TERMIUM Plus®
The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.
LTAD [13 records]
Record 1 - internal organization data 2022-07-07
Record 1, English
Record 1, Subject field(s)
- Games and Competitions (Sports)
- Sports (General)
Record 1, Main entry term, English
- competition review
1, record 1, English, competition%20review
correct
Record 1, Abbreviations, English
Record 1, Synonyms, English
Record 1, Textual support, English
Record number: 1, Textual support number: 1 DEF
... the process of analyzing a sport's competition structure, rules, and calendar to determine whether it supports the athlete development pathway outlined in [the] LTAD [Long-Term Athlete Development] framework. 2, record 1, English, - competition%20review
Record number: 1, Textual support number: 1 CONT
Each province will be ... performing its own competition review using the guidelines and principles ... 3, record 1, English, - competition%20review
Record 1, French
Record 1, Domaine(s)
- Jeux et compétitions (Sports)
- Sports (Généralités)
Record 1, Main entry term, French
- revue des compétitions
1, record 1, French, revue%20des%20comp%C3%A9titions
correct, feminine noun
Record 1, Abbreviations, French
Record 1, Synonyms, French
Record 1, Textual support, French
Record number: 1, Textual support number: 1 CONT
Le [...] rapport est articulé autour des trois objectifs essentiels de la revue des compétitions, tels que stipulés dans le mandat du groupe d'examen : le développement de l'athlète; l'harmonisation des compétitions et de la performance; l'exploitation du système de compétitions. 1, record 1, French, - revue%20des%20comp%C3%A9titions
Record 1, Spanish
Record 1, Textual support, Spanish
Record 2 - internal organization data 2020-11-18
Record 2, English
Record 2, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 2, Main entry term, English
- FUNdamental
1, record 2, English, FUNdamental
correct, Canada
Record 2, Abbreviations, English
Record 2, Synonyms, English
- FUNdamentals 2, record 2, English, FUNdamentals
former designation, correct, plural, Canada
Record 2, Textual support, English
Record number: 2, Textual support number: 1 OBS
During the FUNdamental stage (females 6-8, males 6-9), children should develop fundamental movement skills, including the ABCs of agility, balance, coordination and speed. Children should participate in a fun and challenging multi-sport environment. Early elementary school age children need to participate in a variety of well-structured activities that develop basic skills. However, activities and programs need to maintain a focus on fun, and formal competition should only be minimally introduced. 1, record 2, English, - FUNdamental
Record number: 2, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 2, English, - FUNdamental
Record number: 2, Textual support number: 3 OBS
The title "FUNdamentals" was used in the Report of the Minister of State’s (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 2, English, - FUNdamental
Record 2, French
Record 2, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 2, Main entry term, French
- S'amuser grâce au sport
1, record 2, French, S%27amuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
correct, Canada
Record 2, Abbreviations, French
Record 2, Synonyms, French
- S'amuser à faire du sport 2, record 2, French, S%27amuser%20%C3%A0%20faire%20du%20sport
former designation, correct, Canada
Record 2, Textual support, French
Record number: 2, Textual support number: 1 OBS
Au stade S'amuser grâce au sport, les enfants devraient développer leurs habiletés de mouvement fondamentales, incluant l'ABC de l'agilité, l'équilibre, la coordination et la vitesse. Les enfants devraient participer à des activités dans un environnement multisports amusant et stimulant. À l'âge des premières années d'école primaire, les enfants ont besoin de participer à une variété d'activités bien structurées qui permettent de développer les habiletés de base. Les activités et les programmes doivent toutefois se concentrer sur l'aspect amusant, et la compétition formelle devrait être introduite au minimum. Les enfants devraient être exposés à de nombreux sports et activités physiques à travers les années, développant ainsi leur intérêt et leur motivation, tout en évitant les risques d'épuisement dûs à la spécialisation précoce. 3, record 2, French, - S%27amuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record number: 2, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 2, French, - S%27amuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record number: 2, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S'amuser à faire du sport» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d'État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publiée en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publiée en 2006 et utilise le titre «S'amuser grâce au sport». 4, record 2, French, - S%27amuser%20gr%C3%A2ce%20au%20sport
Record 2, Spanish
Record 2, Textual support, Spanish
Record 3 - internal organization data 2020-11-18
Record 3, English
Record 3, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 3, Main entry term, English
- Train to Train
1, record 3, English, Train%20to%20Train
correct, Canada
Record 3, Abbreviations, English
Record 3, Synonyms, English
- Training to Train 2, record 3, English, Training%20to%20Train
former designation, correct, Canada
Record 3, Textual support, English
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
During the Train to Train stage (females 11-15, males 12-16), young athletes need to build an aerobic base and consolidate their sport-specific skills. Towards the end of the stage, they need to focus on strength and the anaerobic alactic energy system. Increased training hours are needed at this stage to develop each athlete’s long-term potential. The ages that define the Train to Train stage are based on the approximate onset and end of the adolescent growth spurt. This period is generally defined as ages 11 to 15 years for females and 12 to 16 years for males. At this stage, athletes are ready to consolidate their basic sport-specific skills and tactics. It is also a major fitness development stage. The Train to Train stage makes or breaks the athlete. Athletes may exhibit special talent, play to win, and do their best, but they still need to allocate more time to training skills and physical capacities than competing in formal settings. 1, record 3, English, - Train%20to%20Train
Record number: 3, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 3, English, - Train%20to%20Train
Record number: 3, Textual support number: 3 OBS
The title "Training to Train" was used in the Report of the Minister of State’s (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 3, English, - Train%20to%20Train
Record 3, French
Record 3, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 3, Main entry term, French
- S'entraîner à s'entraîner
1, record 3, French, S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
correct, Canada
Record 3, Abbreviations, French
Record 3, Synonyms, French
- S'entraîner pour s'entraîner 2, record 3, French, S%27entra%C3%AEner%20pour%20s%27entra%C3%AEner
former designation, correct, Canada
Record 3, Textual support, French
Record number: 3, Textual support number: 1 OBS
Au stade S'entraîner à s'entraîner, les jeunes athlètes ont besoin de développer leur base aérobie et de consolider leurs habiletés spécifiques au sport. Vers la fin du stade, ils doivent se concentrer sur la force et le système anaérobie alactique. À ce stade, il est nécessaire d'augmenter les heures d'entraînement pour développer le potentiel à long terme de chaque athlète. L'intervalle d'âge qui définit le stade S'entraîner à s'entraîner se base sur le début et la fin approximatifs de la poussée de croissance à l'adolescence. En général, cette période se situe entre 11 et 15 ans chez les femmes et entre 12 et 16 ans chez les hommes. À ce stade, les athlètes sont prêts à consolider leurs habiletés et tactiques de base spécifiques au sport. Il s'agit aussi d'un stade propice au développement de la forme physique. Le stade S'entraîner à s'entraîner est un stade critique pour les athlètes. Ils peuvent être dotés d'un talent particulier, jouer pour gagner et faire de leur mieux, mais ils doivent tout de même allouer plus de temps à l'entraînement des habiletés et des capacités physiques qu'aux compétitions officielles. 3, record 3, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
Record number: 3, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 3, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
Record number: 3, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S'entraîner pour s'entraîner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d'État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publié en 2006 et utilise le titre «S'entraîner à s'entraîner». 4, record 3, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
Record 3, Spanish
Record 3, Textual support, Spanish
Record 4 - internal organization data 2020-11-18
Record 4, English
Record 4, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 4, Main entry term, English
- Train to Win
1, record 4, English, Train%20to%20Win
correct, Canada
Record 4, Abbreviations, English
Record 4, Synonyms, English
- Training to Win 2, record 4, English, Training%20to%20Win
former designation, correct, Canada
Record 4, Textual support, English
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
The Train to Win stage(females 18+, males 19+) is the final stage of the LTAD [Long-Term Athlete Development] high-performance stream. Medals and podium performances are the primary focus. In the Train to Win stage of LTAD, athletes with identified talent pursue high-intensity training to win international events. They are now full-time athletes. The previous LTAD stages have developed and optimized the skills, tactics, and ancillary capacities of each athlete. Athletes have now realized their full genetic potential. They must now train to maximize and maintain their competitive performance at the highest level. At the Train to Win stage, world-class athletes with or without disabilities require world-class training methods, equipment, and facilities that meet the demands of the sport and the athlete. 1, record 4, English, - Train%20to%20Win
Record number: 4, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 4, English, - Train%20to%20Win
Record number: 4, Textual support number: 3 OBS
The title "Training to Win" was used in the Report of the Minister of State’s (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 4, English, - Train%20to%20Win
Record 4, French
Record 4, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 4, Main entry term, French
- S'entraîner à gagner
1, record 4, French, S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20gagner
correct, Canada
Record 4, Abbreviations, French
Record 4, Synonyms, French
- S'entraîner pour gagner 2, record 4, French, S%27entra%C3%AEner%20pour%20gagner
former designation, correct, Canada
Record 4, Textual support, French
Record number: 4, Textual support number: 1 OBS
Le stade S'entraîner à gagner est le dernier stade de [DLTP/A Développement à long terme du participant/athlète] en haute performance. On se concentre principalement sur les médailles et le podium. Au stade S'entraîner à gagner, les athlètes qui se sont démarqués par leur talent poursuivent l'entraînement de haute performance dans le but de remporter des événements internationaux. Ils sont maintenant des athlètes à temps plein. Les stades de [DLTP/A] précédents ont permis de développer et d'optimiser les habiletés, les tactiques et les capacités auxiliaires de chaque athlète. Les athlètes ont atteint leur plein potentiel génétique. Ils doivent maintenant s'entraîner pour maximiser et maintenir leur performance compétitive au plus haut niveau. Au stade S'entraîner à gagner, les athlètes de classe mondiale ayant ou non un handicap ont besoin de méthodes d'entraînement, d'équipement et d'installations qui répondent aux besoins du sport et de l'athlète. 3, record 4, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20gagner
Record number: 4, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 4, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20gagner
Record number: 4, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S'entraîner pour gagner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d'État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publiée en 2006 et utilise le titre «S'entraîner à gagner». 4, record 4, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20gagner
Record 4, Spanish
Record 4, Textual support, Spanish
Record 5 - internal organization data 2020-11-18
Record 5, English
Record 5, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 5, Main entry term, English
- Active Start
1, record 5, English, Active%20Start
correct, Canada
Record 5, Abbreviations, English
Record 5, Synonyms, English
Record 5, Textual support, English
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
From 0-6 years, boys and girls need to be engaged in daily active play. Through play and movement, they develop the fundamental movement skills that will provide the foundation for learning fundamental sports skills at older ages. 2, record 5, English, - Active%20Start
Record number: 5, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 5, English, - Active%20Start
Record 5, French
Record 5, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 5, Main entry term, French
- Enfant actif
1, record 5, French, Enfant%20actif
correct, masculine noun, Canada
Record 5, Abbreviations, French
Record 5, Synonyms, French
Record 5, Textual support, French
Record number: 5, Textual support number: 1 OBS
De 0 à 6 ans, les enfants ont besoin d'être impliqués dans le jeu actif sur une base quotidienne. Par le jeu et le mouvement, ils développent les habiletés de mouvement fondamentales qui leur fourniront les bases de l'apprentissage d'habiletés sportives en vieillissant. 2, record 5, French, - Enfant%20actif
Record number: 5, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 3, record 5, French, - Enfant%20actif
Record 5, Spanish
Record 5, Textual support, Spanish
Record 6 - internal organization data 2020-11-18
Record 6, English
Record 6, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 6, Main entry term, English
- Active for Life
1, record 6, English, Active%20for%20Life
correct, Canada
