TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

TURN ERROR [8 records]

Record 1 2021-01-07

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • River and Sea Navigation
  • Ship Piloting
CONT

Steer the ship in turn on each cardinal and intercardinal heading around the compass, recording the error at each heading called for on the deviation card.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Navigation fluviale et maritime
  • Pilotage des navires

Spanish

Save record 1

Record 2 2004-10-25

English

Subject field(s)
  • Meteorological Forecasting, Data Measurement and Analysis
DEF

Iterative technique for solving finite-difference analogues to elliptical partial differential equations subject to suitable boundary conditions, by systematically reducing the error at each grid point in turn.

French

Domaine(s)
  • Prévisions météorologiques et mesure et analyse des données
DEF

Technique d'itération pour simuler par différences finies la résolution d'équations aux dérivées partielles elliptiques, soumises à des conditions aux limites convenables, dans laquelle l'erreur est systématiquement réduite à chaque point de grille successivement.

CONT

[...] dans ce dernier cas, des conditions aux limites fixées a priori à l'intérieur d'une zone frontière influencent les variables de prévision grâce à une méthode de relaxation [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Previsiones meteorológicas, medición y análisis de datos
DEF

Técnica iterativa para simular por diferencias finitas la resolución de ecuaciones de derivadas parciales elípticas, sujetas a condiciones adecuadas de límite, en la cual el error se reduce sistemáticamente en cada punto del retículo o malla.

Save record 2

Record 3 2002-07-16

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return on the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

CONT

The only really tricky part of the attitude indicator is its erecting mechanism. When power (vacuum) is first applied to the instrument, the mechanism quickly erects the gyro spindle to plumb-vertical in order to align the artificial horizon with the natural horizon. In flight, the erecting mechanism continually compensates the gyro for precession errors in order to keep it aligned throughout the course of a long flight. The design of the erecting mechanism is quite clever. In an air-driven attitude gyro, there are "pendulous vanes" suspended from pivots attached to the lower portion of the sealed gyro housing, one vane for each exhaust port. The vanes are positioned so that, when the gyro is erect, each vane half-covers its associated exhaust port. If the gyro tilts so that its axle is not plumb, the pendulous vanes shift so that one exhaust port is more-than-half-covered and the opposite exhaust port is less-than-half-covered. The resulting imbalance of discharge air exerts a force on the rotor housing at right angles to the direction of tilt, causing the gyro to precess to the erect position. As soon as the gyro is erect, the pendulous vanes return to a balanced condition to remove the precessing force. Pure magic! The erecting mechanism can erect the gyro quite quickly at initial power-up because the gyro doesn’t exhibit much gyroscopic rigidity at low rotor RPMs. Typically, the horizon bar becomes level within the first 10 or 15 seconds, and then its oscillations (caused by precessional nutation of the gyro) are damped out within a minute or so as the rotor comes up-to-speed.

Key term(s)
  • gyroscope erecting mechanism
  • gyro erecting mechanism
  • erection mechanism

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Dans un virage dérapé, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Une fois l'avion revenu au vol rectiligne en palier, l'instrument indique un virage dans la direction du dérapage. Dans un virage normal, le gyroscope «précesse» du côté du virage. Le mécanisme de redressement du gyroscope corrige rapidement l'erreur de précession.

CONT

Description d'un Épervier [drone] [...] d. Le gyroscope vertical: Dans ce cas, les deux axes, ROLL et PITCH sont terminés par les potentiomètres qui détectent les écarts de positions angulaires du corps par rapport aux horizons roll et pitch. Les mécanismes d'érection ne sont prévus que pour maintenir la verticalité parfaite de la masse en rotation.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l'axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Key term(s)
  • mécanisme de redressement du gyroscope

Spanish

Save record 3

Record 4 2002-04-17

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

Navigation system... Thales informed airlines ... that a new design of erector subassembly had been introduced by SB 700-34-026 issued in August 1999. The ball erector subassembly has been replaced by a pendulum erector subassembly.

OBS

In a skidding turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. After return of the aircraft to straight and level flight, the instrument shows a turn in the direction of the skid. In a normal turn, the gyro precesses towards the inside of the turn. The precession error is quickly corrected by the erecting mechanism.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
CONT

Si l'avion suit un méridien terrestre sur une distance de 800 km, quel sera l'angle de l'axe gyro et de la verticale du point survolé? [...] [La question] conduit à réaliser un asservissement permanent de l'axe du gyro à la verticale du lieu de la Terre survolé. Un tel système s'appelle système érecteur ou asservissement de verticale. [...] Description d'un système érecteur à billes : Sur le cadre S2 est monté un moteur entraînant à vitesse très lente un tore en rotation autour de z3. Dans ce tore, des billes circulent et sont très légèrement entraînées par des petits crochets fournissant des forces faibles. Quand le tore est «à plat», c'est-à-dire horizontal, les billes sont uniformément réparties sur le tore grâce aux crochets qui les font circuler en les poussant par l'arrière.

OBS

Horizon gyroscopique [...] La verticalité de l'axe de toupie [delta] est approximativement assurée par un érecteur (mécanique, électro-mécanique, pneumatique) produisant une raideur en quadrature de signe convenable.

Spanish

Save record 4

Record 5 2001-08-21

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
DEF

An error in gyro output due to cross-coupling and acceleration encountered during vehicle turns.

CONT

Principal Attitude Indicator Errors. Turn Error. During a normal coordinated turn, centrifugal force causes the gyro to precess toward the inside of the turn. This precession increases as the bank steepens; therefore, it is greatest during the actual turn. The error disappears as the aircraft rolls out at the end of a 180 degrees turn at a normal rollout rate. Therefore, when performing a steep turn, the pilot may use the attitude indicator for rolling in and out of the turn, but should use other instruments(VSI and altimeter) during the turn for specific pitch information.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation

Spanish

Save record 5

Record 6 2001-08-13

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aircraft Piloting and Navigation
  • Navigation Instruments
CONT

The Rate Gyro signal combines with, the Turn Command Knob, Heading Error Signal, or NAV inputs to generate a Roll Error signal, which then drives the roll servo as needed.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Pilotage et navigation aérienne
  • Instruments de navigation
OBS

Navigation astronomique et électronique. No d'examen 052 [...] Compas gyroscopiques: Les propriétés du gyroscope libre, la relation entre la force appliquée et la précession [...] les erreurs associées aux compas gyroscopiques, l'erreur de latitude, de route et de vitesse, la déflexion balistique et l'erreur de roulis, la correction des erreurs de latitude, de route et de vitesse [...]

Spanish

Save record 6

Record 7 1998-06-22

English

Subject field(s)
  • Aeroindustry
  • Radar, Radio Guidance and Goniometry
CONT

When the VOR bearing is within 10 degrees of the selected VOR course, the FDSC(flight director steering computer) beam sensor switches the course error signal to the FDI(flight director indicator) command bars to indicate a turn onto the selected VOR course.

French

Domaine(s)
  • Constructions aéronautiques
  • Radar, radioguidage et radiogoniométrie

Spanish

Save record 7

Record 8 1983-08-09

English

Subject field(s)
  • Air Transport
CONT

The turn to outbound is initiated td minutes after passage of the fix-end edge of the TO/FROM signal error zone(...) [It] is completed on a heading parallel to the C axis minus 5 degrees so that a turn to outbound of 175 degrees has been considered.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien
CONT

Le virage d'éloignement est amorcé td minutes après le franchissement de la sortie de la zone d'erreur du signal TO/FROM (...) [Il] se termine sur un cap parallèle à l'axe (diminué de 5 degrés de sorte qu'en fait on a tenu compte d'un virage d'éloignement de 175 degrés.

Spanish

Save record 8

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