TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

WORK PLANNING [100 records]

Record 1 2024-11-05

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Medical and Hospital Organization
  • Hygiene and Health
OBS

Canadian Pandemic Influenza Preparedness :Planning Guidance for the Health Sector(CPIP) is a federal, provincial, and territorial(FPT) guidance document that outlines how jurisdictions will work together to ensure a coordinated and consistent health sector approach to pandemic preparedness and response.

Key term(s)
  • Canadian Pandemic Influenza Preparedness
  • Planning Guidance for the Health Sector

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Organisation médico-hospitalière
  • Hygiène et santé
CONT

Le document Préparation du Canada en cas de grippe pandémique : Guide de planification pour le secteur de la santé (PCGP) est un document d'orientation des autorités fédérale, provinciales et territoriales (FPT) qui explique comment celles-ci travailleront de concert pour assurer une approche coordonnée et uniforme à l'échelle du secteur de la santé en ce qui concerne la préparation et les interventions en cas de pandémie.

Key term(s)
  • Préparation du Canada en cas de grippe pandémique
  • Guide de planification pour le secteur de la santé

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-10-09

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Museums
CONT

A museum exhibit designer is responsible for the overall design and planning of museum exhibits [and] can work in all types of museums and galleries, from large history museums to intimate art galleries.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Muséologie

Spanish

Save record 2

Record 3 2024-09-13

English

Subject field(s)
  • Working Practices and Conditions
  • Labour and Employment
CONT

The employee work agreement (EWA) provides stability for employees and managers. It replaces the former telework forms and interim work agreements.

OBS

[The] EWA specifies [the employee's] work arrangement as : an agreement between [the employee] and management that respects and recognizes [the employee's] professional and personal circumstances; clarifying Public Services and Procurement Canada's(PSPC) expectations, as well as both [the employee] and [their] manager's responsibilities as they relate to the chosen work arrangement; helping to inform and guide future planning of available workplaces.

French

Domaine(s)
  • Régimes et conditions de travail
  • Travail et emploi
CONT

L'entente de travail de l'employé (ETE) sert à assurer une stabilité aux employés et aux gestionnaires. Elle remplace les anciens formulaires de télétravail et les ententes de travail provisoires.

OBS

[L']ETE sert à préciser [le] mode de travail [de l'employé]. L'entente : est conclue entre la gestion et [l'employé], et vise à reconnaître et à respecter [la] situation professionnelle et personnelle [de l'employé]; précise les attentes de Services publics et Approvisionnement Canada (SPAC), de même que [les] responsabilités [de l'employé] et celles [du] gestionnaire à l'égard du mode de travail choisi; contribue à éclairer et à orienter la planification de la disponibilité des espaces de travail à l'avenir.

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-07-12

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Educational Psychology
CONT

The Jackson Vocational Interest Survey(JVIS) was designed to assist high school and college students, as well as adults, with educational and career planning. There are 289 pairs of statements describing job related activities. Scoring yields a sex-fair profile along 34 basic interest scales. These scales encompass work role dimensions relevant to a variety of occupations and work style scales indicative of work environment preferences.

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Psychologie scolaire
DEF

[Questionnaire autoadministré qui permet] de déterminer le degré d'intérêt qu'a le sujet dans l'exercice d'activités reliées à différents types de carrières et de mesurer la satisfaction retirée dans l'exercice de ces professions.

Spanish

Save record 4

Record 5 2024-05-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Urban Development
CONT

Urban planning and development directors lead teams of planners in identifying and creating solutions to improve and advance cities. They use a variety of tools to help them in their work. They will often prepare spreadsheets, use statistical programs, design visuals, and use other programs...

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Développement urbain

Spanish

Save record 5

Record 6 2024-04-29

English

Subject field(s)
  • Government Contracts
  • Public Sector Budgeting
CONT

The agile methodology is a way to manage a project by breaking it up into several phases. It involves constant collaboration with stakeholders and continuous improvement at every stage. Once the work begins, teams cycle through a process of planning, executing, and evaluating. Continuous collaboration is vital, both with team members and project stakeholders(the organization).

French

Domaine(s)
  • Marchés publics
  • Budget des collectivités publiques
CONT

La méthodologie agile est une façon de diviser les projets en différentes phases pour en faciliter la gestion. Elle repose sur une collaboration constante entre les parties prenantes et une amélioration continue à chaque étape du projet. Une fois un projet entamé, les équipes alternent gestion, exécution et évaluation. La collaboration continue est essentielle entre les membres des équipes ainsi qu'entre les parties prenantes du projet (l'organisation).

Spanish

Save record 6

Record 7 2024-02-20

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Information Technology (Informatics)
CONT

IT Managers are crucial leaders in organizations responsible for overseeing and coordinating the planning, implementation, and maintenance of information technology systems and strategies. Their work involves managing IT teams, setting departmental goals, and ensuring the alignment of technology initiatives with business objectives.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Technologie de l'information (Informatique)

Spanish

Save record 7

Record 8 2023-10-20

English

Subject field(s)
  • Sociology of the Family
  • Cognitive Psychology
  • Mental health and hygiene
CONT

The mental load is the hidden work related to managing a family-all of the thinking, planning, organizing, and emotional labour to make sure the family is thriving emotionally, physically, and financially today and into the future.

French

Domaine(s)
  • Sociologie de la famille
  • Psychologie cognitive
  • Hygiène et santé mentales
CONT

La charge mentale est un «travail de gestion, d'organisation et de planification qui est à la fois intangible, incontournable et constant, et qui a pour objectif la satisfaction des besoins de chacun et la bonne marche de la résidence» [...] Il s'agit davantage de la charge cognitive associée à la gestion propre des tâches domestiques que de la réalisation de ces tâches.

Spanish

Save record 8

Record 9 2023-05-04

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Drugs and Drug Addiction
OBS

Created in 1995, the Canadian Community Epidemiology Network on Drug Use draws its members from organizations in the public health, enforcement, treatment and hospital sectors that work in the areas of substance use surveillance, policy and planning, or otherwise directly serve local, high-risk populations.

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Drogues et toxicomanie
OBS

Créé en 1995, le Réseau communautaire canadien d'épidémiologie des toxicomanies regroupe des membres provenant d'organismes des domaines de la santé publique, de l'application de la loi, du traitement et des services hospitaliers. Il s'agit d'intervenants qui s'occupent de la surveillance de l'usage de substances, de politiques et de planification, ainsi que d'autres intervenants directement au service de populations locales à risque élevé.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos, unidades administrativas y comités
  • Drogas y toxicomanía
Save record 9

Record 10 2023-03-30

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Medical Staff
CONT

Better planning for hospital discharge--Two newly created positions... are improving the rate of patient transfer... and reducing the length of stay for patients... A Discharge Planning Nurse and Residential Care Officer are working closely with some wards... and patients and their families... to ensure patients are safely discharged to their home or a residential care facility sooner.... discharge planning [commences] as soon as patients are admitted... to identify the future needs of patients. This can include social work, physiotherapy, occupational therapy, dietetics, speech pathology or transport needs. These positions create central roles for discharge planning, which improves communication between hospitals, staff and residential care facilities... Patients and their families are now more involved in the discharge process and are able to discuss any issues that need to be considered before a patient returns home or to a residential care facility.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Personnel médical
OBS

L'infirmier ou infirmière en planification des congés coordonne la planification des congés en tenant compte des besoins des patients afin d'assurer une transition adéquate ainsi que la continuité et le suivi des soins.

Spanish

Save record 10

Record 11 - external organization data 2022-09-22

English

Subject field(s)
  • Compartment - Royal Canadian Mounted Police (RCMP)
Universal entry(ies)
2458
occupation code, see observation
OBS

2458: Royal Canadian Mounted Police job code.

OBS

The member is responsible for :planning, programming and developing specific audio, video, radio frequency, telephony, and computer hardware and software configurations, designs and projects; developing specifications and standards relating to the technical performance and functions of directorate equipment and systems; managing external contracts for developmental work; and providing technical advice and assistance to RCMP(Royal Canadian Mounted Police) personnel, agencies and government departments.

French

Domaine(s)
  • Tiroir - Gendarmerie royale du Canada (GRC)
Entrée(s) universelle(s)
2458
occupation code, see observation
OBS

2458 : code d'emploi de la Gendarmerie royale du Canada.

OBS

Le membre remplit les fonctions suivantes : planifier, programmer et mettre au point des configurations, des conceptions et des projets audio, vidéo, téléphoniques, radiofréquence et de logiciel et de matériel d'ordinateur; établir les normes et les spécifications relatives au rendement et aux fonctions techniques du matériel et des systèmes de direction; gérer les marchés de préparation externes; offrir une aide et des conseils techniques aux employés de la GRC (Gendarmerie royale du Canada), aux organismes et aux ministères gouvernementaux.

OBS

technicien-spécialiste des conceptions et mises au point; technicienne-spécialiste des conceptions et mises au point : Bien que ces titres soient tirés du «Manuel de la gestion des carrières» de la Gendarmerie royale du Canada, «technicien spécialiste des conceptions et mises au point» (ou «technicienne spécialiste des conceptions et mises au point») est préférable.

Key term(s)
  • conceptions et mises au point, technicien-spécialiste
  • conceptions et mises au point, technicienne-spécialiste

Spanish

Save record 11

Record 12 2022-08-11

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Architecture
CONT

Architectural technicians hold a sort of hybrid role in the field of planning and drafting building schematics. Generally speaking, these technicians are concerned with the technical and scientific areas which affect architectural design. When employed in architectural firms, they are typically tasked with assisting with sections of drawings that must be scientifically precise and conform to certain technological specifications. These technicians also work in engineering firms, where the goal is to incorporate scientific and technological information from engineering design teams into working drafts, drawings, and schematics. For architectural firms, these technicians maintain roles which involve investigating necessary technology and limitations in construction. They typically work with contractors and construction design teams to assess structural needs which may be based on the function of the building, as well as examine expected "stressors" which may impact the completed structure. The technicians then develop drawings using computer-aided drafting(CAD) for the small, discrete sections which require this special attention.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Architecture

Spanish

Save record 12

Record 13 2019-03-26

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Machine-Tooling (Metallurgy)
  • Various Industries
CONT

Template maker : designs and fabricates templates of assorted materials, for example metal, fiberglass, wood, and plastic, for laying out reference points and dimensions on metal plates, sheets, tubes, and structural shapes used for fabricating, welding, and assembling structural metal products or dies; plans and develops layout according to blueprints, work orders, tool planning orders, mockups, or sample parts, applying knowledge of trigonometry, product design, and properties of metal; lays out design onto template material, using instruments, for example compass, protractor, dividers, and ruler, and marks shape and reference points, using scriber, pencil, chalk, and punch; cuts, trims, drills, reams, files, shapes, and forms templates, using handtools, power tools, and fabricating machines, for example bandsaw, drill press, jointer, punch press, and shear; nails, glues, screws, bolts, solders, or welds component parts to assemble templates; marks job numbers, file codes, dimensions, layout, and fabricating instructions on templates; repairs and reworks templates.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Usinage (Métallurgie)
  • Industries diverses

Spanish

Save record 13

Record 14 2019-03-07

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Sales (Marketing)
DEF

An executive responsible for controlling the operation of field (outdoor) personnel engaged in selling.

CONT

Duties of the field sales manager include : leading a team of sales representatives and coaching them in their respective field; liaising with upper management ensuring sales targets are met; analysing current marketplace and feeding back important market and competitive information; training sales team on sales techniques, administration and product; planning, executing, and managing sales strategies; generating new leads and developing existing customers; responding to customer enquiries; work with marketing team to deliver improvements in brand engagement scores across different territories.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Vente

Spanish

Save record 14

Record 15 2018-10-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Sales (Marketing)
  • Foreign Trade
CONT

The main role of an export sales manager is ensuring the sales and profit goals in international markets are met. To do this, they are in charge of planning, organizing, and implementing sales strategies for each market. They also must make sure that all distributors are working effectively and efficiently, as well as work well with current and potential clients to maintain and increase sales and profitability. Additionally, export sales managers must cooperate with management and legal departments to ensure that all international agreements and relevant laws are being followed.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Vente
  • Commerce extérieur

Spanish

Save record 15

Record 16 2018-10-05

English

Subject field(s)
  • Operations Research and Management
CONT

The goal of iteration planning is to maximize the value that gets produced during an iteration, while also selecting an amount of work that can be comfortably and safely completed within the [prescribed time frame. ]

OBS

iteration planning: Not to be confused with the term "sprint planning," which solely applies to the Scrum framework.

French

Domaine(s)
  • Recherche et gestion opérationnelles
OBS

La planification d'itération a pour objectif de maximiser la valeur créée durant l'itération, tout en définissant une charge de travail qui permettra à l'équipe de réaliser les tâches demandées dans les délais prescrits sans problèmes, ni irritants.

OBS

planification d'itération : Ne pas confondre avec le terme «planification de sprint», qui s'applique uniquement au cadre de travail Scrum.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Investigación y gestión operacionales
Save record 16

Record 17 2018-10-03

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Organization Planning
CONT

Planning technicians... provide support for planners through administrative, technical and practical work.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Planification d'organisation

Spanish

Save record 17

Record 18 2018-07-19

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Engineering
  • Industries - General
CONT

Industrial engineers are involved in developing and improving products, services, processes, facilities, information systems, work methods and standards, production planning and control, ergonomics and safety, financial and cost systems, and distribution.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Ingénierie
  • Industries - Généralités
CONT

L'ingénieur industriel est un décideur et peut être qualifié d'architecte des entreprises. Il s'intéresse autant aux systèmes de production, aux processus et aux services qu'aux humains qui y travaillent. Sa motivation principale est de constamment mieux concilier les aspects humains, économiques et technologiques des organisations privées ou gouvernementales.

Spanish

Save record 18

Record 19 2018-06-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Urban Studies
CONT

This position is responsible to ensure that the work program for Statutory Planning and Land Use Bylaw preparation, updates and amendments is completed professionally and on schedule. The long range planner is a senior level position that requires extensive experience in long range land use planning functions. Experience with legislative requirements such as the Municipal Government Act and Alberta Regulations are necessary to succeed in this position. The long range planner provides ongoing liaison with all agencies, municipalities and individuals involved in the planning process. This position must also act in the capacity of providing ongoing municipal advice on topics related to planning and municipal policy.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Urbanisme

Spanish

Save record 19

Record 20 2018-06-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Heritage
CONT

Heritage planning is the preservation, conservation, rehabilitation, restoration and management of heritage resources. Cultural heritage resources can include sites, structures, buildings, and landscapes of historic, architectural or contextual value. Heritage planners work to manage change throughout the city to ensure that cultural heritage resources are retained, protected and integrated into new developments.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Patrimoine

Spanish

Save record 20

Record 21 2018-06-26

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Landscape Architecture
CONT

Landscape planning is a branch of landscape architecture. [It] is defined as an activity concerned with developing landscaping amongst competing land uses while protecting natural processes and significant cultural and natural resources.... Landscape planners may work on projects which are of broad geographical scope, concern many land uses or many clients or are implemented over a long period of time.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Architecture paysagère

Spanish

Save record 21

Record 22 2018-05-17

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Waste Management
OBS

Work involves responsibility for planning, organizing, and supervising the daily operations at the county landfill, a convenience center, and the resource recovery operation. Responsibilities include supervision of the layout and fill sequences within a landfill, maintaining proper berms, ditches and access roads, and assuring proper cover of solid waste with suitable materials.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion des déchets

Spanish

Save record 22

Record 23 2018-04-27

English

Subject field(s)
  • Working Practices and Conditions
  • Industrial and Economic Psychology
  • Productivity and Profitability
DEF

The degree to which an employee can influence various aspects of his or her job.

OBS

Examples of aspects an employee can influence include the pace, the planning and the execution of work tasks.

French

Domaine(s)
  • Régimes et conditions de travail
  • Psychologie industrielle et économique
  • Productivité et rentabilité
DEF

Niveau d'influence qu'un employé exerce sur divers aspects de son travail.

OBS

Les aspects du travail sur lesquels un employé peut exercer une influence sont, par exemple, la cadence, la planification et l'exécution des tâches.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Prácticas y condiciones de trabajo
  • Psicología económica e industrial
  • Productividad y rentabilidad
CONT

El control sobre el trabajo representa un aspecto positivo de éste, y su ausencia o defecto es un factor de riesgo. En este sentido es también importante el nivel de influencia sobre todas las condiciones de trabajo (ordenación de la jornada, movilidad entre funciones, entre departamentos [...]) así como el sentido del trabajo (o implicación con su contenido).

Save record 23

Record 24 2018-04-12

English

Subject field(s)
  • Organizations, Administrative Units and Committees
  • Training of Personnel
OBS

We empower those seeking employment and education through information, counselling, training and support to maximize success. Our Centre offers free bilingual services for people seeking work or education. We help with career planning, résumés, interviews and job search techniques. Our resources include computer use, Internet access and workshops. Our welcoming environment also features literacy classes and one to one tutoring for youth and adults.

Key term(s)
  • Sudbury Vocational Resource Center

French

Domaine(s)
  • Organismes, unités administratives et comités
  • Perfectionnement et formation du personnel
CONT

Le Centre de ressources sur la formation professionnelle de Sudbury aide celles et ceux qui cherchent un emploi et une formation en offrant des renseignements, de la consultation, de la formation et du soutien afin de mieux réussir. Le personnel de notre centre offre des services bilingues gratuits aux gens qui cherchent un emploi ou de la formation. Il leur apporte une aide en matière de planification de carrière, de rédaction de curriculum vitæ, de préparation aux entrevues et de technique de recherche d'emploi. Nos ressources comprennent des ordinateurs, un accès à Internet et des ateliers. On offre aussi des cours d'alphabétisation et un service de tutorat à l'intention des jeunes et des adultes, et ce, dans un milieu accueillant.

Spanish

Save record 24

Record 25 2018-02-21

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Working Practices and Conditions
  • Labour Law
DEF

The practice of a worker of failing to report for work for a period of one or more days or shifts, when he has been assigned to or scheduled for work.

CONT

[The assumptions] reflect normal absenteeism, peak illness and caregiving absenteeism and a prudent planning buffer to account for heterogeneous effects across work units, possible workplace-avoidance absenteeism and possible absenteeism stemming from public health measures such as school closures.

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Régimes et conditions de travail
  • Droit du travail
DEF

Fréquence des absences exprimée ou mesurée en personnes-heure, en personnes-jour ou encore en pourcentage au sein d'un groupe donné de travailleurs

CONT

[Les hypothèses] reflètent le taux d'absentéisme normal, le pic d'absentéisme attribuable à la maladie et à la nécessité de s'occuper d'un proche, et offrent une zone tampon de planification prudente pour tenir compte des effets hétérogènes parmi les unités de travail, de l'absentéisme possible attribuable à la peur de contracter la maladie au travail et de l'absentéisme pouvant résulter des mesures de santé publique telles que la fermeture des écoles.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Gestión del personal (Generalidades)
  • Prácticas y condiciones de trabajo
  • Derecho laboral
DEF

Ausencia justificada o no del trabajo sin previo conocimiento del superior. Es normal que una empresa tenga un porcentaje de absentismo entre el 2% y el 4%.

OBS

absentismo: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 25

Record 26 2017-12-03

English

Subject field(s)
  • Occupational Bodies and Committees
  • Education
  • Union Organization
OBS

The Vancouver Island University Faculty Association (VIUFA) is the professional association and certified trade union (under the BC [British Columbia] Labour Code) representing instructional and non-instructional faculty at Vancouver Island University ...

OBS

The purposes of the association are : to maintain and improve the quality of education at Vancouver Island University; to maintain the right of the individual to exercise independent judgment, in the planning and execution of his or her educational responsibilities; to represent the opinions of the members in direct communication with the Vancouver Island University Board, the student body, and the community; to be the sole representative of its members, as certified under the B. C. Labour Relations Code, in negotiations with the Vancouver Island University Board, with respect to salary, working conditions, tenure, leaves, and other matters of common concern; to seek and maintain full and effective representation on committees, boards, and other like bodies, which may make decisions concerning its members; [and] to work with and support other unions affiliated with the Federation of Post Secondary Educators(FPSE) to further the interests of both our members and members of other FPSE locals.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités professionnels
  • Pédagogie
  • Organisation syndicale

Spanish

Save record 26

Record 27 2017-10-26

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Christian Theology
OBS

Christian Stewardship Services is an independent charitable organization incorporated under the Not for Profit Corporations Act of Canada. [It is] supported through a unique partnership with a variety of charities, schools and churches throughout Canada. [It provides] planned giving expertise and support to all donors of these charitable partners.

OBS

Mission. [To] assist Christians in planning, giving and managing their God given resources to accomplish His work.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Théologies chrétiennes

Spanish

Save record 27

Record 28 2017-10-18

English

Subject field(s)
  • Corporate Management (General)
DEF

[The] ability of an organization to anticipate, prepare for, respond and adapt to incremental change and sudden disruptions in order to survive and prosper.

CONT

Organizational resilience may or may not be due to prior planning; it arises from the corporate culture and the work ethic and innovation of individual workers.

Key term(s)
  • organisational resilience
  • organisational resiliency

French

Domaine(s)
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
DEF

[...] capacité d'une organisation à anticiper, se préparer, répondre et s'adapter aux changements progressifs et aux perturbations soudaines afin de survivre et de prospérer.

Spanish

Save record 28

Record 29 2017-08-22

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Economics
OBS

The British Columbia Economic Development Association(BCEDA) is the leading professional association of economic development practitioners in the province of BC. The BCEDA currently has over 500 members from communities throughout the province. The BCEDA provides services that helps member communities grow and expand new and existing businesses, attract new business investments, and work towards strategic infrastructure investment, land use planning, and community enhancement.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Économique

Spanish

Save record 29

Record 30 2017-04-28

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Production Management
Universal entry(ies)
2233
classification system code, see observation
OBS

Industrial engineering and manufacturing technologists and technicians may work independently or provide technical support and services in the development of production methods, facilities and systems, and the planning, estimating, measuring and scheduling of work. They are employed by manufacturing and insurance companies, government departments, and establishments in other industries.

OBS

2233: classification system code in the National Occupational Classification.

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Gestion de la production
Entrée(s) universelle(s)
2233
classification system code, see observation
OBS

Les technologues et les techniciens en génie industriel et en génie de fabrication peuvent travailler indépendamment ou offrir de l'aide et des services techniques pour l'élaboration des méthodes, des installations et des systèmes de production et contribuer à la planification, à l'évaluation, à la mesure et à l'organisation du travail. Ils travaillent dans des entreprises manufacturières, des compagnies d'assurance, à la fonction publique et dans d'autres entreprises.

OBS

2233 : code du système de classification de la Classification nationale des professions.

Spanish

Save record 30

Record 31 2017-03-10

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Labour and Employment
CONT

Human Resources Development Canada(HRDC) through its network of Human Resource Centres, administers the Caribbean/Mexican Seasonal Agricultural Workers Program on behalf of the Government of Canada. HRDC requires employers, through their human resource planning strategies, to ensure that Canadian citizens and permanent residents are always considered for employment before employing foreign workers. The Caribbean/Mexican Seasonal Agricultural Workers’ Program was first implemented in 1966 following negotiations between Canada and Jamaica to facilitate the entry of Jamaican workers for temporary employment in the growing and processing of agricultural products during peak demand periods. The C/MSAWP was created to provide a supplementary source of reliable and qualified seasonal labour in order to improve Canada's prosperity by ensuring that crops are planted and harvested in a timely fashion. These measures help to maintain the livelihoods of Canadian and permanent resident workers in the agricultural industry as well as in other industries that directly or indirectly participate in and benefit from a strong and vital agricultural industry. In Ontario this program has responded to a critical shortage of available workers suitable for seasonal agricultural work.

Key term(s)
  • Caribbean and Mexican Seasonal Agricultural Workers Programme

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Travail et emploi
CONT

Par l'intermédiaire de son réseau de Centres de ressources humaines, Développement des ressources humaines Canada (DRHC) administre le Programme des travailleurs agricoles saisonniers des Antilles et du Mexique au nom du Gouvernement du Canada. DRHC exige que les employeurs, dans le cadre de leurs stratégies de planification des ressources humaines, examinent toujours la candidature des citoyens canadiens et des résidents permanents avant celle des travailleurs étrangers. Le Programme des travailleurs agricoles saisonniers des Antilles et du Mexique a d'abord été mis en œuvre en 1966 à la suite des négociations entre le Canada et la Jamaïque visant à faciliter l'entrée des travailleurs jamaïcains durant la période de pointe afin de combler les emplois temporaires dans la culture et la transformation des produits agricoles. Le PTASA/M a été créé dans le but d'obtenir une source supplémentaire de travailleurs saisonniers fiables et qualifiés afin d'améliorer la prospérité du Canada grâce à la garantie que les cultures sont plantées et récoltées à temps. Ces mesures aident à préserver le gagne-pain des travailleurs canadiens et des résidents permanents dans l'industrie agricole et dans les autres industries qui participent et tirent profit directement ou indirectement d'une industrie agricole vigoureuse. En Ontario, ce programme répond à une pénurie de travailleurs saisonniers disponibles durant la saison des travaux agricoles.

Key term(s)
  • Programme des travailleurs agricoles saisonniers du Mexique et des Antilles

Spanish

Save record 31

Record 32 2017-02-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Finance
CONT

Expenditure Management Sector(EMS) provides a central focus within the Treasury Board Secretariat(TBS) for the functions that support and strengthen the TBS's role in the government's broader expenditure management system. The work of the EMS covers the entire expenditure management cycle-from expenditure analysis, forecasting and expenditure management strategies, policies and operations through to results-based budgeting, evaluation, accountability and reporting. EMS plays a strong integration role in planning and coordinating the expenditure management initiatives and providing a whole-of-government perspective on matters related to direct program spending and management of reserves. The sector has the responsibility to develop the expenditure management information system(EMIS) to its full maturity and for implementation of the Management Resources and Results Structure Policy.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Finances
CONT

Le Secteur de la gestion des dépenses (SGD) sert d'axe central au Secrétariat du Conseil du Trésor (SCT) pour les fonctions qui appuient et qui renforcent le rôle du SCT au sein du système global de gestion des dépenses du gouvernement. Le travail du SGD porte sur tout le cycle de gestion des dépenses : analyse des dépenses, établissement de prévision et de stratégies de gestion des dépenses, politiques et opération, budgétisation axée sur les résultats, évaluation, responsabilité et production de rapports. Le SGD joue un rôle important d'intégration au regard de la planification et de la coordination de nos initiatives de gestion des dépenses et de la présentation du point de vue global du gouvernement sur les questions liées aux dépenses directes des programmes et à la gestions des réserves. Le secteur a également la responsabilité de développer le Système d'information sur la gestion des dépenses (SIGD) jusqu'à ce qu'il arrive à maturité, et de mettre en œuvre la Politique sur la structure de gestion des ressources et des résultats.

Spanish

Save record 32

Record 33 2017-01-10

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Cancers and Oncology
OBS

CCSN's mission : Empower collaborative action by cancer patients, families and communities to identify and work to remove barriers to optimal patient care; ensure that cancer survivors have access to education and action opportunities to have their voices heard in planning and implementing an optimal health care system; educate the public and policy makers about the financial, emotional and health costs of cancer and offer considered, positive ideas and recommendations to alleviate their effects; [and] research and encourage research on ways to alleviate barriers to optimal patient care and follow-up.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Cancers et oncologie
OBS

La mission du RCSC : Encourager l’effort collaboratif des patients vivant avec le cancer, de leurs familles et de la communauté afin d’identifier les barrières qui se dressent devant l’accès à des soins optimaux pour les patients; s’assurer que les survivants du cancer aient accès à l’éducation, aient l’opportunité d’être actifs, et que leurs voix soient entendues dans la planification et la mise en œuvre d'un système de santé optimal; éduquer le public et les décideurs en ce qui concerne l’effet du cancer sur les coûts financiers, émotionnels, et ceux sur la santé, et offrir des solutions et idées positives ainsi que des recommandations dans le but d’atténuer ces effets; [et] stimuler la recherche et encourager celle-ci pour découvrir des moyens de surmonter les obstacles qui entravent l’accès aux soins optimaux pour les patients et un suivi approprié.

Spanish

Save record 33

Record 34 2015-06-05

English

Subject field(s)
  • Personnel Management (General)
  • Public Service
CONT

The task force concluded that departments... must continue to be the main focus of policy work. For departments to carry out this responsibility effectively, more attention is needed to the following areas : strategic planning, data development and management, involvement of operational staff, increased rigour in articulating outcomes, use of evaluation as a feedback mechanism.

OBS

operational staff: term used in the context of the Blueprint 2020 vision of the Government of Canada.

French

Domaine(s)
  • Gestion du personnel (Généralités)
  • Fonction publique
CONT

Le groupe de travail a conclu que les ministères devraient demeurer les principaux responsables du travail d'élaboration des politiques [...] Pour que les ministères puissent assurer cette responsabilité avec efficacité, il faut accorder plus d'attention aux éléments suivants: planification économique, élaboration et gestion des données, participation du personnel opérationnel, articulation plus rigoureuse des résultats attendus, recours à l'évaluation à titre de mécanisme de rétroaction.

OBS

personnel opérationnel : terme utilisé dans le contexte de la vision pour Objectif 2020 du gouvernement du Canada.

Spanish

Save record 34

Record 35 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
T606
classification system code, see observation
OBS

This course builds and reinforces administrative competencies in planning, organization, communication, team-building and problem solving. Participants will be able to work more effectively with their managers in order to improve the efficiency and productivity of their work unit.

OBS

T606: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
T606
classification system code, see observation
OBS

Ce cours développe et renforce les compétences administratives dans la planification, de l'organisation, de la communication, le travail d'équipe et de la résolution de problèmes. Les participants apprendront à travailler plus efficacement avec leurs gestionnaires afin d'améliorer l'efficacité et la productivité de leur équipe.

OBS

T606 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 35

Record 36 2015-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Courses
  • Training of Personnel
Universal entry(ies)
T720
classification system code, see observation
OBS

This course provides participants with the information needed to evaluate communications programs and services, from analysis and planning to development and implementation. Participants will learn about the challenges, techniques, methods and professional standards used in evaluating communications products, programs and services and how to make them work for their organization.

OBS

T720: a Canada School of Public Service course code.

French

Domaine(s)
  • Titres de cours
  • Perfectionnement et formation du personnel
Entrée(s) universelle(s)
T720
classification system code, see observation
OBS

Ce cours donne aux participants des renseignements essentiels pour évaluer les programmes et les services de communication, depuis l'analyse et la planification jusqu'à l'élaboration et la mise en œuvre. Les participants se renseigneront au sujet des défis que présente l'évaluation, et apprendront les techniques, les méthodes et les normes professionnelles qui servent à évaluer les produits, les programmes et les services de communication, et ce qu'ils doivent faire pour en faire bénéficier leur organisation.

OBS

T720 : code de cours de l'École de la fonction publique du Canada.

Spanish

Save record 36

Record 37 2014-12-12

English

Subject field(s)
  • Estimating (Construction)
CONT

Quantity surveyor : Traditionally one who was concerned with the measurement and valuation of construction work, but currently the practice of quantity surveying extends well beyond these basic activities.... Modern quantity surveying is concerned with the financial and economic aspects of construction. Its activities extend from the provision, for the prospective building owner, of reports on feasibility, through early stage estimates and cost-planning of the evolving design, into the preparation of bills of quantities, the obtaining and evaluation of tenders, the negotiation of contractual arrangements and the complete administration of the financial aspects of construction contracts. Within construction firms quantity surveyors provide the commercial counterparts to the above and sometimes undertake project planning and production management.

French

Domaine(s)
  • Évaluation et estimation (Construction)
CONT

Économiste de la construction. [...] Il s'agissait pour l'ancien métreur et l'ex-vérificateur d'évoluer au rythme des mutations sociales et techniques pour faire face à ce qui est devenu l'économie de la construction: une technique de gestion qui doit être fiable à tous les niveaux et pour tous les participants à l'acte de bâtir. Cette évolution tend à parvenir à un rôle comparable à celui du «quantity surveyor» en Grande-Bretagne.

OBS

La profession de «quantity surveyor» (profession libérale) est une institution propre à la Grande-Bretagne. [...] Économiste et conseiller en matière de coût de la construction, le «quantity surveyor» remplit dans ce domaine un rôle de maître d'œuvre pour le compte du maître d'ouvrage. Chargé à l'origine de l'établissement de l'avant-métré d'un projet, au stade de la conception, ses attributions se sont considérablement étendues : il assume les responsabilités de la prévision des coûts, avant même que le projet ne soit entièrement terminé, de la préparation du «bill of quantities», du bon emploi des sommes engagées par évaluation de la valeur des travaux au fur et à mesure de leur exécution et par établissement du décompte final, en liaison étroite avec l'entreprise. [...] Le rôle du «quantity surveyor» [...] déborde très largement celui du géomètre expert essentiellement chargé de dresser des métrés [...]

Spanish

Save record 37

Record 38 2014-10-30

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Long-Distance Pipelines
  • Oil and Natural Gas Distribution
CONT

The NEB's [National Energy Board] damage prevention framework is made up of a number of regulatory tools which establish the NEB's mandate, describe requirements for pipeline companies and people planning activities near pipelines, and provide guidance on how to work safely.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Canalisations à grande distance
  • Distribution du pétrole et du gaz naturel
CONT

Le cadre de prévention des dommages de l'ONÉ [Office national de l'énergie] est constitué de divers outils de réglementation qui établissent le mandat de l'ONÉ, décrivent les exigences pour les sociétés pipelinières et les personnes qui mènent des activités à proximité des pipelines et offrent une orientation quant aux pratiques sécuritaires à adopter.

Spanish

Save record 38

Record 39 2012-12-11

English

Subject field(s)
  • The Press (News and Journalism)
CONT

Live or work in Newport, or planning a Newport area wedding? If so, share your happy news with the Newport County community by placing an announcement of your engagement and wedding in the Newport Daily News social news column, which runs each Saturday.

French

Domaine(s)
  • Presse écrite
OBS

La chronique peut porter sur l’actualité politique, mondaine, artistique.

Spanish

Save record 39

Record 40 2012-03-15

English

Subject field(s)
  • Employment Benefits
CONT

Working time accounts offer employers an additional staff management tool, and can also serve as substitutes for partial and early retirement schemes. From the employees’ standpoint, working time accounts offer attractive advantages for life and retirement planning, can help motivate staff and keep qualified staff loyal to the company. The principle behind working time accounts couldn’t be simpler : employees pay time units and/or pay components into their accounts, out of current salary, bonuses, unused holiday allowances or overtime, for example. Assets are invested gross, that is, before deducting taxes and social security contributions. Employer and employee can agree to use the assets saved up to release the employee from work for a long period of time(long-term working time account) or for early retirement(lifetime working time account).

French

Domaine(s)
  • Avantages sociaux
CONT

Le compte épargne-temps (CET) permet au salarié d'accumuler des droits à congé rémunéré ou de bénéficier d'une rémunération (immédiate ou différée), en contrepartie des périodes de congé ou de repos non prises, ou des sommes qu'il y a affectées.

Spanish

Save record 40

Record 41 2011-09-19

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Geological Research and Exploration
OBS

The mandate of the Yukon Geological Survey is to be the authority and provider of choice for the geoscience and related technical information required to enable stewardship and sustainable development of the Territory’s energy, mineral, and land resources.

OBS

The Yukon Geological Survey(YGS) which was established in April 2003 has the primary responsibility for geoscience work in the territory. YGS collects, compiles and communicates information on the geology and earth resources of Yukon. Clients include industry, the general public, federal and territorial government departments, first nation governments and land use planning commissions.

OBS

The new Yukon Geological Survey ... supersedes the [Yukon] Geology Program.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Recherches et prospections géologiques
OBS

La Commission géologique du Yukon (CGY) [...] est devenue, en septembre 2005, une Direction au sein de la Division du pétrole, du gaz et des minéraux du ministère de l'Énergie, des Mines et des Ressources. La CGY ne fait donc plus partie de la Division des ressources minérales. Elle a maintenant le mandat de fournir de l'information en appui à l'exploration, à la mise en valeur et à la gestion des ressources non seulement minérales, mais aussi pétrolières et gazières et, dans une moindre mesure, d'autres ressources comme les forêts. La CGY fait actuellement l'objet d'une réorganisation en vue de répondre de façon efficace à ses nouvelles responsabilités, qui découlent d'un niveau de gestion plus élevé et d'un mandat élargi. La CGY est maintenant constituée de quatre services : Services techniques, Services minéraux, Géologie régionale, et Évaluations des minéraux et des hydrocarbures.

Spanish

Save record 41

Record 42 2011-05-20

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Machine learning when by an AI system is given an initial set of concepts and the means to produce new ones from it.

CONT

The information about design contained in planning nets captures a rich notion of expertise necessary for effective instruction in complex domains. For instance, the formalism of planning nets helps to motivate the use of semantic supports of an analogical nature, and to uncover or foresee potential problems. In this sense, this work is interestingly related to the concept of increasingly complex microworlds. It provides this concept with a more precise definition of the important notion of pedagogically useful simplification. In addition, the approach is particularly appropriate for discovery-based learning since its perspective on learning is rooted in teleological reasoning within the domain, independently of teaching actions.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

L'apprentissage par observation et découverte constitue la seconde forme d'apprentissage inductif. Il consiste à rechercher des régularités ou des lois permettant d'expliquer des observations. Cette sous-catégorie inclut notamment la stratégie dénommée «conceptual clustering» qui consiste à classifier des objets dont on ignore a priori lesquels sont des exemples ou des contre-exemples du concept.

CONT

L'apprentissage par découverte [...] se déroule sans la supervision d'un maître.

Spanish

Save record 42

Record 43 2011-01-10

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Labour and Employment
  • Social Security and Employment Insurance
OBS

Employment Assistance Services(EAS) is an employment program of Human Resources and Social Development Canada(HRSDC) that provides funding to organizations to [help] unemployed individuals prepare for, obtain and maintain employment. [EAS] assists organizations in the provision of employment services to unemployed persons. These services may include : provision and sharing of labour market information, employment needs assessment, career planning, employment counselling, diagnostic assessment, job search skills, job finding clubs, job placement services, development of a Return to Work Action Plan, case management and follow-up of a participant in an employment program. [EAS] provides employment services for unemployed persons who are Canadian citizens or permanent residents, and are legally entitled to work in Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Travail et emploi
  • Sécurité sociale et assurance-emploi
OBS

Services d'aide à l'emploi (SAE) est un programme d'emploi de Ressources humaines et Développement social Canada (RHDSC) qui accorde de l'aide financière aux organisations pour aider les personnes sans emploi à se préparer à occuper un emploi, à en trouver un et à le conserver. [Le programme SAE] a pour objectif d'aider les organismes à fournir des services d'emploi aux personnes sans emploi. Parmi les services offerts, mentionnons : la diffusion et l'échange d'informations sur le marché du travail, l'évaluation des besoins en emploi, la planification de la carrière, le counselling d'emploi, l'évaluation diagnostique, les techniques de recherche d'emploi, les clubs de recherche d'emploi, les services de placement, l'élaboration d'un plan d'action de retour à l'emploi, la gestion de cas et le suivi. [Le programme SAE] est offert à tout individu sans emploi, qu'il soit citoyen canadien ou résidant permanent, qui est autorisé légalement à travailler au Canada.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas federales (Gobierno canadiense)
  • Trabajo y empleo
  • Seguridad social y seguro de desempleo
Save record 43

Record 44 2010-12-08

English

Subject field(s)
  • Management Operations (General)
DEF

A general term which refers to the planning, control and execution of one or more work processes the result of which can be evaluated in terms of operational efficiency and operational effectiveness.

French

Domaine(s)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
DEF

Terme général qui a trait à la planification, au contrôle et à l'exécution d'un ou de plusieurs processus de travail dont on peut évaluer le résultat en fonction de l'efficience et de l'efficacité des opérations.

Spanish

Save record 44

Record 45 2010-05-27

English

Subject field(s)
  • Industrial Design
CONT

The design process. Project approval. While project approval is not really part of the design process, it is the key that unlocks the project. Many projects will be approved before the planning phase is complete, or just after.... However, in no case can design work begin without project approval.

French

Domaine(s)
  • Dessin industriel
OBS

acceptation : Le but de cette réunion pour les clients du designer est de définir la piste de recherche la plus prometteuse par rapport aux éléments du cahier des charges sur la base de critères objectifs. [...] Il se peut également que, bien que répondant au cahier des charges design, la ou les solutions proposées surprennent trop pour entraîner l'acceptation.

Spanish

Save record 45

Record 46 2010-05-12

English

Subject field(s)
  • School and School-Related Administration
  • Federal Administration
CONT

The School has developed an integrated Learner Registration Management System. During the planning period, work will continue to integrate registration processes to better serve the School' s clients. Priorities will include standardization of the registration process and system, development of a school-wide cancellation policy and implementation of a 1-800 number to better serve clients.

French

Domaine(s)
  • Administration scolaire et parascolaire
  • Administration fédérale

Spanish

Save record 46

Record 47 2010-04-16

English

Subject field(s)
  • Titles of International Programs
  • Social Organization
OBS

UNIFEM promotes women's empowerment and gender equality. It works to ensure the participation of women in all levels of development planning and practice, and act as a catalyst within the UN system, supporting efforts that link the needs and concerns of women to all critical issues on the national, regional and global agendas. UNIFEM focuses its work at the country level within the context of the United Nations Resident Coordinator System. Playing a strong advocacy role, the Fund concentrates on fostering a multilateral policy dialogue on women's empowerment.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes internationaux
  • Organisation sociale

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de programas internacionales
  • Organización social
Save record 47

Record 48 2010-02-24

English

Subject field(s)
  • Civil Engineering
  • Law of Contracts (common law)
  • Engineering
CONT

... the megastructure to which the contract related was design-built. This meant that tenders were called for, contracts were entered into with the Owner and work was commenced before all of the details of the structure or of the work involved in the various phases of construction was decided upon, such details being conceived, planned and established from the general design as the work progressed. It was established that this method of construction was fairly common nowadays for large construction projects and that the main reason for this method of construction being adopted is to enable an owner to get on with the project much sooner and save many months and sometimes years of detailed planning and designing otherwise required for very large projects before tenders could be called for.

French

Domaine(s)
  • Génie civil
  • Droit des contrats (common law)
  • Ingénierie
DEF

Se dit de mégaprojets dont la conception et la construction sont placés sous une seule et même responsabilité.

OBS

Équivalents proposés par le Service de traduction, Groupe SNC.

Spanish

Save record 48

Record 49 2009-11-18

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

Strategic Planning and Stakeholder Relations Division is responsible for strategic planning and the coordination of Veterinary Drugs Directorate(VDD) policies and procedures to ensure that they are in compliance with departmental, other federal departmental and international policies, acts and regulations. The Division is also responsible for public consultation on policies and regulatory amendments proposed by the Directorate and works to develop and strengthen partnerships with stakeholders and other interested groups to ensure that the goals and objectives of the VDD are understood, and that work done in collaboration with our partners balances the needs of consumers and industry to ensure the safety of food produced from animals as well as the health of animals.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

La Division de la planification stratégique et des relations avec les intervenants est responsable de la planification stratégique et de la coordination des politiques et des procédures de la Direction des médicaments vétérinaires (DMV) pour assurer qu'elles sont conformes aux politiques, aux lois et aux règlements du ministère, des autres ministères gouvernementaux et sur la scène internationale. La Division est également responsable des consultations publiques sur les politiques et les modifications réglementaires que la Direction propose et travaille à l'établissement et au renforcement des partenariats avec les intervenants et d'autres groupes intéressés afin de s'assurer que les buts et objectifs que vise la DMV sont compris et que le travail accompli en collaboration avec nos partenaires établit un juste équilibre entre les besoins des consommateurs et de l'industrie en vue de garantir la sécurité sanitaire des aliments d'origine animale ainsi que la santé des animaux.

Spanish

Save record 49

Record 50 2009-09-22

English

Subject field(s)
  • Corporate Security
  • Labour Law
CONT

At the company, occupational risk prevention demands more than just complying with regulations or correcting situations which led to work injuries. Prevention must start at the project planning stage and be based on risk evaluation which, in turn, must be subject to periodic updating. These functions are complemented by preventative and protection measures, jointly with worker information, training and query systems. This is the new philosophy of preventative action which must in all manners be coupled with the production process.

French

Domaine(s)
  • Sécurité générale de l'entreprise
  • Droit du travail

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Seguridad general de la empresa
  • Derecho laboral
Save record 50

Record 51 2009-07-28

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Farm Management and Policy
OBS

Canadian Food Inspection Agency. The functions of the section is to provide cross commodity service on a broad range of activities such as the implementation of agency and division priority projects, work planning, financial and human resource management, audit management, information management, program support and administration.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Gestion et politique agricole
OBS

Agence canadienne d'inspection des aliments. Les fonctions de cette section sont d'apporter un service inter sectoriel pour une vaste variété d'activités telles que la mise en place des projets prioritaires de l'agence et de la division, la planification du travail, la gestion des ressources humaines et du budget, la gestion des audits, de l'information, l'appui du programme ainsi que son administration.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités federales (canadienses)
  • Gestión y política agrícola
Save record 51

Record 52 2009-05-26

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Parliamentary Language
OBS

The Legislation and House Planning Secretariat supports the Prime Minister in coordinating and managing the Government's legislative program. To do this, the secretariat works closely with the Leader of the Government in the House of Commons and Minister for Democratic Reform and the Leader of the Government in the Senate. The secretariat's work involves : Preparing and managing the Government's legislative program in Parliament(both in the House of Commons and the Senate) ;Providing advice on parliamentary practices, procedures and issues; Coordinating government responses to written parliamentary questions, notices of motion(requesting documents) and petitions(parliamentary returns) ;Developing policy and legislation relating to democratic and electoral reform.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Vocabulaire parlementaire
OBS

Le Secrétariat de la législation et de la planification parlementaire seconde le Premier ministre en assurant la coordination et la gestion du programme législatif du gouvernement. À cette fin, le secrétariat collabore étroitement avec le leader du gouvernement à la Chambre des communes et ministre de la réforme démocratique et le leader du gouvernement au Sénat. Le travail du secrétariat consiste notamment à : préparer et gérer le programme législatif au Parlement (tant à la Chambre des communes qu'au Sénat); fournir des conseils sur les pratiques, les procédures et les questions parlementaires; coordonner les réponses du gouvernement aux questions parlementaires écrites, aux avis de motion (demandes de documents) et aux pétitions (documents parlementaires); élaborer des politiques et des dispositions législatives touchant la réforme démocratique et électorale.

Spanish

Save record 52

Record 53 2008-09-02

English

Subject field(s)
  • Law of Contracts (common law)
  • Government Contracts
DEF

An authorization to alter the terms of a contract.

OBS

The planning for contract changes is handled, when practical, by adding or deleting elements from the work breakdown structure. However, when this is not practical, delta changes are made to individual work packages. The planning chart for the contract change provides the documentation for auditing and a justification for the change.

French

Domaine(s)
  • Droit des contrats (common law)
  • Marchés publics
CONT

Modifications au marché [...] Ni le maître de l'ouvrage par ordre de service ou autrement, ni l'entrepreneur ne peuvent modifier de leur seule volonté les documents constituant le marché [...] Le marché ne peut être modifié à la demande d'une des parties contractantes que par voie d'avenant.

Spanish

Save record 53

Record 54 2008-01-10

English

Subject field(s)
  • General Vocabulary
CONT

The Internal Audit function started the planning work required to provide an annual holistic opinion to the deputy minister in the Spring of 2008 by initiating a risk assessment of the 70 key fundamental controls developed by the Office of the Comptroller General(OCG) based on the Management Accountability Framework(MAF).

French

Domaine(s)
  • Vocabulaire général
CONT

La fonction de vérification interne a amorcé le travail de planification nécessaire pour fournir une opinion globale annuelle au sous-ministre au printemps 2008 en entreprenant une évaluation des risques par rapport aux 70 contrôles fondamentaux clés qui, élaborés par le Bureau du contrôleur général (BCG), sont axés sur le Cadre de responsabilisation de gestion (CRG).

Spanish

Save record 54

Record 55 - external organization data 2007-11-13

English

Subject field(s)
  • Workplace Organization
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Work Planning and Scheduling. The licensee shall implement processes and procedures for planning and scheduling all maintenance activities... Procedures to deal with any deferral or omission of a scheduled maintenance activity shall be included.

French

Domaine(s)
  • Organisation du travail et équipements
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Planification et programmation du travail. Le titulaire de permis doit mettre en place des processus et des procédures pour planifier et programmer toutes les activités d'entretien [...] On doit prévoir des procédures pour régler les problèmes suscités par le report ou l'omission d'une activité d'entretien programmée.

Spanish

Save record 55

Record 56 2007-07-12

English

Subject field(s)
  • Passenger Service (Rail Transport)
CONT

The railway system is sustained not only by the rolling stock and railroad tracks, but also by specialists in various fields such as electricity, communications, station management, train service planning, etc. If even one of these elements is missing, the trains will not operate. For smooth railway service, the people in charge of each part of the system must perform their work to the same high standard.

French

Domaine(s)
  • Trafic voyageurs (Transport par rail)

Spanish

Save record 56

Record 57 2007-07-10

English

Subject field(s)
  • Private-Sector Bodies and Committees
  • Economic Co-operation and Development
OBS

The Institute began life in 1958 when a group of prominent business and labour leaders organized the Private Planning Association of Canada to research and promote educational activities on issues related to public economic and social policy. The PPAC renamed itself the C. D. Howe Research Institute in 1973 following a merger with the C. D. Howe Memorial Foundation, an organization created in 1961 to memorialize the Right Honourable Clarence Decatur Howe. In 1981, the Institute adopted its current name after the Memorial Foundation again became a separate entity in order to focus its work more directly on memorializing C. D. Howe. The C. D. Howe Institute will celebrate its 50th Anniversary as the gold standard for public-policy research in 2008.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités du secteur privé
  • Coopération et développement économiques
OBS

Fondé en 1973 par la fusion de la Private Planning Association of Canada et la C.D. Howe Memorial Foundation.

OBS

Nom avant le 9 juin 1980 : Institut de recherche C.D. Howe

Spanish

Save record 57

Record 58 2007-06-29

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Management Operations (General)
OBS

Industry Canada. This branch supports the Minister, senior management and the Department by providing analysis and advice on micro-economic policy framework issues. It is responsible for strategic policy leadership, within Industry Canada and interdepartmentally, with respect to the micro-economic policy agenda. The Branch leads the Department's policy priority planning, including transition and Speech from the Throne and Budget work.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Opérations de la gestion (Généralités)
OBS

Industrie Canada. Cette direction appuie le ministre, la haute direction et le Ministère en leur offrant des services d'analyse et de consultation sur des questions touchant aux politiques-cadres micro-économiques. Elle joue un rôle prépondérant en ce qui concerne les politiques stratégiques micro-économiques, tant à Industrie Canada qu'au niveau interministériel. Elle dirige la planification des priorités stratégiques du Ministère, y compris celles liées à la transition, aux discours du Trône et au budget.

Spanish

Save record 58

Record 59 2007-06-14

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Personnel Management (General)
CONT

Last year, departments and agencies continued to work diligently to improve HR leadership and planning capacity. In its February 2004 report, the Interdepartmental HR Planning Working Group defined current HR planning challenges and proposed various steps to achieve an optimal outcome. The Group also created a common HR planning template for current and future HR needs, to be shared, adapted, and refined by Public Service organizations.

OBS

HR: human resources.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion du personnel (Généralités)
CONT

L'année dernière, les ministères et les organismes ont continué à travailler sans relâche au renforcement de la capacité d'agir en matière de leadership et de planification des RH. Dans son rapport de février 2004, le Groupe de travail interministériel sur la planification des ressources humaines a défini les enjeux actuels liés aux RH et a proposé diverses mesures visant à atteindre les meilleurs résultats possible. Le groupe de travail a aussi créé un modèle commun de planification des RH pour répondre aux besoins actuels et futurs en matière de RH, que les organisations de la fonction publique devront partager, adapter et améliorer.

OBS

RH : ressources humaines.

Spanish

Save record 59

Record 60 2007-04-24

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Economic Co-operation and Development
  • Environment
OBS

In addition to supporting the work of the Comité ministériel de la prospérité économique et du développement durable and the Comité ministériel à la décentralisation et aux régions, this secretariat is in charge of regulatory simplification. In this capacity, it is responsible for advising the government on the orientations and the actions that should be taken with a view to lightening the regulatory and administrative burden on businesses. The Secretariat oversees the application of the government policy on regulatory activity and analyses the draft regulations of the departments. It is also responsible for ensuring the general planning of work and the coordination of the decentralization project and regionalization. Finally, it takes part in the carrying out of strategic mandates, such as the preparation of the government action plan and the reflection on the State's role in the economy.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Coopération et développement économiques
  • Environnement
OBS

Ce secrétariat, en plus du soutien des travaux du Comité ministériel de la prospérité économique et du développement durable et du Comité ministériel à la décentralisation et aux régions, est chargé du mandat de l'allégement réglementaire. À ce titre, il a pour responsabilité de conseiller le gouvernement sur les orientations et les actions à entreprendre en vue d'alléger le fardeau réglementaire et administratif des entreprises. Il s'assure de l'application de la politique gouvernementale sur l'activité réglementaire et procède à l'analyse des projets de réglementation des ministères. Il a également le mandat d'assurer la planification générale des travaux et la coordination du projet de décentralisation, et de régionalisation. Il participe enfin à la réalisation de mandats stratégiques, tels l'élaboration du plan d'action gouvernemental et la réflexion sur le rôle de l'État dans l'économie.

Spanish

Save record 60

Record 61 2007-04-24

English

Subject field(s)
  • Provincial Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Economic Co-operation and Development
  • Provincial Administration
OBS

The Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques supports the Secretary General of the government and carries out strategic work and priority initiatives. It is also tasked with supporting the Secretary General by establishing priorities in terms of government action and mandates related to crafting, coordinating and ensuring follow-up of government activities. The Secrétariat is also commissioned to oversee strategic planning by government departments and agencies. Moreover, the Secrétariat is required to keep abreast of the major trends that could affect public policy and governance. It monitors public policy in general and coordinates an integrated public policy intelligence network(Réseau de veille intégrée sur les politiques publiques).

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouvernements provinciaux canadiens
  • Coopération et développement économiques
  • Administration provinciale
OBS

Le Secrétariat aux priorités et aux projets stratégiques exerce des fonctions d'appui au secrétaire général du gouvernement et joue un rôle de soutien en effectuant des travaux stratégiques et prioritaires. Il a également pour mission d'appuyer le secrétaire général dans l'établissement des activités prioritaires du gouvernement et dans la réalisation de mandats relatifs à l'élaboration, à la coordination et au suivi des activités gouvernementales. Le Secrétariat a également pour mandat de veiller à l'encadrement de la planification stratégique des ministères et organismes. Le Secrétariat effectue, par ailleurs, des travaux de prospective sur les grandes tendances qui peuvent avoir une incidence sur les politiques publiques et la gouvernance. Il assure le suivi général des politiques publiques et coordonne le Réseau de veille intégrée sur les politiques publiques.

Spanish

Save record 61

Record 62 2007-04-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Business and Administrative Documents
OBS

The Career Handbook is the counselling component of the National Occupational Classification(NOC) system. The Second Edition reflects the revisions made to the classification system in 2001. The Career Handbook provides global ratings assigned to occupations to further define skills, worker characteristics and other indicators related to occupations that are important for career exploration and informed career decision-making. This counselling resource is used by a wide range of professionals for many applications, and by individuals engaged in self-directed career planning. The updated Career Handbook provides 923 occupational profiles for counselling based on NOC 2001 occupations and maintains the original descriptor scales, factors and presentation format. It includes information on aptitudes, interests, involvement with data/people/things, physical activities, environmental conditions, education/training indicators, career progression and work settings.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Écrits commerciaux et administratifs
OBS

Le Guide sur les carrières est le volet counseling de la Classification nationale des professions. La deuxième édition reflète les révisions apportées en 2001 au système de la classification. Le Guide sur les carrières présente des cotes globales attribuées aux professions qui décrivent les compétences, les caractéristiques principales du travailleur et autres indicateurs reliés aux professions. Ces cotes se révèlent importantes dans la recherche et la prise de décision dans un choix de carrière. Cette ressource de counseling est utilisée par une vaste gamme de professionnels, ainsi que par des individus qui entreprennent les planifications de carrière. La version révisée du Guide sur les carrières présente 923 profils professionnels à des fins de counseling basés sur les professions contenues dans la CNP 2001. Le format des échelles des descripteurs, des facteurs et de la présentation de l'information a été conservé. De plus, la version révisée comprend de l'information sur les aptitudes, les intérêts, les données/personnes/choses, les activités physiques, les conditions d'ambiance, des indicateurs d'études et de formation, l'avancement professionnel et le milieu de travail.

Key term(s)
  • Guide des carrières

Spanish

Save record 62

Record 63 2006-12-20

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Production Management
  • Real Estate
CONT

Transition period-phase 2(planning framework phase). During phase 2 of the transition period(March 1, 1998 to June 1, 1998) the contractor shall prepare a planning framework that will ensure that all requirements identified in the property management portion of the statement of work are ready for implemention.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion de la production
  • Immobilier
CONT

Période de transition - phase 2 (phase du cadre de planification). Pendant la phase 2 de la période de transition (du 1er mars 1998 au 1er juin 1998) l'entrepreneur doit préparer un cadre de planification qui permettra de garantir que tous les travaux définis dans la portion services de gestion immobilière de l'énoncé des travaux sont prêts à être mis en marche.

Spanish

Save record 63

Record 64 2006-11-30

English

Subject field(s)
  • Titles of Provincial Government Programs (Canadian)
  • Road Networks
OBS

Of the ministère des Transports of Québec. This policy deals with the selection of pavement types. It covers a five-year period and is a core component of our road system management policy. Comprehensive in approach rather than project-based, it set outs the most appropriate types of pavement for roads under the Department's jurisdiction. The analysis methodology it stipulates is a thorough, proven approach based on consistent, verifiable parameters and a transparent development process throughout. The new policy, which replaces the Policy on the Construction and Maintenance of Cement Concrete pavements in force since 1995, allows greater consideration of new technologies and road work requirements through its integrated approach under a comprehensive Québec pavement management framework. Implementation of this policy must fit with road work planning strategies and the Department's financial capabilities. In drawing up this new policy, the Department met with representatives of the concrete and asphalt industries as well as the Association des constructeurs de routes et grands travaux du Québec(Québec' s road builders’ association) in order to take their views into account.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes de gouvernements provinciaux canadiens
  • Réseaux routiers
OBS

Du ministère des Transports du Québec. La présente orientation traite du choix des types de chaussées. D'une portée de cinq ans, cette orientation devient une pièce maîtresse dans la gestion du réseau routier. Non seulement détermine-t-elle pour les différents tronçons du réseau routier sous la responsabilité du Ministère, les types de chaussées qui sont les mieux adaptées, mais elle privilégie aussi une approche globale plutôt que par projet. L'orientation contient une méthodologie d'analyse rigoureuse et reconnue qui fait appel à des paramètres cohérents et vérifiables et favorise un processus d'élaboration transparent dans l'ensemble de la démarche. Remplaçant la Politique de construction et de conservation des chaussées de béton de ciment en vigueur depuis 1995, la nouvelle orientation permet, notamment, de mieux tenir compte des nouvelles technologies, de même que des besoins en matière d'interventions sur le réseau routier, en privilégiant une approche intégrée dans un cadre de gestion globale des chaussées au Québec.

Spanish

Save record 64

Record 65 2006-11-15

English

Subject field(s)
  • Titles of Internet Pages
  • Scientific Information
OBS

STAS(Science and Technology Awareness Site) has three key activities : On-line S&T information, links, and activities for students, teachers and parents; Mentoring activities with professional scientists, engineers, and technology experts; Promotion of local, regional, and national science fair activities, project suggestions, and contact information for students and teachers; Science and technology in all forms are increasingly important to our economy and to a sound education. They also constitute important career and work opportunities for our youth. STAS aims to help students and their teacher/parents understand this through : Building S&T literacy in the community; Strong support for creative and sound science fair projects; Links to curriculum to make integration easier for teachers in their planning and teaching; Highlighting the everyday nature of science and technology in many jobs and workplaces on PEI, ie. in the students’ communities; Linking science and technology to specific career options; Highlighting the science and technology behind the key economic drivers of the PEI economy.

French

Domaine(s)
  • Titres de pages Internet
  • Information scientifique
OBS

Les trois activités clés de STAS (Sciences et technologie pour l'apprentissage et le savoir) sont : Permettre aux élèves, professeurs et parents d'avoir accès à des renseignements, liens et activités liés aux sciences et à la technologie; Offrir des activités de mentorat grâce à l'aide de scientifiques, d'ingénieurs et de spécialistes en technologie; Faire la promotion des expo-sciences locales, régionales et nationales auprès des élèves et des professeurs, et leur transmettre des suggestions de projets et diverses coordonnées. Les sciences et la technologie, dans toutes leurs formes, sont de plus en plus importantes pour notre économie et pour une éducation saine. Elles constituent aussi d'importantes perspectives de carrière et d'emploi pour nos jeunes. STAS vise à aider les élèves et leurs professeurs/parents à comprendre ceci en : augmentant les connaissances scientifiques et techniques au sein de la communauté; appuyant les projets d'expo-sciences créatifs et solides; facilitant la planification et l'enseignement des professeurs en leur donnant des liens utiles vers des programmes scolaires; soulignant les applications courantes des sciences et de la technologie dans de nombreux emplois et lieux de travail à l'Î.-P.-É., c'est-à-dire dans les communautés des jeunes; liant les sciences et la technologie à des choix de carrières spécifiques; signalant les aspects scientifiques et technologiques derrière les catalyseurs économiques clés de l'économie de l'Î.-P.-É.

Spanish

Save record 65

Record 66 2006-10-26

English

Subject field(s)
  • Cartography
  • Geology
DEF

A geological map of subsurface strata showing the varying thicknesses of a given formation underlying an area.

OBS

It is widely used in the calculation of reserves, in planning secondary-recovery projects, and in general exploitation work.

OBS

isopachous map: non recommended synonym.

Key term(s)
  • isopachal map
  • isopach plan

French

Domaine(s)
  • Cartographie
  • Géologie
DEF

Représentation des variations latérales d'épaisseur d'un banc, d'une couche, d'une formation ou d'un intervalle stratigraphique, au moyen de courbes reliant les points d'égale épaisseur.

OBS

Du grec «iso» : égal; «pachos» : épaisseur.

Spanish

Save record 66

Record 67 2006-05-31

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Television Arts
  • Cinematography
CONT

The assistant director [has] to fulfill the basic duty of planning and accomplishing the day's work within the parameters of schedule and budget.

CONT

Ask the AD (assistant director) to "run lines" with the actors.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Télévision (Arts du spectacle)
  • Cinématographie
CONT

À la fin de la journée, l'assistant-réalisateur vérifie le plan de travail du lendemain et s'assure qu'il ne manquera rien ni personne.

OBS

réalisateur : Personne qui dirige toutes les opérations de préparation et de réalisation d'un film ou d'une émission.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Televisión (Artes escénicas)
  • Cinematografía
Save record 67

Record 68 2006-03-21

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
CONT

The planning of teaching is undertaken around the current topic and includes long and medium term plans. Short term planning is not formalised or consistent between classes. Teachers work together to collaborate and share expertise and knowledge. At present, the planning contains too much detail on what activities are to take place without consistently referring to the national curriculum programmes of study in identifying what is to be learnt from the activities. Consequently plans do not clearly show the intended progression in pupils’ learning.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

Ensemble d'opérations par lesquelles un enseignant choisit ou élabore des situations d'apprentissage en fonction des objectifs du programme d'études, les répartit dans le temps et en prévoit l'évaluation.

OBS

On distingue généralement 3 niveaux de planification : la planification annuelle (qui se limite généralement à prévoir la répartition des modules ou objectifs terminaux du programme dans l'année scolaire), la planification intermédiaire (qui prévoit habituellement les objectifs de chaque période d'enseignement) et le plan de cours, souvent appelé préparation de classe (qui précise les activités d'apprentissage et leur déroulement).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
CONT

Así nació el curso planeación de la enseñanza con el propósito explícito de auxiliar a los profesores en el diseño instruccional de un curso.

Save record 68

Record 69 2005-11-28

English

Subject field(s)
  • Regional and Municipal Gov. Bodies and Committees
  • General Medicine, Hygiene and Health
OBS

The Toronto District Health Council is the local voice in health planning for the city of Toronto-an agency that advises the Ontario Minister of Health and Long-Term Care on the local health system. Its mandate is to determine health needs and priorities and to plan for services that address these needs. It is governed by a volunteer council, and supported by the work of hundreds of volunteers on committees, task forces and panels.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouv. régionaux ou municipaux
  • Médecine générale, hygiène et santé

Spanish

Save record 69

Record 70 - external organization data 2005-10-14

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Corporate Management (General)
  • Compartment - Agriculture and Agri-Food Canada
OBS

Agriculture and Agri-Food Canada, Canadian Farm Business Advisory Services. Specialized Business Planning Services(SBPS) offers assistance to producers in preparing the specialized plans needed for their business. These will include diversification, marketing, human resources, expansion, risk management and succession plans within the format of a business plan. To assist them in developing these types of plans, producers will work with a consultant with expertise in a specific area. As part of the service to the clients, the consultants will provide counselling that will improve the farmer's ability to present their plans to capital providers or to use their plans as a management tool. The opportunities may be pursued by individual farmers or by farmers acting collectively.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Tiroir - Agriculture et Agroalimentaire Canada
OBS

Approuvé par le Comité de terminologie d'Agriculture et Agroalimentaire Canada.

OBS

Agriculture et Agroalimentaire Canada, Services-conseils aux exploitations agricoles canadiennes. Les Services spécialisés de planification d'entreprise (SSPE) aident les producteurs à élaborer des plans spécialisés répondant aux besoins de leur entreprise. Il peut s'agir de plans de diversification, de commercialisation, de gestion des ressources humaines, d'expansion, de gestion des risques ou de relève présentés sous la forme d'un plan d'entreprise. Pour élaborer ces types de plans, le producteur pourra compter sur l'aide d'un conseiller spécialisé dans un domaine particulier. Celui-ci le guidera afin de le préparer à présenter ces plans à des bailleurs de fonds éventuels ou à les utiliser comme outils de gestion. Les agriculteurs peuvent se prévaloir de ces possibilités à titre individuel ou collectivement.

Spanish

Save record 70

Record 71 2005-04-05

English

Subject field(s)
  • Non-Gov. Provincial Bodies and Committees (Canadian)
  • Urban Planning
OBS

The Planning Institute of British Columbia is an association of professional planners in British Columbia and the Yukon. PIBC is an affiliate of the Canadian Institute of Planners(CIP). PIBC members work in the public service and the private sector, in a wide variety of fields including land use planning, environmental resource management, land development, heritage conservation, social planning, transportation planning and economic development.

Key term(s)
  • British Columbia Planning Institute

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités provinciaux non gouv. canadiens
  • Aménagement urbain
Key term(s)
  • Institut de planification de la Colombie-Britannique

Spanish

Save record 71

Record 72 - external organization data 2005-02-22

English

Subject field(s)
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

The generic decommissioning planning process can be applied to all types of licensed activities. For example, the decommissioning plan for a small facility with few residual hazards(such as a particle accelerator) may consist of a brief summary of a single-phase, relatively low-cost project that will draw on operating budgets, and employ standard disassembly, decontamination and radiation protection procedures in the completion of one or two work packages.

French

Domaine(s)
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

Le processus générique d'un plan de déclassement peut s'appliquer à tous les types d'activitiés autorisées. Par exemple, le plan de déclassement d'une petite installation présentant peu de risques résiduels (un accélérateur de particules, par exemple) peut consister en une brève récapitulation d'un projet à phase unique et relativement peu coûteux, qui fera appel aux budgets d'exploitation et emploiera des méthodes standard de démontage, de décontamination et de radioprotection pour compléter un ou deux ensembles de travaux.

Spanish

Save record 72

Record 73 - external organization data 2004-12-15

English

Subject field(s)
  • Nuclear Plant Safety
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

OPG [Ontario Power Generation] attributes its success in addressing past maintenance difficulties to an increase in the amount of maintenance being done, including that being done by a "Fix-It-Now Team", as well as improved planning and preparation of the work being done.

Key term(s)
  • fix it now team

French

Domaine(s)
  • Sûreté des centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

C'est en augmentant le nombre de travaux de maintenance réalisés, y compris ceux faits par l'équipe de maintenance ponctuelle (Fix-It-Now Team), ainsi qu'en planifiant et en préparant de façon plus rigoureuse les travaux, qu'elle a résolu ses difficultés antérieures en matière de maintenance.

Spanish

Save record 73

Record 74 2004-11-16

English

Subject field(s)
  • Decision-Making Process
  • Working Practices and Conditions
DEF

A practice within an organization whereby, employees regularly participate in making decisions on how their work areas operate, including making suggestions for improvement planning, goal setting and monitoring performance.

CONT

A cascading approach offers the opportunity to increase employee involvement and develop a common vocabulary in the organization.

French

Domaine(s)
  • Processus décisionnel
  • Régimes et conditions de travail
CONT

Une approche "en cascade" donne l'occasion d'accroître la participation des employés et d'établir un vocabulaire commun.

Spanish

Save record 74

Record 75 2004-09-21

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

The process of locating, collecting, and refining knowledge. This may require interviews with experts, research in a library, or introspection. The person undertaking the knowledge acquisition must convert the acquired knowledge into a form that can be used by a computer program.

DEF

The extraction and formulation of knowledge derived from various sources, especially from experts.

CONT

We have to complement all the work done by researchers in AI, particularly in planning, knowledge acquisition and discourse management.

OBS

Compare to "learning".

OBS

knowledge acquisition: Term standardized by ISO/IEC.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
DEF

Processus consistant à repérer, recueillir et structurer des connaissances en vue de les rendre utilisables par un système à base de connaissances.

CONT

D'autres outils d'aide à l'acquisition des connaissances sont plus ambitieux : ils permettent d'acquérir directement les règles à partir de l'observation d'exemples.

OBS

Acquisition des connaissances : terme et définition normalisés par ISO/CEI.

OBS

Ne confondre ni avec apprentissage automatique où le système acquiert tout seul ses connaissances, ni avec enseignement (respectivement assisté par ordinateur) où un professeur (respectivement système) transfère ses connaissances vers un élève.

OBS

Dans un système expert, c'est le rôle du cogniticien, qui réunit sous forme de règles et de données les connaissances des différents spécialistes interrogés.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
Save record 75

Record 76 2004-06-01

English

Subject field(s)
  • Education (General)
CONT

The teacher-adviser program and the annual education plan help students develop the goal-setting and planning skills they need to succeed at school and to make a successful transition to work, apprenticeship, college, or university.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie (Généralités)
CONT

Grâce au programme d'enseignants-guides et à leur plan annuel de cheminement, les élèves apprennent à se fixer des objectifs, à travailler à les atteindre et à prendre des décisions.

Spanish

Save record 76

Record 77 2004-03-15

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Federal Administration
  • Labour and Employment
DEF

Publication on work experience, summer jobs, learning opportunities, career planning information issued each year by Human Resources Development Canada under the Youth Employment Strategy.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Administration fédérale
  • Travail et emploi
DEF

Publication sur l'expérience de travail, les emplois d'été, les possibilités d'apprentissage, et la planification de carrière publiée chaque année par Développement des ressources humaines Canada dans le cadre de la Stratégie emploi jeunesse.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Títulos de monografías
  • Administración federal
  • Trabajo y empleo
Save record 77

Record 78 2004-03-12

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Corporate Management
CONT

The Members noted that OPG [Ontario Power Generation] as an organization must share the responsibility for the incident due to what appears to be a lack of requirements for appropriate work planning and preparation for this type of work(i. e., responsibility should not rest solely with the maintenance workers involved).

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion de l'entreprise
CONT

Les commissaires soulignent que OPG [Ontario Power Generation], à titre d'organisation, doit partager la responsabilité de cet incident puisqu'il semblerait qu'il n'y avait pas d'exigences de planification et de préparation adéquates pour ce type de travail (c.-à-d. la responsabilité ne devrait pas incomber entièrement aux spécialistes de l'entretien concernés).

Spanish

Save record 78

Record 79 - external organization data 2004-02-13

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Corporate Management
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

[He] distributed a Statement of Work for Systematic Branch Wide Business Planning.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion de l'entreprise
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

[Il] distribue un énoncé de travail sur la planification opérationnelle systématique dans l'ensemble de la DGO.

Spanish

Save record 79

Record 80 - external organization data 2004-02-12

English

Subject field(s)
  • Business and Administrative Documents
  • Nuclear Power Stations
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

McMaster University reported that considerable decommissioning planning and decommissioning cost analysis work was completed in the mid-1990s and that the Preliminary Decommissioning Plan(PDP) for the MNR [McMaster Nuclear Reactor] is currently being revised to meet the CNSC' s expectation as set out in Regulatory Guide G-219(Decommissioning Planning for Licensed Activities).

French

Domaine(s)
  • Écrits commerciaux et administratifs
  • Centrales nucléaires
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

L'Université McMaster a signalé qu'une grande partie de l'analyse de planification et d'établissement des coûts de déclassement avait été complétée au milieu des années 1990 et qu'elle révise actuellement le plan préliminaire de déclassement du RNM [réacteur nucléaire McMaster] en fonction des attentes de la Commission qui sont décrites dans le guide d'application de la réglementation G-219 (Plans de déclassement des activités autorisées).

Spanish

Save record 80

Record 81 2003-09-12

English

Subject field(s)
  • Launching and Space Maneuvering
CONT

Recent work on the perspective display allows computer graphics systems to simulate planned spacecraft maneuvers, allowing pilots to visualize the consequences of a variety of orbital changes.... Up to now, spacecraft maneuvers, even close-in rendezvous, have been very formal, requiring elaborate planning. We’re developing a system that lets you conduct orbital change maneuvers on an informal, short-term basis... The perspective display is now in use at Ames in a full-scale research mock-up of a proximity operations control center for the Space Station. The mock-up includes a number of test technologies including a heads-up(through the window) display, voice-actuated controls and an advanced window design.

OBS

orbital change: term officially approved by the International Space Station official approval Group (ISSOAG).

French

Domaine(s)
  • Lancement et manœuvres dans l'espace
CONT

L'ATV [Automatic Transfer Vehicle], équipé de ses moteurs et d'une capacité d'ergols accrue, sera aussi utilisé pour effectuer les modifications d'orbite de la station, et notamment [..] les rehaussements d'orbite destinés à en compenser l'usure.

OBS

modification d'orbite : terme uniformisé par le Groupe de travail de la terminologie de la Station spatiale internationale (GTTSSI).

Spanish

Save record 81

Record 82 2003-07-31

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Labour and Employment
OBS

... of the Global Climate Observing System. The Joint Planning Office(JPO) was established to assist the Joint Scientific and Technical Committee(JSTC) for GCOS in formulating the concept and in assisting implementation of GCOS. The Director of the JPO is responsible for directing the work of the JPO, supporting activities of the JSTC and its panels and working groups, and providing liaison with the sponsoring and participating organizations.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Travail et emploi
Key term(s)
  • Bureau mixte de planification

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Organismos y comités internacionales
  • Trabajo y empleo
Save record 82

Record 83 2003-06-11

English

Subject field(s)
  • Sewing Patterns
  • Applications of Automation
CONT

The AM-5 pattern grading and marker making system is a high performance computer-aided design system... the AM-5 utilizes a digitizer for pattern input and a graphic work station for grading and marker planning.

French

Domaine(s)
  • Patrons (Couture)
  • Automatisation et applications
CONT

Le système AM-5 de gradation des patrons et d'exécution des placements est un équipement CAO conception assisté par ordinateur) de haut rendement [...] l'AM-5 utilise un digitaliseur pour entrer les patrons dans le système et un poste de travail à écran graphique pour la gradation et l'étude des placements.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Patrones (Costura)
  • Automatización y aplicaciones
Save record 83

Record 84 2003-05-13

English

Subject field(s)
  • Defence Planning and Military Doctrine
  • Combined Forces (Military)
CONT

[Capability Based Planning(CBP) ] calls for the integration of planning, as opposed to the current practise of integrating plans. The difference is critically important. Plans developed in isolation are difficult to reconcile once they are done. CBP brings together all those involved in delivering a capability into Joint Capability Assessment Teams, or JCATs, forcing operational officers and functional planners to work from shared assumptions and forge a common view of how capabilities can best be delivered.

French

Domaine(s)
  • Doctrine militaire et planification de défense
  • Interarmées
CONT

[La planification fondée sur les capacités (PFC)] nécessite une intégration de la planification, par opposition à l'intégration de plans qui se fait actuellement. La différence entre les deux est fondamentale. Les plans établis séparément sont difficiles à rapprocher après coup. La PFC, au contraire, rassemble tous ceux qui sont associés à l'obtention d'une capacité dans des équipes d'évaluation des capacités interarmées (EECI), ce qui oblige les officiers opérationnels et les planificateurs fonctionnels à travailler à partir d'hypothèses communes et à s'entendre sur la meilleure façon de fournir des capacités.

Spanish

Save record 84

Record 85 2003-03-20

English

Subject field(s)
  • Management Control
  • Organization Planning
CONT

Control and Risk Assessment(CRA) sessions were suggested as a best practice for helping work units link management with business planning. CRA session, by design, are a structured way for staff of a work unit to identify risks and controls with the assistance of a facilitator. Using a structured approach, staff were better able to articulate major issues and there was more credibility about the results...

French

Domaine(s)
  • Contrôle de gestion
  • Planification d'organisation
CONT

La méthode de contrôle et d'autoévaluation du risque donne l'assurance qu'un objectif final sera atteint, compte tenu à la fois des contrôles et des risques.

Spanish

Save record 85

Record 86 2003-03-17

English

Subject field(s)
  • Urban Planning
  • Urban Integration
  • Urban Sociology
  • Statistics
CONT

... the social dimension has been brought into the project through citizens being looked upon both as inhabitants living in the environment and as potential participants in planning processes. Nevertheless most of the project work has been rather reduced in the sense that city structures have been discussed that is more or less sustainable in themselves.... we will take yet another step in the social dimension and handle the social topography there is in all regions.... By social topography we mean that different groups of inhabitants according to class, income and ethnicity live in different areas, work in different places and live different lives.

French

Domaine(s)
  • Aménagement urbain
  • Intégration urbaine
  • Sociologie urbaine
  • Statistique
CONT

Les PCS [nomenclature des Professions et Catégories Sociales] fournissent davantage une topographie sociale qu'une échelle hiérarchisée. Ainsi l'ordre de classement [..] suit l'usage, commençant par les agriculteurs qui relèvent du secteur primaire, pour poursuivre avec les employeurs et indépendants de l'industrie et commerce, puis les salariés, en suivant alors une ligne hiérarchique descendante, des cadres supérieurs aux ouvriers, et terminant par les différentes catégories d'inactifs. Les actifs chômeurs et les retraités sont classés selon leur dernière profession.

CONT

Sous quelque angle que nous abordions le nouvel urbanisme, nous retombons sur l'affirmation de corps organisés et fédérés. Le premier travail de l'urbaniste est donc d'établir la topographie sociale de l'être à traiter, afin de le subdiviser en échelons locaux ayant chacun leur représentant -- la subdivision en corps professionnels, commerciaux ou culturels s'étant déjà souvent effectuée.

Spanish

Save record 86

Record 87 2002-12-11

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
OBS

The Electronic Work Environment Management Board was established in July 1994 to provide guidance and direction with respect to office automation domains in the Government of Canada. Document and records management was determined to be a key operational priority of the Board. Accordingly, an interdepartmental steering committee was established to provide leadership and guidance for planning, evaluating, and implementing a shared system for document and records management based on a common requirements statement.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
OBS

Le Conseil de gestion du milieu de travail électronique a été créé en juillet 1994 pour offrir conseils et orientations relativement à l'automatisation des activités de l'État. Le Conseil a déterminé que, à ce chapitre, la gestion des documents et dossiers était prioritaire. Il a par conséquent mis sur pied un comité directeur interministériel, chargé de guider la planification, l'évaluation et la mise en place d'un système partagé de gestion des documents et des dossiers, fondé sur un énoncé commun des besoins.

Spanish

Save record 87

Record 88 2002-10-31

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
DEF

A plan containing only Milestones highlighting key points in the Project.

CONT

Plan the project.... The Navigator methodology recommends that most detailed project plans cover a period of six to nine weeks. In this approach, team members develop a milestone plan based on high-level work plans and other project documents. Staff factor in resource constraints, quality issues, and project risks when developing the milestone plan. Staff develop detailed plans for the next six weeks. Every four weeks after that, staff develop a new six-week detailed schedule. This technique minimizes the wasted work of project planning too far in advance and focuses the project team on milestone achievement.

OBS

milestone. An Activity of zero Duration which represents a significant deliverable or stage of the project.

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
OBS

La gestion de projets s'effectue à deux niveaux avec une philosophie basée sur une approche collaboratrice et un souci permanent d'éviter la bureaucratie au moyen de rapports condensés. [...] L'organisation mère définit le déroulement du projet ainsi que les autres unités impliquées. Il s'agit en fait d'un contrat entre le management et le projet qui se matérialise au travers de deux documents : Le «Milestone Plan» comprend la liste des grands résultats intermédiaires entre le début et la fin du projet. Il apporte une certaine visibilité au management et permet de se concentrer sur les buts et les points de contrôle. Le «Project Responsibility Chart» décrit l'organisation des unités, les compétences, les dates limites, les premières estimations, etc. Pour chaque milestone, il est précisé le rôle des différents intervenants même s'ils sont hors projet, une estimation de la charge de travail et de son séquencement dans le temps.

Spanish

Save record 88

Record 89 - external organization data 2002-02-18

English

Subject field(s)
  • Radiation Protection
  • Compartment - Canadian Nuclear Safety Commission
CONT

Every consignor, carrier and consignee of radioactive material shall implement a radiation protection program and shall, as part of that program,(a) keep the amount of exposure to radon progeny and the effective dose and equivalent dose received by and committed to persons as low as reasonably achievable, social and economic factors being taken into account, through the implementation of(i) management control over work practices,(ii) personnel qualification and training,(iii) control of occupational and public exposure to radiation, and(iv) planning for unusual situations...

OBS

Regulation cited: Packaging and Transport of Nuclear Substances Regulations.

French

Domaine(s)
  • Radioprotection
  • Tiroir - Commission canadienne de sûreté nucléaire
CONT

L'expéditeur, le transporteur et le destinataire de matières radioactives mettent en oeuvre un programme de radioprotection et, dans le cadre de ce programme : a) maintiennent le degré d'exposition aux produits de filiation du radon ainsi que la dose efficace et la dose équivalente qui sont reçues par la personne, et engagées à son égard, au niveau le plus bas qu'il soit raisonnablement possible d'atteindre, compte tenu des facteurs économiques et sociaux, par : (i) la maîtrise des méthodes de travail par la direction, (ii) les qualifications et la formation du personnel, (iii) le contrôle de l'exposition du personnel et du public au rayonnement, (iv) la préparation aux situations inhabituelles [...]

OBS

Règlement cité : Règlement sur l'emballage et le transport des substances nucléaires.

Spanish

Save record 89

Record 90 2001-11-09

English

Subject field(s)
  • Computer Graphics
CONT

The slide writer can produce excellent output. Just because you can get a decent printed preview of your slides when sitting at your own computer, it doesn’t necessarily follow that the output from the slide writer will look the same. Therefore, it is imperative that you prepare your work in good time before your deadline and that you talk to the photographer about what you are planning. Ideally you should prepare samples well beforehand and submit them for checking. Discuss what software you are using to generate the slides, including the software used to generate the original figures for import and make yourself aware of version number issues.

French

Domaine(s)
  • Infographie
CONT

Le générateur de diapositives, est un périphérique capable de créer des diapositives à partir d'images écran.

Spanish

Save record 90

Record 91 2001-11-05

English

Subject field(s)
  • Organization Planning
  • Corporate Management (General)
  • Public Administration (General)
CONT

In the 1998-99 Business Plan round, four departments will be participating as frontrunners with the Secretariat's help to accelerate progress on results-based business planning and reporting. Officials of the Treasury Board Secretariat and these four organisations will work together to improve integration and streamlining. In particular, they will develop new approaches for relating resource decisions to results and performance so that lessons may be shared with other departments and agencies and assist continuous improvement.

Key term(s)
  • results based business planning

French

Domaine(s)
  • Planification d'organisation
  • Gestion de l'entreprise (Généralités)
  • Administration publique (Généralités)
CONT

Introduction [à la Chambre] d'une planification opérationnelle axée sur les résultats et amélioration de l'orientation stratégique afin de répondre de façon efficace et efficiente aux besoins des clients.

Spanish

Save record 91

Record 92 2001-07-04

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Emergency Management
CONT

I used to work as a Contingency Planning Officer for Central & Arctic Region. My work was ensuring that both Coast Guard at the Regional level and designated oil handling facilities maintain effective plans to respond to spills.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Gestion des urgences

Spanish

Save record 92

Record 93 2001-05-10

English

Subject field(s)
  • Real Estate
CONT

The contractor shall minimize the number and duration of tenant disruptions by planning and coordinating other work that can be conducted during the same shutdown period, e. g. projects and corrective maintenance work.

French

Domaine(s)
  • Immobilier
CONT

L'entrepreneur devra réduire au minimum le nombre et la durée des interruptions aux locataires en planifiant et en coordonnant les autres travaux qui peuvent se dérouler pendant la même période, c'est-à-dire les projets et les travaux d'entretien correctif.

Key term(s)
  • travail d'entretien correctif

Spanish

Save record 93

Record 94 2001-04-01

English

Subject field(s)
  • Committees and Boards (Admin.)
  • Physics
CONT

Then, in early May, representatives from national space programs came together in Berlin at the Ninth European Symposium on Gravity Dependent Phenomena in Physical Sciences where they agreed to create and support the work of an International Strategic Planning Group for Microgravity Science and Applications Research.

French

Domaine(s)
  • Comités et commissions (Admin.)
  • Physique

Spanish

Save record 94

Record 95 2001-03-09

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
  • Commercial Fishing
OBS

This Program seeks to establish partnerships to enhance habitat protection and expanded community capacity to steward fish habitat resources. It has created Stewardship Coordinator, Habitat Auxiliary and Habitat Steward positions throughout Pacific Region to work with communities on watershed management planning and habitat protection activities.

Key term(s)
  • Habitat Conservation and Stewardship
  • Habitat Conservation Program
  • Habitat Stewardship Program

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
  • Pêche commerciale
OBS

Pêches et Océans Canada. «Depuis la création de ce programme, plus de 100 personnes ont été embauchées pour aider les collectivités à protéger l'habitat piscicole et à améliorer la qualité des bassins hydrographiques à travers la Colombie-Britannique et le Yukon».

Key term(s)
  • Conservation et gérance de l'habitat
  • Programme de conservation de l'habitat
  • Programme de gérance de l'habitat

Spanish

Save record 95

Record 96 2001-03-09

English

Subject field(s)
  • Titles of Programs and Courses
OBS

Fisheries and Oceans Canada and the provincial BC Land Use Coordination Office work together to address developmental and environmental planning for the land and the nearshore waters of the Central Coast Region. For this purpose, the Central Coast Region extends from Cape Caution to Princess Royal Island, and includes the area on the mainland south to Bute Inlet, as well as the adjacent waters to the high tide mark on Vancouver Island. Part of the Oceans Initiatives to Conserve Pacific Marine and Coastal Ecosystems.

Key term(s)
  • Central Coast Land and Coastal Resource Management Planning

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes et de cours
OBS

Pêches et Océans Canada et le Bureau provincial de coordination pour l'aménagement du territoire de la Colombie-Britannique (BC Land Use Coordination Office) collaborent à la planification du développement et de la protection de l'environnement pour les terres et les eaux situées proches de la côte dans la région centrale du littoral. La « côte centrale » s'étend du cap Caution à l'île Princess Royal et inclut la région continentale située au sud de l'inlet Bute ainsi que les eaux adjacentes à la marque de marée haute sur l'île de Vancouver. Fait partie des Initiatives pour la conservation des écosystèmes marins et côtiers du Pacifique.

Key term(s)
  • Planification de la gestion des ressources terrestres et côtières du centre de la côte

Spanish

Save record 96

Record 97 2001-03-09

English

Subject field(s)
  • Government Positions
  • Commercial Fishing
OBS

Fisheries and Oceans Canada. "Stewardship coordinators work forcommunity partners such as stewardship groups, First Nations and government agencies. They will help advocate for fish and fish habitat protection, encourage community involvement, participate in watershed planning and coordinate training for community volunteers".

French

Domaine(s)
  • Postes gouvernementaux
  • Pêche commerciale
OBS

Pêches et Océans Canada. «Les coordonnateurs de la gérance, qui collaborent avec les partenaires communautaires tels que les groupes de gérance, les Premières nations et les organismes gouvernementaux. Leur rôle est de promouvoir la protection du poisson et de son habitat et la participation des citoyens, de participer à la planification des bassins hydrographique et de coordonner la formation des bénévoles au sein des communautés».

Spanish

Save record 97

Record 98 2001-01-17

English

Subject field(s)
  • Marketing Research
CONT

Under the terms of the MOU, signed at RSI Headquarters in Richmond, BC on April 10, the two parties will work towards developing a commercial intelligence system enabling effective planning of rice market strategies as well as greater precision by grain commodity traders in rationalizing international rice output and prices.

French

Domaine(s)
  • Étude du marché
DEF

Système permettant de recueillir des renseignements sur la concurrence au moyen de méthodes d'observation très discrètes.

Spanish

Save record 98

Record 99 2000-12-18

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Internet and Telematics
OBS

Canadian Rural Partnership, Pilot Projects 2000-2001. Yukon. Federal partner : Human Resources Development Canada. The project includes a Yukon Web Site that will improve access to information on career and personal planning to cope with rapid change in how people find and keep work in the Yukon. Web site products targeted at employers will also be developed and tested.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Internet et télématique
OBS

Projets pilotes 2000-2001 du Partenariat rural canadien. Yukon, partenaire fédéral : Développement des ressources humaines Canada. Le projet prévoit l'établissement d'un site Web du Yukon qui permettra d'améliorer l'accès à l'information sur la planification personnelle et professionnelle et ainsi d'être au fait des nouvelles méthodes qui permettent aux gens de trouver des emplois au Yukon et de les conserver. On mettra aussi au point des produits de site Web à l'intention des employeurs et on en fera l'essai.

Spanish

Save record 99

Record 100 2000-10-12

English

Subject field(s)
  • Personnel and Job Evaluation
DEF

In the UCS, an element under the Responsibility factor, that measures responsibility in the work for the stewardship and comptrollership of financial resources. The responsibility falls into three areas :planning and controlling, acquiring funds, and spending funds. The element values these responsibilities according to the worker's latitude to take action and make decisions within the federal policies, guidelines, and regulations that govern the management of funds.

French

Domaine(s)
  • Évaluation du personnel et des emplois
DEF

Dans la NGC, élément relatif au facteur Responsabilité, qui mesure la responsabilité au travail relativement à l'intendance et au contrôle des ressources financières. Cette responsabilité est répartie entre trois secteurs de responsabilité : planification et contrôle, obtention de fonds et dépense de fonds. Cet élément évalue ces responsabilités selon la latitude dont dispose l'employée ou l'employé pour prendre des mesures et des décisions en fonction des politiques, des lignes directrices et des règlements fédéraux régissant la gestion des fonds.

Spanish

Save record 100

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: