TERMIUM Plus®

The Government of Canada’s terminology and linguistic data bank.

DECISION PURCHASE [14 records]

Record 1 2022-10-28

English

Subject field(s)
  • Seafood and Freshwater Food (Food Industries)
CONT

Frozen seafood can be superior in quality to fresh seafood, so base your purchase on product quality.... Once you’ve made a decision about the type of fish you wish to buy, you will need to assess the quality of fresh seafood that you select.

French

Domaine(s)
  • Produits de mer et d'eau douce (Industr. alim.)
DEF

Produit de la mer frais destiné à la consommation (poisson, crustacés, coquillages).

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Productos del mar y de agua dulce (Ind. alimentaria)
Save record 1

Record 2 2021-03-15

English

Subject field(s)
  • Trade
  • Motivation and Advertising Psychology
CONT

Transactions are not limited to purchases of goods and services, but move along a spectrum beginning with information gathering and exchange, progressing to negotiation and decision to purchase, finally to completion of transaction and after sales support.

French

Domaine(s)
  • Commerce
  • Motivation et psychologie de la publicité
CONT

Les opérations ne se limitent pas seulement aux achats de produits et de services, mais comprennent aussi la collecte et l'échange de renseignements, de même que la négociation et la décision d'achat et, enfin, la réalisation de la transaction et le service après-vente.

OBS

décision d'achat : terme tiré du mini-lexique «Protection du consommateur» et reproduit avec l'autorisation du Centre de ressources en français juridique de l'Université de Saint-Boniface.

Spanish

Save record 2

Record 3 2015-04-23

English

Subject field(s)
  • Marketing
Key term(s)
  • purchase decision centre

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
CONT

C'est la personne qui décide quel est le produit qui pourra donner satisfaction à l'utilisateur et qui lui conseille ou lui impose une marque ou un article déterminé. Quelquefois le centre de décision d'achat est situé au niveau du consommateur, mais il peut se situer à un autre niveau, celui du prescripteur : sa femme, ses enfants, les médecins, les architectes, etc. Si les centres de décision d'achat sont situés à un autre niveau que celui du consommateur, une publicité dirigée vers lui serait partiellement inefficace.

Spanish

Save record 3

Record 4 2014-03-21

English

Subject field(s)
  • Electoral Systems and Political Parties
  • Special-Language Phraseology
CONT

[The Broadcasting Arbitrator] issued a decision allocating 390 minutes of time that broadcasters are required to make available for purchase by registered political parties in the next federal general election.

French

Domaine(s)
  • Systèmes électoraux et partis politiques
  • Phraséologie des langues de spécialité

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Sistemas electorales y partidos políticos
  • Fraseología de los lenguajes especializados
Save record 4

Record 5 2011-03-23

English

Subject field(s)
  • Marketing
  • Marketing Research
DEF

Phase that comes before a purchase decision when all the factors that influence the final decision have not been weighed up, but when an impulse is felt to satisfy a need in a particular way.

OBS

The measure of the percentage of the population that finds itself in this phase, and the strength of their intentions, helps to adopt certain marketing measures.

OBS

purchase intention: term, definition and observation reproduced from the CAPITAL Business Dictionary with the permission of LID Editorial Empresarial.

Key term(s)
  • purchase intent

French

Domaine(s)
  • Commercialisation
  • Étude du marché
DEF

Phase préalable à la décision d'achat où les différents facteurs qui interviendront dans la décision finale n'ont pas encore été évalués, mais où l'on sent déjà l'impulsion de répondre à un besoin, d'une manière déterminée.

OBS

La mesure du pourcentage de population qui se trouve dans cette phase ainsi que de la force de son intention, permet d'adopter des mesures de marketing.

OBS

intention d'achat : terme, définition et observation extraits du CAPITAL Business Dictionary et reproduits avec l'autorisation de LID Editorial Empresarial.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Comercialización
  • Estudio del mercado
DEF

Fase previa a la decisión de compra en la que todavía no se han sopesado los distintos factores que intervendrán en la decisión final, pero en la que ya se siente el impulso de satisfacer una necesidad de una determinada forma.

OBS

La medición del porcentaje de población que está en esta fase, y de la fuerza de su intención, permite adoptar medidas de mercadología.

OBS

intención de compra: término, definición y observación extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 5

Record 6 2008-09-02

English

Subject field(s)
  • Law of Contracts (common law)
  • Law of Obligations (civil law)
CONT

A claim to enforce a debt arising from a consumer purchase can be filed only in the county or judicial district (1) where the consumer signed the contract, (2) where the consumer resided when the contract was signed, (3) where the consumer resided when the action was filed, and (4) where the goods purchased on installment credit are installed or permanently kept.

CONT

A consumer bill is a bill of exchange issued in respect of a consumer purchase and which the purchaser or any person signing to accommodate the purchaser is liable as a party ...

OBS

Consumer purchase (claim by seller).

PHR

Consumer purchase behaviour, decision, intention.

French

Domaine(s)
  • Droit des contrats (common law)
  • Droit des obligations (droit civil)
CONT

La lettre de consommation est une lettre émise pour un achat de consommation et qui engage, en tant que partie, la responsabilité de l'acheteur ou de tout signataire complaisant.

OBS

Décision d'achat du consommateur - comportement d'achat du consommateur - Intention d'achat du consommateur.

Spanish

Save record 6

Record 7 2001-04-19

English

Subject field(s)
  • Trade
  • Internet and Telematics
CONT

Transactions are not limited to purchases of goods and services, but move along a spectrum beginning with information gathering and exchange, progressing to negotiation and decision to purchase, finally to completion of transaction and after sales support.

French

Domaine(s)
  • Commerce
  • Internet et télématique
CONT

Les opérations ne se limitent pas seulement aux achats de produits et de services, mais comprennent aussi la collecte et l'échange de renseignements, de même que la négociation et la décision d'achat et, enfin, la réalisation de la transaction et le service après-vente.

Spanish

Save record 7

Record 8 2001-01-16

English

Subject field(s)
  • Advertising Techniques
CONT

The "tell-all copy" is an advertising technique that gives all operational data and information necessary for making a decision to purchase, used especially in business paper advertising.

French

Domaine(s)
  • Techniques publicitaires
CONT

La «publicité par l'objet» est une technique publicitaire qui permet à tout type d'annonceur d'envoyer un message à un public parfaitement ciblé en prenant pour support un objet utile, universel, ayant l'attrait de la nouveauté ou une valeur intrinsèque.

Spanish

Save record 8

Record 9 2000-08-22

English

Subject field(s)
  • Grain Growing
  • Milling and Cereal Industries
  • Materials Handling
CONT

If producer and elevator manager do not agree upon grade and dockage, the elevator manager issues an interim elevator receipt showing the weight of grain delivered. He sends an agreed upon sample, known as a grade and dockage sample, to the Canadian Grain Commission for official grading. The grade and dockage given by the Commission's Inspection Division is final and the elevator manager issues to the producer a cash purchase ticket on the basis of the Commission's decision.

French

Domaine(s)
  • Culture des céréales
  • Minoterie et céréales
  • Manutention
CONT

Lorsque le producteur et l'agent du silo sont en désaccord sur le grade et le pourcentage d'impuretés, l'agent établit un récépissé provisoire de livraison où est porté le poids du grain livré. L'agent du silo envoie un échantillon accepté d'un commun accord à la Commission des grains en spécifiant que c'est pour établir officiellement le grade et le pourcentage d'impuretés d'un chargement de grain. Le grade et le pourcentage d'impuretés fixés par la division de l'inspection de la Commission des grains sont définitifs et l'agent du silo fait parvenir au producteur un bon de paiement d'après la décision de la Commission.

Spanish

Save record 9

Record 10 1999-10-26

English

Subject field(s)
  • Corporate Economics
  • Amalgamation and Partnerships (Finance)
DEF

Decision taken for the purpose of defending a company from possible takeover attempts, normally resulting in amendments to company statutes that establish a reinforced majority vote in order to approve a takeover operation. Measures include contracts with competitors and the purchase of companies operating in the same sector as the company attempting to takeover, therefore resulting in a monopoly situation in the event of purchase. Other more specific measures include golden parachutes, poison pills and even scorched earth techniques. Even if all company directors agree to such measures, certain minority shareholders may object, due to the fact that by avoiding a takeover they also lose the chance to sell their shares at a higher price.

OBS

shark-repellant measure: term and definition reproduced from the CAPITAL Business Dictionary with the permission of LID Editorial Empresarial.

French

Domaine(s)
  • Économie de l'entreprise
  • Fusion, absorption et coparticipation (Finances)
DEF

Toute décision prise dans le but de se défendre contre d'éventuels raiders qui tenteraient d'acheter l'entreprise ou de faire un chantage financier. Normalement on change les statuts, en exigeant l'acceptation de la prise de contrôle par une majorité qualifiée d'actionnaires. Pour se défendre d'un acquéreur particulier, on signe parfois des contrats avec des concurrents ou on achète des entreprises du même secteur que l'acquéreur, de sorte que celui-ci pourrait être accusé de monopole en cas d'achat. En plus de ces mesures générales, on peut inclure des clauses parachute pour les directeurs, des pilules empoisonnées, ou on peut même recourir à la stratégie de terre brûlée. Même si les directeurs le souhaitent, pas tous les actionnaires minoritaires approuvent ces mesures, car en évitant les raiders ils perdent également la possibilité de vendre leurs actions à un prix plus élevé.

OBS

mesure anti-prise de contrôle : terme et définition extraits du CAPITAL Business Dictionary et reproduits avec l'autorisation de LID Editorial Empresarial.

Spanish

Campo(s) temático(s)
  • Economía empresarial
  • Consolidación y asociaciones (Finanzas)
DEF

Cualquier decisión tomada con el objetivo de defenderse de posibles tiburones que intenten comprar la empresa o plantear un órdago. Lo normal es que se cambien los estatutos sociales, exigiendo la aprobación de la toma de control por una mayoría calificada de los accionistas. Para defenderse de un adquirente concreto, a veces se formalizan contratos con competidores o se compran empresas del mismo sector que el adquirente, con lo que éste podría ser acusado de monopolio en caso de compra. Además de estas medidas generales, se pueden incluir paracaídas para los directores, píldoras venenosas, o se puede llegar a la estrategia de tierra quemada. Aunque los directores lo deseen, no todos los accionistas minoritarios aprueban estas medidas, ya que al evitar los tiburones también evitan la posibilidad de vender sus acciones a un precio superior.

OBS

medida anti-tiburón: término y definición extraídos del CAPITAL Business Dictionary con la autorización de LID Editorial Empresarial.

Save record 10

Record 11 1999-01-30

English

Subject field(s)
  • Marketing
CONT

When purchasing any product, a consumer goes through a decision process. This process consists of up to five stages; problem recognition, information search, evaluation of alternatives, purchase decision and post purchase behaviour. The length of this decision process will vary, ranging from a shorter routine response behaviour, to limited problem solving and a more comprehensive extensive problem solving.

French

Domaine(s)
  • Commercialisation

Spanish

Save record 11

Record 12 1998-04-28

English

Subject field(s)
  • Domestic Trade
CONT

For various reasons, often relating to the lack of perceived public interest in a certain State enterprise, decision makers may shy away from a flotation. The next most popular choice has been the trade sale, where a buyer usually from within the same industry as the tendered enterprise(or a related industry in the case of a monopoly) is selected by the government to purchase the enterprise outright. States have often opted for a trade sale for industries that at the time of sale were not profitable, but could profitably be incorporated into the existing intrastructre of a larger corporation.

French

Domaine(s)
  • Commerce intérieur

Spanish

Save record 12

Record 13 1989-02-06

English

Subject field(s)
  • Tort Law (common law)
CONT

A new theory was used when damages were awarded to the purchaser of a used Oldsmobile when the transmission broke down causing a wreck a few days after purchase. The court based its decision on a warranty contained in a "certificate of mechanical fitness", given pursuant to the Highways Traffic Act that read :"We hereby certify that the... vehicle is in a safe condition to be operated on a highway. "

French

Domaine(s)
  • Droit des délits (common law)
CONT

On a fait appel à une nouvelle théorie dans un cas où l'acheteur d'une Oldsmobile d'occasion a obtenu des dommages-intérêts après qu'une transmission défectueuse eut causé un accident quelques jours seulement après l'achat. Le tribunal s'est fondé sur la garantie figurant au "certificat de bon état" délivré en vertu du Code de la route et se lisant comme suit : "Nous attestons par la présente que le véhicule est en état d'être conduit en sécurité sur la route".

Spanish

Save record 13

Record 14 1986-03-10

English

Subject field(s)
  • Marketing Research
DEF

Markets characterized by routine purchase decision processes, or by limited problem solving when a new brand is introduced into a market.

French

Domaine(s)
  • Étude du marché

Spanish

Save record 14

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