TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

RETURN FLIGHT [21 records]

Record 1 2017-11-16

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
  • Space Exploration Equipment and Tools
CONT

The Shuttle Remote Manipulator System consists of a shoulder, elbow and wrist joint separated by an upper and lower arm boom. The shoulder joint has two degrees of freedom, the elbow joint has one degree of freedom, and the wrist joint has up to three degrees of freedom. At a total weight of approximately 905 lbs., the Canadarm has recently been upgraded to maneuver payloads of up to 266,000 kgs. (in the weightlessness of space). Canadarm uses an end effector with a specially designed grapple fixture to capture payloads and place them in orbit.

OBS

The 7m long MPLMs [Multi-Purpose Logistics Module] are the primary delivery system used to resupply and return up to 10, 000 kg space station cargo requiring a pressurised environment and is docked to the ISS using the Shuttle's Remote Manipulator System robot arm, before being placed back in the Shuttle payload bay for the flight home after its mission.

OBS

Canadarm; shuttle’s remote manipulator system; SRMS: terms and abbreviation officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
  • Équipement et outillage d'exploration spatiale
CONT

Le télémanipulateur de la navette spatiale (SRMS) est un système de manipulation de charges utiles à six degrés de liberté. [...] Le SRMS est encore plus articulé que le bras humain et peut effectuer des manœuvres très complexes. Les moteurs des articulations sont munis de leurs propres systèmes de freinage et de contrôle de vitesse de mouvement. Chaque articulation est également équipée d'un encodeur qui sert à mesurer précisément l'angle d'ouverture des articulations. Ainsi, les articulations sont indépendantes les unes des autres et peuvent bouger à des vitesses différentes et dans des directions différentes.

OBS

Canadarm; télémanipulateur de la navette spatiale; SRMS : termes et abréviation uniformisés par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 1

Record 2 2015-07-10

English

Subject field(s)
  • Air Traffic Control
DEF

The period from the moment the chocks are withdrawn and brakes released, or moorings dropped, to the return to rest or take-up of moorings after the flight.

OBS

block time: term and definition standardized by NATO.

Key term(s)
  • flying block hour
  • flying block hours
  • block hours
  • block hour
  • block time-hour
  • block to block time
  • chock to chock time
  • block time hour
  • block time hours

French

Domaine(s)
  • Circulation et trafic aériens
DEF

Nombre d'heures effectuées par un aéronef depuis le moment où il se meut pour décoller jusqu'au moment où il s'arrête aux cales prévues au prochain point d'atterrissage, ou retourne au point de départ, avant décollage.

OBS

temps cale à cale : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

D'après l'Arrêté des transports du 21 septembre 1993 du gouvernement français, le terme «temps bloc» est à éviter.

OBS

temps bloc à block : terme normalisé par l'OTAN.

Key term(s)
  • heure cale à cale
  • heure block
  • heure bloc
  • heures block

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Control de tránsito aéreo
DEF

Tiempo que transcurre desde que se retiran los calzos y se desbloquean los frenos o se sueltan las aeronaves hasta que se vuelve al reposo después de efectuado el vuelo.

Save record 2

Record 3 2015-06-03

English

Subject field(s)
  • Titles of Intergovernmental Programs
  • Medicine and Health
  • Interplanetary Space Exploration
OBS

Cardiovascular and Cerebrovascular Control on Return from ISS [International Space Station](CCISS) will study the effects of long-duration space flight on crewmembers’ heart functions and their blood vessels that supply the brain.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes intergouvernementaux
  • Médecine et santé
  • Exploration interplanétaire
OBS

L'expérience CCISS (pour Cardiovascular and Cerebrovascular Control on Return from ISS [Station spatiale internationale]) réalisée au retour de l'ISS étudiera les mécanismes d'adaptation cardiovasculaire et cérébrovasculaire à la microgravité afin d'améliorer les fonctions et les capacités des astronautes lorsqu'ils reviennent sur Terre et subissent les effets de la pesanteur.

Spanish

Save record 3

Record 4 2013-04-03

English

Subject field(s)
  • Airport Runways and Areas
CONT

To recall flight to your station should flight return.

French

Domaine(s)
  • Pistes et aires d'aéroport
CONT

Pour rouvrir le vol à une escale dans le cas d'un retour de vol.

Spanish

Save record 4

Record 5 2012-01-26

English

Subject field(s)
  • Pricing (Air Transport)
CONT

One Air Canada Flight Ticket no... Vancouver to Montreal via Toronto return, of which the return portion was never used.

French

Domaine(s)
  • Tarification (Transport aérien)

Spanish

Save record 5

Record 6 2011-01-25

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

As we levelled off at our pre-briefed altitude, we started cleaning off the aircraft to proceed with the mission.

CONT

If the flight was not able to reach VFR(visual flight rules) on top, or find a break in the overcast to allow a spiral down through the cloud cover near Khe Sanh, it would do a 180° turn, climb to a pre-briefed altitude and return to either Quang Tri or Dong Ha for an instrument approach.

Key term(s)
  • pre briefed altitude

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

exposé au pilote : Service normalement fourni par les FSS [flight service station - station d'information de vol] aux pilotes pour la planification des vols. Ce service peut comprendre les renseignements météorologiques, les NOTAM, les opérations aériennes militaires, les données au sujet de la régulation du débit et tout autre renseignement demandé. Autre expression : exposé avant vol. En : pilot briefing.

Spanish

Save record 6

Record 7 2009-02-09

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

During the return to base, the wingman fought with the controls to maintain level flight and had to use afterburner occasionally to maintain altitude.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
CONT

Pendant le retour à la base, l'ailier a dû batailler ferme contre les commandes pour demeurer en palier. Il a dû utiliser la postcombustion à l'occasion pour maintenir son altitude.

Spanish

Save record 7

Record 8 2008-06-05

English

Subject field(s)
  • Spacecraft
CONT

The Space Shuttle system consists of four primary elements : an orbiter spacecraft, two Solid Rocket Boosters(SRB), an external tank to house fuel and oxidizer and three Space Shuttle main engines.... The Shuttle will transport cargo into near Earth orbit 100 to 217 nautical miles(115 to 250 statute miles) above the Earth. This cargo or payload is carried in a bay 15 feet in diameter and 60 ft long. Major system requirements are that the orbiter and the two solid rocket boosters be reusable.... The orbiter has carried a flight crew of up to eight persons. A total of 10 persons could be carried under emergency conditions. The basic mission is 7 days in space. The crew compartment has a shirtsleeve environment, and the acceleration load is never greater than 3 Gs. In its return to Earth, the orbiter has a cross-range maneuvering capability of 1, 100 nautical miles(1, 265 statute miles). The Space Shuttle is launched in an upright position, with thrust provided by the three Space Shuttle engines and the two SRB. After about 2 minutes, the two boosters are spent and are separated from the external tank. They fall into the ocean at predetermined points and are recovered for reuse.

OBS

space shuttle; American space shuttle: terms officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

PHR

Shuttle cargo bay.

French

Domaine(s)
  • Engins spatiaux
CONT

La navette spatiale Américaine [...] est un véhicule de l'espace mis au point par La NASA, l'Agence spatiale Américaine. La navette peut décoller comme une fusée, verticalement, se mettre en orbite autour de la Terre pour remplir des missions et revenir sur Terre en atterrissant comme un avion, horizontalement. Contrairement aux fusées la navette peut resservir 100 fois. Elle peut transporter un équipage de spationautes pour rejoindre une station spatiale comme MIR ou la station international Alpha, transporter un satellite à mettre en orbite autour de la Terre ou une sonde à envoyer dans l'espace. La navette peut également se transformer en station spatiale. Elle transporte alors un laboratoire, Spacelab, qui est utilisé pour faire des expériences en impesanteur. La première navette a été lancée le 12 Avril 1981. Elle s'appelait Columbia. Vinrent ensuite Challenger, Discovery et Atlantis. En 1991 la navette Endeavour a été mise en service.

OBS

La navette comporte trois parties : (1) La partie principale qui peut resservir plusieurs fois est appelée l'orbiteur. C'est cette partie qui ressemble à un avion à aile delta. L'orbiteur transporte les passagers et la cargaison. (2) Les deux fusées servent seulement au décollage. [Elles] sont ensuite récupérées et réutilisées. (3) Un énorme réservoir qui contient le comburant (oxygène liquide) et le carburant (hydrogène liquide) nécessaires au fonctionnement des moteurs des trois fusées de la navette. [Ces fusées] servent à mettre la navette en orbite.

OBS

navette spatiale américaine ; navette spatiale : termes uniformisés par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

PHR

Soute de la navette.

PHR

Tamponner, enfoncer, caler le module d'amarrage sur le sas de la navette.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Naves espaciales
CONT

Transbordador espacial Cuando estará disponible y cuanto costará como ya saben muchos de nuestros lectores, la realización del Transbordador Espacial estadounidense costará más de lo que fué previsto y se llevara a cabo con retraso.

Save record 8

Record 9 2008-04-28

English

Subject field(s)
  • Target Acquisition
  • Missiles and Rockets
CONT

If targets are to be engaged at a distance, then the time of flight affords the enemy time to detect the missile launch and return fire, either destroying the vehicle or breaking the operator's target lock, thus wasting the missile.

Key term(s)
  • target lock on

French

Domaine(s)
  • Acquisition d'objectif
  • Missiles et roquettes
CONT

S'il faut prendre des objectifs à une certaine distance, la durée de trajet donne à l'ennemi le temps de détecter le lancement du missile et de riposter et de détruire le véhicule ou rompre le verrouillage sur la cible, ce qui cause la perte du missile.

Key term(s)
  • verrouillage sur l'objectif
  • accrochage de la cible

Spanish

Save record 9

Record 10 2007-03-13

English

Subject field(s)
  • Simulation (Cybernetic Systems)
  • Intelligence (Military)
  • Physical Geography
  • Surveillance, Detection and Reconnaissance (Military)
CONT

DFAD is a standard NIMA [National Imagery and Mapping Agency] product that supports radar return simulation, navigation and terrain obstruction studies. When combined with DTED [Digital Terrain Elevation Data], DFAD provides an off-line data base for use by weapon system flight simulators and other types of simulation, such as line of sight, obstruction and perspective view development. It portrays major natural and man-made features on the Earth's surface; the features and associated attributes of which are generally of radar reflectance significance. Content is derived from both cartographic and photo-grammetric source material.

French

Domaine(s)
  • Simulation (Systèmes cybernétiques)
  • Renseignement (Militaire)
  • Géographie physique
  • Surveillance, détection et reconnaissance (Militaire)
Key term(s)
  • données d'analyse des caractéristiques numériques

Spanish

Save record 10

Record 11 2007-02-13

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

The upper stage, equipped with a much smaller version of a payload bay similar to the Space Shuttle, would take the satellite to orbit, deploy it and return to earth, possibly using a parafoil technique for ground landing, similar to NASA's flight tested X-38 reentry lifting body/parafoil experimental recovery vehicles. After separation, the booster is designed to glide back to land for recovery as well.

Key term(s)
  • re-entry lifting body

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace

Spanish

Save record 11

Record 12 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Radar, Radio Guidance and Goniometry
  • Remote Sensing
  • Spacecraft
DEF

That portion of the pulsed beam energy which is reflected back to the receiver after the beam encounters an obstruction in the atmosphere.

CONT

The characteristics of a radar echo are determined by 1) the waveform, frequency, and power of the incident wave; 2) the range and velocity of the target with respect to the radar; and 3) the size, shape, and composition of the target.

CONT

Each return signal(echo) is recorded in amplitude and phase for a slight displacement of the antenna in the flight direction. The effect of a considerable larger antenna is obtained synthetically by storing and combined processing of these multiple echoes. The SAR method operates only when the radar radiation is coherent.

OBS

cell: Such usage, although common, is technically incorrect.

OBS

radar echo: term officially approved by the RADARSAT-2 Terminology Approval Group (RTAG).

French

Domaine(s)
  • Radar, radioguidage et radiogoniométrie
  • Télédétection
  • Engins spatiaux
DEF

Portion de l'énergie pulsée du faisceau qui est réfléchie et renvoyée au récepteur lorsque le faisceau rencontre un obstacle dans l'atmosphère.

CONT

Le radar météorologique sert en premier lieu à la détection des zones de précipitations ayant cours dans la situation météo du moment. Après traitement par des ordinateurs spécifiques, les échos radar sont affichés sur un écran où divers repères géographiques tels que frontières, rivières et lacs permettent de localiser les zones de précipitations. L'intensité des échos radar fournit une mesure quantitative des précipitations, exprimée en millimètres par heure (mm/h), présentée au moyen de zones coloriées. En effet, plus l'écho renvoyé par le faisceau radar est important plus l'obstacle qui le renvoie est dense, et plus la pluie ou la neige est abondante.

OBS

écho radar: terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de RADARSAT-2 (GTTR).

Key term(s)
  • écho de radar

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Guía radárica, radioguía y radiogoniometría
  • Teledetección
  • Naves espaciales
DEF

Aquella porción del impulso de energía direccional (emitido por un radar) que es reflejada hacia el receptor al encontrar el haz algún obstáculo.

Save record 12

Record 13 2006-01-26

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

A ticketed passenger who breaks his journey at any point for more than 72 hours is required to reconfirm his intention to use his continuing or return reservation at least 72 hours prior to the departure of the flight for the next international segment of his itinerary.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

Informez les passagers verbalement au moment de l'émission du billet de la nécessité de reconfirmer leur place.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Transporte aéreo
Save record 13

Record 14 2002-12-13

English

Subject field(s)
  • System Names
  • Military (General)
OBS

The Goodyear Aircraft Corporation developed ATRAN(Automatic Terrain Recognition And Navigation), a radar map-matching system) in which the return from a radar scanning antenna was matched with a series of "maps" carried on board the missile which corrected the flight path if it deviated from the film map. The company began lab tests in March 1948, flight tests in October of that year.

French

Domaine(s)
  • Noms de systèmes
  • Militaire (Généralités)
Key term(s)
  • Reconnaissance du terrain et navigation automatiques

Spanish

Save record 14

Record 15 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return on the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

CONT

The only really tricky part of the attitude indicator is its erecting mechanism. When power(vacuum) is first applied to the instrument, the mechanism quickly erects the gyro spindle to plumb-vertical in order to align the artificial horizon with the natural horizon. In flight, the erecting mechanism continually compensates the gyro for precession errors in order to keep it aligned throughout the course of a long flight. The design of the erecting mechanism is quite clever. In an air-driven attitude gyro, there are "pendulous vanes" suspended from pivots attached to the lower portion of the sealed gyro housing, one vane for each exhaust port. The vanes are positioned so that, when the gyro is erect, each vane half-covers its associated exhaust port. If the gyro tilts so that its axle is not plumb, the pendulous vanes shift so that one exhaust port is more-than-half-covered and the opposite exhaust port is less-than-half-covered. The resulting imbalance of discharge air exerts a force on the rotor housing at right angles to the direction of tilt, causing the gyro to precess to the erect position. As soon as the gyro is erect, the pendulous vanes return to a balanced condition to remove the precessing force. Pure magic! The erecting mechanism can erect the gyro quite quickly at initial power-up because the gyro doesn’t exhibit much gyroscopic rigidity at low rotor RPMs. Typically, the horizon bar becomes level within the first 10 or 15 seconds, and then its oscillations(caused by precessional nutation of the gyro) are damped out within a minute or so as the rotor comes up-to-speed.

Key term(s)
  • gyroscope erecting mechanism
  • gyro erecting mechanism
  • erection mechanism

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Dans un virage dérapé, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Une fois l'avion revenu au vol rectiligne en palier, l'instrument indique un virage dans la direction du dérapage. Dans un virage normal, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Le mécanisme de redressement du gyroscope corrige rapidement l'erreur de précession.

CONT

Description d'un Épervier [drone] [...] d. Le gyroscope vertical: Dans ce cas, les deux axes, ROLL et PITCH sont terminés par les potentiomètres qui détectent les écarts de positions angulaires du corps par rapport aux horizons roll et pitch. Les mécanismes d'érection ne sont prévus que pour maintenir la verticalité parfaite de la masse en rotation.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l'axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Key term(s)
  • mécanisme de redressement du gyroscope

Spanish

Save record 15

Record 16 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

An autopilot system operates in the principle of gyroscopic rigidity in space. The system incorporates two gyroscopes to control flight in the longitudinal, lateral and vertical axes of the aircraft. If the aircraft deviates from the programmed attitude, the system computer detects the deviation and issues commands to the servo motors which move the primary flight control surfaces as required to return the aircraft to the required flight attitude. This is called aerodynamic response.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
CONT

Les systèmes de pilote automatique fonctionnent en vertu du principe de la [fixité] gyroscopique dans l'espace. Le système comprend deux gyroscopes pour contrôler les axes longitudinal, latéral et vertical en vol. Lorsque l'aéronef s'écarte de l'assiette programmée, l'ordinateur du système détecte l'écart et émet les commandes appropriées aux servo-moteurs qui entraînent le déplacement des commandes primaires de vol de façon à ce que l'aéronef reprenne l'assiette de vol voulue. C'est ce qui s'appelle une réponse aérodynamique.

Spanish

Save record 16

Record 17 2002-04-29

English

Subject field(s)
  • Astronautics
CONT

Soyuz TM vehicle is to provide on-orbit shelter, crew rescue and emergency crew return functions in accordance with technicaSpace Station Flight Elements.

Key term(s)
  • on orbit shelter

French

Domaine(s)
  • Astronautique
CONT

La Russie fournira également - sous contrat avec les États-Unis - un véhicule de rehaussement d'orbite et un véhicule de sauvetage et de refuge en orbite.

Spanish

Save record 17

Record 18 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Navigation system... Thales informed airlines ... that a new design of erector subassembly had been introduced by SB 700-34-026 issued in August 1999. The ball erector subassembly has been replaced by a pendulum erector subassembly.

OBS

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return of the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Si l'avion suit un méridien terrestre sur une distance de 800 km, quel sera l'angle de l'axe gyro et de la verticale du point survolé? [...] [La question] conduit à réaliser un asservissement permanent de l'axe du gyro à la verticale du lieu de la Terre survolé. Un tel système s'appelle système érecteur ou asservissement de verticale. [...] Description d'un système érecteur à billes : Sur le cadre S2 est monté un moteur entraînant à vitesse très lente un tore en rotation autour de z3. Dans ce tore, des billes circulent et sont très légèrement entraînées par des petits crochets fournissant des forces faibles. Quand le tore est «à plat», c'est-à-dire horizontal, les billes sont uniformément réparties sur le tore grâce aux crochets qui les font circuler en les poussant par l'arrière.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l'axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Spanish

Save record 18

Record 19 1986-10-03

English

Subject field(s)
  • Flights (Air Transport)
  • Aeroindustry
DEF

The tendency of an airplane in flight to remain in straight, level, upright position, or to return to this altitude if displaced, without attention of the pilot.

French

Domaine(s)
  • Vols (Transport aérien)
  • Constructions aéronautiques
CONT

(...) la stabilité propre d'un appareil est la propriété qu'il a de revenir de lui-même à sa position d'équilibre quand il en a été écarté par une cause extérieure (...)

OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 19

Record 20 1986-10-01

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The aileron sectors and load-feel cranks are located on the rear spar of each wing at the inboard end of the aileron. The sectors transmit movement of the cable systems through mechanical linkage to the control tabs and ailerons. The load-feel cranks provide a simulated feel of aileron flight load at the aileron control wheels and also act as a centering device to return the aileron control system to neutral. The two sectors and two load-feel cranks are mounted on a common bolt in the inboard aileron hinge support bracket.... The load-feel cranks are installed between the two sectors and are connected to each other by a spring at one end. Adjustable stopbolts at the other end of each crank are in contact with a stop on the wing structure. Adjustable stopbolts, midway along each crank, are in contact with stopbolts on a boss on the control tab sector.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

biellette de sensation artificielle : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 20

Record 21 1982-03-08

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
CONT

In a hi-lo-hi sortie with flight refuelling inbound and during return, the Mirage IV has a 4, 000 km(...) radius of action.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Dans le cas d'une mission à profil haut-bas-haut avec ravitaillement en vol à l'aller et au retour, le Mirage IV a un rayon d'action de 4000 km.

Spanish

Save record 21

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