TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

OLEO STRUT [5 records]

Record 1 2008-04-10

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
OBS

A trunnion, pivoting on an axis parallel to the airplane center line, provides the main attachment for each main landing gear. Trunnion support bearings are carried in a torsion box attached to the wing rear spar. Drag and side loads are transmitted from the oleo strut to the structure through brace struts...

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
PHR

Point d'articulation du tourillon.

PHR

Tourillon arrière, supérieur.

Spanish

Save record 1

Record 2 2008-04-10

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
OBS

The nose-gear strut is a steerable, dual-wheel, fully retractable oleo strut. It supports the forward portion of the airplane, absorbs landing shock, and steers the airplane through ground maneuvers. The strut is supported by the side braces and crossarm, which are part of the strut casting, and by the drag links. The major components of the strut are the cylinder body, the steering cylinder, and the piston.

PHR

Main landing gear leg, nose gear leg.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
DEF

Partie de la structure d'un avion qui supporte le train.

OBS

jambe de train : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 2

Record 3 2008-02-06

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

Some device must be added [to the oleo strut] to prevent rotation on main or non-steerable landing gears. Scissors are used to permit vertical motion only.

OBS

torque links: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

Entre le piston et le cylindre d'amortisseur est monté le compas qui empêche toute rotation des deux parties l'une par rapport à l'autre.

OBS

compas d'atterrisseur : terme normalisé par l'ISO.

OBS

compas : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tren de aterrizaje (Industria aeronáutica)
  • Mandos de vuelo (Industria aeronáutica)
Save record 3

Record 4 2007-12-13

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
PHR

Oleo strut.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

jambe; fût : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

PHR

Fût de train.

PHR

Jambe de train.

Spanish

Save record 4

Record 5 1999-06-09

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
DEF

A telescoping landing-gear strut consisting essentially of a hollow piston that travels in an oil-filled cylinder, the oil, upon compression of the strut, being forced through a small orifice in the bottom of the piston to provide a shock-absorbing effect.

CONT

... the air-oleo strut in the landing gear... consists of an outer cylinder, an inner cylinder(lower strut), a metering piston with an orifice, and a metering pin. The operation is such that when the airplane lands, the oil in the lower portion of the strut if forced upward through the orifice in the metering piston.

OBS

oleo strut; oleo leg; oleo : Terms standardized by BSI.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

[...] la réaction [de l'amortisseur oléopneumatique] résulte de l'extrusion de l'huile à travers les ouvertures adéquates. Au moment du contact de la roue avec le sol, il se produit une déformation ou un déplacement des masses non amorties du train d'atterrissage [...] L'avion continuant à avoir une composante de vitesse vers le bas, le piston de l'amortisseur contraint l'huile à passer à travers les ouvertures d'extrusion en produisant la force qui modifie la trajectoire de l'avion.

OBS

Le rôle de l'amortisseur qui est souvent intérieur à la jambe de train, se décompose en trois fonctions : - créer des forces élastiques qui équilibrent le poids de l'avion afin d'assurer la suspension élastique de l'avion au sol; - absorber au maximum l'énergie cinétique qui est due à la vitesse verticale de l'avion au moment de l'atterrissage, ceci est voulu pour limiter les efforts transmis à la structure à une valeur aussi basse que possible; - amortir les oscillations verticales pendant le roulage. [...] Les premiers amortisseurs furent mécaniques puis en les améliorant, ce furent les amortisseurs oléo-mécaniques, actuellement les plus employés sont les amortisseurs oléo-pneumatiques, les amortisseurs hydrauliques purs n'étant réservés qu'aux avions de très gros tonnage.

OBS

Le terme «jambe à amortisseur oléopneumatique» a été uniformisé par le CUTA - Opérations aériennes et accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Key term(s)
  • jambe à amortisseur oléo-pneumatique

Spanish

Save record 5

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