TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

WORK OFFICER [51 records]

Record 1 2024-08-15

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Personnel Management
  • Occupational Health and Safety
CONT

The CHO [chief happiness officer] 's job is to spearhead different initiatives to make people happier, like celebrations, training, events and similar activities in the workplace that help people do great work and see the purpose of what they do[. ]

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion du personnel
  • Santé et sécurité au travail
CONT

Le responsable du bonheur au travail […] a l'importante tâche de réunir toutes les conditions possibles ou disponibles pour assurer le bonheur, ou du moins, le bien-être du travailleur. [Il] endosse surtout le rôle de médiateur et de facilitateur. C'est celui qui sera sollicité pour instaurer une bonne communication interne et celui qui sera appelé pour assurer la médiation de conflits.

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-04-03

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Electoral Systems and Political Parties
OBS

Appointed under the Special Voting Rules.

CONT

The Minister of National Defense and the Secretary of State for External Affairs shall each(a) designate a person as coordinating officer to work with the Chief Electoral Officer during and between general elections in carrying out the procedures set out in these Rules;... [Canada Elections Act, Schedule II-Special Voting Rules]

Key term(s)
  • co-ordinating officer

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Systèmes électoraux et partis politiques
OBS

Nommé en vertu des Règles électorales spéciales en annexe à la Loi électorale du Canada.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Sistemas electorales y partidos políticos
Save record 2

Record 3 2023-03-30

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Medical Staff
CONT

Better planning for hospital discharge--Two newly created positions... are improving the rate of patient transfer... and reducing the length of stay for patients... A Discharge Planning Nurse and Residential Care Officer are working closely with some wards... and patients and their families... to ensure patients are safely discharged to their home or a residential care facility sooner.... discharge planning [commences] as soon as patients are admitted... to identify the future needs of patients. This can include social work, physiotherapy, occupational therapy, dietetics, speech pathology or transport needs. These positions create central roles for discharge planning, which improves communication between hospitals, staff and residential care facilities... Patients and their families are now more involved in the discharge process and are able to discuss any issues that need to be considered before a patient returns home or to a residential care facility.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Personnel médical
OBS

L'infirmier ou infirmière en planification des congés coordonne la planification des congés en tenant compte des besoins des patients afin d'assurer une transition adéquate ainsi que la continuité et le suivi des soins.

Spanish

Save record 3

Record 4 2022-11-01

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Recruiting of Personnel
  • Public Service
CONT

Traditional approaches to recruitment from visible minority communities do not always work. A different approach taken by Health Canada in British Columbia is to have a staffing officer work with a Chinese organization called Success, which is able to get the message out and is helping individuals tailor their CVs [curriculums vitae] to keep them from being screened out of staffing processes.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Recrutement du personnel
  • Fonction publique
DEF

Personne chargée des activités de dotation à la fonction publique du Canada.

CONT

Les approches de recrutement traditionnelles dans les communautés de minorités visibles ne fonctionnent pas toujours. [Santé Canada en Colombie britannique] a donc adopté une approche différente : un agent de dotation collabore avec un organisme chinois, Success, qui est en mesure de diffuser le message voulu et aide les personnes à personnaliser leur curriculum vitæ afin de les empêcher d'être rejetées au cours des processus de dotation.

Spanish

Save record 4

Record 5 2021-10-28

English

Subject field(s)
  • Rules of Court
CONT

The Chairperson is the chief executive officer of the Board [Canada Industrial Relations Board] and has supervision over and direction of the work of the Board, including... the determination of the date, time and place of hearings...

French

Domaine(s)
  • Règles de procédure
CONT

Le président est le premier dirigeant du Conseil [Conseil canadien des relations industrielles]; à ce titre, il en assure la direction et en contrôle les activités, notamment en ce qui a trait à [...] la fixation des dates, [des] heures et [des] lieux des audiences [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Reglamento procesal
Save record 5

Record 6 2019-11-19

English

Subject field(s)
  • Electoral Systems and Political Parties
CONT

The returning officer of the Algoma–Manitoulin riding in Ontario was particularly hospitable to future voters when a Grade 5 class asked to visit one of his polling stations to see how elections work.

French

Domaine(s)
  • Systèmes électoraux et partis politiques
CONT

Le directeur du scrutin d'Algoma–Manitoulin (Ontario) se montre particulièrement accueillant envers les futurs électeurs lorsqu'une classe de 5e année lui demande d'observer le déroulement d'une élection dans un bureau de scrutin.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas electorales y partidos políticos
Save record 6

Record 7 2019-05-15

English

Subject field(s)
  • Small Arms
  • Police
DEF

Billy: short bludgeon, as a policeman’s club.

DEF

Sap: a policeman’s club or billy.

CONT

The night stick or baton is the best short-range weapon devised for police work and is very effective when the officer has been properly trained in its use and has confidence in himself while so armed. It must be long enough(22 to 26 inches) to reach out to the suspect....

French

Domaine(s)
  • Armes légères
  • Police
DEF

Trique : Gros bâton court, et spécialement, bâton utilisé comme arme pour frapper.

CONT

[Le] bâton [est] l'arme de prédilection pour le contrôle des foules.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Armas ligeras
  • Policía
Save record 7

Record 8 2018-09-07

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Indigenous Sociology
CONT

[We] are pleased to announce the hiring of two part-time Aboriginal outreach officers on a one-year contract, to work out of the [New Brunswick Arts Board] office, and to travel throughout the province to deliver workshops and outreach in Aboriginal communities.... This hiring presents a capacity-building opportunity in the hopes that the outreach officer positions will facilitate improved access to existing [New Brunswick Arts Board] programs and lead to dedicated programs for First Nations artists and partnership development for First Nations communities and organizations.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Sociologie des Autochtones

Spanish

Save record 8

Record 9 2017-02-13

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Treasury Board of Canada Secretariat. The Research and Analysis Division directs whole-of-government and public opinion research, as well as environmental analysis, on behalf of the Chief Information Officer Branch. This work is used to inform and support the development and implementation of service strategies, policies and plans, and to enhance knowledge about Canadians’ attitudes and expectations toward government service delivery and transformation. To support these activities, the Division works closely with other federal, provincial and territorial governments to share research and environmental data, to continue the evolution and refinement of the Common Measurements Tool(CMT) used to measure client satisfaction, and to develop an inter-jurisdictional engagement strategy that encourages governments to collaborate on service delivery.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Secrétariat du Conseil du Trésor du Canada. La Division de la recherche et de l'analyse dirige la recherche effectuée, pour le compte de la Direction du dirigeant principal de l'information, dans l'ensemble du gouvernement fédéral et auprès du public. Elle dirige aussi les analyses environnementales. Le résultat de ces recherches sert de fondement aux stratégies, politiques et plans en matière de services qui sont élaborés et mis en œuvre, et permet aussi au gouvernement de mieux connaître les comportements et les attentes de citoyens à l'égard de la prestation et de la transformation de ses services. Pour appuyer ces activités, la Division travaille en étroite collaboration avec d'autres administrations fédérales, provinciales et territoriales pour assurer le partage des résultats de recherches et des données environnementales, pour poursuivre l'évolution et la mise au point de l'Outil de mesures communes (OMC) qui sert à évaluer la satisfaction des citoyens, ainsi que pour concevoir une stratégie d'engagement intergouvernemental qui incite les gouvernements à participer à la prestation des services.

Spanish

Save record 9

Record 10 2017-02-08

English

Subject field(s)
  • Federal Government Honorary Distinctions
  • Prizes and Awards (Arts and Culture)
OBS

Component of the Translation Bureau Recognition and Awards Program, this award is presented by the Chief Executive Officer to an employee or group of employees in recognition of a contribution to a community activity or volunteer work for a charitable organization.

French

Domaine(s)
  • Titres honorifiques et décorations du gouvernement fédéral
  • Prix et récompenses (Arts et Culture)
OBS

Composante du Programme de reconnaissance et de récompense du Bureau de la traduction, ce prix est remis par la présidente-directrice générale à un employé ou à un groupe d'employés pour reconnaître la contribution à une activité communautaire ou à titre de bénévole pour une œuvre de bienfaisance.

Spanish

Save record 10

Record 11 2016-12-22

English

Subject field(s)
  • Courts
  • Government Positions
CONT

Rule 204(1) The Associate Chief Justice may, by order, designate an officer of the Court as Judicial Administrator(Trial Division).(2) The Judicial Administrator... shall perform such part of the non-judicial work of the Associate Chief Justice as the latter delegates to him. [For example, he may make an order fixing the time and place of a trial or hearing. ].

French

Domaine(s)
  • Tribunaux
  • Postes gouvernementaux
CONT

Règle 204 (1) Le Juge en chef adjoint pourra nommer parmi les fonctionnaires de la Cour, par ordonnance, un Administrateur judiciaire (Division de première instance). (2) L'Administrateur judiciaire [...] remplira les fonctions non judiciaires du Juge en chef adjoint que celui-ci lui déléguera.

Spanish

Save record 11

Record 12 2016-02-25

English

Subject field(s)
  • Ship and Boat Parts
DEF

a compartment on or near the bridge of a ship where charts and other navigational equipment are kept and used - called also chart room.

DEF

Compartment close to bridge for use of navigating officer.

OBS

In some cases, a ship(especially a warship) may have a chart house on the bridge for the navigating officer to navigate from, and a chart room below(as in the operations room) where charts are stored and where the navigating officer may work when not actually carrying out a passage.

DEF

for "chart room" : place low down in ship where charts (and possibly chronometers) are stowed when not required for current use.

OBS

for "chart room" : Not necessarily synonymous with chart house. On Canadian DDE and DDH class destroyers, the LORAN and DECCA receivers are mounted in the chart room.

OBS

chart house: Terminology officially approved by the Naval Terminology Standardization Committee.

French

Domaine(s)
  • Parties des bateaux
DEF

Local contigu à la passerelle, où sont rassemblés les cartes marines et les documents de navigation.

OBS

«chambre de navigation» : PEROB 1977 ne définit pas ce terme. Tout comme chart house et chart room, chambre de navigation et chambre des cartes sont souvent synonymes, mais pas nécessairement. Le choix de l'équivalent convenable reste à l'utilisateur, mais je choisirais chambre de navigation pour désigner l'abri contigu à la passerelle si le navire en question dispose également d'une chambre où sont rangés les cartes et d'autres instruments de navigation.

OBS

«salle de pointage» : vedette retenue après l'épuration du fichier, en provenance d'une fiche TC8gu.

OBS

«salle de pointage» : pointage: action de pointer, de marquer d'un point. Mar. Pointage de la carte.

OBS

chambre des cartes : terme uniformisé par le Comité de normalisation de la terminologie navale.

Spanish

Save record 12

Record 13 2015-03-17

English

Subject field(s)
  • Government Contracts
CONT

The contracting authority should appoint a procurement officer and the technical authority should appoint a project officer(who may be the same person), to be responsible and accountable for monitoring the work through... regular physical progress and financial reports from the consultant or professional...

French

Domaine(s)
  • Marchés publics
CONT

L'autorité contractante devrait nommer un agent d'approvisionnement et l'autorité technique devrait nommer un agent de projet (lequel peut être la même personne) pour assumer la responsabilité de la surveillance du travail de la façon suivante [...] en recevant périodiquement des rapports financiers et des rapports d'activités du consultant ou du professionnel [...]

Spanish

Save record 13

Record 14 2015-02-24

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Surveys (Public Relations)
  • Public Administration (General)
DEF

The survey conducted every three years since 1999 by Statistics Canada on behalf of the Office of the Chief Human Resources Officer to provide employees with the opportunity to voice their opinion on leadership, workforce and work environment.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Enquêtes et sondages (Relations publiques)
  • Administration publique (Généralités)
DEF

Sondage mené tous les trois ans depuis 1999 par Statistique Canada pour le compte du Bureau du dirigeant principal des ressources humaines afin de donner aux employés l'occasion d'exprimer leur opinion sur le leadership, l'effectif et l'environnement de travail.

Spanish

Save record 14

Record 15 2014-12-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Forms
  • Electoral Systems and Political Parties
Universal entry(ies)
EC 10290
form code, see observation
OBS

Day 3 : prepare for posting the List of Officers(EC 10290) for DRO [Deputy Returning Officer] and poll clerks who worked during the advance poll or who will work on ordinary polling day.

OBS

EC 10290: code of a form used at Elections Canada.

Key term(s)
  • Officers List

French

Domaine(s)
  • Titres de formulaires administratifs
  • Systèmes électoraux et partis politiques
Entrée(s) universelle(s)
EC 10290
form code, see observation
OBS

Jour 3 : préparation de la Liste des fonctionnaires (EC 10290) pour les scrutateurs et greffiers [...]

OBS

EC 10290 : code d’un formulaire employé à Élections Canada.

Spanish

Save record 15

Record 16 2014-06-27

English

Subject field(s)
  • Official Documents
  • Labour Law
  • Personnel Management
CONT

An immigration officer may issue a work permit after Human Resources and Social Development Canada(HRSDC) has issued a labour market opinion confirmation letter for your job offer.

French

Domaine(s)
  • Documents officiels
  • Droit du travail
  • Gestion du personnel
CONT

Un agent d’immigration peut délivrer un permis de travail une fois que Ressources humaines et Développement social Canada (RHDSC) aura produit un avis sur le marché du travail pour l’offre d’emploi.

Spanish

Save record 16

Record 17 - external organization data 2014-03-26

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
OBS

The Community Safety Officer(CSO) role is developed in consultation with each individual community. Their primary purpose is to improve the community by providing increased police visibility and operational support while assisting in the delivery of crime prevention and public reassurance programs. They will work alongside existing Royal Canadian Mounted Police(RCMP) officers, other policing services, and community organizations to provide a visible and accessible uniformed presence.

Key term(s)
  • Community Safety Officer Programme
  • Community Safety Officers Program
  • Community Safety Officers Programme
  • CSO Programme

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)

Spanish

Save record 17

Record 18 2013-09-26

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Air Safety
DEF

A screening officer who monitors the work of screening officers and operations at a screening point.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Sécurité (Transport aérien)
DEF

Agent de contrôle qui surveille le travail des agents de contrôle et les opérations réalisées au point de contrôle.

Spanish

Save record 18

Record 19 2011-11-10

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Statistical Graphs and Diagrams
OBS

When the Business Partnering Model was first presented, the role of a broker within the Director, Human Resources’ team had been developed whose responsibility was routing all requests to the appropriate service centre, tracking all requests to ensure service standards were met, and providing information to managers and the team on the status of individual service transactions. After long discussions, the broker role was replaced by a Business Line Team(BLT). This team is part of the Organization and Resourcing Services. On a matrix basis, a team will be set up for each client Branch/SOA. Headed by a Senior Consultant, reporting to the Resourcing Manager, the team represents a mix of skills and resources to meet client needs as defined by a service agreement negotiatied by the Director, Human Resources. The Senior Consultant, BLT and his/her team will work in partnership with the Director, HR team and will provide constant feed back on results and issues impacting service delivery to the client. Members of the BLT team are at all levels of the organization from support to officer. The make up of the Business Line Team is reviewed annually based on client business plans and service agreements. The Business Line Team is the client's single point of access for staffing, organization design and classification request. It is also responsible for providing these services in the most strategic and cost-efficient way for the client. The Director, HR team will keep the BLT abreast of any client issue, general direction and priority that might impact on service delivery.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Diagrammes et graphiques (Statistique)
OBS

Confirmé par Services de l'organisation et du ressourcement, Direction générale des ressources humaines, TPSGC [Travaux publics et Services gouvernementaux]. Lorsque le modèle de partenariat d'affaires a été présenté, on a défini le rôle d'un aiguilleur au sein de l'équipe du directeur des Ressources humaines qui devait acheminer toutes les demandes au centre de services approprié, faire le suivi des demandes afin de s'assurer que les services rendus étaient conformes aux normes, et informer les gestionnaires et l'équipe sur l'état d'avancement de chaque opération. Après en avoir discuté longuement, on a remplacé le rôle d'aiguilleur par le concept d'ESA [Équipe de secteur d'activité]. Cette équipe fait partie des Services de l'organisation et du ressourcement. Une équipe sera formée pour chaque direction générale ou OSS client sur une base matricielle. Dirigée par un conseiller principal relevant du gestionnaire, Ressourcement, l'équipe représente un agencement de compétences et de ressources visant à répondre aux besoins des clients, tels qu'ils sont établis dans l'entente de service négociée par le directeur des Ressources humaines. Le conseiller principal de l'ESA et son équipe travailleront en partenariat avec l'équipe du directeur des Ressources humaines et lui fournira continuellement de l'information sur les résultats et sur tout problème touchant la prestation des services au client. Les membres de l'ESA sont de tous les niveaux de l'organisation, de l'employé de soutien à l'agent. La constitution de l'ESA est revue chaque année en fonction des plans d'activités des clients et des ententes de service. L'ESA est le seul point de contact des clients pour les demandes de dotation, de design organisationnel et de classification. Elle est également chargée d'offrir ces services de la façon la plus stratégique et efficiente possible. Le directeur des Ressources humaines tiendra le conseiller principal de l'ESA au courant de tout problèm.

Spanish

Save record 19

Record 20 2011-08-30

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Financial and Budgetary Management
DEF

An officer responsible for devising and implementing a financial management organization and process in the department that will lay the foundations for good comptrollership.

CONT

The senior financial officer must report directly to the deputy head and must work with managers at all levels in the organization to ensure that they exercise their comptrollership responsibilities properly. Depending on the size of the organization, senior financial officers may delegate their authority for key financial responsibilities to senior full-time financial officers.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion budgétaire et financière
DEF

Agent chargé d'élaborer et d'instaurer une structure ainsi qu'un processus de gestion financière qui serviront de fondement pour l'exercice d'une fonction de contrôleur efficace au sein d'un ministère.

CONT

L'agent financier supérieur doit rendre compte directement à l'administrateur général qui l'a désigné. Il doit collaborer avec les gestionnaires de tous les échelons de l'organisation pour s'assurer qu'ils s'acquittent comme il se doit de leurs responsabilités concernant la fonction de contrôleur. L'agent financier supérieur peut à son tour, en fonction de l'étendue de l'organisation, déléguer ses responsabilités financières principales à un agent financier supérieur à temps plein.

Spanish

Save record 20

Record 21 2011-08-02

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Parliamentary Language
DEF

An officer of the Senate whose responsibilities include delivering messages to the Commons when its Members’ attendance is required in the Senate Chamber by the Governor General or a deputy of the Governor General.

OBS

In keeping with the Westminsterian Parliamentary tradition, the Usher of the Black Rod discharges his or her role as personal attendant and messenger of Her Majesty the Queen or her representative(Governor General or his or her Deputy). The Usher of the Black Rod is the most senior protocol officer in the Parliament of Canada and as such, is responsible for an important ceremonial side of the Senate's work, including the daily Speaker's Parade, royal assent, the Speech from the Throne, the installation of a Governor General and state funerals. In addition, The Usher of the Black Rod is responsible for security in the Senate Chamber, manages the Senate Page Program and is a member of the Welcoming Party for all visiting foreign dignitaries.

OBS

Upon the appointment of the first woman [Mary McLaren] to the position of "Gentleman Usher of the Black Rod" on October 20, 1997, the Senate proposed that the title be changed to "Usher of the Black Rod."

OBS

The title of the position comes from the ebony stick carried by the Black Rod, which is used to knock on the doors of the House of Commons Chamber to gain admission into that Chamber.

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Vocabulaire parlementaire
DEF

Haut fonctionnaire du Sénat dont les responsabilités comprennent la transmission des messages aux Communes lorsque les députés sont convoqués au Sénat par le gouverneur général ou son [suppléant].

OBS

S’inscrivant dans la tradition parlementaire de Westminster, l’huissier du bâton noir fait office de serviteur personnel et de messager de Sa Majesté la reine ou de son représentant (le gouverneur général ou son suppléant). Il est le plus haut fonctionnaire protocolaire du Parlement du Canada. Il est responsable de l’aspect cérémoniel des travaux du Sénat, ce qui inclut le défilé quotidien du Président, la sanction royale des projets de loi, le discours du Trône, la cérémonie d’installation d’un gouverneur général et les funérailles nationales. En outre, il est responsable de la sécurité de la Chambre haute, gère le Programme des pages du Sénat et fait partie du comité d’accueil qui reçoit les dignitaires étrangers.

OBS

[En 1997,] Mary McLaren est la première femme à occuper le poste de gentilhomme huissier de la verge noire au Sénat canadien. Sa nomination entraîne la création immédiate du titre féminin de huissière du bâton noir.

OBS

Le titre de ce poste provient du bâton d’ébène dont se sert l’huissier pour frapper aux portes de la Chambre des communes et obtenir la permission d’y entrer.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Puestos gubernamentales
  • Lenguaje parlamentario
DEF

Alto funcionario del Senado, cuyas responsabilidades comprenden la transmisión de mensajes a los Comunes cuando el Gobernador General (o su representante) convoca a los diputados al Senado.

Save record 21

Record 22 2010-10-18

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Training of Personnel
CONT

The management team, consisting of the Manager, Team Leader(s) and Coach Learning Officer, work in collaboration to ensure the highest level of client service is achieved while fostering an environment of growth, respect and continual learning.

OBS

coach learning officer : Term found in a work description for the Department of Veterans Affairs.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Perfectionnement et formation du personnel

Spanish

Save record 22

Record 23 2010-09-23

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Police
  • Criminology
OBS

The job titles and duties assigned to this position vary depending on the police agency. In general, this position can be held by a civilian or a sworn police officer and includes the following duties : processing a crime scene for physical evidence(fingerprints, hair, fibres, fluids, etc.) ;documenting a crime scene(photography, video, sketching) ;collecting, preserving, processing physical evidence found at a crime scene, on suspects or during an autopsy(involves laboratory work) ;writing reports; providing testimony in court. Depending on the employer, this position can be highly specialized or limited to basic duties.

OBS

scenes of crime officer; SOCO: This is normally a civilian position.

OBS

evidence technician; ET: In some police agencies, the evidence technician’s duties and responsibilities are much more limited than a CSI’s.

OBS

crime scene technician: In the National Occupational Classification (NOC), an official occupational title in Group 6261 - Police Officers (Except Commissioned).

OBS

identification officer; ident officer: terms used by the Royal Canadian Mounted Police. They apply to police officers only.

OBS

forensic identification technician: term used by the Special Investigations Unit of Ontario, Canada. It applies to civilians only.

Key term(s)
  • scene of crime officer
  • scene of crime examiner

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Police
  • Criminologie
OBS

Cette désignation d'emploi et les tâches qui y sont associées varient selon l'agence de police particulière. Les fonctions comprennent, entre autres, l'examen des lieux de crime, la collecte, l'identification, la conservation et le prélèvement des éléments de preuve, la photographie, la dactyloscopie, etc. Le degré d'expertise peut aussi varier en fonction des besoins de l'agence de police.

OBS

technicien en scène de crime; technicienne en scène de crime : Dans la Classification nationale des professions (CNP), titres de profession officiels dans le Groupe 6261 - Policiers/policières (sauf cadres supérieurs).

Key term(s)
  • technicien en scènes de crime
  • technicienne en scènes de crime

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Policía
  • Criminología
CONT

Los especialistas de escenas de crimen, coleccionan, preservan y documentan evidencia física de escenas de crímenes. Deben poseer buenas destrezas de comunicación y fotografía. Adicionalmente, deben tener conocimiento de medicina forense, tecnología moderna, técnicas de procesar evidencia y escenas de crímenes.

Save record 23

Record 24 2007-09-18

English

Subject field(s)
  • Offences and crimes
  • Accounting
CONT

Corporate fraud can include fraud by or against a company. Fraud against a company can happen through misappropriation of corporate assets by a company senior officer or by staff. Criminals use numerous methods to defraud companies for whom they work. These include fictitious revenues, concealed liabilities and expenses, and asset or revenue understatements or overstatements. Fraud by a company may be committed by providing incorrect or misleading information to shareholders or regulators, including financial reporting fraud-where incorrect or misleading information is provided for individual financial gain.

French

Domaine(s)
  • Infractions et crimes
  • Comptabilité
CONT

Fraude industrielle peut inclure les fraudes commises par une compagnie ou contre une compagnie. Par exemple, un cadre ou un employé qui détourne des biens de la compagnie commet une fraude contre une compagnie. Les criminels ont recours à de nombreuses méthodes pour frauder la compagnie pour laquelle ils travaillent, par exemple des revenus fictifs, un passif et des dépenses dissimulés, la sous-évaluation ou la surévaluation des biens. Dans le cas d'une fraude par une compagnie, il peut s'agir d'information incorrecte ou trompeuse transmise aux actionnaires ou aux autorités de réglementation, ce qui constitue également une fraude en matière de communication de l'information financière où la personne transmet de l'information incorrecte ou trompeuse à dessein de profit personnel.

Spanish

Save record 24

Record 25 2007-04-12

English

Subject field(s)
  • Titles of NATO Bodies
  • Military Organization
  • International Relations
OBS

NATO has a vast network of support staff. The International Military Staff(IMS) is responsible for making the high ranking political and military decisions a reality. A General or Flag Officer of a Member State elected by the Military Committee heads the IMS. This officer, the Director of the International Military Staff(DIMS), is responsible for the coordination and oversight of the IMS. The IMS consists of military personnel who have been assigned to NATO to work for the collective good of the Alliance and not their own country.

OBS

International Military Staff; IMS: title and abbreviation to be used by the Department of National Defence and the Canadian Forces.

French

Domaine(s)
  • Titres d'organismes de l'OTAN
  • Organisation militaire
  • Relations internationales
OBS

État-major militaire international; EMI : titre et abréviation d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale et dans les Forces canadiennes.

Spanish

Save record 25

Record 26 2006-08-23

English

Subject field(s)
  • International Honorary Distinctions
  • Police
OBS

The IACP(International Association of Chiefs of Police) and PARADE magazine join forces to recognize exemplary performance in police work. As one of the top law enforcement awards in the country, the Police Officer of the Year Award symbolizes the highest level of achievement among police officers. Ten additional officers are selected for honorable-mention awards. Recipients are recognized in PARADE magazine and at an awards luncheon at IACP's Annual Conference. All sworn, full-time police officers below the rank of chief are eligible. Nominations may be made for exceptional achievement in any police endeavor, including but not limited to, extraordinary valor, crime prevention, investigative work, community relations, traffic safety, drug control and prevention, juvenile programs and training efforts.

French

Domaine(s)
  • Titres honorifiques et décorations internationaux
  • Police
OBS

De l'Association internationale des chefs de police.

Spanish

Save record 26

Record 27 2005-07-08

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Electoral Systems and Political Parties
OBS

Elections Ontario is a non-partisan Agency of the Legislative Assembly of Ontario. We work under the direction of the Chief Election Officer, an officer of the Legislative Assembly. Elections Ontario's mission is to guarantee the democratic voting rights of Ontario electors, assists in making the finances of political interest transparent and to ensure efficient, cost-effective and non-partisan administration of the electoral process.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Systèmes électoraux et partis politiques
OBS

Élections Ontario est une agence apolitique de l'Assemblée législative de l'Ontario qui travaille sous la direction du directeur général des élections, un fonctionnaire de l'Assemblée législative. La mission d'Élections Ontario est de garantir le respect du droit de vote démocratique pour tous les Ontariens et Ontariennes, d'aider à rendre les finances des intérêts politiques transparents et d'assurer une gestion efficace, économique et apolitique du processus électoral.

Spanish

Save record 27

Record 28 2004-09-20

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • General Medicine, Hygiene and Health
  • Security
OBS

Health Canada. The Office of Public Health Security provides information on global and national public health events to Canadian and World Health Organization officials. It administers the Quarantine Act. It deals with travel medicine and tropical health issues that affect Canada, including administering the Yellow Fever Program. It coordinates Health Canada's national health emergency duty officer system and responses to terrorist events or accidents involving chemical, biological and radioactive substances. The Office is responsible for coordination and management during health emergencies, including the work of field medical response teams.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Médecine générale, hygiène et santé
  • Sécurité
OBS

Santé Canada. Le Bureau de la sécurité de la santé publique diffuse des renseignements sur les incidents mondiaux et nationaux de santé publique aux autorités canadiennes et aux responsables de l'Organisation mondiale de la Santé. Il applique la Loi sur la quarantaine. Il s'occupe des questions de santé tropicale et de médecine des voyages qui touchent le Canada, y compris de l'administration du programme de lutte contre la fièvre jaune. Il coordonne le système national des agents du service d'intervention sanitaire d'urgence de Santé Canada ainsi que les interventions en cas d'actes terroristes ou d'accidents mettant en cause des substances chimiques, biologiques ou radioactives. Le Bureau est responsable de la coordination et de la gestion des interventions sanitaires d'urgence, y compris du travail des équipes d'intervention médicale détachées sur les lieux.

Spanish

Save record 28

Record 29 2004-06-02

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Labour Relations
  • Labour and Employment
CONT

The staff relations officer is given specific responsibility under the collective agreement to deal with staff grievances and work-related complaints... Ideally, this person would have a human resources background, experience with labour relations in a unionized work environment, and knowledge of employment and labour laws.

OBS

staff relations officer; employee relations officer: in the National Occupational Classification (NOC), official occupational titles in Group 1121 - Specialists in Human Resources.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Relations du travail
  • Travail et emploi
OBS

agent des relations avec les employés; agente des relations avec les employés : dans la Classification nationale des professions (CNP), titres de professions officiels dans le Groupe 1121 - Spécialistes des ressources humaines.

Spanish

Save record 29

Record 30 2003-04-07

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Water Transport
DEF

A log book kept by [the] officer of watch and entered with [the] events, changes of course, weather, log readings, work done and other items occurring during the watch.

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Transport par eau

Spanish

Save record 30

Record 31 2002-04-22

English

Subject field(s)
  • Practice and Procedural Law
  • Labour Relations
CONT

The Chairperson is the chief executive officer of the Board [Canada Industrial Relations Board] and has supervision over and direction of the work of the Board, including... the management of the Board's internal affairs...

French

Domaine(s)
  • Droit judiciaire
  • Relations du travail
CONT

Le président est le premier dirigeant du Conseil [Conseil canadien des relations industrielles]; à ce titre, il en assure la direction et en contrôle les activités, notamment en ce qui a trait à : [...] la gestion de ses affaires internes [...]

Spanish

Save record 31

Record 32 2002-03-04

English

Subject field(s)
  • Translation (General)
CONT

... an order in council... may extend to... c) the vesting in any sheriff of power to give possession of any public work to any public officer for the Crown, on any warrant... addressed to the sheriff, reciting the default...

OBS

default of the municipal council, corporation, authority or company to perform the conditions agreed on.

French

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)
CONT

Les dispositions et conditions du décret [...] peuvent comporter: [...] c) la délivrance à un sheriff d'un mandat [...] exposant en détail le manquement [...] lui ordonnant de mettre un fonctionnaire en possession de l'ouvrage public pour le compte de Sa Majesté.

Spanish

Save record 32

Record 33 2001-09-20

English

Subject field(s)
  • Federal Government Honorary Distinctions
  • Prizes and Awards (Arts and Culture)
OBS

In recognition of International Year of Volunteers, the Chief Executive Officer of the Translation Bureau announced the addition of the Outstanding Volunteer Award to recognize the important contribution of one or more employees in their work as volunteers.

French

Domaine(s)
  • Titres honorifiques et décorations du gouvernement fédéral
  • Prix et récompenses (Arts et Culture)
OBS

Pour marquer l'Année internationale des volontaires, le président-directeur général du Bureau de la traduction annonçait la création du Prix du bénévole par excellence, pour souligner la contribution exceptionnelle de certains des employés en tant que bénévoles.

Spanish

Save record 33

Record 34 2001-07-04

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Emergency Management
CONT

I used to work as a Contingency Planning Officer for Central & Arctic Region. My work was ensuring that both Coast Guard at the Regional level and designated oil handling facilities maintain effective plans to respond to spills.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion des urgences

Spanish

Save record 34

Record 35 2001-06-13

English

Subject field(s)
  • Translation (General)
CONT

Assign the employee reasonable alternate work during an investigation of the safety officer

French

Domaine(s)
  • Traduction (Généralités)

Spanish

Save record 35

Record 36 2001-03-09

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
CONT

The Chairperson is the chief executive officer of the Board [Canada Industrial Relations Board] and has supervision over and direction of the work of the Board, including... the conduct of the work of the Board...

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
CONT

Le président est le premier dirigeant du Conseil [Conseil canadien des relations industrielles]; à ce titre, il en assure la direction et en contrôle les activités, notamment en ce qui a trait à [...] la conduite des travaux du Conseil [...]

OBS

activités; travaux : pluriel d'usage.

Spanish

Save record 36

Record 37 2001-02-14

English

Subject field(s)
  • Labour and Employment
  • Citizenship and Immigration
CONT

... the applicant submits that the evidence leads to the conclusion that the visa officer, in fact, first made a positive decision subject to confirmation of her occupation by the certified copy of her work book and that the visa officer, in error or by other unjustified action, made a negative decision prior to receipt of the said work book which does confirm the occupation.

Key term(s)
  • workbook
  • labor booklet

French

Domaine(s)
  • Travail et emploi
  • Citoyenneté et immigration
CONT

[...] la requérante soutient que la preuve indique que l'agente des visas a d'abord effectivement pris une décision positive, sous réserve d'une confirmation de son occupation par la remise d'une copie certifiée de son carnet de travail, et qu'elle a ensuite changé d'avis, par erreur ou pour une autre raison non valable, avant d'avoir reçu le carnet de travail en question dans lequel cette occupation est confirmée.

Spanish

Save record 37

Record 38 2000-10-19

English

Subject field(s)
  • Labour Relations
CONT

The Chairperson is the chief executive officer of the Board [Canada Industrial Relations Board] and has supervision over and direction of the work of the Board, including(a) the assignment and reassignment of matters that the Board seized of to panels...

French

Domaine(s)
  • Relations du travail
CONT

Le président est le premier dirigeant du Conseil [Conseil canadien des relations industrielles]; à ce titre, il en assure la direction et en contrôle les activités, notamment en ce qui a trait à : a) l'assignation et la réassignation aux formations des affaires dont le Conseil est saisi [...]

Spanish

Save record 38

Record 39 - external organization data 2000-05-11

English

Subject field(s)
  • Radiological Physics (Theory and Application)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

(1) The Commission may designate, by name, title of office or class of persons, any person whom the Commission considers qualified as a designated officer and any officer so designated shall be provided with a certificate setting out the duties that the designated officer is authorized to carry out.(2) The Commission may authorize a designated officer to(a) certify and decertify prescribed equipment for the purposes of this Act;(b) certify and decertify persons referred to in paragraph 44(1)(k) as qualified to carry out their duties under this Act or the duties of their employment, as the case may be;(c) issue, on receipt of an application referred to in subsection 24(2), a licence of a class established by the Commission;(d) renew, suspend in whole or in part, amend, revoke or replace, on receipt of an application referred to in subsection 24(2), a licence referred to in paragraph(c) ;(e) designate any person whom the designated officer considers qualified as an analyst under section 28 or as an inspector under subsection 29(1) ;(f) make any order that an inspector may make under subsection 35(1) or(2) ;(g) confirm, amend, revoke or replace any order made by an inspector; or(h) authorize the return to work of persons whose dose of radiation has exceeded the prescribed radiation dose limits.

French

Domaine(s)
  • Physique radiologique et applications
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

(1) La Commission peut désigner toute personne qu'elle estime qualifiée - nommément, par catégorie ou par désignation de son poste - pour remplir les fonctions de fonctionnaire désigné; le cas échéant, elle lui remet un certificat faisant état des fonctions qu'elle est autorisée à exercer. (2) La Commission peut autoriser le fonctionnaire désigné à : a) homologuer l'équipement réglementé pour l'application de la présente loi ou en annuler l'homologation; b) attester la compétence des personnes visées à l'alinéa 44(1)k) pour accomplir leurs fonctions, ou retirer leur attestation; c) délivrer les licences ou les permis qui relèvent de catégories établies par la Commission, sur demande faite conformément au paragraphe 24(2); d) renouveler, suspendre en tout ou en partie, modifier, révoquer ou remplacer les licences ou les permis visés à l'alinéa c), sur demande faite conformément au paragraphe 24(2); e) désigner, à titre d'analyste ou d'inspecteur, toute personne qu'il estime qualifiée au titre de l'article 28 ou du paragraphe 29(1); f) donner les ordres qu'un inspecteur peut donner en vertu des paragraphes 35(1) ou (2); g) confirmer, modifier, annuler ou remplacer un ordre donné par un inspecteur; h) autoriser le retour au travail des personnes ayant reçu une dose de rayonnement supérieure à la limite réglementaire.

Spanish

Save record 39

Record 40 - external organization data 2000-03-31

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Administrative Structures (Publ. Admin.)
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The President is the chief executive officer of the Board and has supervision over and direction of the work of the Board and of the officers, technical and otherwise, employed for the purpose of carrying on the work of the Board.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Structures de l'administration publique
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le président est le premier dirigeant de la Commission et à ce titre, il en assure la direction et contrôle la gestion de son personnel.

Spanish

Save record 40

Record 41 1999-07-22

English

Subject field(s)
  • Position and Functional Titles (Armed Forces)
OBS

Area Social Work Officer; ASWO : title and abbreviation to be used by the Department of National Defence(Air Command, Winnipeg).

French

Domaine(s)
  • Postes et fonctions (Forces armées)
OBS

Travailleur social de secteur; TSS: titre et abréviation d'usage obligatoire au ministère de la Défense nationale (Commandement aérien, Winnipeg).

Key term(s)
  • travailleur social de région
  • TSR

Spanish

Save record 41

Record 42 1998-07-17

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Remuneration (Personnel Management)
DEF

American term for a work study officer/engineer or rate fixer responsible for setting payment-by-results targets.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Rémunération (Gestion du personnel)

Spanish

Save record 42

Record 43 1998-07-14

English

Subject field(s)
  • Remuneration (Personnel Management)
DEF

Where the piece work rate for completing a job, as established by a rate fixer, work study officer, etc is of a kind that makes it difficult for a worker to earn bonus earnings. In this situation there is a danger that the workers will not even try to earn bonus and will fall back on day work level of earnings, to the detriment of production output. This reaction from workers is known, particularly in the USA, as goldbricking.

French

Domaine(s)
  • Rémunération (Gestion du personnel)

Spanish

Save record 43

Record 44 1998-04-16

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Police
OBS

... was implemented in 1985 as a means of building a better relationship between the police and children in the school community. The program is designed to permit the volunteer police officer to work with his/her local school in fostering a better relationship between the Police Service and students.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Police

Spanish

Save record 44

Record 45 1996-12-12

English

Subject field(s)
  • Occupational Health and Safety
OBS

Where a safety officer considers that the use or operation of a machine or thing or a condition in any place constitutes a danger to an employee while at work....

French

Domaine(s)
  • Santé et sécurité au travail
OBS

[Si l'agent de sécurité] estime que l'utilisation d'une machine ou chose ou qu'une situation existant dans un lieu constitue un danger pour un employé au travail [...].

Spanish

Save record 45

Record 46 1995-08-28

English

Subject field(s)
  • Social Services and Social Work
  • Education (General)
  • Penal Administration
  • Medical and Hospital Organization
DEF

A meeting of interested parties(e. g. teacher, social worker, house parent, doctor, psychologist, probation officer, etc.) to discuss and co-ordinate work on a current case...

CONT

At eight o’clock Bartlett puts on his long white coat and heads for the ID [infections disease] case conference, a weekly meeting of the residents, fellows, and attending physicians on the ID service. In case conferences a resident describes a patient’s symptoms, medical history, test results - in other words, all the clues - but gives no diagnosis. The rest of the physicians vote on a diagnosis, and then the resident reveals the true culprit.

French

Domaine(s)
  • Services sociaux et travail social
  • Pédagogie (Généralités)
  • Administration pénitentiaire
  • Organisation médico-hospitalière
DEF

Réunion des principaux intervenants, comme le travailleur social, le médecin, le psychologue et l'agent de probation, afin d'examiner un cas et de coordonner le travail à faire.

CONT

Les réunions de synthèse, les conférences de cas, les conférences spéciales, les réunions d'organisation des programmes d'activités, sont autant d'occasions de confrontations constructives des points de vue respectifs [...]

Spanish

Save record 46

Record 47 1990-03-02

English

Subject field(s)
  • Government Contracts
CONT

Co-venturing of general contractors permits an owner(...) to award contracts covering work of unusually large scope instead of several smaller contracts.(...) those co-ventured contracts(...) permit melding of contractors who specialize in different departments of the construction industry into one large organization for the project. Generally, an executive committee is formed to direct the activities of the co-venture. This committee is composed of an officer of each of the companies involved(...)

French

Domaine(s)
  • Marchés publics
CONT

(...) lorsqu'un ouvrage complexe demande l'intervention d'entrepreneurs différents, spécialisés, mais que l'indépendance des travaux dans l'espace et le temps n'est pas possible à réaliser, il peut être utile pour le maître d'ouvrage de créer un lien contractuel entre les entrepreneurs. L'existence de ce lien crée un groupement d'entreprises; généralement l'une d'elles assure pour le compte des autres certaines tâches ou responsabilités, elle est appelée "mandataire commun".

Spanish

Save record 47

Record 48 1988-05-13

English

Subject field(s)
  • Rural Planning (Agriculture)
  • Translation (General)
OBS

According to an Information Officer at Agriculture Canada, "groupe de relève agricole" refers to a group of eighteen-to thirty-year olds who work with agronomists in the various counties of Quebec. They prepare files on planning, budgeting, etc. with a view to buying a farm or taking over the family farm. The Information Officer therefore suggested conveying the concept of "relève agricole" by incorporating the expressions "young farmers" and "establishing farms" into the translation.

OBS

A translator with the Quebec Government Translation Section suggested the following translations for "relève agricole": "to train a new generation of "farmers", "to continue the tradition", "to take over" and, in some "continuity".

French

Domaine(s)
  • Aménagements ruraux (Agriculture)
  • Traduction (Généralités)

Spanish

Save record 48

Record 49 1985-10-25

English

Subject field(s)
  • Diplomacy
CONT

Consular agencies are small sub-offices run by a local man, sometimes a retired career officer or a businessman. They usually work in return for part or all the consular fees they receive and sometimes also get a small allowance.

French

Domaine(s)
  • Diplomatie
CONT

Les agences consulaires sont des bureaux ouverts généralement dans des ports et confiés soit à des nationaux, soit à des étrangers, qui s'occupent principalement des questions de commerce et de navigation. Leurs titulaires sont nommés par le consul, chef de la circonscription.

Spanish

Save record 49

Record 50 1985-05-28

English

Subject field(s)
  • Conferences and Colloquia: Organization
CONT

A great deal of work will obviously fall upon the conference office, which must be organized to deal with a wide variety of problems.... As the date of the congress approaches and the work increases, the staff should be increased [to] reach... the following total strength : Conference officer(administrative head of office; Personal assistant; Three to four receptionists; Two typists; One or two runners.

CONT

The conference office would ... make the necessary copies and also arrange for translation or annotation.

CONT

A room must be set aside for use as the conference office. It should be easily accessible to the meeting room and large enough for your office equipment, ie, typewriter, duplicator, etc, and also for other equipment to be deposited in it for safe-keeping (projectors, etc.)

French

Domaine(s)
  • Organisation de congrès et de conférences
CONT

C'est alors qu'est formé un secrétariat (ou commissariat) du congrès, avec des collaborateurs responsables de l'exécution des tâches concourant à la réalisation du congrès [...]

CONT

Toute réunion internationale a son secrétariat. Il est constitué plusieurs mois à l'avance, essentiellement par le personnel travaillant dans le secrétariat général de l'organisme international qui prépare le congrès. [...] Dans beaucoup de cas, le secrétariat général d'un organisme international se transforme pour ainsi dire entièrement en secrétariat d'un congrès, d'une conférence ou d'une assemblée pour le temps de leur durée.

Spanish

Save record 50

Record 51 1981-04-08

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Education (General)
OBS

A booklet issued to trainees showing the total amount of experience they should gain during their training period. It can incorporate a log book which is a record of work done and experience gained, completed by the trainee, countersigned by the supervisor and periodically checked by the training officer.

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Pédagogie (Généralités)
OBS

Livret remis aux stagiaires indiquant l'expérience totale que ceux-ci doivent acquérir durant leur période de formation. Peut comprendre un journal de travail qui sert à consigner le travail fait et l'expérience acquise; ce journal sera tenu par le stagiaire, contresigné par le surveillant, et vérifié à intervalles réguliers par l'agent de formation.

Spanish

Save record 51

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: