TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

COGNITIVE REASONING [11 records]

Record 1 2025-03-27

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Collaboration with WIPO
CONT

Cognitive reasoning is a common form of reasoning that takes place [when information is] insufficient and incomplete... in situations with uncertainties. Cognitive reasoning is the driving force of cognitive processes of cognitive agents.

OBS

cognitive reasoning : data validated by Canadian subject-field experts from École Polytechnique de Montréal, MasterpieceVR and McGill University.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Collaboration avec l'OMPI
CONT

Le raisonnement cognitif est réalisé lors d'une phase initiale de recherche d'itinéraire [...] et en navigation, c'est-à-dire dans [le processus décisionnel] concernant l'adoption d'un nouvel objectif.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Colaboración con la OMPI
CONT

La tecnología de detección de tráfico vehicular ha demostrado ser un área de diseño avanzada, capaz de lograr mejoras sustanciales en un rango de aplicaciones debido a su paradigma de la estructura de toma de decisiones basado en el razonamiento cognitivo. En este sentido, la tesis presenta el desarrollo de un avance en la tecnología de detección vehicular que permite incluir un modelo formal basado en un agente autónomo e inteligente capaz de detectar vehículos a través de un solo sensor, de acuerdo a las exigencias y limitaciones de las avenidas.

Save record 1

Record 2 2024-07-17

English

Subject field(s)
  • Nervous System
  • Cognitive Psychology
  • Mental health and hygiene
CONT

Cognitive impairment occurs when problems with thought processes occur. It can include loss of higher reasoning, forgetfulness, learning disabilities, concentration difficulties, decreased intelligence, and other reductions in mental functions. Cognitive impairment may be present at birth or can occur at any point in a person's lifespan.

French

Domaine(s)
  • Système nerveux
  • Psychologie cognitive
  • Hygiène et santé mentales
CONT

[La] déficience cognitive [a] une incidence sur la capacité de réfléchir, de se concentrer, d'exposer des idées, de raisonner ainsi que sur la mémoire [...] Elle peut survenir à n'importe quel moment au cours de la vie, entre autres en raison d'un accident ou d'une maladie.

Spanish

Save record 2

Record 3 2020-03-16

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
DEF

... the construction of thought processes, including remembering, problem solving, and decision-making, from childhood through adolescence to adulthood.

CONT

Cognitive development refers to how a person perceives, thinks, and gains understanding of his or her world through the interaction of genetic and learned factors. Among the areas of cognitive development are information processing, intelligence, reasoning, language development and memory.

CONT

Intellectual development refers here to the changes that occur, as a result of growth and experience, in a person’s capacities for thinking, reasoning, relating, judging, conceptualizing, etc.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
CONT

Par développement cognitif on entend l'évolution de grandes fonctions comme l'intelligence, la mémoire, le langage, la numération, etc.

CONT

Le développement intellectuel ou cognitif désigne l'acquisition de connaissances, la capacité à penser de façon créative, à être attentif, à comprendre et résoudre des problèmes, à mémoriser des informations et à exercer son jugement.

Spanish

Save record 3

Record 4 2017-02-24

English

Subject field(s)
  • Psychoses
  • Clinical Psychology
DEF

[A chronic mental disorder] characterized by psychosis(loss of contact with reality), hallucinations(false perceptions), delusions(false beliefs), disorganized speech and behavior, flattened affect(restricted range of emotions), cognitive deficits(impaired reasoning and problem solving), and occupational and social dysfunction.

OBS

dementia praecox: [This term is the] original name for schizophrenia, when it was characterized as a psychosis with adolescent onset and a chronic course ending in deterioration.

French

Domaine(s)
  • Psychoses
  • Psychologie clinique
DEF

[Maladie mentale caractérisée par] des pensées confuses, des délires (croyances fausses ou irrationnelles), des hallucinations (voir ou entendre ce qui n'existe pas)[,] un comportement bizarre [et les personnes] qui souffrent de schizophrénie ont de la difficulté à accomplir des tâches qui nécessitent une mémoire abstraite et une attention soutenue.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicosis
  • Psicología clínica
Save record 4

Record 5 2013-01-17

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Social Psychology
CONT

... the term social cognitive development has been used in two primary contexts, one involving the study of theory of mind and related components(e. g. perceptions of agency and intentionality) and a second involving the study of moral judgments and reasoning.

Key term(s)
  • sociocognitive development

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie sociale
CONT

Stabilité de l’alliance familiale et développement sociocognitif de l’enfant à 5 ans. La compréhension des états mentaux est un acquis développemental majeur; entre 2 et 5 ans l’enfant comprend progressivement que les autres agissent en fonction de leurs pensées, leurs croyances et leurs émotions [...]

Key term(s)
  • développement socio-cognitif

Spanish

Save record 5

Record 6 2011-11-02

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Labour and Employment
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Public Service Commission of Canada. The purpose of the General Intelligence Test 310 is to assess an individual' s general cognitive ability-the ability to use reasoning to solve problems at the level typically associated with the completion of university. It can serve as an alternative to a university education requirement.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Travail et emploi
  • Docimologie
OBS

Commission de la fonction publique du Canada. L'Examen d'intelligence générale 310 a pour but d’évaluer la capacité cognitive générale d’une personne, soit la capacité de raisonnement pour régler des problèmes après qu’on a terminé des études universitaires. Cet examen peut remplacer le diplôme d'études universitaires requis.

Spanish

Save record 6

Record 7 1999-01-14

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Operations Research and Management
  • Educational Psychology
CONT

To our knowledge only psychology has introduced the notion of reasoning strategies in the development of cognitive models.

CONT

... the tutor is modeling a thinking person; the cognitive model will be used to explain what the student is trying to do.

OBS

Cognitive: based on or capable of being reduced to empirical factual knowledge.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Recherche et gestion opérationnelles
  • Psychologie scolaire
CONT

Le modèle cognitif a pour fonction de fournir une représentation d'un système existant qui met en évidence les propriétés de ce système que l'on veut spécialement connaître, au détriment d'autres propriétés jugées moins intéressantes. En fait on ne dispose jamais d'une information complète sur le système étudié, et le modélisateur doit s'attacher surtout à choisir la bonne information et à en donner une représentation adéquate, aussi suggestive que possible.

CONT

Parmi les exemples de modèles célèbres, on peut signaler le modèle planétaire de l'atome du physicien Bohr et le modèle en double hélice de l'acide désoxyribonucléique de Watson et Crick.

Spanish

Save record 7

Record 8 1994-05-31

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Test no. 320 of the Personnel Psychology Centre. Education: Alternate to High School Diploma

OBS

This test assesses general cognitive ability at a level normally required to complete secondary school. It consists of items relating to the use of vocabulary, arithmetic reasoning, identifying similarities in concepts, isolating shapes within a design and remembering complex material over a period of time. This test can be used in instances where individuals do not possess the formal level of education required for a job, but may still have the necessary ability to perform well on the job.

Key term(s)
  • general intelligence test
  • GIT

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Cet examen évalue l'habileté cognitive générale au niveau normalement requis pour achever les études secondaires. Son contenu porte sur l'emploi du vocabulaire, le raisonnement arithmétique, la détection des similitudes dans les concepts, le repérage de formes à l'intérieur d'un dessin et la mémorisation de données complexes pendant une certaine période. Il peut être utilisé dans les cas où les candidats ne possèdent pas le niveau de formation scolaire requis pour un poste mais pourraient avoir l'aptitude nécessaire pour exercer l'emploi de manière satisfaisante.

Key term(s)
  • Examen d'intelligence générale
  • EIG

Spanish

Save record 8

Record 9 1994-05-31

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Examinations and Competitions (Education)
OBS

Test no. 313

OBS

This test assesses general problem solving(cognitive ability) with verbal, numerical, and reasoning components. It is used as a screening device for external recruitment of entry-level candidates seeking positions in the Administrative and Foreign Service Category

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Docimologie
OBS

Cet examen évalue l'aptitude générale à résoudre les problèmes (habileté cognitive) avec des composantes verbales, numériques, et abstraites. Il sert surtout d'outil de présélection dans le recrutement externe des candidats au niveau d'entrée dans la catégorie de l'administration et du service extérieur.

Key term(s)
  • ESANE

Spanish

Save record 9

Record 10 1993-05-12

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
CONT

The evolution of the SOPHIE project can be viewed as a search for the right ingredients of "cognitive fidelity" in modeling expert reasoning. SOPHIE-I abandons the automata of the METEOROLOGY tutor to take advantage of mathematically based computational formalisms, which place the emphasis on physically faithful simulations. In an effort to gain cognitive fidelity, SOPHIE-III moves away from the structurally isomorphic representations of quantitative simulations to concentrate on mental models, but in some sense it goes too far and becomes too specialized to a given form of reasoning in the context of a specific task.

CONT

Both internal and external representational mappings can have varying degrees of epistemic fidelity, that is, they can reflect the epistemic source a little or a lot.

CONT

An expert system is cognitively faithful if its own internal solutions correspond to the solutions a human would produce. MATHPERT solves math problems in the way we teach students to do, rather than using high-powered algorithms. Cognitive fidelity must be designed for from the beginning, as the demand for cognitive fidelity complicates the construction of an expert system considerably.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
OBS

Voir modélisation cognitive.

Spanish

Save record 10

Record 11 1986-10-20

English

Subject field(s)
  • Psychometry and Psychotechnology
DEF

[A measure of] abstract thinking and reasoning ability. Used for prediction of success in cognitive, school-related activities.... [A] multiple item test of abilities emphasized in school. Items use verbal, figural, and numerical stimuli. Divided into five levels : Primary I, Grade 1; Primary II, Grade 2-3; Elementary, Grades 4-5; Intermediate, Grades 6-8; Advanced, Grades 9-12. No reading required of pupils in grades 1, 2, and 3.

French

Domaine(s)
  • Psychométrie et psychotechnique
DEF

[...] test qui mesure la pensée abstraite et le raisonnement [...]. Cinq niveaux : Echelle du test Primaire I, Primaire II, Élémentaire, Intermédiaire, Supérieure. Le Test d'habileté scolaire Otis-Lennon donne une évaluation globale de l'aptitude scolaire au moyen des activités suivantes : - découvrir la présence des similitudes ou des différences - se rappeler un certain nombre de mots ou de chiffres - reconnaître des absurdités - définir des mots [...]

Spanish

Save record 11

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: