-05-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Customs and Excise
OBS

Revenue Canada, Customs and Trade Administration Branch, Business Management and Coordination Directorate.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Douanes et accise
OBS

Revenu Canada, Direction générale de douanes et de l'administration des politiques commerciales, Direction de la gestion et de la coordination des activités.

Spanish

Save record 73

Record 74 2000-05-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Customs and Excise
OBS

Revenue Canada, Customs and Trade Administration Branch, Business Management and Coordination Directorate.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Douanes et accise
OBS

Revenu Canada, Direction générale de douanes et de l'administration des politiques commerciales, Direction de la gestion et de la coordination des activités.

Spanish

Save record 74

Record 75 1999-11-05

English

Subject field(s)
  • Meetings
OBS

Organized by the Department of Business Administration, Mount Saint Vincent University in cooperation with the Canadian Federation of Deans of Management and Administrative Studies, April 27-29, 1988; Information found in UTLAS and confirmed by the Library, Mount Saint Vincent University.

Key term(s)
  • Symposium on Women in Management

French

Domaine(s)
  • Réunions
OBS

Renseignement retrouvé dans UTLAS et confirmé par la Bibliothèque, de la Mount Saint Vincent University.

Spanish

Save record 75

Record 76 1999-10-26

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Laws and Regulations (Canadian)
  • Public Administration (General)

French

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements fédéraux canadiens
  • Administration publique (Généralités)

Spanish

Save record 76

Record 77 1999-05-10

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
OBS

... encourages Aboriginal community business development. The program is managed through an Alternative service delivery agreement with Aboriginal decision making and administration responsibility for the program.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
OBS

[...] favorise le développement des entreprises autochtones. Il est géré conformément à une entente de prestation de rechange des services, des autochtones étant responsables du processus décisionnel et de l'administration.

Spanish

Save record 77

Record 78 1999-02-23

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Tunnels, Overpasses and Bridges
OBS

In : Order Amending Schedule III to the Financial Administration Act. "1. Part I of Schedule III to the Financial Administration Act is amended by adding the following in alphabetical order : The Federal Bridge Corporation Limited/La Société des ponts fédéraux Limitée". "The Federal Bridge Corporation Limited has been incorporated on September 2, 1998 under the Canada Business Corporations Act as a subsidiary of The St. Lawrence Seaway Authority. Upon dissolution of The St. Lawrence Seaway Authority it will become a parent Crown corporation as defined in the Financial Administration Act".

Key term(s)
  • Federal Bridge Corporation

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Tunnels, viaducs et ponts
OBS

Dans : Décret modifiant l'annexe III de la Loi sur la gestion des finances publiques. « 1. La partie I de l'annexe III de la Loi sur la gestion des finances publiques est modifiée par adjonction, selon l'ordre alphabétique, de ce qui suit : La Société des ponts fédéraux Limitée / The Federal Bridge Corporation Limited». «La Société des ponts fédéraux Limitée a été constituée le 2 septembre 1998 en vertu de la Loi canadienne sur les sociétés par actions, comme une filiale de l'Administration de la voie maritime du Saint-Laurent. Après dissolution de l'Administration de la voie maritime du Saint-Laurent, la Société sera une société d'État mère au sens de la Loi sur la gestion des finances publiques».

Key term(s)
  • Société des ponts fédéraux

Spanish

Save record 78

Record 79 1998-12-16

English

Subject field(s)
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
DEF

As used in business administration, a term describing those functions which are primarily advisory, supplementary, or consulting, or which provide facilities or services. Staff functions are distinguished from line functions in that they involve no direct supervisory responsibilities, and are not directly connected with production. Examples of staff activities in a typical company include accounting, personnel, maintenance, research, etc.

French

Domaine(s)
  • Structures de l'administration publique
DEF

Ensemble des fonctions qui, tout en n'étant pas directement reliées à la production et n'exerçant pas de responsabilités de surveillance étroite des opérations, sont remplies par des personnes chargées de conseiller les cadres hiérarchiques d'une organisation.

Spanish

Save record 79

Record 80 1998-08-27

English

Subject field(s)
  • Government Contracts
DEF

In contract administration, a bidder determined by the government to meet minimum set standards of business competence, reputation, financial ability, and product quality for placement on the bidders list.

French

Domaine(s)
  • Marchés publics
OBS

Si le maître d'ouvrage veut éviter d'avoir à éliminer une offre présentée par un entrepreneur dont la qualification serait contestable, il recourt, pour de tels travaux, à la procédure de l'appel d'offres restreint.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Contratos gubernamentales
Save record 80

Record 81 1998-03-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Finance
OBS

Information obtained from Revenue Canada, Trade Administration Branch, Tariff Programs Division, Small Business Initiative.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Finances
OBS

Information obtenue auprès de Revenu Canada, Direction générale de l'administration des politiques, Division des programmes tarifaires, Initiative sur les petites entreprises.

Spanish

Save record 81

Record 82 1997-02-07

English

Subject field(s)
  • Names of Events
  • Trade
  • Contests (Recreation)
OBS

More than 900 administration students from 11 Quebec universities, the University of Ottawa and a delegation from France joined in a variety of academic, sports and social events as part of this highly respected business competition.

French

Domaine(s)
  • Noms de manifestations et d'activités diverses
  • Commerce
  • Concours (Loisirs)

Spanish

Save record 82

Record 83 1996-11-22

English

Subject field(s)
  • Layout of the Workplace
  • Corporate Management (General)
DEF

Buildings used for the administration and operation of a business enterprise.

French

Domaine(s)
  • Implantation des locaux de travail
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
DEF

Immeubles qui abritent les services d'une entreprise.

Spanish

Save record 83

Record 84 1996-09-04

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
OBS

Issued in 1996 by the Small Business Loan Administration, Industry Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
OBS

Publié en 1996 par l'Administration des prêts aux petites entreprises, Industrie Canada.

Spanish

Save record 84

Record 85 1996-08-30

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
OBS

An officer responsible for coordination and administration for the Deputy Chief of Staff Education Division(DCOS Edn division), business planning coordination, non-commissioned members(NCM) PDS(Basic Recruit Training(BRT), Junior Leaders’ Course(JLC), Senior Leader Course(SLC) and Section Commander Course(SCC], NBC operations and training desk officer, and as the Canadian Forces Leadership and Recruits School(CFLRS) desk officer.

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
OBS

Officier chargé de la coordination et de l'administration de l'ensemble de la division du Sous-chef d'état-major Éducation, de la coordination des plans d'activités, du SPPMR (instruction élémentaire des recrues, cours de chef subalterne, cours de sous-officier supérieur, cours de chef de section), et de l'instruction et des opérations NBC, en plus de faire office de responsable de bureau de l'École de leadership et de recrues des Forces canadiennes.

Spanish

Save record 85

Record 86 1996-04-15

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
OBS

Name of a group of the Stentor Canadian Network Management, one of the three entities of the Stentor alliance. The Administration group manages the settlement of revenues pointly earned by the members. In addition, it provides various support functions to the internal business units to other Stentor entities and to member companies, in areas such as finance.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
OBS

Nom d'un groupe qui relève de Gestion de réseau canadien Stentor, une des trois entités qui composent l'alliance Stentor. Le groupe Administration est responsable du partage des revenus gagnés conjointement par les membres. De plus, il offre diverses procédures administratives à l'intérieur de Gestion de réseau canadien Stentor, ainsi que pour le compte des autres entités Stentor et des compagnies membres, dans des secteurs tels: finance, informatique de gestion, étude, vérification et sûreté.

Spanish

Save record 86

Record 87 1995-11-17

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
CONT

A project to describe and document the functions and information requirements in personnel administration was completed in June 1993. The result was formal and rigorous models perpared using current business modelling techniques. They provide a reference tool which has already been applied in organization and administrative reviews in departments and in a number of system design studies.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
CONT

En juin 1993, on a terminé un projet visant à décrire et à documenter les fonctions et les besoins d'information dans le domaine de l'administration du personnel. Des modèles formels et rigoureux ont été établis à l'aide des techniques actuelles d'établissement de modèles. Ils ont donné naissance à un outil de référence qui a été appliqué pour les examens de l'organisation et de l'administration dans les ministères et les études sur la conception des systèmes. Certains ministères ont fait savoir que l'utilisation du modèle dont ils disposaient leur a fait réaliser des économies importantes.

Spanish

Save record 87

Record 88 1994-06-02

English

Subject field(s)
  • General Vocabulary
CONT

As is evident, the matters examined by these review bodies and others are of considerable importance in the conduct of public business and public administration.

French

Domaine(s)
  • Vocabulaire général
CONT

Comme on a sans doute pu le constater, les questions envisagées par ces organismes d'examen et d'autres revêtent une importance considérable dans la conduite des affaires et de l'administration publiques.

Spanish

Save record 88

Record 89 1994-01-11

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
OBS

Published in 1967 by Paul R. Lawrence et Jay W. Lorsch of the Graduate School of Business Administration, Harvard University.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
OBS

Publié en 1967 par Paul R. Laurence et Jay W. Lorsch de la Graduate School of Business Administration, Harvard University.

Spanish

Save record 89

Record 90 1993-08-25

English

Subject field(s)
  • Copyright
CONT

... «licensing body» means a society, association or corporation... that(a) carries on the business of collective administration of copyright for the benefit of those who, by assignment, grant of licence, appointment of it as their agent or otherwise, authorize it to act on their behalf in relation to that collective administration; and(b) operates a licensing scheme....

French

Domaine(s)
  • Droits d'auteur
CONT

[...] «société de gestion» vise l'association, la société ou la personne morale [...] qui se livre à la gestion collective du droit d'auteur au profit de ceux qui l'ont habilitée à cette fin, par voie de cession, licence, mandat ou autrement, lorsqu'elle administre un système d'octroi de licences [...]

Spanish

Save record 90

Record 91 1993-08-25

English

Subject field(s)
  • Copyright
DEF

... a society, association or corporation... that(a) carries on the business of collective administration of copyright for the benefit of those who, by assignment, grant of licence, appointment of it as their agent or otherwise, authorize it to act on their behalf in relation to that collective administration; and(b) operates a licensing scheme....

French

Domaine(s)
  • Droits d'auteur
DEF

[...] l'association, la société ou la personne morale [...] qui se livre à la gestion collective du droit d'auteur au profit de ceux qui l'ont habilitée à cette fin, par voie de cession, licence, mandat ou autrement, lorsqu'elle administre un système d'octroi de licences [...].

Key term(s)
  • société de gestion collective

Spanish

Save record 91

Record 92 1993-08-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Laws and Regulations

French

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements

Spanish

Save record 92

Record 93 1993-07-29

English

Subject field(s)
  • Titles of Laws and Regulations

French

Domaine(s)
  • Titres de lois et de règlements

Spanish

Save record 93

Record 94 1993-05-01

English

Subject field(s)
  • Life Insurance
CONT

General account business includes life business, health business and annuity business. General accounts exclude the assets, liabilities, revenues and expenses of the segregated accounts but include the fee income earned by the enterprise from the administration of those accounts.

French

Domaine(s)
  • Assurance sur la vie
CONT

Les activités du fonds général comprennent les branches vie, maladie et rentes. L'actif, le passif, les produits et les charges des fonds distincts sont exclus du fonds général, mais les produits gagnés par l'entreprise pour l'administration des fonds distincts y sont inclus.

Spanish

Save record 94

Record 95 1992-12-29

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

Those engaged in employment counseling, counselor education, research, administration or supervision in business and industry, colleges and universities, and federal and state governments; students. Offers professional leadership and development services;provides opportunities for professional growth through workshops and special projects.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Spanish

Save record 95

Record 96 1992-01-30

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Economic Co-operation and Development
OBS

The Indian Business Assistance Program of the University of Western Ontario makes available the services of Business Administration students to provide consulting assistance to Indian enterprises across Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Coopération et développement économiques
OBS

JOINT VENTURESnIND/G - 1974-1975. - 1471 - p. 25.

Spanish

Save record 96

Record 97 1991-11-29

English

Subject field(s)
  • Position Titles
OBS

Faculty of Commerce and Business Administration, University of British Columbia. Information obtained from the Faculty and also found in the 1989/90 Calendar, the University of British Columbia, p. 99.

French

Domaine(s)
  • Titres de postes
OBS

Renseignement obtenu de la Faculty of Commerce and Business Administration, University of British Columbia.

Spanish

Save record 97

Record 98 1988-12-21

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
OBS

School of Commerce established 1937; name changed to School of Commerce and Administration; name changed 1959? to School of Commerce and Business Administration; name changed 1960? to School of Business.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités

Spanish

Save record 98

Record 99 1982-11-25

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Informatics
DEF

[The person who] formulates mathematical model of management problems by application of advanced mathematics and research methods to provide quantitative basis for planning, forecasting, and making decisions. Reports to : Manager of systems analysis and design. Education, training, and experience : College degree with emphasis on advanced mathematics and statistics is usually the minimum educational requirement. A combination of advanced degrees in mathematics and business administration is especially desirable. A doctorate in mathematics is frequently required. Specific training in operations research at the graduate level is rapidly becoming a standardized requirement, as more schools offer courses in this interdisciplinary occupational area. Many workers have acquired the necessary background in mathematics through education and experience in engineering and the physical sciences, and knowledge of specialized techniques through self-study and participation in activities of professional organizations.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Informatique

Spanish

Save record 99

Record 100 1981-01-20

English

Subject field(s)
  • Economic Doctrines, Systems and Policies
OBS

The SBA Note listed under the Long-term Liabilities is a 5-year loan advanced by, or guaranteed by, the federal Small Business Administration.

French

Domaine(s)
  • Doctrines, systèmes et politiques économiques

Spanish

Save record 100

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: