TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

TRIM CORRECTION [6 records]

Record 1 2010-02-09

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
OBS

Speed-attitude correction is provided by the mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column(elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number.

OBS

pitch trim compensator (DC-8); PTC (DC-8).

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

Un «pitch trim actuator» peut parfois être un vérin compensateur de Mach, mais il existe de nombreux avions auxquels la notion de Mach ne s'applique pas, mais qui sont quand même munis d'un «pitch trim actuator». Ce serait le cas, par exemple, du très populaire Dash8. Dans ce cas, on parlerait de «vérin de compensateur de profondeur», par exemple. Sur de nombreux avions, il n'y a pas de vérin distinct pour la compensation de Mach, mais simplement un circuit qui agit sur le compensateur de profondeur quand le centre de poussée recule à mesure que la vitesse de l'écoulement sur l'aile s'approche de la vitesse du son.

OBS

compensateur de Mach; MTC; PTC : terme et abréviations uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

compensateur de Mach; compensateur de tangage : termes acceptés par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 1

Record 2 2009-07-17

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
  • Aircraft Maneuvers
CONT

A fixed trim tab is one that can be adjusted on the ground but cannot be adjusted in flight. This type of tab is usually a sheet-metal plate attached to the rear of the control surface and extending to the rear of the trailing edge. If the pilot reports that the airplane will not fly straight and level at cruising speed, the appropriate tab is adjusted on the ground by bending a rudder tab to the right or left, and bending the aileron and elevator tabs up or down, depending upon the correction required.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
  • Manœuvres d'aéronefs
OBS

Les tabs des avions de tourisme lents sont des petites plaques métalliques disposées sur le bord de fuite des gouvernes et calées de façon précise au sol.

Spanish

Save record 2

Record 3 2002-09-09

English

Subject field(s)
  • Electrical Equipment (Motor Vehicles)
  • Suspension Systems (Motor Vehicles and Bicycles)
DEF

Optical sensor located on the lower part of the vehicle body or on the suspension axles, measuring body height relative to the ground.

CONT

Vehicle trim height is noted by height sensors. They are used to note changes in the load on the vehicle and allow the suspension to compensate for it, maintaining the ideal body height. In addition to noting load changes within the vehicle and compensating for them, some height sensors are used to inform the suspension module of road ondulations(such as railroad tracks). In addition to vehicle height, the module requires input signals to indicate which part of the vehicle needs a height correction. One sensor, located in the front of the rear axle detects load changes in the luggage compartment and passenger rear seats. The remaining two sensors are positioned at each front wheel to detect driver and passenger seat loads.

OBS

An additional height sensor may be located in the wheel arch, measuring body height, but this time relative to the wheel, playing the role of a body displacement sensor.

French

Domaine(s)
  • Équipement électrique (Véhicules automobiles)
  • Suspension (Véhicules automobiles et bicyclettes)
DEF

Capteur optique placé sur la partie inférieure de la carrosserie ou sur les essieux de suspension mesurant la hauteur de la caisse par rapport au sol.

CONT

La hauteur de suspension est mesurée par les capteurs de hauteur. Ces capteurs permettent de déceler les variations de charge, dont la suspension doit tenir compte pour maintenir la hauteur caractéristique de la carosserie. En plus de mesurer les variations de charge du véhicule et de permettre à la suspension de les compenser, certains capteurs de hauteur informent le module de commande des irrégularités de la route (comme c'est le cas lorsque la voiture traverse un passage à niveau). En plus de la hauteur du véhicule, le module exige d'autres signaux pour lui indiquer quelle partie de la voiture exige une correction de hauteur. Un capteur, situé en avant de l'essieu arrière, mesure les variations de charge dans le coffre et au niveau des sièges arrière. Les deux autres capteurs sont situés au niveau de chaque roue avant, pour mesurer la charge supportée par le siège du conducteur et le siège du passager.

OBS

On peut aussi trouver un capteur de hauteur supplémentaire dans le passage de roue, mesurant la hauteur de la caisse, mais par rapport à la roue cette fois, jouant ainsi le rôle d'un capteur de débattement de caisse.

Spanish

Save record 3

Record 4 1987-05-04

English

Subject field(s)
  • Control Instrumentation (Mechanical Components)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

Speed-attitude correction is provided by the Mach trim compensation system. Mach trim compensation automatically provides forces to the control column(elevator) to compensate for nosedown pitching moments of the airplane at high Mach number. Control column position is effected by the Mach trim actuator installed at the lower part of the first officer's control column control mechanism. The actuator receives command signals from the stability augmentation computer. Mach number is computed from pitot and static air pressure input changes to the air data computer(ADC-1). The air data computer shapes the information and transmits it to the stability augmentation computer where it is further shaped and then transmitted to the actuator to command control column and elevator movement.

French

Domaine(s)
  • Dispositifs de commande (Composants mécaniques)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
OBS

servocommande du compensateur de Mach : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 4

Record 5 1983-02-09

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

Speed-attitude correction. That portion of the system that automatically maintains a safe flight attitude by correcting for effects of speed, such as mach trim and speed stability.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

Correction vitesse assiette. Partie du système servant à maintenir automatiquement en vol une assiette de sécurité en corrigeant les effets de la vitesse: compensation de Mach, stabilisation de vitesse, par exemple.

Spanish

Save record 5

Record 6 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
OBS

Speed-attitude correction. That portion of the system that automatically maintains a safe flight attitude by correcting for effects of speed, such as mach trim and speed stability.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

Correction vitesse assiette. Partie du système servant à maintenir automatiquement en vol une assiette de sécurité en corrigeant les effets de la vitesse: compensation de Mach, stabilisation de vitesse, par exemple.

Spanish

Save record 6

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