Record 6, Abbreviations, English
Record 6, Synonyms, English
Record 6, Textual support, English
Record number: 6, Textual support number: 1 OBS
Active for Life is both a stage in LTAD [Long-Term Athlete Development] and an outcome of CS4L [Canadian Sport for Life]. The Active for Life stage of LTAD is the final destination of all Canadians. In this stage, athletes and participants enjoy lifelong participation in a variety of competitive and recreational opportunities in sport and physical activity. 1, record 6, English, - Active%20for%20Life
Record number: 6, Textual support number: 2 OBS
Athletes and participants 12+: This stage can be entered at any age, beginning with developing physical literacy in infancy, and evolves to being Competitive for Life and/or Fit for Life through all phases of adulthood. Active for Life, along with physical literacy and sport excellence, is one of three key outcomes within Canadian Sport for Life in which Canadians remain active in sport and physical activity for life by developing physical literacy. 1, record 6, English, - Active%20for%20Life
Record number: 6, Textual support number: 3 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 2, record 6, English, - Active%20for%20Life
Record 6, French
Record 6, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 6, Main entry term, French
- Vie active
1, record 6, French, Vie%20active
correct, feminine noun, Canada
Record 6, Abbreviations, French
Record 6, Synonyms, French
Record 6, Textual support, French
Record number: 6, Textual support number: 1 OBS
Le stade Vie active est la destination ultime de tous les Canadiens. À ce stade, les participants et les athlètes participent à de nombreux sports et activités physiques aux niveaux compétitif et récréatif, pour le plaisir. Au stade Vie active, les athlètes et les participants de tous les niveaux de capacités apprécient de participer à une multitude d'occasions compétitives et récréatives dans des sports et activités physiques. 1, record 6, French, - Vie%20active
Record number: 6, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 2, record 6, French, - Vie%20active
Record 6, Spanish
Record 6, Textual support, Spanish
Record 7 - internal organization data 2020-11-18
Record 7, English
Record 7, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 7, Main entry term, English
- Train to Compete
1, record 7, English, Train%20to%20Compete
correct, Canada
Record 7, Abbreviations, English
Record 7, Synonyms, English
- Training to Compete 2, record 7, English, Training%20to%20Compete
former designation, correct, Canada
Record 7, Textual support, English
Record number: 7, Textual support number: 1 OBS
In the Train to Compete stage (females 15-21, males 16-23), athletes choose one sport in which they will train to excel. Athletes will train to solidify their sport-specific and position-specific skills and all of their physical capacities. These athletes are aiming to compete in national and international events. ... Formal competition becomes more prominent in annual periodized training, competition and recovery plans, and includes major national and international events. Train to Compete athletes are not the average community sport program participant. They [are] committed athletes with recognized talent who have chosen an elite pathway that few others pursue. 1, record 7, English, - Train%20to%20Compete
Record number: 7, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 7, English, - Train%20to%20Compete
Record number: 7, Textual support number: 3 OBS
The title "Training to Compete" was used in the Report of the Minister of State’s (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 7, English, - Train%20to%20Compete
Record 7, French
Record 7, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 7, Main entry term, French
- S'entraîner à la compétition
1, record 7, French, S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20la%20comp%C3%A9tition
correct, Canada
Record 7, Abbreviations, French
Record 7, Synonyms, French
- S'entraîner pour compétitionner 2, record 7, French, S%27entra%C3%AEner%20pour%20comp%C3%A9titionner
former designation, correct, Canada
Record 7, Textual support, French
Record number: 7, Textual support number: 1 OBS
Au stade S'entraîner à la compétition, les athlètes choisissent un sport dans lequel ils souhaitent s'entraîner pour performer. Les athlètes s'entraîneront pour renforcer leurs habiletés spécifiques à ce sport et à une position en particulier, ainsi que l'ensemble de leurs capacités physiques. [...] Les compétitions officielles passent au premier plan dans les plans annuels de périodisation d'entraînement, de compétition et de récupération, et incluent les événements majeurs nationaux et internationaux. Les athlètes du stade S'entraîner à la compétition ne sont pas les participants typiques des programmes sportifs communautaires. Ce sont des athlètes dévoués, au talent reconnu, qui ont choisi de suivre un cheminement vers l'élite que peu choisissent. 3, record 7, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20la%20comp%C3%A9tition
Record number: 7, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 4, record 7, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20la%20comp%C3%A9tition
Record number: 7, Textual support number: 3 OBS
Le titre «S'entraîner pour compétitionner» a été utilisé dans le «Rapport du groupe de travail du ministre d'État (sport) sur le sport pour les personnes handicapées» publié en 2004. La «Politique sur le sport pour les personnes ayant un handicap» a été publié en 2006 et utilise le titre «S'entraîner à la compétition». 4, record 7, French, - S%27entra%C3%AEner%20%C3%A0%20la%20comp%C3%A9tition
Record 7, Spanish
Record 7, Textual support, Spanish
Record 8 - internal organization data 2020-11-18
Record 8, English
Record 8, Subject field(s)
- Titles of Programs and Courses
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 8, Main entry term, English
- Learn to Train
1, record 8, English, Learn%20to%20Train
correct, Canada
Record 8, Abbreviations, English
Record 8, Synonyms, English
- Learning to Train 2, record 8, English, Learning%20to%20Train
former designation, correct, Canada
Record 8, Textual support, English
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
During the Learn to Train stage (females 8-11, males 9-12), children should be converting their fundamental movement skills into fundamental sport skills. This stage is "The Golden Age of Learning" for specific sport skills. Children in the Learn to Train stage are ready to begin training according to more formalized methods. However, the emphasis should still be on general sports skills suitable to a number of activities. As well, a greater amount of time should be spent training and practicing skills than competing. 1, record 8, English, - Learn%20to%20Train
Record number: 8, Textual support number: 2 OBS
There are seven stages within the Long-Term Athlete Development(LTAD) model, each of them covering a different age span for boys and girls. They are as follows : Active Start, FUNdamental, Learn to Train, Train to Train, Train to Compete, Train to Win and Active for Life. 3, record 8, English, - Learn%20to%20Train
Record number: 8, Textual support number: 3 OBS
The title "Learning to Train" was used in the Report of the Minister of State’s (Sport) Work Group on Sport for Persons with a Disability (Final Report - July 13, 2004) and in the Sport Canada Glossary. 3, record 8, English, - Learn%20to%20Train
Record 8, French
Record 8, Domaine(s)
- Titres de programmes et de cours
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 8, Main entry term, French
- Apprendre à s'entraîner
1, record 8, French, Apprendre%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
correct, Canada
Record 8, Abbreviations, French
Record 8, Synonyms, French
Record 8, Textual support, French
Record number: 8, Textual support number: 1 OBS
Au stade Apprendre à s'entraîner, les enfants devraient transposer leurs habiletés de mouvement fondamentales en habiletés sportives fondamentales. Ce stade est «l'âge d'or de l'apprentissage» des habiletés spécifiques au sport. Au stade Apprendre à s'entraîner, les enfants sont prêts à commencer l'entraînement intégrant des méthodes plus officielles. Toutefois, l'attention devrait se porter sur les habiletés sportives générales convenant à de nombreuses activités. De plus, beaucoup plus de temps devrait être consacré à l'entraînement et à la pratique, plutôt qu'à la compétition. 2, record 8, French, - Apprendre%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
Record number: 8, Textual support number: 2 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)] est constitué de sept stades, chaque stade couvrant une période d'âge différente pour les garçons ou les filles. Les stades sont : Enfant actif, S'amuser grâce au sport, Apprendre à s'entraîner, S'entraîner à s'entraîner, S'entraîner à la compétition, S'entraîner à gagner et le dernier stade est Vie active. 3, record 8, French, - Apprendre%20%C3%A0%20s%27entra%C3%AEner
Record 8, Spanish
Record 8, Textual support, Spanish
Record 9 - internal organization data 2014-09-23
Record 9, English
Record 9, Subject field(s)
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 9, Main entry term, English
- over-competing
1, record 9, English, over%2Dcompeting
correct
Record 9, Abbreviations, English
Record 9, Synonyms, English
Record 9, Textual support, English
Record number: 9, Textual support number: 1 CONT
LTAD [long-term athlete development] is designed to address problems such as over-competing, under-training, ignoring developmental stages, and more. 1, record 9, English, - over%2Dcompeting
Record 9, French
Record 9, Domaine(s)
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 9, Main entry term, French
- compétition excessive
1, record 9, French, comp%C3%A9tition%20excessive
correct, feminine noun
Record 9, Abbreviations, French
Record 9, Synonyms, French
Record 9, Textual support, French
Record number: 9, Textual support number: 1 CONT
Le DLTA [développement à long terme de l'athlète] est conçu pour s’attaquer aux problèmes tels que la compétition excessive, le sous-entraînement, la méconnaissance des stades de développement [...] 1, record 9, French, - comp%C3%A9tition%20excessive
Record 9, Spanish
Record 9, Textual support, Spanish
Record 10 - internal organization data 2014-06-02
Record 10, English
Record 10, Subject field(s)
- Titles of Federal Government Programs (Canadian)
- Sports (General)
Record 10, Main entry term, English
- Canadian Sport for Life
1, record 10, English, Canadian%20Sport%20for%20Life
correct
Record 10, Abbreviations, English
- CS4L 1, record 10, English, CS4L
correct
Record 10, Synonyms, English
Record 10, Textual support, English
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
Canadian Sport for Life(CS4L) is a movement to improve the quality of sport and physical activity in Canada through improved athlete training and better integration between all stakeholders in the sport system, including sport organizations, education, recreation and health. A key feature of CS4L is Long-Term Athlete Development(LTAD), a developmental pathway whereby athletes follow optimal training, competition, and recovery regimens from childhood through all phases of adulthood. 1, record 10, English, - Canadian%20Sport%20for%20Life
Record 10, French
Record 10, Domaine(s)
- Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
- Sports (Généralités)
Record 10, Main entry term, French
- Au Canada le sport c'est pour la vie
1, record 10, French, Au%20Canada%20le%20sport%20c%27est%20pour%20la%20vie
correct, masculine noun
Record 10, Abbreviations, French
- ACSV 1, record 10, French, ACSV
correct, masculine noun
Record 10, Synonyms, French
Record 10, Textual support, French
Record number: 10, Textual support number: 1 OBS
«Au Canada le sport c'est pour la vie» (ACSV) est un mouvement visant à améliorer la qualité du sport et de l'activité physique au Canada grâce à un entraînement perfectionné de l'athlète et une meilleure intégration entre tous les intervenants du système sportif, incluant les organisations sportives, l'éducation, les milieux récréatifs et la santé. L'une des caractéristiques clés du mouvement ACSV est le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)]. Le [DLTP/A] est un parcours de l'enfance à l'âge adulte, durant lequel les athlètes suivent des programmes d'entraînement, de compétition et de récupération dans des conditions optimales. 1, record 10, French, - Au%20Canada%20le%20sport%20c%27est%20pour%20la%20vie
Record 10, Spanish
Record 10, Textual support, Spanish
Record 11 - internal organization data 2014-06-02
Record 11, English
Record 11, Subject field(s)
- Titles of National Programs (Canadian)
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 11, Main entry term, English
- Long-Term Athlete Development
1, record 11, English, Long%2DTerm%20Athlete%20Development
correct
Record 11, Abbreviations, English
- LTAD 1, record 11, English, LTAD
correct
Record 11, Synonyms, English
Record 11, Textual support, English
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
Long-Term Athlete Development(LTAD) or Canadian Sport for Life and No Accidental Champions are initiatives of Sport Canada that focus on the general framework of athlete development with special reference to growth, maturation and development. They set out a progressive pathway that recognizes the distinct phases of physical, mental, cognitive and emotional development based on the maturation or development of an individual rather than chronological age. LTAD addresses the needs of those who are able-bodied and those who have a disability. 1, record 11, English, - Long%2DTerm%20Athlete%20Development
Record 11, French
Record 11, Domaine(s)
- Titres de programmes nationaux canadiens
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 11, Main entry term, French
- Développement à long terme du participant/athlète
1, record 11, French, D%C3%A9veloppement%20%C3%A0%20long%20terme%20du%20participant%2Fathl%C3%A8te
correct, masculine noun
Record 11, Abbreviations, French
- DLTP/A 1, record 11, French, DLTP%2FA
correct, masculine noun
Record 11, Synonyms, French
- Développement à long terme de l'athlète 2, record 11, French, D%C3%A9veloppement%20%C3%A0%20long%20terme%20de%20l%27athl%C3%A8te
former designation, correct, masculine noun
- DLTA 2, record 11, French, DLTA
former designation, correct, masculine noun
- DLTA 2, record 11, French, DLTA
Record 11, Textual support, French
Record number: 11, Textual support number: 1 OBS
Le [Développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A)], qui regroupe «Au Canada, le sport c'est pour la vie» et «Devenir champion n'est pas une question de chance», est une initiative de Sport Canada qui repose sur le cadre général du développement de l'athlète qui intègre la croissance, la maturation et le développement. Il dresse un parcours progressif qui tient compte des phases distinctes du développement physique, mental, cognitif et émotionnel, en fonction de la maturation ou du développement d'une personne plutôt que de l'âge chronologique. Le [DLTP/A] aborde les besoins des personnes sans handicap et des personnes ayant un handicap. 2, record 11, French, - D%C3%A9veloppement%20%C3%A0%20long%20terme%20du%20participant%2Fathl%C3%A8te
Record 11, Spanish
Record 11, Textual support, Spanish
Record 12 - internal organization data 2014-04-16
Record 12, English
Record 12, Subject field(s)
- Titles of Documents and Works
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 12, Main entry term, English
- No Accidental Champions
1, record 12, English, No%20Accidental%20Champions
correct, Canada
Record 12, Abbreviations, English
Record 12, Synonyms, English
Record 12, Textual support, English
Record number: 12, Textual support number: 1 OBS
"No Accidental Champions" describes some of the opportunities and challenges that face persons with permanent disabilities in pursuing sport and physical activity, and how the Canadian sport system can best accommodate their needs for increased activity and greater achievement through Long-Term Athlete Development(LTAD). Not all individuals with disability will pursue competition; however, this should not exclude them from opportunities to learn sport skills and become active for life. 1, record 12, English, - No%20Accidental%20Champions
Record 12, French
Record 12, Domaine(s)
- Titres de documents et d'œuvres
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 12, Main entry term, French
- Devenir champion n'est pas une question de chance
1, record 12, French, Devenir%20champion%20n%27est%20pas%20une%20question%20de%20chance
correct, masculine noun, Canada
Record 12, Abbreviations, French
Record 12, Synonyms, French
Record 12, Textual support, French
Record number: 12, Textual support number: 1 OBS
Le document «Devenir champion n’est pas une question de chance» décrit quelques unes des possibilités qui s’offrent aux personnes ayant un handicap permanent et quelques uns des défis qu’elles doivent relever dans la pratique du sport et de l’activité physique en plus de comprendre comment le système sportif canadien peut prendre en compte leurs besoins de façon optimale pour accroître leur participation et améliorer leurs résultats en appliquant les principes du développement à long terme du participant/athlète (DLTP/A). 1, record 12, French, - Devenir%20champion%20n%27est%20pas%20une%20question%20de%20chance
Record 12, Spanish
Record 12, Textual support, Spanish
Record 13 - internal organization data 2014-03-17
Record 13, English
Record 13, Subject field(s)
- Physical Education, Coaching and Sport Psychology
Record 13, Main entry term, English
- under-training
1, record 13, English, under%2Dtraining
correct
Record 13, Abbreviations, English
Record 13, Synonyms, English
Record 13, Textual support, English
Record number: 13, Textual support number: 1 CONT
Within the able-bodied Canadian sport system, under-training and over-competition are common, and Canadian Sport for Life provides suggested ratios of training to competition hours at each LTAD [Long-Term Athlete Development] stage. 1, record 13, English, - under%2Dtraining
Record 13, French
Record 13, Domaine(s)
- Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
Record 13, Main entry term, French
- sous-entraînement
1, record 13, French, sous%2Dentra%C3%AEnement
correct, masculine noun
Record 13, Abbreviations, French
Record 13, Synonyms, French
Record 13, Textual support, French
Record number: 13, Textual support number: 1 CONT
Au sein du système sportif canadien actuel, le sous-entraînement et la participation excessive à des compétitions sont monnaie courante et il importe de respecter les ratios entraînement-compétition indiqués dans «Au Canada, le sport c'est pour la vie» pour chacun des stades du DLTP/A [Développement à long terme du participant/athlète]. 1, record 13, French, - sous%2Dentra%C3%AEnement
Record 13, Spanish
Record 13, Textual support, Spanish
Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank
© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau
Features
Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.
Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.
Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.
- Date Modified: