TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

WHEEL LANDING [36 records]

Record 1 2017-11-17

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The 747 landing gear doors consist of a wheel well and shock strut doors for each of the main gear and the nose gear.... The body, wing and nose gear wheel well doors are hydraulically actuated... Shock strut doors for each of the gear are operated by mechanical linkage.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

Les trappes sont des panneaux assurant l'obturation des logements de l'atterrisseur; elles sont manœuvrées soit mécaniquement soit hydrauliquement. La rentrée et la sortie du train sont précédées d'une ouverture des trappes de train et suivies de leur fermeture.

CONT

Il y a plusieurs façons d'escamoter le train d'atterrissage. La façon classique est de le faire entrer intégralement dans le puits de roue pour y être enfermé ensuite au moyen des portes de train.

OBS

trappe de train d'atterrissage; trappe de train : termes uniformisés par le CUTA - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 1

Record 2 2017-11-16

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
DEF

The wheel of a nose landing gear.

OBS

nose wheel: term standardized by ISO.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

La roue avant, qui empêche le capotage, même dans le cas d'un freinage énergique, est toujours directrice, et souvent commandée, afin de permettre les manœuvres au sol.

CONT

Le train d'atterrissage tricycle comprend une roue avant et un train arrière.

OBS

roue avant : terme normalisé par l'ISO et uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

Spanish

Save record 2

Record 3 2016-02-28

English

Subject field(s)
  • Helicopters (Military)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
CONT

A helicopter is susceptible to a lateral rolling tendency, called dynamic rollover, when the helicopter is in contact with the surface during takeoffs or landings. For dynamic rollover to occur, some factor must first cause the helicopter to roll or pivot around a skid or landing gear wheel until its critical rollover angle is reached.

OBS

dynamic rollover: term officially approved by the Aeronautical Terminology Standardization Committee (ATSC) - Helicopters.

French

Domaine(s)
  • Hélicoptères (Militaire)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
OBS

basculement dynamique : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) – Hélicoptères.

Spanish

Save record 3

Record 4 2015-07-09

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

wheel pants : the large fairings used to streamline the wheels or an aircraft that has non-retracting, or "fixed" landing gear(so-called because it's "fixed" in place).

OBS

fixed undercarriage: term standardized by ISO.

Key term(s)
  • fixed under-carriage

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

La plupart des avions modernes sont dotés de trains escamotables, mais sur les avions de faible tonnage [...] on se contente comme dans le passé de trains fixes.

CONT

Le De Havilland «Heron» [...] effectua son [premier] vol le 19 mai 1950 avec un train d'atterrissage fixe [...] De Havilland passa rapidement à la série II avec train d'atterrissage escamotable.

OBS

atterrisseur fixe : terme normalisé par l'ISO.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tren de aterrizaje (Industria aeronáutica)
Save record 4

Record 5 2015-02-05

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
DEF

That part or parts of a landing gear, such as an outboard wheel, which is intended to stabilize the craft on the surface but which bears no significant part of the weight.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Tren de aterrizaje (Industria aeronáutica)
Save record 5

Record 6 2011-09-28

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Cargo and accessory compartment consist of the forward accessory compartment, the electrical/electronics compartment, the forward lower cargo compartment, the aft lower cargo compartment, the main landing gear wheel wells and the aft accessory compartment.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

Cette portion de fuselage comprend la cabine passager, les soutes avant et arrière, les compartiments accessoires ainsi que les puits de train principal et le réservoir central.

OBS

puits de roues du train principal : terme uniformisé par le CUTA - Opérations aériennes.

Spanish

Save record 6

Record 7 2010-07-23

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

auxiliary landing gear : That part or parts of a landing gear, such as an outboard wheel, which is intended to stabilize the craft on the surface but which bears no significant part of the weight.

Key term(s)
  • wingtip undercarriage

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
DEF

Chacune des roulettes placées au bout des ailes d'un avion en vue d'équilibrer celui-ci pendant ses évolutions au sol.

Spanish

Save record 7

Record 8 2010-04-19

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

... the TSB [Transportation Safety Board of Canada] analyzed specifically the aircraft steering system, while not ignoring the other factors mentioned above, although no indication was found that they could have contributed to the occurrence. To steer the aircraft on the ground, the pilot in the left seat uses the nose-gear steering wheel on the console to the pilot's left. During take-off and landing, directional control of the aircraft is maintained solely by the rudder. The aircraft's ground steering system comprises several components, including the nose-gear steering wheel, a system of cables and pulleys, and a steering control valve fitted to a nose-wheel steering cylinder, which is attached to the nose-wheel strut. The cable and pulley system links the steering wheel to the control valve. When the pilot turns the steering wheel to the left or right, tension is applied to the cables connected to the pulley on the steering control valve. This action determines the direction and the deflection rate of the nose wheel by allowing hydraulic fluid to enter one side or the other side of the nose-wheel steering cylinder; the steering cylinder then deflects the nose wheel through a system of gears.

PHR

Nose landing gear, nosewheel steering system.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

[...] le BST [Bureau de la sécurité des transports du Canada] a analysé plus spécifiquement le système de direction de l'appareil sans toutefois négliger les autres facteurs mentionnés précédemment, ceux-ci n'ayant d'ailleurs révélé aucun indice permettant de croire qu'ils auraient pu jouer un rôle dans cet accident. Pour diriger l'appareil au sol, le pilote assis à gauche utilise le volant d'orientation de la roue de nez localisé sur la console à sa gauche. Lors du décollage et de l'atterrissage, le contrôle directionnel de l'appareil est maintenu uniquement par le gouvernail de direction. Le système de contrôle de la direction de l'appareil au sol est constitué de différentes composantes, dont le volant d'orientation de la roue de nez, un système de câbles et poulies, et un robinet de commande d'orientation monté sur un vérin hydraulique de direction du train avant, relié à la jambe de la roue avant. Le système de câbles et poulies relie le volant au robinet de commande. Lorsque le pilote tourne le volant vers la gauche ou la droite, une tension est appliquée sur les câbles reliés à la poulie du robinet de commande d'orientation. Cette action contrôle le taux de braquage et la direction de la roue de nez en permettant au fluide hydraulique de circuler d'un côté ou de l'autre du vérin hydraulique de direction du train avant; ce dernier fait tourner la roue de nez par le biais d'un système d'engrenage.

OBS

système d'orientation : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

PHR

Système d'orientation des roues, du train avant.

PHR

Système de direction au sol.

PHR

Pose du système de direction.

Spanish

Save record 8

Record 9 2010-03-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

Cargo and accessory compartments consist of the forward accessory compartment, the electrical/electronics compartment, the forward lower cargo compartment, the aft lower cargo compartment, the main landing gear wheel wells and the aft accessory compartment.

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
CONT

[La] portion [du] fuselage [...] comprend la cabine passager, les soutes avant et arrière, les compartiments accessoires ainsi que les puits de train principaux et le réservoir central.

OBS

compartiment accessoires : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 9

Record 10 2010-02-10

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

[The section "Parking"] shall include(...) precautions and limitations, such as landing gear strut pressures and wheel rotation, control of lifted equipment, etc.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
OBS

[La section "Stationnement"] comprend (...) les précautions à prendre et les limitations à observer, telles que: pression des amortisseurs de trains et rotation des roues, mesures en vue de soulager les équipements, etc.

Spanish

Save record 10

Record 11 2010-02-10

English

Subject field(s)
  • Flight Instruments and Equipment (Aeroindustry)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

auxiliary brake hydraulic power system operation. If ac power is not available for towing operation, the dc hydraulic pump(...) supplies hydraulic fluid under pressure to the brake accumulator for main landing gear wheel brake operation.

French

Domaine(s)
  • Instruments et équipement de bord (Constructions aéronautiques)
  • Aérotechnique et maintenance

Spanish

Save record 11

Record 12 2010-02-10

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

automatic wheel stoppage(in-flight braking) and brake pressure shutoff are provided to prevent excessive load buildup in the [main landing gear] retraction and uplock mechanism.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance

Spanish

Save record 12

Record 13 2008-04-22

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

The MLG [main landing gear] retracts inwards into the fuselage wheel well. Each MLG has two doors. The outboard door is rigidly attached at the strut. The inboard door operates by mechanical linkage to the strut and is held in up position by two uplock cylinders. This uplock is released when landing gear lever is placed in down position by hydraulic pressure, or by nitrogen pressure in emergency. The MLG is held, while airborne, in retracted position by hydraulic pressure in the actuator and by the inboard door mechanical uplock, if pressure drops. As the gear is extended, an internal lock in the actuator automatically locks it in fully extended positions.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

La séquence d'extension/rétraction des trains est conditionnée par la position du levier de commande «rentrée/sortie» des trains et par la réponse des détecteurs de positions du train et des trappes. Elle commande successivement l'ouverture des trappes, le déverrouillage du train, l'extension du train, le verrouillage du train en position basse, puis la fermeture des trappes principales (et inversement lors de la rétraction).

OBS

levier de commande train; levier train : termes uniformisés par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Save record 13

Record 14 2008-04-09

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
OBS

In aviation, the undercarriage or landing gear is the structure(usually wheels) that supports an aircraft on the ground and allows it to taxi.... Wheeled undercarriages come in two types : conventional or "taildragger" undercarriage, where there are two main wheels towards the front of the aircraft and a single, much smaller, wheel or skid at the rear; or tricycle undercarriage where there are two main wheels(or wheel assemblies) under the wings and a third smaller wheel in the nose. Most modern aircraft have tricycle undercarriages.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

Remplacer une roue de train d'atterrissage principal.

OBS

Sur le B 747, les atterrisseurs principaux sont au nombre de 4. Deux atterrisseurs, principaux, d'aile et deux atterrisseurs, principaux de fuselage. [...] L'extrémité de chaque jambe de train possède deux essieux. Sur chacune de leurs extrémités sont fixées deux fusées. Quatre roues sont montées sur celles-ci. L'avantage d'un tel dispositif est de diminuer l'emcombrement des roues tout en gardant la même surface de contact avec le sol. En outre, la répartition des charges autour de la monojambe est meilleure. Enfin la surface de freinage est accrue. L'inconvénient est le problème de logement du train. Il se fait dans l'emplanture de l'aile ou dans le fuselage ou dans un fuseau prévu à cet effet dans la partie arrière de l'aile.

OBS

roue de train d'atterrissage principal; roue de train principal : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 14

Record 15 2008-03-17

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

The aircraft is fitted with hydraulically operated retractable tricycle-type landing gear. There is a main landing gear well in either side of the hull. A well plate mounted on each of the main landing gear encloses the bottom of the wheel well.

PHR

Main landing gear well.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

Le personnel de maintenance de la compagnie a déterminé que le circuit hydraulique A a perdu son liquide à la suite de la rupture du bouchon d'extrémité d'un vérin hydraulique de transfert monté dans le puits de roue principal gauche.

OBS

puits de roues : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance et Opérations aériennes.

PHR

Puits de roue principal.

Spanish

Save record 15

Record 16 2008-02-06

English

Subject field(s)
  • Aircraft Airframe
CONT

The(Hydraulic) Service Center is an unpressurized compartment in the lower fuselage between the main landing gear wheel wells. System A and B components are on the LH [left-hand] sidewall and system C and D components are on the RH [right-hand] side. All reservoir and accumulator servicing can be performed within the center. Access to the center is through either of two doors at the forward or aft end.

Key term(s)
  • hydraulic service centre

French

Domaine(s)
  • Cellule d'aéronefs
OBS

compartiment hydraulique : terme uniformisé par les Comités d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes et Maintenance.

Spanish

Save record 16

Record 17 2007-12-13

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Landing gear axle steering for an aircraft having a six wheel three axle truck. A set of wheels driven about a vertical shaft utilizes a single actuator alone without a walking beam.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

Direction d'essieux de train d'atterrissage d'avion comprend un bogie à trois essieux et six roues. Un jeu de roues entraînées autour d'un arbre vertical utilise un seul actuateur sans balancier flottant.

OBS

balancier flottant : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Opérations aériennes.

OBS

balancier : terme uniformisé par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 17

Record 18 2007-11-23

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Power for the nose wheel steering is supplied by hydraulic system "A" through the landing gear down line.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

conduite de sortie train; conduite de sortie train d'atterrissage : termes uniformisés par le Comité d'uniformisation de la terminologie aéronautique (CUTA) - Maintenance.

Spanish

Save record 18

Record 19 2007-03-22

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Some airplanes have the conventional two-wheel landing gear with two wheels in front and a wheel at the rear of the fuselage.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

Le train classique est composé d'atterrisseurs principaux à l'avant et d'atterrisseurs de queue, généralement deux roues à l'avant et une roulette à l'arrière.

Spanish

Save record 19

Record 20 2003-08-01

English

Subject field(s)
  • Safety Devices (Mechanical Components)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
CONT

Military pilots took off with air turned off and did not notice the reds for gear up, then for landing did not check 3 greens and the nose wheel was not forward and locked, another shock load, propeller and this time a cowling. The air flow pushed the mains down and it appears locked them. Free falling gears does not always allow the internal ball locking system to operate.

French

Domaine(s)
  • Organes de sécurité (Composants mécaniques)
  • Aérotechnique et maintenance
CONT

Un système de verrouillage à bille assure le positionnement final.

Spanish

Save record 20

Record 21 2001-07-05

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

Tyre bursts on aircraft with single wheel undercarriage units when they are taking off or landing at high speed are extremely hazardous.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
CONT

À noter ici qu'il y a des systèmes d'atterrissage à roue simple.

Spanish

Save record 21

Record 22 2000-06-30

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

According to the pilot's statement, the aircraft ballooned on touchdown due to an excessive approach airspeed and the nose wheel came down hard on the second runway contact. After a short stop... the pilot departed on a flight to Las Vegas... After arrival... the pilot discovered the damage to the nose gear strut and firewall during a routine postflight inspection... Probable cause : the pilot's use of an excessive approach airspeed and an improper bounced landing recovery technique.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

«T'as vu la jauge?» Bon d'accord, on a dû abuser! C'est pas grave, ça sera un encadrement, avec un atterrissage sans même un soupçon de rebond.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 22

Record 23 2000-04-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

According to the pilot's statement, the aircraft ballooned on touchdown due to an excessive approach airspeed and the nose wheel came down hard on the second runway contact. After a short stop... the pilot departed on a flight to Las Vegas... After arrival... the pilot discovered the damage to the nose gear strut and firewall during a routine postflight inspection... Probable cause : the pilot's use of an excessive approach airspeed and an improper bounced landing recovery technique.

CONT

After this accident ... Fed EX developed a tail strike awareness training program that included bounced landing recovery in its simulator training. That program limited pitch altitude to 7-½ deg for recovery from a bounced landing.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

bounced landing / rebondissement à l'atterrissage.

OBS

«T'as vu la jauge?» Bon d'accord, on a dû abuser! C'est pas grave, ça sera un encadrement, avec un atterrissage sans même un soupçon de rebond.

Spanish

Save record 23

Record 24 2000-04-28

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
CONT

According to the pilot's statement, the aircraft ballooned on touchdown due to an excessive approach airspeed and the nose wheel came down hard on the second runway contact. After a short stop... the pilot departed on a flight to Las Vegas... After arrival... the pilot discovered the damage to the nose gear strut and firewall during a routine postflight inspection... Probable cause : the pilot's use of an excessive approach airspeed and an improper bounced landing recovery technique.

OBS

See record "bounced landing recovery."

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne
OBS

bounced landing / rebondissement à l'atterrissage.

OBS

«T'as vu la jauge?» Bon d'accord, on a dû abuser! C'est pas grave, ça sera un encadrement, avec un atterrissage sans même un soupçon de rebond.

OBS

Voir la fiche «rattrapage d'un rebondissement à l'atterrissage».

Spanish

Save record 24

Record 25 1994-03-01

English

Subject field(s)
  • Aircraft Piloting and Navigation
DEF

a normal landing in which the two main wheels and the tail wheel or skid touch the ground simultaneously,(ICAO C-47-AN/42, p. 109).

CONT

A perfect landing, as the three points (two wheels and tail skid) strike the ground simultaneously.

French

Domaine(s)
  • Pilotage et navigation aérienne

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Pilotaje y navegación aérea
Save record 25

Record 26 1990-04-25

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aeroindustry
OBS

nosewheel : the landing wheel under the nose of an aircraft.

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Constructions aéronautiques
OBS

Train tricycle : train comportant une roue orientable à l'avant du fuselage, par opposition au train classique qui comporte une roulette ou une béquille de queue.

OBS

Train tricycle : Il se compose de deux roues ou de deux trains de roues, placées sous les ailes, mais en arrière du centre de gravité, et d'une roue montée sur une béquille en avant du fuselage.

Spanish

Save record 26

Record 27 1987-05-27

English

Subject field(s)
  • Foundation Engineering
  • Road Construction
  • Airport Runways and Areas
CONT

Aircraft reaction on flexible pavements follows the same basic pattern adopted for rigid pavement design and evaluation. In this case a four pavement model is analysed using the States Corps of Engineers’ development of the California Bearing Ratio(CBR) method. This includes Boussinesq deflection factors and takes into account interaction between adjacent landing gear wheel assemblies up to 20 radii distance.

French

Domaine(s)
  • Technique des fondations
  • Construction des voies de circulation
  • Pistes et aires d'aéroport
CONT

La distribution de la charge des avions sur les chaussées souples est fondamentalement la même que celle qui a été adoptée pour la conception et l'évaluation des chaussées rigides. Dans le cas présent, on analyse un modèle à quatre couches en utilisant l'indice portant californien (CBR) mis au point par l'United States Corps of Engineers. Cette méthode fait appel aux facteurs de déflexion de Boussinesq et tient compte de l'interaction entre les atterrisseurs adjacents jusqu'à une distance égale à vingt fois le rayon.

Spanish

Save record 27

Record 28 1987-05-27

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
  • Airport Runways and Areas
CONT

It is the United Kingdom practice to design for unlimited operational use by a given aircraft taking into account the loading resulting from interaction of adjacent landing gear wheel assemblies where applicable. The aircraft is designated "the design aircraft" for the pavement.

CONT

The design aircraft should be selected on the basis of the one requiring the greatest pavement thickness.

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
  • Pistes et aires d'aéroport

Spanish

Save record 28

Record 29 1986-09-25

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

The following procedures cover the landing gear mechanical control push-pull cables. The cables are routed from the cable drums at the control valve, to the door sequence follow-up linkage and emergency release. Control valve and cable drums are located in the right wheel well, with control cables routed to the left and right wheel well.

OBS

push-pull: belonging to or being a linkage for exerting both push and pull at somewhat remote distances ....

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)
OBS

câble double effet : terme accepté par le Comité d'étude de la terminologie des cartes de travail du DC-9.

Spanish

Save record 29

Record 30 1985-10-08

English

Subject field(s)
  • Landing Gear (Aeroindustry)
CONT

The tripod landing gear... is typical of airplanes such as the Aeronca and the Champion. This gear consists of three members hinged so as to form a triangle. Two of these are rigid. The third is an oleo leg, designed to telescope and hence shorten its length when the load comes on the wheel. On landing, the whole assembly spreads outwards and upwards until springs, rubber disks, or other devices take the weight.

French

Domaine(s)
  • Atterrisseur (Constructions aéronautiques)

Spanish

Save record 30

Record 31 1985-10-01

English

Subject field(s)
  • Flight Controls (Aeroindustry)
CONT

The landing gear consists of a dual wheel nose gear, two dual wheel main gears and a retractable tail skid.

French

Domaine(s)
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
CONT

De type tricycle, entièrement escamotable, l'atterrisseur se compose: d'un train avant, à deux roues orientables, se relevant vers l'avant, de deux tains principaux à diabolo, se relevant latéralement vers l'intérieur pour s'escamoter dans le fuselage (...)

OBS

Terme uniformisé par le CUTA opérations aériennes.

Spanish

Save record 31

Record 32 1981-01-30

English

Subject field(s)
  • Aeronautical Engineering and Maintenance
OBS

[The section "Parking"] shall include equipment and materials required such as landing gear and control surface locks, wheel chocks, blanking plugs and covers, cocooning materials(...)

French

Domaine(s)
  • Aérotechnique et maintenance
OBS

[La section "Stationnement"] comprend l'équipement et le matériel nécessaires tels que: blocages des trains et gouvernes, cales de roues, caches et bouchons d'obturation, matériel de coconnage (...)

Spanish

Save record 32

Record 33 1980-07-25

English

Subject field(s)
  • Air Transport
OBS

automatic wheel stoppage(in-flight braking) and brake pressure shutoff are provided to prevent excessive load buildup in the [main landing gear] retraction and uplock mechanism.

French

Domaine(s)
  • Transport aérien

Spanish

Save record 33

Record 34 1980-06-17

English

Subject field(s)
  • Mechanical Components
OBS

as the [main landing gear] enters the wheel well, a roller lug attached near the bottom of the shock strut, enters a cam track hook in the door-closing mechanism, unlocks the door-closing mechanism(...)

French

Domaine(s)
  • Composants mécaniques

Spanish

Save record 34

Record 35 1980-06-17

English

Subject field(s)
  • Types of Aircraft
  • Flight Controls (Aeroindustry)
  • Aeroindustry
OBS

tail wheel: an auxiliary wheel on which the rear of an aircraft rests or taxis on the ground.

OBS

A landing gear wheel designed to support the tail.

Key term(s)
  • three point landing type aircraft

French

Domaine(s)
  • Types d'aéronefs
  • Commandes de vol (Constructions aéronautiques)
  • Constructions aéronautiques
CONT

Ils étaient dus au fait que l'avion à train classique et béquille arrière voyait son centre de gravité situé très près des roues principales et à l'arrière de celles-ci ce qui permettait à l'appareil de "lever la queue" et de prendre une assiette horizontale dès les premiers moments du décollage (...)

OBS

Train classique: il est composé de 2 roues principales (en général rétractables dans les ailes) et d'une roulette de queue orientable.

Spanish

Save record 35

Record 36 1978-01-08

English

Subject field(s)
  • Aircraft Propulsion Systems
CONT

Equal independence of ground surface friction forces is exploited by the reverse-thrust capability of the engine nozzles. This facility-termed powered nozzle braking-enables the Harrier to be stopped from conventional landing speed on normal runways with minimum use of wheel brakes.

French

Domaine(s)
  • Propulsion des aéronefs
OBS

Les avions à réaction modernes ont en effet souvent des vitesses d'atterrissage élevées qui nécessitent un moyen de freinage efficace. En outre, il faut remplacer le freinage par inversion du pas des hélices, qui était adapté sur la plupart des avions à moteur à pistons. À cette fin on a développé l'inversion du jet du réacteur.

Spanish

Save record 36

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