TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

ONLINE CLASSROOM [15 records]

Record 1 2021-08-03

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

The management, via a network, of a learning environment and of the participants accessing the educational resources offered.

OBS

virtual classroom management; online classroom management; remote classroom management : Although the terms "virtual, ""online" and "remote" have slightly different meanings, they are used interchangeably in this context.

Key term(s)
  • on-line classroom management

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Gestion d'un environnement d'apprentissage, ainsi que des participants qui accèdent aux ressources éducatives fournies, qui se déroule par l'intermédiaire d'un réseau.

OBS

gestion de classe virtuelle; gestion de classe en ligne; gestion de classe à distance : Bien que les termes «virtuel», «en ligne» et «à distance» aient des sens légèrement différents, ils sont utilisés de façon interchangeable dans ce contexte.

Spanish

Save record 1

Record 2 2021-01-05

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

A Web-based course is similar to [a] regular master's course in that you will have a textbook, readings, discussions and assignments. The difference is in the delivery. Instead of classroom lectures, you will have interactive lessons delivered via the Web. These lessons require your input and your interaction to complete. Lessons may include summary pages of content, an online worksheet with instantaneous feedback, self-test questions, discussion board posting, simulations, and much more.

CONT

A full Web course is a course that can be accessed anywhere and anytime via the Internet and a Web browser. A Web course makes significant use of Web technology to facilitate access to class materials and to support communication between faculty and students, among students, and between students and resources.

OBS

web course; web-based course; web-delivered course: The Translation Bureau recommends in its revised 2013 Linguistic Recommendation that "web" not be capitalized when it is part of a compound, whether the compound is written as two words or one, with or without a hyphen.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Le cours sur le Web au lieu d'un polycopié n'est que la transposition de ce que l'on sait faire sur le papier. La mise à jour est facile, rapide et peu coûteuse (notes de cours, mail, forums, mise à disposition des contributions des étudiants).

OBS

cours sur le Web; cours dispensé sur le Web : Le Bureau de la traduction préconise dans sa Recommandation linguistique révisée en 2013 la majuscule initiale lorsque «Web» est employé seul, en tant que nom.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

La FCAV [Fundação Carlos Alberto Vanzolini] se desenvuelve en una plataforma en línea para el ofrecimiento de los cursos por la Web, que permite la creación de ambientes colaborativos de aprendizaje y el seguimiento del progreso individual del alumno.

Save record 2

Record 3 2020-10-13

English

Subject field(s)
  • Education
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

A learning environment where participants access educational resources via a network.

OBS

In a virtual classroom, teaching can be synchronous or asynchronous.

OBS

virtual classroom; online classroom; digital classroom : Although the terms "virtual, ""online" and "digital" have slightly different meanings, they are used interchangeably in this context.

Key term(s)
  • on-line classroom

French

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Environnement d'apprentissage où les participants accèdent aux ressources éducatives par l'intermédiaire d'un réseau.

OBS

Dans une salle de classe virtuelle, l'enseignement peut être synchrone ou asynchrone.

OBS

salle de classe virtuelle; classe virtuelle; salle de classe en ligne; salle de classe numérique : Bien que les termes «virtuel», «en ligne» et «numérique» aient des sens légèrement différents, ils sont utilisés de façon interchangeable dans ce contexte.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pedagogía
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Colaboración con la OQLF
Save record 3

Record 4 2020-10-07

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

Teaching that simultaneously combines classroom and online teaching, allowing learners the freedom to attend each session in the way that best suits their needs.

OBS

In dual-mode teaching, the content taught is also generally accessible in asynchronous mode to accommodate learners who cannot participate in real time.

OBS

The terms "hybrid-flexible teaching" and "hyflex teaching" are sometimes mistakenly used as synonyms of the term "hybrid teaching."

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Mode d'enseignement qui combine simultanément l'enseignement en classe à l'enseignement en ligne, et qui laisse la liberté aux apprenants de suivre chaque séance selon le mode qui leur convient le mieux.

OBS

Dans le cadre d'un enseignement bimodal, le contenu enseigné est aussi généralement accessible en mode asynchrone pour accommoder les apprenants qui ne peuvent assister au cours en temps réel.

Spanish

Save record 4

Record 5 2020-10-06

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Internet and Telematics
  • Collaboration with the OQLF
DEF

A course that is simultaneously given in a classroom and online, allowing learners the freedom to attend each session in the way that best suits their needs.

OBS

In a dual-mode course, the content taught is also generally accessible in asynchronous mode to accommodate learners who cannot participate in real time.

OBS

The terms "hybrid-flexible course" and "hyflex course" are sometimes mistakenly used as synonyms of the term "hybrid course."

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Internet et télématique
  • Collaboration avec l'OQLF
DEF

Cours qui est donné simultanément en classe et en ligne, et qui laisse la liberté aux apprenants de suivre chaque séance selon le mode qui leur convient le mieux.

OBS

Dans un cours bimodal, le contenu enseigné est aussi généralement accessible en mode asynchrone pour accommoder les apprenants qui ne peuvent assister au cours en temps réel.

Spanish

Save record 5

Record 6 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

One of the greatest challenges facing organizations today concerns having to train large numbers of individuals. ... E-training gives you more freedom and flexibility because you can deliver your product both in the workplace and at home. ... Some examples of e-training technologies are: compressed video ... satellite transmission ... audio-conferencing ... CD-ROM ... the Internet.

CONT

Education professionals are improving their ability to teach courses through conferencing technologies and virtual classroom link-ups in a distributed learning environment where instructors and students gather online at an appointed time at their geographically dispersed desktops. Online training technology allows learners to engage material and transfer it to their working and educational environments instantaneously.

CONT

Lastly, technology is being used more often in the delivery of corporate training programs and courses. ... Many training professionals admit to having only a superficial knowledge of electronic training technologies.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
CONT

Seuls Centra et ses partenaires certifiés offrent un ensemble de programmes et de services conçus pour assurer la réussite de chaque projet. Au nombre de ces programmes, on compte entre autres des formations sur les produits et les métiers du e-learning (animateur, conférencier, e-formateur, créateur de contenu, administrateur de programmes, administrateur système), un support technique disponible ainsi que des services de documentation et de conseils professionnels. La méthodologie de déploiement éprouvée chez les 500 entreprises clientes de Centra assure une mise en œuvre rapide des solutions Centra au sein de votre société. Cette approche offre également de nombreuses possibilités d'évolutions pour les applications utilisant la technologie de la formation en ligne et de la collaboration professionnelle via Internet en direct à l'échelle de l'entreprise.

CONT

L'élaboration, par voie de consensus, de spécifications internationales couvrant les technologies de la e-formation est en cours au sein de l'ISO (groupe de travail ISO : IEC JTC1/SC36).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 6

Record 7 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Claroline(classroom online) is a course based educational tool allowing teachers to create, admin and feed courses through the web. The software features a quiz generator, forums, calendar, shared documents, links, logging, etc.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Claroline (Classroom Online) est une plate-forme de e-formation construite autour des requêtes des professeurs «qui nous demandaient la mise en place d'outils internet». Elle a été réalisée à l'Institut de pédagogie et des multimédias de l'Université catholique de Louvain. [... ] Il peut accueillir jusqu'à 20 000 étudiants. Claroline permet de créer, d'administrer et d'alimenter des cours par Internet. Le logiciel offre un générateur de quizz, des forums, un calendrier, des documents partagés, un répertoire de liens, un système de suivi et de contrôle à l'entrée, etc.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

Claroline es un software libre de código abierto basado en PHP/MySQL. Es un ambiente que se desarrolla en forma colaborativa permitiendo que los profesores o las instituciones educativas creen y administren cursos. El software fue creado en la Universidad Católica de Lovaina.

Save record 7

Record 8 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

Live Online Training is INVIRONMENT Institute's way of reaching our classroom out to your home or office through the Internet. We have established an Internet training center using the website of Microsoft LiveMeeting. This website allows us to present the class in the form of a slideshow with simultaneous live interaction between students and the instructor in a conference call. Each live online class is two hours in length. Students also receive course materials provided in electronic(typically PDF) format.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 8

Record 9 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

The single most important reason for a classroom trainer to seriously look at becoming an online trainer is the strong growth in the online training market.... The fact is that online training costs less than classroom training.... The good news for the classroom trainer is that the most effective online training utilizes some form of human interaction, ranging from synchronous Web casts and chat rooms to asynchronous interaction, such as e-mail and forums. Many classroom trainers are finding that these forms of interaction are almost as fun as being face to face with the student. It's culture change for both the trainer and the learner, but the trainer's major roles are still the same.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Personne chargée de former des apprenants à distance, en utilisant les technologies Internet.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 9

Record 10 2005-07-22

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
CONT

Collaborative learning isn’t anything new. Small group discussions and study sessions are collaborative learning activities that have been used in education and training for decades.... Some people confuse Web-based training with collaborative online learning. In Web-based training, the learner works alone, determining the pace of the course that is delivered using an Internet browser. Collaborative online learning requires a team of learners led by a facilitator in a virtual classroom using tools such as :-E-mail-discussion groups-Online forms-Chat-Whiteboard-File sharing-Instant messaging-Video or audio conferencing.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

[...] l'apprentissage collaboratif en ligne permet de créer des classes virtuelles, un apprentissage entre apprenants, une émulation et un effet d'entraînement.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Teorías y métodos pedagógicos
CONT

Para garantizar el éxito del aprendizaje colaborativo en línea es necesario preparar a los estudiantes para la colaboración. Un error que comúnmente se comete hasta el momento es el de asumir que cualquier estudiante posee naturalmente las habilidades de colaboración. También se asume que por el hecho de haber tenido contacto con la tecnología, ya se está preparado para la experiencia de aprender en línea. Sin embargo, ninguna de las condiciones anteriores es necesariamente cierta.

Save record 10

Record 11 2005-06-28

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

If you feel like honing your Web skills this summer, check out the Oregon Online Internet Institute(OII). OII offers a combination face-to-face/online learning environment for teachers and media specialists interested in the effective use of technology in the classroom.

Key term(s)
  • face to face e-learning
  • face to face eLearning
  • face to face online learning
  • F2F eLearning
  • F2F videoconference eLearning

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
Key term(s)
  • apprentissage face à face virtuel

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 11

Record 12 2004-08-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

... an online training programme is only as good as the trainers, copywriters and designers who made it. In this sense it is not that different from classroom training. A good trainer who is behind his material, and who speaks from a wealth of experience, can enliven the dullest training. Similarly, a good trainer(assisted by an experienced design team) will offer the user a genuine learning opportunity whether it is on a computer or not. As such, online training is as much trainer-led as the other variety.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Apprenants : Ils constituent les élèves d'un programme de formation en ligne. En fonction des droits qui leur sont octroyés sur une plate-forme donnée, ils peuvent accéder à un certain nombre de formations. Ils disposent également souvent d'un bureau virtuel dans lequel ils peuvent visualiser leurs progrès et leurs résultats aux tests.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 12

Record 13 2004-07-27

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
DEF

Training in which interaction between teachers and students takes place intermittently, not simultaneously, through links to HTML content or through email, news, or discussion groups.

CONT

Online training in real time is superior to asynchronous(offline or non-real time) training and it can be almost as good as live in-person classroom training.

Key term(s)
  • non real time training

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
DEF

Formation dans laquelle l'interaction entre le formateur et l'apprenant n'est pas en temps réel. Les outils utilisés sont des sites Web, le courrier électronique, etc.

CONT

Cette méthode [la collaboration asynchrone] rassemble vraiment un ensemble d'avantages que peut offrir l'apprentissage virtuel. Principalement, la transmission de la formation en différé permet une plus grande souplesse dans les horaires. L'accès à un babillard électronique et au courriel assure le soutien et l'encadrement des autres apprenants et du formateur.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
DEF

Acción formativa que no coincide en el tiempo ni en el espacio, ni con el profesorado, ni con el resto de compañeros.

Save record 13

Record 14 2004-07-07

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
CONT

How does an instructor facilitate learning through discussion in an online classroom? Most of us do this every day in our traditional face-to-face classrooms. We lead our students through discussions using strategies that promote reflection and further exploration of issues and topics. We use specific questioning techniques that draw out our students’ opinions, prior knowledge and experience upon which they construct new knowledge. Discussions have long been a valuable method of learning through interaction with other learners and all teachers know how effective this shared learning is for the application of knowledge. The same premise holds true in the online class. Students are encouraged to participate in discussions as they share prior knowledge and experience and use that as a stepping stone in constructing new knowledge.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
CONT

Mise en réseau pour un apprentissage mutualisé. La reconnaissance de l'importance sociale de l'apprentissage nous amène à intégrer dans ce modèle des échanges fréquents entre plusieurs apprenants (multipoints) de niveaux comparables. Ces échanges peuvent se faire sur des modes synchrones ou asynchrones selon que les apprenants ont à coopérer (échange de services) ou à collaborer (apprendre ensemble) dans la recherche de solutions ou la prise de décision sur des cas auxquels ils sont confrontés.

CONT

Abandon des attitudes autoritaires, évolution vers une atmosphère d'apprentissage partagé, de respect mutuel entre enseignants et enseignés, de déprofessionnalisation.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 14

Record 15 2001-05-14

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education Theory and Methods
DEF

Real-time instructor-student interaction.

CONT

In online live learning, the human interaction benefits of classroom learning plus the convenience of the Internet, without leaving workplace or home... allows real-time audio between the instructor and students.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Théories et méthodes pédagogiques

Spanish

Save record 15

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: