TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

COGNITIVE SKILLS [50 records]

Record 1 2025-01-30

English

Subject field(s)
  • Social Services and Social Work
  • Clinical Psychology
CONT

Psychosocial rehabilitation is designed to improve the lives of people with mental illness by giving them the emotional, cognitive, and social skills needed to live and work in their communities as independently as possible.

Key term(s)
  • psycho-social rehabilitation

French

Domaine(s)
  • Services sociaux et travail social
  • Psychologie clinique
CONT

Une réadaptation psychosociale peut permettre au patient présentant des problèmes psychiatriques de retrouver une certaine autonomie.

Key term(s)
  • réadaptation psycho-sociale

Spanish

Save record 1

Record 2 2024-05-09

English

Subject field(s)
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
  • Education Theory and Methods
  • Artificial Intelligence
DEF

A learning situation in which an individual proceeds independently of other learners in a class.

CONT

It is imperative that people acquire the cognitive and interactional skills necessary for self-directed, life-long learning.

OBS

independent learning; independent study; self-directed learning; self education; self instruction: reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

Key term(s)
  • online self-instruction

French

Domaine(s)
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Intelligence artificielle
DEF

Activité éducative qui est essentiellement le fait du sujet, les éducateurs ayant pour rôle principal de procurer à celui-ci un milieu favorable à cette activité.

OBS

Contrairement à l'autodidactisme, l'auto-éducation est une activité qui a lieu, mais non de manière exclusive, dans un contexte scolaire.

OBS

autodidaxie : reproduit de Terminologie de l'éducation des adultes avec la permission du Bureau international d'éducation.

Key term(s)
  • apprentissage indépendant
  • autoformation en ligne

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Inteligencia artificial
PHR

Materiales de autoaprendizaje.

Save record 2

Record 3 2024-02-06

English

Subject field(s)
  • Titles of Reports
  • Criminology
Key term(s)
  • Focusing on Successful Reintegration
  • Cognitive Skills Training for Offenders

French

Domaine(s)
  • Titres de rapports
  • Criminologie
Key term(s)
  • Pour que la réinsertion sociale soit un succès
  • Développement des aptitudes cognitives chez les délinquants

Spanish

Save record 3

Record 4 2024-01-29

English

Subject field(s)
  • Physical Fitness Training and Bodybuilding
  • Morphology and General Physiology
  • Sociology of Childhood and Adolescence
  • Sociology of Recreation
CONT

Risky play is thrilling, exciting play that includes the possibility of injury.... Height, speed, danger, and other elements of risky play are all relative to the child's size.... Risky play positively impacts children's social skills, mental health, physical activity, and cognitive development.

French

Domaine(s)
  • Conditionnement physique et culturisme
  • Morphologie et physiologie générale
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
  • Sociologie des loisirs
CONT

Les jeux risqués permettent à l'enfant de découvrir et d'apprendre à respecter les possibilités et les limites de son corps. Il apprend comment le monde fonctionne et la physique des choses. Par exemple, la glace est glissante et le tabouret est instable.

Spanish

Save record 4

Record 5 2023-07-11

English

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
CONT

Childhood disintegrative disorder(CDD) is a rare and little-understood form of pervasive developmental disorder(PDD). CDD is typified by a period of normal development in the child for at least two years before a period of profound and irreversible regression in social and cognitive skills. After regression, behavioural traits in CDD patients are similar to autism. However, the seemingly normal development of the CDD patient before regression onset, as well as the late age of regression onset, are typically considered specific to the condition and markers of its distinctness from other autism spectrum disorder(ASD) diagnoses.

Key term(s)
  • Heller’s syndrome

French

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
CONT

Le trouble désintégratif de l'enfance se différencie des autres troubles envahissants du développement par un début plus tardif, après l'âge de trois ans, succédant à une phase apparemment normale du développement. Très rare, ce trouble est donc caractérisé par la régression de compétences préalablement acquises, dans les domaines de la communication, des relations sociales, et des jeux, qui tendent à devenir répétitifs et stéréotypés.

Spanish

Save record 5

Record 6 2023-07-07

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Work
CONT

Among the team diversity dimensions, cognitive team diversity deals with the differences in thinking styles and abilities, knowledge levels, skills, values and beliefs among individual team members which makes a big difference and all its effects on diversity are equal.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie du travail

Spanish

Save record 6

Record 7 2022-03-23

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Artificial Intelligence
CONT

Procedural learning... refers to the ability to acquire motor or cognitive skills gradually through practice...

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Intelligence artificielle
CONT

L'apprentissage procédural est [...] plutôt lent et graduel. Il est le fruit de l'exercice : on apprend en faisant [...]

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Inteligencia artificial
CONT

El aprendizaje procedimental implícito es esencial para el desarrollo de cualquier tipo de habilidad motora o cognitiva.

Save record 7

Record 8 2021-11-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Informatics
  • Education
CONT

Cognitive skills are concerned with analysis, interpretation and decision making processes required to perform the procedural tasks. Much of these processes run inside a human mind and therefore they do not lend themselves to direct imitation. The development of cognitive skills therefore largely relies on self-explanation. It is important for a learning system designer to consider acquisition of cognitive skills, and provide adequate adaptive mechanisms...

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Informatique
  • Pédagogie
CONT

Pour le concepteur de systèmes d'apprentissage ou de télé-apprentissage, il ne s'agit plus que de transmettre des messages, mais aussi d'offrir aux apprenants des environnements d'apprentissage dans lesquels ils pourront rechercher, récupérer et transformer, produire et transmettre des informations.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Nombramiento de cargos (Generalidades)
  • Informática
  • Pedagogía
Save record 8

Record 9 2020-03-16

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Educational Psychology
CONT

The cognitive domain involves the development of our mental skills and the acquisition of knowledge. The six categories under this domain are : knowledge : the ability to recall data and/or information … comprehension : the ability to understand the meaning of what is known … application : the ability to utilize an abstraction or to use knowledge in a new situation … analysis : the ability to differentiate facts and opinions … synthesis : the ability to integrate different elements or concepts in order to form a sound pattern or structure so a new meaning can be established … evaluation : the ability to come up with judgments about the importance of concepts.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Psychologie scolaire
CONT

[...] les objectifs pédagogiques dans le domaine cognitif varient de la mémorisation de données à l'apprentissage de processus mentaux plus ou moins complexes engagés dans la solution de problèmes, où l'étudiant doit regrouper et réorganiser les données d'une façon créatrice, et combiner des idées éparses pour en tirer une synthèse personnelle.

CONT

[...] le domaine cognitif «englobe les objectifs qui traitent du rappel des connaissances (remémoration) et du développement des habiletés et des capacités intellectuelles». Il s'agit par exemple, de se remémorer les données factuelles, effectuer un calcul, décrire un phénomène ou analyser un problème. Les 6 sous-catégories sont : la connaissance, la compréhension, l'application, l'analyse, la synthèse et l'évaluation.

Spanish

Save record 9

Record 10 2020-03-06

English

Subject field(s)
  • Education
  • Psychology
  • Zoology
CONT

Animal-assisted education is a goal-oriented, planned, and structured intervention directed by a general education or special education professional. The focus of the activities is on academic goals, prosocial skills, and cognitive functioning with student progress being both measured and documented.

OBS

Animal-assisted education includes reading and literacy programs and humane education.

French

Domaine(s)
  • Pédagogie
  • Psychologie
  • Zoologie
CONT

L'EAA [éducation assistée par l'animal] est une intervention planifiée, structurée et orientée vers un but. Elle est pratiquée par un professionnel de l'éducation et peut être conduite par un enseignant ayant des connaissances sur les animaux impliqués. L'accent est mis sur les objectifs scolaires, les aptitudes prosociales et le fonctionnement cognitif.

Key term(s)
  • zoo-pédagogie
  • zoo-éducation

Spanish

Save record 10

Record 11 2019-11-04

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Artificial Intelligence
CONT

Cognitive tasks include both group and individual activities that involve [the] use of cognitive and memory skills.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Intelligence artificielle
CONT

[...] la mémoire de travail est un système cognitif de capacité limitée capable de stocker [et] de manipuler des informations tout en permettant l'accomplissement de tâches cognitives comme le raisonnement ou la compréhension.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Inteligencia artificial
Save record 11

Record 12 2018-10-31

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Psychometry and Psychotechnology
  • Education Theory and Methods
CONT

Cognitive abilities are the brain-based skills [needed] to carry out any task from the simplest to the most complex. They have more to do with the mechanisms of how [to] remember, problem solve, and pay attention rather than with any actual knowledge.

OBS

Examples of cognitive abilities include verbal, spatial, psychomotor and processing-speed ability.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychométrie et psychotechnique
  • Théories et méthodes pédagogiques

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología cognitiva
  • Psicometría y psicotécnica
  • Teorías y métodos pedagógicos
Save record 12

Record 13 2018-03-29

English

Subject field(s)
  • International Bodies and Committees
  • Music (General)
  • Sociology of Childhood and Adolescence
  • Education
OBS

Music for Young Children has been teaching children from the ages of 2-10 the foundation of music education and piano playing, in a group situation, for more than 30 years. [It is] an international leading quality program for early childhood music education. Designed and written by an early-childhood specialist with specific qualifications not only in music education, but learning styles and learning disabilities, [its] method speaks directly to our students with age-appropriate activities to help develop not only their ability to play and read music, but also cognitive, physical and social skills.

OBS

Music for Young Children: The word Children is followed by an uppercase "R" in a circle, in superscript.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités internationaux
  • Musique (Généralités)
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
  • Pédagogie
OBS

Music for Young Children : Le mot Children est suivi du symbole «R» encerclé en exposant.

Spanish

Save record 13

Record 14 2017-11-29

English

Subject field(s)
  • Occupation Names (General)
  • Paramedical Staff
CONT

A recreational therapist utilizes a wide range of activity and community based interventions and techniques to improve the physical, cognitive, emotional, social, and leisure needs of their clients. Recreational therapists assist clients to develop skills, knowledge, and behaviors for daily living and community involvement.

French

Domaine(s)
  • Désignations des emplois (Généralités)
  • Personnel para-médical
CONT

Le ludothérapeute est une personne qui planifie, organise et dirige des activités récréatives à des fins thérapeutiques auprès de personnes dont les capacités sont réduites en raison de limitations physiques, mentales, sociales ou émotionnelles.

Spanish

Save record 14

Record 15 2016-11-22

English

Subject field(s)
  • Mental Disorders
  • Educational Psychology
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
Universal entry(ies)
F81
classification system code, see observation
DEF

[A] neurodevelopmental disorder with a biological origin that is the basis for abnormalities at a cognitive level that are associated with the behavioral signs of the disorder[, with one of its] essential features [being] persistent difficulties learning keystone academic skills...

OBS

[This disorder appears] during the years of formal schooling (i.e., the developmental period).

OBS

F81: code used in the International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems.

French

Domaine(s)
  • Troubles mentaux
  • Psychologie scolaire
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
Entrée(s) universelle(s)
F81
classification system code, see observation
DEF

[Trouble] neurodéveloppemental d'origine biologique qui entraîne des anomalies cognitives associées avec les symptômes comportementaux du trouble [dont une de ses caractéristiques essentielles] est la difficulté persistante à apprendre des compétences scolaires ou universitaires fondamentales [...]

OBS

[Ce trouble apparaît] pendant les années de scolarisation (c.-à-d. la période développementale).

OBS

F81 : code de la Classification statistique internationale des maladies et des problèmes de santé connexes.

Spanish

Save record 15

Record 16 2016-06-08

English

Subject field(s)
  • Psychology
  • Education (General)
  • Sociology of Childhood and Adolescence
CONT

Early childhood is a time of remarkable physical, cognitive, social and emotional development. Infants enter the world with a limited range of skills and abilities. Watching a child develop new motor, cognitive, language and social skills is a source of wonder for parents and caregivers.

French

Domaine(s)
  • Psychologie
  • Pédagogie (Généralités)
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
CONT

Vitrine sur la petite enfance (0 - 5 ans) [...] La petite enfance est une période critique qui mérite une attention particulière; c’est une période au cours de laquelle l’enfant se développe rapidement, tant sur les plans physique, cognitif et socioaffectif qu’en ce qui a trait à ses capacités d’apprentissage. Plusieurs travaux de recherche montrent que les expériences vécues dès le plus jeune âge peuvent avoir des répercussions jusqu’à l’âge adulte.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología
  • Pedagogía (Generalidades)
  • Sociología de la niñez y la adolescencia
Save record 16

Record 17 2014-02-11

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Human Relations
CONT

Do important social cognitive skills, such as the ability to think through advanced theory-of-mind problems or adopt other people's perspective, also increase to a peak in middle age and decline later?

Key term(s)
  • social-cognitive skill
  • sociocognitive skill

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie des relations humaines
CONT

Il est possible d’utiliser les habiletés sociocognitives non seulement pour des intentions positives (p. ex., l’empathie, la communication), mais aussi pour des intentions nuisibles telles que les moqueries et l’intimidation.

Key term(s)
  • habileté socio-cognitive
  • aptitude socio-cognitive

Spanish

Save record 17

Record 18 2014-01-30

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Another cognitive remediation approach that has received some empirical evaluation, termed integrated psychological therapy, consists of a sequential hierarchy of training procedures, starting with basic functions such as attention and progressing through problem solving to social skills training.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

[Les auteurs] proposent la thérapie psychologique intégrée (IPT) comme intervention globale, qui tient compte à la fois des déficits cognitifs vécus par la personne, mais également de ses habiletés fonctionnelles (p. ex. autonomie) et sociales. Ce type d'intervention est reconnu comme étant efficace auprès de la clientèle adulte.

Spanish

Save record 18

Record 19 2013-11-05

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Young children with healthy attachment relationships and good cognitive, social and self-regulation skills are typically resilient in the face of adversity, as long as their fundamental protective skills and relationships continue to operate and develop.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

Pare-Chocs enseigne aux adolescents des habiletés de protection et des stratégies qui favorisent leur bonne santé mentale.

Spanish

Save record 19

Record 20 2013-09-13

English

Subject field(s)
  • Education Theory and Methods
  • Human Behaviour
CONT

If cognitive learning emphasizes intellectual skills devoid of emotion, and affective learning emphasizes feelings and emotions, then it is obvious that both cognitive and affective learning can be, and usually are, closely linked.

CONT

Emotional Learning. The fourth general approach is derived from the classical conditioning paradigm; that is, unpleasant emotional reactions can be systematically reduced by pairing the eliciting stimuli with more pleasant stimuli. Relaxation techniques and systematic desensitization are procedures derived for emotional learning.

French

Domaine(s)
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Comportement humain
CONT

Apprentissage affectif. La quatrième méthode générale découle du paradigme suivant du conditionnement classique : «les réactions affectives désagréables peuvent être réduites systématiquement en assortissant les stimuli déclencheurs de stimuli plus agréables». Les techniques de relaxation et la désensibilisation systématique ont leur origine dans l'apprentissage affectif.

CONT

L'auteur conclut par sa conviction de l'émergence à terme d'un véritable mouvement socio-culturel en faveur de l'apprentissage affectif ...

Spanish

Save record 20

Record 21 2013-01-21

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
CONT

Relapse prevention therapy. Targets cognitive, affective, and situational triggers for alcohol use and provides skills training and cognitive restructuring to develop coping alternatives.

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
CONT

La plupart des programmes de traitement modernes comprennent une forme ou une autre d'apprentissage d'aptitudes sociales [...] Par conséquent, l'autosurveillance du comportement ainsi que la maîtrise du stress et de la colère constituent des éléments essentiels de la thérapie cognitivo-comportementale et de la thérapie de prévention des rechutes [...]

Spanish

Save record 21

Record 22 2013-01-17

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Sociology of Childhood and Adolescence
CONT

Early Social Cognition in Three Cultural Contexts. The influence of culture on cognitive development is well established for school age and older children. But almost nothing is known about how different parenting and socialization practices in different cultures affect infants’ and young children's earliest emerging cognitive and social-cognitive skills.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Sociologie de l'enfance et de l'adolescence
CONT

[Les auteurs] ont présenté d’excellents articles sur le développement de la cognition sociale chez les jeunes enfants. Comme ils le font remarquer dans leurs travaux, les manifestations de la cognition sociale dans les premières années incluent une compréhension de l’intentionnalité, des buts et des motifs, la capacité d’identifier les émotions des autres, [...] ainsi que d’autres habiletés qui reflètent la capacité d’interpréter son propre état mental et [...] celui des autres.

Spanish

Save record 22

Record 23 2012-05-22

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Clinical Psychology
DEF

The process of relearning cognitive skills that have been lost or altered as a result of damage to brain cells/chemistry.

CONT

The process of CRT [cognitive rehabilitation therapy] comprises 4 components:Education about cognitive weaknesses and strengths ... Process Training ... Strategy Training ... and Functional Activities Training.

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Psychologie clinique
DEF

Activité thérapeutique systématique visant à aider la personne ayant des atteintes cognitives à reprendre son autonomie fonctionnelle.

CONT

La réadaptation cognitive vise à rendre les personnes aptes à participer aux activités de la vie quotidienne et à établir des stratégies spécifiques pour composer avec les difficultés issues des modifications à la mémoire ou dans d'autres domaines cognitifs. Différentes techniques sont utilisées, dont le rappel espacé.

Spanish

Save record 23

Record 24 2012-03-27

English

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
  • Mass Transit
CONT

Edmonton Transit has also taken a leadership role through its Mobility Choices Travel Training program, teaching people with physical and cognitive disabilities how to use conventional transit with confidence and security. Individual and small group training sessions help users navigate the hectic transit environment by explaining how to obtain information, how to reach stops and stations, how to board vehicles and pay fares, how to identify destinations and landmarks... Among other skills, trainees learn how to use special tools like Edmonton Transit's... communication cards(to discreetly make specific requests of an operator).

OBS

visual communication card: term recommended by the Terminology Committee and standardized by the Validation Committee of the Sustainable Mobility Glossary.

French

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
  • Transports en commun
DEF

Carte présentant une information sur une situation standardisée qu'un usager du transport en commun qui peine à s'exprimer oralement en raison d'un handicap physique ou intellectuel peut montrer au chauffeur d'autobus pour l’informer d’une situation nécessitant une intervention particulière.

OBS

La carte de communication visuelle, qui fait habituellement partie d'un jeu de cartes, est un des outils visuels de demande de service que les sociétés de transport mettent à la disposition des usagers aux prises avec un handicap afin de rendre le transport en commun plus accessible. Les autres outils sont le signobus et la carte de demande d'adaptation de l'accès.

OBS

carte de communication visuelle : terme recommandé par le Comité de terminologie et normalisé par le Comité de validation du Lexique de la mobilité durable.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Ayudas técnicas para personas minusválidas
  • Transporte público
Save record 24

Record 25 2012-03-27

English

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
  • Mass Transit
CONT

Edmonton Transit has also taken a leadership role through its Mobility Choices Travel Training program, teaching people with physical and cognitive disabilities how to use conventional transit with confidence and security. Individual and small group training sessions help users navigate the hectic transit environment by explaining how to obtain information, how to reach stops and stations, how to board vehicles and pay fares... Among other skills, trainees learn how to use special tools like Edmonton Transit's... mobility card(to tell operators if the customer needs the bus to kneel or the ramp deployed)...

OBS

kneel/ramp card: term recommended by the Terminology Committee and standardized by the Validation Committee of the Sustainable Mobility Glossary.

French

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
  • Transports en commun
DEF

Outil visuel de demande de service prenant la forme d’une carte qu’une personne à mobilité réduite peut présenter au chauffeur d'autobus pour l’informer du fait qu’elle a besoin que le véhicule soit abaissé ou que la rampe soit déployée pour qu’elle puisse monter à bord.

OBS

La carte d'adaptation de l'accès est un des outils visuels de demande de service que les sociétés de transport mettent à la disposition des usagers aux prises avec un handicap afin de rendre le transport en commun plus accessible. Les autres outils sont le signobus et la carte de communication visuelle.

OBS

carte de demande d'adaptation de l'accès : terme recommandé par le Comité de terminologie et normalisé par le Comité de validation du Lexique de la mobilité durable.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Ayudas técnicas para personas minusválidas
  • Transporte público
Save record 25

Record 26 2011-12-12

English

Subject field(s)
  • Regional and Municipal Gov. Bodies and Committees
  • Sociology of the Family
OBS

The Centre de services à la famille, which is always looking for better ways to serve the community, offers services to families, youth and adults, thanks to a committed staff and working in partnership with many volunteers. Work is focused on three main areas : 1. Youth prevention : Working with children and youth in elementary and secondary schools to improve their affective, cognitive, creative and social skills and to develop leadership skills; 2. Work with families : Deepening family ties and creating new relationships with other families; and 3. Couples counselling : Reflection for couples wishing to commit to marriage; and strengthening the relationships of couples and families.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités de gouv. régionaux ou municipaux
  • Sociologie de la famille
OBS

Le Centre de services à la famille, qui cherche toujours de nouvelles façons de mieux servir la communauté, offre des services aux familles, aux adolescents et aux adultes grâce à un personnel très engagé qui travaille en partenariat avec de nombreux bénévoles. Le travail est réalisé dans trois secteurs : 1. Prévention auprès des jeunes : Intervenir auprès des jeunes d'écoles élémentaires et secondaires afin qu'ils améliorent leurs compétences affectives, cognitives, créatrices et sociales, et qu'ils développent leur leadership. 2. Intervention auprès des familles : Approfondir les liens familiaux et tisser de nouvelles relations avec d'autres familles. 3. Counselling des couples : Susciter la réflexion chez les couples qui désirent s'engager dans le mariage et consolider les relations des couples et des familles.

Spanish

Save record 26

Record 27 2011-10-26

English

Subject field(s)
  • Social Services and Social Work
CONT

Social workers should do all they can to demystify the intervention process. This is especially important for clients with limited verbal and other cognitive skills.

French

Domaine(s)
  • Services sociaux et travail social
CONT

Le processus d’intervention visant à améliorer le fonctionnement social de la personne et à l’aider à modifier les éléments significatifs de la situation-problème repose sur une évaluation approfondie de cette situation.

Spanish

Save record 27

Record 28 2011-08-29

English

Subject field(s)
  • Clinical Psychology
  • Symbolism and Psychology of Language
DEF

An irrational statement that the patient constantly tells himself which serves to establish and maintain illogical thinking, irrational ideas, and emotional disturbance.

CONT

Self-talk is intrapersonal communication, the thoughts with which we describe and interpret the world to ourselves. Irrational or untrue self-talk causes stress and mental disorder. Two common forms of irrational self-talk are statements that "awfulize" (catastrophic, nightmarish interpretations of an event or experience) or "absolutize" (words such as should, must, always, etc. that imply the need to live up to a standard). These ideas are based on the rational-emotive therapy of Albert Ellis (1975).

CONT

"Talking yourself up" is self-talk that builds up feelings of anger. Talking yourself up moves you from feelings of being hurt or scared to bigger unmanageable feelings of anger or rage.

CONT

Stress inoculation training involves three specific stages. The first stage is referred to as the educational phase. During the educational stage, clients also are asked to monitor and record the types of self-statements they generate. In the second phase of training, the acquisition stage, clients are taught a number of cognitive and behavioral coping skills such as relaxation, replacement of negative self-statements with coping self-statements, and self-reinforcement.

Key term(s)
  • self-verbalisation

French

Domaine(s)
  • Psychologie clinique
  • Symbolique et psychologie du langage
DEF

Discours d'une personne qui se parle à elle-même.

OBS

verbalisation (définition psycholinguistique) : partie de la production de parole reposant sur l'utilisation du système des oppositions, phonologiques, syntaxiques et sémantiques, pertinents pour le fonctionnement d'une langue.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Psicología clínica
  • Simbolismo y psicología del lenguaje
Save record 28

Record 29 2010-08-30

English

Subject field(s)
  • Cognitive Psychology
  • Education (General)
CONT

Several possible sources of reading difficulties have been proposed by cognitive psychologists. Here we will consider the following : that poor readers have inappropriate patterns of eye movements; that backward readers have difficulties in extracting visual information; and that poor readers do not use "word-attack skills" to decode unfamiliar words...

French

Domaine(s)
  • Psychologie cognitive
  • Pédagogie (Généralités)
DEF

Analyse [de] la capacité à utiliser les habiletés de décodage et à les appliquer dans la lecture de nouveaux mots [...]

Spanish

Save record 29

Record 30 2007-07-26

English

Subject field(s)
  • Psychology (General)
DEF

Art Therapy is a human service profession that utilizes art media, images, the creative art process and patient/client responses to the created products as reflections of an individual’s development, abilities, personality, interests, concerns and conflicts.

CONT

Art Therapy practice is based on knowledge of human developmental and psychological theories which are implemented in the full spectrum of models of assessment and treatment including educational, psychodynamic, cognitive, transpersonal and other therapeutic means of reconciling emotional conflicts, fostering self-awareness, developing social skills, managing behavior, solving problems, reducing anxiety, aiding reality orientation and increasing self-esteem.

French

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
DEF

Ensemble de modes et techniques utilisés en pathologie mentale à des fins occupationnelles, sociothérapiques ou psychothérapiques, issus des différents domaines artistiques.

Spanish

Save record 30

Record 31 2007-02-19

English

Subject field(s)
  • Continuing Education
DEF

General method elaborated in France by which adults may learn to develop their cognitive aptitudes. By a progression of exercises in the use of mental skills individuals are led to acquire the intellectual competence which is intended to enable them to respond effectively in any situation.

OBS

Mental training: Reproduced from Terminology of Adult Education with the permission of the International Bureau of Education.

French

Domaine(s)
  • Éducation permanente
DEF

Méthode élaborée en France par laquelle les adultes peuvent apprendre à développer leurs aptitudes mentales. Par une progression d'exercices reliés aux opérations mentales, les individus sont entraînés à acquérir les capacités intellectuelles qui leur permettent de réagir de façon adéquate devant une situation, quelle qu'elle soit, de leur vie.

OBS

Entraînement mental : Reproduit de Terminologie de l'éducation des adultes avec la permission du Bureau international d'éducation.

Spanish

Save record 31

Record 32 2007-01-23

English

Subject field(s)
  • Physical Education, Coaching and Sport Psychology
CONT

Mental training, the practicing of psychological skills such as relaxation, concentration, imagery, goal setting and cognitive restructuring, is now an integral part of the training program of high school, college, Olympic and professional athletes.

French

Domaine(s)
  • Éducation physique, entraînement des athlètes et psychologie du sport
CONT

[...] un programme d'entraînement mental est proposé aux athlètes afin de les aider à acquérir et à renforcer un certain nombre d'habiletés mentales, ceci pour optimiser leur performance sportive. [...] Les programmes comprennent généralement une sensibilisation et un approfondissement des techniques de fixation des buts, de relaxation, de régulation du niveau d'éveil, d'imagerie, et de contrôle des pensées [...]

Spanish

Save record 32

Record 33 2006-08-02

English

Subject field(s)
  • Rehabilitation (Medicine)
  • Sociology of Old Age
  • Sociology of persons with a disability
DEF

A scale that is used to measure a patient’s progress to function independently while in rehabilitative care.

CONT

A FIM [functional independence measure] score is typically collected within 72 hours after admission to the rehabilitation unit, within 72 hours before discharge, and between 80 to 180 days after discharge. ... The FIM score ranges from 1 to 7, with 1 (Total Assistance) being the worst possible score and 7 (Complete Independence) being the best possible score.

CONT

... the Features-Resource Trade-Off Game(Features Game) of functional recovery... compares preferences for recovery that foster independent living among 18 functional status items that make up the functional independence measure used in rehabilitative care. These status items include both motor skills(eating, grooming, bathing, dressing, bladder management, walking/wheelchair mobility) and cognitive skills(comprehension, expression, social interaction, problem solving, memory). The game's 18 functions are rated in seven levels ranging from complete dependence on assistance to total independence.

French

Domaine(s)
  • Réadaptation (Médecine)
  • Sociologie de la vieillesse
  • Sociologie des personnes handicapées
DEF

Instrument sensible et fidèle permettant d'apprécier les progrès d'un sujet souffrant d'une déficience fonctionnelle et se trouvant en phase de réhabilitation et de réadaptation.

CONT

La MIF [mesure d'indépendance fonctionnelle] comprend 18 tâches (on parle d'items) avec 7 niveaux d'évaluation. [...] La note varie de 18 points (si le sujet est totalement dépendant) à 126 points (si le sujet est totalement autonome).

Spanish

Save record 33

Record 34 2005-06-27

English

Subject field(s)
  • National Bodies and Committees (Canadian)
  • Education (General)
OBS

Title and abbreviation confirmed by the association.

OBS

CTC/Canadian Test Centre is a wholly Canadian-owned and operated educational assessment service and publisher. CTC has developed three nationally standardized tests : Canadian Achievement Tests, Canadian Test of Cognitive Skills and Canadian Achievement Survey Tests for Adults. These tests are widely used by schools and colleges across Canada and outside Canada where a Canadian curriculum is taught. Since 1980, CTC has acquired broad experiences in publishing, project management and large-scale data management. CTC has provided educational assessment services at the federal, provincial and district levels, as well as to colleges in both the public and private sectors.

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités nationaux canadiens
  • Pédagogie (Généralités)
OBS

Appellation et abréviation confirmées par l'organisme.

Spanish

Save record 34

Record 35 2005-06-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Criminology
OBS

Fabiano, E., Robinson, D. Porporino, F. 1991.

Key term(s)
  • A Preliminary Assessment of the Cognitive Skills Training Program-A Component of Living Skills Programming
  • A Preliminary Assessment of the Cognitive Skills Training Programme : A Component of Living Skills Programming

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Criminologie

Spanish

Save record 35

Record 36 2005-06-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management (General)
OBS

Correctional Service of Canada. Research and Statistics Branch.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Service correctionnel Canada. Direction de la recherche et des statistiques.

Spanish

Save record 36

Record 37 2005-06-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Personnel Management (General)
OBS

Correctional Service Canada. Research and Statistics Branch.

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Gestion du personnel (Généralités)
OBS

Service correctionnel Canada. Direction de la recherche et des statistiques.

Spanish

Save record 37

Record 38 2004-07-27

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
  • Education Theory and Methods
  • Training of Personnel
  • Internet and Telematics
DEF

A collection of facts stored and retrieved as a single unit. The limitations of working memory are usually defined in terms of the number of chunks that can be handled simultaneously.

CONT

Memory consists of clusters of symbols called "chunks". A chunk is a symbol associated with a set of patterns or stimuli, chunks are hierarchized collections of still smaller chunks. In this conception, memory is a vast network of chunks. Learning and remembering occur as linkages between chunks are established and revised.

CONT

... chunks relate patterns of goal parameters to patterns of goal results. Each chunk improves the performance of the system by eliminating the need to process fully a specific instance.

CONT

The operators used by MATHPERT have been carefully chosen so as to correspond to cognitive skills, that is, to identifiable "chunks" of knowledge which can be taught and learned.

Key term(s)
  • learning chunk
  • content nugget

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
  • Théories et méthodes pédagogiques
  • Perfectionnement et formation du personnel
  • Internet et télématique
DEF

En compilation de connaissances, unité de savoir obtenue soit par composition de primitives soit par décomposition du domaine d'expertise à divers niveaux d'abstraction, de mémorisation ou de communication. Ces unités sont plus ou moins autonomes, non définitives et sujettes à révision.

CONT

En fonction des besoins, le moteur d'inférence va puiser dans la base de connaissances des fragments de savoir pour les assembler logiquement et produire un raisonnement original pour chaque nouveau problème posé.

CONT

La caractéristique essentielle de la méthodologie des systèmes experts c'est de tenter de reproduire les facultés de décision ou de jugement des experts humains en prenant acte que, faute d'algorithmes complets parfaitement structurés, les experts sont capables de fournir des granules d'algorithmes (ou des granules de connaissances), spécifiques d'un domaine d'application, plus ou moins indépendants les uns des autres, non définitifs et donc susceptibles de révision.

CONT

conglomérat de faits, granule de connaissances, granule de règles.

OBS

Partie d'une résolution de problème ou d'un raisonnement qu'on va réutiliser.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Inteligencia artificial
  • Teorías y métodos pedagógicos
  • Capacitación del personal
  • Internet y telemática
Save record 38

Record 39 2004-01-13

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Federal Administration
OBS

The Salvation Army Relink program(Ottawa, Ontario) is a series of programs that cover topics such as awareness of the criminal justice system, transportation, family support and parenting, life manaement(cognitive skills training) and using the library. A reintegration retreat for reunited offender families is also available.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Administration fédérale
OBS

Le programme Relink de l'Armée du Salut d'Ottawa (Ontario) consiste en une série de séances ayant pour thèmes la sensibilisation au système de justice pénale, le transport, le soutien familial et les compétences parentales, la gestion des activités courantes (le développement des aptitudes cognitives) et l'utilisation de la bibliothèque. Les responsables offrent également une retraite de réinsertion axée sur la réunion des délinquants et de leur famille.

Spanish

Save record 39

Record 40 2002-12-10

English

Subject field(s)
  • Federal Government Bodies and Committees (Canadian)
  • Psychology (General)
  • Artificial Intelligence
  • Penal Administration
OBS

Boosting Cognitive Skills Program is a 10 session programme designed to assist participants in reviewing and maintaining the use of skills taught in the Cognitive Skills Program.

Key term(s)
  • Boosting Cognitive Skills

French

Domaine(s)
  • Organismes et comités fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Psychologie (Généralités)
  • Intelligence artificielle
  • Administration pénitentiaire
OBS

Programme du Service correctionnel du Canada. Le Programme de renforcement des compétences cognitives, qui comporte 10 séances, a été conçu pour aider les participants à revoir les habiletés cognitives enseignées dans le cadre du Programme d'apprentissage cognitif des compétences et à continuer de les utiliser.

Key term(s)
  • Programme de renforcement de l'apprentissage cognitif

Spanish

Save record 40

Record 41 2001-11-20

English

Subject field(s)
  • Technical Aids for Persons with Disabilities
OBS

ISO code: 03 57.

French

Domaine(s)
  • Aides techniques pour personnes handicapées
OBS

Code ISO : 03 57.

Spanish

Save record 41

Record 42 2001-06-28

English

Subject field(s)
  • Penal Administration
OBS

Cognitive Skills Training Program.

French

Domaine(s)
  • Administration pénitentiaire
OBS

Programme de développement des aptitudes cognitives.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Administración penitenciaria
Save record 42

Record 43 1997-02-25

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Penal Administration
  • Criminology
OBS

Rapport de recherche R-41.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Administration pénitentiaire
  • Criminologie
OBS

En dehors du titre de ce rapport, le nom du programme en question est normalement rendu par «programme de développement des aptitudes cognitives».

OBS

Source(s) : Liste des publications du SCC [Service correctionnel du Canada] - septembre 1997.

Spanish

Save record 43

Record 44 1995-06-08

English

Subject field(s)
  • Titles of Federal Government Programs (Canadian)
  • Social Psychology
OBS

This program is the core component of Living Skills Programming within the Correctional Service of Canada.

French

Domaine(s)
  • Titres de programmes fédéraux (Gouvernement canadien)
  • Psychologie sociale
OBS

Ce programme constitue l'élément-clef du Programme d'acquisition de compétences psychosociales mis sur pied par le Service correctionnel du Canada.

Spanish

Save record 44

Record 45 1995-02-09

English

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Human Behaviour
CONT

... individual counselling techniques. Expected response: self-monitoring, journal keeping, cognitive restructuring, reframing, goal-setting, reading, mood management.

CONT

Mood management in positive and negative moods is relevant to a variety of social phenomena and has been especially important in the helping literature. Theorists have predicted that sad people strategically engage in mood management activities more than happy people... hypothesis that a cognitive-behavioral mood management intervention would be effective for smokers with a history of major depressive disorder... 52 alcoholics who received either communication skills training or cognitive behavioral mood management training... a cognitive behavioral mood management training group(CBMMT)... Coping with a breakup : negative mood regulation expectancies and depression following the end of a romantic relationship... [Source : PASCAL database].

French

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Comportement humain
OBS

Termes connexes : interaction médicamenteuse avec (le lithium, par exemple), traitement psychiatrique contre (les troubles de l'humeur ou les maladies affectives), traitement des maladies affectives (bipolaires), stabilisateurs de l'humeur et antimaniaques, emploi des antimaniaques et des stabilisateurs de l'humeur, .

CONT

Les mécanismes de la régulation de l'humeur [«mechanisms of mood regulation»]. Le modèle théorique de la régulation de l'humeur fondé sur l'«euphorie de libération» est discuté [...] Médicaments psychotropes et mécanismes de régulation de l'humeur [...] l'impact des attentes généralisées pour la régulation de l'humeur négative sur la sévérité de la dépression ressentie par les individus après la fin d'une relation amoureuse [...] exemple de renversement de la latéralité dans la régulation de l'humeur [Source : base de données PASCAL].

Spanish

Save record 45

Record 46 1993-11-14

English

Subject field(s)
  • Titles of Documents and Works
  • Training of Personnel
OBS

"Using a selection criteria checklist entitled ..., individuals were selected as trainers ..."

OBS

Source(s) : A Preliminary Assessment of the Cognitive Skills Training Program, 1991.

French

Domaine(s)
  • Titres de documents et d'œuvres
  • Perfectionnement et formation du personnel
OBS

Il s'agit d'une liste de critères de sélection des animateurs (ou moniteurs) du Programme de développement des aptitudes cognitives.

OBS

Source(s) : Une évaluation préliminaire du Programme d'apprentissage cognitif des compétences.

Spanish

Save record 46

Record 47 1993-04-30

English

Subject field(s)
  • Psychology (General)
  • Human Behaviour
  • Phraseology
CONT

"Deficit and social skills training : the cognitive behavioral perspective".

OBS

Source: Pascal Data Base

French

Domaine(s)
  • Psychologie (Généralités)
  • Comportement humain
  • Phraséologie
CONT

Déficit et entraînement aux compétences sociales : l'approche cognitivo-comportementale.

OBS

Source : Psychologie médicale, 1991, 23(11), 1291-1298.

Spanish

Save record 47

Record 48 1992-10-12

English

Subject field(s)
  • Artificial Intelligence
DEF

Improving a procedural skill (such as touch typing) by knowledge compilation and repeated practice.

CONT

There are two basic forms of learning : knowledge acquisition and skill refinement.... The second kind of learning is the gradual improvement of motor and cognitive skills through practice, such as learning to ride a bicycle or to play the piano.... This form of learning, often called skill refinement... occurs at a subconscious level by virtue of repeated practice.

French

Domaine(s)
  • Intelligence artificielle
CONT

On peut distinguer deux formes d'apprentissage. - L'acquisition de connaissances [...]. - Le raffinement de dextérité par la pratique. Apprendre, selon cette optique consiste à corriger progressivement, par une pratique répétée, les déviations observées par rapport à un comportement désiré. Cette forme d'apprentissage humain recouvre des processus mentaux, moteurs et sensoriels (on pensera à l'apprentissage d'un instrument de musique).

Spanish

Save record 48

Record 49 1991-06-10

English

Subject field(s)
  • Various Proper Names
  • Psychometry and Psychotechnology

French

Domaine(s)
  • Appellations diverses
  • Psychométrie et psychotechnique
OBS

Trouvé sur la formule.

OBS

Devrait être « Tests d'évaluation des aptitudes cognitives ».

Key term(s)
  • Tests d'évaluation des aptitudes cognitives

Spanish

Save record 49

Record 50 1991-06-10

English

Subject field(s)
  • Titles of Monographs
  • Social Psychology
  • Sociology of Human Relations
Key term(s)
  • Cognitive Skills
  • A Training Manual for Living Skills

French

Domaine(s)
  • Titres de monographies
  • Psychologie sociale
  • Sociologie des relations humaines
Key term(s)
  • Guide : Aptitudes cognitives : Programme d'acquisition de compétences psychosociales

Spanish

Save record 50

Copyright notice for the TERMIUM Plus® data bank

© Public Services and Procurement Canada, 2025
TERMIUM Plus®, the Government of Canada's terminology and linguistic data bank
A product of the Translation Bureau

Features

Language Portal of Canada

Access a collection of Canadian resources on all aspects of English and French, including quizzes.

Writing tools

The Language Portal’s writing tools have a new look! Easy to consult, they give you access to a wealth of information that will help you write better in English and French.

Glossaries and vocabularies

Access Translation Bureau glossaries and vocabularies.

Date Modified: